Zeoliet vaatwassers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brggmn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-04 22:08
Ik ben op zoek naar mensen die ervaringen (positief/negatief/neutraal) hebben met zeoliet vaatwassers.

Onze vaatwasser is na 20jaar bezig aan zijn laatste adem, en we zijn op zoek naar een nieuwe. Ik kom in de a-klasse range van Bosch en Siemens voornamelijk zeoliet toestellen tegen. Ik lees veel wisselende reacties in toestellen die deze droogtechniek gebruiken. Vandaag mijn vraag naar ervaringen hiermee.

Zeer geapprecieerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Brggmn schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:00:
Ik ben op zoek naar mensen die ervaringen (positief/negatief/neutraal) hebben met zeoliet vaatwassers.

Onze vaatwasser is na 20jaar bezig aan zijn laatste adem, en we zijn op zoek naar een nieuwe. Ik kom in de a-klasse range van Bosch en Siemens voornamelijk zeoliet toestellen tegen. Ik lees veel wisselende reacties in toestellen die deze droogtechniek gebruiken. Vandaag mijn vraag naar ervaringen hiermee.

Zeer geapprecieerd!
Wij hebben er hier al 5 jaar een van Siemens, erg fijn apparaat, nergens klachten over!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:36
Na een jaar ervaring met een Bosch: op zich ok, maar met (veel) plastic in de vaatwasser blijft er water in holtes.

Ergernissen genoeg op andere vlakken:
• vaatwasser heeft dode hoeken
• vaatwasser verzamelt (in korte tijd) ranzige smurrie in o.a. rails (ook te maken met dode hoek?)
Dit heb ik nog niet bij eerdere vaatwassers meegemaakt.

[ Voor 50% gewijzigd door Rukapul op 25-06-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-04 16:30
Siemens en Bosch vaatwassers (en meer) komen uit dezelfde fabriek.

Plastic bekers, boorden, etc. die nat blijven in de vaatwasser is een algemeen bekend fenomeen. Ceramiek en metaal neemt meer warmte op waardoor druppels sneller opdrogen dan bij plastic. Er zijn bepaalde modellen vaatwassers die hiervoor een langer droogprogramma hebben maar ook dit werkt niet 100%. Alleen als je de vaatwasser na een vaatwasbeurt langere tijd gedeeltelijk open laat staan dan droog plastic uiteindelijk wel.

Wij hebben een duurder model Siemens vaatwasser met zo'n kek projectie-klokje op de vloer zodat je kunt zien met welke functie de vaatwasser bezig is en hoe lang de vaatwas nog duurt. Dit model heeft een soort "extra droog" functie waardoor de klep van de vaatwasser aan het einde van het programma automatisch openschiet zodat alles en metname plastic dus sneller kan luchten/drogen.
Aangezien de katten bij het openen van de klep in de gordijnen zaten hebben wij deze functie laten varen.

Het fenomeen dode hoeken in een Siemens vaatwasser herken ik maar voor een klein deel. Het zijn eerder de net verkeerd geplaatste glazen of bestek die daardoor klaarblijkelijk niet voldoende water krijgen en soms niet geheel schoon, of met wat lichte smurrie uit de vaatwasser komen.
Misschien heeft dit te maken met het energielabel en waterbesparende functies, dat de vaatwasser met minder het zelfde moet doen. Probeer het "Auto 65gr" programma van ca. 2 uur maar eens, dan is alles echt super schoon en knetter heet met uitladen.
Hiervoor hadden wij een Miele middenklasser en die was ook niet heilig. Lauw waswater, verstoppingen, etc.

[ Voor 24% gewijzigd door Theo74 op 25-06-2024 15:25 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-04 15:01
Zelf heb ik een Bosch recent aangeschaft hierin zit een programma voor plastic, dan droogt deze inderdaad langer. nog steeds niet perfect maar wel close.
hangt ook af van wat er nog meer in zit natuurlijk.

ik blijf toch altijd met een theedoek alles droogmaken, misschien ook een gewoonte.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:01

Cheezus

Luiaard

Ik merk qua drogen geen verschil met mijn huidige dure Siemens vaatwasser met Zeoliet en de cheap-ass Ikea vaatwasser die ik daarvoor had.
In de toekomst dus zeker geen optie om specifiek naar te kijken.
Verdere voor- en nadelen van de Siemens(SX65ZX49CE):
+ Stuk stiller
+ Projectieschermpje, niet onmisbaar maar soms wel handig om te zien hoe lang hij nog bezig is
+/- Verlichting in de vaatwasser is handig, maar Siemens kiest voor blauw licht (want dat lijkt schoner ofzo?) wat rode/groene vaat dus extra donker maakt, dit is niet bevorderlijk voor mijn oog-hand coördinatie :P
- Bediening met touch knoppen kost onnodig extra tijd (programma -> timer instellen door heel lang op de + te drukken -> Start). Bij een goedkope vaatwasser met fysieke knoppen is het meestal 2 klikken (Programma > timer) en klaar.
- App bediening / Wi-Fi. I 'm getting too old for this shit. Ik snap echt niet wat de toegevoegde waarde is van deze meuk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:22
Wij hebben een Bosch SBV8TCX01E met zeoliet. Tot nu toe erg tevreden mee. Meeste vaat inclusief plastic items komen er stukken droger uit op het standaardprogramma dan de vorige 2 vaatwassers zonder zeoliet die ik van Ikea (Whirlpool) heb gehad. Met het eco programma op de Bosch heb ik het idee dat de droogfunctie niet gebruikt wordt en is het resultaat hetzelfde als mijn oude vaatwassers.

Als je items hebt waar water in kan blijven staan (bakjes met randjes etc), dan helpt zeoliet natuurlijk niet echt :-).

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:19

Arjan A

Cenosillicafoob

Sinds een half jaar ook Zeoliet (Siemens). Ik moest uitzoeken wat het was toen ik de vaatwasser kocht.
In de praktijk is plastic ietsje droger, maar niet droog. Wat dat betreft is het vrijwel hetzelfde als onze vorige Siemens vaatwasser.
Het display op de vloer en de wifi zijn aardig, maar je hebt het niet echt nodig.
Overigens heeft Zeoliet de eigenschap dat het warmte kan afgeven, wat energiebesparend zou moeten zijn. Alleen heb ik wel meer besparende maatregelen doorgevoerd thuis waardoor ik geen idee heb wat de impact hiervan is.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:28
Wij hebben sinds begin dit jaar de Siemens SN65YX00AE. Deze heeft een 14 jarige Siemens vervangen en deze vaatwasser doet het fantastisch. Hier alleen een blauw led lampje, maar hij is ook verbonden via Wifi en ik krijg een push melding wanneer hij klaar is. Plastic komt er droog uit. Deze heeft ook de functie dat 5 minuten voor het einde de deur automatisch open gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:21

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ik heb er een, doet het prima. Nieuwe keuken ook weer een gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:25

Toppe

Oké ✅

Cheezus schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:33:

+/- Verlichting in de vaatwasser is handig, maar Siemens kiest voor blauw licht (want dat lijkt schoner ofzo?) wat rode/groene vaat dus extra donker maakt, dit is niet bevorderlijk voor mijn oog-hand coördinatie :P
Duurder model nemen dan heb je RGB :+
- App bediening / Wi-Fi. I 'm getting too old for this shit. Ik snap echt niet wat de toegevoegde waarde is van deze meuk 8)7
Best makkelijk. 's avonds een blokje er in en de volgende dag om 07:00 stond de schone vaat klaar om uitgeruimd te worden. Schakeling ging afhankelijk van de goedkoopste tarieven.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Rukapul schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:05:
• vaatwasser verzamelt (in korte tijd) ranzige smurrie in o.a. rails (ook te maken met dode hoek?)
Dit heb ik nog niet bij eerdere vaatwassers meegemaakt.
Dit heb ik ook met mijn NEFF vaatwasser (topmodel uit 2022). Er zit ook Zeoliet in, prima droogresultaat. Plastic uiteraard niet, maar plastic hoort ook niet in een vaatwasser:
https://radar.avrotros.nl...atwasser-te-stoppen-60608

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famschopman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22-04 08:33
Ik merk niet echt veel verschil tussen onze vorige Siemens zonder zeoliet, en de Siemens die we nu hebben met zeoliet. Er staat nog steeds wat vocht op de bovenkant van je koffiekopjes.

Wat ik wel merk, maar dat zagen we vooral terug in de nieuwe koelkast en vriezer (Miele). De binnenruimte wordt steeds kleiner. Er is meer aandacht voor energiebesparing en isolatie; de wanden worden dikker maar de buitenmaat blijft gelijk.

Wat je wel ziet zijn iets meer opties om de manden te configureren, met name verstellen in de hoogte is wel erg handig, en er zitten opties in om de waterstralen te beinvloeden. Dat komt waarschijnlijk ook omdat ik voor een duurder model ben gegaan want ik wilde projectie op de vloer en alleen de duurdere modellen ondersteunden dit.

Mij boeide de essentie van een vaatwasser; schoonmaken helemaal niets, ik wilde die projectie hebben, oja, en er zit wifi op ... }:O

[ Voor 28% gewijzigd door famschopman op 28-06-2024 15:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 17:01

Cheezus

Luiaard

Toppe schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:30:
[...]

Best makkelijk. 's avonds een blokje er in en de volgende dag om 07:00 stond de schone vaat klaar om uitgeruimd te worden. Schakeling ging afhankelijk van de goedkoopste tarieven.
Daar gebruik ik gewoon de timer voor.. die ook op de goedkoopste vaatwasser van AliExpress zit (bij wijze van spreken, ik heb niet gekeken of er vaatwassers op AliExpress staan en of de goedkoopste ook een timer heeft.. of überhaupt een werkend afwas systeem :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:59
Heb al jaren een Bosch vaatwasser met Zeoliet. Werkt prima. Geen enkele vaatwasser die ik ken droogt voor 100%, met of zonder Zeoliet. Hij droogt voor mij voldoende. Reden van de keuze was een stukje milieu, zonde om warmte zomaar door de afvoer weg te spoelen. En van die openspringende vaatwassers heb ik weinig mee, dat kan killing zijn voor je werkblad en zorgt ook voor een berg vocht/damp wat ineens vrij komt in je keuken waar ik niet zo happig op ben.

Jaren terug ook al een topic over geweest, misschien dat daar nog iets in staat wat je wil weten: Algemene ervaring zeoliet vaatwasser/afwasmachines

[ Voor 37% gewijzigd door Drardollan op 28-06-2024 15:47 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j3rn
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-12-2024
Mijn ervaring in het kort

- Siemens "topline" Zeoliet vaatwasser 5 jaar oud, wast prima, droogt prima
- Storing in Zeoliet
- Reparatiekosten >750euro
- Vervangen door nieuwe Bosch zonder Zeoliet
- significant goedkoper
- minder droog resultaat, maar enkel op plastic zichtbaar
- met Zeoliet is plastic ook niet helemaal droog, dus wij legden alle bakjes toch al even op het aanrecht
- heb je veel plastic wat "droogst" moet zijn, dan Zeoliet nemen, anders op aankoop besparen

NB De wat simpele machine is toch smart mbv HomeConnect app - bijv op de minuut te programmeren, ipv via knoppen per 30min uitstel
NB In de verkoopdocumentatie niet te vinden, maar ook deze 'goedkope' Bosch heeft een hotfil voor degene die niet elektrisch willen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loewe
  • Laatst online: 09:43
j3rn schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:20:
Mijn ervaring in het kort

- Siemens "topline" Zeoliet vaatwasser 5 jaar oud, wast prima, droogt prima
- Storing in Zeoliet
- Reparatiekosten >750euro
Ik wil ook een Siemens met Zeoliet kopen net zoals de topicstarter. Ik heb meerdere verhalen gelezen over problemen met Zeoliet en Siemens daar net mee geconfronteerd. Reactie van Siemens was dat Zeoliet niet tegen water kan. Zolang de vaatwasser normaal wordt gebruikt en niet wordt uitgebouwd en op zijn kant wordt gelegd zal er geen water bij het Zeoliet komen en zal er geen probleem zijn.

@j3rn Hoe is de storing bij jou ontstaan? Weet je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loewe
  • Laatst online: 09:43
@Brggmn heb je al een beslissing genomen? Wat is het geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankiejee
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-11-2024
Koop nooit meer een Siemens (groep) afwasmachine met Zeoliet. Er zit echt een ontwerpfout in het systeem. Ons type SN678D01TN/09, geen goedkope, meer dan 1500€.

Die van ons is in 9 jaar tijd 2x stuk geweest na resp. 5 en krap 4 jaar, wederom hetzelfde probleem;

1) De Zeoliet container roest door aan de onderzijde. 2) Het naastliggende verwarmingselement gaat stuk.

Ik heb deze storing (E10) nu voor de 2e maal. Ik heb de reparatie zelf uitgevoerd, maar de onderdelen zijn 450€. Ik heb nu besloten om de reparatie niet nog eens te doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiMDtC1OjoaBlT8kpp7rg4Zx_UI=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/2vcKYoERNN2YaySaMCjI3FIO.gif?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1tZCXQj0T3YbwqzuDXouEiqxpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lroKKO36NXDChdFxUSQ1bXi9.jpg?f=fotoalbum_largehttps://dein-ersatzteil.de/file/shopimage/1968316951

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brggmn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-04 22:08
Uiteindelijk gekozen voor een toestel zonder Zeoliet, vooral na het lezen van de gemengde reacties doorheen tweakers en andere kanalen.

Voor de geinteresseerden, we wassen nu een 2tal weken af mbv de Bosch SMS4EMI06E .

Voorlopig zeer tevreden van dit toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:25

Sebazzz

3dp

frankiejee schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:03:
Koop nooit meer een Siemens (groep) afwasmachine met Zeoliet. Er zit echt een ontwerpfout in het systeem. Ons type SN678D01TN/09, geen goedkope, meer dan 1500€.
En laat mij raden: niet erkend door de fabrikant.

Speelt dit ook bij andere Zeoliet vaatwassers?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Theo74 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:18:
[...]
Plastic bekers, boorden, etc. die nat blijven in de vaatwasser is een algemeen bekend fenomeen. Ceramiek en metaal neemt meer warmte op waardoor druppels sneller opdrogen dan bij plastic.
[...]
Beetje off-topic, maar dit is niet de belangrijkste reden dat plastic slecht droogt. Dat komt vooral doordat plastic hydrofoob (waterafstotend) is. Hierdoor verspreidt het water zich niet in een dun laagje over het materiaal, maar krijg je grote druppels. Die hebben minder oppervlak en drogen daardoor veel trager.
Het langer warm blijven van metaal en keramiek speelt ook een rol, maar een minder grote. Uiteindelijk is de temperatuur in de vaatwasser behoorlijk homogeen zolang de klep nog dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:14
Brggmn schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:44:
Uiteindelijk gekozen voor een toestel zonder Zeoliet, vooral na het lezen van de gemengde reacties doorheen tweakers en andere kanalen.

Voor de geinteresseerden, we wassen nu een 2tal weken af mbv de Bosch SMS4EMI06E .

Voorlopig zeer tevreden van dit toestel.
Ik heb hetzelfde gedaan in 2021, met gebruik van zout en glansspoelmiddel en goede vaatwastabletten zijn de resultaten prima.
Ik was toen niet bekend met zeoliet, ik heb mij wel laten informeren, maar ik vond de prijs ten opzichte van het verschil in droogresultaat te groot.
Je vaatwasser ‘slim’ (zoveel mogelijk verticaal inladen) heeft imho meer zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wij hebben sinds een jaar een vaatwasser met zeoliet. Alle vaat is kurkdroog, zo ook de plastic spullen. In tegenstelling van onze vorige vaatwasser zonder zeoliet, daar moesten we de plastic dingen nog nadrogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:36
Ik heb bij voorkeur een vaatwasser die na het programma automatisch zijn deur openmaakt. Dit werkt perfect en maakt zeoliet compleet overbodig.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upsa
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07-02 13:09
even een schop aan deze topic.
ik ben zeer bnwd naar ervaring.

Wij hebben sinds een half jaar een siemens met Zeoliet. We dachten 'mooi man iets wat sneller het kunsttof droogt'. een nieuwe vaatwasser met een nw snufje, altijd goed. Maar man wat een tereulstelling en we snappen niet waar het mis gaat:

Opeens zaten op de pannen grote witte druppels. Op de wanden van de vaatwassen komen witte strepen. Het lijkt erop of dat er ergens in de vaatwasser een goedje komt wat zich in de vaatwasser verspreid.
Dit is onze derde vaatwasser en dit soort problemen nooit gehad.
Alles op orde, zout, glansspoel. hardwatercijfer.

Inmiddels doen we eerst 15 minuten voorwassen, gooien er een halve vaatwastablet in (gebruikten deze tabletten ook al bij de vorige vaatwasser maar dan een heel tablet) en wassen op 60 graden. Maar slaat nergens op dat dit nodig is.
Ik blijf het idee hebben dat er een laag in de vaatwasser over de vaat wordt verspreid en dit vind ik geen leuk idee. Pannen hebben ook een andere verkleuring en nog steeds zit die witte laag aan de binnen kant van de vaatwasser. De witte druppels op de pannnen zitten er nu niet meer (dit lag aan het programma die te koud wastte, let op terwijl dit bij het vorige vaatwasser nooit was).

Herkent iemand de witte laag op het vaat, op de wanden. Ik zit nu onderand te denken dat ik misschien iets ben vergeten. Zit er ergens nog een verzegeling. Moet ik iets achtiveren?!

Herkent iemand mijn ervaring met zeoliet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Upsa schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:29:
even een schop aan deze topic.
ik ben zeer bnwd naar ervaring.

Wij hebben sinds een half jaar een siemens met Zeoliet. We dachten 'mooi man iets wat sneller het kunsttof droogt'. een nieuwe vaatwasser met een nw snufje, altijd goed. Maar man wat een tereulstelling en we snappen niet waar het mis gaat:

Opeens zaten op de pannen grote witte druppels. Op de wanden van de vaatwassen komen witte strepen. Het lijkt erop of dat er ergens in de vaatwasser een goedje komt wat zich in de vaatwasser verspreid.
Dit is onze derde vaatwasser en dit soort problemen nooit gehad.
Alles op orde, zout, glansspoel. hardwatercijfer.

Inmiddels doen we eerst 15 minuten voorwassen, gooien er een halve vaatwastablet in (gebruikten deze tabletten ook al bij de vorige vaatwasser maar dan een heel tablet) en wassen op 60 graden. Maar slaat nergens op dat dit nodig is.
Ik blijf het idee hebben dat er een laag in de vaatwasser over de vaat wordt verspreid en dit vind ik geen leuk idee. Pannen hebben ook een andere verkleuring en nog steeds zit die witte laag aan de binnen kant van de vaatwasser. De witte druppels op de pannnen zitten er nu niet meer (dit lag aan het programma die te koud wastte, let op terwijl dit bij het vorige vaatwasser nooit was).

Herkent iemand de witte laag op het vaat, op de wanden. Ik zit nu onderand te denken dat ik misschien iets ben vergeten. Zit er ergens nog een verzegeling. Moet ik iets achtiveren?!

Herkent iemand mijn ervaring met zeoliet?
Ik zou eerder zeggen dat je niet goed bezig bent met je middelen. Als je vaatwasserblokjes gebruikt is glansspoel en zout niet nodig. Je moet ofwel blokjes gebruiken ofwel alle middelen los. Probeer het eens een tijdje met vaatwasserpoeder in matige tot lage dosering. Grote kans dat dat een heel stuk scheelt.

Ik heb nu mijn 3e vaatwasser met Zeoliet en herken dit verhaal niet. Mijn machine was perfect schoon, ik gebruik poeder en een hele lage dosering glansspoelmiddel. Zout gebruik ik niet, mijn waterhardheid is namelijk 0 in huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Upsa Een truc die ik van Technology Connections geleerd heb is, naast een gewoon blokje, een klein beetje goedkoop vaatwasmiddel los in de deur gieten. Daarmee krijgt ook het spoelwater al een reinigende functie in plaats van alleen maar alles nat en vet maken. Dat maakt de voorwas een stuk effectiever en geeft erg goede resultaten.

Video met deze tip: YouTube: Your dishwasher is better than you think (tips, tricks, and how they...

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Gewoon vaatwasmiddel in een vaatwasser, dan weet je in ieder geval zeker dat je over niet al te lange tijd een machine zonder Zeoliet kunt gaan kopen.

Volgens mij las ik het verkeerd, je bedoeld een goedkoop poeder wat geschikt is voor de vaatwasser? Dat is geen slechte tip, maar dan zou ik simpelweg blokjes achterwege laten en enkel poeder gebruiken.

[ Voor 92% gewijzigd door Drardollan op 31-01-2025 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Upsa schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:29:
Opeens zaten op de pannen grote witte druppels. Op de wanden van de vaatwassen komen witte strepen.
Weet je zeker dat de instellingen goed staan?
  1. Wat is jouw waterhardheid?
  2. Wat is de machine H instelling?
  3. Wat is de machine R instelling?
  4. Welk poeder/blokje en glansspoelmiddel?
Als je dH rond de 6 is en je H0 hebt ingesteld, dan wordt het zout niet eens gebruikt...

[ Voor 9% gewijzigd door DJMaze op 31-01-2025 19:23 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:30

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Drardollan schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:41:
[...]

Ik zou eerder zeggen dat je niet goed bezig bent met je middelen. Als je vaatwasserblokjes gebruikt is glansspoel en zout niet nodig. Je moet ofwel blokjes gebruiken ofwel alle middelen los. Probeer het eens een tijdje met vaatwasserpoeder in matige tot lage dosering. Grote kans dat dat een heel stuk scheelt.

Ik heb nu mijn 3e vaatwasser met Zeoliet en herken dit verhaal niet. Mijn machine was perfect schoon, ik gebruik poeder en een hele lage dosering glansspoelmiddel. Zout gebruik ik niet, mijn waterhardheid is namelijk 0 in huis.
Het hangt er maar net van af of jouw blokjes glansspoelmiddel 'ingebouwd' hebben. Ik gebruik blokjes zónder glansspoelmiddel, en dan los glansspoelmiddel in het daarvoor bestemde bakje.
Het probleem met die all-in-one tabs is dat ze niet alleen onnodig duur zijn, maar ook het glansspoelmiddel op het verkeerde moment 'loslaten' waardoor het helemaal niet zo effectief is.

Ik gebruik blokjes en glansspoelmiddel van de Lidl en dat werkt perfect.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:45:
[...]

Volgens mij las ik het verkeerd, je bedoeld een goedkoop poeder wat geschikt is voor de vaatwasser? Dat is geen slechte tip, maar dan zou ik simpelweg blokjes achterwege laten en enkel poeder gebruiken.
Nee, dan mis je het punt. Maar nu je dit zo brengt, heb ik misschien het verkeerde filmpje gelinkt, er is er een waar ie dieper ingaat over waarom dit een goed idee is.

Kort gezegd: Als je alleen zo'n alles-in-een vaatwastablet gebruikt, is er dus géén afwasmiddel bij het voorspoelen, omdat dan de klep nog dicht zit. Een kleinbeetje vaatwaspoeder in de bak of het voorspoelvakje lost dat probleem op. Het maakt het voorspoelen (dat bijna elk programma doet) veel efficiënter. En het kost geen drol, want je kunt het aller goedkoopste middel pakken dat er is.

Ik denk dat ik deze bedoel, de sequel: YouTube: Connextras dishwasher follow up (the sequel) :)

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 31-01-2025 20:08 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:06
Cheezus schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:33:
Ik merk qua drogen geen verschil met mijn huidige dure Siemens vaatwasser met Zeoliet en de cheap-ass Ikea vaatwasser die ik daarvoor had.
In de toekomst dus zeker geen optie om specifiek naar te kijken.
Verdere voor- en nadelen van de Siemens(SX65ZX49CE):
+ Stuk stiller
+ Projectieschermpje, niet onmisbaar maar soms wel handig om te zien hoe lang hij nog bezig is
- Bediening met touch knoppen kost onnodig extra tijd (programma -> timer instellen door heel lang op de + te drukken -> Start). Bij een goedkope vaatwasser met fysieke knoppen is het meestal 2 klikken (Programma > timer) en klaar.
Wij hebben een Siemens met zeoliet. Hiervoor hebben wij gehad

Bauknecht
Siemens
Beco
Bauknecht
En nu weer een Siemens met alles er op en er aan. Zeoliet wifi etc .

Smurrie geen last van

Wat is ons opvalt

Stil
Projectie vloer
Droog
Auto deur open is top
Push melding als hij klaar is
Veel keuze in programmas
Handige indeling
Hoogte verstelbaar
Degelijk binnenwerk
Binnenverlichting (blauw)
Knop in bovendeel voor extra dikke waterstralen

Nadelen?

Had wel goedkoper gemogen maar zeker waar naar zijn geld.

Kon geen echte nadelen bedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Room42 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:05:
[...]

Nee, dan mis je het punt. Maar nu je dit zo brengt, heb ik misschien het verkeerde filmpje gelinkt, er is er een waar ie dieper ingaat over waarom dit een goed idee is.

Kort gezegd: Als je alleen zo'n alles-in-een vaatwastablet gebruikt, is er dus géén afwasmiddel bij het voorspoelen, omdat dan de klep nog dicht zit. Een kleinbeetje vaatwaspoeder in de bak of het voorspoelvakje lost dat probleem op. Het maakt het voorspoelen (dat bijna elk programma doet) veel efficiënter. En het kost geen drol, want je kunt het aller goedkoopste middel pakken dat er is.

Ik denk dat ik deze bedoel, de sequel: YouTube: Connextras dishwasher follow up (the sequel) :)
Ik heb het punt niet gemist, je kan poeder op je deur strooien (al heb ik het nog nooit meegemaakt dat het nodig zou zijn). Maar waarom zou je dan nog tabletten gebruiken? Je kan hetzelfde poeder ook gewoon in het bakje doen. Sowieso beter dan tabletten die altijd verkeerd doseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upsa
Bedankt voor de reacties.

Wij hebben geen all in one tabletten maar zegmaar classic. Samengeperst poeder zonder bijvoegingen.
Deze tablet gebruikte ik ook al voor de zeoliet vaatwasser.
Dus kwa producten hebben wij niks veranderd.

Vaatwasmiddel (Dreft) durf ik er niet veelvuldig bij te gooien. Vorige vaatwasser heb ik een keer kapot gehad en monteur zei dat het mogelijk kwam door te veel schuim. Geen idee meer wat er toen kapot was gegaan.
En ben zelf ook bang dat Dreft niet goed is voor het Zeoliet..
Heb Dreft er wel een keer ingegooid hoor omdat te kijken of ik zo de druppeld kwijt zou raken maar nee.

Waterhardheid kan ik niet zo 123 terugvinden zie wel dat ie nu staat op E16-20 gemiddeld (2,2-2,9 mmol/l). bij ingebruikname stond dit op é11-12 gemiddeld (1,5-1,8 mmol/l) en dit heb ik dus verhoogd om te kijken of dit hielp maar geen verandering.

Het valt iig op dat jullie dit probleem niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upsa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytC3Z_jNauiEY-0dB02nXBNBVDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0sj6TUmq6FaZMhl0jTTicfF.jpg?f=fotoalbum_large

Als het is gelukt een foto toe te voegen hierbij hoe de vaatwasser er steeds van binnen uitziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Upsa schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:00:
Vaatwasmiddel (Dreft) durf ik er niet veelvuldig bij te gooien.[...]
Oei, als dat is wat je uit mijn tip gehaald heb, heb ik het niet goed verwoord. Ik bedoel vaatwasmachinepoeder. Dus niet het afwasmiddel dat je gebruikt voor een handwas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EpicKip
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:47
Room42 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:09:
[...]

Oei, als dat is wat je uit mijn tip gehaald heb, heb ik het niet goed verwoord. Ik bedoel vaatwasmachinepoeder. Dus niet het afwasmiddel dat je gebruikt voor een handwas.
Even voor het gemak: https://www.ah.nl/product...sun-classic-vaatwaspoeder

Zoiets moet je hebben, beetje er los in en een beetje in het bakje (er is een stuk minder nodig dan zo'n heel tablet).
Pagina: 1