Isolatie warm dak verbeteren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:34
Kijkend naar bij gevoegde tekening, is het mogelijk/ verstandig om vanuit de onderzijde door het weghalen van de schroten van het verlaagde plafond, dit na te isoleren?

Naar wat ik gegoogled heb zou dit een soort “warm dak” moeten zijn. Hoort dit winddicht te zijn? Of moet dit zoals bij de omgekeerde versie ventileren.

ALS !!!! De tekening klopt ligt er een laagje isolatie op het dak, maar geen folie. Is er wat isolatie van het erkerdak naar het huis, maar de open ruimte boven het schrotenplafond is slechts gescheiden van de buitenlucht door de balk die op het kozijn rust. :? Kan en mag daar wat veranderd worden, door bijv. Op de “paarse” plek materiaal toe te voegenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9z27RR8O0yyZvzuPZZ5kOG3Iogo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nYIHuRLNcHzW40yrblkoKKd.jpg?f=fotoalbum_large ( sorry, ik heb gekeken naar ubakus, maar mis daar kennis voor.

Situatie:
Erker met daarboven balkon ruim 30 jaar oud, dakbedekking nog niet vervangen. Koud, je voelt het tochten vanuit de spotjes in het verlaagde plafond. Beglazing idem dito, “oud” dubbel glas. Houten kozijnen zijn de dragende constructie :( , nog niet heel slecht, maar niet de moeite waard om hiervoor te investeren in nieuw glas. We zitten in een kunstofkozijnen proces, maar dit is ws zonder ingrijpende bouwkundige veranderingen niet mogelijk. ( veranderen metselwerk, andersoortig balkon, totaal afwijkend van aangrenzende buur)
Een optie zou zijn om het wat minder ingrijpend te doen. Delen van het houten kozijn vervangen, beter glas plaatsen, maar is dit wel zinvol als de kou van boven komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:47
met de isolatie bovenop is het inderdaad een warm dak, maar dat hoort niet te tochten. isolatie heeft weinig zin als het eronderwaait. je wilt dus geen extra isolatie maar je wil de punten opzoeken waar de wind naar binnen komt en die dichtmaken. dat scheelt al heel veel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:20
Ladypurple schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:58:
[...]
ALS !!!! De tekening klopt ligt er een laagje isolatie op het dak, maar geen folie. [...] Er ligt dakbedekking (bitumen oid) op je dak, daarbovenop is een laag isolatie aangebracht. Er zijn speciale platen voor omgekeerde daken van bijv. Rockwool. Daarboven op is ofwel teer ofwel grind geplaatst.[...]
[...]
Is er wat isolatie van het erkerdak naar het huis, maar de open ruimte boven het schrotenplafond is slechts gescheiden van de buitenlucht door de balk die op het kozijn rust. :? Kan en mag daar wat veranderd worden, door bijv. Op de “paarse” plek materiaal toe te voegen [...]
Zolang het vocht maar weg kan achter die ruimte, omdat anders het hout waar de bitumen bovenop liggen kan gaan wegrotten. Wat je vooral niet wilt is dat er wind van buiten naar binnen kan waaien. Dampdichte folie + steenwol + dampopen folie.
Als zou ik verwachten dat aan de buitenkant van dat hout al een waterkerende, dampdichte folie is aangebracht.
[...]
Delen van het houten kozijn vervangen, beter glas plaatsen, maar is dit wel zinvol als de kou van boven komt?
Isoleren is nooit zinvol als het tocht. Eerst plekken waar ongewenst/ongevraagd lucht naar binnen komt of buiten gaat oplossen en daarna pas isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
Ik ben begonnen met lezen Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom! en kwam als eerste dit tegen. Het zou dus wel mogen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksJuNf0NKHv8dpKAmAinLstTGYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BO5tUsIhDIFTb1hgmOGXk2O8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07:55
Ladypurple schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:58:
Kijkend naar bij gevoegde tekening, is het mogelijk/ verstandig om vanuit de onderzijde door het weghalen van de schroten van het verlaagde plafond, dit na te isoleren?

Naar wat ik gegoogled heb zou dit een soort “warm dak” moeten zijn. Hoort dit winddicht te zijn? Of moet dit zoals bij de omgekeerde versie ventileren.

ALS !!!! De tekening klopt ligt er een laagje isolatie op het dak, maar geen folie. Is er wat isolatie van het erkerdak naar het huis, maar de open ruimte boven het schrotenplafond is slechts gescheiden van de buitenlucht door de balk die op het kozijn rust. :? Kan en mag daar wat veranderd worden, door bijv. Op de “paarse” plek materiaal toe te voegen[Afbeelding] ( sorry, ik heb gekeken naar ubakus, maar mis daar kennis voor.

Situatie:
Erker met daarboven balkon ruim 30 jaar oud, dakbedekking nog niet vervangen. Koud, je voelt het tochten vanuit de spotjes in het verlaagde plafond. Beglazing idem dito, “oud” dubbel glas. Houten kozijnen zijn de dragende constructie :( , nog niet heel slecht, maar niet de moeite waard om hiervoor te investeren in nieuw glas. We zitten in een kunstofkozijnen proces, maar dit is ws zonder ingrijpende bouwkundige veranderingen niet mogelijk. ( veranderen metselwerk, andersoortig balkon, totaal afwijkend van aangrenzende buur)
Een optie zou zijn om het wat minder ingrijpend te doen. Delen van het houten kozijn vervangen, beter glas plaatsen, maar is dit wel zinvol als de kou van boven komt?
Eigenlijk had die balk op de plaats van het paarse vlak moeten zitten en tussen het boeideel en de balk de isolatie. Die balk zit nu helemaal tegen het boeideel aan zodat deze het hekwerk kan dragen natuurlijk.
Weet je ook zeker dat de houten kozijnen de dragende constructie zijn? daar zou juist die balk voor moeten zijn. mocht je willen vervangen, kunststof kozijnen nooit dragend.

Persoonlijk zou ik het plafond isoleren met bijv. steenwol/glaswol/houtwol en klimaatfolie. Voor deze kleine ruimte, en omdat ik geen folie zie op de tekening tussen de balk en het boeideel bijvoorbeeld, zou ik voor houtwol aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
Ja, het kozijn is zeker dragend en dat is ook het probleem met de mogelijkheid voor het plaatsen van een kunststof kozijn. In de huidige constructie komt een kunststof te ver naar voren. Daar wordt op het moment over nagedacht….Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsKSMYFSpHSLFL6pd7pdOnN_mKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfErTDCqVsANb1D0mkqcCKNR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/io8Na4opduYxc-9WzmFx_2QQavE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDfU21rcTKvos3wOxn3EwiUe.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb even gegoogled. De keuze voor houtwol, omdat dit toch nog wat ademt? Als er wind rond de draagbalk waait, mag dat ter hoogte van het paarse deel niet gekit of gepurt worden? De open ruimte is zo’n 18 cm hoog, moet dit dan helemaal vol of alleen tegen de bovenzijde/onderzijde. KUnnen we nog wat met de spotjes als dat materiaal er in zit?

IK heb even op het balkon gekeken en vgm moet daar dit jaar ook nog de bedekking van vervangen worden. Een idee om dan alles te verwijderen tot het underlayment en met folie en pir opnieuw op te bouwen. Stel dat ooit het hele balkon er afgaat en er de mogelijkheid is om achter de boeidelen te komen, welk folie en waar moet dit komen… of kom je daar niet meer bij als je kijkt naar trimlijst, dakbekleding…….tot onderzijde balk ( je kan niet om de balk heen ivm draagfunctie).

Volgens tekening moet er in de spouw van het muurtje onder isolatieplaat zitten en iets van folie? we hebben ooit de vensterbank er eens afgehad en daar zat wat geel materiaal tussen papier in ( glaswol/steenwol?), folie? geen idee. We hebben niet gekeken of er verder naar onder nog wat anders zat. Mochten we nog eensde vensterbank er af halen wat kunnen we daar aan doen? Isolatie, folie, afdichten van de spouwopening aan de bovenzijde.
Pagina: 1