Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-10 13:26
Ik heb een electrische step, met een 16850 batterijpack (10s3p) 37v 7.5ah. Opladen gebeurd met een 42V 2A lader.

De laatste laadbeurten gebeurd er iets wat ik niet direct kan verklaren. Volgens de handleiding van de step zou een laadbeurt tussen de 3 en de 5 uur duren, maar na een half uur ongeveer (soms sneller) brand de lader al weer groen, maar de step is nog maar 3/4 opgeladen.

Om wat meer details te weten te komen heb ik de voltages gemeten, maar daar wordt het nog vreemder.

De batterij heeft een spanning van 37.x volt, wanneer de oplader niet verbonden is, maar wanneer ik deze aansluit, springt het voltage ineens naar iets rond de 21V. Hij laad dan heel even op, maar stopt dan ook weer en de led van de lader is dan ook groen.

Trek ik de oplader dan weer uit, springt het voltage weer naar die 37.x range. De oplader zelf is redelijk nieuw en geeft nog de correcte 42V

Iemand met verstand van zaken die me zou kunnen vertellen wat hier mis zou kunnen zijn? Of een ander forum(of forum-onderdeel) waar ik meer kan te weten komen?

Alvast bedankt

EX30 Ultra Twin Performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:23
Hoe oud is de accu al? Kan het zijn dat je batterij uit 2 cellen bestaat die in serie geschakeld zijn?

Dan zou 1 vd 2 cellen een kortsluiting in laadmodule hebben (vandaar 21 V (helft van 42).

De cel levert echter wel gewoon spanning wanneer de lader niet aangesloten is. Omdat hij niet wordt opgeladen is deze spanning echter lager dan de gewenste 21V (normaal, lege batterij levert lagere spanning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houseofdreams
Ouderdom vd accu is moeilijk te bepalen, aangezien ik de step occasie heb gekocht. Op de batterij zelf staat niet direct een datum.

Maar ik lees wel dat jij denkt dat de batterij zelf toch aan vervanging toe is, of toch minstens het BMS gedeelte?

T'is wel 10S3P dus 10 in serie, 3 in parallel

[ Voor 8% gewijzigd door Houseofdreams op 30-06-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Dat de spanning omlaag gaat kan ook komen doordat de BMS de accu loskoppeld omdat hij 'vol' is en 'm niet wil overladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houseofdreams
SA007 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:32:
Dat de spanning omlaag gaat kan ook komen doordat de BMS de accu loskoppeld omdat hij 'vol' is en 'm niet wil overladen.
Hij is op zich niet vol, volgens mij, aangezien de display van de step na het "opladen" nog maar 3/4 streepjes heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-10 07:18
Mogelijk is het een groot verschil (onbalans) tussen de 10 groepen in serie.
Bijvoorbeeld 9 groepen van 3,7v en een van 4,2v. Dan meet je 37,5v.
Je BMS sluit dan de accu af, om overladen van een groep cellen te voorkomen. De rest komt nooit vol op die mannier.
Je step kijkt alleen naar het totale voltage en ziet een voltage dat overeenkomt met 3/4 vol.

Kun je de spanning van de verschillende celgroepen afzonderlijk meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:55
Cellen loshalen, individueel testen en aanvullen met nieuwe cellen. Bms onder spanning houden anders maakt ie zichzelf dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

IwanvA schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:07:
Mogelijk is het een groot verschil (onbalans) tussen de 10 groepen in serie.
Bijvoorbeeld 9 groepen van 3,7v en een van 4,2v. Dan meet je 37,5v.
Je BMS sluit dan de accu af, om overladen van een groep cellen te voorkomen. De rest komt nooit vol op die mannier.
Je step kijkt alleen naar het totale voltage en ziet een voltage dat overeenkomt met 3/4 vol.

Kun je de spanning van de verschillende celgroepen afzonderlijk meten?
Maar een goede BMS (met balans, de vraag is of deze dat heeft) doet ook de balansfunctie en zou dus de cellen die nog niet vol zijn moeten laden. Tot ze allemaal hetzelfde voltage hebben. Maar als er een rotte cel tussen zit kan de BMS er misschien ook niets meer mee.

Wat geeft de accu en lader aan als hij een eind is leeggereden? Laad hij hem dan wel eerst op tot die pakweg 37V? Ik zou eens kijken wat de BMS aangeeft qua voltages per cel/groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-10 07:18
_ferry_ schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:16:
[...]

Maar een goede BMS (met balans, de vraag is of deze dat heeft) doet ook de balansfunctie en zou dus de cellen die nog niet vol zijn moeten laden. Tot ze allemaal hetzelfde voltage hebben. Maar als er een rotte cel tussen zit kan de BMS er misschien ook niets meer mee.

Wat geeft de accu en lader aan als hij een eind is leeggereden? Laad hij hem dan wel eerst op tot die pakweg 37V? Ik zou eens kijken wat de BMS aangeeft qua voltages per cel/groep.
De balanceerfunctie op de meeste goedkope BMSen zetten een weerstand paralel aan de cel als die boven een bepaald nivo komt. De meeste kunnen geen afzonderlijk groep opladen.
Zeker bij een BMS in Chinees speelgoed verwacht ik weinig van de balansfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

IwanvA schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:10:
[...]

De balanceerfunctie op de meeste goedkope BMSen zetten een weerstand paralel aan de cel als die boven een bepaald nivo komt. De meeste kunnen geen afzonderlijk groep opladen.
Zeker bij een BMS in Chinees speelgoed verwacht ik weinig van de balansfunctie.
Zo werken ook de betere balanceerders. Het belangrijkste is om te voorkomen dat tijdens het laden 1 cel (of groep van cellen) sneller vol is en dan voorbij de maximaal toegelaten spanning komt. Balanceren tijdens ontladen is alleen maar verspilling van energie en met lage balansstromen nit echt nuttig.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houseofdreams
Geen idee van de kwaliteit van het batterijpakket, maar ik vrees dat dit toch niet van de betere soort is. Na lang zoeken iemand op youtube gevonden die een zo goed als identiek pakket heeft opengehaald.

De persoon in de video zegt toch wel af en toe "pretty nice design", voor wat het waard is :)

YouTube: 29 dollar 36v ebike battery teardown

Het batterijpakket van de fabrikant: https://www.scotex.de/en/...otex-scotex-1/SP1258.html

Op zich, zonder het batterijpakket helemaal uit mekaar te halen (of toch minstens de krimpfolies, is het zo goed als onmogelijk om de cellen apart uit te meten.

Ik heb ook geen spotlasser of dergelijke om zelf zoiets te gaan herstellen :/

[ Voor 4% gewijzigd door Houseofdreams op 30-06-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Gezien dat ding netjes 41 volt geeft is er totaal geen behoefte om het pakket uit elkaar te halen. Nogmaals, zonder de motor te activeren en dus amper stroom te trekken zou het display al aan moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houseofdreams
memphis schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:10:
Gezien dat ding netjes 41 volt geeft is er totaal geen behoefte om het pakket uit elkaar te halen. Nogmaals, zonder de motor te activeren en dus amper stroom te trekken zou het display al aan moeten gaan.
Als de batterij die korte tijd "opgeladen" is, gaat het display wel degelijk aan hoor. Maar wel 3 vd 4 streepjes. Maar na een paar dagen, zelfs zonder te gebruiken, gaat ineens het display niet meer aan.

En de lader geeft 42V, de batterij zelf max 37.x V

[ Voor 4% gewijzigd door Houseofdreams op 30-06-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Oeps, was even in de war met dit topic: Elektrische scooter accu/batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:02
Het kan natuurlijk ook de oplader zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houseofdreams
jbhc schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:06:
Het kan natuurlijk ook de oplader zijn
Zou ook kunnen, al zou deze gloednieuw moeten zijn, aangekocht dit jaar maart... Nu, ik hoor wel steeds een "klik" net voor de oplader van rood naar groen springt, maar dat hoeft op zich nog niks te betekenen.

Vandaag nog even een nieuwe test gedaan. Step ondersteboven gezet, motor laten draaien, van 37.x V ging de batterij mooi lineair naar beneden, tot ineens de sprong naar 14.xV en dan viel de step gewoon ook uit. (wss ook door de controller die alles beneden 31V niet toelaat)

Blijft toch raar allemaal. Ook het bedrijf gecontacteerd met dit probleem, maar voorlopig nog geen reactie...

Pagina: 1