Warmtepomp advies (merk/type).

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 20:04
Ik zie veel topics over verschillende merken warmtepompen en het lijkt alsof ze van alles wat eigenaardigheden hebben. De LG's Therm hun kenmerkende rond-het-vriespunt probleempje. De Vaillant aroTherm die niet erg tweakable is (wat geen probleem is als je dat niet wilt, zou voor mijn schoonouders ideaal zijn, maar ik ken de verdere ins&outs niet van de aroTherm). En zo verder. Ik weet niet wat de algemene tendens onder warmtepomp liefhebbers is tegenwoordig als het gaat om welke merken/typen "beste keuze" zijn.

Mijn schoonouders bouwen een nieuw huis en gaan een warmtepomp plaatsen. Dat wordt dus hun hoofdverwarming en warmwater voorziening. Zij zijn uiteraard geen tweakers en ik heb ook geen zin om er dagen/weken aan te gaan lopen tweaken voor 5% meer comfort. Dus iets wat gewoon goed werkt zonder veel gedoe heeft de voorkeur. Er is verder ook geen wens voor een diepgaande mogelijkheid tot tweaken. Daarnaast zijn ze zelf erg prijs/kwaliteit bewust, alleen wordt het hun hoofdverwarming en is mijn advies dat goedkoop en dan met een systeem van een paar duizend euro zitten dat net niet bevalt (zoals toch niet echt aangenaam in winter) erger is dan €1000 meer betalen en het goed hebben (op de hele bouw van de woning). En het valt me op, ook al uit een eigen proces voor een hybride warmtepomp bij ons, dat aanbieders je de ene na de andere ellende aanbieden voor de hoofdprijs onder het mom van: ze willen/moeten toch, alles lijkt op elkaar en ze snappen het zelf toch niet, laat maar gaan. Dus wilde toch even voor advies vragen hier.

Deze punten in ogenschouw genomen, wat zouden jullie adviseren als merk/type warmtepomp? M.i. vallen de LG's af vanwege eerder genoemd probleem met defrosten enz. rond het nulpunt. Wat blijft er dan over? Vaillant? Panasonic? Daikin? Nog iets anders?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Voor al uw (en onze) wensen:

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Het belangrijkste is een WP met voldoende vermogen, niet teveel en niet te weinig.
Er bestaat geen perfecte WP, ze hebben allemaal wel voors en tegens. Dat kan ook weer verschillen per type.

[ Voor 52% gewijzigd door DaWizza op 26-06-2024 12:03 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 20:04
DaWizza schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:57:
Voor al uw (en onze) wensen:

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Het belangrijkste is een WP met voldoende vermogen, niet teveel en niet te weinig.
Er bestaat geen perfecte WP, ze hebben allemaal wel voors en tegens. Dat kan ook weer verschillen per type.
Die heb ik gezien, dankjewel. Blijft de merk/type-vergelijk-vraag toch openstaan, aangezien die daar niet echt beantwoord wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door IKON op 26-06-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:49
IKON schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:08:
[...]

Die heb ik gezien, dankjewel. Blijft de merk/type-vergelijk-vraag toch openstaan, aangezien die daar niet echt beantwoord wordt.
Ik heb zowel de Therma V (gehad) als de Arotherm plus.
Therma V lekker tweakable, en tot in detail instelbaar, maar daar zit ook meteen de valkuil en ruimte voor user-error mijns inziens. Kan wel ontzettend ver terugmoduleren!
De Arotherm is nogal set and forget mijns inziens. De wp reageert prima op wat je op de thermostaat aangeeft wat je wens is. Bij mensen die geen zin hebben in gedetailleerde settings wel echt de betere keuze. Installateur zelf kan ook gewoon van afstand meekijken en bijsturen.
Bovendien echt veel stiller dan de ThermaV. (en ook wel meer Deutsche gründlichkeit ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 26-06-2024 12:16 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-04 16:24
Normaal post ik nauwelijks op Tweakers, maar in dit geval wil ik toch even mijn ervaring delen.

Ik zat met dezelfde uitdaging als jij. Ik heb vorig jaar een Panasonic 9J bij mijn ouders geplaatst. De 9J kan onder het vriespunt nog steeds 7.5kW leveren en kakt dus minimaal in. Deze cijfers heb ik nog niet kunnen vinden bij andere warmtepompen. Tapwater zal uiteindelijk via een AE v4 270 liter gaan. Hier ben ik nog mee bezig.

Mijn ouders zijn ze verre van technisch. Een simpele thermostaat is vaak al te veel gedoe. Voor hun was de enige eis dat het moet werken/het binnen op temperatuur moet blijven zonder er elke dag mee te hoeven pielen. Ik had als eis dat het eenvoudig aan te sluiten was.

Apparaat heeft vanaf dag 1 supermooi gedraaid. Uiteindelijk zijn ze van 2200-2500m3 gas naar 3050 kWh (incl. defrosts) verbruik gegaan terwijl het binnen niet onder de 20.5 graden is geweest. Het hele zootje zullen ze binnen 1.5 jaar terugverdienen. Sindsdien heb ik voor andere familieleden nog een 5J en 9J aangesloten dus dat zegt in mijn ogen al genoeg.

[ Voor 31% gewijzigd door .joepiedepoepie op 26-06-2024 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@.joepiedepoepie 2500 m³ gas incl. sww-bereiding? -
Hoe dan ook - 2500 m³ gas = 20.000 kWh @ ca. 82% jaarrendement (geschat)
3050 kWh "vervangen" ca. 20.000 kWh - Een sCOP van ca. 6 - Kan je wat meer details geven?
Misschien in het algemene topic over L/W-warmtepompen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-04 16:24
dunklefaser schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:30:
@.joepiedepoepie 2500 m³ gas incl. sww-bereiding? -
Hoe dan ook - 2500 m³ gas = 20.000 kWh @ ca. 82% jaarrendement (geschat)
3050 kWh "vervangen" ca. 20.000 kWh - Een sCOP van ca. 6 - Kan je wat meer details geven?
Misschien in het algemene topic over L/W-warmtepompen.
Die 2500m3 gas is inderdaad incl. sww. Hoeveel precies weet ik niet, vandaar de range die ik geef. Ik bedenk me net wel dat de spouwmuren rond dezelfde tijd nog zijn nageïsoleerd. Dus stel dat levert een besparing op van 20% dan zit je alsnog rond de 1800-2000m3 gas, wat vervolgens een sCOP van 4.72-5.24 geeft. Met een aantal T22 en T33 radiatoren, en 120m2 vloerverwarming met 50mm dekvloer/buffer er bovenop (en dus niet ingefreesde vloerverwarming!) kan de pomp zijn warmte gewoon heel goed kwijt. Zelfs tussen de 10-15 graden buitentemperatuur kun je op die manier makkelijk runs halen van 4+ uur op minimaal vermogen. Bij lagere temperaturen kan de pomp gemakkelijk zijn warmte kwijt en dus non-stop dagen achter elkaar draaien.

Wat ik vooral heb geleerd is dat je het systeem zo eenvoudig mogelijk moet aansluiten. Enkel een paar kogelkranen, ontluchters en een magneetfilter, vulpunt en drukmeter ertussen. Zorgen dat de radiatoren geknepen worden en je een delta T van rond de 5 over de radiatoren hebt en verder zoveel mogelijk over je vloer wordt gepompt en je niet bypasst over de radiatoren.

[ Voor 14% gewijzigd door .joepiedepoepie op 26-06-2024 12:58 ]

Pagina: 1