Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-04 09:27
Ik heb een Growatt MOD 7000TL3-X omvormer en die wil ik remote kunnen in- en uitschakelen in verband met dynamisch energiecontract en negatieve prijzen.

Er zit een communicatie-aansluiting op de Growatt die ook RRCR ondersteunt. Nu kom ik verwarrende en in mijn ogen tegenstrijdige informatie tegen in diverse Growatt-handleidingen. Het gaat op pinnen 9 t/m 13. De ene handleiding geeft aan dat je de pinnen 9 t/m 12 moet kortsluiten naar GND, pin 13, om de omvormer minder of geen stroom te laten leveren. De andere spreek over dat de pinnen relais contacten zijn met uitgangen en in de tabel ernaast zijn het ingangen en spreken ze over DRM.

Mijn vraag: Kan ik pin 9 met pin 13 verbinden om de omvormer op 0% levering te zetten?

Afbeeldingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xG3mYG6qaxYF7SM1zQEroSvdSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FqIw23FmRN0SQbo2zEq9BhKS.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciOxsFknnuxKgdrj1qscJkDq1Ow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTkfhWhHd308zI2j5HcGNiEQ.jpg?f=fotoalbum_large

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Beste antwoord (via Swerfer op 31-05-2023 20:52)

• Growatt
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-04 10:15

Growatt

Bedrijfsaccount Growatt
Om het vermogen volledig te limiteren dien je inderdaad pin 9 met pin 13 te verbinden.

De DRM functie zit echter nog niet in de Nederlandse landcode (VDE0126), maar wel in de Duitse landcode (VDE-AR-N4105). In grote lijnen volgt de Duitse landcode dezelfde parameters als de NL landcode, maar het gebruik daarvan is wel op eigen risico.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:43
Volgens mij bedoelen beide tabellen hetzelfde, kortsluiten (met behulp van een relais)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
Knielen schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:49:
Volgens mij bedoelen beide tabellen hetzelfde, kortsluiten (met behulp van een relais)
Dat vermoed ik ook, maar wilde zekerheid hebben. Bedankt zover.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nummerbord
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17-02 14:21
Ik was dat ook van plan om met een relaiskontakt op de communicatieaansluiting de pinnen te verbinden om zo de Growatt Kwh levering te onderbreken.
Eerst heb ik tussen pin 9 en 13 een schakelaar gezet om het uit te proberen.
Maar de Growatt reageert er niet op. Ik heb weliswaar een iets ander model, de Mod 12KTL3-X maar dat zou toch hetzelfde moeten werken, denk ik.

Swerfer, heb je het al kunnen proberen en werkt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
Nummerbord schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:14:
Ik was dat ook van plan om met een relaiskontakt op de communicatieaansluiting de pinnen te verbinden om zo de Growatt Kwh levering te onderbreken.
Eerst heb ik tussen pin 9 en 13 een schakelaar gezet om het uit te proberen.
Maar de Growatt reageert er niet op. Ik heb weliswaar een iets ander model, de Mod 12KTL3-X maar dat zou toch hetzelfde moeten werken, denk ik.

Swerfer, heb je het al kunnen proberen en werkt het?
Dank voor jouw bevindingen. Ik heb het gisteren uitgeprobeerd en bij mij werkte het ook niet. Ik ga vandaag verder uitzoeken hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nummerbord
Swerfer schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:27:
[...]
Dank voor jouw bevindingen. Ik heb het gisteren uitgeprobeerd en bij mij werkte het ook niet. Ik ga vandaag verder uitzoeken hoe het zit.
Het zou mooi zijn als dit aan de praat te krijgen is. Bedankt ook voor het verder uitzoeken. Zou de opmerking onder de eerste tabel er iets mee te maken kunnen hebben: enable active power control ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-05 09:32
Remote krijg ik hem via de shinelink x / server.growatt.com wel aan en uit en kan ik een percentage active power invullen. Via de app kan het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
Ik heb Growatt support een mail gestuurd. Even afwachten waar zij mee komen.

Overigens kan je het beste zoeken naar DRM (DRM0 DRM5 DRM6) om zoekresultaten bij andere omvormers te krijgen. DRM0 zou de omvormer uit moeten schakelen en dat zijn pennen 14 en 13. Helaas reageerde de Growatt daar ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
Nummerbord schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:49:
[...]

enable active power control ?
Hier ook naar gezocht maar niks gevonden. Ik ben er wel achter dat er veel meer instellingen in de omvormer zitten, maar die niet standaard beschikbaar zijn. Op sommige websites spreken ze over extra instellingen met daarbij de opmerking dat je Growatt daarvoor moet contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:29
@Swerfer Misschien een tussenoptie; met een shelly pro 1PM kan je hem ook uitzetten.
Als je die in je meterkast ophangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
Deshmir schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:55:
@Swerfer Misschien een tussenoptie; met een shelly pro 1PM kan je hem ook uitzetten.
Als je die in je meterkast ophangt.
Dat is een 'brute' oplossing. Zoiets gebruik ik al voor mijn domme EV lader te schakelen. Die schakel ik nu nog met een Hue smart plug die een 3-fase-relais in- en uitschakeld.

Liefst maak ik gebruik van de softe oplossing in de omvormer zelf.

Maar je zegt het al, het is inderdaad een mogelijke tussenoplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nummerbord
Tazzz schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:27:
Remote krijg ik hem via de shinelink x / server.growatt.com wel aan en uit en kan ik een percentage active power invullen. Via de app kan het ook.
Ik heb de Growatt met een Shine Lan X bekabeld aangesloten voor de communicatie maar ik krijg deze nog niet geregistreerd. Een installer code wordt gevraag in de ShinePhone app maar zou niet weten welke dat is. Is die code nodig of is de registratie anders mogelijk zonder die code? Dat zou toch niet zo omslachtig moeten zijn.

Als de Growatt hiermee ook in- en uitgeschakeld kan worden is dat ook alvast een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nummerbord
Swerfer schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:21:

Overigens kan je het beste zoeken naar DRM (DRM0 DRM5 DRM6) om zoekresultaten bij andere omvormers te krijgen. DRM0 zou de omvormer uit moeten schakelen en dat zijn pennen 14 en 13. Helaas reageerde de Growatt daar ook niet op.
Ik heb verschillende DRM uitleg gelezen maar wordt daar niet veel wijzer van. Ik denk dat er een interne setting nodig is om de DRM pinnen te activeren. Het zou mooi zijn als Growatt met een werkend antwoord komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-05 08:21
Hebben jullie @Growatt al benaderd hiervoor? Ze zijn actief op dit forum.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Growatt
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-04 10:15

Growatt

Bedrijfsaccount Growatt
Om het vermogen volledig te limiteren dien je inderdaad pin 9 met pin 13 te verbinden.

De DRM functie zit echter nog niet in de Nederlandse landcode (VDE0126), maar wel in de Duitse landcode (VDE-AR-N4105). In grote lijnen volgt de Duitse landcode dezelfde parameters als de NL landcode, maar het gebruik daarvan is wel op eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
Growatt schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:57:

De DRM functie zit echter nog in de Nederlandse landcode (VDE0126), maar wel in de Duitse landcode (VDE-AR-N4105). In grote lijnen volgt de Duitse landcode dezelfde parameters als de NL landcode, maar het gebruik daarvan is wel op eigen risico.
Met andere woorden, de Growatt instellen op de Duitse landcode? Hoe en waar? Wordt daarmee de 12V ook vrijgeschakeld op pin 1? Die wil ik namelijk gebruiken voor onderstaande remote relais:

https://www.amazon.nl/dp/...711_487102941_TE_SCE_dp_1

[ Voor 15% gewijzigd door Swerfer op 31-05-2023 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
Nummerbord schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:13:
[...]

Ik heb de Growatt met een Shine Lan X bekabeld aangesloten voor de communicatie maar ik krijg deze nog niet geregistreerd. Een installer code wordt gevraag in de ShinePhone app maar zou niet weten welke dat is. Is die code nodig of is de registratie anders mogelijk zonder die code? Dat zou toch niet zo omslachtig moeten zijn.

Als de Growatt hiermee ook in- en uitgeschakeld kan worden is dat ook alvast een tijdelijke oplossing.
Ik heb een installer code op internet gevonden. Het lijkt erop dat Growatt wil dat alle omvormers door (gecertificeerde) installateurs moeten worden geïnstalleerd. Erg lastig. Ik zat ook te zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nummerbord
Growatt schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:57:
@Growatt, dat het limiteren met de pinnen 9 en 13 (ground) kan, staat ook in de beschrijving van de inverter, maar het werkt daarmee nog niet.
Is er nog een pin die naar 13 verbonden moet worden -of- is een extra instelling in de inverter nodig om de pinnen te activeren?

Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Swerfer
Ik heb de omvormer op Duitsland gezet en het werkt! Doorverbinden van pin 9 en pin 13 zorgt voor 0 vermogensopbrengst...

@Nummerbord

[ Voor 6% gewijzigd door Swerfer op 31-05-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:56
Swerfer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:34:
[...]
Ik heb een installer code op internet gevonden. Het lijkt erop dat Growatt wil dat alle omvormers door (gecertificeerde) installateurs moeten worden geïnstalleerd. Erg lastig. Ik zat ook te zoeken...
Weet wel dat die gene waar jij de code van invoert jou systeem kan beheren.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer
redbullwaning schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:21:
[...]

Weet wel dat die gene waar jij de code van invoert jou systeem kan beheren.
Ja, dat snap ik. Ik heb een code van een grote installateur genomen en niet van zomaar een willekeurig iemand. Ik probeer nog zelf een code te regelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nummerbord
Swerfer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:52:
Ik heb de omvormer op Duitsland gezet en het werkt! Doorverbinden van pin 9 en pin 13 zorgt voor 0 vermogensopbrengst...

@Nummerbord
Fantastisch dat het gelukt is ! Well done 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nummerbord
Swerfer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:52:
@Swerfer Ik heb het ook aangepast en de Growatt regelt keurig terug naar 0. Geweldig !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deutz6807c
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-04 20:50
Ik heb een Growatt MIN 3600TL-XE omvormer en ook door mijn dynamisch contract nieuwsgierig naar het kunnen afschakelen van de omvormer. Ook de hierboven ingebrachte advies van @Growatt helpt niet
Het de NL instelling al gewijzigd naar Germany en ook dan wil het niet. Ik heb 2 aansluitingen aan de onderzijde: BAT com en SYS com. Ik vermoed dat het SYS com connector moet zijn met de pen nr 7 als GND en pin 3, 4, 5 en 6 als % verlaging van de output power. Op de pin 3, 4, 5 en 6 staat 3,2Vdc t.o.v. pin nr 7
Wie kan mij verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nummerbord
Deutz6807c schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:55:
Ik heb een Growatt MIN 3600TL-XE omvormer en ook door mijn dynamisch contract nieuwsgierig naar het kunnen afschakelen van de omvormer. Ook de hierboven ingebrachte advies van @Growatt helpt niet
Het de NL instelling al gewijzigd naar Germany en ook dan wil het niet. Ik heb 2 aansluitingen aan de onderzijde: BAT com en SYS com. Ik vermoed dat het SYS com connector moet zijn met de pen nr 7 als GND en pin 3, 4, 5 en 6 als % verlaging van de output power. Op de pin 3, 4, 5 en 6 staat 3,2Vdc t.o.v. pin nr 7
Wie kan mij verder helpen?
Volgens mij moet je de pinnen 8 en 7 aan elkaar verbinden om zero output te krijgen.
Dit staat in de tabel 6.9.2.2 in de handleiding van de MIN 3600TL-XE.
Maar ik ben niet de expert in deze, ik vergelijk het alleen met hoe ik het gedaan heb met mijn inverter.
De aansluitingen en connectors zijn bij deze inverter weer anders.

Ik schakel de pinnen met een relais om deze galvanisch gescheiden te houden. Over de relaisspoel heb ik een blusdiode gezet om de tegen EMK van deze te elimineren, zodat niets de pinnen kan verstoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
Ik heb ook een relais gebruikt. Eentje die op afstand bediend kan worden via Zigbee en RF. Ik heb hem als 'lamp' aan mijn Philips Hue toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZG_Z0oph_g1wT_QwtMmsld4l64E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqSYexHsAQHhhB5bopR5OPnY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nummerbord
Swerfer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:39:
Ik heb ook een relais gebruikt. Eentje die op afstand bediend kan worden via Zigbee en RF. Ik heb hem als 'lamp' aan mijn Philips Hue toegevoegd.
Fraai! en je hebt nog een kanaal over voor een andere toepassing. Ik gebruik ook hue om de inverter op afstand te kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deutz6807c
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-04 20:50
Bedankt voor je reactie @nummerbord.
Ben vandaag weer aan het stoeien geweest, Helaas geen succes. Ook je idee om 7 en 8 door te verbinden bracht niet het verwachte resultaat. Ik doe de test met een schakelaar (doorverbinden) om de kijken of het werkt, als het werkt ga ik met een shelly de output sturen. Ik ga nog weer een poging wagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brxm
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-05 14:17
@Deutz6807c

Boeiend.
In mijn user & installation manual van de MIN nn00TL-XE serie is het tabel 6.8.2.2.
En daar staat:
Pin 3: shortcut with pin 7: active power 0%
Pin 4: shortcut with pin 7: active power 30%
Pin 5: shortcut with pin 7: active power 60%
Pin 6: shortcut with pin 7: active power 100%

Kennelijk zijn er meerdere versies in omloop van dit manual.

Als ik me goed herinner heb ik 'm hier vandaan:
https://midsummerwholesal...6000tl-xe-user-manual.pdf

Geen idee wat de waarheid is, maar ben wel benieuwd naar het verdere verloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
Ik weet dat bij de MOD TL3X modellen ook een penverbinding is die de omvormer uitschakelde. Dat werkte bij mij niet. Misschien is de 7 en 8 combinatie het uitschakelen wat misschien ook niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiesH
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 01-04-2024
Goedemiddag,
Ik heb dit 1 jaar oude topic ontdekt, en met belangstelling gelezen.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen nu 1 jaar verder.

Ik heb zelf een Growatt 6000TL3-X die bij de installatie op country parameter “VDE0126” was geconfigureerd. Met deze setting werkte het verbinden van pen 9 en 13 (DRM05) niet.
Vervolgens de country parameter op “German” gezet.
Het verbinden van pen 9 en 13 werkt nu, echter bij deze setting valt de omvormer vaak uit en levert geen vermogen meer. Geen foutmelding. Blijkbaar zijn de beveiligingsparameters bij deze setting krapper ingesteld?

Ik ben benieuwd naar de ervaring van andere gebruikers, kunnen jullie die delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:51
MiesH schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:23:
Blijkbaar zijn de beveiligingsparameters bij deze setting krapper ingesteld?
sorry, geen ervaring.

Log je data van je omvormer? als hij bv op max-net-spanning stopt dan zou je dat moeten kunnen zien in je data omdat de netspanning dan "altijd" ongeveer dezelfde max heeft op het moment van afschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiesH
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 01-04-2024
Er zijn geen foutmeldingen in de log data te vinden.

De Growatt Installation & Operation Manual voor de MOD TL-3X serie geeft in paragraaf 10 aan dat er een RS485 communication port (pin 3 en 4) aanwezig is.
Is deze communicatie poort actief met de VDE0126 setting?
En heeft iemand ervaring met het gebruik hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
MiesH schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:52:
Er zijn geen foutmeldingen in de log data te vinden.

De Growatt Installation & Operation Manual voor de MOD TL-3X serie geeft in paragraaf 10 aan dat er een RS485 communication port (pin 3 en 4) aanwezig is.
Is deze communicatie poort actief met de VDE0126 setting?
En heeft iemand ervaring met het gebruik hiervan?
Klinkt alsof je i.i.g. niet zelf logt? Gebruik je de shine app? Dan kan je daar volgens mij nog de spanning op vinden.

De meeste growatt omvormers hebben ook modbus. Hier op het forum is daarover meer te vinden. Dan kan je voor iets van 20e zelfs alles loggen zonder van een cloud/3e afhankelijk te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
Mijne staat sinds juni 2023 in de 'German'-stand en dat werkt bij mij perfect. Nooit uitschakeling gehad, maar dat komt ook doordat waar ik woon nog genoeg capaciteit op het netwerk is. De spanning is zelfs op topdagen niet boven de 244V gekomen. In Nederland moet een omvormer uitschakelen bij ik dacht 253V, misschien is dat in Duitsland lager.

Edit:
Uitschakelvoorwaarde in Duitse elektriciteitsnetten (DIN VDE 0126-1-1)
De over een periode van 10 minuten gemeten gemiddelde waarde van de netspanning (UAC) op de
omvormer is in Duitsland conform DIN VDE 0126-1-1 begrensd tot maximaal 253 V. Als de omvormer
vaststelt, dat de over een periode van 10 minuten gemeten gemiddelde waarde de grenswaarde van de
spanning overschrijdt, of de grenswaarde van 260 V gedurende korte tijd wordt onderschreden, wordt het
apparaat onmiddellijk uitgeschakeld. In dit geval geeft de omvormer een foutmelding uit

[ Voor 45% gewijzigd door Swerfer op 03-04-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTG
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 02-05 08:18

TTG

Hi mede tweakers.

Ik kaap even dit “oude” draadje.
Zelf heb ik een Growatt min4200tlxe omvormer. En inmiddels aangesloten met de plug op de Com poort en via mij Homey en een relais kortsluit ik pin3 en 7. Zoals beschreven in de handleiding.

Onder Area: Nederland/duitsland lukte me dit niet. Op instelling nen50549 werkt het wel…

Echter… zie ik op mijn homewizard dat ik geen terug levering meer doen, maar in de app van Zonneplan is er nog wel teruglevering. Hoe kant dit? (Mogelijk langer wachten in Zonneplan app?)

En wat gebeurd er als ik in de nen50549 blijf draaien?

Benieuwd of we de Growatt zo aangestuurd krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caspervetje
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 18-08-2024
@Swerfer ik ben aan het zoeken naar de oplossing die jij hebt gevonden. Ik zie dat ik een installercode kan aanmaken of van NL gebruiken, maar waar en hoe kan ik het dan instellen? Zit er dan ook een password op een installercode? Bij Growatt verwijzen ze me naar de manual om een code aan te maken en bij Soly (via hen heb ik de panelen) verwijzen ze mij naar Growatt.
Dus kort: hoe kom ik aan de gegevens om deze wijziging te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
Caspervetje schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:37:
@Swerfer ik ben aan het zoeken naar de oplossing die jij hebt gevonden. Ik zie dat ik een installercode kan aanmaken of van NL gebruiken, maar waar en hoe kan ik het dan instellen? Zit er dan ook een password op een installercode? Bij Growatt verwijzen ze me naar de manual om een code aan te maken en bij Soly (via hen heb ik de panelen) verwijzen ze mij naar Growatt.
Pff... Ik heb al een jaar niet iets met instellingen gedaan. Ik heb geen flauw idee waar ik die code destijds in moest vullen en waar ik die code überhaupt voor nodig had. Ik denk ergens in de omvormer zelf om in het menu te komen of zo. Ik kan je niet helpen hierbij of ik moet zelf weer uren gaan zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Caspervetje schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:37:
Instellen kan bij mij via het display op de omvormer. Ik heb het niet geprobeerd dus kan niets zeggen over codes.
Maar ok, hier lees ik ook de verhalen over relais en pinnen kortsluiting om output te beperken, dat kan bij mij via de modbus per % ingesteld worden. Wellicht heb ik een totaal ander model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caspervetje
TTG schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:42:
Hi mede tweakers.

Ik kaap even dit “oude” draadje.
Zelf heb ik een Growatt min4200tlxe omvormer. En inmiddels aangesloten met de plug op de Com poort en via mij Homey en een relais kortsluit ik pin3 en 7. Zoals beschreven in de handleiding.

Onder Area: Nederland/duitsland lukte me dit niet. Op instelling nen50549 werkt het wel…

Echter… zie ik op mijn homewizard dat ik geen terug levering meer doen, maar in de app van Zonneplan is er nog wel teruglevering. Hoe kant dit? (Mogelijk langer wachten in Zonneplan app?)

En wat gebeurd er als ik in de nen50549 blijf draaien?

Benieuwd of we de Growatt zo aangestuurd krijgen.
Ik heb het op deze manier nu ook voor elkaar op N50549. Echter krijg ik daarna de productie niet meer op gang. Hij gaat terug naar ongeveer 100W en bij openen van het contact blijft dat zo. Ook pin 6/7 geprobeerd voor ‘increase’ maar ook dat niet. Terug naar 75% ook niet, met pin5. Toch maar weer terug op de originele landcode, en nu start de productie weer. Hoe ging dat bij jou @TTG ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Caspervetje schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:38:
[...]

Ik heb het op deze manier nu ook voor elkaar op N50549. Echter krijg ik daarna de productie niet meer op gang. Hij gaat terug naar ongeveer 100W en bij openen van het contact blijft dat zo. Ook pin 6/7 geprobeerd voor ‘increase’ maar ook dat niet. Terug naar 75% ook niet, met pin5. Toch maar weer terug op de originele landcode, en nu start de productie weer. Hoe ging dat bij jou @TTG ?
Ik zou het eens via modus proberen. Ik heb het 2x voor test gebruikt en lijkt mij gewoon goed te werken. Dan kan je hem ook nog per % instellen. En geen gepiel met land codes en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caspervetje
Ik gebruik Homey en het eenvoudigst is via een relais op de contacten. Vandaar… ik wil het ook niet handmatig moeten doen maar automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Caspervetje schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:05:
Ik gebruik Homey en het eenvoudigst is via een relais op de contacten. Vandaar… ik wil het ook niet handmatig moeten doen maar automatisch.
Ik ken homey niet maar ik krijg gewoon een slider in HomeAssistant. Die kan ik via iedere app met de hand instellen of via ‘automations’ automatisch. Modbus is dus niet per definitie met de hand maar ik ken homey niet.

Zo ziet er bij mij uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tX_EspSsr5Wvq3JYBIiI8ShWQoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/guxwkB2qBUb1Eozdb7obfm53.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:19
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:53:
[...]

Instellen kan bij mij via het display op de omvormer. Ik heb het niet geprobeerd dus kan niets zeggen over codes.
Maar ok, hier lees ik ook de verhalen over relais en pinnen kortsluiting om output te beperken, dat kan bij mij via de modbus per % ingesteld worden. Wellicht heb ik een totaal ander model.
@sjorsjuhmaniac Heb jij een link naar werkinstructie om deze functionaliteit te realiseren. Als ik zoektermen als Growatt Homeassistant ingeef verzand ik in veel vragen op fora.. _/-\o_

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23, EV, PV 9,6 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Hieke schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:19:
[...]

@sjorsjuhmaniac Heb jij een link naar werkinstructie om deze functionaliteit te realiseren. Als ik zoektermen als Growatt Homeassistant ingeef verzand ik in veel vragen op fora.. _/-\o_
Hoe stuur je je modbus aan? Ik heb een esphome.

Zal vanavond even het juiste modbus adres en config voor esphome opzoeken. Ping me morgen ff als ik het vergeet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Gebruik nu Modbus voor uitlezen van 3 stuks Eastron kWh-meters SDM630 en SDM120 met ESP8266 en ESP32 waar EspEasy op draait. Besef dat het heel andere techniek zal worden als dat met esphome zal moeten gaan werken. Data gaat nu via MQTT naar Node-Red en Domoticz.

Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@Hieke andere techniek weet ik zo net nog niet. Ik ben heeel heeel vroeger bekend geweest met espeasy maar al snel naar esphome gegaan. Mogelijk dat onderstaand ook in espeasy kan maar dat zul je zelf moeten bekijken.

In mijn esphome yml heb ik dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
number:
  - platform: modbus_controller
    name: Max Output Power Percent Config
    address: 3
    value_type: U_WORD
    min_value: 0
    max_value: 100
    entity_category: config
    unit_of_measurement: "%"
    icon: mdi:percent

dit samen met een mqtt module en met een modbus module zorgt ervoor dat de esphome modbus met de omvormer praat en dat naar mijn mqtt server stuurt. Ik heb HomeAssistant die dan weer mqtt praat met de mqtt server. Ik integreer niets direct in HA behalve de camera's, de rest is alleen maar via mqtt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Dank je voor dit stukje script.
Ga er binnenkort mee aan de slag.
Had overigens langer script verwacht. Bijvoorbeeld vermelding registers. Maar mogelijk prematuur. Eerst maar Growatt in HA opnemen. Wordt dan meer duidelijk.
Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Hieke schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:35:
Had overigens langer script verwacht. Bijvoorbeeld vermelding registers. Maar mogelijk prematuur. Eerst maar Growatt in HA opnemen. Wordt dan meer duidelijk.
Thnx
Dit is de esphome config file. Het is holding register 3 en hij vraagt een uword. Waardes 0-100 zijn de % en, waarde 255 is unlimited.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTG
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 02-05 08:18

TTG

Caspervetje schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:38:
[...]

Sorry voor de late reactie. Tijdje tweakers niet gevolgd. Bij mij werkt het prima. Kan op dit moment niet testen vanwege dakrenovatie. De panelen staan aan de grond (geen Boeing).

Voor zover ik begrijp is de 50549 ook een nieuwere norm die veilig is. Wel zou deze te veel spanning kunnen leveren. Dus mogelijk schade aan je apparatuur. Echter bij mij is de netspanning rond de 237v. Voorlopig geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brxm
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-05 14:17
Hieke schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:35:
Thnx
In onderstaand draadje vind je veel info over modbus communicatie met growatt omvormers.
Inclusief volledige esphome scripts voor HA.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2153412
Pagina: 1