Elektrische scooter accu/batterij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-11-2024
Beste tweakers,

Ik heb een elektrische scooter (het is een 3 wieler voor kinderen, ik doe dit voor een vriend want hij is niet van mij) en in Nederland kan ik er geen winkel voor vinden die hier iets van levert.
De oplaadbare batterij (accu) is kapot en het volgende zit erin:

2 x Baterii reincarcabile 36V 4Ah (total 36V 8Ah) lithium.

Dit is 1 batterij in een pack van 2 (is dus gesealed) en heeft 2 aansluitingen die overgaat naar een gemeenschappelijke aansluiting.

Nu heb ik een batterij gekocht bij Alie (er zit toch al Chineze zooi in dus dit kan er ook wel bij) maar anders kon ik het niet vinden.
De batterij die ik gekocht heb is het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhXyaMlzQTq25ntmbf_BfYC8Ko4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AbvisLmrwwBtOxRnhTumeRGj.png?f=user_large

Deze is volgens de specs 1000 W.
De aansluiting (XT60/DC connector is ook exact hetzelfde en past dus precies)

Nu moet deze volgens mij wel de 8 A kunnen trekken maar het aantal amperes zie ik niet staan.
Als ik naar het wattage kijk dan zou dit ruim voldoende moeten zijn.

Er zit een lader bij voor de 36 V batterij die 2 A kan leveren (voor het laden dus).

Het probleem is namelijk dat wanneer ik de batterij aansluit op de scooter hij niks doet.
De aan/uit knop op de scooter heb ik doorgemeten en werkt perfect.

De scooter heeft als bouwjaar 2019 en de boordcomputer ziet er goed uit (is ook chinees).
De boordcomputer heeft alleen maar chinees erop gedrukt en kan ik verder niets mee, kan dus ook niet vinden waar eventueel zo'n boordcomputer te koop is.
Ik kan mij niet voorstellen dat de boordcomputer kapot is maar alles is mogelijk natuurlijk maar wanneer ik deze uit elkaar haal zie ik niets vreemds (geen zekering en niets wat duid op verbranding/aantasting).

Er zit ook een display op de scooter en die geeft ook helemaal niets aan.

Het vreemde is dat wanneer ik op de boordcomputer stroom zet er wel 36 V (eigenlijk 40 V) gemeten wordt op de printplaat maar alle draden (stuk of 20 die eruit komen) geven niets aan.
Sommige draden kan ik herleiden vanaf de printplaat waar ik 5V zie staan (een 5V en een grnd) maar ertussen meet ik 0 V

Dit zou erop kunnen duiden dat de boordcomputer stuk is maar zoals gezegd kan ik mij dat niet voorstellen (hij heeft het in het verleden wel gedaan maar is jaren niet meer gebruikt en daardoor is de huidige batterij ook stuk ( dat is niet vreemd dus).

Nu is mijn vraag of het klopt dat deze batterij het zou moeten doen of heb ik een verkeerde keuze gemaakt (buiten het feit dat het chinees is).
Zie ik iets anders over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Dus niemand kan bevestigen of juist aangeven of deze batterij wel of niet voldoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Aangezien de vraag meer elektronische aard is dan van een mobiele aard. Heb je topic verplaatst naar Modding, mechanica en elektronica

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:11

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou sowieso kijken of de + en - hetzelfde zijn, dezelfde stekker wil niet zeggen dat die 2 poten goed uitkomen.

Verder zou het moeten werken denk ik.

Kan je niet eens testen met de oude accu?
Of die 'echt' kapot is, of dat de accu nog werkte maar de boordcomputer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
De oude accu is kapot en geeft 0 Volt.
Er is geen lader bij en ik durf de nieuwe lader niet op de oude accu te ztten, bang ik ik eventuee; de lader kapot maak als in de oude accu toch een kortsluiting zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:23
Ik zou er vooral vanaf blijven, dit ding mag namelijk helemaal niet de openbare ruimte in.

Rijksoverheid.nl

Of heb je het model laten goedkeuren (moet opnieuw als je accu vervangt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
SA007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:23:
Ik zou sowieso kijken of de + en - hetzelfde zijn, dezelfde stekker wil niet zeggen dat die 2 poten goed uitkomen.

Verder zou het moeten werken denk ik.

Kan je niet eens testen met de oude accu?
Of die 'echt' kapot is, of dat de accu nog werkte maar de boordcomputer niet.
De + en d e- zijn hetzelfde.

Het gaat er mij dus om of deze batterij wel de 8 A kan trekken.

Het wordt nog veel vreemder want ik heb het chinees wat op de boordcomputer zit vertaald en die geeft 16 A aan.
Wel vreemd dat de scooter altijd gewerkt heeft met deze origunele batterijen van gezamelijk 8 A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Ik heb nog ff gekeken naar de originele batterij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PFzJ8moQs180c89tOAiMTsEt78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQA7aVk6bIr9G7skS4gsZdE1.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zit er dus 2x in, in totaal 8 A, 36 V

Hier de vertaalde foto van de boordcomputer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rABvPac7oyvtU7yXQ3KZoagvoas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yw1657NQjiLf9UhhvOdFLfyo.jpg?f=fotoalbum_large

Toch vreemd dat hier 16 A staat.

Maar zoals gezegd zitten er origineel 2x een batterij in van 4 A.

Ik snap dus niet waarom de boordcomputer geen voltage afgeeft.
Er staat dus wel 36 V op de printplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:44

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je moet Ah niet verwarren met A ofwel capaciteit met de stroomsterkte.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:06
Je had dus 2 accu's van 4Ah en nu 1 accu van 120Ah. Deze zou dus 15x zo groot en zwaar moeten zijn dan de 2 oude accu's samen, anders heb je een neppe accu gekregen.

Als ik bij Alie zoek op 10s3p 8Ah, zie ik accu's die veel duurder zijn dat wat je hebt gekocht, dus ik ben er zeker van dat je opgelicht bent. Die 8Ah accu is ook nog eens zwaarder dan de eerste 120Ah nepaccu 8)7

10s2p accu's zijn er ook en wat goedkoper, dit staat ook op je oude. Voor het verschil tussen 10s2p en 10s3p zie bv hier: https://jag35.com/blogs/j...ng-battery-configurations

Ik zou zo dicht mogelijk bij het origineel blijven dus 10s2p

[ Voor 68% gewijzigd door guido66 op 28-06-2024 15:38 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
guido66 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:21:
Je had dus 2 accu's van 4Ah en nu 1 accu van 120Ah. Deze zou dus 15x zo groot en zwaar moeten zijn dan de 2 oude accu's samen, anders heb je een neppe accu gekregen.

Als ik bij Alie zoek op 10s3p 8Ah, zie ik accu's die veel duurder zijn dat wat je hebt gekocht, dus ik ben er zeker van dat je opgelicht bent. Die 8Ah accu is ook nog eens zwaarder dan de eerste 120Ah nepaccu 8)7

10s2p accu's zijn er ook en wat goedkoper, dit staat ook op je oude. Voor het verschil tussen 10s2p en 10s3p zie bv hier: https://jag35.com/blogs/j...ng-battery-configurations

Ik zou zo dicht mogelijk bij het origineel blijven dus 10s2p
Bedankt voor je respons.
Ik zie ook genoeg batterijen tot 10 AH die veel goedkoper zijn maar ook die veel duurder zijn.
Geen idee waar het prijsverschil in zit.
Het zijn dan wel alle 10s3P batterijen maar er zijn er genoeg met een capaciteit van > 8 Ah

Op de link die je mij stuurde kan ik niet zien wat het verschil is tussen de 10s3P en de 10s2P

Ik heb helaas geen voeding die 36 V aankan (de mijne kan maximaal 30 V aan dus kan niet testen of de printpplaat goed is van de boordcomputer maar aangezien alles er nog goed uitziet ga ik er niet vanuit dat deze kapot zou zijn.

De batterij geeft wel 36 af (wel 40 V eigenlijk) maar weet niet hoe ik kan testen of de batterij goed is.
Je zegt wel dat ik ben opgelicht (en met die chinezen zou dat heel goed kunnen) maar kan nu niet bewijzen dat de batterij niet goed werkt.

Volgens de specs zou het gemakkelijk moet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

120h in zo'n kleine accu kan natuurlijk nooit maar die chinezen rekenen graag de capaciteit naar het aantal cellen. In dit geval 10 cellen met 120Ah zou je op 12Ah uit komen wat ook niet kan, hoewel.... het is een 10S3P, 10 in serie en dan 3 parallel. Dan kom je uit op 4Ah per cel. Dat zou kunnen maar met het formaat van de accu betwijfel ik dat nog steeds.

Neemt niet weg dat de accu spanning levert en de elektronica niet reageert, er lijkt dus iets mis met de elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
memphis schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:46:
120h in zo'n kleine accu kan natuurlijk nooit maar die chinezen rekenen graag de capaciteit naar het aantal cellen. In dit geval 10 cellen met 120Ah zou je op 12Ah uit komen wat ook niet kan, hoewel.... het is een 10S3P, 10 in serie en dan 3 parallel. Dan kom je uit op 4Ah per cel. Dat zou kunnen maar met het formaat van de accu betwijfel ik dat nog steeds.

Neemt niet weg dat de accu spanning levert en de elektronica niet reageert, er lijkt dus iets mis met de elektronica.
Dat de elektronica stuk zou zijn kan ik dus niet testen omdat mijn voeding max. 30 VDC aankan.
Ik heb ook een chinese winkel genoemn die wel goede referenties had (voor zover daar waarde aan te hechten is).
Misschien dat de keuze om naar 10s3P te gaan niet zo'n goed maar moet eerlijk bekennen dat ik geen idee had wat deze kreet betekende, ik keek meer naar de capaciteit (dacht ik).

Ik kan natuurlijk deze batterij terug sturen maar dan blijf je met een dilemma wat dan weer te kopen, of het uberhuabt wel kan via Alie want wat moet je dan kiezen.
Er is zo'n enorm aanbod en zo enorm verschillend daar (zowel in capaciteit als prijs).

Ik weet dus niet hoe ik kan testen of hij wel 8Ah trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Die 8A (16A?) trekt die ook alleen als de motoren moeten werken..
Voor het display / computertje zit je bij 36v nog op geen halve ampère...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
SMSfreakie schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:07:
Die 8A (16A?) trekt die ook alleen als de motoren moeten werken..
Voor het display / computertje zit je bij 36v nog op geen halve ampère...
Ik zou zeker zeggen dat de display idd had moeten werken zoals je zegt.
Het probleem is alleen dat de display niet werkt (ook niet zwak maar gewoon niet).
Alle draden vanaf de printplaat meet ik niks (ik heb deze dan wel gedemonteerd dus geen enkele draad is dan aangesloten.
Je zou dan zeggen dat de printplaat kapot zou zijn, is natuurlijk mogelijk.
Ik zie echter niets wat hierop duidt en hij heeft voorheen wel gewerkt (alweer enkele jaren terug en heeft altijd stil gestaan dus).

2e probleem (als de printplaat wel kapot zou zijn) is dat ik nergens kan vinden waar deze te koop is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Welke kopie van welke originele step is het? Het zou me niet verbazen als de controller gewoon is opgeblazen.

Maak een foto van de step zelf of geef het model dan kunnen we je beter helpen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zou er nog een zekering ergens kunnen hangen? Die er misschien uit ligt?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Damic schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:56:
Welke kopie van welke originele step is het? Het zou me niet verbazen als de controller gewoon is opgeblazen.

Maak een foto van de step zelf of geef het model dan kunnen we je beter helpen.
Het is een Electric motorcycle with 3 wheels KXD Pocket Venom 010E 500W 36V 8Ah lithium.
Het is een scooter voor kinderen.
Het is ooit gekocht op de zwarte markt in Beverwijk.
Geen winkel/shop oid dus waar ik terecht kan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0sYbNcczxEFN7dRzN8-jxvQwqA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TaipegLQtPC6GQUSk3SOOKai.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door UnitVision op 28-06-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mmmmh dat is leuk speelgoed. zoek eens bij ome alie https://www.aliexpress.com/w/wholesale-36v-controller.html

De snelheidsbeperking zit in de display, deze verteld tegen de controller hoeveel ie max mag ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Damic schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:24:
Mmmmh dat is leuk speelgoed. zoek eens bij ome alie https://www.aliexpress.com/w/wholesale-36v-controller.html

De snelheidsbeperking zit in de display, deze verteld tegen de controller hoeveel ie max mag ;)
Thanks,
Dat ziet er veelbelovend uit.
Ik zal daar eens rondsnuffelen.

Vraag mij alleen wek af wat de boordcomputer kan hebben opgeblazen.
Hij had dus nog gewerkt, heeft jaren bij vrienden (bij hun dochter dan want het is van de kinderen daar) in de schuur gestaan en heeft toen gewerkt dus.
Na al die jaren is de batterij kapot (niet gek als hij jaren niet is gebruikt) en ik zet er een nieuwe (weliswaar zwaardere) batterij is en hij zou ineens zijn opgeblazen?
Dan ga je weer nadenken of de nieuwe batterij hieraan ten grondslag ligt.

Beetje dubbel allemaal.

Ik heb trouwens de printplaat minitieus bekeken en kon nergens iets vinden (iets zwarts of verbrand of anderszins wat erop lijkt dat er iets niet klopt.
De printplaat ziet er nog gewoon als nieuw uit (zegt natuurlijk niets maar dan verwacht je het niet).

[ Voor 12% gewijzigd door UnitVision op 28-06-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
SMSfreakie schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:03:
Daar heb ik naar gekeken en op de gehele printplaat kon ik niets vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@UnitVision mmmh dat zou ik ook raar vinden dat het door een lege en defecte batterij de controller mee eraan is, heb je hier soms een foto van? Zowel buiten als het interne?
SMSfreakie schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:03:
Zit alleen een shunt op die de stroom meet en µc daarmee het vermogen berekend. Door shunt modding kun je die controller meer dan 500W laten doen :*)

edit: @UnitVision heb je een foto van de printplaat (onder en boven)

[ Voor 6% gewijzigd door Damic op 30-06-2024 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnitVision
Damic schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:35:
@UnitVision mmmh dat zou ik ook raar vinden dat het door een lege en defecte batterij de controller mee eraan is, heb je hier soms een foto van? Zowel buiten als het interne?

[...]

Zit alleen een shunt op die de stroom meet en µc daarmee het vermogen berekend. Door shunt modding kun je die controller meer dan 500W laten doen :*)

edit: @UnitVision heb je een foto van de printplaat (onder en boven)
Hier foto's van de bovenkant en de onderkant (heb er meerdere gemaakt) maar de bovenkant wordt wat lastig door die bundel draden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zy4hB1druFIlTIxqkLEfeRvW6M8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEdoPcLKOjWoC700qg947FDR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkLQvAWb_27QRF19hgc3H-miW_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axSogJpxiK7ftV3dQeLUB8A6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6HAk-YldI8LrR9yudpri3a77rE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dulg9DtTVuFJE1JoWLh1XQpi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_vxNrmljz7nqruyUKWaU-kXNeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ll9oNESvlREm72Q21N7V5rkm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik meet op de batterij trouwens meer dan 40 V (40,5 a 41 V).
Ik neem aan dat dit komt doordat hij onbelast is?
Hij zit dan wel aan de printplaat maar zoals gezegd meet ik op de verwachte uitgangen waar bv. 5 V op zou moeten staan niets (zie bv rechtsonder onderste foto, dara staat 5 V en grnd en toch meet ik hier 0 V.

Kan het ook zijn dat de batterij te zwaar is?
Heeft 10s3P of 10s2P enig invloed op het funtionoeren (oftewel zou hij het bij beide baterijen gewoon moeten doen?

Ik zit toch met een heleboel vragen waar ik geen antwoord op weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Een batterij bij een dezelfde spanning is nooit te zwaar, stroom is iets dat gevraagd wordt en niet gegeven.

2P of 3P is een leuk gegeven maar totaal onbelangrijk voor je, het doet voor het doel niets, al zou je 10P hebben, het zou de werking niet veranderen.

Maar moet dat din ook niet nog ergens ingeschakeld worden? een extra drukschakelaar of een contactslot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@memphis dat zou wel eens kunnen als ik de foto's hier mag geloven https://www.kinderauto.ro...500w-36v-8ah-lithium.html. Er zit nl een schakelaar op.

@UnitVision die 5V naast UVW word pas actief als de controller actief word. Dat is nl de spanning voor de hall sensoren.
Welke draden lopen naar de stuur controller?

Een vol geladen batterij van 10S geeft rond de 41Vdc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
memphis schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:27:
Een batterij bij een dezelfde spanning is nooit te zwaar, stroom is iets dat gevraagd wordt en niet gegeven.

2P of 3P is een leuk gegeven maar totaal onbelangrijk voor je, het doet voor het doel niets, al zou je 10P hebben, het zou de werking niet veranderen.

Maar moet dat din ook niet nog ergens ingeschakeld worden? een extra drukschakelaar of een contactslot?
Ja er zit een aan-uit schakelaar aan het stuur en die heb ik doorgemeten en werkt perfect.
Toch werkt er niets na het inschakelen.
De display die ook aan het stuur zit (andere kant) laat niets zien.
Hierop zou je dus de snelheid ed. kunnen instellen.

Dat de batterij niet te zwaar is geeft mij al een goed gevoel en kan ik de batterij dus als oorzaak wegstrepen.
Dat de 10s3P vs 10s2P ook geen issue vind ik ook goed om te horen.

Waar het dus op lijkt is dat de boordcomputer stuk is alleen is het niet bevredigend om de oorzaak niet te weten.
De enige oplossing lijkt dus het aanschaffen van een nieuwe boordcomputer.

Het gaat er mij dus om dat bepaalde oorzaken kunnen worden weggestreept en de eerste is dus de aanschaf van deze nieuwe batterij.
Als deze een oorzaak zou kunnen zijn dat geeft mij geen goed gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Damic schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:40:
@memphis dat zou wel eens kunnen als ik de foto's hier mag geloven https://www.kinderauto.ro...500w-36v-8ah-lithium.html. Er zit nl een schakelaar op.

@UnitVision die 5V naast UVW word pas actief als de controller actief word. Dat is nl de spanning voor de hall sensoren.

Welke draden naar de stuur controller lopen weet ik zo niet, het is een van de brede connectoren.
Ik zal zodra ik tijd heb hiernaar kijken.

Ik zal ook eens kijken of de motor in het wiel nog wel loopt en niet is vastgeroest door al die tijd stilgestaan hebben (het wiel draaid nog wel gewoon soepel maar dat hoeft niet veel te zeggen of de motor die erin zit (neem ik aan).

Dat een vol geladen batterij romnd de 41 VDC geeft klinkt ook goed.
Ik had hem namelijk ook volgeladen voordat ik heb hem had aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:06
Ik heb weinig verstand van elektronica, maar niemand hier die zich afvraagt of weet wat die witte zooi op de helft van die printplaat is? Ziet er voor mij niet gezond uit.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

guido66 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:27:
Ik heb weinig verstand van elektronica, maar niemand hier die zich afvraagt of weet wat die witte zooi op de helft van die printplaat is? Ziet er voor mij niet gezond uit.
flux resten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Damic schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:40:

@Damic de 5 draden die naar de stuur controller lopen zijn als volgt:
rood, oranje, zwart, groen, blauw en geel.
De groene gaat naar de SD, zie rode driehoek in plaatje van de onderkant.

De rode en zwarte gaan naar de voeding van 36 V (zie rode driehoekjes bij de aansluiting van de voeding (rood en zwart, dunne draden, zitten onder de dike draden van de voeding).
De gele en blauwe gaan naar de voorkant (zie rode driehoekjes bij de gele en blauwe draad).
De oranje gaat naar de zijkant, zie rode driekhoek bij de 2 oranje draden die samenkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sI8tn0O2Cu4_cgIJBq4HmGM1SSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1lhbZZyAfXuU14UfBapo2Qjr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vx0BCFpzTm6RNKWer7ZRUHP0uKk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s2rRequt26jaHJXXah1NQ6QQ.png?f=fotoalbum_large

De steker die ik laat zien komt van de controller aan het stuur af, maar naar de printplaat is eenzelfde steker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxijImdNguDFGTBu9pmBEVZW_XE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMu9hnbRrZzW1GPrYv37cazp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Blauw en geel zijn data (RS232, communicatie tussen stuur controller en motor controller).
Die SD is volgens mij je licht (kan me vergissen)

Die oranje is raar. Die lijkt van de stuur controller te komen en terug te vertrekken naar ergens.

Edit: die andere oranje en die donker groene (met E bij) van-/naarwaar gaan die?

* Damic gaat eens zien of ie zo'n controller heeft liggen. nope

[ Voor 13% gewijzigd door Damic op 01-07-2024 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Damic schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:43:
Blauw en geel zijn data (RS232, communicatie tussen stuur controller en motor controller).
Die SD is volgens mij je licht (kan me vergissen)

Die oranje is raar. Die lijkt van de stuur controller te komen en terug te vertrekken naar ergens.

Edit: die andere oranje en die donker groene (met E bij) van-/naarwaar gaan die?

* Damic gaat eens zien of ie zo'n controller heeft liggen. nope
De andere oranje draad gaat terug en gaat naar 3 separate connectors, samen met een zwarte draad. Dus 3 dezelfde connectors.
Moet nog uitzoeken waar die heen gaan.

De groene bij die blauwe elco gaat naar een connector met 3 draden. De groene dus en een rode en zwarte die naar de hoek gaan (links onder) waar 5 V en grnd staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Voor zover ik kan zien zijn de 3 connectors (oranje/zwart) van het licht.
Er zitten 2 lampjes voor op met ieder hun eigen connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Er is schijnbaar verder niets meer over te vertellen?

Zal dan moeten ujitkijken naar een nieuwe boordcomputer, ook niet erg maar had graag geweten in welke richting ik het defect moet zoeken want zit er natuurlijk niet op te wachten dat ik een nieuwe aansluit en dat deze ook ineens de geest geeft.
Sommige dinge kom je natuurlijk nooit achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nu is het meten is weten.

Als je gewoon de batterij eraan hangt heb je dan van spanning tussen de zwarte (-) en die groene (E) draad.

Zoek eens uit welke draden er naar die schakelaar gaan aan het stuur, de kans is groot dat er ergens een draad breuk is of die schakelaar is defect, iets zet nl die controllers aan.

Mmh klopt dat er langs de linker kant naast de aan/uit knop nog een hendel is? Zoja voor wat dient die?

Misschien met dat ding naar een makers space gaan in je buurt, kans is groot dat ze je kunnen helpen.

[ Voor 11% gewijzigd door Damic op 03-07-2024 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Damic schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:38:
Nu is het meten is weten.

Als je gewoon de batterij eraan hangt heb je dan van spanning tussen de zwarte (-) en die groene (E) draad.

Zoek eens uit welke draden er naar die schakelaar gaan aan het stuur, de kans is groot dat er ergens een draad breuk is of die schakelaar is defect, iets zet nl die controllers aan.

Mmh klopt dat er langs de linker kant naast de aan/uit knop nog een hendel is? Zoja voor wat dient die?

Misschien met dat ding naar een makers space gaan in je buurt, kans is groot dat ze je kunnen helpen.
Bedankt voor je reactie @Damic

Het klopt dat er aan biede stuurkanten een hendel zit die je op en neer kan doen en als je die loslaat gaat hij weer terug naar de beginstand.
Ik heb uiteraard geen idee wat die doen maar mijn eerste indruk was dat je aan beide kanten "gas" kunt geven?

De draden van de aan-uit knop heb ik doorgemeten en er zit geen breuk in, de schakelaar zelf had ik al doorgemeten.

De ene oranje draad gaat naar de aan-uit schakelaar en de andere gaat naar de controller.

De oranje en de zwarte gaan naar de aan-uit schakelaar en heb ik dus doorverbonden maar ik meet niets tussen groen (E) en de zwarte draad.

Over de 2 grote elco's die erop zitten meet ik wel 15 V (bij beide terwijl de batterij is losgekoppeld (kan natuurlijk want ze kunnen spanning opslaan).
Over de kleine elco's meet ik niets (de ene achteraan bij de koelrib kan ik niet goed herleiden waar die heen gaat dus die heb ik niet gemeten)

Wat makers space is weet ik niet, moet ik gaan googlen op die naam?

[ Voor 23% gewijzigd door UnitVision op 04-07-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Damic schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:24:

@Damic ik heb in deze link zitten zoeken en het lijkt hoopvol maar er zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ik weet dus niet welke ik moet hebben.
Ik heb enkele shops bij Alie aangeschreven en 2 ervan zeggen al de controller niet te hebben (terwijl ze dus wel veel controllers hebben en ook die in mijn ogen erop leek, vandaar dus dat ik die shops heb aangeschreven).

Heb jij enig idee welke controller kans maakt of heb jij ook geen idee?
Pagina: 1