Problemen draai-kiepraam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-08 13:01
Beste Tweakers,

Ik heb een probleem met een draai-kiepraam in huis.
Normaliter hoort het raam uiteraard dicht te zijn met raamkruk 180graden naar beneden, horizontaal te draaien en 180 graden omhoog te kiepen. De kruk ging de afgelopen dagen wat stroef (kunststof kozijn, veel zon in de middag). Maar sinds vanochtend heb ik een iets groter probleem, denk ik.

Met de kruk schuin omhoog gaat het raam in kiepstand, 90 graden gedraaid t.o.v. die stand, kruk dus schuin naar beneden, gaat het raam in draai stand. Echter kan ik de kruk nu dus niet verder draaien om het raam fatsoenlijk dicht te krijgen. Ik heb alles gesmeerd met siliconen en de kruk bewegen van kiep naar draaistand gaat soepel en zonder problemen. Echter zie ik nu niet in hoe ik in hemelsnaam de stand van de kruk weer normaal krijg zodat het raam ook goed dicht kan. Iemand enig idee? Met behulp van het internet kom ik er tot nu toe niet uit.
Hier een video ter indicatie:
https://streamable.com/izhkv8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nNwJNqGQnLvaq_AIO41pFLzdok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djBwkqzpGjq7xJv4hkprMMmO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6f6kQUiNyhaTMZI9uLSrGh_o3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZdhlJamKcR4SBB6Mrd6LwZo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qONGk8quTwGYJr-N0CZWAffN1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J37u5vYb5SH20Txgpb1VR9NU.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:25

Onbekend

...

Kijk eens naar de vergrendeling tussen het raam en het kozijn. Zit elke vergrendeling nog goed op z'n plaats?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revo37
Onbekend schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:27:
Kijk eens naar de vergrendeling tussen het raam en het kozijn. Zit elke vergrendeling nog goed op z'n plaats?
@Onbekend
Dit zijn de 4 nokken in de huidige 'draaistand', met raamkruk dus schuin naar onderen. Als ik het raam dicht doe, en de raamkruk probeer verder verticaal naar beneden te zetten gebeurd er weinig, de kruk schiet dan los / door en raam blijft in dezelfde positie staan. Alsof de nokken van het mechanisme dus niet verder omhoog kunnen / willen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ldubm8cK0KoPTHkGAlCS6cVufBU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUNVwRIvp1GGvMY8lp7KTkvq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZ_b-ovXpUYp6E4KUB8wvKICbOk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tp4VtiJPk9afBMcCXKRADICs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMoeGHLv9h9h4qAPWVKrH1W491g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAWgDKckJVi2Z0gSPmwPO6Nd.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-0pZKLaYZEWE7G40gallV5PI2E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6cbYq7ghljYg9TJM8Spreenj.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:21

The Executer

Lekker belangrijk!

Dat zwarte palletje op de zijkant van het kozijn ter hoogte van de kruk even indrukken, mogelijk dat je dan de hendel in de juiste stand kan draaien.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
The Executer schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:39:
Dat zwarte palletje op de zijkant van het kozijn ter hoogte van de kruk even indrukken, mogelijk dat je dan de hendel in de juiste stand kan draaien.
Helaas, al geprobeerd en werkt niet. Begreep dat met het indrukken je daarvan je de raamkruk en nokken feitelijk ontkoppelt om de kruk te kunnen draaien? Met het indrukken van het zwarte palletje en gelijktijdig draaien van kruk bewegen de nokken helaas nog gewoon mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:06
Ik had een kozijn waarbij aan de bovenzijde een soort van drukknop zat om het raam volledig mee te ontgrendelen. Misschien daar even naar zoeken. Daarbij leek het alsof het raam maar aan 1 scharnier hing en kon ik hem daarna (met de knop ingedrukt) weer terug in positie brengen.
Was een kozijn van Gayko.

Lijkt een beetje hier op: YouTube: Draai-Kiep raam herstellen

[ Voor 16% gewijzigd door BvZwolle op 27-06-2024 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:03
Beetje rammelen aan de kruk terwijl je voelt welk palletje vast zit / deze helpt. Vervolgens smeren met vaseline (paar foto's laten al ijzer op ijzer sporen zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
BvZwolle schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:45:
Ik had een kozijn waarbij aan de bovenzijde een soort van drukknop zat om het raam volledig mee te ontgrendelen. Misschien daar even naar zoeken. Daarbij leek het alsof het raam maar aan 1 scharnier hing en kon ik hem daarna (met de knop ingedrukt) weer terug in positie brengen.
Was een kozijn van Gayko.

Lijkt een beetje hier op: YouTube: Draai-Kiep raam herstellen
Lijkt helaas hier niet helemaal het probleem, was al op deze gestuit en soortgelijk geprobeerd. Scharnier is het probleem niet, die loopt gewoon goed. Ik krijg alleen in mijn geval ook de kruk dus niet 'ontgrendeld'..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
Rukapul schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:49:
Beetje rammelen aan de kruk terwijl je voelt welk palletje vast zit / deze helpt. Vervolgens smeren met vaseline (paar foto's laten al ijzer op ijzer sporen zien).
Geprobeerd, maar kan geen palletje vinden welke vast zit. De overgang van kiep naar draai gaat ook gewoon soepel. Het is meer dus dat de kruk verkeerd georiënteerd zit, en dat het lijkt alsof het mechanisme ontkoppel als ik hem vanuit draai verder probeer dicht te maken.

Zie hier een video
https://streamable.com/izhkv8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:17

Speedmaster

Make my day...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
Die had ik ook bekeken, het is alleen een iets ander systeem dan bij mij. Ik zie zo snel niet hoe ik het bij mij kan verschuiven? Ik gok dat ik de nokken kan verdraaien met een inbus, maar weet niet of ik ze dan ook kan verplaatsen? Durfde dat nog niet aan, mocht ik de afstelling van het raam daarmee verpesten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:29
Dit lijkt wel een beetje op: Kumij kozijn sluit niet

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:18
Je kunt de schroeven losdraaien van de metaaldelen die de overgang van de kruk naar de rest faciliteren.

Als je die los hebt, kun je het stuk met uitwendige tanden optillen uit het stuk met inwendige tanden.

Daarna kun je de kruk draaien zonder dat er iets meebeweegt. Metalen tanden weer in elkaar schuiven en alles weer vastzetten.

Kun je meteen even kijken of er niet ergens iets geknapt is, want die gebeurd meestal niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
FireAge schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:11:
Je kunt de schroeven losdraaien van de metaaldelen die de overgang van de kruk naar de rest faciliteren.

Als je die los hebt, kun je het stuk met uitwendige tanden optillen uit het stuk met inwendige tanden.

Daarna kun je de kruk draaien zonder dat er iets meebeweegt. Metalen tanden weer in elkaar schuiven en alles weer vastzetten.

Kun je meteen even kijken of er niet ergens iets geknapt is, want die gebeurd meestal niet zomaar.
Dank voor je reactie, feitelijk dus gewoon de kruk demonteren?
Neem aan dat ik achter het rechte plaatje dan schroeven kan vinden om de kruk los te halen? Of bedoel je een ander deel loshalen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nNwJNqGQnLvaq_AIO41pFLzdok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djBwkqzpGjq7xJv4hkprMMmO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
Nee niet de kruk. In de zijkant van je raam zitten metalen profielen. Daar zit de overbrenging.

Daar kun je trouwens ook de kruk losmaken, misschien makkelijker, misschien niet.
Die plaatjes bij de kruk kun je 90 graden draaien om de schroeven te zien te krijgen.

[ Voor 47% gewijzigd door FireAge op 28-06-2024 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
FireAge schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:21:
Nee niet de kruk. In de zijkant van je raam zitten metalen profielen. Daar zit de overbrenging.

Daar kun je trouwens ook de kruk losmaken, misschien makkelijker, misschien niet.
Die plaatjes bij de kruk kun je 90 graden draaien om de schroeven te zien te krijgen.
Al deze schroeven dus? Metalen profiel loopt ook door boven het raam. Daarnaast houden de nokken het profiel ook op zijn plek toch? Dus alleen los schroeven kan ik het metalen profiel er niet afhalen? Of mis ik iets?

Sorry voor de vele vragen, maar wil het even zeker weten voor ik het los haal en het niet meer terug in elkaar krijgt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfsimbIrCzee476w_M6D51etlGk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NngdMNfr3LNcXA84jpgasNT2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ldubm8cK0KoPTHkGAlCS6cVufBU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUNVwRIvp1GGvMY8lp7KTkvq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZ_b-ovXpUYp6E4KUB8wvKICbOk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tp4VtiJPk9afBMcCXKRADICs.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-0pZKLaYZEWE7G40gallV5PI2E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6cbYq7ghljYg9TJM8Spreenj.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
Niet allemaal.

Frame bestaat uit een bovenstuk, een hoekstuk, een voorstuk, een hoekstuk, een onderstuk, een hoekstuk, een achterstuk, een hoekstuk.

Als je aan de hendel draait schuif je het voorstuk op en neer. De hoekstukken brengen deze verticale beweging over naar een horizontale. Daardoor bewegen de boven en onderkant. En via de volgense hoekstukken beweegt de achterkant weer.

Je hebt dus als het ware een ring om je raam heenlopen, die je om je raam heen kan draaien.

De achter-, voor-, boven- en onderstukken zijn stijf, de hoekstukken flexibel. Dus als daar tegenaan wordt geduwd, glijden ze de bocht om.

Al deze bewegende delen zie je niet, die zitten onder het metaal wat je wel ziet. Dit metaal zorgt dat de ring op zijn plaats blijft en de bocht omgaat waar nodig.

Je moet dus alleen de schroeven losmaken van de overgang van de voorkant naar onder- en bovenhoekstuk.

Maak anders eerst even de overgang van voorstuk naar bovenste hoekstuk los. Dan kun je zien hoe het werkt.

Het valt allemaal niet zomaar uit elkaar. En je kunt het als lego weer in elkaar zetten. Maar als je de boel losmaakt en niet exact hetzelfde terugzet, dan zijn niet alle nokken meer uitgelijnd en moet je ze "tunen".

Als je alleen de voorkantovergang naar hoek losmaakt kun je dat eigenlijk amper fout doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revo37
FireAge schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:45:
Niet allemaal.

Frame bestaat uit een bovenstuk, een hoekstuk, een voorstuk, een hoekstuk, een onderstuk, een hoekstuk, een achterstuk, een hoekstuk.

Als je aan de hendel draait schuif je het voorstuk op en neer. De hoekstukken brengen deze verticale beweging over naar een horizontale. Daardoor bewegen de boven en onderkant. En via de volgense hoekstukken beweegt de achterkant weer.

Je hebt dus als het ware een ring om je raam heenlopen, die je om je raam heen kan draaien.

De achter-, voor-, boven- en onderstukken zijn stijf, de hoekstukken flexibel. Dus als daar tegenaan wordt geduwd, glijden ze de bocht om.

Al deze bewegende delen zie je niet, die zitten onder het metaal wat je wel ziet. Dit metaal zorgt dat de ring op zijn plaats blijft en de bocht omgaat waar nodig.

Je moet dus alleen de schroeven losmaken van de overgang van de voorkant naar onder- en bovenhoekstuk.

Maak anders eerst even de overgang van voorstuk naar bovenste hoekstuk los. Dan kun je zien hoe het werkt.

Het valt allemaal niet zomaar uit elkaar. En je kunt het als lego weer in elkaar zetten. Maar als je de boel losmaakt en niet exact hetzelfde terugzet, dan zijn niet alle nokken meer uitgelijnd en moet je ze "tunen".

Als je alleen de voorkantovergang naar hoek losmaakt kun je dat eigenlijk amper fout doen.
Enorm bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg! Ik ga er z.s.m. eens even de tijd voor nemen om het rustig uit elkaar te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuidLimburg
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-06 20:47
Ik heb recent exact hetzelfde probleem gehad. Bij mij zat het schroefje van de bocht naar boven dermate los, dat de aansluiting van het bovenstuk niet overgebracht werd.

Ik heb het kunnen oplossen door de hoek naar boven los te maken, de kruk geheel naar beneden bewegen, vervolgens het bovenstuk handmatig 'terug' geschoven en vervolgens de hoek wederom gemonteerd en alles goed aangedraaid. Uiteraard alles ook even gesmeerd, werkt nu weer perfect.

Ik vermoed dat in jouw situatie er ook een verbinding tussen zijstuk en bovenstuk los geraakt is, waardoor e.e.a. getuned dient te worden en wellicht een schroefje opnieuw vastgezet waardoor de hoekstukken de beweging weer volledig overbrengen.

Succes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revo37
Excuses voor het niet meer reageren. Mocht er nog ooit iemand met hetzelfde probleem zijn, de antwoorden hier boven helpen!

Ik heb uiteindelijk de voorplaat helemaal los geschroefd, er uit gehaald en ook de klink er uit gehaald. De klink grijpt in een mechanisme waar een aantal tanden op zitten, dit mechanisme was een tandje versprongen, waardoor de klink niet meer volledig naar beneden open kon. Handmatig alles juist gezet en weer in elkaar gezet, en werkt weer prima. Raam gaat nog steeds wat zwaar helemaal dicht, dat heb ik denk ik ooit geforceerd waardoor het mechanisme was versprongen
Pagina: 1