Muncher schreef op zondag 26 januari 2020 @ 20:09:
Onze trouwe Bosch afwasmachine heeft het na 12 jaar begeven. Daarom nu op zoek naar een alternatief. Installateur die langskwam voor de reparatie (niet gedaan, want kosten te hoog) wees ons op het bestaan van afwasmachines met zeoliet. Dit zou je vaat nog beter drogen. Omdat er nogal wat klein grut hier rondloopt, heb ik regelmatig plastic bordjes, -bekers en -bakjes in de machine. Die werden nooit goed droog. Zou dit met zeoliet wel het geval zijn? En wat zijn eigenlijk de algemene ervaringen met zeoliet machines?
Zijn nu naar deze aan het kijken (prijs op de site klopt niet):
https://www.bosch-home.nl...de-vaatwassers/SBV68TX03N
Wij hebben net de laatste siemens vaatwasser uitgezwaaid. Zeoliet = drama bij ons. Problemen! In 4,5 jaar 2x stuk. 2 Jaar geleden onder coulance (2 maanden buiten garantie) is er een reparatie uitgevoerd die normaal 550 euro gekost zou hebben. Afgelopen maand een andere errorcode, maar waarbij ook het zeoliet ding weer stuk was en de kosten zouden 800 euro (?!?!?) bedragen (beide keren gewoon monteur via Siemens support). Deels dezelfde onderdelen, maar andere errorcode, dus geen garantie. Heb er geen moeite voor gedaan. Hoef geen siemens meer.
Deze beste monteur vertelde dat er wel meer storingen met zeoliet vaatwassers zijn en ze vaker gerepareerd moeten worden dan niet-zeoliet machines. Het zijn zijn woorden. Ik kan het niet controleren, maar het klopt met onze ervaring.
Zeoliet kan slecht tegen schuim. Dus verkeerde tabletten, dreft in de vaatwasser (half afgewassen kopjes met de hand bijv) kan het systeem volgens de monteur kapot maken.
Ik kan zijn verhaal niet controleren. Wel zie ik vergelijkbare verhalen. Voor mij geen siemens vaatwasser meer. Miele. in aanschaf duurder, levensduur lost dat verschil op en..... die hebben ook een prachtig simpel systeem dat energiezuiniger is; ze zetten de deur open aan het einde (met ventilator). Prima droog en het klinkt mij in de oren als 'proven technology' of een prima huis-tuin-en-keuken oplossing die uitstekend werkt en niet stuk kan.