Help: Laadpas - betalen om aan je eigen huis op te laden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3st0r
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-12-2024
Hi Tweakers,

Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft, ik kan het in ieder geval nergens vinden en in de hoeveelheid aanbieders met allemaal een ander verhaal zie ik door de bomen het bos niet meer...

Mijn situatie:
Sinds 4 jaar rij ik zakelijk lease, en heb ik vanuit de lease maatschappij (Leaseplan voorheen, nu Ayvens) een laadpaal gekregen. Een Alfen Eve Single Pro (3 Fasen), die met een kaart moet worden ontgrendeld voordat ik thuis kan laden. De backoffice van Ayvens (Groendus) regelde de verrekening met mijn organisatie van de gemaakte kosten.

Mijn lease auto is er nu uit (stoppen van de lease regeling), en de paal wordt gewoon mijn eigendom. Erg prettig, echter blijkt dat nu complex te regelen. Ik moet gaan kiezen tussen alles zelf regelen, of het laten beheren door een backoffice. Tevens wil ik gewoon heel simpel mijn auto op de oprit kunnen zetten, kabel erin, pasje ervoor, en laden op mijn eigen stroomnet zonder poespas.

Echter: Volgens Groendus werkt mijn paal alleen maar in combinatie met een laadpas die de paal kan ontgrendelen voordat er gebruik van gemaakt wordt. Geen probleem, doe mij lekker een RFID tagje van Alfen waarmee ik de paal simpelweg kan unlocken, en dat zou dan geen probleem moeten zijn. Wat blijkt? Dat wordt (volgens Groendus) niet ondersteund. Na wat onderzoek naar laadpassen die volgens Groendus wel worden ondersteund (bijvoorbeeld ANWB) zie ik overal dat je daar ofwel een maandelijks bedrag voor moet betalen, ofwel een vergoeding per laadsessie. Kortom, als ik die laadpas ga gebruiken, betaal ik om aan mijn eigen huis mijn eigen paal te unlocken dus 30 cent per keer.

Heeft iemand ervaring met deze situatie, en zo ja, hoe hebben jullie dat opgelost? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat een tag van de makers van de paal (Alfen in dit geval) niet zou werken om de paal te unlocken. Heeft dit te maken met wat de backoffice wel of niet ondersteund? Het liefste wil ik wel iets van support hebben in geval van storingen, maar zit ook niet te wachten op rare kosten terwijl ik simpelweg aan mijn eigen huis wil opladen.

Ik zie in ieder geval door de bomen het bos niet meer... en ben benieuwd of anderen deze ervaringen ook hebben?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
r3st0r schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:19:
Ik moet gaan kiezen tussen alles zelf regelen, of het laten beheren door een backoffice.
Als je "alles zelf regelt", werkt het dan helemaal zonder pasje, gewoon inpluggen en laden?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:01

martijn v o

Certified by Enphase.

De alfen paal is ook plug en charge, maar dan heb je geen ondersteuning en ook geen inzage in laadsessies maar ook geen kosten.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3st0r
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-12-2024
Volgens mij als ik het zelf moet regelen, dan is het nog steeds noodzakelijk dat er een pas voor gehouden wordt.

Ik vind het en-sich ook geen probleem om een abonnement te moeten betalen in combinatie met een back-office, maar vind het wel apart dat in het geval van Groendus er geen laadpasje bij krijg voor privé gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:37
Kan me niet voorstellen dat dit niet opgelost moet kunnen worden, er zullen toch meer lease rijders zijn met deze laadpaal, prive een tweede elektrische auto kopen en gewoon met dezelfde paal willen laden zonder verrekening via de werkgever of een andere organisatie die ertussen zit.

[ Voor 8% gewijzigd door koentjuh op 20-06-2024 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
koentjuh schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 17:55:
Kan me niet voorstellen dat dit niet opgelost moet kunnen worden, er zullen toch meer lease rijders zijn met deze laadpaal, prive een tweede elektrische auto kopen en gewoon met dezelfde paal willen laden zonder verrekening via de werkgever of een andere organisatie die ertussen zit.
Koop op mp een oude newmotionpaal (met werkende sim kaart) en dan een gratis pas en abbo van newmotion
En hang die parallel aan de paal van de baas

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Volgens mij moet je hem in Local Authorisation zetten misschien kunnen ze dat vanuit de huidige backoffice doen, misschien kan je gewoon de simkaart eruit trekken. Daarna kan je elke willekeurige RFID pas (misschien wel je telefoon of bankpas) activeren als master en vast nog diverse slave passen.

https://alfen.com/media/1375/download?attachment 3.4.3 Master RFID aanmelden als hij in stand-alone staat.

"Available with Alfen’s own
management system or can
be integrated with any OCPP-
compliant back office and
payment system to support
billing and settlement. Changing
management systems requires
a simple SIM card replacement."

[ Voor 36% gewijzigd door jnr24 op 20-06-2024 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
In dit topic is hier veel over te vinden: [Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Als je de paal zelf gaat beheren werkt bijvoorbeeld een verlopen pas prima.
Probeer zeker het owner wachtwoord te bemachtigen.

(En mocht er geen ethernet kabel aan de paal hangen, ja je kunt de p1 load balancing kabel waarschijnlijk splitten 😉 )

Nothing to see here

Pagina: 1