Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:19
Ik kwam deze tegen in het nieuws en heb een offerte aangevraagd. Ze belden me net.

De 8 kWh zit rond de 8000 euro ex. btw incl. installatie en de 16 kWh rond de 13000 euro ex. btw en hij mag buiten hangen, dat was een voorwaarde voor me.

Meer info volgt

Ik ben benieuwd naar wat de community hier van vindt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@dotternetta Wat een reclamegeweld op de website - bijna feitenloos: "Supercondensator"
De technische data geven geen indicatie van de gebruikte celtechniek, maar
ik gok op een zgn "solid-state" accu met een "vaste" elektrolyt zoals blijkbaar nu ook voor EV's toegepast wordt.

Ik zou met dit trefwoord "solid-state accu" wat verder gaan zoeken
- binnenkort zijn er waarschijnlijk meer (bekende) aanbieders in de markt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
dunklefaser schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:01:
@dotternetta Wat een reclamegeweld op de website - bijna feitenloos: "Supercondensator"
De technische data geven geen indicatie van de gebruikte celtechniek, maar
ik gok op een zgn "solid-state" accu met een "vaste" elektrolyt zoals blijkbaar nu ook voor EV's toegepast wordt.

Ik zou met dit trefwoord "solid-state accu" wat verder gaan zoeken
- binnenkort zijn er waarschijnlijk meer (bekende) aanbieders in de markt.
Offerte binnen, 13k euro ex. btw
Niet, zoals bij Zonneplan, gebonden aan een eco-systeem
10 kW omvormer (voor mij voldoende)

https://enercap.co.uk/projects/enwall/
https://encap.energy/downloads/

Inderdaad onduidelijke batterij specs

Groene led streep lijkt wel op de aankondigings-mail van Homewizard voor 25 juni! Ze komen met iets nieuws..

[ Voor 3% gewijzigd door dotternetta op 20-06-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@dotternetta Volgens de "documentatie"(pdf) is de omvormer hier een
integraal onderdeel van het "eco-systeem". Dit kan technisch een voordeel zijn.
Wat ik wel vreemd vind is zijn de specificaties van de 2 mppt's:
- per string 8 -10 panelen met een stringvoltage tussen de 300 en 425 V?
Hoe ze aan 6500 W(p) komen? Geen idee.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 20-06-2024 11:44 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Ja,die een optie zonder mppt's zal wel niet bestaan, die mogen er van mij wel uit. Het zal wel standaard op de omvormer zitten.

[ Voor 21% gewijzigd door dotternetta op 20-06-2024 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05 09:05
Zelf ook een offerte aangevraagd en een eerste telefonisch gesprek gehad. BeGreen installeerde voorheen Enphase batterijen, en gaan nu voor deze nieuwe Enwall batterijen omdat die op alle punten beter zouden zijn, en per vliegtuig kunnen ipv boot omdat ze geen brandgevaar hebben, aldus hun inschatting.

De mppt's geintegreerd hebben lijkt op een slimme manier waarmee "off-grid" kunnen gaan gerealiseerd wordt (bijv bij storing), omdat de hybride omvormer dan dus accu-capaciteit bij de energie-vraag vanuit de woning kan combineren (bijv. in het geval van plotse schaduwvorming).

Opvallend dat zowel BeGreen als Enercap nergens "solid state" benoemen, want dat lijkt me nu juist de unique selling point. In het artikel op SolarMagazine waardoor BeGreen al honderden offertes geaccordeerd heeft gekregen, daar wordt het wel benoemd: https://solarmagazine.nl/...t-solid-state-technologie

Het enige wat de landing-page meldt is een insinuatie, maar geen bevestiging dat de nieuwe Enwall batterij ook werkelijk een Solid State Batterij genoemd zou mogen worden:
Wij zijn trots te kunnen melden dat wij het exclusieve verkooprecht voor Nederland hebben verkregen voor de nieuwste innovatie op het gebied van Solid State batterijen.
https://www.begreen.nl/thuisbatterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
En? Ga je met ze in zee? Hoe zit het met terugleveren aan het net op bepaalde tijden? Daarvoor heb je ook weer een externe partij nodig zeker? Die de prijzen in de gaten houdt.

Ik heb gevraagd om een rekenvoorbeeld van de terugverdientijd, die zat niet bij de offerte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HannesF
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:22
Per vliegtuig je duurzame energie voorziening aanvoeren en dat als argument gebruiken, werkelijk 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
De reactie op de vraag naar de berekening.

1200 euro per jaar met een 15 kWh batterij...die 13k kost...dat is volgens mij 11 jaar

Uit onderzoek van Bliq blijkt dat een thuisbatterij de jaarlijkse energiekosten kan verlagen voor huishoudens met dynamische energieprijzen. Met een nieuw ontwikkelde tool hebben ze het financiële verschil berekend tussen energie afnemen met "dynamisch contract en thuisbatterij" versus een "dynamisch contract zonder thuisbatterij"

Uit dit onderzoek kwam de volgende gemiddelde jaarlijkse besparing naar voren:
Systeem Gemiddelde besparing per jaar
5 kWh opslagcapaciteit

€422
10 kWh opslagcapaciteit

€873
15 kWh opslagcapaciteit

€1.227
20 kWh opslagcapaciteit

€1.702
25 kWh opslagcapaciteit

€2.234

De analyse kijkt naar de toekomst waarin trends zoals negatieve stroomprijzen en grotere prijsschommelingen vaker zullen voorkomen door meer zon- en windenergie. Dit zal het besparingspotentieel van thuisbatterijen vergroten.

Thuisbatterijen maken het mogelijk voor huishoudens om flexibel in te spelen op prijsverschillen. Ze kunnen namelijk overschotten opslaan en later terugleveren als de prijzen hoger zijn.

Het rekenhulpmiddel laat zien hoe belangrijk innovatie is voor lagere energierekeningen in de toekomst. Naarmate de energiehandel sneller wordt, ontstaan meer mogelijkheden om te besparen door te reageren op verschillen van meer dan 5 cent per kWh. Zo dragen we bij aan duurzame energieopwekking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rvanlaak
dotternetta schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:17:
En? Ga je met ze in zee? Hoe zit het met terugleveren aan het net op bepaalde tijden? Daarvoor heb je ook weer een externe partij nodig zeker? Die de prijzen in de gaten houdt.
Klopt, hiervoor zijn ze voornamelijk met Frank Energie (net als Bliq) in contact. Deze integratie is echter nog niet live, maar met een levertijd van 17 - 32 weken kan dat tegen die tijd wel in orde zijn.
Heb ze ook aangegeven dat ik niet zo'n kastje + abonnement a EUR 12 / mnd wil zoals Bliq (welke een groot deel van je maandelijkse rendement opeet). Het klonk bij BeGreen alsof ze doelen op aansturing zonder tussenkomst van een controller en focus op volledige openheid in keuzes, "het is jouw accu".

Vind zelf dit topic bij Sessy over de integratie met FrankEnergie een goede om te volgen, want daarin lijken de eerste resultaten nog niet zo veelbelovend als de projecties: https://forum.sessy.nl/se...en-van-frank-zijn-binnen/

Voor nu ga ik niet met ze in zee, alhoewel honderden anderen dat wel meteen doen, ondanks het gebrek aan informatie in de offerte over de accutechnologie. De markt voor accu's met solid-state technologie is pril (ik kan maar 1 in NL verkrijgbaar product vinden) en mijn verwachting is dat die zich de komende twee jaar enorm gaat ontwikkelen. Waar nu een 16 kWh accu EUR 13k kost vermoed ik dat over een jaar wellicht een 25 kWh accu EUR 10k kost. Tel uit je rendement op geduldig wachten... :)

[ Voor 19% gewijzigd door Rvanlaak op 24-06-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Rvanlaak schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:01:
[...]

Klopt, hiervoor zijn ze voornamelijk met Frank Energie (net als Bliq) in contact. Deze integratie is echter nog niet live, maar met een levertijd van 17 - 32 weken kan dat tegen die tijd wel in orde zijn.
Heb ze ook aangegeven dat ik niet zo'n kastje + abonnement a EUR 12 / mnd wil zoals Bliq (welke een groot deel van je maandelijkse rendement opeet). Het klonk bij BeGreen alsof ze doelen op aansturing zonder tussenkomst van een controller en focus op volledige openheid in keuzes, "het is jouw accu".

Vind zelf dit topic bij Sessy over de integratie met FrankEnergie een goede om te volgen, want daarin lijken de eerste resultaten nog niet zo veelbelovend als de projecties: https://forum.sessy.nl/se...en-van-frank-zijn-binnen/
Bedankt voor de link. Ja, dat valt (nu nog) tegen.

Hoe meer ik me er in verdiep hoe minder ik het zie zitten. Li-ion beperkte levensduur, Natrium Ion nog niet echt beschikbaar, LiFePo zou kunnen, Grafeen/Solid State te nieuw. Keuze mooie (buiten) systemen met ingebouwde omvormer is ook beperkt. En ik heb (nog) geen zin in energie te handelen.

Ik zit te denken een bi-directionele wallbox aan te schaffen en een Renault 5. Ben dat ook aan het uitzoeken.

Ben heel benieuwd naar waar Homewizard morgen mee komt! Het moet wel een accu zijn, of een slimme aansturing.

[ Voor 12% gewijzigd door dotternetta op 24-06-2024 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmitT74
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 13-05 09:38
Ik las het bericht over de solid state batterij en ik ben me er in gaan verdiepen, dit type batterij word momenteel nog nergens gebruikt, ik ben dus heel benieuwd naar gebruikerservaringen die hier gedeeld gaan worden.

Ik heb wel onderzoek gedaan naar begreen. Er is weinig over te vinden en ze lijken nog niet zo lang actief, wat ik heb kunnen vinden is dat ze eerder actief waren onder de naam Solar4us en Sales4us onder die laatste naam lijken we vooral actief als installatie bedrijf van clean energy solutions, is het hier een onderdeel van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1NvVmeSn363FE78JnWdNabmC80=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cNuKHplygbLdsD6SuvaxmL4q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
SmitT74 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:12:
Ik las het bericht over de solid state batterij en ik ben me er in gaan verdiepen, dit type batterij word momenteel nog nergens gebruikt, ik ben dus heel benieuwd naar gebruikerservaringen die hier gedeeld gaan worden.

Ik heb wel onderzoek gedaan naar begreen. Er is weinig over te vinden en ze lijken nog niet zo lang actief, wat ik heb kunnen vinden is dat ze eerder actief waren onder de naam Solar4us en Sales4us onder die laatste naam lijken we vooral actief als installatie bedrijf van clean energy solutions, is het hier een onderdeel van?

[Afbeelding]
Ze belden gister terug. Ik heb er voor bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvanlaak
Telefonisch werd mij door BeGreen toegelicht dat ze meerdere jaren ervaring hebben als totaalinstallateur, van o.a. zonnepanelen (weet niet onder welke handelsnaam), en in het verlengde daarvan daardoor ook van Enphase thuisbatterijen. Qua thuisbatterijen voorzien ze dat ze enkel nog op de Enwall batterijen gaan focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daviator
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-11-2024

[Afbeelding]
Het gaat idd om een solid state batterij. Het is geen vloeibare accu zoals bij de lithium ionen accu's die de huidige standaard zijn (of de nieuwe LFP accu's die Tesla soms gebruikt). De energie wordt bij de Enwall in condensatoren opgeslagen. Dat is dus geen rocket-science. Wat wel rocket-science is, is dat ze beweren dat het om grafeen (super)condensatoren gaat. Dat is bleeding-edge en als hun verhaal klopt zijn ze een van de eerste leveranciers van thuisaccu's met grafeen condensatoren.
https://www.youtube.com/watch?v=XnI3E-y3J4I
https://www.harnyss.com/enwall
https://www.begreen.nl/me...-enwall-thuisbatterij.pdf
Het lijkt erop dat de nieuwe Enwall de consumenten variant van de Encap is:
https://encap.energy/why-encap/
Maar ja ze zijn zeer vaag in wat de Enwall nou wel of niet is :|
Maar in de industriële sector bestaan er ook andere aanbieders van grafeen accu's:
https://www.skeletontech.com/en/skelcap-supercapacitors
Die zijn wel duidelijk met hun informatie, maar hebben (nog) geen thuisaccu :/
Maar met 500.000 cycli i.p.v. <10.000 valt het binnen de 15 jaar productgarantie misschien wel terug te verdienen :?

Fly with me :)

• rs.tas
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-09-2024
dunklefaser schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:33:
@dotternetta Volgens de "documentatie"(pdf) is de omvormer hier een
integraal onderdeel van het "eco-systeem". Dit kan technisch een voordeel zijn.
Wat ik wel vreemd vind is zijn de specificaties van de 2 mppt's:
- per string 8 -10 panelen met een stringvoltage tussen de 300 en 425 V?
Hoe ze aan 6500 W(p) komen? Geen idee.
Wat zijn mppt's? Verder zou ik graag gebruikerservaringen ergens willen vinden. Weet iemand waar die kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rs.tas
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-09-2024
Zouden er in Engeland (of Amerika) waar dat ding oorspronkelijk vandaan komt niet meer over te vinden zijn. Is er al eens iemand op zoek geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@rs.tas Wat mppt's zijn kan je in de diverse photovoltaic topics (zonnepanelen, [pv] etc.) vinden om te beginnen hier (deel 12) en natuurlijk op Internet.
Voor de andere vragen heb ik geen links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindmap1
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 24-02 14:08
Ik heb er een besteld samen met glas/glas zonnepanelen enphase omvormers en de 8kw variant accu van enwall. Eind november wordt de boel geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tmbreuker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:28
bij mij is de 8kw variant deze week geinstalleerd. Wordt nog weinig wijs uit de configuratie. Ook wonderlijk dat in de monitoring tool gesproken wordt over een lithium batterij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTHBsMaxZ37u2Hnb3mGFHHrhgVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q0bwDgZFrtXRiVokSEspdT02.png?f=fotoalbum_large

zijn er mensen die meer ervaring hebben met het inregelen van dit ding? Wij willen het simpel houden: overdag opgeslagen zonne-energie opslaan en gebruiken in de nacht die volgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Leuk dit, ik zie dat ons grafiet vooral uit Canada komt. Andere landen houden het voor henzelf.
Ik denk dat dit een hybride vorm is, vandaar dat er “lithium battery” staat, lees dit eens:
https://www.cas.org/resou...e-finally-living-its-full

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:28
@tmbreuker Cool dat er een tweakers is die daadwerkelijk deze batterij in huis heeft.
Vind het nog steeds heel appart dat ze claimen een heel andere soort batterij te leveren en dan daar zo weinig details over leveren. Heb omvormer gedeelte lijkt een stuk beter gedocumenteerd.
Is de batterij niet nu al geconfigureerd op het gedrag dat jullie voor ogen hadden?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmbreuker
ice-T106 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:00:
@tmbreuker Cool dat er een tweakers is die daadwerkelijk deze batterij in huis heeft.
Vind het nog steeds heel appart dat ze claimen een heel andere soort batterij te leveren en dan daar zo weinig details over leveren. Heb omvormer gedeelte lijkt een stuk beter gedocumenteerd.
Is de batterij niet nu al geconfigureerd op het gedrag dat jullie voor ogen hadden?
Ja, de batterij doet inderdaad wat we voor ogen hebben: gedurende de tijd dat de aangesloten string zonnepanelen geen stroom levert, levert de batterij de vraag op de aangesloten fase. Wij hebben drie fasen en dus nog wel netverbruik op de twee andere fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Oh, geen 3 fasen omvormer on board, dat is jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmbreuker
dotternetta schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:53:
Oh, geen 3 fasen omvormer on board, dat is jammer!
lijkt wel mogelijk te zijn: https://emtel.group/wp-co...LL-Combine-Data-Sheet.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mindmap1
Zag in onze overeenkomst idd dat het om een 1fase accu ging. Contact opgenomen aangezien ons huis een 3fase aansluiting heeft.

Nette reactie gekregen van ze. Ze hebben vanaf 10kw accu een 3fase aansluiting. Ze komen met een passend voorstel. Word vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:28
Op zich is voor de meeste use cases 1 fase accu geen ramp. Maar zoals @tmbreuker aan geeft wil je wel de netto output over alle 3 de fases op 0 uit kunnen laten komen als je dat wil.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
ice-T106 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:22:
Op zich is voor de meeste use cases 1 fase accu geen ramp. Maar zoals @tmbreuker aan geeft wil je wel de netto output over alle 3 de fases op 0 uit kunnen laten komen als je dat wil.
Ja, vooral met wat ze gaan bedenken in de toekomst met terugleverboetes ed, in sommige landen kijken ze per fase (geloof ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurentjg
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-02 21:28
@tmbreuker hopelijk bevalt hij nog goed. Heb je al een beeld of hij autonoom van internet kan werken en aangestuurd blijven? Ik ben benieuwd dat als ooit de support wegvalt of hij via een lokale API te bedienen is. Ik kan nog weinig info ervan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvanlaak
Ook benieuwd naar de autonomie van thuisbatterijen in de nabije toekomst. Ofwel, praying for Matter 1.4 support: https://csa-iot.org/newsr...more-capable-smart-homes/

Heel benieuwd wat dat bijv. icm Homey Pro scripting op zou kunnen leveren aan apps.

Inmiddels is bij BeGreen alle marketing rondom "solid state" haast niet meer aanwezig op hun landing page vd thuisbatterij: https://www.begreen.nl/thuisbatterij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tmbreuker
Laurentjg schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:29:
@tmbreuker hopelijk bevalt hij nog goed. Heb je al een beeld of hij autonoom van internet kan werken en aangestuurd blijven? Ik ben benieuwd dat als ooit de support wegvalt of hij via een lokale API te bedienen is. Ik kan nog weinig info ervan vinden.
Ik ben er net achter dat dit via de omvormer moet. Daarvoor heb ik 6x dit filmpje moeten bekijken: YouTube: Deye Hybrid Inverter Quick Setup Guide Video Zero export to Load/ Lo...
Er is ook een app Solarman smart voor. Deze kan ik op afstand openen en zien wat er gebeurd, maar bedienen zoals in het filmpje kan (ik) niet. Die app is niet best vertaald.

Dit is allemaal nog de 8KwH batterij, die wordt eerdaags ingewisseld voor 2x 10 KwH batterijen met een 3-fase omvormer. Dan maar weer kijken hoe ik deze kan instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Solarman app wordt heel veel gebruikt door allerlei merken. Is volgens mij een soort universele app. Mijn failliete omvormer kan ik er ook mee uitlezen. Op zich niet verkeerd dat het allemaal blijft werken, maar het is inderdaad een slecht vertaalde app. Ik heb er verder geen problemen mee, valt nooit uit oid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mindmap1
Uiteindelijk toch niet met ze in zee gegaan.
Kwamen te hoge kosten bij om het op 3fase rond te krijgen.

We gaan nu voor een Tigo systeem. optimizers, omvormer, accu en autolader alle van het merk Tigo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmbreuker
Mindmap1 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:27:
Uiteindelijk toch niet met ze in zee gegaan.
Kwamen te hoge kosten bij om het op 3fase rond te krijgen.

We gaan nu voor een Tigo systeem. optimizers, omvormer, accu en autolader alle van het merk Tigo.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met dit (voor mij) onbekende systeem

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tmbreuker
Bij ons is nu sinds eind maart de 8KwH batterij de deur uit en vervangen met 2x10kWh batterijen van Enwall met een 10kW Deye 3 fase omvormer. En nu zie ik eindelijk nul op de meter, of iets wat hier op lijkt. De p1 meter van Homewizard varieert tussen tussen de -200 en +200 Watt. Gisteren zelfs tussen -100 en 100w. Hier kan ik dus uren naar kijken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaOf0PGu7uUIlrzrBK9N2iAItwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7ZLELmSyydnw2szTb3RKh5j.jpg?f=fotoalbum_large

De batterijen werken ook in island mode, dus als de stroom uitvalt kunnen wij, met een volle batterij, het nog een dagje of twee uitzingen. Waar ik positief over ben is dat het overgaan van net naar island en weer terug werkt zonder een flikkering van lampen die aan staan.

Nog wel iets merkwaardigs: de Deye omvormer en Solarman laten zien dat de batterij vol is terwijl de schermpjes op de batterijen zelf laten zien dat dit niet zo is. Navraag leert dat Deye/Solarman de waarheid laten zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3U8YHpa38nrZYn7K45cULlmiVU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pf4fUePkeyxmz5tfaAxlOK6W.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-g74Ci6Gr5hSm6YJ6m122F1wk-0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2qOpj0omM68eQdhxVMwQeoqg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ef4m3BnTLWp2UQRG25ow6XRazkY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L12wJEYmdgGTWFUzr4vIh0mJ.jpg?f=user_large

De Solarman app werkt nog steeds en ik kan nu ook via de app profielen bepalen. Hier moet echter nog een handleiding voor komen, want dit is verre van intuitief te noemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ku6FAqLWvCKrqOLhwSzsrm4gJV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHFdieU3oA0sSJdtGqFd0F7Y.jpg?f=fotoalbum_large

De batterijen laden nu alleen op zonne-energie op. Nu wil ik verder automatiseren, zodat de batterij ook laadt wanneer de zon niet schijnt en de prijs laag is. Ik heb heel even overwogen om dit met https://docs.evcc.io/ te doen, maar gezien de complexiteit toch gekozen voor de commerciele oplossing van bliq. Die moet nog komen. Binnenkort komt er ook nog een laadpaal bij om het geheel af te maken. Ik denk dat ik met evcc best ver kan komen, maar na een paar weken de interesse verlies, vandaar de keuze voor een commerciele oplossing. Die zal ook zijn beperkingen kennen, maar dat ga ik ontdekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eggiebirdie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 10:39
Ik heb ook een 20kWh versie laten plaatsen, 2x10 is dat eigenlijk.
Ze hebben 'm in een iets te enthousiast groot rack geleverd, dat had van mij wel wat compacter gekund.
Voordeel is wel dat ik er nog een 10kWh bij kan zetten.
Ik wilde perse ook noodstroom dus mijn meterkast is ook helemaal vervangen om alles meteen goed te doen.
Batterij werkt met een Deye omvormer SUN-10K-SG04LP3-EU.
Mijn enphase zonnepanelen hebben micro-omvormers, die zitten niet direct op de deye.
Batterij staat nu op 'in de nacht volladen'. Dat was een maand geleden in de winter nog wel handig maar nu natuurlijk niet meer.
Er moet nog een kastje van bliq geleverd worden, dat zou de komende weken gaan gebeuren. Ik weet niet wat ze specifiek aan het maken/instellen waren voor deze combinatie maar dan kan ik slimmer de batterij laden en handelen.
Tot nu toe lijkt het goed te werken, ben nog wel met Homewizard aan het zoeken waar de verschillen zitten. Enphase zit wel op homewizard maar de batterij en de Homewizard laten net wat ander verbruik zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bibac1PD_SBQS01C24yAHPSjdms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iw3oZb5kKxQbiimu60GZ66EO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFjIksUqpcV8hMJu6Z0cJN_i5SI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrtUjrV8AhisFWWnpdn9uTci.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ndaH4x6uES7qsaBdMVfGcUAWTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfn435OwjbrDPiZk0wRZ1EhB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzVCBk5Mk3CmqNHZO2AFgxg4-Gg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/faowLNaGWnfnDYKabJha4jW5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrolijken
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-05 19:30
We zijn een paar weken verder. Ik ben wel benieuwd of @eggiebirdie en @tmbreuker nog nieuwe inzichten hebben. Op internet vind je dat de enwall een roundtrip efficiency heeft van 99%. Worden dat soort waardes echt gehaald?
Een nadeel van een condensator t.o.v. een batterij zou zijn dat de stroom minder lang vastgehouden kan worden. Merk je daar ook iets van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
vrolijken schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:06:
We zijn een paar weken verder. Ik ben wel benieuwd of @eggiebirdie en @tmbreuker nog nieuwe inzichten hebben. Op internet vind je dat de enwall een roundtrip efficiency heeft van 99%. Worden dat soort waardes echt gehaald?
Een nadeel van een condensator t.o.v. een batterij zou zijn dat de stroom minder lang vastgehouden kan worden. Merk je daar ook iets van?
Dat kan niet. Je hebt altijd verliezen van AC -> DC -> AC daarom is Enphase niet het geschikste systeem voor batterijen. Met een DC systeem kun je veel efficienter DC accu laden. Ik verwacht dat een Enphase accu systeem rond de 80% RTE zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggiebirdie
Ik heb geen idee hoe ik RTE zou moeten meten?
Belangrijker vind ik zelf de levensduur. Sigarendoosje berekening vorig jaar kwam voor gewone (li-ion) batterij neer terugverdientijd die hetzelfde is als de levensduur van de batterij. Dan doe je het echt voor het principe.
Levensduur van deze zou veel langer moeten zijn, al is het best nieuw allemaal dus garanties zou ik er niet uithalen.

In het algemeen werkt het goed, batterij wordt opgeladen met de zonnepanelen en in de nacht. Daarna gaat het hele huis eerst stroom van de batterij en zonnepanelen gebruiken.
In februari was het in de nacht volladen met goedkope stroom, daarna alles van batterij, beetje bijladen overdag van de zonnepanelen en einde dag 10-20% batterij over. En dan repeat.

Ik heb nog twee 'problemen':
- bliq is nog steeds niet geleverd door BeGreen. Ze zeggen dat het eraan komt maar dat is al tijdje. Geen idee wat er zo moeilijk aan is. Batterij staat nu nog op standaard in de nacht opladen. In de winter was dat prima, maar nu is dat de dure energie, terwijl ik overdag 30kWh teruglever....
Ik zie nergens hoe ik dat zelf kan aanpassen. De combi batterij-deye-solarman zou het moeten kunnen maar ik snap het waarschijnlijk niet. Verwachting dat bliq die noodzaak wegneemt.

- de batterij was berekend op mijn dagverbruik met de nieuwe grond-warmtepomp (Bosch 7800i). Verbruik van hele huis incl warmtepomp lijkt erg mee te vallen. Mijn 21 nieuwe Enphase/Aiko zonnepanelen doen het, ondanks slechte ligging, veel beter dan verwacht. 40+kWh nu al.
Ik denk erover om nog een 10kW batterij erbij te duwen maar BeGreen heeft de prijzen flink verhoogd. Ze willen nu 12k Eur all-in om een batterij erbij te plaatsen.
Financieel kan dat natuurlijk niet uit maar uit principe is het nog wel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tmbreuker
vrolijken schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:06:
Ik ben deze week aardig druk geweest met het hele systeem: Voor het eerst werden wij deze week via Tibber geconfronteerd met negatieve energieprijzen. Dit motiveerde mij om gedurende die uren:
1. de electrische auto's op te laden
2. (af)wassen te draaien
3. de temp van het tapwater via de warmtepomp warmer te maken

maar... dan moet de omvormer natuurlijk niet gaan denken: "veel vraag naar energie, ik ga de batterij leegtappen". Ik heb daarom de batterijen nog al rudimentair uitgeschakeld wat er toe leidde dat onze heel huishouding electrisch herstartte.

Ik heb Begreen gevraagd of dit ook anders kan. En ja dat schijnt te kunnen via de Solarman Webapp maar ik kan het nog niet. Ik heb geprobeerd Solarman te bellen in China vandaag maar die zijn uiteraard niet aan het werk op deze dag van de arbeid, net als Begreen overigens.

Terug naar je vraag over RTE:
- Ik heb een string via DC waarmee ik de batterij oplaadt.
- ik heb een rits panelen met miniomvormer die dus via AC de batterij laden - hier heb ik al coversie verliezen. Ik weet niet of ik die ergens kan inzien.
- de Solarman App vertelt mij wel volgende details over de batterij:
Totaal geladen: 436,7kWh
Totaal ontladen: 429,3 kWh
De batterijen werden op ca 80% geladen geleverd en zijn nu 100%. Die 99% komt gevoelsmatig aardig in de richting.

Ook ik zit wacht met smart op de Bliq oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Systeem RTE is veel lager. De accu kan wel aardig efficiënt zijn maar de omvormer(s) hebben altijd (warmte) verliezen, gemiddeld meestal rond de 10% verlies over de hele vermogensband:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p08ks9g6GyTiw1C7eyX8sh78UUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JFeup0iQqLR1GBpz7hwPb5m6.png?f=fotoalbum_large

(dit is een grafiek van 64V DC naar 120 VAC onder 10 kW (bron: https://www.researchgate....VAC-P-max_fig14_323883636)

Dit geldt zowel voor DC naar AC als van AC naar DC. Sommige microomvormers claimen (piek) 96% maar dat is niet over de hele vermogensband

[ Voor 8% gewijzigd door dotternetta op 01-05-2025 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eggiebirdie
@tmbreuker BeGreen stuurde mij dit.
Die had ik zelf nog niet gezocht / gevonden. Desktop versie screenshots. Niet gekeken of je dat zo ook in de app kunt vinden.

Bliq zou nu volgende week waarschijnlijk beschikbaar komen. We'll see.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqzoOs2cO009uZzpwjb6ZW-fvjY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FkpyU9x3KAuydCCtBEvdiAZj.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SugyZ_UAinVKoNXPBO9CkcOvFg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xH23sqhVUjxmGWXWdsUhfvkC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mi-28Ky1peEUFPobXWHhdjMsLuU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EDIkmEvIw9EleiFmRg3St5Ob.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2m1oS7eQ0lbf4bkEZAIFNU9SOQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lPgMdqkyKJI849DoMqGeG2Qk.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmbreuker
@eggiebirdie dank, ik heb soortgelijke plaatjes ook gekregen, de finale handleiding laat nog even op zich wachten. Ik kreeg ook dit plaatje met deze hint:
Aan de rechterkant zie je Batt met percentages staan. Die staan voor de diepte van de ontlading. Wanneer je deze op bijv. 100 zet, kan de batterij niet ontladen gedurende die periode.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9ziY_QBLxghzdZeXTrLwGFaLDI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uwmXp41pzsZA8UztmzWKQkEk.png?f=fotoalbum_large

bij mij zie ik echter geen percentage staan, maar een V:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bC2UNifE_nJgsJOG8hWgbrZDZVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aheYL6v1xQ5ltp0MQm9MdO4G.png?f=fotoalbum_large

dus nog even wachten op de handleiding.

[ Voor 12% gewijzigd door tmbreuker op 03-05-2025 11:26 . Reden: typo ]

Pagina: 1