Nee. Gewoon nee. De snelheid wordt niet kunstmatig laag gehouden, en inderdaad, glas is misschien als fysiek medium niet de beperking, maar de kern netwerk infrastructuur wel.
Dit soort "verontwaardigingsjournalistiek" dient geen enkel doel.
Daarnaast is snelheid meer dan een functie van mbps; zaken als latency en jitter dien je ook zeker niet af te vlakken afhankelijk van de use-case, en zeker bij ISP's: de peering en kwaliteit hiervan.
In een praktisch identiek topic had ik al eerder gereageerd (link:
Umbrah in "Maakt MB of GB iets uit voor de glasvezel"):
[...]
Daar is helemaal niks mis mee. Om het een mooi voorbeeld te geven: ga een of andere zware game eens met een trage internet verbinding downloaden over Steam, en doe het ook eens met een snelle verbinding. Monitor vooral je CPU load.
Ik denk dat hier twee dingen met elkaar te maken hebben: de hoeveelheid mbit/s die een abonnee heeft, en de hoeveelheid mbyte die een abonnee verbruikt. Beetje het verschil tussen kW en kWh.
1. Een "snel" abo is waarschijnlijker ook een grotere gebruiker; er zijn maanden waarbij ik op de 800GByte gebruik met mijn 1GBit/s lijntje.
2. Een "snel" abo verbruikt meer capaciteit van de infrastructuur.
Los van je eigen netwerk met routers, switches, en alle zaken daar omheen heeft je provider al die meuk ook. Als ze ergens intern een (ik versimpliceer, helaas nodig hier) mooie switch hebben waar ze 48 poorten op hebben voor abonnees naar dus 48 meterkasten, en die switch heeft een uplink poort met "maar" 10gbit naar het kern netwerk toe, dan zou je dus geen 48 abo's van 1gbit kunnen verkopen. Je zult dus je product moeten diversificeren; wetende dat een switch met een 40gbit uplink niet 4x (maar eerder 20x) duurder is omdat hij een sterkere CPU nodig heeft, en ook nog eens meer energie verbruikt.
De notie dat "glas is glas" een factor is vindt ik dermate een versimpeling dat we eigenlijk daar niet op in moeten gaan, en zeker niet van die "calimero" koppen als "kunstmatig vertragen" moeten roepen. Immers, een traag abo verbruikt gewoonweg minder en stelt lagere eisen aan de infrastructuur.
Sterker nog, wat denk je wat al die routing/peering afspraken tussen datacenters kost? AMSIX wil ook betaald worden, ik herinner me nog de frustratie toen vml. T-Mobile die kosten probeerde te drukken:
nieuws: T-Mobile Thuis-gebruikers klagen over hoge latency na routering via D...
Claimen dat "glas is licht en bandbreedte is geen probleem" gaat de versimpeling van infrastructuur ver voorbij, volledig optische chips bestaan niet en zelfs dan zal je moeten routeren (of wou je alles als broadcast doen? geen optronica die het cumulatieve internet kan interpreteren als je dat wilt... dat is alleen voor amsix al petabits).
Bestudeer het OSI model eens...
En bedenk dan eens wáár opereert een switch op, waar opereert een router op, en waarom opereert hij op die laag?
toon volledige bericht
Ik zou verwachten dat we op tweakers wel beter weten dan in dit soort koppen trappen.
Question Mark schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:31:
[...]
Wat vind je er exact interessant aan?
Veel autofabrikanten werken met één type motorblok, die afhankelijk van de toegepaste instellingen op de ECU meer of minder prestaties levert. Wil een klant hoge(re) prestaties, dan zal die meer moeten betalen. Het onderhouden/ontwikkelen van meerdere instellingen kost de fabrikant ook meer.
Exact eenzelfde situatie als bij een internetprovider.
Ik vind het eigenlijk een clickbait artikel, niets meer...
Laten we misschien zeker als het gaat om gedeelde infrastructuur in ster topologie waarbij je met uplinks te maken hebt eens ophouden met de auto zelf als analogie beschouwen. Denk dat hier misschien eerder een soort van verkeersknooppunt (julianaplein?) als analogie kan worden gebruikt

. Zeker in internet wereld waarbij de techniek welliswaar hetzelfde is aan de gebruikers/straatkant; is op provider niveau een hoop te doen qua inkoop peering, uplink/ster naar straat-topologie, etc...
[
Voor 13% gewijzigd door
Umbrah op 20-06-2024 15:36
]