Eindelijk overstappen naar een Linux server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik ben langzaam bezig om de overstap te maken van Windows naar Linux.
Mijn kennis van Linux is nog vrij sumier. Ik heb de afgelopen 20 jaar al meerdere pogingen gedaan, maar liep steeds tegen de bekende muur aan.
Deze keer probeer ik het door te zetten :)
Helaas kom ik er na 4 dagen non-stop klooien in virtuele machines, uren aan Youtube video's, en ontelbare google zoekopdrachten nog steeds niet uit.

Wat ik heb (had ondertussen, want de Windows server is verwijderd, en er staat nu Proxmox op) :
Een Windows Server (2022) die diende als fileserver, mediastreamer (jellyfin), downloadbak en waar VMware pro op draaide om te spelen met verschillende VM's.
De server was een simpele kantoordesktop met een externe 6TB schijf voor de opslag. Daarnaast een extra 6TB schijf als wekelijkse backup.

Wat ik wil:
Een server met Proxmox als basis waar ik hetzelfde mee kan. Dus een fileserver, Jellyfin, en daarnaast ook Nextcloud voor het gezin. En natuurlijk ook de optie om met VM's te spelen.
Ik wil ook beide 6TB als opslag gaan inzetten. Het merendeel is niet heel belangrijke data (films en muziek). Voor de belangrijke data (foto's bijv) heb ik nog een extra 2TB schijf die ik als backup wil inzetten.
Echter staat één van de schijven nu nog vol met media (NTFS). De andere heb ik gewist en aangesloten op de server. Dus zodra de server werkend is wil de data kopieeren, en de andere schijf ook inzetten voor de opslag.

Ik heb via proxmox (en daarvoor via VMware) geprobeerd alles individueel werkend te krijgen. Dat ging best redelijk. Dus ik snap grotendeels hoe alles werkt.
Toch kom ik er niet uit hoe ik het nou het beste kan indelen/combineren.

Het grootste probleem waar ik tegenaan loop is de externe opslag.
Daar staan mijn films en muziek op. Die zijn nodig voor Jellyfin maar die wil ik ook gaan inzetten voor de data van Nextcloud.

Hoe kan ik dit het beste gaan aanpakken? Ik hoef niet bij het handje genomen te worden om dit voor elkaar te krijgen, maar advies van iemand die hier verstand van heeft zou fijn zijn.
Hoe zouden jullie dit inrichten?
Is het verstandig om dit allemaal via verschillende VM's/Containers te doen, of kan dit eigenlijk allemaal prima op één Ubuntu server draaien?

De hardware:
cpu: i5-4590T
mem: 16gig
interne ssd: 256gig (voor de OS-en)
externe opslag: 2x 6TB, 1x 2TB (voor de data)

Sorry voor het lange (en wellicht) warrige verhaal, maar na zoveel uren aan het zoeken en proberen geweest te zijn zie ik gewoon dat er teveel opties zijn, en ik nu echt niet meer weet wat ik het beste kan doen...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 18:43
Ik zou er zelf voor kiezen om dingen waar een standaard Ubuntu package voor is, daarvoor te gaan - en op het moment dat dat er niet is, voor een container te gaan.

Voorbeeldje: ik heb zelf een server met Debian staan en wilde daar een Unifi controller op laten draaien. Nu heb je daar allerlei extra packages voor nodig, waaronder een Mongo database. Dat waren programma's die niet in de standaard Debian package repository zitten, was een gedoe om werkend te krijgen en nog meer gedoe om over de Debian releases heen werkend te houden - dus die mooi in een docker container gezet.

Maar er zijn verschillende keuzes en verschillende mensen die verschillende voorkeuren hebben. Ongetwijfeld dat er docker-fans zijn die bij voorkeur ALLES in een eigen container doen. Of docker-anti-fans, die bij voorkeur GEEN containers doen.

Belangrijkste is denk ik: doe iets. Maak een keuze, zorg dat het werkt. En in de maanden/jaren daarna ga je het verbeteren, maak je andere keuzes. Zo heb ik die desbetreffende Unifi controller een flinke tijd helemaal onder Debian laten draaien, met wat moeite dus al die extra packages weten te installeren, dependencies uitgezocht enzo - en pas een flinke tijd later omgezet naar een schonere Debian installatie met die Unifi controller als container.

Doe iets. En maak het daarna beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:35

Cyphax

Moderator LNX
Mijn advies is om zowel Nextcloud als Jellyfin in LXC-containers te draaien. Proxmox heeft daar in de UI ondersteuning voor en zo'n container neemt minder ruimte in beslag. Er zijn ook templates voor, waaronder eentje voor Nextcloud. Het is vergelijkbaar met Docker.
Ik heb toevallig zelf ook Jellyfin en Nextcloud draaien, en heb ze een tijdje terug gemigreerd van VM naar container. Mijn server heeft maar 16GB RAM (meer ondersteunt ie helaas niet) en dat is met een paar VM's al wel vol, net als de SSD waar de virtuele storage allemaal op staat. Nu draaien er 8 containers en 1 VM, en dan is ongeveer 8 tot 12 GB aan RAM in gebruik.

Je zou een VM kunnen optuigen met OMV of TrueNAS (of een container met het fileserver template -- smb in een container is lastig), de storage doorgeven aan die VM, en dan via SMB storage weer naar "buiten" toe openzetten, wat met iets als OMV een stuk prettiger te doen is. Nextcloud en Jellyfin kunnen er allebei mee overweg als de data op een gemounte share wordt gezet, en als je het op deze manier centraliseert is het iets makkelijker te backuppen in mijn beleving, en als je dan de storage wijzigt hoef je alleen maar te zorgen dat die shares blijven werken. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Cyphax op 02-07-2024 08:32 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:51

BHQ

Qua disken, als je iets als NextCloud te draaien, overweeg dan eens 2 disks in die machine in een mirror (kan Proxmox met ZFS out of the box). Harde schijven zijn dingen die stuk kunnen en je bent jezelf dankbaar als je die mirror gewoon weer kan herstellen.

Dit uiteraard naast je backups. Niet ter vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
vanaalten schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:13:
Belangrijkste is denk ik: doe iets. Maak een keuze, zorg dat het werkt.
Dit is dus waar ik tegenaan liep. Na zoveel informatie opgenomen te hebben weet je uiteindelijk niet meer waar je moet beginnen :F

Ik had wel een idee wat ik wil, alleen liep ik tegen het probleem van de opslag aan. Ik heb maar 1 extra (usb) schijf die ik nu in kan zetten voor de data opslag (de 2e kan ik pas inzetten zodra de eerste goed werkt, en ik de data overgezet heb). Maar die moet dan ook beschikbaar zijn voor de andere servers.
De keuze viel dan op Truenas of Openmediavault. Het is de laatste geworden.
Dit vnml omdat het een enkele usb schijf is, en dat Truenas ivm ZFS dan eigenlijk weinig zin heeft (klopt dit?)

Alleen hoe krijg ik die schijf het beste gekoppeld aan Openmediavault?
Daar zijn ook weer meerdere opties voor.
Op dit moment loopt ie als usb-passthrough naar de OMV server. Maar hij zou ook als LVM pool in proxmox gezet kunnen worden, en dan naar de OVM server.
Maakt het veel uit welke optie ik kies? Het werkt via passthrough, alleen vind ik de snelheid erg traag (50MB/s ipv de 100MB/s die ik op de Windows server gewend was). Hij start de transfer op 100MB/s+ maar zakt binnen enkele seconden naar de 50.

Met de servers klooien en opnieuw moeten instellen vind ik niet erg. Maar om meerdere keren 5-6TB aan data te moeten overzetten heb ik niet heel veel zin in :P
Dus dat wil ik wel graag in één keer goed doen.
Cyphax schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:30:
Mijn advies is om zowel Nextcloud als Jellyfin in LXC-containers te draaien.
Hier was ik ondertussen zelf ook al achter gekomen, en zo draait Jellyfin al. Nextcloud is het volgende project. Maar dat kan pas zodra ik mn opslag op orde heb. :)
BHQ schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:39:
Qua disken, als je iets als NextCloud te draaien, overweeg dan eens 2 disks in die machine in een mirror (kan Proxmox met ZFS out of the box). Harde schijven zijn dingen die stuk kunnen en je bent jezelf dankbaar als je die mirror gewoon weer kan herstellen.
Het is helaas een simpel kantoorbakkie. Er is intern maar ruimte voor 1 ssd. Dat is dus een 256GB. Dus ik zit vast aan de externe schijven.
Ik zit ook nog in dubio wat ik met de 2e schijf ga doen. Als extra storage, of als mirror. Maar dat is voor later. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb zelf een gewone x86-doos staan, da's standaard Debian met wat klassieke services (geen containers). Daarnaast ook een ARM-systeempje waar ik oa HomeAssistant en Adguard in Docker heb draaien.

Containers zijn heel handig, maar configuratie is wel wat omslachtiger dan een service die rechtstreeks op je OS draait. Leercurve is net iets steiler. Zeker als je je weg nog zoekt in Linux is het misschien handiger om in een VM wat te prutsen en zelf de basis proberen op te zetten.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Even een kleine update over hoe het loopt.

Het plan om Proxmox te gebruiken heb ik maar even on hold gezet. Het lukte maar niet om een fatsoenlijke snelheid te krijgen naar de onderliggende VM's. Hij bleef maar rond de 50MB/s hangen.
Uren lopen zoeken, maar geen oplossing kunnen vinden.

Dus ik heb nu maar een Ubuntu server geïnstalleerd. Dat ging vrij soepel. Ook Jellyfin en Nextcloud waren geen probleem om aan de praat te krijgen.
Wel heb ik dagen lopen klooien om iets simpels als een share aanmaken aan de praat te krijgen. Geen idee waarom dat niet wou lukken. Ik deed letterlijk netjes wat de tutorials aangaven. Maar dat werkt nu dus ook :)

Heb nu besloten de server te laten zoals ie is, en verder te experimenteren in vmware.
De hardware zoals die nu is is toch wel erg beperkt om er verder mee aan de slag te gaan. Volgende punt is dus om een "echte server" in te gaan richten. Iets waar meer dan 1 interne schijf in kan. En hopelijk dat Proxmox daar beter op wilt draaien :)

Ik moet zeggen dat ik een paar keer op het randje heb gestaan om het op te geven (vooral als iets simpels als een disk sharen, dat je binnen een halve minuut aan de praat hebt onder windows, niet wil lukken...).
Maar in de +-2 weken dat ik er nu mee bezig ben lijk ik er mijn weg steeds meer in te vinden. En daarnaast vind ik het ook leuk. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-06 11:27

duderuud

Sliden is koel

Je zou ook eens kunnen kijken naar TrueNAS Scale. NAS-functionaliteit maar ook mogelijk om VM's en apps te draaien.

Alternatief is Unraid...

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:55
Proxmox is toch ook wat uitgebreider en makkelijker uit te breiden met clusters bijvoorbeeld? Mijn voorkeur gaat eigenlijk altijd uit naar een Ubuntu LTS versie met daarop Portainer en een Proxy Manager. Dan heb je eigenlijk niet meer nodig.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
duderuud schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:16:
Je zou ook eens kunnen kijken naar TrueNAS Scale. NAS-functionaliteit maar ook mogelijk om VM's en apps te draaien.

Alternatief is Unraid...
Truenas is ook een optie. Maar die werkt nu niet fijn omdat ik maar 1 interne disk heb. En die claimt hij volledig. Dat houdt dus in dat evt VM's vanaf een externe schijf moeten draaien.
Dus wellicht als op de nieuwe machine de netwerksnelheid in proxmox nog steeds traag is een goed alternatief.
SgtElPotato schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:19:
Proxmox is toch ook wat uitgebreider en makkelijker uit te breiden met clusters bijvoorbeeld? Mijn voorkeur gaat eigenlijk altijd uit naar een Ubuntu LTS versie met daarop Portainer en een Proxy Manager. Dan heb je eigenlijk niet meer nodig.
Mijn voorkeur gaat (nu nog even) uit naar echte VM's. Daar heb ik veel ervaring mee.
Ik heb me verdiept in Docker, maar vind die stap voor nu nog even iets te groot. Maar staat uiteraard ook op het to-learn lijstje :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:40

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Oeh, en vergeet niet om zo veel mogelijk alles te documenteren. Als je ooit nog eens overnieuw moet beginnen dan heb je in ieder geval een idee wat je moet doen. Ik liep er keer op keer tegen aan dat ik een server helemaal geconfigureerd had, door naar het volgende project, je hoofd zit vol met dat volgende project en je krijgt een issue dat je wilt oplossen op de eerste server. "Hoe deed ik dat ook weer???" "Welk config filetje heb ik dat ook weer ingesteld" . Daarnaast, als je meerdere distro's door elkaar gaat gebruiken, dan werken sommige dingen niet op de ene distro zoals ze wel werken op de andere.
Je gaat HEEL veel leren en ik vind het nog steeds leuk om mee bezig te zijn, maar ja, dat moet je ook maar liggen natuurlijk.

Met Linux is het inderdaad wel een beetje, er zijn meerdere wegen naar Rome en er is niet één beste manier om iets aan te vliegen. De keuze en daarmee de vrijheid ligt bij jezelf. Dat is soms fijn en soms een blok aan je been :D

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
En maar weer even een update.
Ik heb het voor nu maar weer opgegeven, en Windows server 2022 terug gezet.
Het klooien was aan het begin leuk. Maar om voor elke kleine handeling waar je in windows een paar muisklikken voor nodig hebt diverse config files moet aanpassen met commando's die je maar gewoon overtiept, en eigenlijk geen idee hebt wat je doet omdat er geen logica in te vinden is, is uiteindelijk té frustrerend geworden.

Ik ben eerst dagen bezig geweest om een simpele fileserver in te richten. Netjes de tutorials gevolgd, maar toch werkt het uiteindelijk niet, of niet zoals je het graag zou willen hebben.
Toen ik dat enigszins aan de praat heb gekregen ging ik proberen een VM aan de praat te krijgen. Dat ging vrij simpel. Tot het moment dat ik een netwerk bridge moest gaan maken. Dat heeft weer een paar dagen gekost om dat niet voor elkaar te krijgen...

Aangezien ik deze server toch wel nodig heb voor mijn dagelijkse gebruik ben ik maar weer terug gestapt naar windows. En binnen 2 uur alles aan de praat gekregen zoals ik het wou hebben (1 uur daarvan was updates runnen).

Ik ben nog steeds van plan om de overstap te gaan maken, maar dan wel op een machine waar ik niet van afhankelijk ben.
Ik hoop over een maand of 2 een nieuwe machine aan te schaffen, waar ik hopelijk Proxmox wel correct aan de praat kan krijgen. Dat maakt het klooien met de server een stuk makkelijker.
Als ik een fileserver heb draaien ben ik al tevreden. Dat is me met Ubuntu nog niet gelukt (op een manier dat ik wil). Wel met OMV of Truenas. Dus als ik die goed aan de praat kan krijgen onder Proxmox is er meer ruimte om met Linux te gaan experimenteren...
Tot nu toe is het een vrij frustrerende ervaring geweest. Maar aangezien Windows server eigenlijk geen optie is qua prijs, moet ik de stap uiteindelijk wel gaan maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
@fm77
Waarvoor moest je een network bridge maken? Meestal zijn de defaults wel goed en is een nieuwe vm of container maken een paar muiskliks. Wat vond je onlogisch? :)

Soms moet je wel bakkeleien met dit soort software maar het is ook eigenlijk wel een vak apart; het is niet zo gek dat daar uren in gaan zitten. Dat ligt niet aan jou, dat gaat bij mij niet anders. Ik ben al een paar dagen bezig met een proxmox backup server opzetten en het heeft eerlijk gezegd wel een paar pogingen gekost om het zo te krijgen als ik het wil hebben. In mijn geval zag ik iets stoms over het hoofd met rechten, ergens. Uiteindelijk klopt het allemaal wel en is de configuratie die je daadwerkelijk maar hoefde te doen niet zo heel veel.

Wat je zou kunnen doen is Proxmox in VirtualBox draaien. Stel dat je daarmee er meer thuis in wordt, en je zet een VM of container op die je wilt verhuizen naar die server, dan kan je op die server proxmox installeren, de gevirtualiseerde Proxmox-node toevoegen (je hebt dan een cluster van 2 nodes) en dan kan je eventuele containers en vm's gewoon migreren met werkende configuratie en al. Dan hoef je niet dingen dubbel te doen. :)

Qua fileserver heb ik niet zoveel ervaring met iets anders dan OMV, maar dat bevalt eerlijk gezegd wel weer heel goed. Al heb ik het momenteel uitstaan en heb ik geen fileserver meer. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 22-07-2024 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:22
Zomaar een gek idee, maar je zou je vragen mbt Proxmox natuurlijk ook in het Proxmox topic kunnen gooien ;)
Het grote Proxmox VE topic

Ik ben inmiddels een jaar of 15 geleden begonnen met een RPi, toen een Debian Server NUC en nu een Proxmox server, maar met Proxmox heb ik eigenlijk nog nooit moeite gehad. Hooguit de schijfindeling. De truc bij Proxmox in mijn ogen is om na installatie zo veel mogelijk van de host af te blijven en alles met VM’s en LXC’s op te lossen. Zoals je bij VMware ESXi ook zou doen. Daar ga je ook niet in ESXi lopen prutsen om een share te maken, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
fm77 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:17:
Maar om voor elke kleine handeling waar je in windows een paar muisklikken voor nodig hebt diverse config files moet aanpassen met commando's die je maar gewoon overtiept, en eigenlijk geen idee hebt wat je doet omdat er geen logica in te vinden is, is uiteindelijk té frustrerend geworden.
man pages!

De meeste van die commandos hebben een man page als de man software package is geinstalleerd:
$ man man
[..]
NAME
       man - an interface to the system reference manuals

Bv:
$ man ls
[..]
NAME
       ls - list directory contents

SYNOPSIS
       ls [OPTION]... [FILE]...

DESCRIPTION
       List  information  about  the FILEs (the current directory by default).
       Sort entries alphabetically if none of -cftuvSUX nor --sort  is  speci-
       fied.

Mandatory  arguments  to  long  options are mandatory for short options
       too.

-a, --all
              do not ignore entries starting with .

-A, --almost-all
              do not list implied . and ..

--author
              with -l, print the author of each file

-b, --escape
              print C-style escapes for nongraphic characters

--block-size=SIZE
              with  -l,  scale  sizes  by  SIZE  when  printing  them;   e.g.,
              '--block-size=M'; see SIZE format below
[..]
De meeste van die commandos kun je opzoeken in de man pages en wat de extra argumenten doen.
Als ze geen man page hebben, de meeste kennen ook het --help argument:
$ ls --help
Usage: ls [OPTION]... [FILE]...
List information about the FILEs (the current directory by default).
Sort entries alphabetically if none of -cftuvSUX nor --sort is specified.

Mandatory arguments to long options are mandatory for short options too.
  -a, --all                  do not ignore entries starting with .
  -A, --almost-all           do not list implied . and ..
      --author               with -l, print the author of each file
[..]

Voor een boel config bestanden bestaan er ook man pages:
$ man smb.conf
[..]
NAME
       smb.conf - The configuration file for the Samba suite

SYNOPSIS
       The smb.conf file is a configuration file for the Samba suite.
       smb.conf contains runtime configuration information for the Samba
       programs. The complete description of the file format and possible
       parameters held within are here for reference purposes.

HOW CONFIGURATION CHANGES ARE APPLIED
       The Samba suite includes a number of different programs. Some of them
       operate in a client mode, others are server daemons that provide
       various services to its clients. The smb.conf file is processed in the
       following way:

o   The Samba suite's client applications read their
                  configuration only once. Any changes made after start aren't
                  reflected in the context of already running client cmd.

o   The Samba suite's server daemons reload their configuration
                  when requested. However, already active connections do not
                  change their configuration. More detailed information can be
                  found in smbd(8) and winbindd(8) manual pages.

To request Samba server daemons to refresh their configuration, please
       use smbcontrol(1) utility.
[..]
$ find /usr/share/man -iname '*.conf*'
/usr/share/man/man5/ucf.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/deluser.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/request-key.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/e2fsck.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/dhclient.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/initramfs.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/faillock.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/pam.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/pstore.conf.d.5.gz
/usr/share/man/man5/journald.conf.d.5.gz
/usr/share/man/man5/ldap.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/rsyncd.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/namespace.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/journald.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/semanage.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/timesyncd.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/networkd.conf.d.5.gz
/usr/share/man/man5/user-dirs.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/sudo.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/systemd-system.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/sudo_logsrvd.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/pstore.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/logrotate.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/networkd.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/libaudit.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/idmapd.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/gitweb.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/systemd-user.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/limits.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/logind.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/sepermit.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/user.conf.d.5.gz
/usr/share/man/man5/locale.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/sysctl.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/nfs.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/update-initramfs.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/kernel-img.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/smb.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/udev.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/apt.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/timesyncd.conf.d.5.gz
/usr/share/man/man5/nfsmount.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/logind.conf.d.5.gz
/usr/share/man/man5/apt_auth.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/key.dns_resolver.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/access.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/mke2fs.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/time.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/system.conf.d.5.gz
/usr/share/man/man5/adduser.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/whois.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/systemd-sleep.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/pam_env.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/journald@.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/sleep.conf.d.5.gz
/usr/share/man/man5/group.conf.5.gz
/usr/share/man/pt/man5/deluser.conf.5.gz
/usr/share/man/pt/man5/apt.conf.5.gz
/usr/share/man/pt/man5/apt_auth.conf.5.gz
/usr/share/man/pt/man5/adduser.conf.5.gz
/usr/share/man/ru/man5/semanage.conf.5.gz
/usr/share/man/it/man5/apt.conf.5.gz
/usr/share/man/pt_BR/man5/sysctl.conf.5.gz
/usr/share/man/uk/man5/sysctl.conf.5.gz
/usr/share/man/nl/man5/deluser.conf.5.gz
/usr/share/man/nl/man5/apt.conf.5.gz
/usr/share/man/nl/man5/apt_auth.conf.5.gz
/usr/share/man/nl/man5/adduser.conf.5.gz
/usr/share/man/de/man5/deluser.conf.5.gz
/usr/share/man/de/man5/sysctl.conf.5.gz
/usr/share/man/de/man5/kernel-img.conf.5.gz
/usr/share/man/de/man5/apt.conf.5.gz
/usr/share/man/de/man5/apt_auth.conf.5.gz
/usr/share/man/de/man5/adduser.conf.5.gz
/usr/share/man/fr/man5/deluser.conf.5.gz
/usr/share/man/fr/man5/sysctl.conf.5.gz
/usr/share/man/fr/man5/kernel-img.conf.5.gz
/usr/share/man/fr/man5/apt.conf.5.gz
/usr/share/man/fr/man5/apt_auth.conf.5.gz
/usr/share/man/fr/man5/adduser.conf.5.gz
/usr/share/man/sv/man5/sysctl.conf.5.gz
/usr/share/man/ja/man5/apt.conf.5.gz
En ook zelfs voor bepaalde services (units voor systemd systemen):
$ find /usr/share/man -iname '*.service*'
/usr/share/man/man5/user@.service.5.gz
/usr/share/man/man5/systemd.service.5.gz
/usr/share/man/man5/user-runtime-dir@.service.5.gz
/usr/share/man/man1/systemd-firstboot.service.1.gz
/usr/share/man/man8/systemd-ask-password-wall.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-boot-check-no-failures.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-networkd.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-user-sessions.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-mkswap@.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-update-utmp.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-integritysetup@.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-update-utmp-runlevel.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-udev-settle.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-halt.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-networkd-wait-online.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-fsckd.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-time-wait-sync.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-poweroff.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-journald@.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-fsck-root.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-veritysetup@.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-makefs@.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-fsck-usr.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-rfkill.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-growfs@.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-tmpfiles-setup.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-ask-password-console.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-modules-load.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-timesyncd.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-reboot.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-random-seed.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-suspend.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-udevd.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-machine-id-commit.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-network-generator.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-tmpfiles-setup-dev.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-fsck@.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-pcrphase-initrd.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-timedated.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-pcrphase-sysinit.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-initctl.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-hybrid-sleep.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-remount-fs.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-sysext.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-growfs-root.service.8.gz
/usr/share/man/man8/rc-local.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-binfmt.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-hostnamed.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-backlight@.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-cryptsetup@.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-sysctl.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-sysusers.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-localed.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-volatile-root.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-repart.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-hibernate.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-pstore.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-hibernate-resume@.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-kexec.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-importd.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-journald.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-quotacheck.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-tmpfiles-clean.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-pcrphase.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-networkd-wait-online@.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-suspend-then-hibernate.service.8.gz
/usr/share/man/man8/systemd-logind.service.8.gz
$ man man
[..]
FILES
       /etc/manpath.config
              man-db configuration file.

/usr/share/man
              A global manual page hierarchy.

Die man pages zijn goud waard als je je weer eens op onbekend gebied waagt ;)

[ Voor 32% gewijzigd door deHakkelaar op 22-07-2024 23:58 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
lolgast schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:56:
Ik ben inmiddels een jaar of 15 geleden begonnen met een RPi, ...
Overdrijven is ook een vak ;)
Release date 29 February 2012; 12 years ago
Wikipedia: Raspberry Pi

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:22
Ja weet ik veel, pak hem beet. Hoe ouder je wordt hoe minder lang zo’n jaar lijkt te duren ;) Ik kocht hem bij release in ieder geval

[ Voor 5% gewijzigd door lolgast op 22-07-2024 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ow en nog iets, ik heb op geen enkele Linux systeem een desktop geinstalleerd om een boel redenen (behalve m'n werkstation).
Dus dan valt er niks te klikken zoals je met Windhoos gewend bent.
Als je mazzel hebt is er een TUI tool aanwezig (Text User Interface) om ea te configureren.
Zoals bv nmtui voor network-manager.

EDIT:
$ man NetworkManager
[..]
NAME

NetworkManager - network management daemon

[ Voor 12% gewijzigd door deHakkelaar op 22-07-2024 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Cyphax schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:41:
@fm77
Waarvoor moest je een network bridge maken? Meestal zijn de defaults wel goed en is een nieuwe vm of container maken een paar muiskliks. Wat vond je onlogisch? :)

Qua fileserver heb ik niet zoveel ervaring met iets anders dan OMV, maar dat bevalt eerlijk gezegd wel weer heel goed. Al heb ik het momenteel uitstaan en heb ik geen fileserver meer. :+
Volgens mij heb ik een bridge nodig de VM's via het netwerk te kunnen benaderen toch?
Maar Proxmox zelf aan de praat krijgen (incl netwerk en werkende VM's) ging ook heel simpel.
Het probleem was dat de netwerksnelheid op max 50-60MB bleef hangen. Zonder Proxmox had ik wel de volle 100MB/s.

Ik heb het een tijdje aangekeken met alleen Ubuntu als server, maar zonder VM's erop heb je het al snel verklooid :P

Ik heb er wel veel van geleerd, maar vind een gui toch echt wel fijner werken. Gelukkig heb ik daar Webmin of Cockpit voor gevonden. Die maken de simpele taken al een stuk makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
fm77 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:13:
[...]
Volgens mij heb ik een bridge nodig de VM's via het netwerk te kunnen benaderen toch?
Meestal maakt je VMM deze zelf al aan.
Of kun je er 1tje aanmaken via de VMM GUI.
En dan je VM's eraan hangen/een slave maken vd bridge inclusief mogelijk wat fysieke of virtuele netwerk interfaces naargelang netwerk vereisten/wensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• humulus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:00
Misschien een idee om een distributie te gebruiken die ontwikkeld is om een Windows server te vervangen?

Ik gebruik zelf al jaren Nethserver. Draaide eerst op een oude PC, later als VM in Proxmox.

Weet niet of ze alles bieden wat jij zoekt, maar wellicht dat het ontbrekende deel dan in een container/vm er naast kan draaien...
Ik gebruik bijvoorbeeld de mailservermodule van Nethserver maar vond hun spamfilter wat minder. Heb daarom Proxmox mailgateway ernaast draaien in een container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Na bijna ruim 2 maanden weer een update. :P
Ik ben elke dag wel bezig geweest met experimenteren met wat wel en niet goed werkt.
Ook heb ik een extra pc erbij geplaatst die iets meer power heeft.
Daar draait Proxmox nu prima op. Maar nog wel steeds de beperking van de 2 externe usb schijven.

Ik heb diverse vm's en lxc's draaien. En dat gaat redelijk.
Op dit moment heb ik de windows machine alleen nog in gebruik als smb fileserver. Dat bevalt me eigenlijk wel prima. Het gemak van shares aanmaken, users en rechten zetten heb ik (nog) niet trerug kunnen vinden in een Linux alternatief. Toch is het de bedoeling dat ook die server over gaat naar een Linux variant.

Ik heb nu al meerdere keren Openmediavault geprobeerd, maar steeds als ik denk dat ik het werkend heb, loop ik weer tegen iets aan. Het is zo gebruiksonvriendelijk in elkaar gezet dat het me elke keer weer frustreerd om daarmee te moeten werken.
Daarnaast is het eigenlijk ook overkill voor waar ik het eigenlijk voor nodig heb: een paar mappen op de externe schijf delen. Maar dan wel met 3 of 4 verschillende users die op bepaalde mappen lees en/of schrijf rechten hebben.

Het makkelijkste lijkt me eigenlijk om het via samba op Ubuntu (of Debian) in te stellen, maar ook daar loop ik te vaak tegen rechten issues aan. Bijvoorbeeld dat de shares wel werken, maar niet automatisch verschijnen in het netwerkgedeelte van windows verkenner, Of dat het onder de eerste user wel werkt, maar ik het onder de 2e user niet aan de praat krijg. En ik heb dan geen idee wat ik fout doe (ondertussen 100-en uren aan Youtube tutorials gekeken) :X

Dus ik stel weer de vraag of iemand een simpele oplossing heeft (liefst iets met een gui/webbased) om een paar samba shares te maken :)
Truenas vond ik veel fijner werken, maar dat is helaas geen optie ivm dat het om usb schijven gaat.

Het gaat (op dit moment) alleen maar om een map met media (video die ik naar een Jellyfin vm wil sturen, en muziek die ik via verkenner op mn windows pc wil kunnen afspelen).
Daarnaast ook een map met iso's en wat roms die ik vnml via windows benader.
Dus ik zou graag advies krijgen hoe iemand die er ervaring mee heeft dit zou opzetten.
humulus schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:36:
Misschien een idee om een distributie te gebruiken die ontwikkeld is om een Windows server te vervangen?

Ik gebruik zelf al jaren Nethserver. Draaide eerst op een oude PC, later als VM in Proxmox.

Weet niet of ze alles bieden wat jij zoekt, maar wellicht dat het ontbrekende deel dan in een container/vm er naast kan draaien...
Ik gebruik bijvoorbeeld de mailservermodule van Nethserver maar vond hun spamfilter wat minder. Heb daarom Proxmox mailgateway ernaast draaien in een container.
Sorry voor de late reply :$
Ik heb er destijds naar gekeken, maar hoewel het best interessant klinkt, is het niet echt wat ik zoek. Net als OMV is het iets te uitgebreid. Voor nu werk ik liever met losse VM's. En daar volstaat Proxmox prima voor. :)
Dus het enige waar ik nu nog moeite mee heb is te bepalen wat ik als fileserver moet gebruiken.

[ Voor 34% gewijzigd door fm77 op 17-09-2024 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:30
Ik zou zeggen, maar dat is eigen voorkeur, vergeet alles wat je tot nu te gedaan hebt en installeer unRAID.

Er is weinig wat zo simpel is maar ook zo uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
sigmundfreund schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 00:51:
Ik zou zeggen, maar dat is eigen voorkeur, vergeet alles wat je tot nu te gedaan hebt en installeer unRAID.

Er is weinig wat zo simpel is maar ook zo uitgebreid.
Als ik een machine had staan met een rits 12TB schijven erin zou ik dat wel overwegen. Maar om dat voor een externe usb schijf met maar een paar shares aan te gaan schaffen gaat me wat ver :)

Mocht iemand me via dm willen helpen om deze simpele handeling waar ik al 2 maanden mee aanhet worstelen ben... Graag :$

Ik blijf het toch nog maar even onder OMV proberen. Dat draait, en heb net onder een werkend user account 5-6TB aan data (alweer) overgezet. Denk niet dat m'n schijven heel blij zijn met deze overstap naar linux. Dit zal al de 6e keer geweest zijn dat ie compleet vol geschreven is...

[ Voor 26% gewijzigd door fm77 op 17-09-2024 01:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Ik werk met en heb thuis al bijna 30 jaar linux machines. Ik krijg een beetje een gevoel dat ik een automonteur ben, jij een hobbyist. En toch wil je de komende maanden een Formule 1 wagen bouwen ;)

1. zo mooi en makkelijk en dedicated als Windows krijg je het niet.
Mijn ervaring is dat er altijd één of andere instelling naar boven kruipt die je niet helemaal lekker krijgt of met 'pleisters' moet oplossen. Na een paar upgrades werken die pleisters dan weer niet en moet je weer aan de bak om het uit te puzzelen. Hoe moderner je het wil (GUI/Web) hoe meer kans je op dat soort fratsen hebt.

2. Proxmox, docker, containers maakt het allemaal zeer complex. En ook 30 jaar geleden had ik al een collega die dan heel trots 20 vmware hosts op zijn 'server thuis' had draaien. Nooit begrepen. Tenzij je ernstige beveiligings- of productieproblemen verwacht (het is niet zakelijk toch?) zou ik lekker alles in één of enkele machines draaien van een grote distro als Ubuntu.

3. Een paar gebruikers in een thuissituatie, dan hoef je toch niet dagelijks te multiselecten met autocompletion op duizenden gebruikersgroepen? Ik zou smbd lekker met de config files opzetten, begin simpel, dan maar even zonder encrypted domain browsers of hoe het allemaal het. Gewoon net use X: \\ipadres\piet en gaan met die banaan. Dat maakt het namelijk robuust, al die prachtige NAS pakketten hangen uiteindelijk toch ook weer van scripts door liefhebbers aan elkaar en soms wordt het voor de gebruiker, de community of gewoon toeval, toch te complex.

4. Linux kan gewoon NTFS schijven lezen he, je hoeft niets over te zetten tussen je Windows smbd en je Linux smbd. Of begin met de bestanden waar je veel mee werkt.

Ik ben misschien wat van de oude stempel. Ik vind linux een prachtig systeem, maar soms moet je dingen simpel houden. Er zijn ook linux fans die helemaal niets doen met servers en zelfs de desktop. Die hebben een wsl instance of iets anders minimaals onder windows en doen niets anders als programmeren aan bash, mariadb, joomla, php of apache projecten. Ik heb zelf thuis nu ook al een jaartje bijna niks, alleen een wsl op een oude laptop die ik amper gebruik.

Een voorbeeldje uit mijn praktijk: Een bepaalde webapplicatie met slechts enkele bezoekers per dag die max een honderd MB uploaden is helemaal opnieuw geschreven. Het oude systeem is één of twee vm of baremetal servertjes database, java app, webserver. Als het in de hosting zou moeten denk ik dat €500 per maand veel is. Het nieuwe systeem een paar dozijn 'nodes', 'pods', een dozijn aan verschillende databases, applicatie servers, kubernetes controllers, enz enz enz.. €1500 cloudkosten, het gaat regelmatig plat, zeer ervaren linux/middleware mensen hebben geen flauw benul hoe het allemaal werkt dankzij 5 laags-abstracties en virtuele netwerken in virtuele netwerken. Oja en ontwikkelaars hebben zeer weinig gedocumenteerd.

In kan het korter samenvatten: Leuk speelgoed leidt tot overengineering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
jnr24 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 02:18:
In kan het korter samenvatten: Leuk speelgoed leidt tot overengineering.
Je hebt gelijk dat ik een hobyist ben. Al meer dan 40 jaar zelfs :P
En aan overengineering doe ik al net zo lang. Daarom is het ook een hobby :)
Proxmox, docker, containers maakt het allemaal zeer complex.
Met deze ben ik het niet helemaal eens (vanuit een hobyisten standpunt dan). Als ik alles op één server moest draaien had ik waarschijnlijk niets voor elkaar gekregen. Via VM's of containers kan je iets aan de praat krijgen en dan door gaan met een volgend project zonder iets anders te slopen :)

Maar achteraf gezien had ik van de uren die ik hierin gestoken heb wel een lifetime aan Windows server licenties kunnen aanschaffen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
fm77 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 02:50:
[...]

[...]

Met deze ben ik het niet helemaal eens (vanuit een hobyisten standpunt dan). Als ik alles op één server moest draaien had ik waarschijnlijk niets voor elkaar gekregen. Via VM's of containers kan je iets aan de praat krijgen en dan door gaan met een volgend project zonder iets anders te slopen :)
"Ja maar dan leer je niks" ;) (nee hoor ik geef je groot gelijk)
Maar achteraf gezien had ik van de uren die ik hierin gestoken heb wel een lifetime aan Windows server licenties kunnen aanschaffen :P
Ja heel herkenbaar, ik had het vroeger vooral met hardware, een scanner een cdrom brander die niet meer dan 2-speed wou etcetera. En sommige dingen zijn juist heel leuk, lvm, snapshots, vim, grep -Po, heel handige bash shortcuts zoals alt-. en ?!commando, fzf etcetera

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Laatst online: 20:54

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daarnaast is het eigenlijk ook overkill voor waar ik het eigenlijk voor nodig heb: een paar mappen op de externe schijf delen. Maar dan wel met 3 of 4 verschillende users die op bepaalde mappen lees en/of schrijf rechten hebben.

Het makkelijkste lijkt me eigenlijk om het via samba op Ubuntu (of Debian) in te stellen, maar ook daar loop ik te vaak tegen rechten issues aan. Bijvoorbeeld dat de shares wel werken, maar niet automatisch verschijnen in het netwerkgedeelte van windows verkenner, Of dat het onder de eerste user wel werkt, maar ik het onder de 2e user niet aan de praat krijg. En ik heb dan geen idee wat ik fout doe
Logs, logs, logs en logs. Daar staat wat er eventueel mis gaat. Ik heb onlangs op m'n werk een RHEL 9 server aangemeld aan ons domein en de paar Samba shares die erop worden aangeboden daar mee kan werken. Via verschillende geschreven artikelen en hulp pagina's (o.a. van RHEL zelf, account is vereist voor hun documentatie lezen, vind je ook elders) heb ik het aan de praat (en toen ging ik met vakantie en hebben andere het weer gesloopt :| ).

De rechten op de mappen worden geregeld middels ACLs zodat meerdere gebruikers of groepen bij een enkele share kunnen.

Wil je per gebruiker een share en niet een waar je met meerdere bij kan, dan is het gebruik van ACLs niet direct nodig. Sowieso gebruikers in een groep zetten en zorgen dat die groep altijd alles kan is je oplossing. Let er op dat nieuw gemaakte mappen/bestanden dan ook van de specifieke groep wordt en niet de primaire groep van de gebruiker.
(ondertussen 100-en uren aan Youtube tutorials gekeken) :X
Youtube is niet de beste leraar hiervoor. Veel wordt niet genoemd, je kan geen zaken copy/pasten of even door een zoekmachine gooien omdat niet duidelijk is hoe je het moet schrijven. Geschreven guides zijn veel en veel beter. Daar probeert men namelijk niet het YT algoritme te plezieren om zo veel mogelijk clicks te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hero of Time op 17-09-2024 19:17 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Als Windows emigrant ben ik niet al te happig om gigantische logfiles door te moeten spitten. Maar ik snap dat dat in Linux (helemaal zonder gui) wel noodzakelijk is.
Alleen zal ik geen fouten tegenkomen als ik alles " goed" geconfigureerd heb (volgens het systeem dan).
Als de fout bij mij ligt, en niet in de config zal ik die moeilijk kunnen vinden denk ik :P
Youtube is niet de beste leraar hiervoor. Veel wordt niet genoemd, je kan geen zaken copy/pasten of even door een zoekmachine gooien omdat niet duidelijk is hoe je het moet schrijven. Geschreven guides zijn veel en veel beter. Daar probeert men namelijk niet het YT algoritme te plezieren om zo veel mogelijk clicks te krijgen.
Ik ben zelf geen liefhebber van geschreven guides. Maar met elke actie die ik wil doen in Linux zijn ze zeker wel nodig.
Toch zijn er kanalen die zeker wel zinvol zijn. Learn Linux TV vind ik toch wel een behoorlijk leerzaam kanaal. Heeft me goed op weg geholpen met de basis van Ubuntu servers opzetten.

Deze week ook mijn desktop overgezet naar Linux (ZorinOS - voor de tigste keer). Ik game ook graag, en daar liep ik ook steeds op vast, dus nu toch maar de keuze gemaakt voor een dual-boot. Het is de bedoeling dat ik Windows alleen gebruik voor games.
Maar ik merk wel dat de meest simpele dingen die ik in Windows met mn ogen dicht kon doen telkens weer moet gaan opzoeken.
Uiteindelijk is de oplossing wel te vinden, maar het voelt wel behoorlijk omslachtig.
Maar dat zal waarschijnlijk liggen aan de bijna 40 jaar met Microsoft producten werken (DOS 3.2 -> Win11). :P

Dan nog een inhoudelijke vraag. Wederom te maken met shares...
Ik heb nog 1 windows server waar ik de documenten van het gezin op heb staan (die vind ik nog iets te belangrijk om mee te gaan klooien via linux).
Sinds ik over ben op ZorinOS probeer ik gebruik te maken van dezelfde samba shares die ik onder Windows (zonder problemen) gebruikte.
De shares benaderen onder linux was geen probleem. Alleen ben ik gewend om die als netwerkschijf gekoppeld te hebben. Dat heb ik deels opgelost door een koppeling via FSTAB.
Toch loop ik nog steeds regelmatig tegen meldingen aan dat ik niet de juiste rechten heb (voor bijvoorbeeld een .txt document aan te passen). Ook zie ik vaak dat een document dat ik op de share open in het programma (Notepad Next in dit geval) naar een temp map verwijst op de lokale pc. ipv de normale share naam.

Doe ik het goed op die manier (via fstab en het juiste windows account gekoppeld), of is er een betere manier om dit te doen?

[ Voor 21% gewijzigd door fm77 op 24-09-2024 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

fm77 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:43:
[...]

Als Windows emigrant ben ik niet al te happig om gigantische logfiles door te moeten spitten. Maar ik snap dat dat in Linux (helemaal zonder gui) wel noodzakelijk is.
Alleen zal ik geen fouten tegenkomen als ik alles " goed" geconfigureerd heb (volgens het systeem dan).
Als de fout bij mij ligt, en niet in de config zal ik die moeilijk kunnen vinden denk ik :P
Ja, dat laatste is wel een dingetje idd dat je niet zo snel in logs gaat vinden. :P Maar als ik het logging systeem van Linux vergelijk met Windows, is die van Linux toch wel fijner. Bij Windows moet je maar afwachten of het probleem überhaupt in de logs (event viewer) terecht komt en of er ook voldoende informatie bij staat.
[...]

Ik ben zelf geen liefhebber van geschreven guides. Maar met elke actie die ik wil doen in Linux zijn ze zeker wel nodig.
Toch zijn er kanalen die zeker wel zinvol zijn. Learn Linux TV vind ik toch wel een behoorlijk leerzaam kanaal. Heeft me goed op weg geholpen met de basis van Ubuntu servers opzetten.
Er zijn uiteraard uitzonderingen. Maar de paar die ik nog wel eens ben tegen gekomen zijn van eenzelfde gehalte als de dertien in een dozijn Windows "howto's" waar de achtergrondmuziek de stem overstemt of tergend traag in een notepad wat wordt getypt in een poging uit te leggen wat er wordt gedaan.

Een geschreven guide is ook nog eens makkelijk te doorzoeken. Gewoon ctrl+f en je zoekterm. Succes daarmee in een video. Was het nou op 4:20 genoemd, of op 16:28? Of toch ergens bij 43:50?
Deze week ook mijn desktop overgezet naar Linux (ZorinOS - voor de tigste keer). Ik game ook graag, en daar liep ik ook steeds op vast, dus nu toch maar de keuze gemaakt voor een dual-boot. Het is de bedoeling dat ik Windows alleen gebruik voor games.
De paar games die ik op de pc speel doen het prima met Steam+Proton. Check eens protondb.com of je games daar genoemd zijn en hoe goed dat zou werken.
Maar ik merk wel dat de meest simpele dingen die ik in Windows met mn ogen dicht kon doen telkens weer moet gaan opzoeken.
Uiteindelijk is de oplossing wel te vinden, maar het voelt wel behoorlijk omslachtig.
Maar dat zal waarschijnlijk liggen aan de bijna 40 jaar met Microsoft producten werken (DOS 3.2 -> Win11). :P
Ik heb ook heel lang met Windows gewerkt en nu nog heb ik er zakelijk mee te maken als beheerder. Waar ik vroeger zo naar en bepaalde optie kon klikken, moet ik nu ook zoeken waar MS dat in vredesnaam heeft verstopt. En dan kom je erachter dat het functioneel zo uitgekleed is, dat je er alsnog niks aan hebt. Mag je weer gaan zoeken naar de alternatieve locatie en hopen dat die er nog is. In dat opzicht is Windows meer omslachtig geworden.
Dan nog een inhoudelijke vraag. Wederom te maken met shares...
Ik heb nog 1 windows server waar ik de documenten van het gezin op heb staan (die vind ik nog iets te belangrijk om mee te gaan klooien via linux).
Sinds ik over ben op ZorinOS probeer ik gebruik te maken van dezelfde samba shares die ik onder Windows (zonder problemen) gebruikte.
De shares benaderen onder linux was geen probleem. Alleen ben ik gewend om die als netwerkschijf gekoppeld te hebben. Dat heb ik deels opgelost door een koppeling via FSTAB.
Toch loop ik nog steeds regelmatig tegen meldingen aan dat ik niet de juiste rechten heb (voor bijvoorbeeld een .txt document aan te passen). Ook zie ik vaak dat een document dat ik op de share open in het programma (Notepad Next in dit geval) naar een temp map verwijst op de lokale pc. ipv de normale share naam.

Doe ik het goed op die manier (via fstab en het juiste windows account gekoppeld), of is er een betere manier om dit te doen?
Ik weet niet precies welke desktop omgeving er gebruikt wordt bij ZorinOS, maar voor het benaderen van SMB shares zou je file manager alleen al moeten volstaan. In de adresbalk vul je dan 'smb://<server>/<share>' in om je map te benaderen. Bestanden zijn dan ook direct te openen.

In het verleden gebruikte ik Xfce en met de Thunar file manager ervan (icm gvfs) moest ik ook goed opletten dat na het wijzigen het tijdelijke bestand was bijgewerkt en moest ik die nog handmatig op de juiste netwerklocatie zetten. Nu met KDE doet die file manager, Dolphin, in zekere zin hetzelfde, maar hier wordt KIO gebruikt en die houdt het tijdelijke bestand in de gaten en geeft na opslaan een melding of je het bestand weer wilt uploaden en overschrijven.

De methode via fstab kan ook prima. Bestanden zijn dan direct bruikbaar en je zou geen tijdelijke bestanden moeten krijgen. Let wel goed op bij de opties die je voor het mounten hebt opgegeven dat je naast je credentials ook een eigenaar ervoor meegeeft. Doe je dat niet, dan is het standaard van de gebruiker die de locatie mount en dat is root. Geef je een uid mee, dan wordt dat de eigenaar. Dus 'uid=1000' bijvoorbeeld zou je probleem moeten verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:39:
De methode via fstab kan ook prima. Bestanden zijn dan direct bruikbaar en je zou geen tijdelijke bestanden moeten krijgen. Let wel goed op bij de opties die je voor het mounten hebt opgegeven dat je naast je credentials ook een eigenaar ervoor meegeeft. Doe je dat niet, dan is het standaard van de gebruiker die de locatie mount en dat is root. Geef je een uid mee, dan wordt dat de eigenaar. Dus 'uid=1000' bijvoorbeeld zou je probleem moeten verhelpen.
Thx. Ik ga dat zo proberen.
Maar dat zou toch eigenlijk niet nodig moeten zijn als ik de share al gekoppeld heb met de juiste credentials (die volledige controle hebben op die map)? Of is dat nog steeds Windows-denken?
Ik heb de map gedeeld met account User1 (fictief), die heeft alle rechten op die map. Als ik de share onder linux koppel met dezelfde credentials zou dat toch voldoende moeten zijn?

Bedankt voor je antwoorden trouwens. Ondanks dat ik in mn eerste post aangaf geen handje hoefde vast te houden, merk ik wel dat de overstap moeilijker is dan ik verwachtte. Juist met de kleine dingetjes :P

[ Voor 9% gewijzigd door fm77 op 24-09-2024 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je lokale gebruiker heeft geen enkele relatie met de gebruiker op de server. Dat de naam en het wachtwoord toevallig hetzelfde zijn, geeft het niet opeens gelijk dezelfde rechten. Bij het aanmelden op een netwerkbron geef je credentials op en mag je op dat moment op de server dingen doen wat die gebruiker mag. Maar omdat je die locatie lokaal wilt gebruiken en de gebruiker die er gebruik van wil maken een heel andere gebruiker kan zijn, moet er apart worden aangegeven wie er lokaal dan bij moet kunnen.

Hetzelfde moet je doen als je een niet-POSIX filesystem gaat mounten. Zoals FAT32 of NTFS. Standaard bij Linux wordt de gebruiker die het mount de eigenaar. Omdat root de enige is die iets mag mounten (over 't algemeen), wordt de eigenaar dus per definitie root. Maar dankzij mount opties kan je dit gedrag beïnvloeden en een andere gebruiker opgeven.

Bij een POSIX filesystem zou je chown gebruiken. Maar je hebt dus niet te maken met zo'n soort filesystem.

De reden dat je wel direct zaken mag wijzigen als je via gvfs of kio een SMB locatie benadert (in je file manager met de smb:// uri) is omdat er een helper wordt gebruikt die de juiste rechten toegewezen krijgt om dit mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Wederom bedankt voor je antwoord. Het wordt al iets duidelijker voor me.
Zoals ik al zei denk ik blijkbaar nog teveel in de Windows manier :P

Het rechten systeem in linux blijft nog steeds een uitdaging voor me. Via tutorials (ook geschreven) zie je het vaak langskomen, en die handelingen voer ik dan ook gewoon netjes uit. Maar echt begrijpen doe ik het nog niet. Copy-paste acties zijn makkelijk, maar het zonder een voorbeeld doen is al wat anders...
Duidelijk iets om me verder in te verdiepen. Helaas niet het soort dat ik met plezier leer... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Het project is uiteindelijk (deels) gefaald...
Het doel was om minder afhankelijk te worden van partijen als Microsoft en Google (en hun steeds verder gaande datahonger).

Het is me met Linux niet gelukt om een centraal bestandssysteem in te richten waar ik echt wat mee kan.
Ben maanden bezig geweest om iets in te kunnen richten waar ik dagelijks mee vooruit kan. Helaas gaf het meer gedoe dan dat ik er goed mee kon werken.
Ik zit waarschijnlijk nog steeds te veel in het systeem dat data op verschillende fysieke schijven staat, dan op een enkel filesysteem met mount points.

Ook met Linux als desktop liep ik constant tegen issues aan qua netwerkschijven. Het gemak dat er onder Windows is, is duidelijk nog niet aanwezig onder Linux.
Ook gaming ging niet zo soepel als de Linux community me liet geloven. Ik heb Portal 2 geprobeerd te spelen via Steam. Dat is een eigen game van Valve, dus dat zou out of the box prima moeten draaien onder Linux. Maar helaas. Meteen al issues. Dus als zo'n game al niet soepel wilt werken, geeft dat me weinig motivatie om de rest van mijn library te gaan proberen (en ook dat had ik al eerder gedaan met teleurstellende resultaten).
Dus uiteindelijk ook de desktop weer terug gezet naar Win11. En ondanks dat ik me k*t voel dat het niet gelukt is, ben ik wel tevreden dat alles weer soepel werkt.

Ik draai nu weer Windows server 2022 (wel onder Proxmox), en het veiligstellen en backuppen van de foto's en documenten mappen van het gezin (3 systemen) draait prima.
Ik heb nog wel een Ubuntu server onder Proxmox draaien met Jellyfin en Adguard Home, en dat werkt prima.
Dus het is wel leerzaam geweest. Maar de grootste les is voor mij toch wel dat Linux nog niet geschikt is voor mij.
Het zou fijn zijn als er ooit een distro uit zou komen met een gui gelijkwaardig aan Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Ik snap het wel hoor, je hebt een flink lijstje wensen (gamen, verschillende gebruikers, virtualisatie, netwerkschijven,streaming) en dan wordt het exponentieel moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heel jammer dat het niet gelukt is. Met meer tijd en moeite zal het vast uiteindelijk wel gelukt en geslaagd zijn, maar het is begrijpelijk dat je er klaar mee bent en teruggaat naar iets dat met minder moeite 'gewoon werkt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:42

silverball

De wagen voor moderne mensen

1. zo mooi en makkelijk en dedicated als Windows krijg je het niet.
Heb je weleens Windows Server in productie gehad? Je krijgt andere problemen, sure, maar zo stabiel als een RHEL (of Solaris) heb ik het nog nooit gezien. Altijd vage problemen op termijn, terwijl we daar dedicated Microsoft boys met ditto certificaten voor hebben.

Ook is een windows fileserver maar matig t.o.v. een OpenZFS of btrfs. Ja, reFS kan het één en ander, maar daar zijn we op aanraden van MS weer vanaf gestapt vanwege een sloot aan iSCSI bugs.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Toch maar weer een update na een paar maanden.

Ik zei dat ik het opgegeven had. Maar als Tweaker zijnde was ik de volgende dag alweer aan het kooien ermee.
Uiteindelijk is het me (redelijk) gelukt om Windows los te laten.

Ik heb de overbodig moeilijk makende factor Proxmox gedumpt, en gewoon een stabiele Debian server geinstalleerd.
In eerste instantie heb ik de applicaties lokaal geinstalleerd. Maar het gedoe met conflicterende poorten heeft me toch naar Docker gekregen.
Hoewel dat prima werkte ben ik uiteindelijk naar CasaOS overgestapt. De grootste reden daarvoor was eigenlijk het tabje dat aangaf hoeveel stroom de server gebruikte. Voor de rest is het eigenlijk gewoon Docker met een mooie gui.

Ik draaide al jaren alles op een simpele Fujitsu kantoorbak (Fujitsu Q920, i5-5950, 16GB). Ik heb deze een tijdje geleden vervangen voor een refurbished pc die ik redelijk goedkoop op de kop getikt had (HP Z2 Mini G4 Workstation, i5-8500, 32GB).
Alleen merkte ik na een maand dat het stroomverbuik flink gestegen was. Dus ik ging er vanuit dat het deze machine was. Dus de Fujitsu weer ingezet.
Maar toen ik via CasaOS uiteindelijk kon volgen wat het idle verbruik was bleek dat de HP idle eigenlijk zuiniger draait dan de Fujitsu.
Dus toch deze machine weer ingezet als server. Deze pc heeft een betere iGPU voor hardware transcoding in Jellyfin, en de 32GB is ook wel fijn in een thuisserver.

Na een maandje of 6 klooien met verschillende Linux distro's heb ik het toch redelijk onder de knie gekregen.
Ik loop nog wel steeds tegen problemen aan om netwerk shares netjes aan de praat te krijgen. Soms werkt het meteen, soms krijg ik het voor geen meter aan de praat. Dus ik zit nu op het punt om te denken waar ik de shares eigenlijk voor nodig heb, en hoeveel moeite ik er nog in moet steken.
De mediaschijf heb ik niet meer nodig. Video speel ik af met Jellyfin, en mijn muziek collectie benader ik met Navidrome.
Het enige wat overblijft is de persoonlijke data (documenten, fotos's etc).
Ik heb nu alles op een externe schijf staan die ik terug kan zetten als ik weer een nieuwe distro op mn vaste pc zet.

Ik zit nu te overwegen wat de juiste manier is om hiermee om te gaan.
Nextcloud schijnt een goede optie hiervoor te zijn. Deze heb ik al een paar keer geinstalleerd en mee gespeeld. Hoewel het op papier de juiste vervanger is voor het Google ecosysteem, en een goede opslag voor mijn documenten, loop ik toch iets te vaak tegen issues aan.

Ook zou ik gebruik kunnen maken van iets als Syncthing. Ook daar heb ik al een paar keer mee gespeeld. Hoewel het doet wat ik wil, vind ik de manier waarop toch voor iets te omslachtig werken. Ik vermoed dat het perfect zou kunnen werken als ik de tijd er in steek om me er echt in te verdiepen. Maar mijn eerste indruk geeft me aan dat het toch best veel onderhoud gaat geven (het feit dat het niet in de Google app store staat is al een eerste issue).

Mijn vraag is dus wat jullie advies is om mijn archief van documenten en foto's op een veilige manier benaderbaar te maken, en daarnaast ook veiig te stellen.
De opties nu zijn Nextcloud of Syncthing, en de data vanaf de server regelmatig op een externe schijf backuppen (die ik daar vandaan weer ergens anders naartoe schrijf).
Maak ik het weer overdreven moeilijk? Ik hoop van wel, en dat iemand een oplossing heeft die veel makkelijker werkt.

Op desktopgebied heb ik Windows ondertussen ook gedumpt. Het grootste probleem (gaming) krijg ik steeds meer onder controle.
Ik krijg steeds meer games onder Linux aan de praat. Er is nog één game die ik nog regelmatig speel die issues geeft, maar het gaat mijn doel worden om die aan de praat te krijgen. Dat betreft Call of Duty 4 MW uit 2007. Dit is eigenlijk nog de enige game die ik online speel.
Ik heb een gigantische lading aan Distro's geprobeerd op mijn vaste machine. Uiteindelijk heb ik de laatste maanden op EndeavourOS gedraaid, maar sinds een week of twee vervangen voor CachyOS.
Dus ik gebruik Arch btw (8>

Aanvulling:
Ik heb het in deze post over mijn eigen data benaderbaar en veilig stellen.
Maar het is ook de bedoeling dat de data van mijn vrouw (dus ook documenten en foto's), ook op eenzelfde manier benaderd en veiliggesteld kan worden.
Zij werkt nog op een Windows machine.

[ Voor 3% gewijzigd door fm77 op 10-12-2024 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb mijn data in Nextcloud staan, maar de voornaamste reden daarvoor is dat Nextcloud er niks aan toevoegt, dus ik zou dezelfde directory waar mijn bestanden in staan ook via smb kunnen aanbieden, en dan zou ik niet weten dat er ook nog een Nextcloud bij betrokken was. Het hoeft dus niet zo'n intrusieve optie te zijn, en aangezien je toch al met Docker aan de gang bent zou ik echt geen enkele reden kunnen bedenken om het niet gewoon te proberen. Ik zou dit doen (/heb dit vergelijkbaar gedaan maar dan met Proxmox en LXC-containers ipv Docker):

1) Zorg dat je data op directory- en bestandsniveau georganiseerd zijn ergens op een plek in je filesystem
2) Zet Nextcloud op in Docker met een compose-file en mount de data-directory uit stap 1 in die container zodat Nextcloud erbij kan. (Ik heb ook nog een container met Collabora, die geeft een behoorlijk goede office-ervaring in je eigen cloud, ook leuk om te proberen)
3) Zet een backup-strategie op voor de directory met data, zonder dat je je over Nextcloud veel zorgen hoeft te maken.

Je vrouw zou op haar Windows-machine een Nextcloud-client kunnen installeren en haar bestanden daarmee syncen, een beetje vergelijkbaar met Onedrive of Google drive. Verder is de beste tip die ik kan geven denk ik om alles bij te houden, zodat het reproduceerbaar is.

[ Voor 8% gewijzigd door Cyphax op 10-12-2024 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Cyphax schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:01:
Ik heb mijn data in Nextcloud staan, maar de voornaamste reden daarvoor is dat Nextcloud er niks aan toevoegt, dus ik zou dezelfde directory waar mijn bestanden in staan ook via smb kunnen aanbieden, en dan zou ik niet weten dat er ook nog een Nextcloud bij betrokken was. Het hoeft dus niet zo'n intrusieve optie te zijn, en aangezien je toch al met Docker aan de gang bent zou ik echt geen enkele reden kunnen bedenken om het niet gewoon te proberen. Ik zou dit doen (/heb dit vergelijkbaar gedaan maar dan met Proxmox en LXC-containers ipv Docker):

1) Zorg dat je data op directory- en bestandsniveau georganiseerd zijn ergens op een plek in je filesystem
2) Zet Nextcloud op in Docker met een compose-file en mount de data-directory uit stap 1 in die container zodat Nextcloud erbij kan. (Ik heb ook nog een container met Collabora, die geeft een behoorlijk goede office-ervaring in je eigen cloud, ook leuk om te proberen)
3) Zet een backup-strategie op voor de directory met data, zonder dat je je over Nextcloud veel zorgen hoeft te maken.

Je vrouw zou op haar Windows-machine een Nextcloud-client kunnen installeren en haar bestanden daarmee syncen, een beetje vergelijkbaar met Onedrive of Google drive. Verder is de beste tip die ik kan geven denk ik om alles bij te houden, zodat het reproduceerbaar is.
Bedankt voor je reactie. :)
Nextcloud heeft op papier ook alles wat ik nodig zou hebben. Ik heb er ook uitvoerig mee gespeeld.
De problemen waar ik alleen steeds tegen aan liep waren dat het een hoog " klooi" gehalte heeft. Het heeft zoveel opties en mogelijkheden dat het moeilijk is om iets dat " draait" ook zo te laten. Dat is de Tweaker in mij :F
Het is me uiteindelijk gelukt om mn Debian server te laten draaien zoals ie is, en niet zoals aan het begin elke dag opnieuw te installeren omdat ik iets verkloot heb :P

Daarnaast loop ik met de installatie ook steeds tegen de keuze aan om het via docker te doen, maar dan vereist de installatie een domeinnaam (die ik overigens wel heb).
Ik zou het het liefst alleen lokaal willen draaien. Backup van foto's kan prima als ik weer thuiskom.
VPN is een optie, maar ook daar heb ik wisselende ervaringen mee. Ene keer werkt het meteen na de installatie. Doe ik het daarna nog een keer op dezelfde manier, krijg ik het voor geen meter aan de praat.. |:(
Maar dat zijn issues die volharding vereisen.

De Nextcloud office (collabora) gaf bij mij ook steeds problemen. Die werkte prima, tot ik Nextcloud via een domein en https wou benaderen. Google searches gaven me hele lading mensen die dat ook ervaarden, maar geen echte oplossing.
Dus voor Office ben ik overgestapt naar OnlyOffice. En deze bevalt mij heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
fm77 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:19:
[...]

Bedankt voor je reactie. :)
Nextcloud heeft op papier ook alles wat ik nodig zou hebben. Ik heb er ook uitvoerig mee gespeeld.
De problemen waar ik alleen steeds tegen aan liep waren dat het een hoog " klooi" gehalte heeft. Het heeft zoveel opties en mogelijkheden dat het moeilijk is om iets dat " draait" ook zo te laten. Dat is de Tweaker in mij :F
Herkenbaar hoor, ik heb er ook al wat uurtjes in zitten aan upgrades, dat gaat niet altijd goed, maar de files staan nog gewoon op disk als Nextcloud het niet zou doen.
Het is me uiteindelijk gelukt om mn Debian server te laten draaien zoals ie is, en niet zoals aan het begin elke dag opnieuw te installeren omdat ik iets verkloot heb :P

Daarnaast loop ik met de installatie ook steeds tegen de keuze aan om het via docker te doen, maar dan vereist de installatie een domeinnaam (die ik overigens wel heb).
Ik zou het het liefst alleen lokaal willen draaien. Backup van foto's kan prima als ik weer thuiskom.
Dat kan ook prima, dat domein hoeft verder buitenshuis niet te bestaan als je jezelf het plezier doet om een PiHole container toe te voegen aan je netwerk. Die kan goed als dns fungeren, ook achter vpn. Daarin kan je dan a-records maken voor binnenshuis.
En zonder vpn kan je je telefoon laten synchroniseren zodra je verbinding maakt met je netwerk.
Ik heb een containertje met Wireguard opgezet dus de foon kan eigenlijk permanent met m'n thuisnetwerk verbonden zijn. Ook dat is idd moet plug&play, maar als je het eenmaal hebt draaien, dan heb je ook wat. :)
De Nextcloud office (collabora) gaf bij mij ook steeds problemen. Die werkte prima, tot ik Nextcloud via een domein en https wou benaderen. Google searches gaven me hele lading mensen die dat ook ervaarden, maar geen echte oplossing.
Dus voor Office ben ik overgestapt naar :OnlyOffice. En deze bevalt mij heel erg.
OnlyOffice kan ook prima, is een goed pakket, maar daar moet je een licentie voor afnemen voor gebruik op je telefoon of tablet, dus dat vond ik niet foss genoeg en toen ben ik weer teruggegaan naar Collabora. ;)
Collabora heeft mij ook wat tijd gekost (configuratie is vrij onduidelijk imho), maar eenmaal draaiend blijft het probleemloos draaien in mijn beleving, maar daar moet je wel zin in hebben. Ik las net iets over een Tweaker in je... En als het mij allemaal lukt als prutser, dan moet jij het ook kunnen. ;)

Moeten klooien om het werkend te krijgen hoort er gewoon bij ben ik bang, maar het is in mijn beleving wel heel gaaf als het dan lukt met zoiets.

Pagina: 1