Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-07 08:14
Hoi, we verhuizen binnenkort naar een huurwoning. Hier willen we de wasmachine, droogtrommel en (vrijstaande) combi-oven in de bijkeuken plaatsen. Helaas zijn daar maar 2 eigen groepen beschikbaar.

Normaal gesproken hadden we, in geval van een koopwoning, gewoon een extra groep aangelegd. Echter is daar in dit geval geen gemakkelijke mogelijkheid voor (appartement), plus het is een huurwoning waarbij dat, los van de 'logistieke uitdaging' ook andere uitdagingen met zich meebrengt.

Ik hoor nooit anders dan dat een wasmachine en droogtrommel niet op dezelfde groep mogen worden aangesloten. Ik heb even de productoverzichten van onze set erbij gepakt;
https://media.miele.com/d...11384020_NLN_NL-nl-NL.pdf
https://media.miele.com/d...11373550_NLN_NL-nl-NL.pdf

Hier zie ik dat de wasmachine aansluitwaarde 2,1 tot 2,4KW is en de droger 1,1KW. Samen 3,5KW oftewel 3500w. Een groep mag in principe toch tot max. 3680W hebben, met andere woorden dan kunnen de wasmachine en droger toch gewoon prima op 1 groep en de combioven (max belasting 2950W) op de andere eigen groep?

Kijk ik dan ergens overheen? Het alternatief is natuurlijk gewoon stekkers wisselen hoor, maar mijn boerenverstand zegt dat het prima op 1 groep kan, dus mogelijk mis ik wat(t) :+

Beste antwoord (via Justin op 12-09-2023 15:50)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Justin schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:40:
De set waar ik over spreek hebben wij al in bezit, dus daar verandert niks aan :)

Als de waardes waar over gesproken wordt op de Miele productpagina's inderdaad maximale waarden zijn dan moet het prima kunnen mijns inziens. Sowieso is de kans dat beide machines op exact hetzelfde moment maximaal draaien nihil, maar zelfs dan blijft het binnen die 3680.

Ik zal voor de zekerheid Miele een mail sturen met de vraag of dit het geval is. Bedankt.
In het ergste geval klapt je automaat er uit of de smeltzekering vanwege overbelasting als die voor een lange periode meer dan 3.680 watt verbruikt. Nou, lekker boeie. Je komt daar waarschijnlijk pas achter als je denkt dat de was en de droger klaar zijn, dat de automaat eruit geklapt is, en dat het dan niet klaar is :P

Miele zal je vast adviseren om het gewoon niet te doen. Maar doe je het toch, je huis vliegt niet in de fik ofzo. ;)

Ey!! Macarena \o/

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-07 13:11

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Kan prima op 1 groep

We hebben thuis ook een miele wasmachine, en een siemens high-end warmptepomp droger. Maar die vreten samen zo weinig, zit al 1,5 jaar op 1 groep, en nooit issues. Gewoon doen dus :)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het gaat er meer om of je het gelijktijdig gaat gebruiken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
wat je mist is opstart/piek stroom vraag.
die kan hoog genoeg zijn dat ze samen de groep uitschakelen.

hier een zwembadpomp die braaf 1700watt gebruikt
maar bij start toch uitschieter naar 5100watt heeft (seconde werk, maar toch)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

paQ

Hangt ook gewoon een beetje van je droger af.
Als het een warmtepompdroger is, geen enkel probleem!

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Precies voor deze situatie heb je 'keuzeschakelaars'.

https://www.sandervunderi...ar-wasmachine-droger.html

Onderstaand een betere oplossing!

[ Voor 13% gewijzigd door sOid op 12-09-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:33

Freakie1NL

Grote Baas

Je kan natuurlijk altijd een combischakelaar er tussen plaatsen die hiervoor ontworpen is. Zoeken op boiler/vaatwasser of wasmachine/droger levert het gewenste resultaat op.

Zo iets dus: https://www.sandervunderi...ne-droger-schakelaar.html

*EDIT*
Bovenstaande zou ik dus juist niet doen, want dat is alleen als beide over de max van de groep heen gaan. Dat ga jij op papier niet. En dan zou je de stekkers er af moeten knippen.

[ Voor 45% gewijzigd door Freakie1NL op 12-09-2023 10:59 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin
Het betreft inderdaad een warmtepompdroger.

Ze worden zo nu en dan inderdaad gelijktijdig gebruikt.

Piekstroom/uitschieters weet ik (natuurlijk) niet, daar wordt verder niks over vermeld. Maar mocht dat het geval zijn dan schiet hooguit de aardlek eruit, toch? In dat geval kunnen we altijd nog stekkers wisselen. De oven wordt relatief weinig gebruikt.

Combischakelaar was een idee inderdaad, niet de keuzeschakelaar waarbij ik de stekkers eraf moet knippen, maar in de vorm van een "stekkerdoos". Het was meer dat ik dacht zolang we onder die 3680W blijven zou het gewoon moeten werken, toch? :)

Bedankt voor alle antwoorden, blijft blijkbaar iets ingewikkelds gezien de niet-per sé-eenduidige antwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je bent nu bezig met wat er in de specs als maximaal vermogen staat. Een kookwas op 90C zal vast wel het maximale vermogen willen hebben. Maar een wasje op 30C haalt dat bij lange na niet. Zelfde geldt voor een droger. Strijkdroog of kastdroog scheelt zit ook verschil in.

Zelfde geldt voor een kookplaat. een 7,4kW kookplaat zal alleen dat vermogen willen hebben als je alle pitten op standje max zet, en niet veel mensen doen dat.

Met een auto is dat precies het zelfde. rij je 240km/u of 30km/u. Dan heb je een totaal anders verbruik.

Maar ingewikkeld is dat niet, en daar zal je inderdaad geen eenduidig antwoord voor vinden. Wellicht staat er in de handleiding cq. technische specs exact welk programma van je wasmachine / droger wat het vermogen is, maar dat weet ik niet of dat ook zo is.

Er wordt gewoon gezegd: Als het apparaat op standje maximaal staat, verbrukt het xxxx Watt.

Je kan ook kijken naar een wasmachine / droger combinatie die als ze beide aanstaan, ze niet meer dan 3.680 watt gebruiken. Dus wellicht even verder kijken voordat je het aanschaft.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Met de meeste moderne wasmachines en drogers is dit geen probleem. Heb je een oudje dan is het opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin
De set waar ik over spreek hebben wij al in bezit, dus daar verandert niks aan :)

Als de waardes waar over gesproken wordt op de Miele productpagina's inderdaad maximale waarden zijn dan moet het prima kunnen mijns inziens. Sowieso is de kans dat beide machines op exact hetzelfde moment maximaal draaien nihil, maar zelfs dan blijft het binnen die 3680.

Ik zal voor de zekerheid Miele een mail sturen met de vraag of dit het geval is. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

RaZ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:36:
Je bent nu bezig met wat er in de specs als maximaal vermogen staat. Een kookwas op 90C zal vast wel het maximale vermogen willen hebben. Maar een wasje op 30C haalt dat bij lange na niet.
Kan het mis hebben, maar volgens mij zit er een simpel verwarmingselement in die bijv 2000Watt gebruikt. Om water naar 30 graden te verwarmen is ie korter bezig dan naar 90, maar het lijkt me sterk dat ie voor het verwarmen naar 90 graden ineens een veel hoger vermogen gaat gebruiken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Justin schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:40:

In het ergste geval klapt je automaat er uit of de smeltzekering vanwege overbelasting als die voor een lange periode meer dan 3.680 watt verbruikt. Nou, lekker boeie. Je komt daar waarschijnlijk pas achter als je denkt dat de was en de droger klaar zijn, dat de automaat eruit geklapt is, en dat het dan niet klaar is :P

Miele zal je vast adviseren om het gewoon niet te doen. Maar doe je het toch, je huis vliegt niet in de fik ofzo. ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin
Haha precies ja, helemaal top. Benieuwd naar hun reactie maar je kan wel eens gelijk hebben. Ergens hoor je nog altijd dat het per definitie niet kan, iets met een paplepel ingegoten haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:17
Justin schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:50:
Haha precies ja, helemaal top. Benieuwd naar hun reactie maar je kan wel eens gelijk hebben. Ergens hoor je nog altijd dat het per definitie niet kan, iets met een paplepel ingegoten haha.
Dat het niet kan is echt ouderwets, als je een beetje een zuinige machine pakt kunnen ze prima beide op 1 groep zonder dat je over de maximale belasting van die groep heen gaat. Je krijgt dan hooguit dat de opstartstromen misschien net boven de maximale waarde komen, maar naast dat dat geen kwaad kan zal je automaat er niet op uit schakelen. In jouw geval dus lekker samen op 1 groep zetten.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Je hebt ook van die stopcontacten waarbij je in het ene gat een wasmachine stopt en in het andere gat een droger. Wanneer er dan een grote stroomvraag op het ene stopcontact is, wordt het andere stopcontact uitgeschakeld. Dit is ideaal om een wasmachine en droger op 1 groep aan te sluiten. Zo kunnen ze nooit voor overbelasting zorgen als ze toch per ongeluk tegelijkertijd draaien.

https://stekkerblokkensho...ng-wasmachine-droger.html

[ Voor 10% gewijzigd door happysan op 12-09-2023 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-07 09:35

BLN

Vroeger gebruikte een wasmachine makkelijk 3000 watt en een afvoerdroger ook. Die konden dus nooit tegelijkertijd aan staan met 6000 watt.

Moderne drogers gebruiken veel minder vermogen. Met de aansluitwaarden die jij gevonden hebt kun je ze probleemloos beiden aansluiten.

Er is geen hoge aanlooppiek, want de motoren in moderen was of droog automaten verbruiken niet zoveel stroom. Als het echt moderne zijn zouden ze zelfs een borstelloge motor kunnen hebben, en die verbruiken enkele tientallen watts. Maar volgens mij vind je die meer in Samsung en LG.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik gebruik ze gelijktijdig dus, is echt geen issue meer. Wat heet, ik ben m'n warmptepompdroger aan het monitoren, ding gebruikt 180 kw per jaar. Draait bijna dagelijks met 2 kleine kinderen hier. Dat is wel ff anders dan die onzuinige dingen van vroeger.

Draait prima samen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:36
RaZ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:47:
[...]

Het ergste geval kan nog wel een stukje somberder. Er kan brand onstaan. Vervolgens kan de verzekering besluiten niks uit te keren omdat je niet aan NEN1010 voldoet. Welke voorschrijft dat apparaten van meer dan 2000 watt op een eigen groep horen te worden aangesloten.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Freakie1NL schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:57:
Je kan natuurlijk altijd een combischakelaar er tussen plaatsen die hiervoor ontworpen is. Zoeken op boiler/vaatwasser of wasmachine/droger levert het gewenste resultaat op.

Zo iets dus: https://www.sandervunderi...ne-droger-schakelaar.html

*EDIT*
Bovenstaande zou ik dus juist niet doen, want dat is alleen als beide over de max van de groep heen gaan. Dat ga jij op papier niet. En dan zou je de stekkers er af moeten knippen.
Oh dat van jou is inderdaad een mooiere oplossing. Ik zal mijn post even bijwerken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:10
sdk1985 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:01:
[...]

Het ergste geval kan nog wel een stukje somberder. Er kan brand onstaan. Vervolgens kan de verzekering besluiten niks uit te keren omdat je niet aan NEN1010 voldoet. Welke voorschrijft dat apparaten van meer dan 2000 watt op een eigen groep horen te worden aangesloten.
Dan zou men bij een friteuse of waterkoker op een keukenstopcontact al niet meer uitkeren? Dat lijkt mij sterk.

@Justin Wij draaien al tijden met warmtepompdroger en wasmachine op dezelfde groep. Uit mijn hoofd 1 kw en 2,3 kW aansluitwaardes.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin
Helemaal top, hartstikke bedankt allemaal. Hoop wijzer geworden weer! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:10

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
sdk1985 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:01:
[...]

Die regel is komen te vervallen en is vervangen door een aanbeveling. Daarnaast is een groep gewoon geschikt voor 16A dus niets aan de hand :)

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Septillion schreef op woensdag 13 september 2023 @ 07:59:
[...]

Die regel is komen te vervallen en is vervangen door een aanbeveling. Daarnaast is een groep gewoon geschikt voor 16A dus niets aan de hand :)
Klopt, hier draait onze koelkast bijv tesamen met de stoomoven op 1 groep. Gaat ook prima. Zelfs als ik 'm pyro-clean (da's ook iets bizars, dat dat ding gewoon 500 graden wordt, net een crematorium).

Pagina: 1