Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino83
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10-05 21:22
Hey Medetweakers,

Momenteel heb ik een PV installatie op het dak, welke direct is aangesloten op de meterkast middels een 5 aderige ymvk kabel. Nu wil ik naar de toekomst een warmtepomp installeren (van minimaal 8KW), echter kan ik hiervoor niet heel gemakkelijk de elektra uitbreiden. Dus ik zou graag gebruik maken van een onderverdeelkast. Ik kom zelf tot de volgende opstelling. klopt deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHhLWNXtkCeKNGUtKf7UBJYGiwQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h6zh9qPod0jrdJ5r9DlqlL4O.png?f=user_large
  • In de onderverdeelkast zijn alle automaten aardlekautomaten (B karakteristiek)
  • 3 losse aardlekautomaten zijn PV strings (B karakteristiek)
  • 3fase aardlekautomaten is tbv warmtepomp (B karakteristiek)
Thnx alvast voor de hulp

[ Voor 16% gewijzigd door Pino83 op 30-06-2024 15:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Afhankelijk van je warmtepompkeuze wil je aparte groepen/aardlekautomaten voor buitenunit, binnenunit en hulpverwarming.
Een enkele krachtgroep is niet altijd het meest handig.
En aparte kWh meter(s) :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino83
De warmtepomp beoogde warmtepomp is de Daikin ERLA11DAW1 (buitenunit) of Daikin Altherma 3 M (9KW). Bij de laatstgenoemde resteert dan binnen enkel een boiler van 300L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Die zijn als 1fase en 3fase te krijgen.
Voor Daikin ben ik niet echt handig met data boven water krijgen, ik vind hier zo snel geen max stroom maar de installatiehandleiding heeft wel een hoofdstuk over elektrische aansluiting.
In ieder geval is je idee over een onderverdeler niet gek.

https://daikintechnicalda.../altherma-3-m/literature/

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino83
Hi Proton,

Correct, de units zijn er als 1Fase of 3Fase. Echter, is volgens mij de 3Fase de enige oplossing.
Als ik immers naar de 1Fase ga, behoeft dit 25 Ampere. Volgens mij moet ik dan naar 4mm ader dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:19
Pino83 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:40:
Hi Proton,

Correct, de units zijn er als 1Fase of 3Fase. Echter, is volgens mij de 3Fase de enige oplossing.
Als ik immers naar de 1Fase ga, behoeft dit 25 Ampere. Volgens mij moet ik dan naar 4mm ader dikte.
De installatiehandleiding vw elektraspecs van Daikin kun je gelijk wegpleuren (gek gezegd) want dat slaat nergens op.
Een 1 fase unit kun je makkelijk achter een B16 zetten de maximale nominale stroom is 15A voor een 8KW, en je kunt dan makkelijker de BUH en boiler verwarmer aansluiten.
Weet niet wat je vermogen van je verwarming moet zijn maar een flinke hut kun je met 8Kw + 3Kw BUH voeden.
Dan is het ook makkelijker om je gewone verdeelkast anders in te richten, zeker met de huidige 1 module aardlekautomaten (de juiste types)
Ps als je toch een onderverdeling doet deze zeker 25A voorzekeren en kabel 5G4 gebruiken

PS2
Je kunt ook een verdeler nemen met 12mod hoger of een bredere

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 30-06-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino83
Hi Technician,

De kabel is een enigszins een gegegeven. Hier heb ik momenteel de PV over lopen middels een kookgroep :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-05 08:46
Je wilt in de hoofd-meterkast afzekeren met een kookgroep?

Ik zou ik de hoofd-meterkast afzekeren met een 3f automaat.

Afhankelijk van de type 5*2,5mm kabel, wijze van plaatsing en lengte kan men deze afzekeren met 20-25A.

Je hoeft de stromen van de PV en wp niet op te tellen gezien deze "de andere kant" opgaan en eigenlijk de transportkabel ontlasten.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Pino83 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:31:
Hi Technician,

De kabel is een enigszins een gegegeven. Hier heb ik momenteel de PV over lopen middels een kookgroep :X
Je hebt het over een kookgroep (=32A), maar ook over 3-fase? Misschien handig om iets minder zuinig met informatie te zijn. Wat voor een hoofdaansluiting heb je?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino83
Pino83 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:31:
Hi Technician,

Om het iets te verduidelijken.

De hoofdaansluiting is 3 Fase - 25 Ampere.

De YMVK kabel uit de tekening is een bestaande kabel. Deze verbind momenteel een tweetal PV groepen op een 2-tal gekoppelde automaten van 16A. Beide momenteel op hun eigen Fase. (ik dacht dat dit ook wel een "kookgroep" werd genoemd.)

Dit wil ik vervangen voor de bovengenoemde tekening. Hierdoor kan ik de bestaande kabel gebruiken voor zowel de PV als de WP installatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Pino83 op 30-06-2024 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:28
BjornHero schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:40:
Je wilt in de hoofd-meterkast afzekeren met een kookgroep?

Ik zou ik de hoofd-meterkast afzekeren met een 3f automaat.

Afhankelijk van de type 5*2,5mm kabel, wijze van plaatsing en lengte kan men deze afzekeren met 20-25A.

Je hoeft de stromen van de PV en wp niet op te tellen gezien deze "de andere kant" opgaan en eigenlijk de transportkabel ontlasten.
De stromen moeten zeker wel opgeteld worden, stel op 1 fase lever je 16a terug en de ander gebruik je 16a. Dan is de stroom door je nul 32A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-05 08:46
Royytje schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:57:
[...]

De stromen moeten zeker wel opgeteld worden, stel op 1 fase lever je 16a terug en de ander gebruik je 16a. Dan is de stroom door je nul 32A.
Klinkt logisch maar ben je je daar zeker van?

Er is een 120 graden fase verschuiving tussen de fasen waarmee de nul-draad wordt "belast".

Neemt niet weg dat het uiteraard slim is (indien 1 fase) om de verbruiker op dezelfde fase te zetten als de opwekker bij een onderverdeler.

Edit: volgens mij worden de stromen door de nul draad zelfs kleiner gezien deze zich door de fase-verschuiving deels gaan opheffen.

Edit2: teken het net uit net mn slaperige hoofd en ik denk dat je (deels) gelijk hebt, volgens mij moet je dan de stromen niet optellen maar er een wortel van trekken ofzoiets... Lang geleden...

Die 32A over de 0 zul je in die extreme situatie overigens niet halen.

Anderzijds.. mocht deze extreme situatie zich voordoen heb je je 4p automaat die je kabel beveiligt...

[ Voor 35% gewijzigd door BjornHero op 01-07-2024 00:22 ]

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino83
Royytje schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:57:
[...]

In de huidige situatie is dit niet van toepassing. Ik heb 4 aders gebruikt, waardoor beide groepen een eigen nul hebben.
BjornHero schreef op maandag 1 juli 2024 @ 00:05:
[...]

Klinkt logisch maar ben je je daar zeker van?

Er is een 120 graden fase verschuiving tussen de fasen waarmee de nul-draad wordt "belast".

Neemt niet weg dat het uiteraard slim is (indien 1 fase) om de verbruiker op dezelfde fase te zetten als de opwekker bij een onderverdeler.

Edit: volgens mij worden de stromen door de nul draad zelfs kleiner gezien deze zich door de fase-verschuiving deels gaan opheffen.

Uiteraard zie ik dit graag weerlegd indien niet correct..
Deze vraag heb ik ook. Wat gebeurt er met de nul als ik bijvoorbeeld een wasmachine koppel op L1 (3000W afname) en 1 string zonnepanelen aansluit op L2 op de onderverdeler?

[ Voor 5% gewijzigd door Pino83 op 01-07-2024 08:21 ]

Pagina: 1