Aansluiten rioolafvoer toilet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:06
Ik ben aan het nadenken om een toilet in een kleine ruimte op te hangen. Ik heb hiervoor al een oud Geberit UP320 inbouwreservoir. De uitdaging is dat er een MV-afvoerbuis in de weg zit in het riool traject. De standleiding zit links op de foto.

Nu vraag ik me af of iemand adviezen heeft om 'langs de MV-afvoerbuis te komen. Ik denk zelf aan twee scenarios:
  • De rioolbuis met bochten naar voren leiden. Zodat deze links voor uit het Geberit-frame komt. Hier op vloerniveau voor de MV-buislangs naar de standleiding
  • Het frame bijzonder ver naar voren halen. Zodat de rioolbuis aan de achterkant uit het frame kan en met afschot naar de standleiding. Dit is minder praktisch omdat de WC dan ver de ruimte in komt.
Bij het aansluiten op de standleiding denk ik te kunnen verjongen met een splitsend-element dat twee uiteinden onder 90-graden heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTe2KUgNoNSjjHIvAaSEj4BwZfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQNTb3ooYh43ld4AtaiQmxmT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoor graag jullie meningen hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
mechanische ventilatie buis verplaatsen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Het toilet schuin naar voren zetten en eventueel iets naar links verplaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door JukeboxBill op 04-07-2024 18:32 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 13:54

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

- Een kwartslag draaien zodat het toilet naar rechts wijst, en de afvoer richting de afvoer.
- En de muur er achter, is die dragend, hoe dik, kan daar niet een stuk uit waardoor je een bocht naar links achter de buis kunt plaatsen?
- een Sanibroyeur? dan is een afvoer van 3cm doorsnee al genoeg.

[ Voor 56% gewijzigd door W1LL3M op 04-07-2024 18:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 21:17
Ik zou de mechanische ventilatie met een stapeltje 45-graden stukjes (90 als het niet anders kan) een slinger naar voren geven.
Ik denk dat je voor de aansluiting van je riool toch ook al je tegels en zandcement(?) deklaag open moet werken, ik denk dat je daarmee diep genoeg komt.

Als een kwartslag draaien qua ruimte ook uit komt is dat misschien nog wel makkelijker.

Een Sanibroyeur zou ik hier, met een voldoende grote rioolbuis letterlijk onder handbereik nooit doen.

[ Voor 25% gewijzigd door elleP op 05-07-2024 09:36 ]

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
Dank voor jullie reacties.

Sanibroyour met de grote rioolbuis zo dichtbij is denk ik inderdaad geen goede actie. Dat voelt zonde.

Ik denk dat de MV- omslingeren best veel ruimte gaat kosten. De buis heeft een grote diameter en daarmee wordt een bocht ook erg ruim. Daarmee komt de WC-afvoer misschien wel weer te hoog.

Ik ben het meest gecharmeerd van de plannen om de WC dwars te plaatsen. Daarmee staat hij een beetje 'voor' de (oude) CV. Maar ik denk dat het qua onderhoud en toekomstige vervanging wel zou moeten kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-05 12:31
En die ronde spirobuis laten verlopen naar een koker stuk? Dan zou je de afvoerbuis er voor/achter langs kunnen laten lopen zonder dat het geheel te ver naar voren komt.
De muur voor de wc kun je dan met 5cm gipsbeton blokken optrekken (past goed met up320 frame en tegelwerk). Dan kun je lokaal ook nog die 5cm wat verdunnen om extra ruimte te maken voor de verticale buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
En door de muur heen?
2x onder 22° of 45° naar achteren boren en dan een bocht achter de mechanische ventilatie buis.
Als de muur dik genoeg is en je niet te breed hakt kan dat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BovenHond
Het verplaatsen van de spirobuis is inderdaad ook een oplossing. Ik heb even gegoogleld op 45graden en 90 graden bochten. En zal met papier eens uitmeten hoe hoog ik dan uitkom en hoeveel vrijheid dat geeft ten opzichte van de UP320

Door de muur heen stond ook op mijn mogelijkhedenlijstje. Het is een holle wand van houtplaten die vanaf de bouw zo is gemaakt. Deze is maar ongeveer 10 cm dik. Als ik hier doorheen ga met de rioolbuis dan zie ik hem lelijk in het trappengat.

Ik ga met de operationeel directeur hier overleggen over de wensen.

Bij de rioolbuis denk ik aan een verjonging zoals in onderstaande afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Is2PuuEP3KE7aOWD3NRj7ekzH4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eQtXrQkCQxG1ksSNShJ3TVP0.jpg?f=user_large
(afbeelding van PVC24).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 21:17
Als je ook door de muur kan, kan je eea ook nog combineren:
Een kleine slinger in de ventilatiebuis en het riool achter de slinger door de muur, zonder in het trapgat uit te komen.

Let wel op waar de draden van die inbouwdoos naartoe gaan als je in de muur gaat zagen.

Ik zou overigens niet voor gipsblokken gaan voor de afwerking, maar voor 18mm MDF of multiplex (watervast). Het scheelt een paar cm en je kan er prima overheen tegelen.

[ Voor 23% gewijzigd door elleP op 05-07-2024 13:03 ]

elleP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 15:32
Met zo iets:
Afbeeldingslocatie: https://media.saniweb.nl/cdn-cgi/image/fit=pad,format=auto,width=90,height=90/media/catalog/product/0/0/000914-241521001-productafbeelding.jpg
achter de MV buis langs zo veel mogelijk door de muur gaan, aan de trapgat kant de houten plaat laten staan.
Als het echt niet anders kan de MV pijp nog een duwtje geven, of zoals we als scheepsbouwers tegen de werktuigbouwers zeggen "buis ter plaatse plat slaan..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
De spirobuis kun je ook netjes "plat slaan" door verloopstukken te gebruiken zoals onderstaand. Weet niet of het voor de airflow / geluid handig is, maar dat is vers 2.

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/cache/catalog/product/cache/bfaef8903186bd59f4508f62db03c632/r/e/515x515_co_ar_tr_100/rechthoekig-instortkanaal-verloopstuk-rond-rechthoekig-asymmetrisch.webp

Je zou ook nog gokje kunnen wagen en voor dat korte stukje kleiner dan ø110 nemen (ø90 bijvoorbeeld). Als dat hakken scheelt, zou ik dat doen. Desnoods 2 boven elkaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Cheesy op 05-07-2024 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThorinTheGreat
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-04 08:12
Volgens mij was het volgende voorstel nog niet genoemd.

Ik weet niet hoe het onder die vloer is.
maar is het een optie om de afvoer direct door de vloer te doen en onder de vloer op de afvoer aan te sluiten?

Het kan heel goed zijn dat je met bv een appartement zit. dan is dit natuurlijk niet echt een optie. Maar wie weet kun je hiermee uit de voeten.

Jeroen M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Wat zit er in de ruimte onder j nieuwe toilet? Kun je spiro daar niet verplaatsen naar de andere kant van het nieuwe toilet?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BovenHond
De situatie onder deze vloer is geen optie. Dit project is op de tweede verdieping. Hieronder zit een hele mooie badkamer. De spiro (en de standleiding) loopt daar door de holle muur. Die ik niet wil openmaken.

Ik ga starten met het plan om de holle wand gedeeltelijk te openen. En tegelijktijd de MV-buis met 45-graden elementen een stukje om te leiden. Daarbij zou er een opening voor de WC-rioolpijp moeten zijn.
Eerst maar eens kijken of ik dat voor elkaar kan krijgen. Dat is ook nog wel weer te herstellen als het nodig is.

Ik zal jullie op de hoogte houden. Al start ik niet direct met deze klus. Ik moet nog een gerage isoleren waar ik bijna mee klaar ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:43

QuattroNL

It is I.

Kan je niet beter die MV-buis met de 'platgeslagen' stukken en wat bochten naar/in de holle wand erachter verplaatsen en de rioolbuis rechtdoor laten lopen?
Dan het reservoir nog ietsje meer naar voren plaatsen en je zou voldoende ruimte moeten hebben voor de rioolbuis. En in de loze ruimte achter het reservoir kan je aan de rechterzijkant een vakje/kastje maken voor toiletrollen en schoonmaakspullen.

Een rioolbuis zou ik beter toegankelijk willen hebben dan een MV afvoerbuis.

[ Voor 4% gewijzigd door QuattroNL op 05-07-2024 15:07 ]

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BovenHond
De MV spiro heeft een grote diameter. Dus relatief gaat de MV-spiro makkelijker naar voren om een opening voor het riool van 110 mm te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:14
Met 90mm naar je standleiding, zien of je een paar cm de muur in kan en eventueel de ventilatie buis 2cm.plat drukken, hij lijkt al een paar cm vanaf de muur te zitten. Dan ben je een heel eind gok ik.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BovenHond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQ11kWWs9fIDYJdfRF0rduD6qh8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gFUWV27e2LMUpiO6aJk2kpmK.jpg?f=user_large

Ik had jullie nog een update tegoed:
Uiteindelijk was het goed mogelijk om de spiro in zijn geheel uit de grond te tikken/tillen. Ook de oude110mm bocht van de riolering was met wat subtiel hakken uit de grond te halen.

Daarna een nieuwe PVC 110 t-stuk op de rioolaansluiting gezet. Hier ben ik met een verjonging naar 90mm verder gegaan met 2 x 90mm-45graden mof-spi bochten. Voor nu heb ik de laatste 45graden bocht even met MacGyver-tape afgeplakt. Maar de aansluiting op de UP320 past hier goed op.

Naast de WC-voorbereiding heb ik ook de gehele achterwand opgemaakt en helemaal volgezet met glasvezel. Hiermee is het geluid van de MV-ventilator een stuk minder geworden. Ook heb ik de muur voorzien van 12mm warm en koudwaterleidingen en van 40mm rioolaansluiting voor een wastafel. Deze 40mm rioolaansluiting zie je links op de foto aansgesloten op de 110mm riolering/ontluchting. Ik weet dat de wijze van aansluiting van deze wastafelriolering niet helemaal NEN-proof is. Aansluitingen horen horizontaal te lopen. Maar dit was makkelijk en de overgang van 40mm naar 110mm geeft volgens mij wel wat marge voor fouten.

Wat staat nog open:
Ik wacht nog op een bestelde 90mm 45graden mof-spi bocht. De bocht die op de grond ligt is een mof-mof bocht en ik sluit hier liever mof-spi aan. Dat geeft denk ik minder kans op fouten en lekkage. Hierop sluit ik de 90 graden bocht van de UP320 aan (deze staat ook op de foto rechtsonder).

Hierna gaat de UP320 tegen de muur. Hiervoor moet ik voorzichtig in de vloer slijpen, want er zitten verwarmingsleidingen in. Dus ik ga alleen een uitsparing in de tegel wegslijpen en de UP320 in de uitgeslepen tegelgaten zetten zonder deze verder aan de vloer vast te zetten. De UP320 zet ik natuurlijk wel aan de muur vast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BovenHond
Ondertussen staat de UP320 op zijn plaats. Ik heb de loze ruimte van de UP320 helemaal opgevuld met glaswol. DE komende week ga ik OSB-omkasting even in de verf zetten. In principe worden hier later mooie grote badkamerstegels (en gips indien nodig) tegenaan gezet. Maar ik ben van plan om de installatie zoals deze er nu staat even een paar maanden te testen. Even zien of de afvoer lekker robuust werkt.

Op de onderste foto zie je ook de aansluiting voor de wastafel waar ik nu voor de aardigheid even een oud sifon op heb gezet en een aansluitslang van het UP320-reservoir. Dit is alleen om de leidingen even goed te spoelen tegen legionella besmettingen.

Wat moet er nog:
- OSB-omkasting in de lak of verf zetten.
- Toiletpot kopen en ophangen.
- Geberit Sigma bedieningspaneel kopen en monteren.
- Eventueel aan de linker kant van de spiro-buis ook een stukje omkasting maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YG_Z76bxUA6bC6X2-cP9UwQIbhg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L4dFU0n6zfJ7QY80MhPM5GqB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVDfHvjLPXIQb-Oj8-wKD8Sdu80=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Uaet0NLUZx9Msgu3kU4MoHjh.jpg?f=user_large
Pagina: 1