Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzlewaxx
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02 11:31
Ik vind het een beetje lastig. We hebben een tijdje geleden een extra (verduurzaming) hypotheek verkregen bij onze hypotheek verstrekker om o.a. zonnepanelen aan te gaan schaffen.

Toen de regels omtrent salderen nog niet bekend waren dacht ik zoveel mogelijk panelen het dak op en de energie rekening minimaliseren.

Maar omdat de regels vanaf 2027 anders worden en salderen afgeschaald wordt, ben ik gaan twijfelen.

Wij hebben een huishouden met 2 volwassenen en 2 kinderen, en zijn voornamelijk alleen in de avond thuis. In de avond zal er minder opgewekt worden door zonnepanelen (is aanname) dus is het dan nog verstandig om zonnepanelen te gaan nemen?
Edit:/ We hebben geen elektrische auto en overwegen dat ook niet in de toekomst doordat mijn partner en ik de auto bijna niet gebruiken.

Daarbij dacht ik om wellicht een laag aantal panelen te nemen (6 of 8) om enigszins mijn energie rekening te kunnen drukken in de tijd dat we wel (overdag) aanwezig zijn (weekend). Is dat een goede gedachte? Of hoe denkt men hierover?

[ Voor 7% gewijzigd door wizzlewaxx op 17-06-2024 20:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:21
Hoe is je dak georiënteerd? Schaduw of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:46

Aardedraadje

Met kabelschoen

Bekijk het zo; in de winter wekken je panelen een stuk minder op. Je wilt dan eigenlijk zoveel mogelijk panelen hebben. Zeker als je in de toekomst een warmtepomp zou nemen of al hebt. Dat 's zomers de opbrengst in de toekomst ongewenst is, zou ik voor lief nemen. Misschien zelfs gewoon de panelen afschakelen en/of eventueel tegen die tijd in een accu stoppen. Maar ik zou absoluut niet minder panelen nemen dan er op passen.

[ Voor 8% gewijzigd door Aardedraadje op 17-06-2024 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzlewaxx
99ruud99 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:03:
Hoe is je dak georiënteerd? Schaduw of niet?
Dak is plat. Doordat er op de zolder kamer ongeveer 6 panelen kunnen en daarnaast een ander stuk dak zit, kan er schaduw ontstaan van de zolder kamer zeg maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dtdw5aTRK2F52FYMz1Tj9jr_T3g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1niKpfNMKPu6CAbyYXrcwLjY.jpg?f=user_large

Zoals je wellicht op de foto ziet zal dat wellicht een “struikelblok” vormen om alles vol te gaan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Waar is Noord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzlewaxx
Waar de auto op de stoep staat (rechts naast het huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:42
oost / west leggen toch zeker op topdak. Lagere dak oost of zuid?
Maar alles vol en een omvormer(s) die kan terugregelen.

[ Voor 30% gewijzigd door Dapdodo op 17-06-2024 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Heb je afmetingen van topdak / lager dak?

Misschien bovenaanzicht met maten?

Want het hoge dak zit dus ten zuiden van laag dak -> veel schaduw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Oost/west is the way to go, en zoveel mogelijk. Juist nu de salderingsregeling (mogelijk) weg valt, moet je de installatie terugverdienen met extra opbrengst van de panelen in combinatie met een airco en wellicht het Modelcontract (vrij van terugleverboetes).

Slim investeren, een airco verwarmt prima in de winter als hoofd verwarming en bespaard al snel 1000 m3 gas op jaarbasis. Met wat extra panelen dek je dan het verbruik van de airco weer af waardoor je alles veel sneller terug verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:06
Voor het beter geven van advies, graag de topic post aanpassen volgend Tips bij openen vragentopic zonnepanelen
Pagina: 1