HP Zbook G9 Power waterschade -> scherm (moederbord) defect

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-05 15:21
Goedenavond,

Geen idee of ik hier goed zit, maar ik zit met het volgende probleem. Ik heb vorig jaar januari voor mijn studie een high-end HP Zbook Power G9 gekocht via het laptopprogramma van de TU Delft. Nu heb ik 'm laatst in een rugtas door een flinke plensbui vervoerd en is er waterschade ontstaan. Alles werkt nog, behalve de backlight van het beeldscherm. Dit fiasco heeft mijn laptop dus in feite getransformeerd tot portable desktop, want ik kan 'm nu alleen gebruiken met een externe monitor.

Niet echt handig dus. Ik heb hier een lokale computerwinkel een onderzoek laten uitvoeren en nu blijkt dat er brandplekken op het moederbord zitten, daar waar een stekker aangesloten zit (ik gok de aansluiting naar het beeldscherm?). In het "rapport" staat ook vermeld dat ze een ander scherm hebben geprobeerd aan te sluiten, maar zonder succes. Vervolgens wordt er vermeld dat het niet de moeite is om het moederbord te vervangen, omdat de kosten hiervan hoger liggen dan de waarde van de laptop.

De verzekering heeft de laptop total-loss verklaard en ik heb de dagwaarde (nog circa 67% van het oorspronkelijke aankoopbedrag) vergoed gekregen. Nu zou ik graag jullie mening hierover horen: is repareren nog een optie? Is een nieuw moederbord inderdaad vereist, en is dat onderdeel zo duur, of is het vooral de arbeid die het vervangen duur maakt? Ik denk van mijzelf dat ik vrij handig ben, maar heb nog nooit laptops/telefoons gerepareerd. Zou dit een klus zijn die een leek zelf kan aanpakken, of is dat inderdaad niet de moeite waard?

Ik neig echter naar de aanschaf van een nieuwe laptop, omdat dat de makkelijkste oplossing is en ik een werkende laptop nodig heb: als blijkt dat er nog meer stuk is, ben ik dus een hoop tijd voor niets bezig geweest. Aankomende week komt het nieuwe aanbod van het laptopproject op de website terecht. Is het misschien wijs om met het uitgekeerde bedrag van de verzekering een mid-range laptop te kopen, en kan ik die dan nog upgraden met onderdelen uit mijn huidige Zbook? Of zou ik nog onderdelen uit mijn huidige Zbook kunnen halen en verkopen om zo het financiële gat te dichten naar een nieuwe high-end Zbook? Of brengen tweedehands onderdelen niet zoveel op? Het gaat om de versie met i7-12700h processor, 512GB SSD en 16 GB RAM-geheugen.

Een andere optie is dat ik de rest van mijn studie (circa 2-3 maanden) nog even uitzing met mijn huidige laptop en daarna een laptop van mijn toekomstige werkgever krijg. Dat betekent wel dat, als het überhaupt al toegestaan is, ik die ook privé moet gebruiken als ik onderweg ben, wat misschien niet altijd even praktisch is.

Graag hoor ik jullie mening hierover. Alvast bedankt!

Hier nog een plaatje van de schade (ik heb de connector even losgehaald om het duidelijker op beeld te krijgen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/log57YAlWCYuVaZgUK5WET4Qz8I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XwiSUg458IBA24Xh29YlwYGQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Private Zaagsel op 18-06-2024 23:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Op dit soort laptops is het helaas veelal economisch total loss als er schade ontstaat die niet gedekt wordt onder garantie. HP weigert bij vochtschade überhaupt reparatie, je kunt dan niet eens een offerte opvragen.

RAM en SSD leveren misschien samen nog €100 op maar dat is het dan ook wel.

Twee tips:
- Nieuwe laptop uitzoeken
- Waterdichte c.q. waterafstotende tas kopen

Dat laatste kan je best eens redden in de toekomst, heb zelf een ZBook Power G10 (van werkgever) en die heeft al heel wat buien doorstaan in een tas, die het water niet doorlaat.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-05 15:21
@nelizmastr, dank nog voor je reactie. Ik ga een nieuwe laptop uitzoeken. Ik heb hiervoor een nieuw draadje aangemaakt, zie Keuze nieuwe laptop: laptopproject TU Delft '24-'25?