Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:42
Afgesplitst vanuit Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Ik heb dit topic doorgelezen omdat ik ook geïnteresseerd ben in een thuisaccu.
We zijn sinds vorig jaar van het gas af en dus een WP, rijden een EV, hebben veel zonnepanelen en ik heb ook nog eens een hobby/zaterdag-bakkerij aan huis waar veel stroom doorheen gaat (1 x per week 150kw als ik bak en er draaien 24/7 koelkasten en vriezers. Aansluiting 3x50A

Verbruik +/- 20.000kWh
Opwekking +/- 12.000kWh
Eigen consumptie +/- 4000kWh
EV (via Zappi) +/- 3000kWh

Een accu lijkt mij dus een logische volgende stap. Het zou mij al erg tof lijken om in de zomer het nachtverbruik naar 0 te brengen (meestal 5-10kwh/nacht). Het niet is niet bedoeling om de bakkerij te laten draaien op de accu. Maar zoals ik daar net de vaatwasser aanzet terwijl er een anderhalf uur durende wolk voor de zon schuift. Dat soort dingen lijken mij nuttig.

Ik ben realistisch wat betreft de winter. Met meer dan 18kWp aan panelen heb ik in januari 325kw opgewekt dus dat zet weinig zoden aan de dijk, maar misschien kan ik dan met een dynamisch tarief als de wind waait de batterij 'goedkoop' laden.

Ik heb dus in totaal 4 omvormers (SMA) waarvan de grootste een van 6000W die op het zuiden ligt en dus het leeuwendeel van opwekking voor z'n rekening neemt. Deze omvormer is van 2018 en dus al buiten de garantie. Deze zou eventueel vervangen kunnen worden door een hybride, maar als het anders kan dan liever niet natuurlijk.

Qua capaciteit zouden we dus op iets van 20kWh accu uitkomen, maar 15 is misschien ook goed om te beginnen.
Ik kan veel zelf, dus het installatiewerk kan ik zelf doen, maar zelf een accu bouwen van een YT filmpje gaat mij te ver. Ook ben ik slecht thuis in 'scripts, homewizzard' en dat soort dingen.

Op zolder heb ik ruimte tegen een betonnen muur en op een betonnen vloer. Dat is redelijk dichtbij de omvormer en ook is het geen probleem AC kabels naar beneden te trekken via een koof.

Misschien is het wat kort door de bocht, maar wie weet hebben jullie een advies.

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 07-07-2024 16:58 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:12
@timpel_800 Je zou ook eens bij Harold Halewijn kunnen informeren https://www.haroldhalewij...waarom-een-thuisbatterij/ prima voorbeelden en kan je bijna alles uithanden nemen.

Meewerken lijkt daar geen enkel probleem, vooral omdat je zware lasten hebt zou ik daar een navragen.

Ik zou de batterij wat groter nemen in de zomer is het wel eens een donkere dag.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:52
@timpel_800 Een andere optie is Deye,
Dat zou nog met een LV 51.2V accu's kunnen, waarbij je 1 SMA vervangt en 2 SMA's op de Deye aansluit, maar je zal waarschijnlijk 1 SMA parallel aan de Deye moeten plaatsen.
Op bijv een Deye 12k LV kunnen maar 3 strings met in totaal 15kWp(2 gelijke tot 650Vmppt en 1 tot 650Vmppt zolang je niet over 15kWp gaat) De reden dat je 1 SMA parallel aan Deye op net aansluiting moet plaatsen, op moment de totale PV-opwek boven de 15kW komt zal een Deye 12k het meerdere ongehinderd de netaansluiting laten ingaan, daaronder kan ook van SMA die parallel met Deye op net aansluiting opslaan in de accu en nul teruglevering handhaven.

Accu' modules waar je alleen plus en min moet aansluiten zijn in de 5/10 kWh range er vanaf 200 euro/kWh van Nederlandse leveranciers verkrijgbaar (zelfbouw is veel al 15kWh/120kg),
Maar je wilt wat meer accu capaciteit met 18kWp, dat is voor een Deye niet anders dan voor een Victron, dat je ca 4-5x het vermogen van de hybride nodig hebt aan accu in kWh (0,2C), waarop je deze regelmatig gaat gebruiken. De Deye 12k kan of er wel of geen netaansluiting/ uitgevallen of te hoge netspanning >253V is je verbruikers voorzien van 12kW vanuit accu of PV.
Deye heeft ook hogere voltage hybride met meer vermogen, die alle 4 SMA's kan vervangen, maar dan ben je veel beperkter in accu keuzes waarvan de moduleprijs nog hoger ligt per kWh opslag.

Zie je af van scherpe EPEX handel alleen goedkoop laden in winter en wat op dure uren terugleveren in zomer dan kan je in stappen met Solar Assistant op een Pi3 of Pi4 als externe aansturing , deze kan je koppelen aan Home Assistant op moment je daarin wilt gaan verdiepen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
@timpel_800
Als je de 3x50A terug kunt brengen naar 3x25A, waarbij je de pieken opvangt met de accu, wordt het financieel echt interressant.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Ja, zeker! Dat zou interessant zijn, maar het zijn wel behoorlijk lange pieken.

Het werkt ongeveer zo: de oven bestaat uit 4 gestapelde modules die allemaal los van elkaar aan te zetten zijn.

Met een tijdklok kan ik ze schakelen. Daarbij laat ik tussen het aangaan van elke oven 1 kwartier, zodat ik de piek even druk. Per deck vraagt de oven iets van 10kW, maar een deel daarvan is voor de Stoombak , en die is vrij snel op temp.

Als de oven eenmaal heet is dan valt het wel mee met de pieken zoals je ziet. Met een accu zou ik eventueel de interval tussen het aanzetten kunnen vergroten...

Ik ben benieuwd of ik het dan zou redden met 3x25A of 3x35A

Qua vast recht valt het trouwens wel mee tussen 3x25 en 3x50 (€300. Liander)

Laadpaal heeft loadbalancing. Maar in de winter draait ook de WP nog op deze aansluiting en de quooker en nog een Itho 15liter boilertje en 6 koelkasten (max 500w/stuk) maar toch..
Dit is van een zaterdag in februari

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VB9vEsEPPyJj6naj2UeZMuHhlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cu25d1OyvFX6HdAGIAIvu1tI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door timpel_800 op 07-07-2024 08:33 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Srednier
timpel_800 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 08:25:

Het werkt ongeveer zo: de oven bestaat uit 4 gestapelde modules die allemaal los van elkaar aan te zetten zijn.

Met een tijdklok kan ik ze schakelen. Daarbij laat ik tussen het aangaan van elke oven 1 kwartier, zodat ik de piek even druk. Per deck vraagt de oven iets van 10kW, maar een deel daarvan is voor de Stoombak , en die is vrij snel op temp.

Als de oven eenmaal heet is dan valt het wel mee met de pieken zoals je ziet. Met een accu zou ik eventueel de interval tussen het aanzetten kunnen vergroten...

Laadpaal heeft loadbalancing. Maar in de winter draait ook de WP nog op deze aansluiting en de quooker en nog een Itho 15liter boilertje en 6 koelkasten (max 500w/stuk) maar toch..

[Afbeelding]
Liander heeft meer als 2000 euro/jaar verschil tussen 3x50A en 3x25A, ik weet niet hoe je aan die 300 euro komt...
https://www.liander.nl/-/...kosten-stroom-2024-v1.pdf

Maar een 3-fasen accusysteem systeem waarbij je dus terug kunt naar 3x25A en nog eens gebruik maakt van dynamisch contract past prima bij jou. Bijvoorbeeld 3 multiplussen van victron van 5kW met ergens tussen de 20 en 50 kWh aan LiFePO4. Mijn 1 fase systeem ga ik volgend jaar ook uitbreiden naar iets dergelijks. @John245 heeft al zo'n 3-fasen systeem draaien. Zijn ook anderen, maar je moet wel even kijken dat je wel gelijk een 3-fasen systeem pakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:29
timpel_800 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 08:25:

[Afbeelding]
6 koelkasten 😱. Als jij zegt dat je het bier niet koud hebt staan dan geloof ik er geen snars van 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Zijn ook beste koelkasten 60x40 en 60x80. Staat geen bier in, wel gist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Srednier schreef op zondag 7 juli 2024 @ 08:56:
[...]

Liander heeft meer als 2000 euro/jaar verschil tussen 3x50A en 3x25A, ik weet niet hoe je aan die 300 euro komt...
https://www.liander.nl/-/...kosten-stroom-2024-v1.pdf

Maar een 3-fasen accusysteem systeem waarbij je dus terug kunt naar 3x25A en nog eens gebruik maakt van dynamisch contract past prima bij jou. Bijvoorbeeld 3 multiplussen van victron van 5kW met ergens tussen de 20 en 50 kWh aan LiFePO4. Mijn 1 fase systeem ga ik volgend jaar ook uitbreiden naar iets dergelijks. @John245 heeft al zo'n 3-fasen systeem draaien. Zijn ook anderen, maar je moet wel even kijken dat je wel gelijk een 3-fasen systeem pakt.
Je hebt gelijk, ik had ff gegoogled maar dacht al dat het niet klopte.

Super Interessant accu op deze manier. Dan is de TVT ook sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:12
@timpel_800 Een 3x50 is een stuk duurder per jaar dan 3x25 lees bv maar eens bij Liander https://www.liander.nl/-/...kosten-stroom-2024-v1.pdf zit zomaar 2100 euro verschil tussen. Je kunt ook een tussenstap naar 3x35A overwegen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
@timpel_800 Het kan volledig met 3 Deye 12k LV op 1 netaansluiting, maar hoeveel van je energierekening zit werkelijk in de 3e schijf van energiebelasting?
Is het daar niet simpeler om een 2e aansluiting voor de bakkerij te overwegen, als de eventuele omzet uit de hobby een bepaald bedrag te boven gaat krijg je te maken met verplichte inschrijving KvK en daar kan dan simpel 2e aansluiting opzetten met ondersteuning van bijv 2 Deye's en twee 3x25A zijn aanzienlijk goedkoper dan een 3x50A kleinverbruiker aansluiting. Met 2 aansluitingen zijn tal van setups mogelijk

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-05 13:51
@timpel_800 Als ik dat plaatje zo bekijk dan kan je het makkelijk af met een 3x25 aansluiting. # Multiplussen erop met een flinke batterij en you're good to go. Beetje extra batterijcapaciteit en met Dynamic ESS alsmede de besparing op een niet genomen zwaardere aansluiting, laat je hem zichzelf terugverdienen. Is er ook PV?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Ik weet niet of we afdwalen maar ik ben gewoon ingeschreven bij de KVK als bedrijf. Al de energie gaat nu gewoon op 1 contract bij het huis.
Een tweede aansluiting zou kunnen, maar de meterkast is nogal vol, volgens mij is er niet echt ruimte. Misschien als de gasmeter binnenkort (aangevraagd maar bij de buren heeft het 2 jaar geduurd) verwijderd wordt dat dat zou kunnen.
In ieder geval moet dan de meterkast grondig aangepakt worden.

Er is genoeg PV (18kWp)

Het is nogal organisch gegroeid (met eerst 1 oven van 3680w, toen 4, en daarna deze meer professionele oven van ), en ik zat altijd vrij gunstig qua contract dus maakte mij nooit echt zorgen over de kosten, maar inmiddels betaal ik uiteraard flink en eind dit jaar is m'n 1 jarig contract afgelopen en zal het nog wel meer worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_A85zSS5OWaHJMoUREB1B1rchY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTvYnAanNaotxXebkb4Qsnh8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-05 13:51
@timpel_800 Is er plaats voor een beetje een ESS? Waar woon je?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Almere.

ESS zou op zolder kunnen, hoewel als ik naar die accu's kijk valt het misschien tegen door de warmtepompboiler. Die kan evt wel iets verplaatst worden maar dan moet ik een nieuwe afvoer maken in het dak etc. Kabels kunnen makkelijk door een grote koof achter de trap naar boven. Op de begane grond eigenlijk geen ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQvkfMX4nIykFVr2vlaxc5lWnl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TH8OcyM7IoCsTAlngAWNs3fm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door timpel_800 op 07-07-2024 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@timpel_800 Dat heb je het organisch gegroeit, dat alles past in een 4x12modules groepenkast van 70cm hoog, alleen zal installateur niet staan te trappelen, daar die heel precies en methodisch dient op te bouwen.

Zoals Rikha al aangeeft heb je ruimte voor de omvomers of accu modules.
Een 15kVA Victron heeft minimaal 122x110cm verticale wandruimte nodig en is uit te breiden tot 56kWh accu die daar ergens onder moeten staan.

3x Deye 12k LV nemen evenveel ruimte in voor 36kW (39kVA) uitbreidbaar tot 240kWh aan accu's in een simpele parallel setup. mits ruimte

Het kan ook complexer zoals mijn rendunant eilandbedrijf met netondersteuning en tot 480kWh accu opslag uitbreidbaar mits je de ruimte hebt nog afgezien van het gewicht van accu opslag ~6kg/kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
timpel_800 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:01:
Almere.

ESS zou op zolder kunnen, hoewel als ik naar die accu's kijk valt het misschien tegen door de warmtepompboiler. Die kan evt wel iets verplaatst worden maar dan moet ik een nieuwe afvoer maken in het dak etc. Kabels kunnen makkelijk door een grote koof achter de trap naar boven. Op de begane grond eigenlijk geen ruimte.

[Afbeelding]
Wel even opletten dat je die multiplussen niet ophangt vlak bij waar je slaapt, ze maken behoorlijk geluid. Ik heb me er in elk geval flink op verkeken. Weet niet hoe dat zit met deye

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Beetje onduidelijk schaalverdeling, maar met powerassist hoef je alleen het deel dat boven de 17 kW uit komt uit de accu te halen. Met wat stoeien met Excel heb je vrij snel de minimum-capaciteit boven tafel, zo op het oog iets van 30 kWh.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:54
Tot 2027 kun je nog 100% salderen. Een accu nu al aanschaffen is financieel niet interessant. Natuurlijk wel leuk om mee te spelen. Die homewizard accu’s met een stekker zijn kwa investering nog wel te overzien en als je er drie neemt kun je gelijk je drie fases benutten. Tenslotte werken die met een stekker dus je overvolle meterkast blijft dan verder ook onbelast.

Succes buurman 😳 ik ga je wel volgen want het is wel reuze leuk om er mee te spelen ……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

royaljoop schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:38:
Tot 2027 kun je nog 100% salderen. Een accu nu al aanschaffen is financieel niet interessant. Natuurlijk wel leuk om mee te spelen. Die homewizard accu’s met een stekker zijn kwa investering nog wel te overzien en als je er drie neemt kun je gelijk je drie fases benutten. Tenslotte werken die met een stekker dus je overvolle meterkast blijft dan verder ook onbelast.

Succes buurman 😳 ik ga je wel volgen want het is wel reuze leuk om er mee te spelen ……
Het is juist wel interessant voor TS vanwege de jaarlijkse kosten voor de netaansluiting.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:05
Die hele batterijinstallatie zou niet binnen of aansluitend aan je woon en slaapverblijf of vluchtroutes moeten zitten.
Als Wanneer die in de fik gaan ben je nooit op tijd buiten. Ongeacht de "veilige" lithium versie is het nog steeds een hoop potentiële energie in een klein volume. Er komt vaak ook eerst explosief gas vrij bij een failure.

Plaats dat ding liever in de bakkerij (stofdicht!) of andere vrijstaande schuur.

Heb je al eens wat video's bekeken van Harold of Victron wat voor een aanzienlijke installatie het is?

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 08-07-2024 22:45 . Reden: niet als, wanneer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:54

Pagina: 1