Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mari75
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-06 21:17
Hoeveel contact punten op 1 groep?
Ik las ergens 8 per groep.
Als ik dat uittel gaan we daar bij elke groep wel overheen denk ik.
Op zolder zeker met flinke pc's en toe behoren. Alles staat niet in 1x aan.
Ik las in hetbouwbesluit 2012 dat het er 8 mochten zijn. Hoe gaan jullie hier mee om?

Meer (technische) installatie dan dit wordt het niet => schopje naar DEI

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 20-06-2024 07:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-10 18:07

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik vind alleen dit:
"Sinds de NEN1010:2007 geldt dat je rekening moet houden met het goed functioneren van de elektrische installatie. Exacte overzichten van hoeveel stopcontacten per groep mogen worden niet meer gegeven, je moet nu zelf ontwerpen"

Daarmee zou ik opvatten dat je moet nadenken over het "te verwachten gebruik" van de betreffende set wcd's

Tegenwoordig willen we overal onze telefoonlader in kunnen pluggen en zitten er 4 wcds bij de TV voor alle accesoires. Vaak klein verbruik. Dat zorgt er al gauw voor dat er veel wcd's worden toegepast. Denk na over waar de grootverbruikers (eigen groep) komen en reken is wat normale apparaten na. Groepen verdelen is meer dan belasting, het is ook logica en redundancy (niet het hele huis donker als er 1 aardlek gaat).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-10 16:43

Onbekend

...

Toen ik tientallen jaren geleden op school zat, was het maximaal 12 aansluitpunten op 1 groep. Een aansluitpunt is een (dubbele) wandcontactdoos of een lichtpunt.
En zo'n wandcontactdoos is standaard ongebruikt, of zit standaard een licht apparaat op aangesloten. Als je van plan bent om vaak een zwaar apparaat op een bepaald stopcontact aan te sluiten, dan moet je hier rekening mee houden in je ontwerp waardoor het maximale aantal aansluitpunten naar beneden gaat voor die betreffende groep.

En het is inderdaad verstandig om in de meest gebruikte ruimtes minimaal 2 groepen te hebben (het liefst over verschillende aardlekschakelaars heen) zodat bij een stroomstoring je nog in ieder geval verlichting of werkend stopcontact hebt in die betreffende ruimte.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-10 17:53
Vroeger had je weinig stopcontacten per kamer (in t slechtste geval 1) en aan elk stopcontact zat dan nog minimaal een 50 watt gloeilamp. Met nog 1 grootverbruiker erbij (stofzuiger, strijkijzer, tosti) zit je dan wel aan de max belasting van je groep.Dan is t logisch een max aantal aansluitingen/groep te hebben.

Tegenwoordig wil je in elke hoek van de kamer en bij grote kamers nog meer een stopcontact hebben (die je niet allemaal gebruikt) en verbruik je doorgaans veel minder/stopcontact.
Gewoon beetje logisch nadenken en je groepen spreiden door t huis en je >2000W grootverbuikers (wasmachine, droger, vaatwasser, quooker, oven) aparte groepen geven. Dan dit je altijd wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:31
kjiratsiekoedel schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 00:09:
[...]
Gewoon beetje logisch nadenken en je groepen spreiden door t huis en je >2000W grootverbuikers (wasmachine, droger, vaatwasser, quooker, oven) aparte groepen geven. Dan dit je altijd wel goed.
Door die 2000W regel (die is komen te vervallen) en de wasmachine+droger moest ik even weer aan dit topic denken:
Maximale belasting groep stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:43

Theo

moederbord

Caelorum schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 07:34:
[...]

Door die 2000W regel (die is komen te vervallen) en de wasmachine+droger moest ik even weer aan dit topic denken:
Redelijk offtopic, maar sinds wanneer is die 2000 watt regel komen te vervallen? En is dat misschien ook de reden dat er sinds 1-2 jaar plots 3 kW waterkokers met een stekker verkrijgbaar zijn?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
Theo schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 07:51:
[...]

Redelijk offtopic, maar sinds wanneer is die 2000 watt regel komen te vervallen? En is dat misschien ook de reden dat er sinds 1-2 jaar plots 3 kW waterkokers met een stekker verkrijgbaar zijn?
Sinds de nen 1010:2015 van kracht is geworden in 2017. Alleen de nen 1010:2020 heeft het dan weer wel over die 2kVA alleen wat losser te interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Caelorum schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 07:34:
[...]

Die regel is vervallen omdat je dit dus in je eigen ontwerp (de nieuwe regels) moet meenemen. Met andere woorden, in praktisch alle gevallen waar je een >2kW apparaat aansluit moet je ontwerp-/regeltechnisch alsnog een eigen groep maken, tenzij je in je ontwerp kunt garanderen dat er minder dan 3500W door de groep gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-10 17:53
Ah, weer wat geleerd :). Ik wist ook niet dat deze regel was vervallen.

In de praktijk had ik m al wel zo toegepast trouwens. Want er is doorgaans nog prima ruimte op een groep met 1x >2kw apparaat. Alleen niet handig om die apparaten op 1 groep te combineren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:52
pagani schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:00:
[...]

Die regel is vervallen omdat je dit dus in je eigen ontwerp (de nieuwe regels) moet meenemen. Met andere woorden, in praktisch alle gevallen waar je een >2kW apparaat aansluit moet je ontwerp-/regeltechnisch alsnog een eigen groep maken, tenzij je in je ontwerp kunt garanderen dat er minder dan 3500W door de groep gaat lopen.
Dat garandeert de zekering? Ik zie niet hoe je het anders kan 'garanderen'. Volgens mij kun je het verder alleen onwaarschijnlijk maken, wat vooral voor de gebruiker fijn is omdat die dan niet regelmatig met een uitgeklapte zekering te maken krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
locke960 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:35:
[...]

Dat garandeert de zekering? Ik zie niet hoe je het anders kan 'garanderen'. Volgens mij kun je het verder alleen onwaarschijnlijk maken, wat vooral voor de gebruiker fijn is omdat die dan niet regelmatig met een uitgeklapte zekering te maken krijgt.
Iets klassieks als een wasmachineschakelaar bijvoorbeeld. Of een slimme schakeling in de centraaldoos/stekkerdoos.

[ Voor 6% gewijzigd door pagani op 20-06-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:49
Mari75 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 23:12:
Hoeveel contact punten op 1 groep?
Ik las ergens 8 per groep.
Als ik dat uittel gaan we daar bij elke groep wel overheen denk ik.
Op zolder zeker met flinke pc's en toe behoren. Alles staat niet in 1x aan.
Ik las in hetbouwbesluit 2012 dat het er 8 mochten zijn. Hoe gaan jullie hier mee om?

[Mbr]Meer (technische) installatie dan dit wordt het niet => schopje naar DEI[/]
Je moet naar de totale belasting kijken. Als jij 2 PCs hebt die op vol belasting met gamen 600+ Watt trekken en je zet daarbij een elektrisch kacheltje aan dan zit je al snel richting de max. Heb je meer PCs dan verbruik je al snel meer. Die 600Watt is gebaseerd op een flinke game PC, maar kan zo zijn dat een PC nog meer dan dat verbruikt.

Je mag inderdaad tot max 8 aan elkaar koppelen. Maar als dit er 2 / 3 of 4 per contactpunt is dan telt het maar als 1. Als je daar dan nog niet genoeg aan hebt in 1 kamer dan is er iets anders aan de hand :P

Meten is weten.

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeka
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-06 15:28
Weet dat deze reactie al meer dan een jaar oud is maar had toch nog een vraag.
Per 1 Augustus 2025 worden de regels weer veranderd in NEN 1010:2020+C1:2024 geen idee of dit er ook in staat?

Maar begrijp ik het nu goed dat als ik rits van 5 lasdozen naast elkaar heb zitten en ik las daar 4x enkelvoudige randaarde wcdś door ik dit als 1 aansluitpunt per groep mag rekenen? Of mag ik er maar 3x doorlassen ipv van 4x en heb ik het berekenen helemaal verkeerd?

Alvast bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door doeka op 24-06-2025 11:03 ]

Pagina: 1