Algemene ervaring zeoliet vaatwasser/afwasmachines

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 22:50
Onze trouwe Bosch afwasmachine heeft het na 12 jaar begeven. Daarom nu op zoek naar een alternatief. Installateur die langskwam voor de reparatie (niet gedaan, want kosten te hoog) wees ons op het bestaan van afwasmachines met zeoliet. Dit zou je vaat nog beter drogen. Omdat er nogal wat klein grut hier rondloopt, heb ik regelmatig plastic bordjes, -bekers en -bakjes in de machine. Die werden nooit goed droog. Zou dit met zeoliet wel het geval zijn? En wat zijn eigenlijk de algemene ervaringen met zeoliet machines?

Zijn nu naar deze aan het kijken (prijs op de site klopt niet): https://www.bosch-home.nl...de-vaatwassers/SBV68TX03N

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 10:42
Ik baalde altijd van de natte plastic bakjes en borden van de kinderen dus toen de vaatwasser kapot ging ben ik meteen voor zeoliet gegaan, kost iets meer maar ja. Nu baal ik nog steeds van de natte bordjes en bakjes...

Memento mori

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-04 17:54
Plastic is een drama in de vaatwasser. Het droogt niet goed, het wordt omhooggeblazen en draait zich om waardoor er vuil water in blijft staan en als je pech hebt, wordt het een beetje week, waardoor er een deuk in smelt (broodtrommels en drinkbekers)

Moraal:plastic met het handje (of net zo eigenwijs zijn als ik 😉)

Edit: wij hebben een bestekla erin zitten en vinden dat veel handiger dan een met zo’n mandje.

[ Voor 13% gewijzigd door burnedhardware op 26-01-2020 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
burnedhardware schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:32:

Edit: wij hebben een bestekla erin zitten en vinden dat veel handiger dan een met zo’n mandje.
Kost zo’n la niet veel meer tijd qua in- en uitruimen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
Muncher schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:09:
[...]

inruimen wel als je meteen sorteert, maar daardoor gaat uitruimen veel sneller. En je kan aanzienlijk meer spul kwijt.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpleeffY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-04 23:05
Muncher schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:09:
[...]

Valt reuze mee. Je bestek wordt wel aanzienlijk schoner omdat het niet meer tegen elkaar aan ligt, zoals in het mandje. Ik heb zelf ook mijn 15 jaar oude vaatwasser vervangen door een met zeoliet. Plastic is wel iets droger dan voorheen, maar verwacht er niet te veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-04 15:17
Ik heb al een jaartje of wat een Bosch vaatwasser met zeolietdroging. Volgens mij is zeoliet bedoeld om het drogen energiezuiniger te maken, niet om beter te drogen. Mijn vaatwasser droogt net zo goed als een normale, plastic e.d. worden nog steeds niet droog. Maar hij gebruikt wel minder energie.

Pro tip: die uitlaat van het zeoliet wordt erg heet. Bij mij zit ie rechts achterin, het is aan te bevelen om in die hoek nooit kunststof voorwerpen te plaatsen, want die kunnen vervormen of smelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zelfde probleem met drogen van plastic in de vaatwasser dat dus niet goed droog wordt, als het niet anders kan maar een theedoek erbij maar doorgaans is het: constateer nat plastic, :/ , trek lades wat uit de machine en laat het staan. Regelmatig wel voor het slapen gaan dat ik 'm open zet en dan is het de volgende dag sowieso droog :*) Als het geen haast heeft is de deur een stukje open vaak wel genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lays526
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-04 15:46
glansspoel middel erin mikken, dan droogt alles veel beter, ook het plastic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-04 16:20
Heb een siemens model met zeoliet. Ik heb gemerkt dat het droogproces iets anders werkt dan normale vaatwassers. Zodra de vaatwasser klaar is, zet ik hem uit, maar laat de vaat en de deur dicht voor ongeveer een uur, daarna open ik de vaatwasser en trek de rekken er uit en laat dit ook ongeveer een uit of wat staan. Hierna is alles netjes droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
basjuhh schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:13:
Heb een siemens model met zeoliet. Ik heb gemerkt dat het droogproces iets anders werkt dan normale vaatwassers. Zodra de vaatwasser klaar is, zet ik hem uit, maar laat de vaat en de deur dicht voor ongeveer een uur, daarna open ik de vaatwasser en trek de rekken er uit en laat dit ook ongeveer een uit of wat staan. Hierna is alles netjes droog.
Dus een gemiddelde afwas sessie duurt dan 4 uur...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-04 16:20
Als je het compleet droog wil hebben inclusief plastic, ja 😇
Muncher schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:35:
[...]

Dus een gemiddelde afwas sessie duurt dan 4 uur...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:15
Jarenlang een goedkope Siemens vaatwasser gebruikt. Die beviel prima.
Sinds kort een nieuwe, wederom Siemens, maar nu een hele dure met zeoliet en andere fancy opties. De vaat wordt even schoon en droog. De fancy opties zijn eerder irritant dan nuttig.
Als ik nu opnieuw zou kiezen zou het er een zonder zeoliet en andere tierelantijnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
Bob-B190 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:05:
Ik baalde altijd van de natte plastic bakjes en borden van de kinderen dus toen de vaatwasser kapot ging ben ik meteen voor zeoliet gegaan, kost iets meer maar ja. Nu baal ik nog steeds van de natte bordjes en bakjes...
Ik moet deze terugnemen, ik kom er van 't weekend achter dat ik een machine heb gekocht die geen Zeoliet droogtechniek heeft. De site vertoonde tot op dat moment op zo'n 7 plekken dat het wel Zeoliet heeft... Daar moeten we maar even mee aan de slag.

Memento mori

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• matie666
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-02-2024
Muncher schreef op zondag 26 januari 2020 @ 20:09:
Onze trouwe Bosch afwasmachine heeft het na 12 jaar begeven. Daarom nu op zoek naar een alternatief. Installateur die langskwam voor de reparatie (niet gedaan, want kosten te hoog) wees ons op het bestaan van afwasmachines met zeoliet. Dit zou je vaat nog beter drogen. Omdat er nogal wat klein grut hier rondloopt, heb ik regelmatig plastic bordjes, -bekers en -bakjes in de machine. Die werden nooit goed droog. Zou dit met zeoliet wel het geval zijn? En wat zijn eigenlijk de algemene ervaringen met zeoliet machines?

Zijn nu naar deze aan het kijken (prijs op de site klopt niet): https://www.bosch-home.nl...de-vaatwassers/SBV68TX03N
Wij hebben net de laatste siemens vaatwasser uitgezwaaid. Zeoliet = drama bij ons. Problemen! In 4,5 jaar 2x stuk. 2 Jaar geleden onder coulance (2 maanden buiten garantie) is er een reparatie uitgevoerd die normaal 550 euro gekost zou hebben. Afgelopen maand een andere errorcode, maar waarbij ook het zeoliet ding weer stuk was en de kosten zouden 800 euro (?!?!?) bedragen (beide keren gewoon monteur via Siemens support). Deels dezelfde onderdelen, maar andere errorcode, dus geen garantie. Heb er geen moeite voor gedaan. Hoef geen siemens meer.

Deze beste monteur vertelde dat er wel meer storingen met zeoliet vaatwassers zijn en ze vaker gerepareerd moeten worden dan niet-zeoliet machines. Het zijn zijn woorden. Ik kan het niet controleren, maar het klopt met onze ervaring.

Zeoliet kan slecht tegen schuim. Dus verkeerde tabletten, dreft in de vaatwasser (half afgewassen kopjes met de hand bijv) kan het systeem volgens de monteur kapot maken.

Ik kan zijn verhaal niet controleren. Wel zie ik vergelijkbare verhalen. Voor mij geen siemens vaatwasser meer. Miele. in aanschaf duurder, levensduur lost dat verschil op en..... die hebben ook een prachtig simpel systeem dat energiezuiniger is; ze zetten de deur open aan het einde (met ventilator). Prima droog en het klinkt mij in de oren als 'proven technology' of een prima huis-tuin-en-keuken oplossing die uitstekend werkt en niet stuk kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:29
matie666 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 14:55:
Miele. in aanschaf duurder, levensduur lost dat verschil op en..... die hebben ook een prachtig simpel systeem dat energiezuiniger is; ze zetten de deur open aan het einde (met ventilator). Prima droog en het klinkt mij in de oren als 'proven technology' of een prima huis-tuin-en-keuken oplossing die uitstekend werkt en niet stuk kan.
Er zijn meer merken die die optie ook hebben, althans mijn Bosch heeft het ook, hetzij enkel op de eco-stand dacht ik, of iig wanneer de functie "extra-droog" niet aan staat. Ik gebruik het zelf niet en zet handmatig de deur even open.

M'n vorige vaatwasser (ook Bosch) was zeker met zeoliet en leek beter te drogen dan m'n huidige. Van m'n huidige weet ik zo niet of die zeoliet techniek heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Moest even zoeken maar mijn 2jaar oude Bosch heeft ook Zeoliet... uit ervaring kan ik dus zeggen dat het een mooie marketingkreet is...
Mijn vorige afwasmachine was een Miele, 20jaar oud en voor mijn gevoel stiller, maakte beter schoon en drogen was zeker niet minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-04 18:05
Hier ook een zeoliet-gebruiker en ten opzichte van onze Whirlpool wel een wereld van verschil. 3 koters (3 tm 6) hier, dus inderdaad veel plastic. IKEA-bordjes en bakjes blijven er ruk uitzien, maar zijn nu wel droog, mits goed weggezet (dat ze niet omkieperen), melamine is wel gewoon helemaal top droog. Erg tevreden met onze Siemens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karinneke6
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-12-2020
Hebben sinds 7 jaar een nieuwe keuken met apparaten van Neff (duur maar naar het schijnt de rolls royce). Vaatwasser met zoliet dus. Sommige zaken zijn nog nat/vochtig (vb. tassen/glazen waarvan de onderkant een beetje hol is). De binnenwanden zijn altijd nat. Heb al van alles geprobeerd. Meestal programmeer ik de vaat voor 's nachts zodat 's morgens alles proper is. Dat is niet altijd het geval. Ook als ik het toestel overdag laat draaien, is alles niet droog. De vaat duurt ook zo'n 3u20. Ik had een Miele die natuurlijk meer water en energie verbruikte maar daar was alles altijd proper en droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loewe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:43
matie666 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 14:55:
[...]

Wij hebben net de laatste siemens vaatwasser uitgezwaaid. Zeoliet = drama bij ons. Problemen! In 4,5 jaar 2x stuk. 2 Jaar geleden onder coulance (2 maanden buiten garantie) is er een reparatie uitgevoerd die normaal 550 euro gekost zou hebben. Afgelopen maand een andere errorcode, maar waarbij ook het zeoliet ding weer stuk was en de kosten zouden 800 euro (?!?!?) bedragen (beide keren gewoon monteur via Siemens support). Deels dezelfde onderdelen, maar andere errorcode, dus geen garantie. Heb er geen moeite voor gedaan. Hoef geen siemens meer.

Deze beste monteur vertelde dat er wel meer storingen met zeoliet vaatwassers zijn en ze vaker gerepareerd moeten worden dan niet-zeoliet machines. Het zijn zijn woorden. Ik kan het niet controleren, maar het klopt met onze ervaring.

Zeoliet kan slecht tegen schuim. Dus verkeerde tabletten, dreft in de vaatwasser (half afgewassen kopjes met de hand bijv) kan het systeem volgens de monteur kapot maken.

Ik kan zijn verhaal niet controleren. Wel zie ik vergelijkbare verhalen. Voor mij geen siemens vaatwasser meer. Miele. in aanschaf duurder, levensduur lost dat verschil op en..... die hebben ook een prachtig simpel systeem dat energiezuiniger is; ze zetten de deur open aan het einde (met ventilator). Prima droog en het klinkt mij in de oren als 'proven technology' of een prima huis-tuin-en-keuken oplossing die uitstekend werkt en niet stuk kan.
@matie666
Ik weet dat het een tijd geleden is maar weet je de oorzaak waarom zeoliet bij jou problemen gaf? Volgens Siemens komt dit door water in het zeoliet. En dat dit normaliter niet voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DammesLedeboer
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17-09-2024
Wij hebben een Siemens vaatwasser met Zeoliet en krijgen nu een foutmelding inzake Zeoliet; de monteur weet dat dit een dure reparatie wordt. Advies, neem een goedkopere machine. Siemens Nederland wil wel "meedenken", maar komt niet over de brug met een arrangement om de machine bijvoorbeeld met een korting om te ruilen. Dus het wordt Beko - uitstekende ervaring mee en een fractie van de prijs. Geen Siemens meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LevelBoss
  • Niet online
We hebben hier vorig jaar onze 19 jaar oude Siemens vervangen door een nieuwe Bosch vaatwasser, zonder zeoliet-optie. Een wereld van verschil, nu geen theedoek meer nodig bij het uitruimen. Het droogproces duurt wel een stuk langer in vergelijking met de Siemens, maar ook zonder zeoliet komt het plastic er droog uit, behoudens het enkele bakje dat incidenteel ondersteboven is komen te liggen.

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:34
LevelBoss schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:31:
We hebben hier vorig jaar onze 19 jaar oude Siemens vervangen door een nieuwe Bosch vaatwasser, zonder zeoliet-optie. Een wereld van verschil, nu geen theedoek meer nodig bij het uitruimen. Het droogproces duurt wel een stuk langer in vergelijking met de Siemens, maar ook zonder zeoliet komt het plastic er droog uit, behoudens het enkele bakje dat incidenteel ondersteboven is komen te liggen.
Misschien handig om dan ook het typenummer te melden?

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• LevelBoss
  • Niet online
link0007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:17:
[...]

Misschien handig om dan ook het typenummer te melden?
Bosch smv4ebx00n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klussen
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-04 22:52
Wij hebben er één van Bosch, de meest luxe uitvoering en nu 6 jaar later is hij kapot. Eerst de circulatiepomp en een week later blijkt ook het hele zeolith systeem verroest te zijn, doordat er water op heeft gelekt.
Het droogt goed, maar duurzaam is hij zeker niet. Nu in afwachting wat Bosch hiermee gaat doen, maar dat schiet nog niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:36
Siemens had ook vaatwassers waarbij de deur aan het einde vanzelf openging. Echter toen kwam Zeoliet en wilde men deze optie waarschijnlijk snel in de vergetelheid hebben. Zelf zou ik geen Zeoliet systeem kopen, maar gewoon op zoek gaan naar een merk wat automatisch de deur opent.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Tupolev schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 07:38:
Siemens had ook vaatwassers waarbij de deur aan het einde vanzelf openging. Echter toen kwam Zeoliet en wilde men deze optie waarschijnlijk snel in de vergetelheid hebben. Zelf zou ik geen Zeoliet systeem kopen, maar gewoon op zoek gaan naar een merk wat automatisch de deur opent.
Zijn er nadelen aan het automatisch openen van de deur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:36
Tha Deo schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:33:
[...]

In principe niet. Alleen bij een push to open moet je er niet tegen aanleunen, want dan gaat hij open. Maar ik weet niet of elke machine met deze optie ook een push to open functie heeft.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LevelBoss
  • Niet online
Tha Deo schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:33:
[...]

De rand van het keukenblad dat uitsteekt boven de vaatwasser moet tegen warme vochtige lucht kunnen, vertelde de monteur ons.
Pagina: 1