M2 pcie 5 koeling i.c.m. Een noctua luchtkoeler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidberkouwer
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-05 07:30
Hi,

Ik ben de volgende pc aan het samenstellen:
wenslijst: Pc
(staan wat dubbele componenten in)

Bij bijna elk moederbord zit het snelle pci x5 m2 slot vlak onder de cpu. Als je een noctua d15 luchtkoeler erop zou zetten gaat in mijn beleving de optie verloren om de MSI Spatium M580 Frozr 2TB te gebruiken puur vanwege de de ruimte.

Is een aio koeler dan de enigste optie?

Mijn voorkeur zou voor een luchtkoeler gaan puur vanwege de betrouwbaarheid en pompgeluid.

Beste antwoord (via davidberkouwer op 20-06-2024 21:57)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
davidberkouwer schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:06:
Heb idd dat ook gelezen van de koelers op het moederbord zelf.

Khad deze m2 ssd gekozen vanwege dit artikel wat juist aangeeft dat de standaard koeloplossingen op moederborden het niet redden.

review: Corsair MP700 Pro SE vs. Crucial T705 vs. MSI Spatium M580 Frozr
Bij een PCIe 5 SSD wordt koeling steeds belangrijker en heb je kans dat je standaard moederbord oplossing niet meer voldoende is.
Nu gaat de test wel uit van een extreme / volcontinue belasting, terwijl je in de praktijk waarschijnlijk niet snel deze hele hoge temperaturen zou krijgen, simpelweg omdat je niet je SSD volcontinue belast.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mila1994
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-09 20:32
Veel moederborden hebben ingebouwde koeling voor de m.2 slots, het moederbord dat je hebt geselecteerd heeft dat ook dus dan kun je gewoon die koeling gebruiken. Moet je wel een SSD kopen zonder die torenkoeling zoals je nu hebt met die MSI SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidberkouwer

Khad deze m2 ssd gekozen vanwege dit artikel wat juist aangeeft dat de standaard koeloplossingen op moederborden het niet redden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
davidberkouwer schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:06:

Bij een PCIe 5 SSD wordt koeling steeds belangrijker en heb je kans dat je standaard moederbord oplossing niet meer voldoende is.
Nu gaat de test wel uit van een extreme / volcontinue belasting, terwijl je in de praktijk waarschijnlijk niet snel deze hele hoge temperaturen zou krijgen, simpelweg omdat je niet je SSD volcontinue belast.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:59
Wat is de usecase van het systeem?

Er mist overigens nog een voeding in de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidberkouwer
Ik sluit deze topic omdat ik in desktop advies een uitgebreide ben gestart

Ultieme Software ontwikkel pc

Voor het geld wat de pci 5 drives kosten en de winst in praktijk die er mee gehaald wordt minimaal is ga ik voor een pci 4 drive. Veel goedkoper en praktisch geen verschil merkbaar.
Pagina: 1