Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-05 15:21
Ik gebruik momenteel een HP Zbook Power G9 voor mijn studie die ik bijna heb afgerond, maar die heeft waterschade opgelopen tijdens vervoer in een regenbui en nu doet het beeldscherm het niet meer. Het is dus in feite een "portable desktop" geworden, want zonder extern scherm kan ik niets. Volgens het reparatiebedrijf zitten er brandplekken op het moederbord, dus dat scherm is ook niet meer te fixen.
Van de verzekering heb ik nog €950 teruggekregen en ik twijfel nu wat wijsheid is. Thuis heb ik twee monitoren met een dockingstation en op het kantoor van mijn afstudeerbedrijf heb ik één monitor, dus zo red ik het nog wel even. Echter, het zou toch fijn zijn om een werkende laptop te hebben voor onderweg.

De nieuwe modellen van het laptopproject van de TU zijn gepubliceerd op de website, zie https://www.tudelft.nl/st...roject/modellen-2024-2025. Mijn vorige Zbook G9 (en daarvoor de G1 of G2) kwam ook via dit laptopproject. Ik heb begrepen dat ze hier mooie deals hebben, vandaar dat ik hier weer naar zit te kijken en ik verwacht dat dit ook direct de laatste mogelijkheid is dat ik er als student gebruik van kan maken.

Ik vermoed dat ik dat als ik straks afgestudeerd ben en een baan heb gevonden, ik van mijn werkgever een laptop zal krijgen voor on-the-job. Dit is echter niet altijd het geval: mijn broer werkt bij een ingenieursbureau waar ze verwachten dat de werknemers met de eigen huis-tuin-en-keuken laptop werken (die heb je immers toch voor persoonlijk gebruik, is de gedachte) en het echte rekenwerk wordt dan naar een computer/server/whatever op kantoor gestuurd.

Nu twijfel ik tussen de HP Zbook Power G11 (de "goedkope", niet-VR/AI versie in de linker kolom) en de HP Probook 460 G11 (rechter kolom). Graag hoor ik jullie mening over deze laptops en de "bang-voor-buck" verhoudingen.

Op mijn eigen laptop verwacht ik niet veel meer te doen dan internetten, emailen en sporadisch een beetje AutoCAD. Gamen of videobewerken doe ik niet, fotobewerken misschien nog wel eens. Een nieuwe Zbook is dus misschien een beetje overkill voor deze toepassingen. Echter, als die Zbook-deal van het laptopproject een absolute "steal" is, ben ik nog wel bereid om een nieuwe aan te schaffen. Dan heb ik één apparaat, dan ben ik op alles voorbereid in de toekomst qua laptop-beleid van de werkgever en gaat de oude Zbook G9 de kast in als back-up (nadat ik de 16 GB ram heb overgezet naar mijn nieuwe, gewoon omdat het kan :P).

Aan de andere kant is het misschien prettig om een wat lichtere laptop (in casu de HP Probook 460 G11) voor onderweg te hebben, die ik dan i.c.m. de zwaardere/krachtigere Zbook thuis kan gebruiken voor het "echte" rekenwerk. Als ik alles via Microsoft Onedrive sync, heb ik al mijn bestanden op beide laptops staan. Werkt dit in de praktijk ook net zo goed als ik nu bedacht heb, of vergeet ik hier zaken? En wat is jullie algehele mening over de Probook?

Laatste vraag: ik heb voorheen alleen laptops gehad met een Intel i7 en dat beviel prima. De Zbook die ik nu voor ogen heb, heeft een AMD Ryzen 7 PRO 8845HS processor. Merk je hier in de praktijk nog verschillen tussen? Is een Intel heel veel prettiger, of maakt het geen verschil?

Al vast bedankt voor de reacties, ik hoor het graag.

[ Voor 10% gewijzigd door Private Zaagsel op 26-06-2024 09:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-06 16:36

Thomg

Aww yiss

Anno 2024 zijn alle moderne laptops vrij rap tenzij ze echt heel erg goedkoop zijn.

Ik weet niet welke G9 je exact had, maar ik vermoed dat de 460 G11 in performance niet zo heel erg veel onderdoet aan wat je nu hebt.

De vraag hier is vooral of je de 460 G11 scoort of wat goedkopers zelf haalt.

Als antwoord op je laatste vraag, de 8845HS is gewoon een prima CPU en zal zich prima kunnen meten met de i7, als niet heftig outperformen (als het 11e gen of ouder was).

Of de probook een goede deal is vind ik altijd zo'n lastige vraag. Op basis van de specs is het antwoord een harde nee. Je kan veel meer waar voor je geld krijgen met andere laptops.
Maar, wat je hier wel voor terugkrijgt is on-site support (hoe lang is dit relevant?) en een laptop met hoge bouwkwaliteit. Tenzij je het denkt 2e hands door te gaan verkopen is de waarde van het laatste vooral wat voor waarde jij daaraan toekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
@Thomg Dank voor je reactie. Mijn huidige Zbook heeft een 12e generatie Intel i7-12700H 2300 MHz processor (14 core's, 20 "logische "processors), NVIDIA RTX A1000 grafische kaart met 4GB geheugen en 16 GB RAM geheugen. Het is het model van studiejaar '22-'23 en ik heb 'm in januari 2023 gekocht.

De HP Probook 460 G11 komt met een Intel U5-125H. Die "U", moest ik eerst even googlen, maar als ik het goed heb dan gaat hier om een volgende generatie i5? Doet die heel veel onder voor die AMD processor?

[ Voor 30% gewijzigd door Private Zaagsel op 26-06-2024 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-06 19:28
Niet zo heel veel. ~ 5% in singlecore en ~ 25% in multicore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:43
Geekbench 6 singlecore 8%, multicore 10% trager dan de AMD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Met 12e gen zal je wel wat inboeten op multicore, maar nauwelijks in singlecore zoals @LievenD al zegt.
Passmark kan je hier snel inzicht in geven.
https://www.cpubenchmark....5HS-vs-Intel-Ultra-7-155H

Zoals je ziet is het allemaal 1 pot nat. Groot verschil tussen de sterkste en "slechtste" zal je niet echt merken.

Enige noemenswaardige verschil is de A1000, maar ik heb zo'n vermoeden dat dit ook niet voor je uit zal maken. Dus dan is zeker de 460 G11 een nobrainer als je een laptop van TU Delft prefereert. Het zwaarste wat je genoemd hebt, AutoCAD, schaalt (voor zover ik weet) niet met een betere GPU en heeft vrijwel geen multi-core scaling.

Eerlijk gezegd vind ik het 8845HS en 155H model best wel matig omdat ze met "slechts" 1920x1080 komen. Sinds ik 1920x1200 heb in mijn werk laptop vind ik 1920x1080 echt een serieuze regressie.

Maar dat allemaal terzijde, het klinkt ook alsof je helemaal geen 16 inch laptop nodig hebt. Misschien wil je zelf wat vinden rond de 14"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
Dank allen voor de reacties. Het wordt dan in ieder geval geen nieuwe Zbook en ik begrijp dat de HP Probook uit het TU Delft laptopproject een waardige vervanger is voor mijn huidige Zbook voor mijn gebruik.

Mijn huidige 16 inch scherm vind ik erg prettig qua grootte en ik denk dat ik een 14 inch te klein vind.
@Thomg heb je misschien suggesties voor een laptop met betere specs dan de Probook uit het aanbod van de TU Delft, voor ongeveer hetzelfde budget?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

In deze prijsklasse kan je OLED krijgen, dus ik zou bijv kijken naar deze
uitvoering: Acer Swift Edge SFA16-41-R0EX
uitvoering: ASUS Vivobook S 15 OLED M5506NA-MA006W
uitvoering: ASUS VivoBook 15 OLED X1505VA-MA521W

Filter: OLED, geen 1920x1080.

Performance is wel wat lager, maar denk dat je eigenlijk alleen zorgen hoeft te maken om single-core perf wat bij allemaal wel binnen 15% van elkaar ligt. Van de eerste twee krijg je previous gen chips, bij de laatste een U variant (meer bedoeld voor portability). De Acer is noemenswaardig omdat deze heel erg licht is, maar 4k is wel "irritant" met laptops (scaling).
https://www.cpubenchmark....-7535HS-vs-Intel-i7-1355U

Als je meer om performance geeft kan je kijken naar deze
uitvoering: Lenovo IdeaPad Pro 5 16APH8 (83AR001QMH)

En als je helemaal all-in wilt gaan op performance
uitvoering: ASUS VivoBook X1605VA-MB183W

Maar als je geen OLED hoeft zou ik ook de 460 G11 overwegen. Je krijgt wel veel waar voor je geld.

(NB: Ik filter 1920x1080 eruit, maar als je dat ook acceptabel vind heb je aanzienlijk meer opties)

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 26-06-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
Hartelijk dank! De gedeelde linkjes zetten die HP Probook wel in perspectief zeg...

Wat betreft de beeldschermresolutie: ik ben 1920x1080 gewend van mijn huidige laptop en zijn voorganger, dus ik weet eigenlijk niet beter. Ik heb thuis twee Dell P2419h monitoren en de resolutie daarvan is volgens mij ook 1920x1080. Daar heb ik mij nog niet aan gestoord, dus hoe merkbaar is het verschil met een scherm met hogere resolutie? Ik was niet van plan om die schermen binnenkort te vervangen, dus dan zou het alleen voor onderweg zijn.

En zit er nog verschil in bouwkwaliteit van de gelinkte laptops: zijn de gelinkte laptops net zo "robuust" als de Zbooks?

[ Voor 8% gewijzigd door Private Zaagsel op 26-06-2024 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik vind het zeer merkbaar. Als je ook het type bent die de taakbalk niet verbergt krijg je al vrij rap 15% extra schermruimte.

Over bouwkwaliteit durf ik weinig te zeggen.
De Acer Swift Edge is wel een premium line van Acer, maar meer gericht op licht zijn dan robuust aanvoelen. Dat zie je ook in et het gewicht. Simpelweg door het lage gewicht moet het niet zo robuust aan kunnen voelen.

Vivobooks en Ideapad pro's zijn allemaal middenmoters qua kwaliteit. Niet brak, maar niet helemaal zelfde niveau als de G11.

Met dit soort dingen is het beste antwoord dat je het moet proberen. Of online reviews bekijken dan, maar zelfs dat is niet helemaal wat je wilt.

Als je 1920x1080 ook acceptabel vind krijg je heel erg veel opties.
Voor laptops wil je dan kijken voor minimaal 16GB RAM met
AMD: 7X4X / 8000 series chips
Intel: Core Ultra chips
Of iets minder goed
AMD 7X35 / 6000 series chips
Intel: 1300/1400 series chips (1200 als het een hogere klasse is is ook OK)

Bij passmark kan je vrij snel zien hoe goed het is. Een single core score van minimaal 3000 zou ik wel als harde eis neerzetten, 3500 is leuk meegenomen.

Het voordeel van niet 1920x1080 is dat eigenlijk alle "budget" laptops daarmee ook weggefilterd worden. De goedkopere laptops gebruiken immers goedkopere panelen, goedkopere panelen zijn 1920x1080 :+

(Muv Dell, die willen je upsellen naar 4k)
Valt wel mee eigenlijk, prijzen zijn fair-ish.
https://www.dell.com/nl-n...-16-5640-laptop/bn56505sb
Maar schermen lijken wel vrij matig te zijn :F, gewicht is ook aan de hoge kant vind ik zelf.

[ Voor 9% gewijzigd door Thomg op 27-06-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
@Thomg Dank voor alle adviezen! En hoe zou je de HP Probook inschatten qua "robuustheid"?
Is die (ongeveer) van hetzelfde kaliber als de Zbook, of valt die in dezelfde schaal als de Vivovooks / Ideapad pro's?

De robuustheid zal o.a. wel te maken hebben met het materiaal van de behuizing (aluminium of plastic), maar ik vind dit nergens terug in de beschrijving/specificaties van de laptops.

Ik zie nu trouwens pas dat de Probook een 1920*1200 resolutie scherm heeft, dus dat is weer een dikke plus tov de Zbook. Die Zbook heb ik dus nu definitief afgeschreven.

[ Voor 46% gewijzigd door Private Zaagsel op 27-06-2024 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Laatste keer dat ik een probook in mijn handen gehad heb was onderhand wel meer dan 5 jaar geleden, dus ik durf daar echt niks over te zeggen.

Zbooks staand wel bekend om premium te zijn, maar de meerprijs is gortig.

In de prijsklasse <1000 euro zou ik vooral focussen op de hardware en een behuzing die "niet shit" is. Pas boven de 1000 zou ik dat serieuzer meenemen in je beoordeling. Maar mijn visie is niet die van jou :O .

Ik gebruikte vrij lang een Vostro laptop van Dell, zelfde segment als de Probook. Nu gebruik ik een Precision die ongeveer 5x zoveel kost. Verschil in bouwkwaliteit vind ik niet erg noemenswaardig... Om een perspectief te geven...

[ Voor 53% gewijzigd door Thomg op 27-06-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
Ik neigde naar de Asus Vivobook X1605VA-MB183W (high-spec optie), maar ik lees in een review op Coolblue dat deze laptop niet compatible is met Thunderbolt 3 of Alt Mode op de USB-C poort. Daardoor werkt 'ie niet met nieuwere docking stations, waardoor ik niet het idee heb dat deze laptop heel toekomst bestendigd is. Maak ik mij daar terecht zorgen over? Ik gebruik thuis een HP Thunderbolt Dock G2, dus volgens mij gaat dat al niet werken.

Daarnaast kwam ik deze aanbieding tegen voor een HP Pavilion Plus 16-ab0670nd laptop, zie
https://www.hp.com/nl-nl/...CmKwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Specs: Intel Core i7 13700H, NVIDIA GeForce RTX 3050 (6GB), 16 GB RAM en 1TB SSD. Scherm is 2560x1600 IPS. Met €1100 wel een stukje duurder dan de Vivobook of Probook, maar wel Thunderbolt 4, een dikke i7 en een dedicated videokaart.

Zou dit de meerprijs waard zijn tov de eerder genoemde HP Probook 460 G11?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
@Private Zaagsel zie hier m'n analyse over de TU Delft laptops van dit jaar:
Balance schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:57:
...

TL;DR: Mid-range moeite waard. De andere alleen met ISV-certified GPU. Nieuwe processoren, verder bijzonder weinig upgrades. Geen fatsoenlijke schermen, geen Wi-Fi 7. Plaats een reepje bij vanwege het single-channel geheugen.
Maar linksom of rechtsom: Jouw toekomstige werkgever moet voor een laptop zorgen, als je die nodig hebt. Of er direct een aanleveren of er budget/onkostenvergoeding voor geven.

Wat ik dus zou doen is een semi-moderne tweedehands laptop kopen om die tijd te overbruggen. Ik zou aanraden om voor de AMD Ryzen 5000-serie of Intel 11th gen Core (Tiger Lake) of nieuwe te gaan.

Hier een eerste filtering, staat genoeg leuks tussen. Als je twijfelt tussen een paar specifieke modellen laat het gerust weten.

Edit: Hier wat laptops met capabele SoCs.

[ Voor 11% gewijzigd door Balance op 01-07-2024 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:48

rapture

Zelfs daar netwerken?

Private Zaagsel schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:07:
@Thomg Dank voor alle adviezen! En hoe zou je de HP Probook inschatten qua "robuustheid"?
Is die (ongeveer) van hetzelfde kaliber als de Zbook, of valt die in dezelfde schaal als de Vivovooks / Ideapad pro's?

De robuustheid zal o.a. wel te maken hebben met het materiaal van de behuizing (aluminium of plastic), maar ik vind dit nergens terug in de beschrijving/specificaties van de laptops.

Ik zie nu trouwens pas dat de Probook een 1920*1200 resolutie scherm heeft, dus dat is weer een dikke plus tov de Zbook. Die Zbook heb ik dus nu definitief afgeschreven.
Als je een laptop koopt voor 3 tot 5 jaren elke dag meermaals per dag van klaslokaal naar klaslokaal mee te sleuren, dan wordt de laptop 3 tot 5 keren meer dichtgedaan en opengeklapt dan een laptop van een werkgever of klant. Robuustheidvereisten van een schoollaptop kan je vergelijken met 15 jaren van een werklaptop. 3 keren de afschrijvingstermijn van een zakelijke laptop.

Maar aan het einde van je opleiding heb je niet meer zoveel robuustheid/levensduur nodig en je kan voor een laptop met inferieure scharnierbevestiging kiezen. Zoals in plastic geschroefd en als een scharnier loskomt, dan worden de plastics of aluminium opengedrukt.

Als ze Intel 4P + 8E + 2 low power cores met Intel ARC geïntegreerde graphics als mid-end beschouwen, dan kan je ergens anders voor een AMD 8 Zen 4 cores geïntegreerde graphics met goede drivers gaan.

Een andere benadering is bij Lenovo wachten op een error fee.

September vorig jaar zag ik een laptop onder AliExpress prijzen zakken en een laptopadviestopic werd gekaapt om massaal op de error fee te springen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIwHQiDFE-SFhHMsChClxT9zLz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jC4OYJH9wpk446DIVpW86VXp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPtikPn801CD8hAqfTQFxzplJNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvdsnhJGavvaKSyHzCiakJHz.jpg?f=fotoalbum_large

Het nadeel is scharnieren in plastic schroeven en dat is al maanden zichtbaar. Voor een weinig gebruikte (enkele keren per week open en dicht doen) beurslaptop om onderweg of ergens anders nog te kunnen traden, is de zwakke constructie al te vroeg merkbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jBtz9AKAU9y60xaMJgbb7xF8h0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vU0SIb5UJcTWvQM3c8UoZKGT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_D6xiJf_ik40RxIaRQhfMSqbVYo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bsdysiWVIWDwmG8LDPNlPtka.jpg?f=user_large

Het gaat niet om de uitwendige omhulsel van premium materialen, maar hoe is het vanbinnen mechanisch en structureel uitgevoerd?

8845HS kan de populaire Ryzen 5 7600 CPU van een nieuwe gaming PC bijhouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCvF7lXzpIaTlvw6Do2cv60KDbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0vYhXrouZNmQvruTfBdyW0s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
Dank voor de reacties. Ik denk toch dat het een nieuwe Probook gaat worden met een extra 16 GB RAM module.

Kan ik erachter komen hoeveel GB RAM (1x 16 GB of 2x 8 GB) mjin huidige Zbook als RAM-geheugen heeft zonder 'm open te schroeven? En indien het 1x 16 GB is, kan ik die dan overzetten naar de Probook G11? Ik neem aan dat dat akkoord is zolang het allebei DDR5 is, of valt het ook aan te bevelen om dezelfde kloksnelheid te hebben? De Probook komt met 1x 16 GB DDR5 5600 Mhz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Bij taakbeheer geheugen staat het bij slots used. Kan niet missen.

Snelheid staat er ook bij.

Wel grote kans dat je oudere geheugen flink trager is. Niet dat DDR5 SODIMM heel erg duur is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
@Thomg Dank, ik had het net gevonden. Mijn huidige Zbook heeft één 16 GB DDR5 RAM-module met een kloksnelheid van 4800 MHz.

Kan ik die overzetten naar de Probook, of valt het sterk aan te raden om een nieuwe 16 GB DDR5 module met een kloksnelheid van 5600 MHz (matchend aan die van de Probook) te kopen voor €60?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Eh, je kan het proberen. Geheugen zal dan wel op 4800MHz draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
@Private Zaagsel Ja hoor, gaat prima werken. DDR5 is DDR5. Werkt op de snelheid van de snelste module, maar dat maakt niet heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
Probook G11 is besteld en wordt morgen geleverd. Allen bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1