Ik zal in deze post globaal reageren op alle reacties. Sowieso heel erg bedankt voor ieders inzet!
Hahn schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:13:
[...]
Warmte in je muren.
Koop een infraroodthermometer van een tientje en je zal zien dat ook al zegt je thermometer dat de lucht in je slaapkamer 18 graden is, dat je muren warmer zijn.
De muren hier zijn opgebouwd met prefab betonnen elementen. De schil aan buitenzijde is gemetseld. In de spouw zit natuurlijk een flinke pak isolatie, met folie aan de buitenzijde. Het weer de afgelopen 3 maanden was een beetje zoals dat van de afgelopen dagen. Veel bewolking, weinig zon en regenachtig. We hebben 5 dagen heet weer gehad (25-28 graden). Het lijkt me niet dat de binnenmuren nu dusdanig heet geworden zijn dat die nog steeds straling geven. Als ik met mijn hand de muren aanvoel, voelen ze ook eerder koud/fris aan.
Wuursj schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:16:
Hoe is het met de zonwering gesteld? Hier is het met veel glas op west en oost en goede isolatie een broeikast geweest. Screens aan de buitenkant doen wonderen!
Verder de bypass van de WTW checken. Heeft die eentje? Gaat die op tijd open? Dan haalt ie niet de warmte uit de uitgaande lucht maar is de 'frisse' lucht ook fris van temperatuur.
Deze tips heb ik vaker voorbij zien komen! Zonwering aan de buitenzijde heb ik nog niet. De ramen aan de oostzijde zijn gelukkig niet heel groot (een deur die bijna volledig uit glas bestaat en een raam van zo'n 140x180. Ik ga eens op zoek naar zonwering dat direct op het raam kan. Boren in de buitengevel en kozijnen is niet toegestaan. Aangezien het hier nogal waait moet het ook nog iets zijn wat goed vast blijft zitten. Ook @
Ivow85, bedankt voor je input.
Ik ga googelen maar tips over bepaalde zonweringen zijn van harte welkom
De by-pass moet ik induiken. Laatst was hier de installateur die nog wat aan de instellingen gedaan heeft. Als ik het goed begrijp zorgt de by-pass er voor dat de nieuwe frisse lucht niet meer wordt voorverwarmd op het moment dat de lucht buiten koeler is dan binnen.
Martijn.C.V schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:33:
We hebben vloerkoeling (mijn god wat kan ik dat aanraden!), maar ook dat heeft grenzen. We hebben binnen gordijnen, dat helpt wel iets maar dan is de warmte al binnen.
Wat veruit het meeste helpt is de warmte buiten houden. Alleen al een hor tegen de muggen scheelt, wij hebben er ook screens buiten laten plaatsen en dat scheelt denk wel 70%!
Ik las dat je een plat dak hebt? Als het kan, zou je dat eens kunnen besproeien (bij voorkeur netjes met regenwater! Zonde van kraanwater). In mijn vorige huis deed ik dat nog wel eens, dat scheelde iets (niet een permanente oplossing, maar soms wordt je leip van de hitte).
Als je dak een beetje groot en zwart is en de isolatie niet optimaal (dat stukje is wel belangrijk) zou je ook kunnen kijken wat je daar aan kunt doen. Je zou bijvoorbeeld zonnepanelen kunnen plaatsen, een stukje van je dak getild zodat het daaronder wel kan doorwaaien. Of als je dak het ondersteunt een groen dak er van maken, dat dempt ook veel.
Maar TL;DR: Zonwering buiten. Absoluut de investering waard.
Makkelijk experiment: Plak iets reflecterends aan de
buitenkant van je raam. Kan zo'n anti bevries ding zijn voor op je auto voorruit, of iets anders. Hoeft in stap 1 niet mooi te zijn om eens af te tasten wat werkt

Deze warmtepomp kan inderdaad koelen. Dat heeft de installateur ook ingesteld zag ik. Echter, de warmtepomp staat alweer dik een week in storing...
Het dak kan ik echt niks mee helaas. Of het zwart is? Geen idee. Het is geïsoleerd met dikke PIR platen. Mijn vorige huis had geen dakisolatie en de kamers boven verwarmden daar heel snel. Dat is hier al iets minder. Op dagen zoals dit wordt het boven niet warmer dan 21 graden.
roltor schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:52:
[...]
Het maakt ook uit wat voor zonwering je hebt. Ik heb zelf screens met 1% doeken, die houden meer warmte tegen dan doeken die meer licht doorlaten. Rolluiken of luiken zijn nog beter, maar die verduisteren te veel (overdag moet er ook gestudeerd/gewerkt kunnen worden op die kamers).
Die 1% doeken moet ik ook maar naar op zoek!
Paul C schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:10:
Er staan al veel belangrijke zaken in dit topic, maar ik mis er nog 1:
Je buren. De muur tussen jou en je buren is niet geïsoleerd. Daar gaat de warmte al snel 20x gemakkelijker doorheen dan je buitenmuren. En waarschijnlijk heb je zelfs meer oppervlak aan muren tussen jou en je buren dan tussen jou en buiten. Dit betekend dat als jou huis 1 graad temperatuurverschil heeft met je buren er evenveel warmte tussen jou en je buren stroomt dan door de gevels. Als jij jou huis probeert te koelen (of verwarmen) dan ga je ook het huis van je buren koelen (of verwarmen).
Dat betekend dus ook dat als jou buren een warm huis wel comfortabel vinden en jij probeert uit alle macht je huis af te koelen dat je hier nooit heel ver mee gaat komen. (Dat geldt ook in de winter, dus als jij 18C prima vindt en je buren hebben de thermostaat braaf op 20C staan, dan hoef jij wss niet of nauwelijks te verwarmen.)
Bedankt voor je input. Er zit een luchtspouw tussen mij en mijn buren, dus die warmte-overdracht is er niet. Enkel de gemetselde buitenschil is aaneensluitend.
[/quote]
Dingdong schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:43:
Lijkt net of er bij de bouw helemaal geen rekening is gehouden met de TOjuli. In het bouwbesluit wat hierboven gedeeld is staat er ook dat deze sinds 2021 is geïntroduceerd en maximaal 1,20 mag zijn. Er moeten dus voorziening zijn getroffen om de woning koel genoeg te kunnen houden in de zomer.
Hier was ik gisteren tijdens mijn werk al even ingedoken. Zullen bepaalde richtlijnen in zijn denk ik? Heb ook ergens wel eens gelezen dat wanneer het een x aantal uur per jaar boven x temperatuur is in de woning, de verhuurder dan actie moet ondernemen.
nemesis2212 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:23:
Ik weet niet of je toevallig door de warmtepomp aangestuurde vloerverwarming hebt. Mocht dit wel het geval zijn dan kan je boven in je washok waarschijnlijk ergens aan wieletjes draaien of de vloerverwarming uit te zetten voor je slaapkamer. Ik heb geen idee waar je temp op staat beneden vanuit de warmtepomp.
En anders is het idd mogelijk een isolatie issue ding. zoals iemand zei, koop een infrarood temp meter om je muren en evt vloer te checken op temp
De warmtepomp stuurt inderdaad de vloerverwarming aan. De beneden etage heeft een verdeler, de boven-etage heeft ook een eigen verdeler. Zowel in de woonkamer als beiden slaapkamers hebben allemaal een eigen thermostaat. Boven staan de thermostaten in de slaapkamers op 16 graden ingesteld.
naftebakje schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:03:
In NL zit de vloerisolatie soms verkeerd, onder de constructieve betonvloer, waardoor je een enorme extra warmtebuffer hebt als de vloerverwarming heeft gedraaid.
- Check dat de warmtepomp zeker niet opwarmt (is het 's nachts 2 uur onder de gewenste temperatuur, zit die volop warmte in de vloer te pompen, die nog urenlang uitstraalt als overdag de zon het nog extra opwarmt). Soms wordt een WAR gebruikt, en dan heeft de kamerthermostaat mogelijks nauwelijks tot geen invloed. Dit kan de nachtelijke opwarming verklaren.
- Check dat de bypass van de WTW werkt. Je kan de temperaturen checken op het toestel, als de koelte is ingevallen zou je moeten zien dat er koelere lucht naar binnen komt. Daar zijn ook instellingen voor, die zouden ook fout kunnen staan. In dergelijk "warm" huis wil je extra snel bypassen (bij lagere temperaturen), en ook ventilatie 's nachts gerust hoger zetten. Ramen mogen ook 's nachts open als het buiten frisser is dan binnen (als je geen last hebt van muggen).
- Zoals al gezegd: alle zonnewarmte die niet binnenkomt overdag is winst. Rolluiken, screens, doeken voor de ramen (niet binnen, gordijnen helpen niet).
- Dak witten zou kunnen iets helpen, als de isolatie beperkt is.
Volgens mij zijn de betonvloeren hier op het isolatie gestort inderdaad. Ik zou het persoonlijk ook andersom doen, isolatie op de constructievloer en vervolgens op de isolatie de vloerverwarming met afwerkvloer.
- Ik wilde inderdaad antwoorden dat de thermostaat in de slaapkamer op 16 graden staat, maar dat hoeft niet iets uit te maken...? Wat is een WAR?
- By-pass ga ik checken, die moet dus aangaan op het moment dat het buiten koeler is dan binnen. Dus stand van de WTW op 3 en ramen open (had ik al 's nachts). Ik kan me echter vaag herinneren dat de installateur het er over had dat de instellingen van de WTW niet lager konden dan 20 graden. Hij zou het gehad kunnen hebben over de by-pass. Dan wordt het onmogelijk gemaakt om lucht koeler dan 20 graden in huis te krijgen...
- Check.
- Dat gaat niet, het is een huurwoning.
oNo schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:25:
Je kan de luchtstroom wat versterken. Dagen als nu heb ik het raam op de slaapkamer geopend. Op zolder een raam waar lucht naar buiten wordt geblazen door een aantal 140mm casefans. De casefans zijn aangeslotenop een "heatbooster" die ik daarvoor misbruik. Met wat temperatuursensoren en smarthome werkt dat allemaal erg mooi. De ventilatoren verbruiken max 1.5 Watt per stuk. Dat is een stuk minder dan bv een tafelventilator (40 W)
Een hor voor de ramen is wel aan te raden.
Als het echt te warm wordt dan gaat de airco aan, maar die is bijna nooit nodig.
[Afbeelding]
Hahah! Mooi project!

Cafe Del Mar schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:59:
It's not a bug, it's a feature.
Ventilatie in nieuwbouwwoningen is erop voorzien om het ganse huis op dezelfde temperatuur te brengen. Dat zoiets een gigantische energieverspilling is, komen we collectief over een jaar of 10 wel achter. Temperatuurdifferntiatie is zowel energetisch slim (lagere temperatuur = minder energie nodig) als qua gezondheid wel beter.
Kan je de ventilatie afplakken en gewoon (oldskool) het raam op de kipstand zetten?
Vrienden hebben ook een nieuwbouwwoning en vinden het normaal om in de winter alle ruimtes in huis op 22° te hebben (incl de slaapkamers). In de zomer krijgen ze hun woning niet onder de 26°, incl de slaapkamers.
Het kan ook niet anders, aangezien alle ruimtes via de ventilatie met elkaar in verbinding staan.
Als je een objectieve maatstaf zoekt om in te schatten of er voldoende verlucht is/wordt/werd: koop uzelf een CO2 meter (bv Honeywell Resideo - €30-40).
Dit is dus ook nog steeds mijn grootste vermoeden. Dat het inblaasventiel in de slaapkamer zorgt voor de warmte. Als daar lucht ingeblazen wordt van 20 graden, gaat het rap. Ik moet dat ventiel toch maar eens dichtdraaien. Maar dan is de ventilatiebalans uit de woning en ik weet niet hoe erg dat is...
Speedmaster schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:32:
Duik eens in het menu van je warmtepomp, kijk daar eens of je terug kan vinden waar de bedrijfsuren van verwarmen en koelen staan vermeld. Als de bedrijfsuren voor koelen op 0 staat is het zinvol om een installateur te laten komen.
Hier een warmtepomp welke de afgelopen 3 jaar niet gekoeld had en het enige wat ontbrak was een doorverbinding op een print die ontbrak. Deze was bij de installatie van het apparaat vergeten.
Gooi anders hier even het exacte type neer, dan kan er mee gekeken worden of dit een installatie fout is of dat de pomp te krap is. Grootte van je huis is ook belangrijk om te bepalen of de pomp wel effectief is
Goeie! Ik zou willen dat ik het zelf kon instellen. Het gaat om een Ecoforsest. Mijn woning is totaal 70 m2 groot, verdeeld over tweemaal 35 m2.
Warmtepomp details en plattegronden:
https://ibb.co/z7ZNPYV
https://ibb.co/7gGv1Jn
https://ibb.co/kQ9kGds
De temperatuur in de badkamer en de slaapkamer op de westzijde zijn trouwens altijd wel een graad koeler dan mijn grote slaapkamer. Vreemd. Misschien komt daar meer wind naar binnen? Het voelt daar altijd beduidend koeler. Laatst stond ook de handdoekradiator in de badkamer te branden, deze stond op 19 graden ingesteld. Op dat moment was het in de slaapkamer nog zeker 20,5 graden.
Vloer woonkamer voelt trouwens ook koud (ik loop op wollen sokken over mijn laminaatvloer haha), in de slaapkamer heb ik dat probleem niet.