Tussenstatus:
Bliq is geinstalleerd. Maar het werkt nog niet.
Het begon al dat de Deye de verandering niet leuk vond. Er was een instelling die er niet in bleef staan, waar een firmware update voor nodig was. Ging snel en werkt nu wel, maar toch een beetje eng dat 'de Chinezen' vanuit China op je omvormer zitten.
Installatie bliq was iets meer een project dan ik in de gaten had.
Toch weer hele meterkast kopen, kW meters plaatsen...
En hij moet op de P1 poort. Ik had al homewizard dus moest ook achteraf zo'n P1 splitter van homewizard kopen. Dat werkt verder prima.
Bliq zelf nog een serie aan klachten:
- belangrijkste is dat batterij SoC niet gezien wordt. Vermogen wel, maar hij denkt dat de batterij leeg is.
- irritant is dat je blijkbaar alleen een 'eigen stroom' powerflow optie hebt die goedgekeurd is. De 'geoptimaliseerd laden' is beta. Ik heb die aangevraagd maar wekt gezien het geheel nog niet veel vertrouwen.
- ook irritant dat je dat maar 1x per maand kunt wisselen en dan moet dat ook nog voor de 20st van de maand. Het lijkt wel een bank of telco uit de jaren '90.
- en ook irritant is dat het overzicht voor gas op 'error' blijft staan. Ik ben nu gasloos dus verbruik is nul. Ik vermoed dus een 'delen door nul' error in de UI maar het ziet er erg stom uit.
Wel mooi is dat de warmtepomp nu een eigen kW meter heeft zodat ik precies zie dat die doet.
Dat had ik ook van homewizard kunnen gebruiken maar nu van bliq dus. Nog niet uitgezocht of er een manier is om de kW meters ook op homewizard te krijgen.
De andere kW meter is volgens mij van de zonnepanelen? Niet helemaal duidelijk en ook niet waarom. Ik heb al enphase dus waarom kan bliq dat niet gebruiken?
Reacties van BeGreen zijn goed, bliq zelf reageert moeizaam. Nog geen voortgang of inhoudelijke reactie van hen gezien.