Inleiding: Het is eindelijk gelukt, we hebben een woning gevonden en zijn het eens geworden over de prijs. Nu is het helaas een woning die wat modernisering mag ondergaan en dus, plannen. In dit topic wil ik graag adviezen verzamelen om richting te geven hoe we het beste kunnen aanpakken.
De woning: Het betreft een woning uit 1974. Een woning gebouwd is op zand (geen kruipruimte) en op dit moment voorzien met een ‘B’ energie certificaat (uitgegeven in 2024). Alles is gedateerd maar een aantal zaken zijn wel al aangepakt. De vloeroppervlakte is 162 m2 (690m3 inhoud inclusief garage), schuin dak en reeds voorzien van zonnepanelen (Sunrise: 14x 400WP). Het gaat om een twee-kapper. Verbruik in 2023 was 1600m3 gas.
Energielabel:
Energielabel B, 173 kWh/m2. Gevels Rc 1,69.Daken Rc 2,89.Vloer Rc 2,5.Ventilatie is mechanisch
Dak:
De woning: Het betreft een woning uit 1974. Een woning gebouwd is op zand (geen kruipruimte) en op dit moment voorzien met een ‘B’ energie certificaat (uitgegeven in 2024). Alles is gedateerd maar een aantal zaken zijn wel al aangepakt. De vloeroppervlakte is 162 m2 (690m3 inhoud inclusief garage), schuin dak en reeds voorzien van zonnepanelen (Sunrise: 14x 400WP). Het gaat om een twee-kapper. Verbruik in 2023 was 1600m3 gas.
Energielabel:
Energielabel B, 173 kWh/m2. Gevels Rc 1,69.Daken Rc 2,89.Vloer Rc 2,5.Ventilatie is mechanisch
- Dak: Zo heeft de huidige bewoner het dak geïsoleerd naar een RD 3,5.
- Vloer: Is in 1993-ish de vloer vervangen inclusief vloerverwarming. Daarbij is gebruik gemaakt van isolatie (zonder specificatie) van ~4 cm. De vloerverwarming is aanwezig op alle etages, maar wel op de ‘oude’ manier. Deze is dus zonder verdeler en iedere hoek van de woning zit een stijgleiding met radiator knop op iedere verdieping naar de vloerverwarming.
- Ramen: Op de eerste en tweede etage zijn bijna alle ramen vervangen voor kunststof kozijnen met HR++ glas. Waar ze een kozijn hebben overgeslagen. Op de begaande grond is alles nog oud en deels aan vervanging toe (dubbel glas).
- Muren: Overal is afgewerkt spachtelputz? stucwerk op de muren (je weet wel die dikke brokken). Verder is de woning al voorzien van muurisolatie, wel is deze door de huidige bewoner een aantal keer overnieuw gedaan (omdat het e.a. was gezakt, wat ik een raar verhaal vond).
- CV: Oude Nefit CV ketel van 2010.
Dak:
- Is het verstandig om het dak overnieuw te laten na-isoleren? Deze is recent ~2019 overnieuw geïsoleerd (RD3,5). Wetende dat enorm veel warmte verloren gaat via het dak, kan ik mij voorstellen dat het verstandig is deze overnieuw te doen naar RD>5.
- Op dit moment ligt er een erg oude manier van vloerverwarming. Allereerst vraag ik mij af of dit type systeem geschikt is voor een volledig elektrische warmtepomp (niet gepland op korte termijn)? Bijna alle topics op Tweakers verwijzen naar een verdeler, welke niet aanwezig is in deze woning.
- Daarnaast vragen we ons af of het loont om de gehele vloer – tot op het zand – te verwijderen loont. Er is in 1993 een renovatie uitgevoerd met onbepaalde isolatiewaarde (4CM isolatie). Het voordeel van dit is dat we alles op norm kunnen brengen en alle elektra overnieuw kunnen overbrengen (lees krachtstroom voor de nieuwe keuken). Het nadeel is de enorme kostenpost en waar andere zeggen een investering die je nooit terugverdiend. De tegels gaan we sowieso vervangen, dus we kunnen er ook voor kiezen om de tegels te verwijderen en in de cementdekvloer een nieuwe vloerverwarming te frezen. Argument was dat de besparing minimaal is en warmte toch naar boven stijgt. M.a.w. loont een vloerrenovatie op de technisch achterhaalde vloerverwarming (1993) zonder verdeler?
- De hart afstand kan ik niet vaststellen - wel is deze op alle etages (aangesloten op dezelfde stijgleiding). Het zullen kunnen dus 'enorm lange' lussen zijn en van redelijke diameter. Er zijn geen radiatoren en deze is dan ook de hoofdverwarming. In principe zullen we waarschijnlijk enkel beneden verwarmen wat neerkomt op 80m2. Maar zet je alles open dan pak je 160m2. Ik was dan ook niet van plan om op de etages de verwarming aan te pakken.
- Ondanks dat ik een technische achtergrond heb, heb ik nog geen ervaring met deze werkzaamheden. Wellicht dus tijd om een aannemer in te schakelen. Nu hebben we wat nare ervaringen gehad, dus de vraag: Wat is de beste manier om een aannemer te selecteren (regio Eindhoven voor de mensen die PM’s willen sturen
)
[ Voor 8% gewijzigd door J_star op 19-06-2024 21:33 ]