Dankjeigmar schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:59:
Wat een compleet bullshit topic.
Voor mij het is belangrijk om optijd op de rem te trappen en te zoeken naar alternatieven om een scenario als de toeslagenaffaire te voorkomen. Ook al blijft het nu wellicht beperkt tot een handjevol mensen die in de problemen komt, vrees ik voor een scenario waarin een bank zich verplicht voelt drastische maatregelen te nemen omdat zij anders zelf een tik op de vingers krijgen. Het voelt voor mij alsof een stukje menselijkheid en schappelijkheid verdwijnt door angst vanuit de bank. Daarnaast is niet duidelijk of deze maatregelen nou daadwerkelijk zin hebben. Ik vrees echter dat ze zullen blijven, ook als blijkt dat het niet werkt. Over het algemeen wordt dat opgelost met meer maatregelen in plaats van minder.igmar schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:59:
De meeste horrorverhalen zijn volledig uit de duim gezogen, en de 'slachtoffers' zijn in alle gevallen mensen die niet mee willen werken aan een onderzoek.
Veel verhalen zijn overigens niet uit de duim gezogen. Persoonlijk heb ik twee 'verhalen' uit eigen kring:
- Een vriend van mij handelde in crypto-currency en kreeg flinke problemen. Dat hij onderzocht was geen probleem, de verwachtingen van de bank waren echter zo onrealistisch dat hij weken niet bij zijn geld kon er er daardoor andere problemen ontstonden.
offtopic:
Voorbeeld: hij legde geld in bij partij A. Van partij A maakte hij coins over naar partij B. Daar handelde hij wat en maakte dat over naar partij C. De bank wil alle transacties zien, iedere kleine microtransactie moest verzameld worden. Goed, dat is een hoop werk, maar hij werkte mee. Steeds vroegen ze meer gegevens en hij werkte iedere keer mee, totdat hij dat niet meer kon. Het probleem was dat partij B failliet was gegaan (gehackt). Er zit dus een gat in zijn transacties. Bank zegt: niet ons probleem, wij verwachten dat je alle gegevens binnen een week aanlevert. Zijn geld is ondertussen gegijzeld en zijn rekeningen zijn geblokkeerd. Na eindeloos bellen en het inzetten van een advocaat werd in elk geval zijn rekening weer vrijgegeven. Hij had mazzel dat zijn ouders konden helpen bij het betalen van de advocaat. Zijn verhaal lees je niet in het nieuws. Overigens neem ik het hem persoonlijk kwalijk dat hij en zijn partner één rekening hadden en zelf niets meer, ook niet bij andere banken
Voorbeeld: hij legde geld in bij partij A. Van partij A maakte hij coins over naar partij B. Daar handelde hij wat en maakte dat over naar partij C. De bank wil alle transacties zien, iedere kleine microtransactie moest verzameld worden. Goed, dat is een hoop werk, maar hij werkte mee. Steeds vroegen ze meer gegevens en hij werkte iedere keer mee, totdat hij dat niet meer kon. Het probleem was dat partij B failliet was gegaan (gehackt). Er zit dus een gat in zijn transacties. Bank zegt: niet ons probleem, wij verwachten dat je alle gegevens binnen een week aanlevert. Zijn geld is ondertussen gegijzeld en zijn rekeningen zijn geblokkeerd. Na eindeloos bellen en het inzetten van een advocaat werd in elk geval zijn rekening weer vrijgegeven. Hij had mazzel dat zijn ouders konden helpen bij het betalen van de advocaat. Zijn verhaal lees je niet in het nieuws. Overigens neem ik het hem persoonlijk kwalijk dat hij en zijn partner één rekening hadden en zelf niets meer, ook niet bij andere banken
- Persoonlijk hebben mijn partner en ik last gehad van een bank die steeds bleef vragen om scans van onze IDs. Blijkbaar stond er een vlaggetje op rood (aldus de man aan de lijn) en moesten we het 'nog één keer' doen. Bij de vierde keer waren we dat zat. Mijn partner negeerde het uit frustratie. Je raadt het al: account geblokkeerd. Hoe ver moet je gaan met je medewerking?
offtopic:
Je kunt zeggen dat mijn partner niet meewerkt met het onderzoek. Maar komop zeg, als je dezelfde gegevens een maand eerder nog hebt aangeleverd voor de derde keer toen (op locatie notabene!) dan houdt die medewerking wel een keer op. Na nogmaals flink boos worden aan de telefoon is het opgelost en nu is het even stil. Het bleek een 'IT probleem' te zijn, maar hier schrok ik enorm van. Je voelt je machteloos. 'Computer says no', dus doe alles nog maar een keer (en nog een keer). Ieder stukje menselijkheid was er vanaf. Doe nou maar gewoon, dan ben je er vanaf (of niet).
Je kunt zeggen dat mijn partner niet meewerkt met het onderzoek. Maar komop zeg, als je dezelfde gegevens een maand eerder nog hebt aangeleverd voor de derde keer toen (op locatie notabene!) dan houdt die medewerking wel een keer op. Na nogmaals flink boos worden aan de telefoon is het opgelost en nu is het even stil. Het bleek een 'IT probleem' te zijn, maar hier schrok ik enorm van. Je voelt je machteloos. 'Computer says no', dus doe alles nog maar een keer (en nog een keer). Ieder stukje menselijkheid was er vanaf. Doe nou maar gewoon, dan ben je er vanaf (of niet).
En ja dat maakt mij angstig. Niet omdat de kans zo groot is dat het gebeurt. Maar als het gebeurt is de impact enorm. Zo wil ik ook absoluut voorkomen dat ik niet in mijn computer kan zonder lokaal account. Zodra Microsoft om wat voor reden dan ook je account sluit ben je alles kwijt. Je weet vaak niet waarom, je krijgt geen gehoor en mag het zelf maar 'oplossen'. Voor dit probleem is het simpel: zorgen dat je een lokaal account hebt. Maar hoe beperk ik het risico van blokkades bij banken? Cash is absoluut een optie, maar dat is helaas niet zo eenvoudig als pinnen. Vandaar de vraag: kan ik simpel een rekening ergens openen zonder dit gezeur?
Ik heb het idee dat een hoop mensen het een non-issue vinden. Dat mag en wellicht moet ik het gewoon loslaten en lekker verder gaan met mijn leven. Maar ik vind het heel moeilijk om niet na te denken over dit soort scenarios en dan het gevoel daar iets aan te willen doen te onderdrukken. Ik hou er niet van als er partijen zijn die macht op mij kunnen uitoefenen en met één druk op de knop alles waar ik hard voor heb gewerkt kapot kunnen maken. Wetende dat het kan is voor mij lastig. Ik lees dat een hoop mensen dat kunnen loslaten, maar ik vind dat moeilijk. Ik ben het type persoon dat kansen spreid. Ik ben het type persoon dat naast plan A nog een plan B en C heeft. Ik ben het type persoon dat liever niet afhankelijk is van anderen (mensen, bedrijven etc). Wanneer ik geld over heb los ik liever mijn hypotheek af, wetende dat ik wellicht meer winst zou kunnen halen met beleggen. De dag waarop de bank geen partij meer is tussen mij en mijn woning gaat hier absoluut gevierd worden.
Het is lastig om mijn gevoel over te brengen merk ik, zeker omdat het voor velen geen probleem is. Wat dat betreft dank ik ook iedereen in deze discussie. Ik vind het niet erg om te horen als ik me niet moet aanstellen en mensen het een bullshit topic vinden. Sterker nog, ik denk dat mijn leven een stuk relaxter wordt als ik eens leer wat meer dingen los te laten en niet alles wil oplossen