vrolijken schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:06:
We zijn een paar weken verder. Ik ben wel benieuwd of @
eggiebirdie en @
tmbreuker nog nieuwe inzichten hebben. Op internet vind je dat de enwall een roundtrip efficiency heeft van 99%. Worden dat soort waardes echt gehaald?
Een nadeel van een condensator t.o.v. een batterij zou zijn dat de stroom minder lang vastgehouden kan worden. Merk je daar ook iets van?
Ik ben deze week aardig druk geweest met het hele systeem: Voor het eerst werden wij deze week via Tibber geconfronteerd met negatieve energieprijzen. Dit motiveerde mij om gedurende die uren:
1. de electrische auto's op te laden
2. (af)wassen te draaien
3. de temp van het tapwater via de warmtepomp warmer te maken
maar... dan moet de omvormer natuurlijk niet gaan denken: "veel vraag naar energie, ik ga de batterij leegtappen". Ik heb daarom de batterijen nog al rudimentair uitgeschakeld wat er toe leidde dat onze heel huishouding electrisch herstartte.
Ik heb Begreen gevraagd of dit ook anders kan. En ja dat schijnt te kunnen via de Solarman Webapp maar ik kan het nog niet. Ik heb geprobeerd Solarman te bellen in China vandaag maar die zijn uiteraard niet aan het werk op deze dag van de arbeid, net als Begreen overigens.
Terug naar je vraag over RTE:
- Ik heb een string via DC waarmee ik de batterij oplaadt.
- ik heb een rits panelen met miniomvormer die dus via AC de batterij laden - hier heb ik al coversie verliezen. Ik weet niet of ik die ergens kan inzien.
- de Solarman App vertelt mij wel volgende details over de batterij:
Totaal geladen: 436,7kWh
Totaal ontladen: 429,3 kWh
De batterijen werden op ca 80% geladen geleverd en zijn nu 100%. Die 99% komt gevoelsmatig aardig in de richting.
Ook ik zit wacht met smart op de Bliq oplossing.