Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:18
Mijn vraag
Ik wil mijn twee Growatt omvormers kunnen schakelen met mijn Homey, zodat ik deze in een flow kan opnemen wanneer de energieprijs negatief wordt.

Meer info
Ik heb twee Growatt omvormers die ik wil uitschakelen als de stroomprijs negatief is (zoals vandaag het geval is). Voorheen deed ik dit door de automaat in de meterkast uit te schakelen, maar dit blijkt niet goed te zijn voor de apparatuur. Momenteel gebruik ik de DC-schakelaar op de omvormers zelf.

Ik heb dit artikel gevonden waarin de omvormer via Modbus wordt geschakeld met een USB- of ethernetverbinding. Ik wil dit echter proberen zonder extra hardware. Het aanleggen van een ethernetkabel naar de omvormers is mogelijk, maar een USB-kabel is vanwege de afstand en compatibiliteit met Homey geen optie.

In de interface op server.growatt.com heb ik gezien dat je de parameter "Set active Power Ratio" naar 0% kunt zetten om de omvormers uit te schakelen, zie onderstaand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6RwTdPJppW0bwAWIgMtj8Dkllc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AxpKh9ltkKeh8D2EoQKJ941C.png?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
1x Growatt MOD8000TL3-X
1x Growatt MOD5000TL3-X
Homey Pro 2023

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevenossevoort
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 06-06 13:52
Je vraag lijkt als iets wat zeer goed mogelijk moet zijn.

Ik gebruik zelf de modbus (rtu) via een usb / RS485 converter (ik geloof niet dat je omvormer modbus over IP ondersteund) om mijn growatts uit te lezen en regelen. met het active power ratio comando op 0 te zetten schakelt de omvormer binnen een paar seconden naar maximaal 1 watt output.

Vanuit de omvormer zelf gezien werkt het regelen via modbus snel en makkelijk.

Ik weet dat het je vraag is, maar ik zou echter niet durven zeggen hoe je dit zonder extra hardware kan doen.
( mijn omvormer zit aan een usb naar rs485 converter met ongeveer 20 meter cat 5 kabel waarover rs485 zonder problemen werkt).

De Wifi dongle die je ( waarschijnlijk ) al gebruikt om het via de growatt cloud te regelen. heb ik na een week de prullenbak in gegooid aangezien hier alles achter dicht getimmerd zit in het growatt eco/cloud systeem. :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:21
Je omvormers hebben ook "Inverter demand response modes (DRMS)". Door verschillende pins met elkaar te verbinden kun je de omvormer op 0%, 50%, 75% of volledig vermogen laten draaien.

Lost je probleem met externe apparatuur nog niet op, maar misschien heb je er iets aan. Meer informatie hier;

[PV] Verwarring met Growatt en RRCR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
Het is wel een idee om te proberen. Ik heb een Shelly relay, ik ga daar eens mee testen. Maar ik hoop nog steeds op een software oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:54
Ik heb ook interesse om dit in te stellen op mijn Growatt. Ben je er iets verder mee gekomen? Wat ik mij vooral afvraag: waar haal je de data m.b.t stroomprijzen vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
Ik ben er nog niet verder mee. Ik heb het proberen te schakelen met een relais, maar ik wil mijn landcode niet op Duitsland zetten.

De data haal ik uit de Power by the Hour app van Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14
Trek maar een ethernetkabel en gebruik de Waveshare converter uit de link van je eerste post, de rest kost meer moeite dan het trekken van die kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GamerPhil
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-04 09:34
Kunnen jullie updaten als er een update is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:36
Je kunt ook https://github.com/johanmeijer/grott gebruiken.

Als je zo'n standaard shinelan monitorings dongle hebt kun je deze software gebruiken.

En je kunt dan via de rest api van grott de export limit op de inverter aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPrinter
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-04 15:26
En je kunt dan via de rest api van grott de export limit op de inverter aanpassen
Heb je meer info over hoe je via de rest api van grott de export limit op de inverter kunt aanpassen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ebbz
RagingPrinter schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:53:
[...]

Heb je meer info over hoe je via de rest api van grott de export limit op de inverter kunt aanpassen?
Zeker!

De documentatie van grott is misschien ook behulpzaam.

Als je dus een werkende setup hebt, met grott server. Kun je vanuit home assistant in je configuration.yaml een rest-call toevoegen richting grott.

code:
1
2
3
4
5
6
7
rest_command:
  turn_off_solar:
    url: "http://grott:5782/inverter?inverter={serienummerinverter}&command=register&register=03&value=0"
    method: put
  turn_on_solar:
    url: "http://grott:5782/inverter?inverter={serienummerinverter}&command=register&register=03&value=100"

Nu kun je deze commands gebruiken in een automation:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: DisableInverter
description: ""
mode: single
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.electricity_price
    trigger: state
actions:
  - if:
      - alias: If negative energy price
        condition: numeric_state
        entity_id: sensor.electricity_price
        below: 0
    then:
      - alias: Disable inverter
        action: rest_command.turn_off_solar
        data: {}
    else:
      - alias: Enable inverter
        action: rest_command.turn_on_solar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-06 14:22
ebbz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:16:
[...]

Zeker!

De documentatie van grott is misschien ook behulpzaam.

Als je dus een werkende setup hebt, met grott server. Kun je vanuit home assistant in je configuration.yaml een rest-call toevoegen richting grott.

code:
1
2
3
4
5
6
7
rest_command:
  turn_off_solar:
    url: "http://grott:5782/inverter?inverter={serienummerinverter}&command=register&register=03&value=0"
  turn_on_solar:
    url: "http://grott:5782/inverter?inverter={serienummerinverter}&command=register&register=03&value=100"

Nu kun je deze commands gebruiken in een automation:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
triggers:
  - entity_id:
actions:
  - if:
    then:
    else:
Bedankt voor de tips, ik heb je automation iets uitgebreid met een extra template conditie, zodat hij alleen een rest actie uitvoert als de prijs door de 0 gaat.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
triggers:
  - entity_id:
conditions:
  - condition: template
    value_template: >-
      {{ trigger.from_state.state|float(0) < 0 and
      trigger.to_state.state|float(0) >= 0 or trigger.from_state.state|float(0)
      >= 0 and trigger.to_state.state|float(0) < 0}}
actions:
  - if:
    then:
    else:

[ Voor 12% gewijzigd door Blackraven op 07-05-2025 11:29 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebbz
Dat is een mooie toevoeging, die ga ik ook toepassen.
Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Ik heb het nu de afgelopen 2 dagen getest, automatisering werkt zoals verwacht. Maar ik merk dat 1 van de 3 omvormers het vermogen wel afknijpt, maar op ongeveer 1000W blijft hangen, raar want de andere van hetzelfde type knijpt hem wel terug tot ~40W. Dus dat is een beetje jammer. Maar goed, da's al beter dan helemaal geen controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03:01
Welke IP gebruiken jullie in configuration.yaml om met grott te verbinden?

Als ik kijk in de logs van Grott (v2.8) dan zie ik oa het volgende:
code:
1
2
3
4
     - Growatt packet received:
          <socket.socket fd=5, family=2, type=1, proto=0, laddr=('172.30.33.7', 5279), raddr=('192.168.1.18', 1029)>
     - Growatt packet received:
          <socket.socket fd=4, family=2, type=1, proto=0, laddr=('172.30.33.7', 55060), raddr=('8.209.71.240', 5279)>

Dan verwacht ik dat 172.30.33.7 de container met de Grott server is. Maar als ik die gebruik krijg ik de volgende error bij het aanroepen van de action:
"Client error occurred when calling resource "http://172.30.33.7:5782/inverter?inverter=xxx&command=register&register=03&value=0""

Ik heb daarnaast ook "grott", en de ip van mn HA geprobeerd, maar ook dan kan ik niet verbinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
@savagenld Ik gebruik 127.0.0.1 (localhost dus), maar ik heb HA en grott(server) allebei als dockers op hetzelfde apparaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joosie
Inmiddels heb ik een gratis oplossing gevonden, al ben je hierbij wel afhankelijk van een derde partij.

Ik gebruik nu Zonnedimmer.nl. Het koppelen van mijn omvormer was zo gebeurd, binnen twee minuten was het geregeld. Het enige waar ik tegenaan liep, was de registratie: die verloopt via de website, maar aan het einde word je doorgestuurd naar de app. De net aangemaakte inloggegevens werkten bij mij pas na ongeveer twee uur in de app.

Verder is het instellen erg eenvoudig. Je kunt je energieleverancier kiezen en aangeven of je bij negatieve prijzen wilt dimmen inclusief of exclusief belastingen (afhankelijk van of je nog saldeert of al een overschot hebt). Tot nu toe heb ik pas één keer een negatieve prijs gehad, op 25 mei, maar toen werkte het perfect: 25,8 kWh bespaard in drie uur tijd, toch weer €0,26 verdiend (wie het kleine niet eert...).

P.S. je kunt je panelen via de app of website ook handmatig uitschakelen als je dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-06 18:39
Via modbus --> raspberry pi --> juiste registers opzoeken --> zo geregeld.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Pagina: 1