Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:10

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Situatie: We hebben een Remeha Avanta ketel met daaraan een Honeywell Chronoterm Modulation thermostaat. Met daar tussenin een OpenTherm GateWay. (In eerste instantie het model van de foto van de beginpost. Tegenwoordig het nieuwe model van NodoShop i.c.m. een wifi module)

Dit gekoppeld aan Home Assistant. In eerste instantie omdat ik het leuk vind om e.e.a. te kunnen meekijken. Maar ik kan via HA ook het setpoint 'overriden', al doe ik dat eigenlijk zelden.

Nu is onlangs bij werkzaamheden het kabeltje wat van de zolder naar de woonkamer loopt, kapot gegaan. En een nieuwe kabel trekken is lastig.

Dus ben ik op zoek naar een alternatief. Liefst iets draadloos dus. Ik heb al even gegoogle'd maar het is me niet helemaal duidelijk welke er geschikt zijn. Het lijkt me dat het apparaat OpenTherm moet ondersteunen, dat deed de huidige immers ook. Maar in de eerste zoekresultaten kom ik dat vooralsnog nergens tegen.
Als het iets is wat rechtstreeks via HA kan worden verbonden zou het helemaal mooi zijn. Dan kan die OTGW er vantussen. Of zou juist de OTGW de functie van thermostaat kunnen overnemen? En dan aansturen via HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Tado? Dan hang je boven een module op en in de woonkamer een draadloze thermostaat, verder heb je niks nodig.

Tado haakt goed in op Home Assistant en laat je alles 100% besturen, alleen niet lokaal (het gaat via de Tado API).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Hm, ik lees net wat andere posts van je, en als ik het goed begrijp gaat alle communicatie tussen thermostaat en ketel via de cloud? Dus als komende winter het internet (weer eens) uitvalt doet de ketel het niet meer?

Netatmo kwam ik ook nog tegen. Ziet er ook leuk uit. Maar daarover lees ik ook rare dingen. Bv een 'comfort mode' die geforceerd aan wordt gezet. Met de huidige gas tarieven is dat echt een no-go. Of als de batterijen leeg zijn de ketel op 100% gaat staan stoken.

Ik vind ze sowieso allemaal ook best aan de prijs.

Tot ik deze tegenkwam: https://diyless.com
Dit lijkt er meer op. Allemaal open source, dus in principe naar hartelust te tweaken.

En anders toch maar dat kabeltje repareren....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:26

Klippy

Still Game

@hneel Nee, je begrijpt denk ik die "cloud" functies niet helemaal.
Zou mooi worden als niks meer werkt wanneer je internet er uit ligt.

Ik heb alleen ervaring met Tado, maar daar heb je gewoon thuis een "bridge" waarmee alles binnenshuis draadloos wordt verbonden. Afhankelijk van de versie is dat 868Mhz of Matter, maar het protocol maakt verder niet veel uit. De bridge is in elk geval je centrale hub, je thermostaat en eventuele radiatorknoppen verbinden hier draadloos mee.
De bridge maakt ook verbinding met het internet zodat je ook buitenshuis alles kan bedienen, dat is vooral het cloud gedeelte.
HASS kan je configureren via de cloud (dan kan HASS dus inderdaad niets bedienen als je internet er uit ligt) maar ook via een lokale API (direct via de bridge).
Als je internet er uit ligt kan je ook niet meer bij je home-assistent komen, maar lokaal kan alles nog aangestuurd worden.

En je thermostaat zit bedraad aan je ketel, dus je kan nog steeds altijd ouderwets gewoon op je thermostaat handmatig de temperatuur instellen wanneer alles er uit ligt. Dus je zit echt nooit zonder verwarming, of in elk geval je hebt niet meer risico dan zonder slimme thermostaat.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50

franssie

Save the albatross

Klippy schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:34:
@hneel Nee, je begrijpt denk ik die "cloud" functies niet helemaal.
<>
En je thermostaat zit bedraad aan je ketel, dus je kan nog steeds altijd ouderwets gewoon op je thermostaat handmatig de temperatuur instellen wanneer alles er uit ligt. Dus je zit echt nooit zonder verwarming, of in elk geval je hebt niet meer risico dan zonder slimme thermostaat.
wat ik las is
Nu is onlangs bij werkzaamheden het kabeltje wat van de zolder naar de woonkamer loopt, kapot gegaan. En een nieuwe kabel trekken is lastig.
Nu kan een Lyric T6 (heb ik zelf) dat allemaal wel (draadloos en bestuurbaar op afstand via de cloud) en open therm, maar geen idee of dat te integreren is in verdere automation.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:26

Klippy

Still Game

Klopt @franssie, maar de suggestie van @Oon was een thermostaat op zolder monteren en een draadloze temperatuur sensor in de woonkamer.

Dus in noodgevallen kan je nog steeds de thermostaat gebruiken. De temperatuur zal niet kloppen, maar je zit niet zonder verwarming.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:45
@franssie de t6 praat met draad met de ketelmodule.

Honeywell heeft wel draadloze rounds met batterij en ketelmodule volgens mij.

Nest kan ook, maar dan verlies je home assistant en modulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

jeroen3 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:16:
@franssie de t6 praat met draad met de ketelmodule.

Honeywell heeft wel draadloze rounds met batterij en ketelmodule volgens mij.

Nest kan ook, maar dan verlies je home assistant en modulatie.
Er is ook een draadloze T6, heeft wel 220V nodig (die heb ik namelijk). Blijkt T6R te heten. Heeft opentherm dus modulatie zou kunnen blijven, Home Assistant weet ik dus niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@hneel hoe erg is die beschadiging? Het is een signaal draadje, daar gaat niet veel spannends doorheen dus dat zou prima te 'lassen' kunnen zijn met een paar wago lasklemmen oid. https://www.elektramat.nl...mm-per-60-stuks-221-2411/ (dit zijn er dan 60 maar ook wel in kleinere verpakkingen te vinden, klemmen prima dunne draadjes - gebruik ik veel voor testopstellingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

hneel schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:20:
Hm, ik lees net wat andere posts van je, en als ik het goed begrijp gaat alle communicatie tussen thermostaat en ketel via de cloud? Dus als komende winter het internet (weer eens) uitvalt doet de ketel het niet meer?
Precies wat @Klippy zegt, als je internet eruit valt dan verlies je de slimme mogelijkheden even (dus het automatisch schakelen op basis van een uitgebreid programma/geofencing en besturing vanuit de app, maar lokaal werkt alles gewoon nog. Evt. radiatorknoppen blijven op hun ingestelde temperatuur draaien en de thermostaat zelf zet gewoon nog de CV aan/uit wanneer nodig.
Alleen heb je op dat moment dus geen verbinding vanuit Home Assistant, want daarvoor is wél de bridge met internetverbinding nodig.
Overigens is het echt niet meer normaal in 2024 dat je internet regelmatig wegvalt, dus misschien ook een idee om daar iets aan te doen?

De andere opties die je noemt heb ik persoonlijk geen ervaring mee. Ik heb mijn Tado inclusief een handjevol knoppen voor minder dan 100 euro gekocht via V&A (dus tweedehands), en alleen de draadloze thermostaat starterkit zonder knoppen komt wel eens voorbij voor rond de 60-70 euro, voor dat geld ben ik de andere oplossingen nog niet tegengekomen.
Zo'n open source oplossing zou ik persoonlijk nog niet eens gratis willen gebruiken, dat is echt geen vervanging voor een fatsoenlijke thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Zojuist de breuk in het kabeltje gerepareerd. Ik denk dat ik het hier voorlopig even bij laat.

Een wat modernere thermostaat (met eventueel HA interface) was leuk geweest, maar het hoeft voor mij niet persee 'slim' te zijn en op een verbinding naar de cloud zit ik ook niet echt te wachten.

Daarbij kwam ook nog dat de huidige thermostaat op een plek hangt waar alleen dat ene kabeltje achter uit de muur komt. 230V heb ik daar niet direct in de buurt, en liever ook geen dingen op batterijen.

Dus, ik laat het maar even zo.
Pagina: 1