Zonnepanelen, kabels van omvormer naar meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasMakita
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08-07-2024
Hi! Vorig jaar heb ik mijn woning verbouwd en 14 pvc leidingen van 16mm gelegd waarvan 4 leidingen nog niet in gebruik zijn. Ik ben van plan om 10 zonnepanelen van 440wp met microomvormers op mijn platte dak te leggen en zal dus kabels moeten trekken van mijn meterkast naar de omvormers. De afstand is ongeveer 25 meter en ik heb de 4 loze leidingen halverwege onderbroken met inbouwdozen. Stomweg realiseer ik mij nu pas dat 19mm buizen handiger was geweest (voor 5x2,5mm2) voor zonnepanelen of warmtepompen, dus ik moet het nu doen met de 16mm harde pvc buizen. Nou heb ik wat vragen:

1. Ik heb thuis een 3 fase meterkast, is het in mijn situatie dan interessant om de zonnepanelen aan te sluiten op 1 fase (3 aderig)? Dan zou ik namelijk 1 buis van 16mm kunnen gebrukmen

2. Zo ja op vraag 1: Dan zou ik 3x4mm2 door één 16mm buis kunnen trekken? Is dat een beetje te doen met 2 flauwe bochten?

3. Of op vraag 2: Zou 3x2,5mm2 over 25m voor 10 panelen met microomvormers ook voldoende zijn? Mocht het heel stug gaan om 3x4mm2 te trekken.

4. Heeft iemand anders suggesties? Hoe kan ik dit anders oplossen? Bijv. 3 fase over 2x 16mm buizen een optie? (5x2,5mm2)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:21
Of 1 of 3 fase handiger is zeg ik niks over, op vraag twee kun je ook kijken of je fase en nul door een leiding doet en de aarde door een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-10 21:39
Ik zou gewoon 3x4mm2 er door trekken, dit is zeker makkelijk te doen.
Denk er dan wel aan, 1 persoon trekken en 1 persoon invoeren. Je kan desnoods de draden voorzien van een beetje kabelglijmiddel (stiekem soms ook wel wat dreft gebruikt, nadeel met dreft is dat je wel door moet blijven gaan).

Daarnaast denk ik dat het wel verstandig is te kijken naar hoe je spanning nu per fase is. Zit je al rond de 245/250v op een fase dan meet eens een andere fase na. Zo voorkom je uitval van je panelen.

Voor je meter zelf maakt het niet uit of je op 1 fase of 3 fase terug levert, het telwerk verrekend dit vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-10 20:58
Zijn dit je enige zonnepanelen of heb je al meer liggen. Die informatie is wel nodig om aan te kunnen geven of het op 1 fase kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasMakita
alwind schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:51:
Zijn dit je enige zonnepanelen of heb je al meer liggen. Die informatie is wel nodig om aan te kunnen geven of het op 1 fase kan
Dit zijn de enige zonnepanelen die er op komen. Dus 10 stuks en niet meer of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:16
Ik weet van Enphase dat je deze op op 2 manieren kan aansluiten:
- Je neemt een 3 fase enphase kabel.Je rijgt de boel aan elkaar. 3 panelen geven dan op elke fase energie. Je hebt dan 5 draden nodig (3 fase/null/aarde) aansluiten van groepenkast naar het dak. Held als je dat krijgt in een 16mm buis.

- Je neemt een 1 fase enphase kabel. Je rijgt 3 panelen aan elkaar en deze gooi je dan zelf op 1 fase. In jou geval ga je dus 3x3 draden (fase/null/aarde) van boven naar beneden trekken en in de groepenkast of zoals bij jou op de dozen die je hebt op de fasen zetten. Dan heb je 3 leidingen nodig.

Als je 3 fasen hebt zou ik je panelen altijd 3 fase aansluiten. Persoonlijk snap ik niet zoveel waarom je naar 4mm wilt gaan, dat lijkt mij niet nodig als je 10 panelen over 3 fasen verdeeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Joost1981_2 op 06-07-2024 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:05
Ik weet niet of je van plan was om kabels of losse draden te trekken, maar dit lijkt me een geval waarbij losse draden beter werken.

Als je toch kabels zou trekken, zou ik XMvK doen en geen YMvK. Dat scheelt weer aardig in dikte. XMvK mag je niet bundelen, maar mag wel gewoon in gebundelde PVC-buizen (dan zit er genoeg ruimte tussen kabels).

Ik weet dat het mogelijk is om 3x2,5mm2 YMvK door (rechte) stukken 16mm buis te krijgen. 5x2,5mm2 XMvK is marginaal dikker (11,5 ipv 11,2mm diameter). 3x4mm2 XMvK lijkt niet te bestaan, YMvK is 11,7 mm.

Zijn het gebogen bochten? Is het gladde buis? Ik denk dat het op het randje is of het in 1 buis lukt, maar het lijkt me niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-10 20:58
LucasMakita schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 07:05:
[...]

Dit zijn de enige zonnepanelen die er op komen. Dus 10 stuks en niet meer of minder.
Dan kan het op 1 fase. 10x440 is 4.400 en een fase kan 25*230 is 5.750.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 22:59

Illusion

(the art of)

Je kan het ook splitsen in 2 sets van 5. Dan gebruik je 2 buizen met in elk gewoon 2,5mm2. Dat trekt makkelijker en je hebt ook net iets meer draaddoorsnede (2*2,5>4).

[ Voor 29% gewijzigd door Illusion op 06-07-2024 08:17 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasMakita
Illusion schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 08:15:
Je kan het ook splitsen in 2 sets van 5. Dan gebruik je 2 buizen met in elk gewoon 2,5mm2. Dat trekt makkelijker en je hebt ook net iets meer draaddoorsnede (2*2,5>4).
Deze snap ik niet helemaal, bedoel je 2x5x2,5mm2? Want volgens mij mag je geen 5x2,5mm2 trekken. kun je het beter toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasMakita
marcop23 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 07:54:
Ik weet niet of je van plan was om kabels of losse draden te trekken, maar dit lijkt me een geval waarbij losse draden beter werken.

Als je toch kabels zou trekken, zou ik XMvK doen en geen YMvK. Dat scheelt weer aardig in dikte. XMvK mag je niet bundelen, maar mag wel gewoon in gebundelde PVC-buizen (dan zit er genoeg ruimte tussen kabels).

Ik weet dat het mogelijk is om 3x2,5mm2 YMvK door (rechte) stukken 16mm buis te krijgen. 5x2,5mm2 XMvK is marginaal dikker (11,5 ipv 11,2mm diameter). 3x4mm2 XMvK lijkt niet te bestaan, YMvK is 11,7 mm.

Zijn het gebogen bochten? Is het gladde buis? Ik denk dat het op het randje is of het in 1 buis lukt, maar het lijkt me niet onmogelijk.
Er zijn twee flauwe bochten en ik dacht losse draden want dat lijkt mij makkelijker trekken. Of heb je andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasMakita
Joost1981_2 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 07:22:
Ik weet van Enphase dat je deze op op 2 manieren kan aansluiten:
- Je neemt een 3 fase enphase kabel.Je rijgt de boel aan elkaar. 3 panelen geven dan op elke fase energie. Je hebt dan 5 draden nodig (3 fase/null/aarde) aansluiten van groepenkast naar het dak. Held als je dat krijgt in een 16mm buis.

- Je neemt een 1 fase enphase kabel. Je rijgt 3 panelen aan elkaar en deze gooi je dan zelf op 1 fase. In jou geval ga je dus 3x3 draden (fase/null/aarde) van boven naar beneden trekken en in de groepenkast of zoals bij jou op de dozen die je hebt op de fasen zetten. Dan heb je 3 leidingen nodig.

Als je 3 fasen hebt zou ik je panelen altijd 3 fase aansluiten. Persoonlijk snap ik niet zoveel waarom je naar 4mm wilt gaan, dat lijkt mij niet nodig als je 10 panelen over 3 fasen verdeeld.
5x2,5mm2 is sowieso niet toegestaan als ik dat lees op internet. Maar ik zou dit wel kunnen verdelen over twee leidingen (buis 1: fase 1&2 en aarde | buis 2: fase 3, nuldraad en aarde). Weet niet of dat mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

LucasMakita schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 08:41:
[...]

5x2,5mm2 is sowieso niet toegestaan als ik dat lees op internet. Maar ik zou dit wel kunnen verdelen over twee leidingen (buis 1: fase 1&2 en aarde | buis 2: fase 3, nuldraad en aarde). Weet niet of dat mag?
Niet toegestaan omdat het in een tabelletje in de NPR (Nederlandse Praktijk Richtlijn) staat? In de NPR staat ook dat je bij meer dan twee bochten geen 16mm meer mag gebruiken, en toch is elk huis doorgaans met 16mm uitgerust.

Maar waar staat ook al weer dat jij als privépersoon verplicht bent deze of zelfs de NEN1010 toe te passen? Ik zeg niet dat je alles moet negeren, maar het is altijd belangrijk is de gedachten achter een richtlijn te snappen ipv hem blind toe te passen.

Zie ook 7 draden in 19mm (3/4) buis? voor een discussie over hetzelfde onderwerp.

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 06-07-2024 10:44 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:27

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Joost1981_2 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 07:22:
Persoonlijk snap ik niet zoveel waarom je naar 4mm wilt gaan, dat lijkt mij niet nodig als je 10 panelen over 3 fasen verdeeld.
Dat is om de spanning bij de inverters zo laag mogelijk te houden als ze in bedrijf zijn. Dunnere kabel=hogere spanning. Daarbij geldt hoe langer de kabel hoe groter dat onderlinge verschil. Dus 4mm geeft TS een aanzienlijk lagere kans op dat hij de 253V grens aantikt en zijn omvormers uitvallen.
Doet hij 4mm over 3-fasen, dan is dat een nóg betere optie. (Want lagere stroom per fase, daardoor minder spanningsval over de hele lengte)

Dus dat is mijn advies: 5x 4mm daar naartoe leggen, al dan niet verspreid over meerdere buizen als dat mag en kan.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 06-07-2024 10:27 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Zelf zou ik 5 x 4mm soepel draad nemen, en dan 2 buizen gebruiken en de boel aansluiten op 3 fasen. Dan kun je de automaat ook op 16A houden wat wel zo prettig is want je hoofdzekeringen zullen zeer waarschijnlijk niet groter dan 25A zijn en je beperkt je verliezen en afschakelmomenten door te hoge spanning op het net ten opzichte van 2,5mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 22:59

Illusion

(the art of)

LucasMakita schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 08:35:
[...]

Deze snap ik niet helemaal, bedoel je 2x5x2,5mm2? Want volgens mij mag je geen 5x2,5mm2 trekken. kun je het beter toelichten?
Nee. 2 sets van 5 zonnepanelen (of 4 en 6 als je 2 panelen per micro-omvormer hebt)

Dan maak je dus 2 enkelfase sets, die elk 3*2,5 (bruin/blauw/aarde) in een eigen buis krijgen. Dat past makkelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Illusion op 06-07-2024 16:46 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasMakita
Groningerkoek schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:30:
Zelf zou ik 5 x 4mm soepel draad nemen, en dan 2 buizen gebruiken en de boel aansluiten op 3 fasen. Dan kun je de automaat ook op 16A houden wat wel zo prettig is want je hoofdzekeringen zullen zeer waarschijnlijk niet groter dan 25A zijn en je beperkt je verliezen en afschakelmomenten door te hoge spanning op het net ten opzichte van 2,5mm
Klinkt ook als geen gek idee. Is dat die aansluitdraad als ik google? Ik kan ook gewoon 3 draden door elke buis trekken dan, dan heeft elke buis een aarde.
Pagina: 1