Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:49
Goedemorgen Tweakers,

**Ik hoop dat ik op de juiste plek zit op het forum, anders mag je deze verplaatsen naar het juiste topic**
deze vraag is groot genoeg voor eigen topic :)
Afgesplitst van De zonnepanelen-boete

Ik voel me net Remy in de woestijn. Ik heb geen idee wat ik moet doen.
Met de terugleverboete en de afschaffing van de saldering sta ik voor een grote vraag: Hoeveel panelen moet ik hebben?

Mijn energie verbruik is ca. 4000 kWh per jaar.
Ik ga verhuizen naar een huis waar nog geen zonnepanelen op liggen. Er komt een warmte pomp, dit verbruik zou theoretisch 3000 kWh zijn.
Dit maakt een totaal van 7000 kWh verbruik per jaar.
Ik wil graag een enphase systeem aanschaffen.
Panelen komen op west, rendement: ca. 79% van max Wattpiek. De panelen zullen 433 Wp worden.

- moet ik mijn complete stroomverbuik dekken met de panelen? Is dit niet te veel? Hoeveel panelen zal ik nodig hebben?
- dynamisch contract of niet? (enphase ondersteund afschakeling met day-ahead)

Wat adviseren jullie?

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 03-07-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:09
Boomster schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 06:53:

Wat adviseren jullie?
Als ik me niet vergis kun je nu nog jaarcontracten afsluiten zonder noemenswaardige TLK, dus die zou ik eerst afsluiten, dan kun je ook een jaar je verbruik in je nieuwe woning meten.

Over de rest van je vragen; dat hangt allemaal af van de kosten. Leg je ze zelf of doet een installateur dat? 4 paneeltjes extra kost vaak de wereld niet, zolang hij toch al het dak op moet etc. Maar bij sommige is het eerste paneel net zo duur als de laatste in de berekening.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:18
Goedemorgen Tweakers,

**Ik hoop dat ik op de juiste plek zit op het forum, anders mag je deze verplaatsen naar het juiste topic**

Met de terugleverboete en de afschaffing van de saldering sta ik voor een grote vraag: Hoeveel panelen moet ik hebben?

Ik ga verhuizen naar een huis waar nog geen zonnepanelen op liggen. Er komt een warmte pomp, dit verbruik zou theoretisch 3000 kWh zijn.
Panelen komen op west, rendement: ca. 79% van max Wattpiek. De panelen zullen 433 Wp worden.

- moet ik mijn complete stroomverbuik dekken met de panelen? Is dit niet te veel? Hoeveel panelen zal ik nodig hebben?

Wat adviseren jullie?
Van dit topic de laatste 20 ofzo pagina's door lezen en de zoekmogelijkheid gebruiken voor GC of Green Choice.

Een nieuw lampje kopen voor je glazen bol en een eigen visie / keuze maken.
Je systemen tweaken :*)
Vervolgens accepteren dat je fout gegokt kan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boomster
Simpel360 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:34:
[...]

Van dit topic de laatste 20 ofzo pagina's door lezen en de zoekmogelijkheid gebruiken voor GC of Green Choice.

Een nieuw lampje kopen voor je glazen bol en een eigen visie / keuze maken.
Je systemen tweaken :*)
Vervolgens accepteren dat je fout gegokt kan hebben.
Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben. Het is zo'n ongeloofelijke warboel en onrust op de markt.
Niemand kan vertellen wat het beste is....
Jammer.
Mijn glazen bol in nu behoorlijk beslagen en mijn poetsdoek is versleten.

[ Voor 6% gewijzigd door Boomster op 02-07-2024 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
Goedemorgen Tweakers,

Wat adviseren jullie?
Toch een goede vraag, ondanks de discussie in de afgelopen 20 pagina's op dit forum. Want: wat is nou in een notendop wijsheid? Elke situatie is anders, deels afhankelijk van gebruik, opbrengst en contract(opties). Maar ook in hoeverre iemand risicobereidheid heeft, of iemand het kan betalen dat een terugverdientijd 10 jaar of meer wordt etc. Nog twijfelachtiger is de politiek, al zijn de meesten het er wel over eens dat saldering het langste leven heeft gehad.

Als ik jou was zou ik de hoogte van de PV opbrengst uitmikken op mogelijkheden om stroombehoefte overdag op te souperen. Een WP doe je typisch in de nacht aan (koudste moment) en omdat de saldering eraf gaat: wat je overdag opwekt kan je niet meer in de nacht gebruiken. Dus PV zou ik zelf op 4000 zetten. Met enphase kan je makkelijk panelen erbij zetten als ineens blijkt dat meer opwekking gunstig is (omdat bv batterijen zeer goedkoop zijn + subsidie). Als je meer wil kan je ook denken aan opties als een warmwatervat die je overdag opwarmt (op PV) zodat je zoveel mogelijk van je normale gebruik via de PV opwekking laat lopen.
kortom: pak een notitieblok erbij en schrijf al je verbruikers op en kijk of je dat overdag kan opwekken en in de nacht uit kan zetten.

De terugverdientijd zal sowieso langer worden, maar het was (bij mij) ooit 3 jaar door saldering. En dat was eigenlijk iets te gek. Lekker. Maar te gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:42

Ik heb zelf Enphase, mooi systeem maar best prijzig.

Heb je echt last van schaduw? Anders is een gewone stringomvormer met meer panelen een betere en goedkopere keus, sowieso een panel extra kost verhoudingsgewijs niets. De kosten zijn arbeidsloon, elektra en omvormer.

Beter een fors aftoppend overgedimensioneerd oost-west systeem, dan heb je zoveel mogelijk opbrengst wanneer prijzen het hoogst zijn.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Simpel360 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:34:
3 jaar zonder TLB bieden ze niet meer aan.

Vloeken in de kerk, een alternatief voor @Boomster kan ook geen panelen zijn. Tarieven voor mensen zonder PV gaan omlaag en je kunt leuke welkomstbonussen krijgen.

De TVT van PV stijgt en alleen directverbruik op termijn nog 'veilig', met het huidige weer schieten panelen sowieso niet op... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:03
hoevenpe schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:25:
Vloeken in de kerk, een alternatief voor @Boomster kan ook geen panelen zijn. Tarieven voor mensen zonder PV gaan omlaag en je kunt leuke welkomstbonussen krijgen.
De grootste gok lijkt me of over een paar jaar het salderen opeens over is. Als je gokt van niet omdat het al zo vaak niet gelukt is om het salderen af te schaffen, dan is PV prima terug te verdienen. Zelfs relatief dure systemen met enphase.

Als je gokt dat het salderen wel over zal zijn, dan is wachten handiger en kijken wat accu's gaan doen om dan een berekening te maken op basis van PV plus accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09 19:20

Tao

DPC DE_KOMETEN

Goedemorgen Tweakers,

Wat adviseren jullie?
Op dit moment kun je nog - in elk geval - 2,5 jaar salderen. Gedurende die tijd is dynamisch met panelen niet optimaal. Je kunt 1 of 2 jaar vast kiezen, dan blijft de kW prijs ook nog wat lager dan 3 jaar vast.

Wat al opgemerkt is: je weet je verbruik nog niet. De tip hierboven om je eerste jaar eens te monitoren is een goede. Met 7000 kW als max-schatting zou je dan eerst je verbruik zelf (4000 kW) in panelen kunnen gieten. Zeg maar 10 - 12 panelen. Dat kost ook geen vermogen meer; zelfs niet met Enphase.
Na een jaar kun je evt. uitbreiden naar zo'n 20 panelen, zodat je bij je geschatte max-verbruik in de buurt komt. Hangt van je financiën af, en ook hoe belangrijk een evt. terugverdientijd voor jou is.
Hoe lang krijg je garantie op je installatie: product- en prestatiegarantie?
Als dat 25 - 30 jaar is, dan zul je die binnen die tijd welzeker een keertje terugverdiend hebben.
Niet alles hoeft immers binnen 1 jaar terug verdiend te zijn toch 8)7 :)

Rest nog maar 1 vraag die jou nog niet gesteld is: heb je eigenlijk wel voldoende ruimte op je dak voor een X-aantal panelen.... >:)

Diablo3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:22
Volleggen en Enphase. Dat is de beste oplossing.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Tao schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:57:
Wat al opgemerkt is: je weet je verbruik nog niet. De tip hierboven om je eerste jaar eens te monitoren is een goede.
Al weet je je verbruik nu, in de komende 20 jaar kan veel veranderen: een Quooker, warmptepomp, eletrische badkamerverwarming, inductieplaat, etc. Daarnaast is opwek onbetrouwbaar, eerste helft van dit jaar 20% minder dan twee jaar geleden.

Evenveel opwek als verbruik is een illusie, zou gewoon kijken wat op je dak past en zoveel mogelijk oost-west leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Ecological schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:49:
Volleggen en Enphase string omvormer. Dat is de beste oplossing.
In de meeste gevallen, Enphase is veel duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09 19:20

Tao

DPC DE_KOMETEN

hoevenpe schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:51:
[...]

Al weet je je verbruik nu, in de komende 20 jaar kan veel veranderen: een Quooker, warmptepomp, eletrische badkamerverwarming, inductieplaat, etc. Daarnaast is opwek onbetrouwbaar, eerste helft van dit jaar 20% minder dan twee jaar geleden.

Evenveel opwek als verbruik is een illusie, zou gewoon kijken wat op je dak past en zoveel mogelijk oost-west leggen.
Nou nee. Die Quooker kan hij in een nieuw huis beter gelijk nemen; scheelt een hoop poen en gemak. (Ik heb er zelf een met een 7 ltr vat erbij. Anders: eerst koud water van de 2e etage -WP- naar beneden, dus verlies.)
Bij een nieuw huis mag er geen gasaansluiting zijn, dus all-electric -> of anders infrarood / alternatieven. De apparaten die je noemt zitten al in een nieuwbouwhuis. Oost-west ligging levert procentueel iets minder op, maar als je op die wijze meer panelen op je dak kan krijgen dan heb je in totaal meer opwek (heb ik zelf nl. ook).

Je hebt een punt m.b.t. dat opwek onbetrouwbaar is. Afgelopen jaar wekte ik zeker 10% minder op i.vgl.m het jaar daarvoor (slecht weer, en erg veel bewolking/regen).

Edit: een huis zonder panelen hoeft nog geen nieuwbouwhuis te zijn Tao 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Tao op 02-07-2024 11:19 ]

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:17
Goedemorgen Tweakers,

Wat adviseren jullie?
Wat is de 10 jaren visie? Past de enphase hierin (integratie mogelijk, etc.).

Wat versta je onder Enphase systeem? Alleen omvormer of ook batterij, etc..

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Ecological schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:49:
Volleggen en Enphase. Dat is de beste oplossing.
wat noem je de beste oplossing ?
en waarom Enphase ? lijkt me een redelijke dure oplossing.

kijk naar je verbruik en probeer daar zo veel mogelijk daar tegenaan te leggen, ideaal is 110-120% t.o.v van je verbruik.Belangrijk is dat je eventueel nog rekening gaat houden met bv een EV.

Nadeel; je TLK stijgen en je TVT gaat langer duren, maar onder de streep zeker als je dat over +25 jaar bekijkt blijven ook nu nog zonnepanelen een juiste investering.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 02-07-2024 16:15 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:25
Goedemorgen Tweakers,

Wat adviseren jullie?
Wat mij betreft is het afhankelijk van de financiele middelen die je beschikbaar hebt.

Wij hebben zelf Enphase, en zijn daar blij mee om verschillende redenen.

Er zijn ook andere systemen die waarschijnlijk goedkoper zijn, maar die hoeven niet beter te zijn.

Als ik nu, met de kennis en situatie van nu, zou moeten kiezen voor zonnepanelen, zou ik gaan voor zoveel mogelijk panelen (ook gericht op veel opbrengst bij minder zon) als ik goed en veilig kan betalen, liefst Enphase, en ik zou er voor zorgen dat de installatie zo in elkaar zit dat ik flexibiliteit zou hebben voor de toekomst om het te combineren met mogelijkheden als een dynamisch contract plus eventueel handel daarmee, een thuisbatterij en de mogelijkheid van zero-export.

Op die manier heb je het grote voordeel van zoveel mogelijk opwek door de dag heen, ook in de ochtend en de avond, en je hebt flexibiliteit mbt terugleveren op momenten dat dat beter uitkomt, en handel voor het geval dat in de toekomst voordeliger wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart.koppers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:44
Goedemorgen Tweakers,

Wat adviseren jullie?
Met ca 7000 kWh kom je op ca 20 panelen als je puur en alleen naar het totale jaarverbruik kijkt.

Maar er is meer..

- Panelen zijn nu (heel) goedkoop

- De energiebehoefte is er altijd maar verschilt per maand (of per seconde). Een Wp draait - zelfs bij voorkeur - in de winter ook overdag (zon/licht!), en zeker niet alleen in avond of dure uren.

In de zomer voedt de installatie terug, laten we zeggen dat die periode voor 70% van die 7000kWh zorgt

In de wintermaanden wek je een 30% van die 7000 kWh op. Dat is waarschijnlijk niet dekkend voor de Wp en rest verbruikers.

Je kan ook een overmaat neerleggen die dan juist veel / genoeg opwekt voor in de winter.
In de zomer dan terugleveren (ja TLK/B), boilers en airco’s aan, of anders afschakelen. Een aantal oplossingen voor beperken van de TL is er al,
en er komen er vast meer.

Of straks batterij voeden, om daar de avond/nacht mee te overbruggen.
In de zomer zit die accu met paar uur vol, maar voor de winter is de overmaat panelen dan handig/nodig.

Of het micro’s of string wordt hangt meer af van de zon/schaduw ligging.
Enphase is relatief kostbaar, goedkopere alternatieven zijn AP systems of Hoymiles.
Het verschil tussen micro’s en string is in kostprijs eigenlijk alleen bij Enphase heel groot, omdat daar altijd 1 micro per paneel geldt. Met Hoymiles bv kom je op een 60-80€ per paneel, afhankelijk van het type. Bij grote installaties zonder schaduw kom je snel op stringomvormer.

Alle terugverdientijden zijn of fictief (voorspellingen) of achteraf, en volledig afhankelijk van prijsontwikkelingen door/bij een ander (e-boer, belastingtarieven, kerncentrales, import, ACM, EU beleid, oorlogen etc etc).
Die heb je niet in de hand dus daar waag ik me al niet meer aan.

Verwacht verbruik, en per maand, kun je wel wat mee.

In de portemonnee kunnen we verder niet kijken. Misschien wel gelukkkig ;)

In fases neerleggen kan natuurlijk, je mist dan het salderen, een paar jaar of wie zal het zeggen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
bart.koppers schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:50:
Hoe groot is z'n dak, dat lijkt me een andere beperkende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:28
oltk schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:09:
Toch een goede vraag, ondanks de discussie in de afgelopen 20 pagina's op dit forum. Want: wat is nou in een notendop wijsheid?
Opgesteld PV vermogen moet conform the NL (en Europese) transitievisie nog ongeveer x3. Of dat op woonhuizen, fabrieken of in weilanden of op water zal worden is niet met zekerheid te zeggen.

Vast staat dat er incentive zal moeten zijn om ERGENS nog véél meer PV op te stellen. Onze overheid kan alle kanten op gaan zeker tussen termijnen van 4 jaar (als die gehaald worden).

Wat er ook gebeurt; ik zou er altijd vanuit gaan dat PV wenselijk en waarschijnlijk ook rendabel zal kunnen zijn op enigszins goede daken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
bart.koppers schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:50:
[...]

Met ca 7000 kWh kom je op ca 20 panelen als je puur en alleen naar het totale jaarverbruik kijkt.

Maar er is meer..

- Panelen zijn nu (heel) goedkoop

- De energiebehoefte is er altijd maar verschilt per maand (of per seconde). Een Wp draait - zelfs bij voorkeur - in de winter ook overdag (zon/licht!), en zeker niet alleen in avond of dure uren.

In de zomer voedt de installatie terug, laten we zeggen dat die periode voor 70% van die 7000kWh zorgt

In de wintermaanden wek je een 30% van die 7000 kWh op. Dat is waarschijnlijk niet dekkend voor de Wp en rest verbruikers.

Je kan ook een overmaat neerleggen die dan juist veel / genoeg opwekt voor in de winter.
In de zomer dan terugleveren (ja TLK/B), boilers en airco’s aan, of anders afschakelen. Een aantal oplossingen voor beperken van de TL is er al,
en er komen er vast meer.

Of straks batterij voeden, om daar de avond/nacht mee te overbruggen.
In de zomer zit die accu met paar uur vol, maar voor de winter is de overmaat panelen dan handig/nodig.

Of het micro’s of string wordt hangt meer af van de zon/schaduw ligging.
Enphase is relatief kostbaar, goedkopere alternatieven zijn AP systems of Hoymiles.
Het verschil tussen micro’s en string is in kostprijs eigenlijk alleen bij Enphase heel groot, omdat daar altijd 1 micro per paneel geldt. Met Hoymiles bv kom je op een 60-80€ per paneel, afhankelijk van het type. Bij grote installaties zonder schaduw kom je snel op stringomvormer.

Alle terugverdientijden zijn of fictief (voorspellingen) of achteraf, en volledig afhankelijk van prijsontwikkelingen door/bij een ander (e-boer, belastingtarieven, kerncentrales, import, ACM, EU beleid, oorlogen etc etc).
Die heb je niet in de hand dus daar waag ik me al niet meer aan.

Verwacht verbruik, en per maand, kun je wel wat mee.

In fases neerleggen kan natuurlijk, je mist dan het salderen, een paar jaar of wie zal het zeggen…
Ik heb een grote installatie met 17 panelen EN schaduw gewoon met een stringomvormer. De diodes in de panelen en het schaduwmanagement doen gewoon hun werk zonder dure micro's. Scheelt zo'n €2500,- op de installatie. Totaal onnodig micro's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
MotorBeast schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:15:
Scheelt zo'n €2500,- op de installatie. Totaal onnodig micro's.
Leg daarvoor extra panelen als je de ruimte hebt en je zit een stuk beter voor hetzelfde geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
hoevenpe schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:52:
[...]

In de meeste gevallen, Enphase is veel duurder.
Anno 2024 is het prijsverschil minimaal.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
MotorBeast schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:15:
[...]

Ik heb een grote installatie met 17 panelen EN schaduw gewoon met een stringomvormer. De diodes in de panelen en het schaduwmanagement doen gewoon hun werk zonder dure micro's. Scheelt zo'n €2500,- op de installatie. Totaal onnodig micro's.
Dat is een aparte discussie, denk ik (en eigenlijk ook OT).

Deze n=1 studie kan ik wel delen: hier 2 installaties, 1x10kWp op HM micro's en 1x2kWp op SMA string.
Beide met last van schaduw: de micro's door een boom, en de string door het huis zelf.
Die met micro's doen het een 40% beter, gemeten in kWh/kWp.

Meer panelen plaatsen lukt helaas niet, het hangt dus van de situatie af.

PS: de enige stringomvormer met schaduwmanagement die ik zo ken, is een SMA. Goed hoor, maar ook prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
assje schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:58:
Vorige week bij mij 36x440 geplaatst :)

....

Misschien wordt teruglevering waardeloos, misschien gecurtailed. Het doet met allemaal niet zo veel, als ze maar lang genoeg liggen is het vrijwel zeker dat ze zinvol zijn; ook financieel.

[Afbeelding]
Nette prijs/kWp, en zo zie ik het ook.

De monteurs hadden wel vette handjes zeg. Kost je knaken haha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:25
bart.koppers schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:01:
PS: de enige stringomvormer met schaduwmanagement die ik zo ken, is een SMA. Goed hoor, maar ook prijzig.
Hebben ze niet (bijna) allemaal iets van een MPP tracker? En inderdaad, de diodes in de panelen zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
Truus01 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:20:
[...]

Hebben ze niet (bijna) allemaal iets van een MPP tracker? En inderdaad, de diodes in de panelen zelf?
Schaduw managment is bij SMA een onderdeel van de MPPT regeling. Een MPPT tracker heeft tegenwoordig ieder merk wel. Schaduw managment is iets specifiek van SMA. Dat heeft niet ieder merk (ik kan er zo niet 1 noemen)

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
bart.koppers schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:01:
[...]

Dat is een aparte discussie, denk ik (en eigenlijk ook OT).

Deze n=1 studie kan ik wel delen: hier 2 installaties, 1x10kWp op HM micro's en 1x2kWp op SMA string.
Beide met last van schaduw: de micro's door een boom, en de string door het huis zelf.
Die met micro's doen het een 40% beter, gemeten in kWh/kWp.

Meer panelen plaatsen lukt helaas niet, het hangt dus van de situatie af.

Ik heb jaren een SMA gehad en nu een Goodwe op de nieuwe set. Zit op 98% target met wat het moet opbrengen. Top! Als je 40% meer opbrengst hebt dan met de string zit er iets anders niet goed. En weer ontopic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bart.koppers
Truus01 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:20:
[...]

Met micro 1 tracker per paneel, met stringomvormer 1 voor de string.

Diodes helpen wel wat, niet alles.

Maar goed, ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
MotorBeast schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:24:
[...]

Ik heb jaren een SMA gehad en nu een Goodwe op de nieuwe set. Zit op 98% target met wat het moet opbrengen. Top! Als je 40% meer opbrengst hebt dan met de string zit er iets anders niet goed. En weer ontopic.
Mooi dat het goed werkt op string.

Ja ik zal eens nader kijken - vrees dat de de electronen blijven vastzitten in het paneel met volle schaduw ;). Tien jaar terug waren er geen optimizers..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boomster
hoevenpe schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:21:
[...]

Ik heb zelf Enphase, mooi systeem maar best prijzig.

Heb je echt last van schaduw? Anders is een gewone stringomvormer met meer panelen een betere en goedkopere keus, sowieso een panel extra kost verhoudingsgewijs niets. De kosten zijn arbeidsloon, elektra en omvormer.

Beter een fors aftoppend overgedimensioneerd oost-west systeem, dan heb je zoveel mogelijk opbrengst wanneer prijzen het hoogst zijn.
Ik ga gebruik maken van verschillende dakvlakken, dakruimte meer dan voldoende. Ik neig naar een oost-zuid-west opstelling, om zodoende gedurende de dag verspreid de opberngst te hebben. Vandaag gesprek gehad met de installateur, hij gaat de offerte aanpassen.
De initiele offerte was voor 1 wattpiek, enphase: 90 cent. Vind ik niet verkeerd.
Het idee is nu om eigen verbruik op het dak te leggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Boomster op 02-07-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
Boomster schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:21:
[...]

De initiele offerte was voor 1 wattpiek, enphase: 90 cent. Vind ik niet verkeerd.
Het idee is nu om eigen verbruik op het dak te leggen.
Bij 10 kWh aan panelen dus 9-10k?
Lijkt me aan de hoge kant momenteel.

Grofweg/ruim rekenend:

Panelen 22x440Wp: 2500 €
Onderconstructie: 1500 €
Omvormer/micro/componenten: 2500€
Nodige kabels en componenten 250€
Transport: 150€

Reken maar uit wat de installateur dan rekent.
Kan natuurlijk dat je een “moeilijk dak” hebt of hele bijzondere wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
bart.koppers schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 00:11:
[...]

Grofweg/ruim rekenend:

Als jij me nou voor die prijs eens Sunpower panelen lever. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bart.koppers
John245 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 07:09:
[...]

Als jij me nou voor die prijs eens Sunpower panelen lever. :)
Dat is meer iets voor het topic “Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht“ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
bart.koppers schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:17:
[...]

Dat is meer iets voor het topic “Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht“ ;)
Ja daarom ook beter gouden HIFI kabels. Die worden wel door mensen gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
bart.koppers schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 00:11:
[...]

Grofweg/ruim rekenend:

Ik heb 25 panelen voor 9000 euro met Enphase. Panelen zijn nu ongeveer rond de 60/70 euro. IQ8s zijn ook een stuk goedkoper al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:17
Ecological schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:42:
[...]

Anno 2024 is het prijsverschil minimaal.
Hangt van het aantal panelen af. Zo'n Enphase omvormer is 75 euro per stuk. Q-relay 1 fase is ook 75 euro. Met 6 paneeltjes zit je om en nabij de prijs van een string omvormer. Ga je voor meer panelen wordt Enphase al snel duurder.

Dan kom je bij het puntje garantie: Enphase geeft 20 jaar garantie op het materiaal, niet de installatie. De garantie op de installatie krijg je van de installateur, die op dit moment bij bosjes omvallen. Ofwel: als na 10 jaar een micro omvormer kapot gaat mag je daar zelf de kosten voor maken, Enphase vergoedt alleen dat omvormertje van 75 euro en die mag je de komende jaren nog meer van vervangen want als er 1 kapot gaat komen er meer.

Voor Enphase moet je het dak op om een kapotte omvormer te vervangen, moet je zonnepanelen verwijderen om erbij te komen. Bij een stringomvormer zet je de werkschakelaar en/of groep uit, trek je een paar kabels los op zolder en hang je zo een nieuwe op.

Maargoed, wat betreft het prijsverschil, als je het zelf legt en bij een webshop bestelt is het prijsverschil minimaal. Laat je het leggen, zal de installateur het vermarkten als premium en betaal je alsnog de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
_JGC_ schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:30:
[...]

Hangt van het aantal panelen af. Zo'n Enphase omvormer is 75 euro per stuk. Q-relay 1 fase is ook 75 euro. Met 6 paneeltjes zit je om en nabij de prijs van een string omvormer. Ga je voor meer panelen wordt Enphase al snel duurder.

Dan kom je bij het puntje garantie: Enphase geeft 20 jaar garantie op het materiaal, niet de installatie. De garantie op de installatie krijg je van de installateur, die op dit moment bij bosjes omvallen. Ofwel: als na 10 jaar een micro omvormer kapot gaat mag je daar zelf de kosten voor maken, Enphase vergoedt alleen dat omvormertje van 75 euro en die mag je de komende jaren nog meer van vervangen want als er 1 kapot gaat komen er meer.

Voor Enphase moet je het dak op om een kapotte omvormer te vervangen, moet je zonnepanelen verwijderen om erbij te komen. Bij een stringomvormer zet je de werkschakelaar en/of groep uit, trek je een paar kabels los op zolder en hang je zo een nieuwe op.

Maargoed, wat betreft het prijsverschil, als je het zelf legt en bij een webshop bestelt is het prijsverschil minimaal. Laat je het leggen, zal de installateur het vermarkten als premium en betaal je alsnog de hoofdprijs.
Niet altijd, bij solar outlet betaal je een prima prijs welke heel duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
We hebben ervoor gekozen om inderdaad het eigen geschatte verbruik op het dak te gaan leggen.
De warmtepomp wordt gefixd met een buffervat, verdeler moet nog worden aangepast. Er zit nu een mengverdeler, dit is niet fijn voor de warmtepomp.
We gaan de dakvlakken west en zuid gebruiken, door wat vfreatief schuiven kunnen we 25 panelen kwijt, 433 wp. Het wordt enpahse. We komen nu uit op 88 cent de WP, kan ik mee leven. IQ8+ converterr, inclusief metered gateway.
Waarom enphase: Op termijn een batterij erin. uitbreiding van panelen mogelijk. Ik heb nog voldoende dakvlak,

Ik ga denk ik voor een variabel contract het eerste jaar. Of iemand moet een lans breken voor een variabel contract? enphase kan je inregelen voor het uitzetten van de panelen bij een negatieve stroomprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
Boomster schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:30:
We hebben ervoor gekozen om inderdaad het eigen geschatte verbruik op het dak te gaan leggen.
De warmtepomp wordt gefixd met een buffervat, verdeler moet nog worden aangepast. Er zit nu een mengverdeler, dit is niet fijn voor de warmtepomp.
We gaan de dakvlakken west en zuid gebruiken, door wat vfreatief schuiven kunnen we 25 panelen kwijt, 433 wp. Het wordt enpahse. We komen nu uit op 88 cent de WP, kan ik mee leven. IQ8+ converterr, inclusief metered gateway.
Waarom enphase: Op termijn een batterij erin. uitbreiding van panelen mogelijk. Ik heb nog voldoende dakvlak,

Ik ga denk ik voor een variabel contract het eerste jaar. Of iemand moet een lans breken voor een variabel contract? enphase kan je inregelen voor het uitzetten van de panelen bij een negatieve stroomprijs.
Je gebruikt in deze situatie lang niet alles zelf (20-30% is realistisch ).
Dus (straks) meer leggen?

Over wat je invoedt (dus niet zelf direct gebruikt) betaal je bij variabel denk ik overal TLK? Maar zie overzichten in topic waar we vandaan komen.

(Misschien dat Essent of Oxxio nu nog vast 1 jaar heeft zonder TLK, dan kan je alles hopelijk salderen zonder TLK/meerprijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Goedemorgen Tweakers,

[mbr]deze vraag is groot genoeg voor eigen topic :)
Afgesplitst van De zonnepanelen-boete[/]

Dus minimaal 7.000 kWh opwek met een enphase systeem? Vreemde keuze. Vergeet niet dat enphase niet echt goed met de huidige hoge capaciteit panelen om kan gaan en je relatief veel verlies gaat krijgen.
ook hier weer een zeer vreemde waarde, de nu gangbare panelen zitten op 440-450 Wp.
Als het kan dan zeker panelen op oost-west leggen en niet alleen op west.
ja, ik zou zelfs naar 120% gaan als dat mogelijk is.
Ga eens zelfs aan de slag met de webtool pvcalc, want daar kun je behoorlijk nauwkeurig je opbrengst berekenen.
zolang er saldering is heeft dynamisch geen meerwaarde. Zolang het helemaal niet duidelijk is of nú werkelijk de saldering in 2027 gaat stoppen. Vergeet niet dat de huidige regering geen meerderheid in de EK heeft.
Wat adviseren jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 10-07-2024 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin M
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-09 12:25
Voor 7000 kWh per jaar ligt Enphase niet voor de hand, dat wordt nodeloos duur. Die 7000 kWh is zo veel dat ik eerst maar eens zou kijken hoeveel panelen je kwijt kan op je dak. Met de natte vinger zeg ik dat je wel 15 kWp kan hebben. Met salderen kom je dan ongeveer op 0 uit. Het is maar de vraag of je dak daar ruimte voor heeft. Is dat niet het geval dan wordt het meer een puzzel van hoe krijg ik er zo veel mogelijk op en hoe verdeel ik ze over strings.

Met salderen blijft het voordelig, ook met terugleverboete. Als het wordt afgeschaft kun je naar batterijen of boilers gaan kijken. Ik zou als eerste dat dak vol leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Martin M schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 00:20:
Voor 7000 kWh per jaar ligt Enphase niet voor de hand, dat wordt nodeloos duur. Die 7000 kWh is zo veel dat ik eerst maar eens zou kijken hoeveel panelen je kwijt kan op je dak. Met de natte vinger zeg ik dat je wel 15 kWp kan hebben. Met salderen kom je dan ongeveer op 0 uit. Het is maar de vraag of je dak daar ruimte voor heeft. Is dat niet het geval dan wordt het meer een puzzel van hoe krijg ik er zo veel mogelijk op en hoe verdeel ik ze over strings.

Met salderen blijft het voordelig, ook met terugleverboete. Als het wordt afgeschaft kun je naar batterijen of boilers gaan kijken. Ik zou als eerste dat dak vol leggen.
denk ook even aan je aansluiting, heb je 3-fase kun je meer dan als je slechts 1-fase hebt.

Pagina: 1