Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkiedeBoom
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-09 23:31
afgesplitst van oud topic
Ik ben mij - 2024 inmiddels - ook aan het orienteren op PV panelen. Ik loop er ook tegenaan dat omvormers aan 'phone home' doen. Ook het opzetten van het systeem gaat tegenwoordig via een portal van de fabrikant. Het niet gebruiken van monitoring als eindgebruiker biedt dus geen garantie dat er geen data de deur uit gaat.

In offertes van diverse aanbieders wordt hier weinig tot geen aandacht aan besteed. Monitoring door leverancier of producent - al dan niet betaald - wordt als kwaliteitsgarantie presenteerd zonder dat duidelijk wordt welke data dat allemaal is, wie er bij kan, hoe lang het waar wordt opgeslagen en of onderliggende kosten van deze 'service' in de toekomst veranderen of hoe deze worden doorberekend. Bij Enphase geldt bijvoorbeeld nu een 'homeowner transfer' bij verkoop van het huis, a 199 dollar.

Geen goede ontwikkeling wat mij betreft.

Heeft iemand tips voor een merk/leverancier van omvormer(s) zonder noodzaak van een 'portal'/internet verbinding bij installatie en/of gebruik?

Alvast bedankt

[ Voor 1% gewijzigd door Proton_ op 01-07-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Lange termijn logging is naar mijn mening wel degelijk gewenst, dat leveranciers hier standaardoplossingen voor hebben is prettig, maar je zorgen over continuïteit en data begrijp ik helemaal.

In bedrijf stellen lukt altijd wel zonder internet (tenslotte is offgrid nog steeds een usecase, ik houd me aanbevolen voor uitzonderingen), alleen een stabiele, gedocumenteerde lokale API is zeldzaam.
Fronius is daar wel goed in, die heeft een json api en dacht ik ook een standaard (opt-in) PVOutput.org koppeling voor een merkonafhankelijk langetermijnlogging.
Praktisch alle andere merken kunnen in ieder geval via modbus lokaal offline uitgelezen worden, maar dan zal je zelf een timeseries database en dashboard moeten beheren.
Een kWh meter wordt door elk domoticasysteem wel ondersteund, maar dan heb je niet de MPPT gegevens en faciliteert geen sturing van vermogen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Mijn SolaX opstelling kreeg ik niet verbonden met internet. Hij is wel aan mijn wifi netwerk gekoppeld maar kreeg hem niet aangemeld in de SolaX applicatie. Dus toen zelf maar wat scripting gemaakt voor HomeAssistant, die via een http request de data op vraagt. Modus had ook gekund, er is wel ergens op internet een overzicht te vinden van alle registers. Het configureren was helemaal mogelijk op het apparaat zelf, daar komt geen internet aan te pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkiedeBoom
Dank. Ik ga mij verdiepen in deze merken en installateurs van deze merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
Goodwe werkt ook prima zonder wifi. De dongle is nooit de doos uit geweest, we (installatie bij familie) hebben gekozen om HomeWizard P1 + kWh-meter voor de zonnepanelengroep te plaatsen. Maar dat is alsnog cloud (wel NL product) dus niet wat je zoekt vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:03

timovd

Voorsprong door techniek

SMA is ook prima zelf uit te lezen zonder cloud en met Modbus TCP aan te sturen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:31
Zonneplan plaatst Huawei of SAJ omvormers, maar koppelt die niet aan de Chinese cloud. Ze hebben een eigen serverpark (volgens mij in de EU), die de data van deze omvormers opslaat om via hun eigen ontwikkelde app te tonen voor klanten.

Het is dus weliswaar een cloud, maar niet een Chinese cloud van de fabrikant.

Dit heeft meteen als nadeel dat deze Zonneplan omvormers niet zonder tussenkomst van extra hardware kunnen worden uitgelezen door eindgebruikers in bijvoorbeeld HomeAssistant.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:55
Goodwe is ook goed te koppelen aan Home Assistant. Dus ik doe alle logging daar. En heb in m'n router ingesteld dat m'n omvormer niet naar buiten het lokale netwerk mag communiceren (wat ie wel de hele tijd door probeert, trouwens).
Alles werkt top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
timovd schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:35:
SMA is ook prima zelf uit te lezen zonder cloud en met Modbus TCP aan te sturen.
Maar dan krijg je niet de 10 jaar garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Proton_ schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:41:
Fronius is daar wel goed in, die heeft een json api en dacht ik ook een standaard (opt-in) PVOutput.org koppeling voor een merkonafhankelijk langetermijnlogging.
Helemaal correct wat betreft die PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

jobr schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:04:
[...]

Maar dan krijg je niet de 10 jaar garantie
Heb je daar een bron voor? Anders hang je m toch even aan het net en daarna er weer af?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
timovd schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:06:
[...]

Heb je daar een bron voor? Anders hang je m toch even aan het net en daarna er weer af?
Vorwaarde was dat je de SMA Smart Connected koppeling aan zet. Dat wat ik toen zag toen ik die van mij in bedrijf stelde. Kan ook zijn dat je de automatische updates moest aanzetten (komt op hetzelfde neer).
Zal nog even kijken als ik dat nog kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkiedeBoom
Een van de installateurs die ik gesproken heb zei de SMA niet zonder portal & cloud registratie te kunnen installeren. Een voorwaarde voor garantie? Bij SMA kom ik tegen dat je garantie van 5 jaar kan verlengen met 5 jaar, maar alleen via de portal. Enphase geeft in ieder geval geen garantie zonder registratie via de portal/cloud.

Ik kan natuurlijk externe communicatie onmogelijk maken bij gebruik, maar als een installateur niet zonder portal van een leverancier kan of wil werken heb ik alsnog geen controle op (een deel van) mijn gegevens en geen (al dan niet verlengde) garantie, en wel verminderde functionaliteit.

Een installateur die alles offline installeerd, garantie geeft en een apparaatje bijleverd waar eea op te monitoren is ben ik nog niet tegengekomen. Vooralsnog moet alles eerst de straat op. Die apparaatjes bestaan overigens wel. SMA heeft bijvoorbeeld Sunny Beam op basis van bluetooth, voor lokaal gebruik.

Dit alles is volgens mij niet in lijn met de Data Act. Ik ben benieuwd wat dat in de toekomst gaat betekenen voor bestaande systemen.

Ik zoek verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Installatie zonder portal & cloud moet gewoon kunnen bij SMA. Zelf ook zo de eerste dagen gedraaid en alles uitlezen met Home Assistant. Inmiddels wel verbonden met de buitenwereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:51
HenkiedeBoom schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:28:
Een van de installateurs die ik gesproken heb zei de SMA niet zonder portal & cloud registratie te kunnen installeren. Een voorwaarde voor garantie? Bij SMA kom ik tegen dat je garantie van 5 jaar kan verlengen met 5 jaar, maar alleen via de portal. Enphase geeft in ieder geval geen garantie zonder registratie via de portal/cloud.

Ik kan natuurlijk externe communicatie onmogelijk maken bij gebruik, maar als een installateur niet zonder portal van een leverancier kan of wil werken heb ik alsnog geen controle op (een deel van) mijn gegevens en geen (al dan niet verlengde) garantie, en wel verminderde functionaliteit.

Een installateur die alles offline installeerd, garantie geeft en een apparaatje bijleverd waar eea op te monitoren is ben ik nog niet tegengekomen. Vooralsnog moet alles eerst de straat op. Die apparaatjes bestaan overigens wel. SMA heeft bijvoorbeeld Sunny Beam op basis van bluetooth, voor lokaal gebruik.

Dit alles is volgens mij niet in lijn met de Data Act. Ik ben benieuwd wat dat in de toekomst gaat betekenen voor bestaande systemen.

Ik zoek verder!
Voor wat betreft SMA:
- 5 jaar garantie is standaard (naast uiteraard de wettelijke garantie)
- Registreer je je omvormer bij SMA, dan krijg je 10 jaar. Daar heb je een serienummer voor nodig maar je omvormer hoeft niet aan internet te hangen
- Je kan communicatie met de SMA portal uitschakelen in de lokale webinterface.

Omvormers worden ook opgehangen op plekken waar geen netwerk is (geen wifi, geen utp), het zou heel raar zijn als je omvormer verplicht aan internet moet hangen.

SMA is via modbus uit te lezen maar er zijn ook mensen die de webinterface (uiteindelijk ook maar gewoon een JSON api) uitlezen.

https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie hier staat 1 en ander

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
HenkiedeBoom schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:28:
Dit alles is volgens mij niet in lijn met de Data Act.
Hier kun je voor Fronius zien wat ze doen: https://www.fronius.com/en/data-privacy-statement
En hier voor SMA: https://www.sma.de/en/data-protection-declaration

[ Voor 0% gewijzigd door Proton_ op 02-07-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 16:37
Mijn Growatt omvormer heeft een RF dongel die info verstuurt naar een module die aan het web is gekoppeld. Zonder deze communicatie werkt ie ook gewoon…, geheel offline dat weet ik zeker want ik heb geen toegang tot mijn wifi gegeven en hij is ook buiten bereik Wifi

Er zijn best wat opties dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ontzettend veel omvormers hebben een modbus poort. Koppel daar een modbus<>ethernet adapter aan en je kan hem met alles uitlezen of instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:31

CyBeRSPiN

sinds 2001

HenkiedeBoom schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:58:
Bij Enphase geldt bijvoorbeeld nu een 'homeowner transfer' bij verkoop van het huis, a 199 dollar.
Daarentegen geven ze wel 25 jaar garantie, en die is dan blijkbaar overdraagbaar op een nieuwe eigenaar.
Vind het wel schappelijk, zolang ze maar gaan maandelijks abonnement beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkiedeBoom
Voor de 5 jaar extra garantie bij SMA is niet alleen het serienummer nodig, er wordt je ook gevraagd een account aan te maken, wat betekend:
- Naam, adres, gender, systeemgegevens, akkoord gaan met SMA-services....
- SMA services betekend dat diverse gegevens, waaronder gebruik, worden verwerkt en gebruikt door SMA,
- En volgens de privacy statement ook door Google (analytics, youtube), Meta-Pixel, diverse externe partijen in marketing...
- en dat is dus waar het wat mij betreft fout gaat. Alles wat aan dat account gekoppeld is door SMA en daarbuiten heeft geen enkele noodzakelijke relatie tot het functioneren van mijn systeem of het aan mij verstrekken van de opwekgegevens van de panelen.

Eenmaal online is er geen garantie dat er niets ten nadele veranderd aan de functionaliteit (of privacy). Bij SMA zal ik dus genoegen moeten nemen met 5 jaar garantie om zeker te zijn dat dat niet gebeurd.

Als je het systeem daar op uitkiest bestaan er dus gelukkig wel mogelijkheden lokaal uit te lezen. Ik heb alleen nog geen installateur gevonden die dat kan/wil aanbieden en installeren - met productgarantie.

PS de Sunny Beam is al weer uit de handel geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Mijn SMA pruttelt al 10 jaar met alle opwekdata vanaf het begin beschikbaar. Maar met de locale tool kan je dit ook de omvormer halen via UTP. Dat moet je wel af en toe doen want opslagruimte is beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Voor garantie bij SMA moet je zo ver ik weet een case online aanmaken.

Als ik installateur was zou ik je het ook niet aanbieden. Wijkt de teveel van de gangbare werkwijze.
Installateur kan onder zijn account alle installaties "beheren".
Alles offline doen geeft veel teveel gedoe voor zo'n installateur. Gaat hem veel te veel geld kosten als die voor elke wissewasje langs moet komen.

Ik zou zeggen: welkom in de 21e eeuw :)
(wat niet wil zeggen dat je niet kritisch mag zijn)

[ Voor 21% gewijzigd door jobr op 03-07-2024 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkiedeBoom
Geen goede ontwikkeling wat mij betreft. Is dit iets van de laatste paar jaren?
Er lijken hierboven meerdere gebruikers zonder beheer van een installateur op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Laatst online: 23-09 11:32
Ik gebruik zelf openDTU. Dat werkt al meer dan een jaar perfect. (Hoymiles inverters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:41

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Mijn huis is opgeleverd met Solis-omvormer, zonder verbinding met het net. Om de data toch te kunnen uitlezen heb ik een wifi-adapter ingeprikt. Die verbindt met een netwerk (VLAN) dat door de firewall volledig is geisoleerd: de omvormer mag alleen antwoorden op verzoeken van het hoofdnetwerk. Daar draait een script dat de data naar Home Assistant doorzet.

TLDR: ook connected omvormers kun je verbieden de cloud te contacten, en enkel lokaal uitlezen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkiedeBoom
De PV-installatie is inmiddels gelukt. Het is een SMA Sunny Boy geworden. Die heeft, zoals hier eerder gemeld, een webinterface, en is zonder internet in werking te stellen. Uitlezen van de webinterface kan via UTP. Het was de enige omvormer die ik kon vinden met duidelijke documentatie hierover, en die van Europese makelij is. Mocht ‘online’ in de toekomst dan toch wenselijk/noodzakelijk/onvermijdelijk zijn, dan bij voorkeur onder Europese wetgeving.

De webinterface van de omvormer is uitgebreid genoeg voor mij als gebruiker; momentane opbrengst, dag met grafiek, week, maand, jaar en totaal sinds inwerkingstelling. De installatie bevat ook drie TIGO’s optimizers. Voor monitoring daarvan is weer een apart wifipunt en account nodig, maar ze doen hun werk ook zonder, dus geen monitoring van de TIGO’s.

Beperking is dat een na installatie een SMA Grid Guard Code aangevraagd moet worden om top-level veranderingen in de installatie aan te brengen - landinstellingen etc - en die code kan officieel alleen op naam van een installateur. Niet aan de orde na de installatie, dus ook niet nodig.

Het moeilijkste was een installateur te vinden die de installatie wilde uitvoeren zonder monitoring op afstand, accounts, etc. Maar dat is uiteindelijk gelukt, en nu werkt het ‘als een zonnetje!’ 😊
Pagina: 1