Kingston SNV2S250G Smart status bad, Clone apparaat mogelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:17
Ik heb in september 2023 een NUC gekocht met daarin een Kingston SNV2S250G SSD. Als het goed is dan is dat een M2 schijf.

Enkele maandag geleden alweer werd mijn computer soms heel traag en freezed dan uiteindelijk voor enkele minuten. Ik dacht het wellicht kwam door teveel tabbladen open te hebben. En ik heb ingesteld dat er zo min mogelijk wordt opgestart bij het starten van Windows.

Gisteren kreeg ik echter ineens de melding bij het opstarten van Windows:

Kingston SNV2S250G S.M.A.R.T. Status is Bad. Please backup and replace the device. Press any key to continue to boot...

Ik kom daarna wel weer gewoon in Windows maar dit is een tikkende tijdbom vrees ik.

Als ik de Kingston SSD manager download en opstart dan zie ik ook:
Failures: None
Warnings: Yes
Overall: Degraded

Ik kan wel garantie claimen (denk) maar dat lost mijn probleem eigenlijk niet op. Ik wil graag zonder downtime weer snel een goede schijf. Ik heb wel eens met Macrium nogwat een schijf gekloond maar ik zie nu ook dat je gewoon kastjes hebt waarmee je een schijf kan klonen. Bijvoorbeeld:

uitvoering: CoreParts MS-CLONER-SATA Zwart

Iemand ervaring met zo'n kastje? Of het ook echt werkt enzo ;)

niet iedereen heeft een bierbuikje

Beste antwoord (via wodkabuikje op 15-07-2024 14:01)

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:47

Detmer

Professioneel prutser

Ja, dergelijke kastjes kunnen zeker werken. Ik heb er namelijk ook een (niet die specifiek overigens). Maar, waar je op moet letten is dat de target schijf minimaal even groot is als de originele schijf. Dus ga weer voor dezelfde schijf of een groter formaat. Soms verschillen schijven maar enkele KB van elkaar en werkt het niet!

Daarnaast gaat het gelinkte kastje niet werken. Het kastje is sata-600 en je SSD NVME. Dat gaat niet goed.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 17:29
Lees dit topic eens: Thematopic: Backups

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
Ik werk volledig in de cloud en kan vanaf iedere pc op de wereld werken zolang er maar internet is. Echter, ik heb 1 programma wat lokaal staat. Ook deze kan ik weer opnieuw installeren maar heb geen zin in gedoe.

De disk "even" klonen heeft dus mijn voorkeur.

Iemand die wel ervaring heeft met dit soort kastjes?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:47

Detmer

Professioneel prutser

Ja, dergelijke kastjes kunnen zeker werken. Ik heb er namelijk ook een (niet die specifiek overigens). Maar, waar je op moet letten is dat de target schijf minimaal even groot is als de originele schijf. Dus ga weer voor dezelfde schijf of een groter formaat. Soms verschillen schijven maar enkele KB van elkaar en werkt het niet!

Daarnaast gaat het gelinkte kastje niet werken. Het kastje is sata-600 en je SSD NVME. Dat gaat niet goed.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:20
wodkabuikje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:37:
Ik heb wel eens met Macrium nogwat een schijf gekloond maar ik zie nu ook dat je gewoon kastjes hebt waarmee je een schijf kan klonen.
Je kan ook clonen/backuppen naar een image en dat weer terugzetten?
Aangenomen dat je genoeg ruimte daarvoor beschikbaar hebt natuurlijk.

Eventueel zie ook dit topic over "Macrium nogwat".
SSD plaatsen en clonen oude SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
Detmer schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:56:

Thanks! Bijna de fout ingegaan dus. Heb ook even de leverancier (Az....) een berichtje gestuurd wat mijn plan is en welke ik dan moet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:39
Even een waarschuwing: als je de inhoud gaat clonen van een opslagmedium met Warnings / Degraded, wil je die data dan nog wel hebben?

Als het goed is heb je gewoon een redelijk accurate backup van de inhoud van de SSD en dat is beter dan een gekopieerde huidige versie (want dat is clonen eigenlijk) met allerlei verborgen defecten erin.

Als het niet mogelijk is om die Kingston SSD wat onderhoud te geven vóór het clonen (m.n. controle / reparatie van het bestandssysteem), zou ik dat clonen achterwege laten en een backup op een nieuwe SSD zetten of vers opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
Renault schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:18:
Even een waarschuwing: als je de inhoud gaat clonen van een opslagmedium met Warnings / Degraded, wil je die data dan nog wel hebben?
Hmm. Ik dacht dat de defecten dan "slechts" in de SSD zaten en de software veilig was en ik deze simpelweg op een andere schijf zonder defecten kon zetten. Dat klopt blijkbaar niet helemaal begrijp ik?

De leverancier heeft ook eindelijk gereageerd en geeft dit product aan:
https://azerty.nl/product...ing-clone-station/5856885

Maar ze waarschuwen inderdaad ook: Houdt er wel rekening mee dat ik je helaas niet kan beloven dat het klonen nog goed gaat verlopen, dit omdat je SSD al aangeeft dat deze niet geheel meer gezond is.

Ik heb al wel eens 1 keer een kloon gemaakt met Macrium maar dat was echt veel filmpjes kijken en ging sowieso de eerste keer niet goed. Die tijd en frustratie wilde ik nu besparen door de schijf te klonen met zo'n apparaatje. Even over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:20
wodkabuikje schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:34:
Ik heb al wel eens 1 keer een kloon gemaakt met Macrium maar dat was echt veel filmpjes kijken en ging sowieso de eerste keer niet goed. Die tijd en frustratie wilde ik nu besparen door de schijf te klonen met zo'n apparaatje. Even over nadenken.
Voordeel van softwarematig clonen/imagen is natuurlijk wel dat het flexibeler is bij het overzetten naar andere (kleinere) grootte HDD/partities.
Ook krijg je meer informatie bij eventuele problemen tijdens het kopiëren zoals leesfouten of andere zaken.
De meeste clone apparaten hebben ook een normale docking functie neem ik aan?
Je kan dan ook software clone/image tools ermee gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door The_Doman op 12-07-2024 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Ik heb eens even teruggelezen in je topic.
Dat begint ermee dat je NUC niet meer wil starten met een foutboodschap dat de SSD iets mankeert.
Daarna start de NUC wel weer op.

Basis voor clonen is een kloppend bestandssysteem en dat dien je op zijn minst te repareren voordat je gaat klonen. Dat zou ik dus nu sowieso eerst uitvoeren. Als daarna de NUC weer opstart zonder foutmeldingen is de SSD m.i. geschikt voor clone, al zul je in de praktijk op de clone wel last houden van ontbrekende bestanden (die je niet nodig hebt voor het opstarten en die dus geen foutmelding hebben veroorzaakt).

En als je de bij de nieuwe SSD gratis te downloaden en gebruiken software gebruikt in de stand "Automatisch|" gaat het vaak goed. Als daarna de NUC niet opstart van de nieuwe SSD kun je nog altijd nieuwe clone-pogingen doen zolang je het origineel intact houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Renault schreef op zondag 14 juli 2024 @ 13:14:
Basis voor clonen is een kloppend bestandssysteem en dat dien je op zijn minst te repareren voordat je gaat klonen. Dat zou ik dus nu sowieso eerst uitvoeren.
Dat lijkt me precies de volgorde die verkeerd is. Meer data gaan verwerken (lezen en vooral schrijven) op een SSD met problemen kan er juist voor zorgen dat er meer data corrupt raakt dan er nu is. Eerst een clone (en als het even kan een backup) maken, en dan de clone in een werkende staat kijken geeft minder risico op dataverlies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wodkabuikje
De stoute schoenen toch maar aangetrokken, was toch benieuwd!
Voor de zekerheid een grotere schijf genomen (altijd fijn sowieso).

En het werkt! :) Geen errors meer.

Misschien fijn voor de mensen die ooit zoeken op zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Fijn dat het gelukt is, dat scheelt weer een hoop zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:19
@wodkabuikje Heb je nog een check gedaan op de partities en bestandssysteem? Of daar nog fouten naar voren zijn gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
RonnieKo schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:56:
@wodkabuikje Heb je nog een check gedaan op de partities en bestandssysteem? Of daar nog fouten naar voren zijn gekomen?
Niet intensief maar ik kreeg bij de slechte schijf bij het opstarten een scherm met de melding: Kingston SNV2S250G S.M.A.R.T. Status is Bad. Please backup and replace the device. Press any key to continue to boot...

Die is weg. En als ik nu de Kingston SSD manager open dan krijg ik nu:

Warnings: None
Overall: Healthy

Dat was met de vorige schijf:

Warnings: Yes
Overall: Degraded

Buiten dat, even afkloppen, heb ik geen freezes meer en opent Excel weer snel. Hopen dat het zo blijft. Vooralsnog ben ik erg blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:19
@wodkabuikje Maar je hebt geen check in Windows laten doen op de partitie en het bestandssysteem? Dat zou ik willen weten of de data op het systeem nog helemaal in orde is. Niet dat er een fout in de data zit door het kopiëren van de slechte schijf. Dus niet door de "Kingston Manager" maar door ouderwets "CHKDSK" of moderne variant. Dat zou mijn eerste ding zijn na overzetten van de gegevens naar een nieuwe schijf. Of de integriteit van je data nog goed is. Dat de SSD zelf slecht was dat wist je wel, daarom heb je hem vervangen.

[ Voor 31% gewijzigd door RonnieKo op 16-07-2024 11:04 ]

Pagina: 1