Eenvoudig wifi netwerk voor grote vakantiewoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjigy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-10-2024
Hallo allemaal,

mij is gevraagd om "de wifi" in het vakantiehuis van mijn ouders te verbeteren. Ze snappen allebei weinig van techniek, dus momenteel staat het modem-router van de provider in een hoekje, met het standaard wachtwoord van zowel het wifi als de management interface erop geschreven. En ze snappen niet waarom dat laatste een probleem zou kunnen zijn.
Eerst even wat aanvullende informatie. Het gaat om een groot (geschikt voor 14 volwassenen) en vooral oud huis (100+ jaar oud) in Duitsland. De vloer van de bovenverdieping en de zolder zijn van hout, dus het signaal gaat daar wel goed doorheen. Een deel van de muren op de benedenverdieping zijn van natuursteen, en erg dik (meerdere decimeters). Hier gaat het signaal minder goed doorheen. Door de leeftijd en inrichting van het huis is het niet handig om kabels te trekken, voor zowel ethernet als stroom.

Vereisten voor de oplossing zijn:
-zo eenvoudig mogelijk qua management en troubleshooting. Zoveel mogelijk set-and-forget, auto-updates, lange support etc.
-met zo min mogelijk nieuw aan te leggen kabels.
-hufter en ongeluk proof. Dus geen access point op een wiebelig bijzettafeltje naast het stopcontact.
-niet te duur in aanschaf, en geen abonnementen. Voor een dubbeltje op de eerste rij hoeft niet, maar vele honderden euro's uitgeven gaat wat te ver.

Mijn huidig idee is om een router in de kelder te zetten, en een kabel naar de zolder te trekken. In beide ruimtes kunnen de gasten niet komen. Dan op de zolder met twee antennes vlak boven de vloer aan de uiteindes van het huis een mesh netwerk opzetten, en dan hopen dat het signaal op de begane grond nog goed genoeg is. Probleem is wel het in de kelder en op zolder heel koud kan worden, en de meeste consumenten apparatuur niet gemaakt is voor temperaturen onder 0 (voor de kelder).

Mijn vragen zijn dus:
-Is een mesh netwerk dat vanaf de zolder naar beneden straalt een realistische oplossing? Of zijn er ook andere werkbare manieren om draadloos internet in een oud, groot huis in te richten?
-welk merk en serie apparatuur zijn geschikt? Voor mij is met name een lange support en weinig onderhoud belangrijk, aangezien ik niet voor iedere scheet "even" naar Duitsland wil rijden om het te fixen. Maar ik heb geen voorkeur of afkeur van bepaalde merken, als ze security issues maar een beetje snel oplossen.

Als er nog informatie ontbreekt, of er andere vragen zijn dan hoor ik het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Naar Duitsland rijden zie ik eigenlijk al niet gebeuren, maak bij installatie goede foto's en aantekeningen over de kabels en knopjes. In het ergste geval kan je iemand instructies geven de stroom er even af te halen en in het aller aller aller ergste geval kan je even vragen 'zit het blauwe kabeltje nog in poort 1, brand het groene lampje op de adapter' (stel er heeft een handig neefje wat zitten proberen).

Mesh hoeft niet, dat is alleen maar fijn als je veel verplaatst en altijd de beste ontvangst wil. Iemand die even vanaf de slaapkamer wil netflixen heeft dat eigenlijk niet nodig. Gewoon overal hetzelfde wachtwoord en netwerknaam.

Ontvangst en of je kabel tussen access points moet gebruiken (wel aan te raden) is een kwestie van meten. Eerst zet je het los neer op de plaats waarvan de denkt dat het moet gaan werken en dan met je telefoon het signaal uitpeilen.
Ik vergelijk wifi altijd met een sterke lamp. Hoog in de hal werkt beter als in een hoekje achter de stenen schoorsteen, maar dit kan erg per gebouw verschillen, houten vloeren zijn fijn. Trappen ook, daar kan je vaak nog wel een kabelgootje kwijt en mogelijk twee verdiepingen tegelijk meepakken.

Ik was zelf onlangs wel te spreken over TP wifi routertjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-06 19:17
Biedt de provider geen mogelijkheden om de wifi te vergroten? Qua onderhoud en ondersteuning waarschijnlijk een van de betere mogelijkheden indien dat aangeboden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-06 23:10
Als het in de blijkbaar soms te koud wordt voor consumentenelectronics, kan die router dan niet ook op zolder? Dat zou volgens mij de bedrading naar de access points eenvoudiger maken.
Wat voor soort internetverbinding praten we over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Een meshnetwerk van de zolder naar de benedenverdieping opzetten kan een goede oplossing zijn om het signaal te verbeteren en problemen met dikke muren te vermijden. Een alternatief is het gebruik van powerline-adapters in combinatie met access points, waarbij het bestaande elektriciteitsnetwerk wordt gebruikt om het signaal door te geven.

Voor koude omgevingen zoals de kelder en de zolder kun je overwegen om access points of routers te gebruiken die speciaal zijn ontworpen om te werken bij lagere temperaturen, waardoor de apparatuur goed blijft functioneren.

[ Voor 35% gewijzigd door LadyVodka op 08-07-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:15
Ik zou persoonlijk zelf investeren in professioneel wifi netwerk dat je op afstand kan beheren.

Resetten en van nieuwe wachtwoorden kan voorzien.

Iets zoals bijvoorbeeld tp-link omada.

Dit heb ik zelf in huis hangen.

Als mijn vriendin alleen thuis is en ik onderweg ben kan ik gewoon meekijken en alles opnieuw opstarten of de logs bekijken, dit kan gewoon op de app op je telefoon.

Werk temperatuur van omada is 0-40 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je zou een "goedkoop" TP-Link Omada Cloud omgeving kunnen opbouwen met een OC200, EAP110 en ER605 router. Zou wel een TL-SG2008P PoE switch dan erbij doen zodat je nog van afstand kan rebooten, is iets duurder qua oplossing maar is goed van afstand te managen.
Ga je voor de goedkopere oplossing zou je ook een TP-Link Deco M4/X10 oplossing bv kunnen kiezen. Dan kan je altijd van afstand nog inloggen en de simpele dingen instellen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:59
als je bekabeld naar de zolder en kelder kunt, heb je dus geen mesh, mesh zegt alleen iets over hoe accesspoints onderling communiceren. En mesh geeft aan dat dat dan draadloos kan. Maar je hebt kabels, veel beter dan mesh/draadloos, dus mesh speelt helemaal niet.
Je idee van zolder/kelder klinkt wel goed, zorg dat je gewoon goede access points hebt. Denk ook even na hoe je je gasten wifi aanbiedt. Is dat altijd via een gastennetwerk met bekend wachtwoord, of wil je wachtwoorden vernieuwen na X-tijd? Of krijgt elke verhuur een nieuw wifi ww? De standaard wifi AP's kennen vaak wel een gastennetwerk oplossing, maar erg flexibel is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
emielbf schreef op zondag 7 juli 2024 @ 08:04:
als je bekabeld naar de zolder en kelder kunt, heb je dus geen mesh, mesh zegt alleen iets over hoe accesspoints onderling communiceren....
Ik begreep dat mesh wil zeggen dat APs onderling sessies kunnen doorgeven. De client kan dus niet blijven plakken op zwakkere signalen. Kabels tussen mesh APs kan dus prima, is zelfs beter.

Wachtwoorden zou ik gewoon hetzelfde houden. Die veranderen is meer iets voor hotels/campings waar hipsters/jongeren uit de buurt dan teveel komen chillen op de wifi.

[ Voor 16% gewijzigd door jnr24 op 07-07-2024 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-06 17:47
itsalex schreef op zondag 7 juli 2024 @ 00:04:
Je zou een "goedkoop" TP-Link Omada Cloud omgeving kunnen opbouwen met een OC200, EAP110 en ER605 router. Zou wel een TL-SG2008P PoE switch dan erbij doen zodat je nog van afstand kan rebooten, is iets duurder qua oplossing maar is goed van afstand te managen.
Ga je voor de goedkopere oplossing zou je ook een TP-Link Deco M4/X10 oplossing bv kunnen kiezen. Dan kan je altijd van afstand nog inloggen en de simpele dingen instellen.
EAP110 doet geen 5Ghz, een EAP225 wel en is drie tientjes duurder.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:19

dragonhaertt

@_'.'

jnr24 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 08:11:
[...]

Ik begreep dat mesh wil zeggen dat APs onderling sessies kunnen doorgeven. De client kan dus niet blijven plakken op zwakkere signalen. Kabels tussen mesh APs kan dus prima, is zelfs beter.
Dat heet roaming. Mesh heeft alleen iets te maken met hoe de APs onderling verbonden zijn.

Is een veel gemaakte fout, vooral door hoe bedrijven deze producten aanbieden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Temperatuur zou ik niet te veel mee bezig zijn. Veel electronica kan prima opereren zolang de temperatuur boven 0 blijft en er geen condensvorming is. Aan de bovenkant geldt dat tot ongeveer 40 graden.

Verder zal je vermoedelijk uitkomen op iets als TPLink Omada, Ubiquiti Unifi of Aruba InstantOn, waarvan die laatste zonder extra apparatuur al volledig cloud managed is en je zelf kunt zien welke AP’s wel werken en welke niet.

Ik zou daarbij ook een switch (POE) aanraden van InstantOn. Kost de kop niet.
Zo hoef je iig geen extra apparatuur of een VPN verbinding te hebben om te zien of een AP niet werkt of voor logs.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
nelizmastr schreef op zondag 7 juli 2024 @ 08:48:
Temperatuur zou ik niet te veel mee bezig zijn. Veel electronica kan prima opereren zolang de temperatuur boven 0 blijft en er geen condensvorming is. Aan de bovenkant geldt dat tot ongeveer 40 graden.
...
Inderdaad, en daarbij zijn het ook maar marges, zoals de gemiddelde fiets echt niet is gebouwd op een persoon van 60kg achterop. Daarbij verwarmd de router zichzelf ook behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
ChaserBoZ_ schreef op zondag 7 juli 2024 @ 08:22:
[...]

EAP110 doet geen 5Ghz, een EAP225 wel en is drie tientjes duurder.
Qua prijs is de EAP1xx aantrekkelijk en vele gevallen is de 5GHz niet zo sterk als de 2,4Ghz. Het is een vakantiewoning en geen "Internetbedrijf".
In een grote vakantiewoning ben ik ook bezig geweest en uiteindelijk iedereen moeten limiteren tot 5 Mbit/s download omdat de xDSL maar max 35 Mbit/s down aan kon, dat dan met 25 man is het niet wenselijk om volledige bandbreedte te gaan aanbieden. Dan heeft WiFi6 ook geen zin aangezien het Internet dan toch niet sneller gaat worden.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:02
Al dat gedoe met wisselende Wifi-passwords is dikwijls ook wel wat overdreven. Voor een vakantiewoning is er niets mis met gewoon een WIFI-key die enkele jaartjes gewoon dezelfde blijft.
Wat WEL van belang is dat is het afschermen van "Guest" naar eventueel een andere deel van het netwerk (indien een kantoortje/woning op hetzelfde adres) als je dezelfde hardware gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjigy
Wow, bedankt voor alle reacties tot nu toe :)

Eerst nog even wat aanvullende informatie over de huidige internet aansluiting:
Het huis heeft kabel internet. De kabel komt via een gaatje in de kelder binnen. Daar wordt het signaal versterkt, en gaat alles (door een ander gaatje, via de buitenmuur) naar een van de twee woonkamers. Daar staat de modem-router. Of het signaal wordt al in de kelder gesplitst in ethernet + tv, en alleen het TV signaal wordt versterkt. Dat detail ben ik even kwijt. Maar er lopen in ieder geval kabels van de kelder naar de woonkamer, dus daar kan best een ethernetkabel bij (ik heb kabel die buiten kan gelukkig). En het is Duits buitengebied-internet. Dus niet heel stabiel, en wanneer het hele dorp thuis zit, best langzaam.

Even nagevraagd bij mijn ouders, en ze willen gewoon 1 wachtwoord voor alle gasten, en het hoeft niet aangepast te worden. Het vakantiehuis staat aan de buitenrand van een klein dorp op een hele steile helling, dus niet echt de plek waar mensen misbruik willen maken van de verbinding. En er zit geen woning of kantoor aan het vakantiehuis vast. De gasten zitten "alleen" in het huis, dus er hoeft niet per se een apart gastennetwerk te worden opgezet.

De meeste mensen zijn tevreden op de Omada serie, dus daar ga ik in duiken. En de Aruba InstantOn klinkt ook wel goed, met management zonder extra apparatuur. En het is geruststellend dat mijn idee met AP's op zolder zetten realistisch is.

Even geen tijd om iedereen een reactie te geven, maar hieronder even een paar dingen alvast benoemen:
@itsalex Wifi6 heeft toch in die mate zin, doordat het efficiënter omgaat met veel devices op 1 access point? Of is deze winst heel beperkt? Ik weet dat het in theorie efficiënter de beschikbare bandbreedte kan verdelen, maar ik heb nooit opgezocht wat het effect in de praktijk is.

@LadyVodka powerline hou ik in het achterhoofd. Ik weet alleen niet hoe oud de bedrading in het huis is, hoe de groepen zijn verdeeld, en hoeveel verstoring alle apparaten zullen opleveren. Ik probeer het dus eerst anders op te lossen voordat ik daar verder naar ga kijken. En speciale antennes voor buiten (die kunnen een groter temperatuurbereik aan meestal) zijn ook gelijk heel duur. Eerst proberen met "gewone" apparatuur dus.

@HansMij bedankt voor de reality check, de router zou eventueel ook naar zolder kunnen ja. Maar alleen als in de kelder de splitsing van TV en internet al wordt gemaakt. Zal het binnenkort kunnen checken.

@emielbf en @dragonhaertt bedankt voor de verduidelijking van wat een mesh precies is. Ik zoek dus inderdaad een opstelling waarbij mensen kunnen roamen door het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 21:29
Het hangt allemaal een beetje af van de afmetingen en gebruikte material af in het huis maar ik ben bang dat 1 enkel al op zolder het niet gaat redden.
Als kabels een no go is zou ik een setje halen wat ontworpen je voor wireless uplink.

Hoeveel megabit wil je aanbieden qua internet?
Qua simpelheid/foolproof kom je al snel op een deco setje uit. De x50 is een standaard die je veel ziet maar een xe75 geeft qua mesh mooie extra snelheid.

Maar dat is allemaal wat gissen. Heb je een plattegrond/plaatje en mbit wat je wilt Halen?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMij
  • Laatst online: 14-06 23:10
Je zegt dat het huis aan de rand van een dorp staat. Dat klinkt als een omgeving met weinig interferentie. Verder begrijp ik dat als het internet al werkt, dat het niet erg snel is. Ik zie zelf daarom weinig reden om naar Wifi6e of wifi7 te gaan. Je kunt dan ook op zoek naar Wifi5 of Wifi6 producten. Zelf gebruik ik Ubiquiti UAP AC-LR. Zoiets zou je aan een cloud-controller kunnen hangen. Als er dan problemen met wifi zijn, zou je ze vanuit huis opnieuw kunnen instellen.

Wat betreft dat eventuele misbruik van het netwerk, zou ik in overweging nemen dat illegaal downloaden van auteursrechtelijk materiaal in Duitsland erg zwaar bestraft wordt. Als dat wachtwoord op straat ligt en er wordt misbruik gemaakt van dat wifi netwerk, dan weet ik niet hoe coulant ze in Duitsland zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Ik bedenk me wel dat de kans dat de AP is gecrashed waardoor wifi niet werkt, maar 'remote management' nog steeds wel is wel heel erg klein.

Aangezien die dingen 'set and forget' zijn (ik kijk er thuis jaren niet naar om) zou ik me niet te druk maken over 'professioneel management'. Ik denk dat je met deze aanpak 99% afdekt:
  1. Zorg voor een simpele reset instructie, misschien zelfs wel een schakelaartje op een handige (maar niet te handig) locatie.
  2. Zet eventueel een reserve AP met de juiste configuratie klaar. Desnoods een simpel goedkoop modelletje
Bij wijze van spreken kan dan al met klaargelegde instructies problemen voorkomen. Eventueel pas na een klacht "in meterkast, groep 5 even uitzetten" sturen via app/mail/telefoon.

Je wil immers ook niet op vrijdagavond om half 12 gaan inloggen en de logfiles bestuderen (fijn dat die optie er is maar als het fout zit dan is de kans klein dat dat de situatie gaat verbeteren)

Je zou ook nog een soort watchdog kunnen overwegen. Dit kan bijvoorbeeld een simpel webcammetje of weerstationnetje zijn. Als jij de dag (voor) dat er gasten komen ineens geen temperatuur kan aflezen dan kan je proactief handelen. Als de gasten klagen weet jij in ieder geval dat alles werkt wanneer je verbinding kan maken met de watchdog. Klein webservertje op een ESP32 laten monitoren door bv https://asm.saas.broadcom.com/ kan ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sjigy schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:50:
Wow, bedankt voor alle reacties tot nu toe :)

Eerst nog even wat aanvullende informatie over de huidige internet aansluiting:
Het huis heeft kabel internet. De kabel komt via een gaatje in de kelder binnen. Daar wordt het signaal versterkt, en gaat alles (door een ander gaatje, via de buitenmuur) naar een van de twee woonkamers. Daar staat de modem-router. Of het signaal wordt al in de kelder gesplitst in ethernet + tv, en alleen het TV signaal wordt versterkt. Dat detail ben ik even kwijt.
Mogelijk relevant detail.

Je zegt 'kabel internet', maar dat is in buitengebied in DE zeldzaam. Ik vermoed eerder DSL gezien beschrijving. Hoe dan ook, overzicht van welk apparaat er al staat (merk+typenr) en exact hoe het op elkaar aangesloten is kan geen kwaad.
Maar er lopen in ieder geval kabels van de kelder naar de woonkamer, dus daar kan best een ethernetkabel bij (ik heb kabel die buiten kan gelukkig). En het is Duits buitengebied-internet. Dus niet heel stabiel, en wanneer het hele dorp thuis zit, best langzaam.

Even nagevraagd bij mijn ouders, en ze willen gewoon 1 wachtwoord voor alle gasten, en het hoeft niet aangepast te worden.
Tip:
Wel aparte wachtwoorden voor gasten en beheer. Anders gaan gasten rommelen aan instellingen zodra het weer eens traag is en dingen om zeep helpen waardoor jij weer mag komen opdagen om het te fixen.
Het vakantiehuis staat aan de buitenrand van een klein dorp op een hele steile helling, dus niet echt de plek waar mensen misbruik willen maken van de verbinding. En er zit geen woning of kantoor aan het vakantiehuis vast. De gasten zitten "alleen" in het huis, dus er hoeft niet per se een apart gastennetwerk te worden opgezet.

De meeste mensen zijn tevreden op de Omada serie, dus daar ga ik in duiken. En de Aruba InstantOn klinkt ook wel goed, met management zonder extra apparatuur. En het is geruststellend dat mijn idee met AP's op zolder zetten realistisch is.

Even geen tijd om iedereen een reactie te geven, maar hieronder even een paar dingen alvast benoemen:
@itsalex Wifi6 heeft toch in die mate zin, doordat het efficiënter omgaat met veel devices op 1 access point? Of is deze winst heel beperkt? Ik weet dat het in theorie efficiënter de beschikbare bandbreedte kan verdelen, maar ik heb nooit opgezocht wat het effect in de praktijk is.
Gezien buitengebied en trage weinig stabiele internetverbinding is qua prestaties de meerwaarde van WiFi-6 volkomen irrelevant hier.

Maar...

Wens is voor langere tijd zonder gedoe klaar te zijn. Dan moet je geen apparatuur gaan hangen met 10 jaar oud ontwerp dat al end-of-life is. Puur voor levensduur zou ik minimaal WiFi-6 aanraden.
@LadyVodka powerline hou ik in het achterhoofd. Ik weet alleen niet hoe oud de bedrading in het huis is, hoe de groepen zijn verdeeld, en hoeveel verstoring alle apparaten zullen opleveren. Ik probeer het dus eerst anders op te lossen voordat ik daar verder naar ga kijken.
De juiste houding. Powerline is een lapmiddel dat ongeacht hoeveel je eraan uit geeft geen garanties qua prestatie of stabiliteit biedt en wel actieve apparatuur vereist dat 24/7 aan staat en stroom verbruikt (over hun levensduur significant meer dan aanschafkosten) en kapot kan gaan.
En speciale antennes voor buiten (die kunnen een groter temperatuurbereik aan meestal) zijn ook gelijk heel duur. Eerst proberen met "gewone" apparatuur dus.
Temperatuur is je uitdaging niet, het is condens. Zijn de locaties vochtvrij dan kun je veilig indoor spul gebruiken. Is dat niet het geval dan moet je voor outdoor gaan. Dat hoeft niet idioot meer te kosten, vaak tientje duurder dan de indoor versie.
@HansMij bedankt voor de reality check, de router zou eventueel ook naar zolder kunnen ja. Maar alleen als in de kelder de splitsing van TV en internet al wordt gemaakt. Zal het binnenkort kunnen checken.
Doe dat, want taalgebruik hier is wazig. TV en internet worden niet 'gesplitst', exact wat er gebeurt is relevant aangezien IPTV andere eisen heeft dan DVB-C. Worst-case moet je rekening houden met VLANs en/of multicast, wat zowel complexiteit verhoogt als keuze beperkt, althans als TV kijken voor de gasten een requirement is.
@emielbf en @dragonhaertt bedankt voor de verduidelijking van wat een mesh precies is. Ik zoek dus inderdaad een opstelling waarbij mensen kunnen roamen door het huis.
Dan heb je vooral de behoefte aan correcte instellingen op je APs. Dat kan op iedere willekeurige verzameling troep, maar om het makkelijk te houden is het sterk aan te raden alle APs van zelfde merk en serie te nemen, een serie te kiezen met managed WiFi en als je modem router WiFi heeft en daar niet aan mee kan doen, de WiFi op dat apparaat uit te schakelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjigy
Bedankt voor de reacties weer. Ik ga volgende week een paar dagen naar het huisje op (goedkope) vakantie. Zal dan zeker de kelder even in duiken om te kijken hoe het internet en tv precies geregeld is. En mijn ouders denken dat er geen condensvorming in de kelder plaatsvind, dus dat maakt het weer wat makkelijker.

Goede punten om toch een gastennetwerk op te zetten. Dat is niet veel werk dus dat ga ik dan sowieso doen. En met mijn ouders overleggen of ze liever remote management, zelfhulp voor de gasten (haal stroom van groep X), of beide willen. En in de vakantie ook eindelijk tijd om alles op een rijtje te zetten, lijsten met kosten, baten etc te maken en wat concrete beslissingen te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjigy
OK, tijd voor een update.

Het netwerk is toch echt met een coax kabel. Dit is de kabelbrij die in de kelder hangt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgE8nCwfdpto5AKjw0HgmG9yn5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjRaVfgTAIilPKL6SMfXhoqM.jpg?f=fotoalbum_large

Het signaal komt via 1 binnen, gaat naar de versterker (?) die onderop hangt, waarna de uitgang daarvan naar 2 gaat. Ik vermoed dat dit een splitter is. Daarvan gaat nr. 3 naar de tv en modem in de ene woonkamer. Kabeltje met nr. 4 gaat naar de tv in de andere woonkamer. In de eerste woonkamer hangt een eenvoudige splitter aan de muur. Een kabel gaat van daar naar de tv, de andere naar het modem. Modem is dezelfde buitenkant als een Ziggo Connectbox (Arris / Compal). In het menu kan ik even niet vinden wat precies de maker is.

Als het modem in de kelder komt lijkt mij de eenvoudigste oplossing om nog een splitter in de kelder te hangen, of de huidige 2-weg splitter te vervangen door een 3-weg splitter. De aansluiting van de tv kan dan direct op de kabel die de woonkamer binnenkomt. De splitter daar kan dan van de muur. Ik heb weinig ervaring met knutselen aan coax maar voor deze situatie lijken redelijk standaard stekkertjes e.d. van toepassing te zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:39
Dit is geen kabelbrij maar een net bordje van een licht autistische Duitser. Je plan is prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jnr24
Dit is wel een stukje duits ambacht. In NL werd zoiets doorgaans vanaf 2 meter afstand in je je meterkast gekieperd.

Dit is allemaal afgeregeld met die attenuators ('verzwakkers') op splitters en lengtes, Ik zou zonder meetapparatuur hier niet aan gaan rommelen. Je kan er iemand bijvragen die het voor je kan doen of een poging doen hier iets te splitsen en hopen dat alle ontvangst goed blijft. Het meest logische is dan splitsen op punt 3 of zelfs waar dat witte labeltje zit. De splitser bij de TV dan weghalen.

Kan je de AP niet bij die modem/TV in de buurt zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

jnr24 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:08:
Dit is wel een stukje duits ambacht. In NL werd zoiets doorgaans vanaf 2 meter afstand in je je meterkast gekieperd.
Inderdaad als het LAN kabels waren mocht die zo in het Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 O-)

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
RobbyTown schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:26:
[...]

Inderdaad als het LAN kabels waren mocht die zo in het Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 O-)
Ja maar vooral ook die dempertjes per uitgang en ingang. Misschien is het natte vingerwerk, maar het lijkt erop dat elke stap (in, uit1, uit2) netjes van op maat gemaakt demping is voorzien afhankelijk van de lengte van kabel.

In NL wordt dat vaak zo opgelost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqQrpulMVZPgrws932KboRb-t-c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V00xMQnHBqUcM9p3LuRDYsjy.png?f=user_large

En dan wordt er gewoon wat gegokt op de lengte van de diverse kabels en bij 2 lange kabels heb je gewoon pech :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sjigy schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:55:
OK, tijd voor een update.

Het netwerk is toch echt met een coax kabel. Dit is de kabelbrij die in de kelder hangt:

[Afbeelding]

Het signaal komt via 1 binnen, gaat naar de versterker (?) die onderop hangt, waarna de uitgang daarvan naar 2 gaat. Ik vermoed dat dit een splitter is. Daarvan gaat nr. 3 naar de tv en modem in de ene woonkamer. Kabeltje met nr. 4 gaat naar de tv in de andere woonkamer. In de eerste woonkamer hangt een eenvoudige splitter aan de muur. Een kabel gaat van daar naar de tv, de andere naar het modem. Modem is dezelfde buitenkant als een Ziggo Connectbox (Arris / Compal). In het menu kan ik even niet vinden wat precies de maker is.
Kijk onderop de modem, daar zal een sticker zitten. Het zal inderdaad Compal of Arris zijn, aangezien voorheen Unitymedia net zoals UPC/Ziggo een dochterbedrijf was van LiberyGlobal en dezelfde apparatuur inkocht. Ondertussen heeft Liberty haar Duitse tak verkocht aan Vodafone Deutschland, maar voorzover apparatuur nog werkt kan het gewoon blijven hangen.
Als het modem in de kelder komt lijkt mij de eenvoudigste oplossing om nog een splitter in de kelder te hangen, of de huidige 2-weg splitter te vervangen door een 3-weg splitter. De aansluiting van de tv kan dan direct op de kabel die de woonkamer binnenkomt. De splitter daar kan dan van de muur. Ik heb weinig ervaring met knutselen aan coax maar voor deze situatie lijken redelijk standaard stekkertjes e.d. van toepassing te zijn.
Let wel op bij coax, zeker bij complexere installaties als dit, dat je rekening moet houden met signaalsterkte/demping en scheefheid van signaal (verschil in sterkte tussen hoge en lage frequenties). Die modem moet zowel tussen de ~24 en 65MHz kunnen zenden zodanig dat signaal aan de andere kant begrijpelijk is en ontvangen tussen de 110 en 868MHz met correct signaal (CM Rx level moet idealiter tussen de -6 en +6dBmV zijn - 0dBmV is perfect - en in ieder geval tussen de +10 en -15dBmV) op alle frequenties. Het is dus wezenlijk andere koek dan 'even een Ethernet switch plaatsen'

Op dit moment is alles ingeregeld om juiste niveaus op juiste plek af te leveren. Als je de modem naar beneden wilt halen, ga je rommelen aan de situatie en kun je eea om zeep helpen.

Die "2-weg splitter" is geen splitter maar een aftakelement. Die kun je niet zomaar door een splitter vervangen. Sowieso zou je de modem helemaal wegblazen (oversturen qua signaal) zo dicht achter die versterker.

Ik zou aanraden om een retourgeschikte tweewegsplitter voor de ingang van de versterker te plaatsen. Ene tak stuur je dan alsnog versterker in, andere tak sluit je aan op modem. Daarmee verlies je 3.5dB signaal op ingang versteker - maar ik zie een 3dB demper bij 1 staan, voor de ingang. Haal die er tussenuit en je modem krijgt exact juiste signaal en input van versterker zal maar een verwaarloosbare 0.5dB lager zijn dan in huidige situatie. Door de modem voor de versterker aan te sluiten hoef je je ook niet druk te maken over mogelijk scheef signaal.

Overigens kan het zijn (als ik sticker zie) dat men in DE wat minder vrijblijvend is over dit soort dingen dan in NL en je deze werkzaamheden verplicht door je provider moet laten uitvoeren. In geval van twijfel zou ik met Vodafone contact opnemen om te kijken of je dit wel zelf mag doen.

Mag het wel? Controleer dan vooral in GUI van de modem hoe het signaal is na afloop, Als de ontvangststerkte van alle kanalen tussen de -6 en +6dBmV zit, en als zendsterkte maximaal 52.3dBmV is, zit je goed.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 22-07-2024 09:16 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjigy
Vakantie is weer voorbij, dus tijd om weer Tweakers te checken. En ik leer bij iedere keer ik de reacties lees. Tot nu toe slechts beperkte ervaring met de coax van het type "vanaf 2 meter de meterkast in gekieperd". Er gaat een wereld voor me open.

Om gelijk met het minder goede nieuws in huis te vallen, mijn ouders vinden het zolderplan niks. Die is te moeilijk bereikbaar, er ligt geen vloer in, etc. De grenzen voor aanleggen van "beter internet" in het huisje worden langzaam vastgelegd. Over een maand zijn zowel mijn ouders als ik weer terug in het vakantiehuis (voor wat zwaarder kluswerk) dus kan dan even face to face met ze gaan zitten om alles door te spreken. Hopelijk wordt dan duidelijker wat er precies wel en niet mag van hun kant.
Ik zal dan ook aangeven dat ze aan Vodafone moeten vragen wat ik wel en niet mag doen met de aansluiting. En afhankelijk van het antwoord moet ik opzoeken hoe een "retourgeschikte tweewegsplitter" in het Duits heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze zou in ieder geval voldoen:
https://www.allekabels.nl...verdeelelement-2-weg.html

Ziggo keurmerk is evengoed technisch relevant voor Vodafone DE kabel, deze is goed voor volledig DOCSIS 3.1 spectrum, en het schermt omgevingsmeuk met 100dB af voor de meest relevante frequenties.

Ik heb even op vodafone.de gekeken maar zie zo snel niets over zelf rommelen aan binnenhuisinstallatie - of trouwens links naar goedgekeurde materialen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ik zou zeker niet aan dat coax gedeelte iets gaan veranderen.

Gewoon het modem in de kelder zetten en aansluiten op punt 4 uit je foto.
Temperatuur is geen probleem en vocht ook niet want dat modem staat 24/7 aan en is intern behoorlijk warm dus daar zal echt geen vocht op neerslaan.

Het kan zijn dat doordat je een heel stuk kabel naar het modem eruit haalt deze overstuurt wordt, maar dat gebeurd niet zo snel, kabelmodems hebben een heel groot dynamisch signaalbereik.
Je kunt in de management interface van het modem dat gewoon bekijken, is het signaal veel te sterk dan schroef je er een dempertje tussen, maar ik betwijfel sterk of dat nodig zal zijn.

Daarna zou ik gewoon een Cat 6 netwerk kabel naar boven trekken naar een plek waar je een access point wilt plaatsen.
Ik zou ook in de kelder een POE injector plaatsen zodat je dat access point alleen op de netwerkkabel hoeft aan te sluiten.
Persoonlijk zou ik een access point van Aruba/HP Instant On plaatsen die hebben een ingebouwde management en kun je ook remote beheren zonder extra hard- of software te moeten hebben.

PS Dat ding met de nummers 2,3, en 4 uit je foto is een splitter met ingebouwde verschillende demping voor de twee uitgangen.
Al die demping is nodig omdat ze een idioot krachtige versterker hebben geplaatst van 31 dB ( elke 3 dB is een verdubbeling van de signaal sterkte)

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 30-07-2024 09:05 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1