Ervaring met een "Kubie" om de uitval van zonnepanelen tegen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.588 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Control85
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:15
Ik las in het plaatselijke lokale "suffertje" een artikel om de uitval van de omvormers van zonnepanelen op zonnige dagen te verhinderen.

Het ging hierbij om een Kubie transformator.

Internetadres: www.kubie.nl

Ik heb al 3 jaar problemen met de uitval van omvormers op zonnige dag. Liander roept steeds dat er niets aan de hand is.

Als ik de documentatie doorlees dan ziet dit er wel aardig uit, maar ik zou graag weten wat de techneuten onder ons hier van vinden.

Ook de ervaringen van evt. gebruikers van een Kubie zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hoog amfa4000 niveau...
Tenminste zo komt het over op mij...

Bv 19% electra besparing...

Maar goed. Lijkt mij gewoon een trafo.
250 erin 220 of wat ever er uit.
Op kleine schaal is het zelfde wat ik heb.
Hoogspanning in, 228 er uit.

[ Voor 45% gewijzigd door jack zomer op 28-06-2024 17:03 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:59
Even zoeken naar dat lange Kubie Topic..
Kubie - elektriciteitsbesparing ervaringen?

[ Voor 45% gewijzigd door natural colour op 28-06-2024 17:14 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron.hartman
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 21:24
Voor de besparing op je normale energieverbruik is die Kubie natuurlijk leuterkoek en zelfs oplichterij te noemen.

Maar als je de zonnepaneel omvormer regelmatig uitvalt omdat de spanning op het net te hoog is zou je kunnen door produceren met zo een kubie. De omvormer ziet gewoon een lagere spanning in je huis produceert door omdat de Kubie de spanning over de 254 volt van het net heen helpt. Ik weet alleen niet of de netbeheerders blij zijn als dit grootschalig wordt toegepast. Maar ja...moeten de netbeheerders maar wat doen aan die hoge spanning. Nog even los van het gegeven dat er netbheerders zijn die de spanning bewust omhoog regelen om andere velden voorrang te geven.

Zijn er mensen met echte ervaring? Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-09 10:26
Kubie om de uitval van zonnepanelen tegen te gaan, lijkt me een zeer dubieuze oplossing.
Omvormers van zonnepanelen vallen niet zomaar uit, maar dit is wettelijk verplicht conform de EN50549-1 norm om te voorkomen dat de spanning op het net te hoog wordt.

Als Kubie het voltage verlaagd, waardoor de omvormer wel blijft werken, dan betekent dit automatisch dat het voltage aan de andere kant van Kubie hoger is dan 253V.
Dat betekent dat Kubie zich NIET aan de wet houdt (EN50549-1)...
OF de Kubie zelf zou ook moeten uitvallen.

Als je Kubie alleen op de groep van je zonnepanelen zet, dan krijgen je andere groepen in huis een te hoge netspanning.
En mogelijk zelfs je buren.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:22

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Control85 , @ron.hartman Misschien is de mening van diverse experts interessant/relevant?
Of het überhaupt loont? - los van andere bezwaren.

De omvormer moet uitschakelen als hij meer dan 253 V "ziet".
Afhankelijk van de stroomsterkte en de kabeldimensies (lengte en diameter)
heb je in de meterkast bij de hoofdzekering enkele volt minder. Misschien 2 - 3 V?
Dit verschil mag je dan misschien? weer omhoog transformeren, maar meer ook niet.
(Garantie tot de voordeur)
Just my 2 mV

[ Voor 36% gewijzigd door dunklefaser op 27-08-2024 14:56 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je mag niet meer dan 253V het net op drukken. Of dat door je omvormer of door de Kubie gedaan wordt is niet relevant. Geen oplossing voor het probleem dus gaat op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.