Windows opstart problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukus
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-04 13:24
Ik had dit ook al ergens anders opgeschreven, maar is misschien niet helemaal topic related.
https://gathering.tweaker...message/79374508#79374508

Het ging erom dat windows niet meer wilde opstarten. Ik vermoedde een hardware probleem, maar nadat ik de laatste updates had terug gedraaid, startte windows weer gewoon op.

Maar wat nu te doen?
Want kennelijk is er iets met die updates dat de computer niet trekt. Wat is het dat dit kan veroorzaken?

Wat mij zelf is opgevallen:
Dat de bios verouderd is. De laatste datum is van 2017. Terwijl er al nieuwe drivers zijn.
De nieuwste is van 2024 meen ik, maar is wel beta.
Zou dit het kunnen zijn?

Verdere informatie:

1. Welke foutmelding krijg je? Wat gebeurt er?
- Geen foutmelding. Windows wilde niet meer opstarten nadat het pictogrammetje van de gebruiker in beeld kwam. Het beeld flikkerde een paar keer en daarna werd het beeld zwart.

2. Welke Windows versies
- Windows 10 Pro (zonder key).

3. Wat zijn "de laatste updates" die je hebt teruggedraaid?
- De quality updates en feature updates via het blauwe beginscherm waar je kunt troubleshooting (ik weet niet hoe dit heet).
Nadat ik deze opties heb geprobeerd, startte de windows weer op.

4. Welke meldingen staan er in je logboeken
-Geen idee? Ik zou ook niet weten hoe dit te raadplegen. Hulp is welkom indien nodig...

5. Werkt opstarten in veilige modus dan nog wel?
- Heb ik niet geprobeerd.

6. Wat heb je allemaal zelf al geprobeerd om dit probleem op te lossen?
- Ik weet niet zo goed waar te beginnen. Maar ik dacht dat het misschien belangrijk is om de bios te updaten om toekomstige failures te voorkomen. Maar dit is enkel een gedachte, want moet eerlijk zeggen dat ik zelf niet zo goed weet wat een goede volgende stap is. Vandaar ook eigenlijk deze topic.

* Nog een kleine aanpassing (edit 3)

Ook als windows nu opstart krijg ik geen meldingen dat er iets niet in orde is ofzo...

Alles start gewoon normaal weer op. Wel heb ik alle automatische windows update opgeschort voor het geval dat.
En wat verder nog opvalt is dat de processor in rust stand al naar de 60C gaat (bij loed wordt hij niet warmer dan 65C) en dat de videokaart (GTX 1060 Gaming x 6G) in rust ook al 60C is en bij load tussen 81C en 83C zit en blijft. De hotspot is max 90C.
Wel is het een wat stoffig systeem zal ik maar zeggen...

De 2 harde schijven blijven mooi koel.

Geen idee of dit er wat mee heeft te maken...

[ Voor 59% gewijzigd door beukus op 27-06-2024 11:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

• Welke foutmelding krijg je? Wat gebeurt er?
  • Welke Windows versies
  • Wat zijn "de laatste updates" die je hebt teruggedraaid?
  • Welke meldingen staan er in je logboeken
  • Werkt opstarten in veilige modus dan nog wel?
  • Wat heb je allemaal zelf al geprobeerd om dit probleem op te lossen?
Kortom, er ontbreekt nog wel wat belangrijke informatie in je topicstart. Zie ook het algemeen beleid:
Het maken van goede topicstart: De Quickstart

Zou je de topicstart eens willen uitbreiden? :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukus
Ok. Ik zal wat aanpassen doen.

Had geen idee dat zulke vragen ook belangrijk waren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

beukus schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:00:
Wat mij zelf is opgevallen:
Dat de bios verouderd is. De laatste datum is van 2017. Terwijl er al nieuwe drivers zijn.
De nieuwste is van 2024 meen ik, maar is wel beta.
Zou dit het kunnen zijn?
Geen idee wat je probleem is, dat kan ik niet uit je topicstart halen. Maar over je bios.
Als je die zelf nooit hebt geupdate, dan kan het zijn dat je nog een versie uit 2017 hebt.

Als alles werkt, dan is het niet strict noodzakelijk te updaten, al zijn er na zoveel jaar soms wel wat optimalisaties. Ik zou niet de betabios pakken, maar gewoon de laatste final versie als je wilt updaten.

Afhankelijk van je moederbord kun je flashen vanuit Windows, vanuit de bios of moet je starten met een USBstickje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukus
Begin topic is aangepast.

Dank TERW_DAN voor je antwoord.
ja beter een final version gebruiken is dus slimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Er staat nog steeds niet vermeld op welke build van Windows hij op het moment draait.
Daarnaast is er ook niet vermeldt welke update nu is terug gedraaid.

Voor de Windows versie, druk op Windows toets + r en typ in "winver" en dan "ok". Maak hiervan een screenshot of kopieer het hele stuk.

Voor de update moet je gaan naar Settings > Windows Update > Update history en bekijk hier de laatst geinstalleerde updates en maak daar een screenshot van of noteer de KB nummers etc.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Pagina: 1