Advies gevraagd; 3 stings en welke kabel diameters

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd K
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-05 17:46
Beste tweakers,
Ik ga zelf zonnepanelen plaatsen, echter heb ik wat advies nodig.
Nu denken jullie al. Laat dit door een bedrijf doen. Ik ben zelf elektro technisch gediplomeerd. De zonnepanelen sector heb ik nog nooit iets aan berekend.

Ik heb een afbeelding toegevoegd met het zonneplan wat ik in gedachten had.
De hardware die ik wil kiezen is een SMA Sunnyboy 4.0 (1 Fase) met 15 stuks panelen a 440Wp.

De SMA heeft 2 MPPT's kanalen met ieder 2, 15A inputs. Er kunnen dus 4 strengen (?) op worden aangesloten.
Is het verstandig dat ik per rij van 5 panelen een streng maak? Of krijg ik dan te weinig voltage binnen per streng.

5x +/- 36V = 180Vdc
5x 440Wp = 2200Wp
= 2200W/180V= 12,2A piek per streng

-----------------------------------------------

Vraag 2:
De kabel diameters van de strengen kunnen denk ik 4mm zijn.

De voedingskabel naar de meterkast moet die 4mm zijn of kan ik ook 2,5mm pakken.
Kan deze dan met een B16 aardlek automaat 300mA afgezekerd worden.
-----------------------------------------------

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYzL6KfzfM1uXCBQzDlM0TmbBNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWwdRaCZJiHJH25oR5tlcGQy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoor het graag wat jullie er van vinden.
Gr
Sjoerd

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je geeft zelf al aan. 15A ingang per mppt en streng is 12,2A

Als je die parallel neemt, dan heb je 24.4A dus dat is meer dan 15A.
Dus dat is onverstandig.

Dus maak gewoon een string van 8 en 7 op de 2 mppt ingangen, probleem opgelost.

Als je de keuze hebt is zeker 4 mm2 verstandig voor de AC voedingskabel
Zeker voor die lengte

Ken je sunny designweb al?

Hoe komen de panelen te liggen?
6600 Wp op een 4 kW is wat krap en zal bij gunstige ligging aftoppen.

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-07-2024 19:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:28
Die 23m zou ik in 6mm2 uitvoeren. Enkelfase is spanningsval bij solar veel, veel belangrijker om te minimaliseren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd K
Bedankt voor jullie reactie.
Dit heeft mij wel iets verder geholpen.

De Sunny designweb kon ik inderdaad nog niet. Hieruit blijkt dat de 4.0 te licht is.
Sterker nog, 15 panelen a 440Wp zijn te zwaar voor alle 1 fase regelaars (buiten de hybride variant, maar die is 2x zo duur).

Ik zal dus moeten minderen naar 12 panelen. Mooi 3 rijen van 4 stuks. Ik kan dan een sunnyboy 5.0 nemen.

Uit berekeningen op design web maakt het niet uit of ik 1 string van 12 panelen, of 2 strings van 6 panelen pak. Ik ga dus voor 1 string van 12 panelen met een solar kabel van 6mm om binnen 1% verlies te blijven.

Echter voor de AC kabel ben ik nog in dubio.
De lengte kan ik niks aan veranderen. Deze blijft ca 23 meter.

De kabel moet door een loze leiding. Een 6mm ga ik hier nooit doorheen krijgen. Het is de vraag of 4mm überhaupt lukt. Of ik moet gaan werken met losse aders.
Hoeveel moet de kabel afgezekerd worden in de meterkast?
De omvormer heeft een vermogen van 5000W. Dit komt uit op 22A ?

Ik heb een 1x 40A voeding. Maximale zekering die ik kan gebruiken is een factor 1,6 lager dan mijn aansluiting. 40A/1,6 = 25A. Dit lijkt prima voor het vermogen van 22A van de regelaar.
Dan zou een 25A/300mA aardlekautomaat moeten volstaan?

Wie kan mij verder helpen?

[ Voor 10% gewijzigd door Sjoerd K op 12-07-2024 03:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Zet je alle panelen in zelfde richting?
Aftoppen is namelijk helemaal niet erg, dat gebeurd enkel in zomer, zodra salderen wegvalt is die periode toch niet zo nuttig.

Als je 1 windrichting hebt maak er dan ook 1 string van, dan hoeven er veel minder kabels door die doorvoer, dus past 6 mm2 wel. Als 6 mm2 ECHT niet past, minimale is 4 mm2 bij 12 panelen.

Mbv pvcalc kan je kijken hoeveel jouw panelen zullen gaan aftoppen als je 15 panelen pakt met 5 kW omvormer (tip: waarschijnlijk maar heel weinig). Speel ook met de datum.
Kijk ook vooral naar verdelen over 2 dakdelen, dan zul je zien dat de top maar 2/3 zo hoog is.
Plat dak: zet de panelen eens oost/west ipv zuid, zelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd K
Hoi Ruud,

Alle panelen liggen in de zelfde richting. Schuindak -13° tov zuiden met een helling van 37°. Er is geen schaduw. Volgens mij zeer gunstig dus.

Die 6mm solar kabel krijg ik makkelijk door het dak. Ging in dit geval om de AC kabel 3G6mm YmvK die ik 3G4mm Ymvk wil maken naar de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
25a/300 afzekeren is prima voor een 5kw

Mocht je naar 3-fase gaan dan verdeel je de last over 3-fases en is het verlies minder op de 23 mtr dan op 1-fase
Mits 5x 2.5 mm2 wel door de loze leiding gaat

Heb je een idee wat op een zonnige dag de netspanning doet?
Met een homewizard p1 wifi op een slimme meter is dat wel te monitoren.
Zou zonde zijn dat de omvormer telkens uitvalt op 253VAC

Kijk eens op MP of 2dehands.be voor een sma omvormer. (Geen -av40)
Met installateur rechten (puk code aanvragen indien onbekend) kun je redelijk veel instellen.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2024 04:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ps, is het nog een optie om omvormer dicht bij / in meterkast te plaatsen ipv zolder? Of is daar te weinig ventilatie?

Dan werk je gewoon met 6 mm kabel naar meterkast goe en is je dc kabel maar erg kort. (En hoeft dus niet door moeilijke buisjes).

Ps, 15 panelen 5000VA omvormer, dit is opbrengst in april. Je ziet een kleine aftopping, maar niets om je zorgen over te maken. (Dit is veelal op momenten dat je niet thuis bent, dus dan zal je niet meer dan 5 kW verbruiken).
https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

[ Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 12-07-2024 05:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd K
Ik weet niet of het is toegestaan om 3x VDs 6mm² H07V2-K door een buis (in de muur) te trekken. Dan kan heb ik de AC kabel wel 6mm² en tevens bijna 10 meter korter.

Ik houd me gewoon aan de SMA calculator. 12x 440Wp panelen op de 5000W omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
Sjoerd K schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:06:
Ik weet niet of het is toegestaan om 3x VDs 6mm² H07V2-K door een buis (in de muur) te trekken. Dan kan heb ik de AC kabel wel 6mm² en tevens bijna 10 meter korter.

Ik houd me gewoon aan de SMA calculator. 12x 440Wp panelen op de 5000W omvormer.
vergeet de calculator. (gebruik sommige functies.)
hang gewoon 15 panelen op (in minimaal 6 panelen per mpp, maximaal 12.), het maakt niet uit of je een 3.6/4.0/5.0 omvormer gebruikt.

een omvormer top af als de panelen meer leveren als de omvormer aan kan, maar dat is helemaal niet erg.
het heeft meer met de bloeddruk van gebruiker te maken als hij naar zijn logging kijkt als dat het echt verlies is.
maar meer Wp is meer opbrengst, en dat is gewoon tof. ;)

hier de grafiek die hoort bij jouw type omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
350Vmpp is optimum, maar iets tussen de 200 en 400Vmpp is oke. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd K
migjes schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:09:
vergeet de calculator. (gebruik sommige functies.)
hang gewoon 15 panelen op (in minimaal 6 panelen per mpp, maximaal 12.), het maakt niet uit of je een 3.6/4.0/5.0 omvormer gebruikt.
Oke helder.
Bij 15 panelen dan best 1 sting van 8 panelen en 1 string van 7 panelen?

Dan rest nog 1 vraag. Mag ik 3 losse VDs 6mm² draden door een buis trekken t.b.v. de AC kabel.

Setup:
  • Sunnyboy 5.0 (5kw 1 fase omvormer)
  • 3x5 Clickfit Evo portrait dakset.
  • 6mm² VDs draad geel/groen tbv frame vereffening
  • DC kabel: 6mm² Solar kabel rood/zwart (rekening houden met inductielussen)
  • AC kabel: 3x 6mm² VDs draad in buis
  • Werkschakelaar tbv AC kabel
  • Aardlekautomaat B 25A 300mA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
Sjoerd K schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:13:
[...]

Oke helder.
Bij 15 panelen dan best 1 sting van 8 panelen en 1 string van 7 panelen?
jep, zo iets, soms is een 6+9 makkelijker, het boeit niet veel.
verzin het maar, als je maar de minimum van grofweg 200Vmpp aanhoud dan zit je goed.
Dan rest nog 1 vraag. Mag ik 3 losse VDs 6mm² draden door een buis trekken t.b.v. de AC kabel.
ja hoor, maar dan door wat voor buis?, voor 4mm heb je eigenlijk al dikkere buis nodig als 16mm, dus een 19mm, maar geen idee waar een 6mm kabel dan door heen zou moeten kunnen. :?

de meeste mensen trekken geen VD draad maar gebruiken een YMVK(as/mk) kabel.

maar check even goed of het 23 meter is en bereken dan wat voor kabel je eigenlijk echt nodig hebt.
dit maakt wel uit, en zo maar iets aannemen wat iemand hier roept is niet verstandig (dit is soms goed en soms ook fout. zelf berekenen is verstandig en daar is sunnydesign wel handig voor.)
Setup:
  • Sunnyboy 5.0 (5kw 1 fase omvormer)
  • 3x5 Clickfit Evo portrait dakset.
  • 6mm² VDs draad geel/groen tbv frame vereffening
  • DC kabel: 6mm² Solar kabel rood/zwart (rekening houden met inductielussen)
  • AC kabel: 3x 6mm² VDs draad in buis
  • Werkschakelaar tbv AC kabel
  • Aardlekautomaat B 25A 300mA
de sunnyboy heeft een instelling die hem geschikt maakt voor 30mA aardlek.
de lager de mA de veiliger het is.

sma is niks mis mee, maar kan ook zeggen dat met een solis/goodwe/growatt ook niks mis mee is.
heb niet een echte voorkeur om eerlijk te zijn.

sommige hebben de voorkeur dat de ALS alleen voor de PV is, sommige kiezen juist daar niet voor.
ach ja, elk voordeel heeft een nadeel, heb ik wel eens gehoord.
maar van mij mag je gewoon een ALS gebruiken als je die toevallig al hebt en nog iets aan kunt koppelen.

(ik heb zelf heel lang een 4000VA omvormer zoals een sunnyboy 4.0 op een 16A groep gedraaid.
dit is geen probleem, behalve bij cijfer mieren seksueel mishandelaars.
maar goed voor een 5.0 zou ik ook al snel naar de 25A gaan en gewoon B.)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 12-07-2024 20:39 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1