Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aumelle
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-09 17:48
Ik heb 10x 400Wp zonnepanelen op het dak liggen, aangesloten op een SAJ omvormer. Ik heb een nieuwbouwwoning met een meterkast met 3 groepen, de zonnepanelen zitten op hun eigen groep. Op een zonnige dag als vandaag genereer ik 22kWh, dat zou net iets hoger kunnen zijn, ware het niet dat ik dagelijks, op het heetst van de dag, een dipje zie in de 5 panelen die als PV2 gegroepeerd zijn in de SAJ app (van wat ik begrijp zijn de 10 panelen in 2 sets aangesloten, ik kan dus niet de opbrengst per paneel zien). De installateur geeft aan dat dit aan de belasting op het netwerk ligt, volgens Liander is hier geen sprake van. Ik heb een aantal screenshot toegevoegd.

1) De blauwe lijn laat de totale kWh opbrengst zien van vandaag, tot op heden. De groene lijn is groep PV1, met een normale curve. De rode lijn is PV2. De dip rond 13:30 is waar het mij om gaat (dat kleinere dipje net voor 17:00 kan misschien met schaduwval ofzo te maken hebben).

2) Dit is DC Current (A), wederom voor PV1 en PV2. Ik weet niet zo goed wat dit verder laat zien.

3) Dit is DC voltage (V). wederom voor PV1 en PV2.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2cJRMGuUUMRM6wfstn3HvvbH6c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RgoNbHfO75SJ0xdStNV6Xjdn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4he-xt9vwQQFbSkcm4jQr3j-Xs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1n2BAeGwvxsp58QcNa9v2VV0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJnv-j0QcJOB9_OrFbsSi43j7rQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RzP3n7FZQHfOaYRVhWU5zDE2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik vermoed dat je je antwoord hebt als je naar het voltage van je slimme meter kijkt (die zal bij de dip op een fase voor die fase een tijdje >253V zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aumelle
Ik heb zo’n P1 Pulse metertje van Tibber die de overbelasting bijhoudt maar daar zie ik geen melding op rond deze tijdstippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Dat is logisch, een hoge spanning is namelijk niet hetzelfde als overbelasting van je meterkast.

[ Voor 71% gewijzigd door TBTL op 26-06-2024 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aumelle
Dat snap ik (half). Ik ging er misschien ten onrechte vanuit dat je met een Pulse een melding in dergelijke gevallen zou krijgen. Ik heb overigens een tijdje terug de volgende terugkoppeling van Liander gehad, nadat ik hen op aanraden van de installateur had bericht:
Op basis van uw melding hebben wij op afstand de slimme meters op dezelfde stroomkabel van uw aansluiting uitgelezen. Uit dit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van de spanning in het elektriciteitsnet voldoende op niveau is. Wij kunnen niets vinden waaruit blijkt dat de kwaliteit van de elektrische spanning niet voldoet aan de gestelde norm. We zien daarom geen aanleiding om een netaanpassing door te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:05

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Wel typisch dat na de dip je stringspanning omdraait..

Is de mppt het maximum power point kwijt? Gaat ie zoeken?

Ook überhaupt typisch dat die spanning niet gelijk is.. Zeker weten geen schaduw? De hele dag niet? Foto?
Slechte mppt tracker? Ik ken het merk omvormer niet dus ken ook de reputatie niet

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aumelle
Kan me niet voorstellen dat het schaduw is. Plat dak op 4 hoog, rijtjeshuizen dus buren allemaal op dezelfde hoogte. Dat omdraaien van de spanning vond ik ook raar om te zien maar ben verder een technisch onbenul. Van mppt heb ik ook niet eerder gehoord. De omvormer is al een keer omgeruild door de installateur maar dat heeft dit dipje niet opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Vrijwel zeker slagschaduw van een kort pijpje of iets dergelijks.
Zoek in de omvormer naar een 'global mppt', 'shadow mppt' of vergelijkbare setting.
Pas als de spanning omlaag gaat, schiet het vermogen omhoog: een teken dat de bypass diodes (eindelijk) ingeschakeld worden. Dit kan eerder als de MPPT wat slimmer doet, vaak instelbaar met de eerdergenoemde settings.
De spanning zakt ~40V dus het is schaduw over een enkel paneel.
Opbrengstverlies is overigens minimaal op jaarbasis.

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 02-07-2024 18:15 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1