Afschakelende omvormer - grote stap in voltage niveau

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:38
Dag allen,

Helaas staat mijn SolarEdge SE8K het afgelopen uur flink te schakelen. Dit is al langer een probleem in mijn regio (omgeving Tiel), maar nu zie ik toch wel iets bijzonders. Ik monitor de spanningen via de P1 poort en de omvormer in HomeAssistant, daar is rond 10:30 vanochtend een bijzondere stap te zien op de spanning gemeten in de slimme meter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/riOHxvns4Rthy2sTk4-x-qkx_LE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rGe07VQrDwvsDLSQnU8yCjZ3.png?f=fotoalbum_large

Liander zegt op hun website geen storing te hebben, maar ik vind het toch vrij bijzonder dat er opeens meer dan 10V verschil zit in de spanning in de meterkast. Hebben jullie eerder van dit soort stappen gezien? Heeft iemand enige idee waar ik dit wel kan melden bij Liander?

En de volgende vraag, het heeft niet zo heel veel zin, maar zijn er load-balancing instellingen verstopt in de SE8K omvormer? Ik merk dat vooral L2 overdag eerder de 253V grens bereikt..

Hoor graag of iemand soortgelijke ervaringen heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:50
Is dit de eerste keer dat je deze sprong ziet of is dit ook op andere dagen gebeurd?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:45

BCC

https://www.nu.nl/tech/63...ingreep-netbeheerder.html

Netbeheerders sturen met het voltage om onbalans te voorkomen - dat is hun enige "REM" als het uit de klauw dreigt te lopen

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
Slappyjoez schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:08:
Is dit de eerste keer dat je deze sprong ziet of is dit ook op andere dagen gebeurd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFkuFBcDzDk4Rm0AIDSduRcCk5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OQVRbg0ytMSDlrkKHfuQ1kr1.png?f=fotoalbum_large

Ik zie de ergste stappen vooral de afgelopen 3 dagen, daarvoor ook weleens maar dan matched het wel aardig met zon die wegvalt door bewolking e.d.
BCC schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:09:

Netbeheerders sturen met het voltage om onbalans te voorkomen - dat is hun enige "REM" als het uit de klauw dreigt te lopen
Ik had niet gedacht dat ze het zo heftig zouden regelen cq omhoog sturen, meer in de trant van 253V = 253V, dan schakelt (in principe) iedere omvormer uit. Gister was er bijvoorbeeld nog 'niks' aan de hand zoals in bovenstaande AC power lijn te zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Ik weet het niet of het in jouw geval de verklaring is, maar het kan wel. +10V lijkt me prima om de zonnekraan dicht te draaien. Maar ipv de website te checken kun je ze toch even bellen?

[ Voor 18% gewijzigd door BCC op 27-06-2024 16:21 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:16
IceBlackz schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:04:
Dag allen,

Helaas staat mijn SolarEdge SE8K het afgelopen uur flink te schakelen. Dit is al langer een probleem in mijn regio (omgeving Tiel), maar nu zie ik toch wel iets bijzonders. Ik monitor de spanningen via de P1 poort en de omvormer in HomeAssistant, daar is rond 10:30 vanochtend een bijzondere stap te zien op de spanning gemeten in de slimme meter:

[Afbeelding]

Liander zegt op hun website geen storing te hebben, maar ik vind het toch vrij bijzonder dat er opeens meer dan 10V verschil zit in de spanning in de meterkast. Hebben jullie eerder van dit soort stappen gezien? Heeft iemand enige idee waar ik dit wel kan melden bij Liander?

En de volgende vraag, het heeft niet zo heel veel zin, maar zijn er load-balancing instellingen verstopt in de SE8K omvormer? Ik merk dat vooral L2 overdag eerder de 253V grens bereikt..

Hoor graag of iemand soortgelijke ervaringen heeft!
Voor wat het waard is, wij hebben geregeld plotselinge trapjes omhoog en omlaag, meestal rond de 5 tot 10V. Meestal ongeveer tussen de 230V en 240V. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHOrMesqS4LT8mQO2uATujKdnKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cdvSq7fUU25jdcPemCBtx7us.jpg?f=fotoalbum_large

Soms halve trapjes lijkt het maar kan toeval zijn.

Bij ons lijkt het een continu bij sturen om het Voltage goed te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:59
BCC schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:09:

Zie onderaan het artikel wat je aanhaalt! Netbeheerders duwen de spanning niet omhoog!!

Wijktransformatoren (de moderne) kunnen wel de spanning aanpassen afhankelijk van de behoefte. Overdag verlagen ze die dan en als de zon weg is in de avond gaat ie weer wat omhoog. Met half bewolkt weer zie je ze regelmatig stappen maken. In feite doet de netbeheerder dit juist om wel alle energie van de zonnepanelen een plekje te geven. Het is echt niet bedoeld om tegen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoFTSTuFF
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-10 11:55
Bovendien worden in de middenspanning (50kV) de trafo's wel automatisch gestuurd op spanningsnivo.
Een gemiddelde 50>10kV trafo op een onderstation heeft al snel 21 stappen (in Liander gebied, de rest ken ik minder goed) dit kan je dus ook terug zien in jou laagspanning al is 10V wel erg veel dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Coolmint schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:36:

Zie onderaan het artikel wat je aanhaalt! Netbeheerders duwen de spanning niet omhoog!!

Enexis moet regelmatig naar deze noodoplossing grijpen, laat de netbeheerder weten aan NU.nl. Als overspanning dreigt, verlaagt netbeheerder Liander de spanning juist zodat zonnepanelen niet uitvallen. Dat kan in gebieden waar het net zwaar genoeg is.
Ik gaf ook aan dat het een gok was, maar in het artikel staat dat ook liander aan de knoppen draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
Dit is vooral de eerste keer dat ik echt langer dan een 10 minuten heb dat m'n zonnepanelen echt uit gaan, hiervoor was het wel eens een piekje, 5 minuten uit oid, maar nu is het een paar uur lang. Overigens is omstreeks 16:00 er weer een stap teruggezet en kunnen mijn panelen weer alle energie kwijt..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZTmvyRoet4ShXAcLmBfE9D4MZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T5hMbLndl8nfldkyOOUQskJx.png?f=fotoalbum_large

Edit: het grillige verloop de laatste 2 uur komt doordat er bewolking op is komen zetten

[ Voor 6% gewijzigd door IceBlackz op 27-06-2024 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-10 16:05
Wellicht niet vergelijkbaar, maar hier staat ook eea aan interessante info: Waarom vallen mijn zonnepanelen telkens uit
Pagina: 1