Hoe krijg ik de héle meterkast netjes (inclusief Enexis)?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:41

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb een hele fijne offerte ontvangen om de meterkast grondig te laten herzien. Grotere kast erin, alle kabeltjes netjes en alle externe zaken nu IN de kast (zonnepanelen, laadpaal etc etc).

Maarrrrr

Dat betreft 'slechts' het bovenste gedeelte (ongeveer 1/3) van de kast.

In het midden treffen we voornamelijk de Enexis slimme meter aan, die op een zwarte montageplaat, en weer op een houten plaat zit. Vreselijk onhandig en recht in het midden. Daaronder natuurlijk de 3 stoppen van diezelfde partij in het welbekende zwarte kastjes.

Onderin zit binnenkomst glasvezel e.d. maar vooral ook de gasmeter.

Ik wil een nette kast, want 1) de vorige bewoners hebben er een bende van gemaakt, ik heb al eens sluiting in die kast gehad, en het heeft me nooit lekker gezeten) 2) er is te weinig ruimte 3) we gaan van het gas af (dus die meter hoop ik ooit ook kwijt te zijn) en 4) mijn netwerkspullen heb ik overal tussen moeten vrotten 'waar plek was'.

Dat moet anders.

Volgens de installateur mag hij de Enexis kast niet aanraken en rekenen die best wel geld als dat wel nodig is. Het enige wat ik wil is dat hij even 5 minuten van de muur komt zodat ik alle losse houten platen die door de jaren tegen de muur zijn gezet, kan vervangen voor 1 grote houten plaat waar dan alles tegen gemonteerd kan worden. En dan als het kan ook een tikkie naar links zodat de ruimte beter benut kan worden.

Onzin? Mogelijk? Tips?

plaatje bij het praatje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlX4tBR0-JZ9ELB_a0Q9GX5KePc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PyAnHSltlpBYjdBn2jxY5mCD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:44
Is toch niets mis mee? Alleen die rechter kant is een zooitje, maar dat is allemaal eigen spul.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
De kast moet sowieso vervangen, is bijna 20 jaar oud, met brandplakken op de binnenzijde en te klein voor de behoefte. De vraag is vooral hoe ik meer ruimte ga creëren voor dat eigen spul dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:54
Die witte groepenkast-behuizing lijkt me erg oversized momenteel… Daar zit zowel links als rechts meer dan twee units aan loze ruimte zo te zien. Moderne lege groepenkasten zijn even breed als die zwarte montageplaat waar je meter op zit.
Daarmee zou je al best wat ruimte kunnen besparen.

Voor wat extra plaats in je groepenkast zelf zou je die oude 2-units brede automaten kunnen vervangen voor moderne automaten die standaard allemaal 1 unit breed zijn.
Dan zou je die losse groep in dat kastje aan de linker zijwand wellicht in de hoofd groepenkast kunnen onderbrengen.

Als je dan een kleinere groepenkast-behuizing hebt (ipv die witte), met dus links wat meer ruimte, dan zou je al het Enphase spul wellicht kunnen verplaatsen naar de linker zijwand van je meterkast (daar waar nu het losse uitbreidings groepenkastje hangt, of anders erbij in de buurt)

Die smalle OSB plaat rechts nu haal je dan eruit, vervang je door een iets bredere die tot de rand van die zwarte meter-achterplaat komt… en dan lijkt me dat je daar vervolgens meer dan genoeg ruimte hebt voor al het netwerkspul.

En voor dit alles hoef je niks te doen met je hoofdaansluiting of je meterboard.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:00
Gewoon de plaat loshalen.
Nieuwe erachter monteren, en dan enexis langs laten komen om het over te zetten.

Zo hebben wij dat gedaan.

Overigens gasmeter of niet, de meter moet op 1m60 van de grond hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
@BrainCrash

Ik zie je 'moderne' schrijven, maar sommige van deze uitbreidingen zijn zeer recent (o.a. de panelen en de laadpaal zijn zeer recente wijzingen) - hoe recent is die uitvinding van smalle automaten dan? Of heeft dat met het type kast te maken?

Het is inderdaad de bedoeling dat alles in de hoofdkast komt, rechts zit een wit mini kastje van enphase en dat kan ook in de hoofdkast gezet worden (mits ruimte, dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
FRANQ schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:43:
Gewoon de plaat loshalen.
Nieuwe erachter monteren, en dan enexis langs laten komen om het over te zetten.

Zo hebben wij dat gedaan.

Overigens gasmeter of niet, de meter moet op 1m60 van de grond hangen.
En wat kostte dat geintje dan?

En dat van die minimumhoogte wist ik niet. Is er ook een regel die iets over de positie links/rechts in de kast zegt?

[ Voor 14% gewijzigd door HTT-Thalan op 22-06-2024 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

HTT-Thalan schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:45:
[...]

En dat van die minimumhoogte wist ik niet. Is er ook een regel die iets over de positie links/rechts in de kast zegt?
De layout van de meterkast is vrij stevig vastgelegd in NEN2768.
Afbeeldingslocatie: https://www.ew-installatietechniek.nl/cms/multimedia/0004373uevcoadwp/Meterkast.jpg

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:54
@BrainCrash

Ik zie je 'moderne' schrijven, maar sommige van deze uitbreidingen zijn zeer recent (o.a. de panelen en de laadpaal zijn zeer recente wijzingen) - hoe recent is die uitvinding van smalle automaten dan? Of heeft dat met het type kast te maken?
Euh, nou, iets van de laatste twintig jaar of zo, zou ik zeggen…
Die panelen en laadpaal zullen neem ik aan achter aardlekautomaten zitten (je laadpaal wellicht op een 3-fase).. die aardlekautomaat zal idd twee units breed zijn, en die 3-fase automaat van de laadpaal wel 4 units.

Maar die normale groepen die ik in je kast zie zitten, dat lijken me gewoon reguliere 1-fase automaten, die daarnaast nog achter een losse aardlekschakelaar zitten.
Die reguliere automaten zijn normaal gesproken al decennia lang 1 unit breed, niet twee. (tenzij je bijzondere uitvoeringen heb, zoals bijv. een 40A rem-automaat of zo)

Ik denk tenminste dat het normale groepen/automaten zijn… de foto is iets te onduidelijk om alles precies te ontcijferen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:00
[...]

Ik zou het echt niet meer weten, we hebben dat in 2010 als eerste gedaan toen we de sleutel hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
JackBol schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:50:
[...]

De layout van de meterkast is vrij stevig vastgelegd in NEN2768.
[Afbeelding]
Crap :/ dus waar die Enexis meter hangt kan ik gewoon helemaal geen zak mee doen.

Mja, dan is het idd gedwongen over naar plan B, en dat is alles eruit behálve de Enexis meter en dan daar een nette plaat omheen maken. Echt kut, ik had gehoopt wel wat meer ruimte te kunnen maken om het netwerk en zonnespul goed en netjes op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:57:
4) mijn netwerkspullen heb ik overal tussen moeten vrotten 'waar plek was'.
De vraag is alleen: Moet het daar allemaal z'n plek vinden?

Ik heb in de meterkast alleen de ONT en het modem (die overigens ook nog eens boven de meterkast op een plank staat) in de meterkast, de rest van mijn netwerk hangt op zolder in een 19" rack. Niet iedereen heeft die luxe, dat begrijp ik zeker. Ik wilde in ieder geval niet die zooi in de meterkast hebben en dat is gelukt.

Je kunt ook in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 kijken voor inspiratie hoe mensen dingen ophangen in de meterkast. Met enige creativiteit en huisvlijt is er echt wel iets van te maken zonder grote investeringen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
sypie schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:09:
[...]

De vraag is alleen: Moet het daar allemaal z'n plek vinden?

Ik heb in de meterkast alleen de ONT en het modem (die overigens ook nog eens boven de meterkast op een plank staat) in de meterkast, de rest van mijn netwerk hangt op zolder in een 19" rack. Niet iedereen heeft die luxe, dat begrijp ik zeker. Ik wilde in ieder geval niet die zooi in de meterkast hebben en dat is gelukt.

Je kunt ook in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 kijken voor inspiratie hoe mensen dingen ophangen in de meterkast. Met enige creativiteit en huisvlijt is er echt wel iets van te maken zonder grote investeringen te doen.
Ik snap wat je zegt. Vanwege de komst van een warmtepomp moet er wéér een uitbreiding op de kast gedaan worden, en er zitten al 2 losse kasten naast... dus daarom ben ik eraan begonnen de oude kast te vervangen. Maar omdat het netwerkspul en de UPS er maar bij gepropt zijn dacht ik 'laat ik het gelijk grondig doen'. Bovendien moet er, zodra warmtepomp, OOK nog een losse automaat bij komen voor de kookplaat (2 of 3 fasen). U snapt, 4 losse kasten erbuiten word een bende.

Die investering voor de meterkastkast (om het allemaal nieuw en veilig te doen) vind ik niet erg, maar ik ga niet enexis laten komen als die meter toch niet verplaatst kan worden.

Ik ben even een paar pagina's door het door jou aangehaalde topic geskimd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52x9zbXL0lIQDPjUqrlkbGmViFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNoiP1xKpz7S6etJVO5jIBh1.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk, zoiets lijkt me wat... en daarvoor moet ik dus ook even platen monteren :+.

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 22-06-2024 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ok. Duidelijk. Hier gaan 2 kasten door elkaar...

De groepenkast opnieuw uitbreiden maakt het inderdaad een rommeltje. Het meterbord, de zwarte kast waar de energiemeter aan hangt, en de kabel daar naartoe naar beneden brengen mag alleen door enexis gedaan worden. Dat zal je vast een aardige cent kosten (valt vast op te zoeken in de prijzenlijst die ze online hebben staan).

Het mooiste zou zijn dat je nu een groepenkast plaatst waar alles in past, dus ook eventuele toekomstige uitbreidingen. Sterker nog, ik zou ze er meteen in laten zetten zodat het aansluiten later een eitje is.

De meterkast zelf opruimen is wel een dingetje. Zodra de gasmeter weg is heb je ruimte over om andere dingen te doen. Daarom ook de vraag, waar jij het antwoord op kunt geven, of je netwerkspullen ook écht in de meterkast moeten of dat ze ook elders in huis geplaatst kunnen worden. Dat scheelt je in ieder geval veel losse rommel in de meterkast.

Daarnaast: de USG en de switch kun je prima met een paar schroeven aan de zij-, of achterkant plaatsen. Daarna de kabels netjes bundelen en vooral niet te veel overlengte hanteren. Dat scheelt al een boel losse zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
sypie schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:18:
Ok. Duidelijk. Hier gaan 2 kasten door elkaar...

De groepenkast opnieuw uitbreiden maakt het inderdaad een rommeltje. Het meterbord, de zwarte kast waar de energiemeter aan hangt, en de kabel daar naartoe naar beneden brengen mag alleen door enexis gedaan worden. Dat zal je vast een aardige cent kosten (valt vast op te zoeken in de prijzenlijst die ze online hebben staan).

Het mooiste zou zijn dat je nu een groepenkast plaatst waar alles in past, dus ook eventuele toekomstige uitbreidingen. Sterker nog, ik zou ze er meteen in laten zetten zodat het aansluiten later een eitje is.

De meterkast zelf opruimen is wel een dingetje. Zodra de gasmeter weg is heb je ruimte over om andere dingen te doen. Daarom ook de vraag, waar jij het antwoord op kunt geven, of je netwerkspullen ook écht in de meterkast moeten of dat ze ook elders in huis geplaatst kunnen worden. Dat scheelt je in ieder geval veel losse rommel in de meterkast.

Daarnaast: de USG en de switch kun je prima met een paar schroeven aan de zij-, of achterkant plaatsen. Daarna de kabels netjes bundelen en vooral niet te veel overlengte hanteren. Dat scheelt al een boel losse zooi.
Nu heb ik die ruimte niet, maar als de CV ketel (een verdieping hoger) weg is, heb ik misschien (moet ik nog zien na installatie) daar wat ruimte voor netwerkapparatuur (het gaat er vooral om of ik er dan goed bij kan, indien nodig).

En inderdaad, bij het plaatsen van de nieuwe stoppenkast gaan we ook gelijk de uitbreiding voorbereiden voor de warmptepomp (en eventueel airco's in een later stadium) zodat we er de komende jaren niet veel werk meer aan hebben. De warmtepomp komt in de ruimte recht boven deze meterkast, dat scheelt dan weer.

Andersom, als de gasmeter weg zou zijn, heb ik daar veel ruimte voor UPS en andere zooi. Dus het is ook even bekijken wat een goeie volgorde is zodat ik het werk er maar 1x in hoef te steken. Ik wou eerder al voor een 19'' rackmount switch en USG gaan (verticaal gemonteerd) maar dat krijg ik er nu gewoon niet bij gepropt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:11
mijn 3 ct's:

monteer tegen rechterwant een op zo'n 4 cm van achterwand.
Zet de router / andere verdeel dingetjes tegen die plank aan.
Laat de kabels achter de plank doorlopen.

dan heb je al helft extra ruimte en hoop gedoe minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
99ruud99 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:25:
mijn 3 ct's:

monteer tegen rechterwant een op zo'n 4 cm van achterwand.
Zet de router / andere verdeel dingetjes tegen die plank aan.
Laat de kabels achter de plank doorlopen.

dan heb je al helft extra ruimte en hoop gedoe minder.
Fuck ja, inderdaad. Slim idee om een dubbele wand te maken. Ga ik onthouden!
Pagina: 1