Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 12:27
Hoi Tweakers,

Zoals de titel al zegt woon ik in een huis (huurwoning van woningcorporatie) dat ongelofelijk heet wordt, vooral in de grote slaapkamer waar ik slaap is het niet uit te houden..! Het is een tussenwoning met een begane grond en etage, plat dak. De woning is dit jaar nieuw opgeleverd en heeft een label A++++. Het is rondom luchtdicht geïsoleerd en heeft HR++ glas (geen triple dus).

Gegevens over de woning:
- Voorzien van warmtepomp (Ecoforest EgoGeo)
- Ook een WTW-systeem (Zehnder ComfoAir E300 NL LP)
- Desbetreffende slaapkamer op het oosten

Toen het pak 'm beet twee maanden geleden buiten overdag nog geen 18 graden werd (geen zon) en in de nacht afkoelde tot zo'n 12 graden bleef het in mijn slaapkamer warm. In de avond zette ik de twee ramen wagenwijd open, dan koelde het af tot zo'n 18.5 graden. In de nacht staan de ramen op kiepstand en tot mijn verbazing werd ik wakker met 21 graden op de slaapkamerthermostaat. Er scheen geen zon in de ochtend. Ik begrijp niet hoe een ruimte in de nacht (12 graden buiten) kan opwarmen. Dat is beroerd wakker worden, aangezien ik een temperatuur van zo'n 17 a 18 graden ben gewend in mijn slaapkamer. De afgelopen week was het helemaal extreem, ruim 26 graden in de slaapkamer.

Hoe kan de slaapkamer toch opwarmen in een koude nacht? Kan het zijn dat de WTW te warme 'frisse' lucht de slaapkamer inblaast? Wat kan ik hier tegen doen? De toevoer ventielen in de slaapkamer dichtdraaien? De balans is er dan wel uit.

De ramen aan de westkant van de woning (andere slaapkamer en badkamer) staan ook open, zodat er iets van een koudeluchtstroom kan ontstaan. Maar dat levert weinig op.

De thermostaat in de slaapkamer staat op 16 graden, het wordt dus niet door de vloerverwarming verwarmd momenteel. De gordijnen heb ik altijd dicht zodat er geen zon in de slaapkamer komt.

Heeft iemand tips en of tricks? Volgende week wordt het weer 25 graden, ik zie er gewoon tegen op... :(

Edit: Mijn reactie is geplaatst op 6 juli om 10.14 uur

Extra info hieronder.

Bouw van huis is binnenspouw van prefab betonnen elementen. Buitenschil is gemetseld. Dak is plat en flink geïsoleerd met PIR platen.

Hierbij de plattegrond en type van mijn warmtepomp:
https://ibb.co/z7ZNPYV
https://ibb.co/7gGv1Jn
https://ibb.co/kQ9kGds

[ Voor 8% gewijzigd door GrazendeKoe op 20-08-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:14
Hoe kan de slaapkamer toch opwarmen in een koude nacht?
Warmte in je muren.

Koop een infraroodthermometer van een tientje en je zal zien dat ook al zegt je thermometer dat de lucht in je slaapkamer 18 graden is, dat je muren warmer zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:29

Wuursj

want worst is al bezet

Hoe is het met de zonwering gesteld? Hier is het met veel glas op west en oost en goede isolatie een broeikast geweest. Screens aan de buitenkant doen wonderen!

Verder de bypass van de WTW checken. Heeft die eentje? Gaat die op tijd open? Dan haalt ie niet de warmte uit de uitgaande lucht maar is de 'frisse' lucht ook fris van temperatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 03-07-2024 23:19 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:49
Gordijnen houden de zon tegen die al binnen is.
Om de warmte buiten te houden heb je echt buitenzonwering nodig.

Zonder buitenzonwering is elke vierkante meter aan raam gelijk aan een klein elektrisch kacheltje wat aan staat. En je goed geïsoleerde woning houdt die warmte vervolgens vast.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:44
1/ handleiding wtw goed doorspitten. Snappen hoe je de bypass kan activeren
2/ handleiding warmtepomp voor gebruik koeling
3/ doeken voor je raam aan de buitenkant. Een screen is mooi maar kost snel eur 1000,-. Met doek en een paar haakjes ben je voor eur 100 klaar
4/ nachtkoeling: beneden en boven raam open en trappenhuis open

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:30
Welkom in je nieuwe super geisoleerde woning. Ideaal om warmte binnen te houden, maar nooit meer los te laten :+

@BarryH zit op de goede weg met de bypass bijv. Realiseer je dat als je je WTW met actieve bypass meer laat afzuigen er ook meer frisse lucht terug komt.

Verder: denk na over screens voor de ramen, dit gebruiken wij om instraling te verminderen en helpt goed. Screens zijn duur, maar doeken met haakjes bestaan ook en zijn goedkoper, zitten dan alleen 'vast' op je kozijn. Is voor een slaapkamer wellicht prima voor de warme maanden.

Daarbij is 26'c warm, maar ook weer niet extreem. Het kan op warme dagen zonder dat ik er iets aan doe in ons huis nog wel een tandje warmer worden. Ik heb daarom ingezet op screens, een plafond fan en inmiddels zelfs verwarmen & koelen op electriciteit. Buren hebben niets van dat alles, slapen met de ramen open en wennen er aan volgens eigen zeggen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:32
Hoe is het bij de buren, hebben die eenzelfde problematiek ontdekt?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:28
Die mooie labels worden vaak behaald door warmtepomp, zonnepanelen, WTW maar niet door goede ouderwetse zonnewering.

Daar gaat het probleem zitten. in verhouding slecht glasisolatie en ontbreken van rolluiken/screens zijn de oorzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
blubbers schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:13:
Die mooie labels worden vaak behaald door warmtepomp, zonnepanelen, WTW maar niet door goede ouderwetse zonnewering.

Daar gaat het probleem zitten. in verhouding slecht glasisolatie en ontbreken van rolluiken/screens zijn de oorzaak.
Niet helemaal mee eens: ik merk dat als het in nachten niet meer afkoelt het huis dus ook met zonwering gewoon heel warm wordt. Dan helpt een raampje open ook niet meer als het binnen 28'c is buiten 20'c, dan koelt het niet meer af. Ik zie buren dan in de ochtend alle deuren en ramen een paar uur open zetten in de hoop een graadje te winnen voor het weer heet wordt.

Overigens wel helemaal eens met dat het logischer zou zijn elke woning een mooi luifeltje boven elk raam te geven die als de zon hoog staat de zon uit het raam houdt en als de zon laag staat (winter) de zon lekker het huis laat verwarmen. Sommige oplossingen zijn niet zo ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:25
Hey,

Ik heb zelf ook een goed geisoleerd huis gebouwd en we hebben grote ramen op de zon kant (als mens doet we misschien geen fotosynthese, maar toch knap je er van op :p).

In ons geval kwam er niet zoveel warm/kou door de muren en ramen heen, maar de zon schijnt lekker enthousiast binnen. En in een woning dat gemaakt is om geen warm/kou te lekken, dus het warmt bij ons ook enorm op.

We hebben vloerkoeling (mijn god wat kan ik dat aanraden!), maar ook dat heeft grenzen. We hebben binnen gordijnen, dat helpt wel iets maar dan is de warmte al binnen.
Wat veruit het meeste helpt is de warmte buiten houden. Alleen al een hor tegen de muggen scheelt, wij hebben er ook screens buiten laten plaatsen en dat scheelt denk wel 70%!

Wij hebben een houten huis, dus minder massa dan stenen, dus in de nacht kunnen we de warmte 'in de muren' er uit halen, dat is met steen lastiger.

Ik las dat je een plat dak hebt? Als het kan, zou je dat eens kunnen besproeien (bij voorkeur netjes met regenwater! Zonde van kraanwater). In mijn vorige huis deed ik dat nog wel eens, dat scheelde iets (niet een permanente oplossing, maar soms wordt je leip van de hitte).

Als je dak een beetje groot en zwart is en de isolatie niet optimaal (dat stukje is wel belangrijk) zou je ook kunnen kijken wat je daar aan kunt doen. Je zou bijvoorbeeld zonnepanelen kunnen plaatsen, een stukje van je dak getild zodat het daaronder wel kan doorwaaien. Of als je dak het ondersteunt een groen dak er van maken, dat dempt ook veel.

Maar TL;DR: Zonwering buiten. Absoluut de investering waard.
Makkelijk experiment: Plak iets reflecterends aan de buitenkant van je raam. Kan zo'n anti bevries ding zijn voor op je auto voorruit, of iets anders. Hoeft in stap 1 niet mooi te zijn om eens af te tasten wat werkt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Martijn.C.V op 04-07-2024 09:35 ]

Complimentje?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
NiGeLaToR schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:15:
[...]

Niet helemaal mee eens: ik merk dat als het in nachten niet meer afkoelt het huis dus ook met zonwering gewoon heel warm wordt. Dan helpt een raampje open ook niet meer als het binnen 28'c is buiten 20'c, dan koelt het niet meer af. Ik zie buren dan in de ochtend alle deuren en ramen een paar uur open zetten in de hoop een graadje te winnen voor het weer heet wordt.

Overigens wel helemaal eens met dat het logischer zou zijn elke woning een mooi luifeltje boven elk raam te geven die als de zon hoog staat de zon uit het raam houdt en als de zon laag staat (winter) de zon lekker het huis laat verwarmen. Sommige oplossingen zijn niet zo ingewikkeld.
GrazendeKoe schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:08:
Hoi Tweakers,

Zoals de titel al zegt woon ik in een huis (huurwoning van woningcorporatie) dat ongelofelijk heet wordt, vooral in de grote slaapkamer waar ik slaap is het niet uit te houden..! Het is een tussenwoning met een begane grond en etage, plat dak. De woning is dit jaar nieuw opgeleverd en heeft een label A++++. Het is rondom luchtdicht geïsoleerd en heeft HR++ glas (geen triple dus).

Gegevens over de woning:
- Voorzien van warmtepomp (Ecoforest EgoGeo)
- Ook een WTW-systeem (Zehnder ComfoAir E300 NL LP)
- Desbetreffende slaapkamer op het oosten

Toen het pak 'm beet twee maanden geleden buiten overdag nog geen 18 graden werd (geen zon) en in de nacht afkoelde tot zo'n 12 graden bleef het in mijn slaapkamer warm. In de avond zette ik de twee ramen wagenwijd open, dan koelde het af tot zo'n 18.5 graden. In de nacht staan de ramen op kiepstand en tot mijn verbazing werd ik wakker met 21 graden op de slaapkamerthermostaat. Er scheen geen zon in de ochtend. Ik begrijp niet hoe een ruimte in de nacht (12 graden buiten) kan opwarmen. Dat is beroerd wakker worden, aangezien ik een temperatuur van zo'n 17 a 18 graden ben gewend in mijn slaapkamer. De afgelopen week was het helemaal extreem, ruim 26 graden in de slaapkamer.

Hoe kan de slaapkamer toch opwarmen in een koude nacht? Kan het zijn dat de WTW te warme 'frisse' lucht de slaapkamer inblaast? Wat kan ik hier tegen doen? De toevoer ventielen in de slaapkamer dichtdraaien? De balans is er dan wel uit.

De ramen aan de westkant van de woning (andere slaapkamer en badkamer) staan ook open, zodat er iets van een koudeluchtstroom kan ontstaan. Maar dat levert weinig op.

De thermostaat in de slaapkamer staat op 16 graden, het wordt dus niet door de vloerverwarming verwarmd momenteel. De gordijnen heb ik altijd dicht zodat er geen zon in de slaapkamer komt.

Heeft iemand tips en of tricks? Volgende week wordt het weer 25 graden, ik zie er gewoon tegen op... :(
Het huis koelt juist in de nachten niet meer af, omdat er geen zonwering is.
Overdag schijnt de zon naar binnen en warmt de massa van het huis op. Vergis je niet in hoeveel warmte er naar binnen komt en hoeveel warmte je huis kan opnemen.
's Nachts geeft deze massa de warmte weer af aan de lucht in huis, waardoor het niet afkoelt, zelfs met ramen open.

Het probleem is dat er meer energie/warmte het huis binnenkomt dan er uit gaat. Dit los je het beste op door minder warmte naar binnen te laten.
's Nachts luchten om de warmte kwijt te raken werkt maar beperkt: je moet echt flink veel lucht verplaatsen om veel warmte kwijt te raken. De soortelijke warmte van beton en lucht is vergelijkbaar, dus om de massa van je huis 1 graad af te koelen, moet je net zo veel kg lucht 1 graad afkoelen. Lucht is ongeveer 1,2 kg/m3. Dus voor iedere kg massa van je huis, moet je 1 m3 warme lucht vervangen voor koudere lucht.
Ik weet niet hoe zwaar een huis is, maar mijn ventilatie doet 200 m3 per uur. Met een temperatuurverschil van binnen en buiten van 5 graden kan ik per uur dus ongeveer 1000 kg van mijn huis 1 graad afkoelen...

Bij een huurhuis zijn de opties beperkt, maar ik zou screens met zuignappen aanraden.
Deze zijn ook relatief goedkoop, en zonder schade weer te verwijderen.
Die heb ik beneden op de tuindeur, en boven screens, en dat maakt zo veel verschil.
Het is nog steeds wel warm, 21 gaden, maar het warmt niet meer zo op als de zon er op staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Screens helpen op zich prima maar heel beperkt en laten alsnog best veel warmte binnen, ik denk dat rolluiken beter zijn en zonnescherm buiten is eigenlijk nog de beste oplossing. Als ik al voel hoeveel dat scheelt bij mij in de keuken waar ik een "goedkoop" klemluifeltje heb van Amazon, de kwaliteit is slecht, na één jaar is deze gaan roesten en verkleuren (blauwe strepen zijn nu letterlijk aan het vervagen), maar het scheelt enorm qua warmte. Ook het plaatsen van bomen rondom de woning geeft heel veel schaduw en ooit iets gelezen over een boerderij van vroeger waar op de warme kanten bomen stonden.
In landen zoals Frankrijk, is nog veel betere oplossing en dat al voor ruim 400 jaar, luiken, is het warm, sluit je het luik, is het koud, sluit je het luik, is het winderig, sluit je het luik, is het lawaaierig, sluit je het luik. De beste en goedkoopste oplossing van allemaal en het andere voordeel is dat de muren ruim 30 cm dik zijn en dat scheelt enorm.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het is hier al een paar keer gezegd maar bij een traditioneel gebouwd huis is er enorm veel warmtebuffer beschikbaar in de vorm van massieve vloeren en muren. Dit wil zeggen dat het langer duurt voor het huis opwarmt, maar eenmaal de warmte er in zit krijg je ze ook weer moeilijk naar buiten. Dus je zet de ramen open en de lucht koelt af maar de muren en vloeren geraken niet voldoende afgekoeld. De buffer blijft dus bijna vol. De volgende dag komt er weer warmtestraling binnen door ramen en muren en wordt die buffer weer helemaal gevuld en stijgt de luchttemperatuur ook.

De enige oplossingen zijn de instraling van warmte verlagen of extra warmte afvoeren.

In de eerste categorie zijn het meest efficient: externe zonnewering en alles potdicht houden zolang het buiten warmer is dan binnen

In de tweede categorie heb je airco, vloerkoeling, ramen openzetten (probeer trek te creëren door ramen tegenover elkaar of op verschillende verdiepingen open te zetten) als het buiten kouder is dan binnen en de bypass van je wtw ventilatie openzetten als het buiten kouder is dan binnen. Zo wordt binnenkomende lucht niet meer opgewarmd met de afgezogen lucht. Je kan er ook voor opteren om de ventilatie op 100% te zetten en enkel te laten afvoeren met de ramen open. Als je een dampkap hebt die naar buiten afvoert kan je die ook mee aanzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@roltor ik heb zonwering en mijn buren niet en het verschil wordt marginaal kleiner als het in de nachten warm blijft. Dus ik snap je betoog, alleen in de situatie die ik kon vergelijken met 4 identieke woningen (vakantie oppas) en 3 zonder zonwering en 1 met zag ik dat het bij langdurige warmte steeds minder ging uitmaken tot het gewoon in alle woonkamers vrijwel even warm werd. De zonwering is voor ons wen blijvertje alleen het is geen magische oplossing voor als het 24/7 warm is. Zoals nu met koele nachten en zon houd ik het 22-23’c binnen en moeten de buren met zon in de nachten alle ramen open zetten voor verkoeling. Daarbij verkleurt m’n interieur niet en zitten de huisdieren niet in de volle zon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roltor
NiGeLaToR schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:34:
@roltor ik heb zonwering en mijn buren niet en het verschil wordt marginaal kleiner als het in de nachten warm blijft. Dus ik snap je betoog, alleen in de situatie die ik kon vergelijken met 4 identieke woningen (vakantie oppas) en 3 zonder zonwering en 1 met zag ik dat het bij langdurige warmte steeds minder ging uitmaken tot het gewoon in alle woonkamers vrijwel even warm werd. De zonwering is voor ons wen blijvertje alleen het is geen magische oplossing voor als het 24/7 warm is. Zoals nu met koele nachten en zon houd ik het 22-23’c binnen en moeten de buren met zon in de nachten alle ramen open zetten voor verkoeling. Daarbij verkleurt m’n interieur niet en zitten de huisdieren niet in de volle zon.
Het klopt inderdaad dat bij langdurige warmte de zonwering je niet gaat redden, omdat dan nog steeds geldt dat er meer energie/warmte het huis binnenkomt dan er uit gaat, dus uiteindelijk warmt je huis op.
Als je dat niet wilt, zul je aan de gang moeten gaan met koeling (airco of vloerkoeling bijvoorbeeld). Maar aangezien OP in een huurwoning woont, lijken me dat geen realistische opties.

Ik zeg ook nergens dat het een magische oplossing is, ik zeg alleen dat het helpt op warmte buiten te houden.
Het maakt ook uit wat voor zonwering je hebt. Ik heb zelf screens met 1% doeken, die houden meer warmte tegen dan doeken die meer licht doorlaten. Rolluiken of luiken zijn nog beter, maar die verduisteren te veel (overdag moet er ook gestudeerd/gewerkt kunnen worden op die kamers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:34:
Als ik mijn zonnewering religieus gebruik én in de nachten probeer af te koelen dan hou ik het bij langdurige hittegolven nog altijd draaglijk. Maar warmer dan wenselijk wordt het uiteindelijk wel ja, elke dag sluipt er toch wat extra warmte binnen dat je met warme nachten niet meer kwijtgeraakt. Maar dan heb je misschien een paar dagen per jaar last in plaats van een groot deel van de lente en zomer :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:03
In het bouwbesluit van 2021 is het voorkomen van oververhitting een verplicht onderdeel geworden. Dit houdt over het algemeen in dat zonwering nodig is bij goed geïsoleerde huizen. Ga in gesprek met je verhuurder hierover, het klinkt alsof hier niet goed genoeg rekening mee gehouden is.

https://www.bblonline.nl/...afd4.4/par4.4.1/art4.149b
https://www.archicomm.nl/...regelgeving-in-nederland/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Er staan al veel belangrijke zaken in dit topic, maar ik mis er nog 1:
Je buren. De muur tussen jou en je buren is niet geïsoleerd. Daar gaat de warmte al snel 20x gemakkelijker doorheen dan je buitenmuren. En waarschijnlijk heb je zelfs meer oppervlak aan muren tussen jou en je buren dan tussen jou en buiten. Dit betekend dat als jou huis 1 graad temperatuurverschil heeft met je buren er evenveel warmte tussen jou en je buren stroomt dan door de gevels. Als jij jou huis probeert te koelen (of verwarmen) dan ga je ook het huis van je buren koelen (of verwarmen).

Dat betekend dus ook dat als jou buren een warm huis wel comfortabel vinden en jij probeert uit alle macht je huis af te koelen dat je hier nooit heel ver mee gaat komen. (Dat geldt ook in de winter, dus als jij 18C prima vindt en je buren hebben de thermostaat braaf op 20C staan, dan hoef jij wss niet of nauwelijks te verwarmen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:32

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Warmtewerende raamfolie?
Verschrikkelijk ongezond.

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis2212
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-12-2024
Ik weet niet of je toevallig door de warmtepomp aangestuurde vloerverwarming hebt. Mocht dit wel het geval zijn dan kan je boven in je washok waarschijnlijk ergens aan wieletjes draaien of de vloerverwarming uit te zetten voor je slaapkamer. Ik heb geen idee waar je temp op staat beneden vanuit de warmtepomp.

En anders is het idd mogelijk een isolatie issue ding. zoals iemand zei, koop een infrarood temp meter om je muren en evt vloer te checken op temp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Iedereen lijkt eraan voorbij te gaan dat het een huurwoning is. Dus screens adviseren is leuk maar dat kan en mag niet zomaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• No Hands
SannrHerr schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:22:
Warmtewerende raamfolie?

[...]

Verschrikkelijk ongezond.
Als je het stukje over WTW niet leest zou je dat inderdaad denken. Maar er zit gewoon een werkende WTW in de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
In NL zit de vloerisolatie soms verkeerd, onder de constructieve betonvloer, waardoor je een enorme extra warmtebuffer hebt als de vloerverwarming heeft gedraaid.
- Check dat de warmtepomp zeker niet opwarmt (is het 's nachts 2 uur onder de gewenste temperatuur, zit die volop warmte in de vloer te pompen, die nog urenlang uitstraalt als overdag de zon het nog extra opwarmt). Soms wordt een WAR gebruikt, en dan heeft de kamerthermostaat mogelijks nauwelijks tot geen invloed. Dit kan de nachtelijke opwarming verklaren.
- Check dat de bypass van de WTW werkt. Je kan de temperaturen checken op het toestel, als de koelte is ingevallen zou je moeten zien dat er koelere lucht naar binnen komt. Daar zijn ook instellingen voor, die zouden ook fout kunnen staan. In dergelijk "warm" huis wil je extra snel bypassen (bij lagere temperaturen), en ook ventilatie 's nachts gerust hoger zetten. Ramen mogen ook 's nachts open als het buiten frisser is dan binnen (als je geen last hebt van muggen).
- Zoals al gezegd: alle zonnewarmte die niet binnenkomt overdag is winst. Rolluiken, screens, doeken voor de ramen (niet binnen, gordijnen helpen niet).
- Dak witten zou kunnen iets helpen, als de isolatie beperkt is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:02:
Iedereen lijkt eraan voorbij te gaan dat het een huurwoning is. Dus screens adviseren is leuk maar dat kan en mag niet zomaar.
Daarom werden er ook 'screens' geadviseerd die je vast kunt zetten met zuignappen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• oNo
  • Laatst online: 22:33

oNo

Je kan de luchtstroom wat versterken. Dagen als nu heb ik het raam op de slaapkamer geopend. Op zolder een raam waar lucht naar buiten wordt geblazen door een aantal 140mm casefans. De casefans zijn aangeslotenop een "heatbooster" die ik daarvoor misbruik. Met wat temperatuursensoren en smarthome werkt dat allemaal erg mooi. De ventilatoren verbruiken max 1.5 Watt per stuk. Dat is een stuk minder dan bv een tafelventilator (40 W)

Een hor voor de ramen is wel aan te raden.

Als het echt te warm wordt dan gaat de airco aan, maar die is bijna nooit nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dG89ik09kxswO5dkoWtuSqO_2x0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBKpceMZaPCzTv7xTjBq8k8Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:40
It's not a bug, it's a feature.
Ventilatie in nieuwbouwwoningen is erop voorzien om het ganse huis op dezelfde temperatuur te brengen. Dat zoiets een gigantische energieverspilling is, komen we collectief over een jaar of 10 wel achter. Temperatuurdifferntiatie is zowel energetisch slim (lagere temperatuur = minder energie nodig) als qua gezondheid wel beter.
Kan je de ventilatie afplakken en gewoon (oldskool) het raam op de kipstand zetten?

Vrienden hebben ook een nieuwbouwwoning en vinden het normaal om in de winter alle ruimtes in huis op 22° te hebben (incl de slaapkamers). In de zomer krijgen ze hun woning niet onder de 26°, incl de slaapkamers.
Het kan ook niet anders, aangezien alle ruimtes via de ventilatie met elkaar in verbinding staan.

Als je een objectieve maatstaf zoekt om in te schatten of er voldoende verlucht is/wordt/werd: koop uzelf een CO2 meter (bv Honeywell Resideo - €30-40).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
het uitharden van beton is een exotherm proces. volledige uitharding kan wel een jaar duren is mij verteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
Cafe Del Mar schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:59:
Ventilatie in nieuwbouwwoningen is erop voorzien om het ganse huis op dezelfde temperatuur te brengen. Dat zoiets een gigantische energieverspilling is, komen we collectief over een jaar of 10 wel achter. Temperatuurdifferntiatie is zowel energetisch slim (lagere temperatuur = minder energie nodig) als qua gezondheid wel beter.
Kan je de ventilatie afplakken en gewoon (oldskool) het raam op de kipstand zetten?

Vrienden hebben ook een nieuwbouwwoning en vinden het normaal om in de winter alle ruimtes in huis op 22° te hebben (incl de slaapkamers). In de zomer krijgen ze hun woning niet onder de 26°, incl de slaapkamers.
Het kan ook niet anders, aangezien alle ruimtes via de ventilatie met elkaar in verbinding staan.

Als je een objectieve maatstaf zoekt om in te schatten of er voldoende verlucht is/wordt/werd: koop uzelf een CO2 meter (bv Honeywell Resideo - €30-40).
Ventilatie is bedoeld om lucht te verversen. Bijkomend voordeel van WTW is dat je warmte kunt hergebruiken. WTW en dus ventilatie is echter geen verwarmingssysteem.
Dat jouw vrienden de kachel in het hele huis tot 22 graden opstoken staat helemaal los van wat de topicstarter uitlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Dat lijkt zo, maar is het niet.
Met een systeem-D (balansventilatie), wordt niet zomaar wat random verse lucht in het huis gepompt, maar wordt de (opgewarmde) lucht het ganse huis doorgepompt. Het is dan niet mogelijk om in verschillende ruimtes verschillende temperaturen te halen, want de lucht die in de ruimte wordt "geïnjecteerd" is net zo warm als alle andere ruimtes.
Dat is exact wat de TS omschrijft wat gebeurt als tijdens de nacht (geen zon, geen instraling) de kamertemperatuur tóch fors oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:54

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik mis ook iets, het is toch een nieuwbouwwoning? Wat is dan de TOjuli eis die in het bouwbesluit staat?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20

Dit en:
Cafe Del Mar schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:22:
Met een systeem-D (balansventilatie), wordt niet zomaar wat random verse lucht in het huis gepompt, maar wordt de (opgewarmde) lucht het ganse huis doorgepompt. Het is dan niet mogelijk om in verschillende ruimtes verschillende temperaturen te halen, want de lucht die in de ruimte wordt "geïnjecteerd" is net zo warm als alle andere ruimtes.
Dat is exact wat de TS omschrijft wat gebeurt als tijdens de nacht (geen zon, geen instraling) de kamertemperatuur tóch fors oploopt.
Dit is absoluut een misverstand. Warmtenivelering tussen ruimtes via de WTW is totaal verwaarloosbaar. Geleiding is binnen een woning met afstand de meest significante factor (meerdere orde groottes groter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:33

Speedmaster

Make my day...

Duik eens in het menu van je warmtepomp, kijk daar eens of je terug kan vinden waar de bedrijfsuren van verwarmen en koelen staan vermeld. Als de bedrijfsuren voor koelen op 0 staat is het zinvol om een installateur te laten komen.

Hier een warmtepomp welke de afgelopen 3 jaar niet gekoeld had en het enige wat ontbrak was een doorverbinding op een print die ontbrak. Deze was bij de installatie van het apparaat vergeten.

Gooi anders hier even het exacte type neer, dan kan er mee gekeken worden of dit een installatie fout is of dat de pomp te krap is. Grootte van je huis is ook belangrijk om te bepalen of de pomp wel effectief is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Geleiding is binnen een woning met afstand de meest significante factor (meerdere orde groottes groter).
Met gesloten deuren zal het lang duren eer 2 aanpalende ruimtes elkaar beïnvloeden, zelfs als ze een muur delen. Als je echter uit de ene ruimte warmte lucht onttrekt (en dus bijkomend moet verwarmen om dat temperatuurverlies goed te maken) en diezelfde warme lucht in een aanpalende kamer inblaast, dan zal de temperatuur zich na enkele minuten niveleren.

Zoek anders de temperatuurweerstand eens op van een binnenmuur en vergelijk dat met actief warme lucht verplaatsen. Het zal zeker zo zijn dat er een grootteorde verschil is, maar actief warme lucht verplaatsen doet een ruimte veel sneller opwarmen dan een gedeelde muur.

De verwarming in nieuwbouwwoningen is overigens bijna altijd vloerverwarming (in VL), het gaat dus niet om een kachel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Speedmaster schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:32:
Duik eens in het menu van je warmtepomp, kijk daar eens of je terug kan vinden waar de bedrijfsuren van verwarmen en koelen staan vermeld. Als de bedrijfsuren voor koelen op 0 staat is het zinvol om een installateur te laten komen.
Niet alle warmtepompen kunnen koelen... had hiervoor een huur-rijtjeshuis (bouwjaar 2019) met warmtepomp, maar kon dus niet koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-06 11:10
Cafe Del Mar schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:38:
[...]

Met gesloten deuren zal het lang duren eer 2 aanpalende ruimtes elkaar beïnvloeden, zelfs als ze een muur delen. Als je echter uit de ene ruimte warmte lucht onttrekt (en dus bijkomend moet verwarmen om dat temperatuurverlies goed te maken) en diezelfde warme lucht in een aanpalende kamer inblaast, dan zal de temperatuur zich na enkele minuten niveleren.

Zoek anders de temperatuurweerstand eens op van een binnenmuur en vergelijk dat met actief warme lucht verplaatsen. Het zal zeker zo zijn dat er een grootteorde verschil is, maar actief warme lucht verplaatsen doet een ruimte veel sneller opwarmen dan een gedeelde muur.

De verwarming in nieuwbouwwoningen is overigens bijna altijd vloerverwarming (in VL), het gaat dus niet om een kachel :).
In sommige huizen met vloerverwarming heb je niet per kamer een thermostaat, zodra de verwarming beneden aan gaat wordt boven ook verwarmd. Probleem is dat het boven dan niet stopt als de doeltemperatuur bereikt wordt, zolang die beneden nog niet bereikt is. In sommige huizen staat de pomp ook 24/7 aan, waardoor water over alle kamers (soms per verdieping) verdeeld wordt. Warme kamers warmen op die manier koudere kamers op. Ik heb dit recent een keer bewust in mijn huis gedaan omdat de koeling nog niet werkte, dat had verrassend snel effect.

Een goed ingestelde WTW installatie blaast in de zomer koele lucht naar binnen, dat scheelt een stuk. Een verkeerd ingestelde WTW installatie blaast in de zomer warme lucht naar binnen, dan koelt het huis natuurlijk ook niet af. Het is al een paar keer genoemd, maar ga op zoek naar de bypass instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:06
Hier hetzelfde, vanaf eind maart tot begin november is het hier continu 25 graden binnen op warmste dagen gaat het naar 27. Al vele discussies (onder andere hier) gevoerd, iedereen weet het beter.

Enige oplossing: airco. Kijk of je kunt koelen met je warmtepomp en dat instellen. Anders losse airco neerzetten, zit niet veel anders op. Hier bijvoorbeeld ook ganze dag en nacht ramen open als het buiten kouder is. Bij 12 graden buiten krijgen we het huis binnen wellicht van 26 naar 25. Zodra de zon opkomt loopt de temp weer op.

Denk er ook aan dat je zelf gewoon veel warmte toevoegt. Eén persoon die thuis is, is zelfde als de oven een uur aanzetten met open deur. En die warmte kan nergens heen. Nog los van koken, douchen, apparatuur e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Hier hetzelfde, vanaf eind maart tot begin november is het hier continu 25 graden binnen op warmste dagen gaat het naar 27
In de "zomermaanden" is het misschien minder evident, maar maart/april en september/oktober/november zijn de nachten toch koel genoeg, om die 25° te doen dalen naar een draaglijke(re) temperatuur door gewoon ramen open te zetten? Als je thuis/wakker bent volledig open en als je slaapt of niet thuis bent op de kipstand?
Een goed ingestelde WTW installatie blaast in de zomer koele lucht naar binnen, dat scheelt een stuk. Een verkeerd ingestelde WTW installatie blaast in de zomer warme lucht naar binnen
Als de "intake" van de ventilatie niet op het noorden is, trek je in de zomer alleen hete lucht aan. Ik betwijfel dat architecten daarop letten.

Maar de TS heeft het over nachten van 12° waarop de slaapkamertemperatuur alsnog omhoog ging van 18,5 naar 21°, dat zal niet van de intake van de ventilatie zijn (want die zoog lucht van 12° aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-06 23:06

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Een goede sterke ventilator in je slaapkamer neerzetten en die heel de nacht aan laten staan helpt ook enorm. Brengt de temperatuur misschien niet omlaag maar het zorgt echt voor betere nachtrust, het voelt frisser aan in bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Daarom zet je in de nacht je bypass open en pomp je alleen koele nachttemperatuur naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Niet online
oNo schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:25:
[Afbeelding]
Als al die fans op snelheid zijn - heb je geen hor meer nodig. Je zult hooguit stukjes mug op de vensterbank vinden. Hier komt geen beest doorheen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-06 16:41
Ik (als iemand zonder nieuwbouwwoning) snap het probleem van nieuwbouw en warmte, waar iedereen het hier over heeft niet zo.
Een nieuwbouwwoning heeft vaak toch een warmtepomp en zonnepanelen? Dan kan je toch quasi gratis koelen wanneer de zon schijnt (aka wanneer het warm is)? Als je dat dan combineert met zonwering, kun je dan je woning niet op een comfortabele temperatuur houden?

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenBE op 04-07-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dingdong
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-02 19:19
Lijkt net of er bij de bouw helemaal geen rekening is gehouden met de TOjuli. In het bouwbesluit wat hierboven gedeeld is staat er ook dat deze sinds 2021 is geïntroduceerd en maximaal 1,20 mag zijn. Er moeten dus voorziening zijn getroffen om de woning koel genoeg te kunnen houden in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
GoldenBE schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:42:
Ik (als iemand zonder nieuwbouwwoning) snap het probleem van nieuwbouw en warmte, waar iedereen het hier over heeft niet zo.
Een nieuwbouwwoning heeft vaak toch een warmtepomp en zonnepanelen? Dan kan je toch quasi gratis koelen wanneer de zon schijnt (aka wanneer het warm is)? Als je dat dan combineert met zonwering, kun je dan je woning niet op een comfortabele temperatuur houden?
In ons huurhuis met warmtepomp kunnen we niet koelen. Dat is expres gedaan zodat ze geen condens problemen/klachten krijgen. Omdat je dan met de vloer gaat koelen, kan dat leiden tot condens en problemen met de vloer. Zonwering is niet strict nodig, want de ramen houden theoretisch genoeg warmte buiten. Ventilo's aansluiten is extra kosten, dus gebeurd ook niet.

We zijn nu nieuw aan het bouwen, en reken maar dat elke kamer koeling krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
GoldenBE schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:42:
Een nieuwbouwwoning heeft vaak toch een warmtepomp en zonnepanelen?
Een warmtepomp koelt niet "zomaar", enkel als het */lucht is, zal je kunnen koelen.
Als je geen airco hebt, zal je ofwel niet ofwel heel beperkt kunnen koelen. Met een vloerverwarming kan je maar een graad of 3-4 koelen, anders krijg je condensatie en dus natte vloeren. Dat ziet er niet uit en het is gevaarlijk.
Als het buiten 32° graden is, en je "koelt" uw huis tot 28° lig je alsnog zwetend te ijlen.

Dus nieuwbouw of niet, vloerverwarming of niet, warmtepomp of niet, als je geen airco hebt, zal je weinig verkoeling kunnen creëeren.
Daarenboven is niet enkel hitte dodelijk, maar vooral de combinatie hitte en luchtvochtigheid. Een WTW of vloerverwarming in "koel-modus" doet daar niets aan. Daarvoor zal je een airco moeten plaatsen, die de overtollige warmte én vochtigheid aanpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:44
No Hands schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:02:
Ik heb er nog 1 :)

Als zonlicht op een plat dak valt komt er ook veel warmte binnen (bij grijze/zwarte dakbedekking). Reflecterende witte verf ( wordt wel bij PV leveranciers verkocht) helpt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenBE
Cafe Del Mar schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:54:
[...]

Een warmtepomp koelt niet "zomaar", enkel als het */lucht is, zal je kunnen koelen.
Als je geen airco hebt, zal je ofwel niet ofwel heel beperkt kunnen koelen. Met een vloerverwarming kan je maar een graad of 3-4 koelen, anders krijg je condensatie en dus natte vloeren. Dat ziet er niet uit en het is gevaarlijk.
Als het buiten 32° graden is, en je "koelt" uw huis tot 28° lig je alsnog zwetend te ijlen.
Klopt, maar je geeft zelf aan dat je toch 3-4 graden kan koelen. Maar van waar komt de hitte van 28-32 graden binnen? "Lekt" er zoveel binnen langs de geisoleerde schil? Of komt het vooral van binnenuit? Een persoon zou +- 100 Watt aan warmte uitstralen, tel daarbij nog wat van elektrische apparaten, koken, ...

Om het anders te zeggen: je moet toch niet koelen? Je moet enkel op temperatuur houden door de warmte die binnen wordt toegevoegd te compenseren, door ze met de warmtepomp "naar buiten te pompen"?

Het omgekeerde probleem heb ik ook al gelezen: dat het heel lang duurt om in de winter met vloerverwarming een afgekoeld huis helemaal op te warmen. Maar eens het op temperatuur is, is de temperatuur aanhouden geen probleem.

Dus dat je de warmte heel moeilijk buitenkrijgt eens ze binnen zit ben ik het volledig mee eens (isolatie maakt dat enkel lastiger als het binnen warmer is dan buiten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:18

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Cafe Del Mar schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:54:
[...]
Met een vloerverwarming kan je maar een graad of 3-4 koelen, anders krijg je condensatie en dus natte vloeren. Dat ziet er niet uit en het is gevaarlijk.
Gaat gelukkig wel iets beter dan dat. De vloerkoeling mag hier van de fabrikant 4 graden koeler zijn dan de luchttemperatuur in huis. Na een weekje rond de 30 graden (in juni 2023, nieuwbouw, HR++, geen screens) ziet de binnentemperatuur er dan zo uit, allemaal voor de ~100W die het kost om de bronpomp en cv pomp te laten draaien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/517IpNN3cPlN9cdVArYtbh3HJo0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J4ia7VLncemdfvNkT4E7UCyY.png?f=fotoalbum_large

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 23:26
GoldenBE schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:29:
[...]

Klopt, maar je geeft zelf aan dat je toch 3-4 graden kan koelen. Maar van waar komt de hitte van 28-32 graden binnen? "Lekt" er zoveel binnen langs de geisoleerde schil?
Dat is meestal echt de zoninstraling door het glas, onderschat niet hoeveel warmte daarmee naar binnen komt.
In een goedgeïsoleerde woning hoef je op zonnige dagen in de winter ook niet te stoken overdag wanneer het door het glas naar binnen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:51
Isolatie zorgt ervoor dat ervoor dat er zo weinig mogelijk verliezen zijn, dus invloed van buiten is minimaal, dus je kunt het makkelijk en goedkoop langer termijn beïnvloeden; dus kouder maken in de zomer d.m.v. airco of warm maken.

Averechts is dat ook zo, als het warm is dan wordt het niet zo snel meer koud dus het beste wat je kunt doen is zorgen dat het nooit op dat punt komt.

HR++ hebben filters die weerkaatsen zonnestraaltjes, maar dit heeft geen 100% efficiëntie dus wordt het wel warm binnen, dus als alternatief zou je zonneschermen kunnen gebruiken.

wtw systemen zou je even kunnen induiken; als het goed is zou bij warmte temperaturen in een bypass moeten gaan, zodat warmte zo veel verloren gaan i.p.v. retourneren aan je huis.

Afkoelen d.m.v. open ramen helpt, maar dit gaat vrij traag en kan zijn dat dit maar een paar graden naar beneden gaat, b.v.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

Lees je even in en zoek op bypass voordat je onzin zit te verkondigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenBE
Kanarie schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:51:
Na een weekje rond de 30 graden (in juni 2023, nieuwbouw, HR++, geen screens) ziet de binnentemperatuur er dan zo uit, allemaal voor de ~100W die het kost om de bronpomp en cv pomp te laten draaien:
Bedankt voor de duidelijke info/data/grafiek.
ASW1 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:35:
Dat is meestal echt de zoninstraling door het glas, onderschat niet hoeveel warmte daarmee naar binnen komt.
In een goedgeïsoleerde woning hoef je op zonnige dagen in de winter ook niet te stoken overdag wanneer het door het glas naar binnen kan.
Ik denk dat samen met de data hierboven ik wel tot de conclusie moet komen dat met goede zonwering + warmtepomp die via vloerverwarming kan koelen (en correct instellen/gebruik ventilatie) nieuwbouw in de zomer helemaal geen probleem hoeft te zijn.

Maar ja, hier in Belgie kan je nog steeds nieuwbouw kopen met gas (dus geen koeling) en geen zonwering. Als je WTW (ventilatie type D) en vloerverwarming met warmtepomp wil zit je in een soort van "premium" segment hier. Laat staan zonwering langs de buitenkant, die is eigenlijk nooit aanwezig en moet je zelf nog voorzien. Dus wel iets om in de gaten te houden als je gaat bouwen/kopen/huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNo
  • Laatst online: 22:33

oNo

Blasterxp schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:41:
[...]
Als al die fans op snelheid zijn - heb je geen hor meer nodig. Je zult hooguit stukjes mug op de vensterbank vinden. Hier komt geen beest doorheen!
Deze blaast lucht naar buiten. Het raam in de slaapkamer, waar de lucht wordt aangezogen, daar moet een hor voor. Overigens kan je op deze manier ook makkelijk een andere kamer voorzien van frisse lucht (raam dicht, ander raam open)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:05
GoldenBE schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:17:
[...]

Bedankt voor de duidelijke info/data/grafiek.

[...]

Ik denk dat samen met de data hierboven ik wel tot de conclusie moet komen dat met goede zonwering + warmtepomp die via vloerverwarming kan koelen (en correct instellen/gebruik ventilatie) nieuwbouw in de zomer helemaal geen probleem hoeft te zijn.

Maar ja, hier in Belgie kan je nog steeds nieuwbouw kopen met gas (dus geen koeling) en geen zonwering. Als je WTW (ventilatie type D) en vloerverwarming met warmtepomp wil zit je in een soort van "premium" segment hier. Laat staan zonwering langs de buitenkant, die is eigenlijk nooit aanwezig en moet je zelf nog voorzien. Dus wel iets om in de gaten te houden als je gaat bouwen/kopen/huren.
Bij moderne goed geïsoleerde huizen moet je inderdaad actief koelen, anders wordt het een kas. Enkel zonwering is niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:26

franssie

Save the albatross

De opmerkingen over de WTW zijn wel interessant, dat wil je nauutlijk niet. je wil nu een WVW (Warmteverlies systeem).

Verder ben ik benieuwd of TS iets aan deze inzichten heeft gehad tot nu toe, ik zie nog geen reactie terug(kan komen natuurlijk)
Ongelofelijk heet huis!

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 04-07-2024 22:57 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
franssie schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:55:
De opmerkingen over de WTW zijn wel interessant, dat wil je nauutlijk niet. je wil nu een WVW (Warmteverlies systeem).

Verder ben ik benieuwd of TS iets aan deze inzichten heeft gehad tot nu toe, ik zie nog geen reactie terug(kan komen natuurlijk)
Ongelofelijk heet huis!
Zeker ga ik reacties geven, daar heb ik nu tijd voor. Afgelopen dagen was ik druk en het was te heet om te reageren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Laatst online: 21:15
Wuursj schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:16:
Hoe is het met de zonwering gesteld? Hier is het met veel glas op west en oost en goede isolatie een broeikast geweest. Screens aan de buitenkant doen wonderen!

Verder de bypass van de WTW checken. Heeft die eentje? Gaat die op tijd open? Dan haalt ie niet de warmte uit de uitgaande lucht maar is de 'frisse' lucht ook fris van temperatuur.
Zonwering, ramen dicht boven de 18 graden buiten temperatuur. Vergeet niet dat 2 personen continu zo'n 40W aan warmte produceren en bij activiteit nog wel meer. Als de slaapkamer klein is dan blijft de warmte hangen.

Beste is dan om voor het slapen gaan nog ramen en deuren tegen elkaar open te zetten. Maar bij een kleine slaapkamer blijft de warmte gewoon hangen hoe goed je best doet zeker met zeer goede isolatie en luchtdichtheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Vaevictis_ schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:11:
[...]

Vergeet niet dat 2 personen continu zo'n 40W aan warmte produceren en bij activiteit nog wel meer.
2 personen continu zo'n 40W, dus per persoon 20W? Dan zit je er zo'n factor 5 naast, want mensen produceren in rust meestal zo'n 100W aan warmte ;)

Tijdens heftige activiteiten, zoals sporten, kan dat nog veel meer (300-500W) zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 06-07-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:51
Een airco op het platte dak is geen optie?
Binnenunit in de slaapkamer en je hebt het zo 18 graden. Paar zonnepanelen ernaast en je energierekening wordt ook blij.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hahn schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:30:
[...]

2 personen continu zo'n 40W, dus per persoon 20W? Dan zit je er zo'n factor 5 naast, want mensen produceren in rust meestal zo'n 100W aan warmte ;)

Tijdens heftige activiteiten, zoals sporten, kan dat nog veel meer (300-500W) zijn.
40W per per persoon. Maar er zijn geen goede metingen bij mij bekend. 100W is te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Waarom benoem je dan 2 mensen..?
Maar er zijn geen goede metingen bij mij bekend. 100W is te veel.
Waar haal je 40W vandaan dan? Heb je bronnen? Want als ik zoek bij google naar 'hoeveel warmte geeft een mens af' dan kom ik alleen maar 100W tegen, soms zelfs 100-150W.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 06-07-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hahn schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:38:
[...]
Waarom benoem je dan 2 mensen..?

[...]

Waar haal je 40W vandaan dan? Heb je bronnen? Want als ik zoek bij google naar 'hoeveel warmte geeft een mens af' dan kom ik alleen maar 100W tegen, soms zelfs 100-150W.
Je hebt gelijk, 100W minimaal. Dank voor correctie. Als je dan ook nog apparatuur hebt zoals een TV, beamer in een kleine ruimte dan gaat het hard.

[ Voor 9% gewijzigd door Vaevictis_ op 06-07-2024 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Ik zal in deze post globaal reageren op alle reacties. Sowieso heel erg bedankt voor ieders inzet!
Hahn schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:13:
[...]

Warmte in je muren.

Koop een infraroodthermometer van een tientje en je zal zien dat ook al zegt je thermometer dat de lucht in je slaapkamer 18 graden is, dat je muren warmer zijn.
De muren hier zijn opgebouwd met prefab betonnen elementen. De schil aan buitenzijde is gemetseld. In de spouw zit natuurlijk een flinke pak isolatie, met folie aan de buitenzijde. Het weer de afgelopen 3 maanden was een beetje zoals dat van de afgelopen dagen. Veel bewolking, weinig zon en regenachtig. We hebben 5 dagen heet weer gehad (25-28 graden). Het lijkt me niet dat de binnenmuren nu dusdanig heet geworden zijn dat die nog steeds straling geven. Als ik met mijn hand de muren aanvoel, voelen ze ook eerder koud/fris aan.
Wuursj schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:16:

Deze tips heb ik vaker voorbij zien komen! Zonwering aan de buitenzijde heb ik nog niet. De ramen aan de oostzijde zijn gelukkig niet heel groot (een deur die bijna volledig uit glas bestaat en een raam van zo'n 140x180. Ik ga eens op zoek naar zonwering dat direct op het raam kan. Boren in de buitengevel en kozijnen is niet toegestaan. Aangezien het hier nogal waait moet het ook nog iets zijn wat goed vast blijft zitten. Ook @Ivow85, bedankt voor je input.

Ik ga googelen maar tips over bepaalde zonweringen zijn van harte welkom :)

De by-pass moet ik induiken. Laatst was hier de installateur die nog wat aan de instellingen gedaan heeft. Als ik het goed begrijp zorgt de by-pass er voor dat de nieuwe frisse lucht niet meer wordt voorverwarmd op het moment dat de lucht buiten koeler is dan binnen.
Martijn.C.V schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:33:
We hebben vloerkoeling (mijn god wat kan ik dat aanraden!), maar ook dat heeft grenzen. We hebben binnen gordijnen, dat helpt wel iets maar dan is de warmte al binnen.
Wat veruit het meeste helpt is de warmte buiten houden. Alleen al een hor tegen de muggen scheelt, wij hebben er ook screens buiten laten plaatsen en dat scheelt denk wel 70%!

Ik las dat je een plat dak hebt? Als het kan, zou je dat eens kunnen besproeien (bij voorkeur netjes met regenwater! Zonde van kraanwater). In mijn vorige huis deed ik dat nog wel eens, dat scheelde iets (niet een permanente oplossing, maar soms wordt je leip van de hitte).

Als je dak een beetje groot en zwart is en de isolatie niet optimaal (dat stukje is wel belangrijk) zou je ook kunnen kijken wat je daar aan kunt doen. Je zou bijvoorbeeld zonnepanelen kunnen plaatsen, een stukje van je dak getild zodat het daaronder wel kan doorwaaien. Of als je dak het ondersteunt een groen dak er van maken, dat dempt ook veel.

Maar TL;DR: Zonwering buiten. Absoluut de investering waard.
Makkelijk experiment: Plak iets reflecterends aan de buitenkant van je raam. Kan zo'n anti bevries ding zijn voor op je auto voorruit, of iets anders. Hoeft in stap 1 niet mooi te zijn om eens af te tasten wat werkt :)
Deze warmtepomp kan inderdaad koelen. Dat heeft de installateur ook ingesteld zag ik. Echter, de warmtepomp staat alweer dik een week in storing...

Het dak kan ik echt niks mee helaas. Of het zwart is? Geen idee. Het is geïsoleerd met dikke PIR platen. Mijn vorige huis had geen dakisolatie en de kamers boven verwarmden daar heel snel. Dat is hier al iets minder. Op dagen zoals dit wordt het boven niet warmer dan 21 graden.
roltor schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:52:
[...]

Het maakt ook uit wat voor zonwering je hebt. Ik heb zelf screens met 1% doeken, die houden meer warmte tegen dan doeken die meer licht doorlaten. Rolluiken of luiken zijn nog beter, maar die verduisteren te veel (overdag moet er ook gestudeerd/gewerkt kunnen worden op die kamers).
Die 1% doeken moet ik ook maar naar op zoek!
Paul C schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:10:
Er staan al veel belangrijke zaken in dit topic, maar ik mis er nog 1:
Je buren. De muur tussen jou en je buren is niet geïsoleerd. Daar gaat de warmte al snel 20x gemakkelijker doorheen dan je buitenmuren. En waarschijnlijk heb je zelfs meer oppervlak aan muren tussen jou en je buren dan tussen jou en buiten. Dit betekend dat als jou huis 1 graad temperatuurverschil heeft met je buren er evenveel warmte tussen jou en je buren stroomt dan door de gevels. Als jij jou huis probeert te koelen (of verwarmen) dan ga je ook het huis van je buren koelen (of verwarmen).

Dat betekend dus ook dat als jou buren een warm huis wel comfortabel vinden en jij probeert uit alle macht je huis af te koelen dat je hier nooit heel ver mee gaat komen. (Dat geldt ook in de winter, dus als jij 18C prima vindt en je buren hebben de thermostaat braaf op 20C staan, dan hoef jij wss niet of nauwelijks te verwarmen.)
Bedankt voor je input. Er zit een luchtspouw tussen mij en mijn buren, dus die warmte-overdracht is er niet. Enkel de gemetselde buitenschil is aaneensluitend.
martijn v o schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:22:
Ik mis ook iets, het is toch een nieuwbouwwoning? Wat is dan de TOjuli eis die in het bouwbesluit staat?
HikariMisako schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:01:
In het bouwbesluit van 2021 is het voorkomen van oververhitting een verplicht onderdeel geworden. Dit houdt over het algemeen in dat zonwering nodig is bij goed geïsoleerde huizen. Ga in gesprek met je verhuurder hierover, het klinkt alsof hier niet goed genoeg rekening mee gehouden is.

https://www.bblonline.nl/...afd4.4/par4.4.1/art4.149b
https://www.archicomm.nl/...regelgeving-in-nederland/
[/quote]
Dingdong schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:43:
Lijkt net of er bij de bouw helemaal geen rekening is gehouden met de TOjuli. In het bouwbesluit wat hierboven gedeeld is staat er ook dat deze sinds 2021 is geïntroduceerd en maximaal 1,20 mag zijn. Er moeten dus voorziening zijn getroffen om de woning koel genoeg te kunnen houden in de zomer.
Hier was ik gisteren tijdens mijn werk al even ingedoken. Zullen bepaalde richtlijnen in zijn denk ik? Heb ook ergens wel eens gelezen dat wanneer het een x aantal uur per jaar boven x temperatuur is in de woning, de verhuurder dan actie moet ondernemen.
nemesis2212 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:23:
Ik weet niet of je toevallig door de warmtepomp aangestuurde vloerverwarming hebt. Mocht dit wel het geval zijn dan kan je boven in je washok waarschijnlijk ergens aan wieletjes draaien of de vloerverwarming uit te zetten voor je slaapkamer. Ik heb geen idee waar je temp op staat beneden vanuit de warmtepomp.

En anders is het idd mogelijk een isolatie issue ding. zoals iemand zei, koop een infrarood temp meter om je muren en evt vloer te checken op temp
De warmtepomp stuurt inderdaad de vloerverwarming aan. De beneden etage heeft een verdeler, de boven-etage heeft ook een eigen verdeler. Zowel in de woonkamer als beiden slaapkamers hebben allemaal een eigen thermostaat. Boven staan de thermostaten in de slaapkamers op 16 graden ingesteld.
naftebakje schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:03:
In NL zit de vloerisolatie soms verkeerd, onder de constructieve betonvloer, waardoor je een enorme extra warmtebuffer hebt als de vloerverwarming heeft gedraaid.
- Check dat de warmtepomp zeker niet opwarmt (is het 's nachts 2 uur onder de gewenste temperatuur, zit die volop warmte in de vloer te pompen, die nog urenlang uitstraalt als overdag de zon het nog extra opwarmt). Soms wordt een WAR gebruikt, en dan heeft de kamerthermostaat mogelijks nauwelijks tot geen invloed. Dit kan de nachtelijke opwarming verklaren.
- Check dat de bypass van de WTW werkt. Je kan de temperaturen checken op het toestel, als de koelte is ingevallen zou je moeten zien dat er koelere lucht naar binnen komt. Daar zijn ook instellingen voor, die zouden ook fout kunnen staan. In dergelijk "warm" huis wil je extra snel bypassen (bij lagere temperaturen), en ook ventilatie 's nachts gerust hoger zetten. Ramen mogen ook 's nachts open als het buiten frisser is dan binnen (als je geen last hebt van muggen).
- Zoals al gezegd: alle zonnewarmte die niet binnenkomt overdag is winst. Rolluiken, screens, doeken voor de ramen (niet binnen, gordijnen helpen niet).
- Dak witten zou kunnen iets helpen, als de isolatie beperkt is.
Volgens mij zijn de betonvloeren hier op het isolatie gestort inderdaad. Ik zou het persoonlijk ook andersom doen, isolatie op de constructievloer en vervolgens op de isolatie de vloerverwarming met afwerkvloer.

- Ik wilde inderdaad antwoorden dat de thermostaat in de slaapkamer op 16 graden staat, maar dat hoeft niet iets uit te maken...? Wat is een WAR?
- By-pass ga ik checken, die moet dus aangaan op het moment dat het buiten koeler is dan binnen. Dus stand van de WTW op 3 en ramen open (had ik al 's nachts). Ik kan me echter vaag herinneren dat de installateur het er over had dat de instellingen van de WTW niet lager konden dan 20 graden. Hij zou het gehad kunnen hebben over de by-pass. Dan wordt het onmogelijk gemaakt om lucht koeler dan 20 graden in huis te krijgen...
- Check.
- Dat gaat niet, het is een huurwoning.
oNo schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:25:
Je kan de luchtstroom wat versterken. Dagen als nu heb ik het raam op de slaapkamer geopend. Op zolder een raam waar lucht naar buiten wordt geblazen door een aantal 140mm casefans. De casefans zijn aangeslotenop een "heatbooster" die ik daarvoor misbruik. Met wat temperatuursensoren en smarthome werkt dat allemaal erg mooi. De ventilatoren verbruiken max 1.5 Watt per stuk. Dat is een stuk minder dan bv een tafelventilator (40 W)

Als het echt te warm wordt dan gaat de airco aan, maar die is bijna nooit nodig.

[Afbeelding]
Hahah! Mooi project! :D

Dit is dus ook nog steeds mijn grootste vermoeden. Dat het inblaasventiel in de slaapkamer zorgt voor de warmte. Als daar lucht ingeblazen wordt van 20 graden, gaat het rap. Ik moet dat ventiel toch maar eens dichtdraaien. Maar dan is de ventilatiebalans uit de woning en ik weet niet hoe erg dat is...
Speedmaster schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:32:

Hier een warmtepomp welke de afgelopen 3 jaar niet gekoeld had en het enige wat ontbrak was een doorverbinding op een print die ontbrak. Deze was bij de installatie van het apparaat vergeten.

Gooi anders hier even het exacte type neer, dan kan er mee gekeken worden of dit een installatie fout is of dat de pomp te krap is. Grootte van je huis is ook belangrijk om te bepalen of de pomp wel effectief is
Goeie! Ik zou willen dat ik het zelf kon instellen. Het gaat om een Ecoforsest. Mijn woning is totaal 70 m2 groot, verdeeld over tweemaal 35 m2.

Warmtepomp details en plattegronden:
https://ibb.co/z7ZNPYV
https://ibb.co/7gGv1Jn
https://ibb.co/kQ9kGds

De temperatuur in de badkamer en de slaapkamer op de westzijde zijn trouwens altijd wel een graad koeler dan mijn grote slaapkamer. Vreemd. Misschien komt daar meer wind naar binnen? Het voelt daar altijd beduidend koeler. Laatst stond ook de handdoekradiator in de badkamer te branden, deze stond op 19 graden ingesteld. Op dat moment was het in de slaapkamer nog zeker 20,5 graden.

Vloer woonkamer voelt trouwens ook koud (ik loop op wollen sokken over mijn laminaatvloer haha), in de slaapkamer heb ik dat probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:28
Vaevictis_ schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:43:
[...]

Je hebt gelijk, 100W minimaal. Dank voor correctie. Als je dan ook nog apparatuur hebt zoals een TV, beamer in een kleine ruimte dan gaat het hard.
In de film The Matrix spreekt Morpheus over "The human body generates more bioelectricity than a 120-volt battery and over 25,000 BTUs of body heat,"
Mijn hobby is oa astronomie, geregeld lees ik dat een menselijk lichaam meer warmte produceert dat een gelijke volume materie in het centrum van de zon.
(in het centrum van de zon wordt de energie zeer langdurig als ware opgeslagen, en is de temperatuur hoog)

Ontopic:
Mijn zuster is vorige jaar verhuist van een slecht geïsoleerd naar een zeer goed geïsoleerd huis, ze belde mij -bijna in paniek- dat de CV de hele nacht had gedraaid omdat het in de ochtend 20° was...
uiteraard was het nog steeds 20°; het koelde gewoon niet af..
Door je eigen aanwezigheid, t.v's en andere stroomverbruikers kan het warmer worden..

Koelen met de WTW ventilatie? bij werkt het nihil, er is heel wat nodig om de gehele slaapkamer af te koelen: er is veel massa die warm is: wanden vloeren, dak, kasten, spullen, de inloopdouche...

[ Voor 8% gewijzigd door natural colour op 06-07-2024 10:24 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:05
GrazendeKoe schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:14:
Ik zal in deze post globaal reageren op alle reacties. Sowieso heel erg bedankt voor ieders inzet!

[...]

De muren hier zijn opgebouwd met prefab betonnen elementen. De schil aan buitenzijde is gemetseld. In de spouw zit natuurlijk een flinke pak isolatie, met folie aan de buitenzijde. Het weer de afgelopen 3 maanden was een beetje zoals dat van de afgelopen dagen. Veel bewolking, weinig zon en regenachtig. We hebben 5 dagen heet weer gehad (25-28 graden). Het lijkt me niet dat de binnenmuren nu dusdanig heet geworden zijn dat die nog steeds straling geven. Als ik met mijn hand de muren aanvoel, voelen ze ook eerder koud/fris aan.
Meten is weten, je zult zien dat je muren ongeveer dezelfde temperatuur hebben als de gemeten luchttemperatuur. Dat betekent dat afkoeling heel traag gaat: zodra je een raam open doet zal de luchttemperatuur afnemen, maar de massa blijft warm dus als je het raam weer sluit warmt de boel vrolijk weer op. Zolang het nog erg lang licht is en de zon nog fel is zal dat niet snel veranderen, dat kleine beetje nachtelijke afkoeling van de massa wordt overdag weer teniet gedaan door de instraling van de zon, ook bij relatief lage temperaturen. Dat de muren koud/fris aanvoelen zegt niks, kan jij met zekerheid het verschil voelen tussen 18 en 21 graden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Een update, op een wellicht wat vreemd tijdstip. De reden daar van... De nog steeds ongelofelijke hitte in de slaapkamer.

Terwijl de temperaturen deze dagen niet eens boven de 10 graden komen (momenteel 7 graden) is de ervaring van het huis nog steeds matig te noemen als het om slapen gaat. Het raam staat hier de hele dag open op kiepstand maar de slaapkamer wordt nog steeds niet koeler dan 19 graden. Gisteravond ging ik op bed met een temperatuur van 18.6 maar ik word met wakker en het is alweer 19.1 graden. Ik slaap onder een zomer dekbed maar ik brand mijn bed gewoon uit.

Dit is toch niet normaal? Een slaapkamer hoort toch niet zó warm te blijven. Het voelt nog steeds alsof ik in een oven lig. Ik wil 's avonds in een fris bed stappen maar vanaf het eerste moment is de ervaring dat ik in een smerig lauw bed stap.

Toen het matig vroor in de nachten (-5 en koeler) heb ik eigenlijk alleen fijn geslapen in dit huis, dan werd de slaapkamer toch nog zo'n 17.5 graden. Uiteraard stond het raam hiervoor op slaapstand.

Ik wil niet zeuren maar dit huis is echt een horror om in te verblijven. Een dame in kwestie, die hier tegenwoordig zo nu en dan verblijft, vind het huis ook 'smerig' warm. Zelfs de woonkamer ervaart zij als onaangenaam, waar de thermostaat staat ingesteld op 20 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:07
Blader ook het WTW topic eens door, daar zijn ze ook druk met de luchtkwaliteit ( niet alleen de temperatuur), kan ook nog wat mee mis mee zijn (bijv. jouw aanzuig naast de uitblaas vd buren), ook vanaf de bouw.
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Als je al de eerdere adviezen hebt gedaan rest je maar 1 ding, aktief gaan koelen. Wat de mogelijkheden daar voor zijn zonder de verhuurder boos te maken is iets anders.

Je woning is nu eenmaal gebouwd om warmte vast te houden, en dat werkt blijkbaar heel goed.

[ Voor 37% gewijzigd door Simpel360 op 25-02-2025 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:51
Misschien een domme vraag maar kunnen die ramen niet helemaal open? Mag hopen dat ze omwille van 'duurzaamheid' geen semi-gevangenis hebben gebouwd.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:03
Zonder alles van afgelopen zomer terug te lezen, ervaren de buren dit ook? het is een nieuwbouw huurwoning dus het lijkt mij dat er identieke woningen zijn?

Zit er vloerverwarming/convectoren? draai de verdeler naar de slaapkamer dicht.
Stel de bypass in zodat hij bij een bepaalde temperatuur langs de warmtewisselaar gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Bij extreme goede isolatie blijft warmte hangen. Ik heb dit ook, bij ons komt het nooit onder de 20 graden voor mij veel te warm. Dit heeft dus naast de isolatie ook te maken met de kleine ruimte van 3x4m2 en je moet per persoon zo 80W aan warmte rekenen in rust. Als je ook nog eens apparaten hebt die warmte af geven krijg je het nooit koeler.

We hebben het raam open als het kan in de nacht. Maar veel last van houtstook dus vaak ook dicht.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is de vloerverwarming niet 'gewoon' constant aan in de slaapkamer? Warmte moet ergens vandaan komen nu...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:44
Haal de stroom eens een paar dagen van die warmtepomp af zodat je zeker weet dat het ding niets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:37

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@GrazendeKoe En als het dan nog steeds te warm is met de wp uit
- de wp weer aan en op koelen zetten :Y (kan toch hopelijk _O- ).

Je kan blijkbaar slecht slapen gelet op het tijdstip van je bericht.

[ Voor 23% gewijzigd door dunklefaser op 25-02-2025 09:07 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:17
dunklefaser schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:55:

Sterker nog dit ben je zo’n beetje verplicht om te doen met een bodemwarmtepomp.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:37

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Djvdb schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:10:
[...]

Sterker nog dit ben je zo’n beetje verplicht om te doen met een bodemwarmtepomp.
Ik weet niet of zoiets in een huurcontract staat O-)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-06 13:26
GrazendeKoe schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 03:50:
Een update, op een wellicht wat vreemd tijdstip. De reden daar van... De nog steeds ongelofelijke hitte in de slaapkamer.

Terwijl de temperaturen deze dagen niet eens boven de 10 graden komen (momenteel 7 graden) is de ervaring van het huis nog steeds matig te noemen als het om slapen gaat. Het raam staat hier de hele dag open op kiepstand maar de slaapkamer wordt nog steeds niet koeler dan 19 graden. Gisteravond ging ik op bed met een temperatuur van 18.6 maar ik word met wakker en het is alweer 19.1 graden. Ik slaap onder een zomer dekbed maar ik brand mijn bed gewoon uit.

Dit is toch niet normaal? Een slaapkamer hoort toch niet zó warm te blijven. Het voelt nog steeds alsof ik in een oven lig. Ik wil 's avonds in een fris bed stappen maar vanaf het eerste moment is de ervaring dat ik in een smerig lauw bed stap.

Toen het matig vroor in de nachten (-5 en koeler) heb ik eigenlijk alleen fijn geslapen in dit huis, dan werd de slaapkamer toch nog zo'n 17.5 graden. Uiteraard stond het raam hiervoor op slaapstand.

Ik wil niet zeuren maar dit huis is echt een horror om in te verblijven. Een dame in kwestie, die hier tegenwoordig zo nu en dan verblijft, vind het huis ook 'smerig' warm. Zelfs de woonkamer ervaart zij als onaangenaam, waar de thermostaat staat ingesteld op 20 graden.
Goede kans dat je warmtepomp ingesteld is op een weersafhankelijke regeling. Onder de x graden buitentemperatuur aan en een stooklijn volgen en pas weer uitschakelen bij een bepaalde tijdsduur boven temperatuur x. Dan doet je temperatuurinstelling niet zoveel en heb je het inderdaad zo warm als dat je het nu hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:44

D4NG3R

kiwi

:)

Hoe zit het eigenlijk met de (relatieve) luchtvochtigheid in de woning? Als de RLV veel te hoog of juist laag is kan het ontzettend snel oncomfortabel worden zelfs bij (imho) vrij normale temperaturen als 19-20c.

Een zeer lage RLV stookt veel makkelijker op, maar koelt dus ook veel minder af. Goed voor de efficiëntie maar niet lekker voor het comfort. Andersom net zo; een slaapkamer wil 's nachts nogal vochtig worden, dan kan zelfs kamertemperatuur ongemakkelijk warm beginnen te voelen. :+

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 25-02-2025 09:44 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:03
Heb je inmiddels al eens de wooncoöperatie gevraagd langs te komen ? Lijkt me de eerste stap dat hun eens gaan kijken of alles wel naar behoren functioneerd. Als je ook bij -5 het huis niet koud krijgt staat er gewoon iets gigantisch te stoken en moet je energie rekening lijkt me ook abnormaal hoog zijn.

Heb je al eens met een warmte camera rondgelopen om te kijken of er iets abnormaal warm is ?.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan-man op 25-02-2025 09:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• glaerox
  • Laatst online: 08-06 23:03

Een dame die het warm heeft? Dat is een zeldzaamheid! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:32

Een nieuwbouwhuis moet je mee leren leven. 1 van de belangrijkste dingen is een goede airflow. Zo kan je zelf de temperatuur beter regelen als het buiten afkoelt. Ik ben zelf namelijk een soort kerncentrale waardoor ik het vaak al snel warm heb. In het oude appartement van mijn vriendin was het dus ook altijd warm. Eigenlijk hadden we daar standaard alle ramen open staan, alleen mid winter niet. Dan gingen ze vooral open tot de gewenste temperatuur bereikt was.

In de zomer overdag gingen alle ramen dicht + alle gordijnen dicht. Dan was het nog net te doen. Wat wel hielp uiteindelijk is dat de woningcorporatie eindelijk in ging op alle klachten en speciale folie op alle ramen had geplakt. Helaas nam dit dan weer licht uit het appartement waardoor het een beetje somber werd, maar het scheelde al flink in de temperaturen.

Oh en een grappig dingetje. Mijn vriendin had het soms koud als ik daar niet was / sliep. Schijnbaar genereert mijn lichaam zoveel warmte dat ik persoonlijk het huis ( door de goede isolatie ) warm hield :P

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:35
D4NG3R schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:43:
Hoe zit het eigenlijk met de (relatieve) luchtvochtigheid in de woning? Als de RLV veel te hoog of juist laag is kan het ontzettend snel oncomfortabel worden zelfs bij (imho) vrij normale temperaturen als 19-20c.

Een zeer lage RLV stookt veel makkelijker op, maar koelt dus ook veel minder af. Goed voor de efficiëntie maar niet lekker voor het comfort. Andersom net zo; een slaapkamer wil 's nachts nogal vochtig worden, dan kan zelfs kamertemperatuur ongemakkelijk warm beginnen te voelen. :+
Gevoelsmatig heb je gelijk, maar praktisch op efficientie doet het weinig. Bij 20 graden C zit er bij 100% Rh 14,7 gram water in 1 kg lucht. De soortelijke massa van lucht is bij die temperatuur ca. 1.19 kg/m3. Op een woning van 120 m3 heb je het dan over 0,2 kg water.

De warmtecapaciteit van je muren en vloeren is een veelvoud van de wamtecapaciteit van de luchtvochtigheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik vind het allemaal niet zo erg klinken, 19 graden in de slaapkamer? Ik zou willen dat het bij mij 19 graden was. Dan heb je ook geen winterdekbed nodig. Als je huis zo goed geïsoleerd is en te warm heb je denk ik een airco nodig als je de zon al buiten houdt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
@GrazendeKoe Ik heb het gevoel dat je nagenoeg alle mogelijke vragen al gekregen hebt, maar nog even aan de slag moet om antwoorden te geven.
- Heb je gecontroleerd of de WTW bypass werkt? Kijk welk type het is, zoek de handleiding op. Die 20° waar de installateur van sprak, dat zal de binnentemperatuur zijn waarnaar de WTW regelt (als het binnen warmer dan ingestelde waarde "20°C" is, én het is buiten frisser dan binnen, dan gaat de bypass open).
- Heb je monitoring op je energieverbruik? Als je wat flinke verbruikers hebt geven die ook veel warmte af. Een WTW en een WP hebben vaak een electrisch verwarmingselement, als dat continue aanstaat ga je ook veel warmte krijgen.
- Wat gebeurt er als je de ventilatie en warmtepomp uitschakelt, en zoveel mogelijk ramen en duren openzet? Wordt het na een dag/nacht wat frisser?
- Misschien eens investeren in wat temperatuur/vochtsensoren met logging (vb https://www.amazon.nl/RIS...i%2Caps%2C65&sr=8-11&th=1 ), die kan je een paar dagen leggen op verschillende plekken (op verdeler vloerverwarming, in de woonkamer, in een toevoer/afvoerventiel van de WTW, ...
- Maar vooral: wat zegt de verhuurder?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Insert12 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:35:
[...]

Goede kans dat je warmtepomp ingesteld is op een weersafhankelijke regeling. Onder de x graden buitentemperatuur aan en een stooklijn volgen en pas weer uitschakelen bij een bepaalde tijdsduur boven temperatuur x. Dan doet je temperatuurinstelling niet zoveel en heb je het inderdaad zo warm als dat je het nu hebt.
Je kunt het beste even een infrarood camera lenen dan zie je meteen of en met welke temperatuur de vv afgeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
GrazendeKoe schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:08:
De thermostaat in de slaapkamer staat op 16 graden, het wordt dus niet door de vloerverwarming verwarmd momenteel.
Bij mij wordt de badkamer verwarmd zodra de woonkamer verwarmd wordt. Verder hadden ze bij het aansluiten van de vloerverwarminggroepen een fout gemaakt. De groepen waren net verkeerd genummerd (edit: zoiets als: buis genummerd als groep 2 was eigenlijk groep 1).

Als gevolg hiervan verwarmde het systeem de grootste slaapkamer terwijl alles erop leek dat de badkamer verwarmd werd. Indien een (andere) slaapkamer gekoeld moest worden koelde het systeem juist de badkamer.

Wel mensen langs laten komen; dat hielp niet. Uiteindelijk ben ik er zelf achter gekomen. Ik had wel een pdf waarin stond hoe de verschillende groepen moesten lopen. Met wat logisch nadenken en een apparaat om de warmtepomp uit te lezen (zodat ik exact wist wanneer hij ging verwarmen/koelen) ben ik erachter gekomen. Er zaten wat telefoon stekkers op de verdeler, alles omgewisseld en het probleem (hete slaapkamer) was weg. Plus fijnere badkamer.

Puur omdat je denkt dat dankzij thermostaat er iets gebeurd hoeft het niet zo te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door bkor op 25-02-2025 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
Volgens mij al eens eerder gereageerd hier. Enige oplossing is een airco neerzetten. Al het andere zoals die wtw nakijken op de bypass e.d. doet veel te weinig. Bron: we wonen in een zelfde soort huis en krijgen de warmte ook niet weg, ondanks wat de installateur en verhuurder beweren.

In het nieuwe huis komt overal airco units op de slaapkamers, is domweg de enige oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:13

Sharky

Skamn Dippy!

Nilvo schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:37:
[...]

Gevoelsmatig heb je gelijk, maar praktisch op efficientie doet het weinig. Bij 20 graden C zit er bij 100% Rh 14,7 gram water in 1 kg lucht. De soortelijke massa van lucht is bij die temperatuur ca. 1.19 kg/m3. Op een woning van 120 m3 heb je het dan over 0,2 kg water.

De warmtecapaciteit van je muren en vloeren is een veelvoud van de wamtecapaciteit van de luchtvochtigheid.
Klopt. Een hoge RV heeft vooral invloed op comfort, niet op de daadwerkelijke temperatuur of hoe hard je moet stoken. Indirect wel, want een hoge RV zorgt ervoor dat je lichaam nog amper warmte kwijtraakt door zweten. Dan moet je dus harder koelen of minder hard stoken.

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:02

Nieuwbouwappartement hier (hoek) met A++. Onze slaapkamer was afgelopen nacht ook gewoon 20 tot 21 graden. En dat is met een klein ventilatieklepje bij het raam open. Als we het raam 's nachts open houden, dan gaat het richting 18, misschien 17 graden. Maar als het buiten -3 is, dan is de constante koude luchtstroom niet heel comfortabel.
Ben bang dat je er niet veel aan kan veranderen. Behalve het raam open of een airco aanschaffen.

Eigenlijk is de vloerverwarming altijd uit hier. Ook 's winters. Het altijd gewoon 20 tot 22 graden hier. Zet hem alleen af en toe kort aan om alles door te spoelen.

In september gaan wij naar onze nieuwbouwhoekwoning met A++++, ben nu al benieuwd. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Cheezborger op 25-02-2025 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 22:16
Cheezborger schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:40:
[...]

Nieuwbouwappartement hier (hoek) met A++. Onze slaapkamer was afgelopen nacht ook gewoon 20 tot 21 graden. En dat is met een klein ventilatieklepje bij het raam open. Als we het raam 's nachts open houden, dan gaat het richting 18, misschien 17 graden. Maar als het buiten -3 is, dan is de constante koude luchtstroom niet heel comfortabel.
Ben bang dat je er niet veel aan kan veranderen. Behalve het raam open of een airco aanschaffen.

Eigenlijk is de vloerverwarming altijd uit hier. Ook 's winters. Het altijd gewoon 20 tot 22 graden hier. Zet hem alleen af en toe kort aan om alles door te spoelen.

In september gaan wij naar onze nieuwbouwhoekwoning met A++++, ben nu al benieuwd. :+
Hier ook nieuwbouw uit 2023, met de vloerverwarming uit op de 1e etage blijft het daar ook zo'n 20 graden in de winter. Dus volgens mij is de situatie niet raar. Huidige huizen zijn gebouwd om alle mogelijke warmte binnen te houden.
In de zomer hebben we screens en daarmee nog geen (vloer)koeling hoeven gebruiken in huis (max 22 a 23 graden geweest). Met koeling houden we het huis in de zomer op 20 graden denk ik, maar geen zin om die energie te verspillen. Wellicht in 2027 wanneer we de zonnestroom zelf moeten gebruiken ipv salderen :)

Limbids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
hoevenpe schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 07:18:
Misschien een domme vraag maar kunnen die ramen niet helemaal open? Mag hopen dat ze omwille van 'duurzaamheid' geen semi-gevangenis hebben gebouwd.
Yes dat heb ik die nacht uiteindelijk ook gedaan. Toen koelde het gelukkig beter af.
BlueSS50 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:04:
Zonder alles van afgelopen zomer terug te lezen, ervaren de buren dit ook? het is een nieuwbouw huurwoning dus het lijkt mij dat er identieke woningen zijn?

Zit er vloerverwarming/convectoren? draai de verdeler naar de slaapkamer dicht.
Stel de bypass in zodat hij bij een bepaalde temperatuur langs de warmtewisselaar gaat.
De buren ervaren warmte eerder als comfort in de slaapkamer dan een probleem. Ik ben opgegroeid op een oude boerderij en mijn vorige woning was een vrijwel geen geïsoleerd huis. Ik ben heel anders gewend :)

Er is een paar keer een installateur langs geweest, die heeft het een en ander ingeregeld. Wat bedoel je met de zin: "Stel de bypass in zodat hij bij een bepaalde temperatuur langs de warmtewisselaar gaat."? Dat is iets te warmtepomp technisch voor mij...
IJsbeer schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:43:
Is de vloerverwarming niet 'gewoon' constant aan in de slaapkamer? Warmte moet ergens vandaan komen nu...
Nee, de vloerverwarming is wel echt uit. Dit is ook bevestigd door de installateur. Op de begane grond verneem ik ook heel goed wanneer daar de vloerverwarming aan staat, lekker warm aan de voeten. Ik heb in de slaapkamer ook een aparte thermostaat, deze staat op 15 graden ingesteld.
dunklefaser schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:55:

Djvdb schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:10:
[...]

Het is geen bodemwarmtepomp maar een luchtwarmtepomp, haalt de warmte uit de buitenlucht. Hij kan wel koelen inderdaad, zoals ik begreep van de installateur. Of ie momenteel rekening houdt met de buitentemperatuur weet ik niet, die optie heeft ie wel. Maar goed, de verwarming staat op de etage gewoon uit (op de badkamer na, die niet aan desbetreffende slaapkamer grenst).
Insert12 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:35:
[...]

Bedankt. Ik vind dit vrij ingewikkelde materie, hoe dat allemaal ingesteld kan worden. Voor zover ik kan zien staat de weersafhankelijke temperatuurregeling momenteel niet aan, maar zoals hierboven geschreven staat de vvw niet aan in de slaapkamer.
Jan-man schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:54:
Heb je inmiddels al eens de wooncoöperatie gevraagd langs te komen ? Lijkt me de eerste stap dat hun eens gaan kijken of alles wel naar behoren functioneert. Als je ook bij -5 het huis niet koud krijgt staat er gewoon iets gigantisch te stoken en moet je energie rekening lijkt me ook abnormaal hoog zijn.

Heb je al eens met een warmte camera rondgelopen om te kijken of er iets abnormaal warm is ?.
Dit is het gekke dus. Mijn verbruik is echt heel laag (in de koude koude dagen tussen 10 en 15 kwh voor zowel alle apparatuur alsmede de warmtepomp), dus ik weet zeker dat de slaapkamer niet verwarmd wordt. Ik heb hier lang over nagedacht en wat ik kan bedenken:
- De ramen in de buitengevel van de slaapkamer zitten aan de oostzijde van de woning. Wind komt vaak vanuit het westen in Nederland dus kan zijn dat er gewoon weinig frisse lucht de kamer inkomt omdat het de andere kant op waait.
- De ruimte tussen de kozijnen/binnenmuren en de ramen op kiepstand is zeer beperkt. Misschien ventileert dit gewoon te weinig.
- Het huis is gebouwd met prefab betonnen elementen. Misschien trekt de warmte van de woonkamer via de binnenmuren omhoog naar de slaapkamer en geven de muren daar hun warmte af.

Een warmtebeeldcamera heb ik niet.
hollandnick schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:37:
[...]

Een nieuwbouwhuis moet je mee leren leven. 1 van de belangrijkste dingen is een goede airflow. Zo kan je zelf de temperatuur beter regelen als het buiten afkoelt. Ik ben zelf namelijk een soort kerncentrale waardoor ik het vaak al snel warm heb. In het oude appartement van mijn vriendin was het dus ook altijd warm. Eigenlijk hadden we daar standaard alle ramen open staan, alleen mid winter niet. Dan gingen ze vooral open tot de gewenste temperatuur bereikt was.

In de zomer overdag gingen alle ramen dicht + alle gordijnen dicht. Dan was het nog net te doen. Wat wel hielp uiteindelijk is dat de woningcorporatie eindelijk in ging op alle klachten en speciale folie op alle ramen had geplakt. Helaas nam dit dan weer licht uit het appartement waardoor het een beetje somber werd, maar het scheelde al flink in de temperaturen.

Oh en een grappig dingetje. Mijn vriendin had het soms koud als ik daar niet was / sliep. Schijnbaar genereert mijn lichaam zoveel warmte dat ik persoonlijk het huis ( door de goede isolatie ) warm hield :P
Weet je toevallig welke folie dit was? Dit moet ik ook hebben om in de zomer de warmte buiten te houden. In de zomer is het helemaal drama...
naftebakje schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:28:
@GrazendeKoe Ik heb het gevoel dat je nagenoeg alle mogelijke vragen al gekregen hebt, maar nog even aan de slag moet om antwoorden te geven.
- Heb je gecontroleerd of de WTW bypass werkt? Kijk welk type het is, zoek de handleiding op. Die 20° waar de installateur van sprak, dat zal de binnentemperatuur zijn waarnaar de WTW regelt (als het binnen warmer dan ingestelde waarde "20°C" is, én het is buiten frisser dan binnen, dan gaat de bypass open).
- Heb je monitoring op je energieverbruik? Als je wat flinke verbruikers hebt geven die ook veel warmte af. Een WTW en een WP hebben vaak een electrisch verwarmingselement, als dat continue aanstaat ga je ook veel warmte krijgen.
- Wat gebeurt er als je de ventilatie en warmtepomp uitschakelt, en zoveel mogelijk ramen en duren openzet? Wordt het na een dag/nacht wat frisser?
- Misschien eens investeren in wat temperatuur/vochtsensoren met logging (vb https://www.amazon.nl/RIS...i%2Caps%2C65&sr=8-11&th=1 ), die kan je een paar dagen leggen op verschillende plekken (op verdeler vloerverwarming, in de woonkamer, in een toevoer/afvoerventiel van de WTW, ...
- Maar vooral: wat zegt de verhuurder?
- De WTW heeft een bypass, staat nu ingesteld op 21 graden. Ik gisteravond de stekker van de WTW er uit gehaald, afgelopen nacht was aangenamer qua temperatuur, 18.3 graden. Zit er aan te denken om een tijdslot voor de WTW te gebruiken zodat die gewoon buiten werking is tussen 22.00 en 8.00 uur.
Wat ik niet begrijp aan een bypass is wat ie doet bij de vooraf ingestelde temperatuur. Wat zegt die 20 graden? Blaast ie lucht naar binnen van 20 graden?
- De WTW en WT staat in een installatieruimte tussen beiden slaapkamers in inderdaad. Zit wel een ventiel van de MV in die ruimt om de lucht af te voeren. Het hokje is ook niet heel heet.
- WTW ga ik vanaf heden uitzetten 's nachts!
- De verhuurder zegt niet zoveel, behalve dat alles goed ingesteld is.
Cheezborger schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:40:
[...]

Precies. Kiepstand is te weinig om het te koelen bij mij, maar het raam volledig open kan met vrieskou nog wel eens het effect hebben dat het gaat tochten aan je neus... Beste oplossing zou zijn dat je het raam op de een of andere manier op een kier zou kunnen zetten in dat geval. Zijn er tools om een raam in open stand te 'klemmen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
GrazendeKoe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:36:
[...]- De WTW heeft een bypass, staat nu ingesteld op 21 graden. Ik gisteravond de stekker van de WTW er uit gehaald, afgelopen nacht was aangenamer qua temperatuur, 18.3 graden. Zit er aan te denken om een tijdslot voor de WTW te gebruiken zodat die gewoon buiten werking is tussen 22.00 en 8.00 uur.
Wat ik niet begrijp aan een bypass is wat ie doet bij de vooraf ingestelde temperatuur. Wat zegt die 20 graden? Blaast ie lucht naar binnen van 20 graden?
- De WTW en WT staat in een installatieruimte tussen beiden slaapkamers in inderdaad. Zit wel een ventiel van de MV in die ruimt om de lucht af te voeren. Het hokje is ook niet heel heet.
- WTW ga ik vanaf heden uitzetten 's nachts!
- De verhuurder zegt niet zoveel, behalve dat alles goed ingesteld is.
[...]
- Zoals ik al zei: de instelling van de bypass zal de binnentemperatuur zijn waarnaar de WTW regelt: als het binnen warmer dan ingestelde waarde "21°C" is, én het is buiten frisser dan binnen, dan gaat de bypass open (waardoor er koude lucht binnnenkomt zonder voor te verwarmen).
Je wil die waarde hoger dan de ingestelde temperatuur van je verwarming (anders ben je die aan het tegenwerken); maar in jou geval zo laag mogelijk.
- Zomaar uitzetten is wel drastisch, je wil voldoende verse lucht binnenkrijgen zodat de CO² niet te hoog oploopt. Je zou bijna liever de bypass klep in zijn open positie willen zetten, en de aansturing loskoppelen, zodat de warmtewisselaar nooit meespeelt. Nog beter zou zijn als je deze kan "slim" aansturen, sommige kan je via ebus aansturen en dat kan misschien extra mogelijkheden geven (extra onbalans instellen zodat er extra frisse lucht via de ramen op kiepstand wordt binnengezogen bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
Nog iets compleet anders om even te controleren: na het douchen gaat je warmtepomp draaien om je boiler weer te verwarmen. Wordt dan toevallig je vloer ook ergens in huis (flink) warm zonder dat je verwarming verwacht? Zo ja,= -> je driewegklep is kapot en moet vervangen worden. Dat wordt ook niet altijd goed opgemerkt bij een snelle controle.

Zou namelijk kunnen dat je regelmatig 's avonds doucht en onbewust daarmee de slaapkamer opwarmt omdat de warmtepomp de boiler wil opwarmen, maar een deel van dat hete water de vloerverwarming ingaat zonder dat de vloerpomp draait. Kan dan toevallig bij je slaapkamer het meeste effect hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
naftebakje schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:30:
[...]
- Zoals ik al zei: de instelling van de bypass zal de binnentemperatuur zijn waarnaar de WTW regelt: als het binnen warmer dan ingestelde waarde "21°C" is, én het is buiten frisser dan binnen, dan gaat de bypass open (waardoor er koude lucht binnnenkomt zonder voor te verwarmen).
Je wil die waarde hoger dan de ingestelde temperatuur van je verwarming (anders ben je die aan het tegenwerken); maar in jou geval zo laag mogelijk.
- Zomaar uitzetten is wel drastisch, je wil voldoende verse lucht binnenkrijgen zodat de CO² niet te hoog oploopt. Je zou bijna liever de bypass klep in zijn open positie willen zetten, en de aansturing loskoppelen, zodat de warmtewisselaar nooit meespeelt. Nog beter zou zijn als je deze kan "slim" aansturen, sommige kan je via ebus aansturen en dat kan misschien extra mogelijkheden geven (extra onbalans instellen zodat er extra frisse lucht via de ramen op kiepstand wordt binnengezogen bijvoorbeeld).
- Dan zal ik die op 18 graden moeten zetten zodat er dus buitenlucht van 18 graden naar binnenkomt.
- Ik doe 'm alleen in de nacht uit, dan komt er frisse lucht binnen via de open ramen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:17
GrazendeKoe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:36:
[...]

Het is geen bodemwarmtepomp maar een luchtwarmtepomp, haalt de warmte uit de buitenlucht. Hij kan wel koelen inderdaad, zoals ik begreep van de installateur. Of ie momenteel rekening houdt met de buitentemperatuur weet ik niet, die optie heeft ie wel. Maar goed, de verwarming staat op de etage gewoon uit (op de badkamer na, die niet aan desbetreffende slaapkamer grenst).
Ah ik dacht dat EcoGeo de bodemwarmtepomp van ecoforest was.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Pagina: 1