Laagdrempelige Donatie-knop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter

Laagrempelige donatie-knop bij artikelen

1. Welk probleem ervaar je?

T.net heeft moeite inkomsten te genereren, en voelt zich genoodzaakt de donkere kant van het grijs op te zoeken met dark patterns en het injecteren van veiligheidsrisico's waar gerenomeerde websites - ook die van DPG - mee te maken hebben. Een adblocker is allang niet meer enkel voor het blokkeren van ads, maar is ook een voorbehoedsmiddel tegen dit besmettingsgevaar. Het is tegenwoordig een standaard veiligheidsmaatregel in Firefox, Brave en andere op veiligheid of privacy gerichte browsers, en staat vaak standaard aan. Ad-blockers zijn here to stay.

De enige andere manier om inkomsten te genereren is via een abonnement. Een veel gehoorde klacht hierbij is dat er geen éénmalige of maandelijkse abonnementen zijn.

2. Waarom is dat een probleem?

Soms wordt ik blij van een goed artikel en wil ik bijdragen, maar ik wil geen abonnement afsluiten en ook niet browsen zonder veiligheidsmaatregelen.

3. Hoe vaak loop je er tegenaan?

Misschien eens in de maand, maar de vraag is vooral: Hoevaak loopt T.net tegen gebruikers met een adblocker aan?

4. Hoe ziet de ideale oplossing er voor jou uit?

Voor mij is de ideale oplossing een super laagdrempelige donatiemogelijkheid en wat gamification.

Laagdrempelig

Een beetje in de lijn der "Piracy is a service problem", het is allemaal te veel gedoe om afschrijvingen toe te staan, voor een jaar aan te gaan, en moet herinneren en heroverwegen. Ook voor éénmalige betalingen (elders) vormt het steeds invullen van kaartgegevens voor enkel gebruik een drempel. Er zijn twee voorbeelden van betalingen waarbij ik onlangs prettig ben verrast.

iDeal van AliPay - Ik ken iDeal eigenlijk alleen als dat verouderde "selecteer uw bank" waarbij nog steeds af en toe de fintech die je zelf gebruikt ontbreekt. Maar toen ik laatst voor het eerst iets met iDeal ging afrekenen bij Aliexpress notabene kreeg ik gewoon een qr-code zonder mijn bank te hoeven kiezen, en kon die gewoon scannen met mijn telefoon. Klaar. Blijkbaar is dat een update van Currence die we bij meer bedrijven kunnen gaan verwachten als ze hun infra updaten.

Lightning van Strike.me - Ook gewoon een qr-code en klaar. Ik probeerde het met Thuisbezorgd omdat Strike.me nu in Europa en Nederland beschikbaar is, en het is gewoon nog laagdrempeliger dan de creditcard waarbij ik steeds mijn CVC-nummer moet opzoeken, en goedkoper dan iDeal wat 0.25 cent extra kost. Overigens zijn er ook andere Lightningaanbieders zoals WoS, maar Strike.me is netjes KYC net als iDeal en CC.

Gamification

Mensen willen graag interactie. Dus als ik 50 cent doneer, wil ik graag zien dat er al x + 50 cent is gedoneerd. Het is leuk om te zien - ook voor de auteur - welke soort artikelen het goed doen. Je zou ook een popupje met statistieken kunnen maken. Hoeveel mensen doneren via lightning. Wat is de gemiddelde donatie van een Windowsgebruiker vs een OSXgebruiker. Doet het artikel het bovengemiddeld goed of niet. Ook is het leuk om bij jezelf of (opt-in) bij iedereen te zien hoeveel ze in totaal gedoneerd hebben, en bijvoorbeeld op welke artikelen.

Niet storend

Het zou kunnen gaan om een kleine regel onder een artikel, hoeveel er al gedoneerd is, en een mini-qr of knopje voor het tonen van een qr waarbij het belangrijk is dat je niet van de pagina wegnavigeert. Voor mensen die reeds een abo hebben zou de donatiemogelijkheid standaard verborgen kunnen zijn met opt-in mogelijkheid voor de mensen die het toch leuk vinden om te zien.

Ad-blocker

Even terug experimenteerde T.net met het blokkeren van bepaalde artikelen wanneer een ad-blocker werd gedetecteerd. Je zou nu bij adblockers zonder abonnement op de plaats van de advertentie een qr-code kunnen tonen met een onderschrift in de trant van "als je wilt, betaal dan voor dit artikel of zet uw ad-blocker uit. Samen houden we T.net sterk" oid.

Ergo

Misschien is het interessant om eens te onderzoeken gebruikers hier van vinden.

NB

Ik heb zelf in het verleden verschillende abonnementen gehad, en ik heb ook een bepaalde periode T.net gewhitelist. Maar ik zoek toch - naast natuurlijk mijn aanzienlijke hoeveelheid contributies aan de community - een andere manier om bij te dragen. En naast het kroontje een andere manier om daarmee te pronken.

[ Voor 6% gewijzigd door Sando op 25-06-2024 16:24 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Wat als blijkt dat pro-tesla, anti-Apple, pro-privacy... significant meer geld opleveren dan de andere kant. Bestaat dan niet het gevaar dat geld de berichtgeving gaat beïnvloeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Kheos schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:53:
Wat als blijkt dat pro-tesla, anti-Apple, pro-privacy... significant meer geld opleveren dan de andere kant. Bestaat dan niet het gevaar dat geld de berichtgeving gaat beïnvloeden?
Volgens mij niet, want de berichten van T.net zijn vaak erg objectief. De anti- en pro-sentimenten vind je in de reacties. Ik denk ook dat de donaties in eerste instantie niet significant zullen zijn. Misschien op termijn. En al zou het dan toch gebeuren, dan is het in ieder geval een manier voor T.net om subtiel aan de knoppen te draaien zonder richtlijnen te overtreden.

[ Voor 11% gewijzigd door Sando op 25-06-2024 16:20 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Een veel gehoorde klacht hierbij is dat er geen éénmalige of maandelijkse abonnementen zijn.
Leuk weetje. In het begin was het per jaar, toen per maand en nu weer per jaar. Support abbo (12 euro pj) is komen te vervallen omdat niet 'rendabel' was. Dit abbo heb ik altijd als een donatie abbo gezien.

Wie weet als er minder abbos zijn dan toen pm zal het pm manier wel terug komen.

Blijft wel bijzonder dat een bedrijf als Tweakers/DPG geen jaar en maand betaling aan kan. (Sommige verenigingen kunnen dit wel).

Mocht men willen dan moet het betaalsysteem wel geïmplementeerd kunnen worden.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe