Isolatieschil creëren bij woning bj. '58. Waar bezuinigen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:47
We zijn op zoek naar mensen die willen meedenken naar een oplossing om ons huis energietechnisch uit de jaren '50 te halen en enigszins naar het heden te brengen. En dan gaat het hier in eerste instantie niet om de technische oplossingen, zoals panelen en een WP, dat is pas verderop. Eerst isoleren.

De patiënt.
Een vrijstaande woning uit 1958 in een dorpskern in Hof van Twente met een bescheiden vloeroppervlak van 115m2 volgens de NEN2580. We wonen er nu een anderhalf jaar. Voordat we als een stel halve wilden de voorhamer overal tegenaan gooien, wilden we we eerst een gevoel voor de flow in het huis hebben en knelpunten opsporen. Die hebben we zeker gevonden en voor de meeste ook wel een oplossing gevonden. Maar dat is niet het doel van dit topic.

De muren zijn van baksteen met een spouw van ca 2,5 cm die, door diverse verbouwingen in het verleden, op heel veel plekken open is naar binnen. In de eerste 3 maanden dat we hier woonden zijn 3 verschillende isolatiebedrijven geweest die (alle drie om verschillende redenen) gezegd hebben dat ze er niet aan gaan beginnen. Dat is een beste eyeopener geweest, al kwam dat besef pas later. De ventilatie van de woning gaat via de spouw met eenvoudige roosters. Door alle openingen is de spouw ook zeker een mooie dierentuin. Door de ventilatie roosters hebben we al een wespennest kunnen zien zitten, muizenkeutels en ik ben ook erg bang dat er vleermuizen zitten.
In de woonkamer zijn de muren aan de binnenzijde geïsoleerd aan paar jaar geleden. Toen is ook de houten vloer daar verwijderd en vervangen door schuimbeton en een dekvloer met vloerverwarming als bijverwarming. 30 cm h.o.h., 2 groepen met grijze (vermoedelijk diffuse) slang. Helaas lopen ook de slangen naar de radiatoren op de BG door deze vloer (wel in mantelbuis) wat de Ta behoorlijk beperkt. Ook zit er een verzakking in de vloer. Dus die zal er t.z.t. ook een keer uit moeten. Dan kan de VVW een upgrade krijgen naar hoofdverwarming (al krijgen we het nu wel warm met 45oC aanvoer in combi met de radiatoren). De isolatie van de woonkamer wil ik sowieso verwijderen omdat ik geen idee heb wat de kwaliteit is van die oplossing, maar het uitgevoerde werk in andere delen van het huis maakt me argwanend.

De kozijnen zijn een mix van kunststof en hout. Op de BG zijn een aantal in hout geplaatste lappen glas (4m2, 2,5m2 en 3,5m2, wat wel ThermoPane is, maar het isolatiedekentje is daar een aantal jaar geleden al vanaf gegleden. Op de 1e verdieping zijn kunststof kozijnen geplaatst ergens in de jaren '90 vermoed ik. De buitenkant ziet er beroerd uit en de mechanieken zijn niet goed meer.

En als laatste het dak. Ongeveer 90m² bij 34° helling. Asbest beschot op gordingen ZONDER nokbalk. De sporen houden de boel omhoog. Toen we hier kwamen wonen zat er nog iets van isolatie tegenaan maar dat liet op de plekken zonder aftimmering al behoorlijk los. Na het vinden van houtworm is de hele zolder leeggemaakt zodat de bestrijder zijn werk kon doen. Toen was de keus wel snel gemaakt: het dak vervangen. Asbest er af, renovatiepanelen van IsoBouw of Unidek er op, pannen weer terug. Done. Maar dan komt het zoeken naar een aannemer die tijd heeft. Helaas. Da's andere koek.
Naast de twee originele schoorstenen op de kopgevels is er in het midden van de zuidkant :X een derde schoorsteen geplaatst voor de houtkachel. De loodslabben rondom de schoorsteen en ook de kachel zelf zijn lek. Die komen niet terug in de nieuwe situatie. De kachel zou over twee jaar toch niet meer door de keuring komen wegens niet efficiënt genoeg.

Onze ideeën.
Voorop staat; we willen graag de looks van het huis weer terugbrengen zoals het nu is, maar het hoeft niet tot aan de laatste schroef gelijk te zijn. Dat is enerzijds omdat dat gewoon het beste in de straat past en anderzijds als 'tip of het hat' aan de vorige eigenaar die het huis zelf gebouwd heeft destijds en er tot zijn overlijden in 2022 gewoond heeft.

Wat we nu in een offerte hebben staan:
- buitenblad afbreken
- balkon met asbestplaat (verloren bekisting) verwijderen, hier komt een frans balkon voor in de plaats.
- isoleren met renovatiePIR met Rd 4,5 (PIR panelen met een laag glaswol om de oneffenheden van het binnenblad op te vangen)
- Fundatie verbreden (zandgrond, op staal)
- Nieuw buitenblad metselen
- Nieuwe kozijnen rondom met HR++. Boven kunststof, Beneden hout i.v.m het slankere profiel.
- Asbest saneren
- Nieuw dakbeschot van Isobouw Slimfix panelen Rd5,5
- Nieuwe keramische pannen (restpartij van een niet uitgevoerd project).
- Afwerken boeien en overstekken. Binnen wordt niets afgewerkt omdat daar de boel ook nog aangepakt wordt.

De uitdaging zit hem in de prijs. Daar schoten de tanen ons wel van in de ogen. Als je de offerte op de onderdelen afzonderlijk bekijkt ziet het er niet schrikbarend uit. Maar het totaal is enorm. Ik ben nog aan het kijken voor een tweede offerte. Maar aannemers die binnen twee jaar kunnen zijn dun gezaaid.

Members only: De offerte
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wij zoeken naar ideeën waar we kunnen snijden zonder dat de insteek van deze offerte niet meer gehaald wordt: de schil dicht en geïsoleerd op een niveau dat bij nu past. Dat moet gewoon als eerste. Alle andere verbeteringen zijn wat ons betreft ondergeschikt. We komen nu zo'n 30k te kort. Dat zouden we eventueel nog uit een duurzaamheidsfonds kunnen lenen.
Mijn eerste idee zou zijn om dan niet de kozijnen mee te nemen en dat later na een nieuwe spaaractie te doen.

Ook belangrijk: de gezinssituatie... 2 volwassenen waarvan één 2 dagen per week thuis werkt (klantenservice, dus lawaaigevoelig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Met zo'n bedrag, ook nieuwbouw overwogen? Dus compleet slopen en bijv. prefab terigplaatsen.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat je met deels slopen en renoveren sommige dingen voor lief moet nemen en niet meer goed kan krijgen.

Om te bespaten moet je het vooral hebben van zelf de handen uit de mouwen steken en zelf materiaal inslaan. Bijv. 220m2 PIR spouwplaat Rd 4.5 kost online €3880. Dat is al +/- €1400 verschil met je offerte. En zelf aanbrengen van de isolatie is niet moeilijk, evenals sloopwerk. In overleg met je aannemer kun je mogelijk veel zelf doen. Of samen met een mannetje van hun oppakken i.p.v. enkel 2-4 man van hun. Dan loopt het project wel langer en je moet er zelf tijd voor vrij kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:55
Als je je buitenblad wilt afbreken zal ik nu alvast beginnen met natuurvrij maken anders mag je straks niks.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB300
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-09 19:45
Als ik eerlijk ben vind ik de prijzen in de offerte helemaal niet gek hoor.

Ja natuurlijk bij elkaar is het een hoop geld. Een buitenmuur a bijna 60k kap a 35k en kozijnen a 25k met wat bijkomende werkzaamheden zijn helaas realistische prijzen.

Gerekend zijn stelposten dus meerprijzen op (mooiere/betere) materialen zijn ook realistisch.

De fundatie-werkzaamheden en dakramen plaatsen zijn prijzen die ze nu rekenen op het geheel, dat kan normaal niet voor die prijs.

Wil je besparen zou ik nu alleen de kap aan laten pakken. Die naar zin laten maken. Maar niet alles kant laten maken want het volgende komt eraan;

Dan zou ik de rest van het geld achter de hand houden en daarna een keer de gevels (fundering, buitengevel, isolatie en kozijnen) aanpakken, en de afwerkpunten van de kap ook meenemen want dat past waarschijnlijk niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:47
In hoeverre wil je per se een nieuwe gevel opmetselen?

In de buurt hier hebben ze de buitengevel afgebroken, isolatieblokken geplaatst tegen het binnenblad en vervolgens (wit) afgestuckt. Ziet er netjes uit en ik vond het best een slimme oplossing.

Google komt met "crepi isolatie", Neopor, maar er zullen ongetwijfeld veel meer aanbieder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Timorad schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:32:
In hoeverre wil je per se een nieuwe gevel opmetselen?

In de buurt hier hebben ze de buitengevel afgebroken, isolatieblokken geplaatst tegen het binnenblad en vervolgens (wit) afgestuckt. Ziet er netjes uit en ik vond het best een slimme oplossing.

Google komt met "crepi isolatie", Neopor, maar er zullen ongetwijfeld veel meer aanbieder zijn.
Ook een prima oplossing onder daad maar dan zit je met een gestuct huis, dat moet maar net je smaak zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:47
No Hands schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:56:
[...]

Ook een prima oplossing onder daad maar dan zit je met een gestuct huis, dat moet maar net je smaak zijn.
Dat is zeker zo. Ik zie wel dat er ook varianten met steenstrips zijn: Wandopbouw Spouwmuur isolatie incl. steenstrips

Edit: ik zie nu pas jouw naam bij de posts in dat topic staan :P

[ Voor 8% gewijzigd door Timorad op 16-06-2024 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 17:44
voor dit bedrag op bouwnorm welke een 6-je is (11 jaar geleden verbouwde ik al beter) en met bakstenen werken uitkomen vind ik niet van deze tijd. Ga bij dit soort bedragen iig goede berekeningen maken en een gedegen plan. plushuis.nu kan je daarbij helpen en kijk bij het duurzaamste huis van Overijsel https://dijkhuis.eco/projecten/ecologische-renovatie-losser

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:49
R=4.5 vind ik ook meer passen bij naisolatie van binnen dan compleet opnieuw opbouwen van buiten. Dakisolatiewaarde en HR++ ipv triple idem. Je betaalt de prijs van vandaag voor de isolatie van gisteren in plaats van die van morgen.

Vreemd dat overal 21% BTW gerekend wordt. Is op isolatie werken dacht ik 6%.

Heb bij een woning een keer steenstrips gezien. Helaas met een extreem lelijke en onzorgvuldige (af)bouw (verdiept liggende kozijnen, half losse/gebroken strips). Work in progress is hieronder te zien met oude situatie na doorklikken:
https://maps.app.goo.gl/u3kC5sXfgBX2KKbD7?g_st=ac

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 16-06-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie1998
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
10% van je offerte bestaat uit nieuwe kozijnen met glas en 20% geef je uit aan het metselen van de buitenmuur met de benodigde stenen en ook nog 2 prefab schoorstenen.

De prijzen hiervan lijken mij echter niet buitenproportioneel. Dus daar moet je misschien keuzes maken. Bijvoorbeeld de steenstrips of een houten gevel.

Gevaar is wel zowels MB300 al deels schetst, sommige dingen staan best scherp omdat ze die makkelijk met andere werkzaamheden kunnen combineren. Ga je dat los van elkaar doen (of door andere bedrijven) dan ben je waarschijnlijk duurder uit.

Het asbest saneren zou je ook nog eens apart kunnen zetten.

PS. Heb je ook al bedacht waar je tijdelijk gaat wonen?
PS2. Heb je op dit moment al een 3x25a aansluiting? Aangezien de aannemer daar wel zijn offerte op heeft gebaseerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:49
Sowieso zou je schoorstenen moeten proberen te vermijden. Die dingen zijn vooral een liability naar de toekomst toe met lekkages etc. Dit is de kans om het geheel te slopen en aan te helen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 16-06-2024 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:02

The End

!Beginning

Waarom zou je dit hele verhaal uberhaupt willen doen? Dit ga je nooit terugverdienen. Met het herstellen van wat zaken en van binnenuit isoleren kan je 80% van het resultaat halen voor een fractie van de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:35
Zelf ook bezig met vergelijkbare verbouwing en dit klinkt helemaal niet duur. Zoals bovenstaande reacties ook waarschuwen: volgens mij gaan hier ook nog een hoop extra verborgen kosten bijkomen.

Zou het nieuwe buitenblad heroverwegen en eerst betere isolatiewaarde halen uit bv. het dak. Je hebt al een spouw in binnenmuur isolatie. Misschien wil je die eerst kierdicht maken of nieuwe voorzetwand. Doe het in delen waar mogelijk dat geeft zoveel meer rust en overzicht.

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Twee jaar geleden ons ruim twee keer zo grote huis vergelijkbaar aangepakt (met SlimFix en SlimFort) en dat kwam op zo'n 300k uit, dus heel gek is het niet (daar zat wel voor 35k aan Keralit en 56 zonnepanelen in overigens)

Laat een constructeur de dakconstructie doorrekenen, die is waarschijnlijk niet afdoende voor het extra gewicht. (zie nu dat je de boel al vervangt, alsnog zul je een constructeur nodig hebben voor de vergunning hiervan)

Buitenzijdig is ook vergunningsplichtig, hou daar rekening mee.

[ Voor 45% gewijzigd door pagani op 17-06-2024 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartje91
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-10 20:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YbfNgCvHoSpL590EbskrcmuYbwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DSeOj1bWOyPLtClf02W4Zmr4.webp?f=fotoalbum_large

Bovenstaand grafiek is misschien goed om in gedachten te houden met een dergelijke verbouwing. Grootste winst is in het dak te halen, vervolgens in de gevel maar van RC 3.0 naar RC6.0 is de besparing nog maar heel klein en daarbij is het de vraag of het de investering waard is. RC 3.0 is prima te bereiken met een voorzetwand aan de binnenzijde.

Tip wat betreft de dakplaten, realiseer je dat een dergelijke oplossing een slechte geluidsisolatie heeft. We hebben zelf de unidek variant gebruikt bij ons renovatieproject maar achteraf had ik toch liever steenwol isolatie in de kap gehad vanwege de betere geluidsisolerende werking. Volgens onze aannemer zijn de unidek platen stiller dan de isbouw variant.

[ Voor 3% gewijzigd door Bartje91 op 17-06-2024 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Maar als je het dak van buiten en de muur van binnen isoleert sluit je isolatieschil niet goed op elkaar aan. Op een bepaald punt wordt dat ook erg belangrijk @Bartje91

Je verdient dit wellicht niet terug @The End maar je keuken, auto en pvc vloer ook niet. Soms is comfort, uiterlijk of whatever dan ook een motivatie om iet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartje91
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-10 20:47
100% eens, volledig buitenom isoleren is het beste, maar een renovatie is in mijn optiek ook keuzes maken en concessies doen.

Detaillering van een voorzetwand is belangrijk om vochtproblemen in de toekomst te voorkomen maar het is zeker te doen om dit goed op de dakisolatie aan te laten sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:56
Prijs is echt niet zo gek...tis dan ook een flink project.

Tenzij je veel zelf kunt doen kun je met losse klussen echt niet besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DavidZH
Zo! Dit zijn meer reacties als ik verwacht had binnen 24 uur. Waarvoor dank. En (helaas) hoor ik hier waar ik ook al bang voor was: de prijzen zijn niet exorbitant. Hiervoor hadden we contact met een andere aannemer. Die vroeg voor ALLEEN HET DAK 61k.... ;( Ik vroeg om een dicht dak, geen gouden....

Ten eerste: ik wil de schil aanpakken omdat ik graag zie dat dit huis nog weer 70 jaar mee gaat. Ik hoop hier ooit zelf tussen 6 plankjes uit gedragen te worden. M'n geld er nooit uit zou ik niet keihard durven beweren. Dat het meer als 15 jaar gaat zijn; no contest.

De spouw is nu niet gevuld en max 4 cm in het grootste deel van het huis. Op veel plekken is het niet te doen om aan de binnenkant minimaal 10 cm (en eigenlijk liefst 15..) er van af te snoepen voor een voorzetwand en dan ook nog een nuttige kamer over te houden. In de winter voelt het binnenblad koud en in de zomer voel je na zonsondergang de stenen nog stralen. Dus dat er IETS moet gebeuren is geen discussie over.

Het idee om de gevel helemaal te doen komt ook voort uit de plaatsing van het balkon. Er is tussen het balkon en het kozijn er onder zo weinig vlees over dat de bakstenen daar niet lekker meer zitten en gescheurd zijn. Dat is hier in de buurt wel vaker het geval bij huizen uit de jaren '50 en '60.
Een gestucte muur zou opvallen als een lelijke puist hier in de straat. En met steenstrips er op (handwerk!) gaat dat niet de 30k schelen die we missen. Dan zorg ik liever dat het constructief goed in elkaar zit in plaats van met spuug en tape hopen dat alles blijft plakken de komende 70 jaar.
Ik heb van te voren al gekeken naar het verschil in gewicht tussen de asbestplaten en Slimfix. Dat valt erg mee.
Geluidsisolatie ben ik alsnog niet bang voor. Die is nu 0. En na 7 uur is het stil op straat. Alleen twee weken per jaar niet, Als het gras van het land komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:54
Pir met steenstrips: thermosteen al eens bekeken/ benaderd voor de mogelijkheden?

Verder: nieuwe kozijnen en hr++ is zonde en achterhaald. Neem triple glas. Echt weinig duurder.

En heb je wat foto's van t huis voor t idee?
En plattegrond?

[ Voor 50% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 17-06-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:50

Wuursj

want worst is al bezet

kjiratsiekoedel schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:18:

Verder: nieuwe kozijnen en hr++ is zonde en achterhaald. Neem triple glas. Echt weinig duurder.
Zeker doen. Was hier ook weinig duurder en met de juiste kozijnen krijg je ook nog eens zoveel meer subsidie zodat het zelf goedkoper kan worden. Als de ramen niet verplaatst worden tenminste.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
DavidZH schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:02:
Zo! Dit zijn meer reacties als ik verwacht had binnen 24 uur. Waarvoor dank. En (helaas) hoor ik hier waar ik ook al bang voor was: de prijzen zijn niet exorbitant. Hiervoor hadden we contact met een andere aannemer. Die vroeg voor ALLEEN HET DAK 61k.... ;( Ik vroeg om een dicht dak, geen gouden....

Ten eerste: ik wil de schil aanpakken omdat ik graag zie dat dit huis nog weer 70 jaar mee gaat. Ik hoop hier ooit zelf tussen 6 plankjes uit gedragen te worden. M'n geld er nooit uit zou ik niet keihard durven beweren. Dat het meer als 15 jaar gaat zijn; no contest.

De spouw is nu niet gevuld en max 4 cm in het grootste deel van het huis. Op veel plekken is het niet te doen om aan de binnenkant minimaal 10 cm (en eigenlijk liefst 15..) er van af te snoepen voor een voorzetwand en dan ook nog een nuttige kamer over te houden. In de winter voelt het binnenblad koud en in de zomer voel je na zonsondergang de stenen nog stralen. Dus dat er IETS moet gebeuren is geen discussie over.

Het idee om de gevel helemaal te doen komt ook voort uit de plaatsing van het balkon. Er is tussen het balkon en het kozijn er onder zo weinig vlees over dat de bakstenen daar niet lekker meer zitten en gescheurd zijn. Dat is hier in de buurt wel vaker het geval bij huizen uit de jaren '50 en '60.

[...]

Een gestucte muur zou opvallen als een lelijke puist hier in de straat. En met steenstrips er op (handwerk!) gaat dat niet de 30k schelen die we missen. Dan zorg ik liever dat het constructief goed in elkaar zit in plaats van met spuug en tape hopen dat alles blijft plakken de komende 70 jaar.

[...]

Ik heb van te voren al gekeken naar het verschil in gewicht tussen de asbestplaten en Slimfix. Dat valt erg mee.

[...]

Geluidsisolatie ben ik alsnog niet bang voor. Die is nu 0. En na 7 uur is het stil op straat. Alleen twee weken per jaar niet, Als het gras van het land komt.
Jij kan het berekend hebben, maar voor de vergunning zullen ze een constructieberekening van een constructeur willen zien.

(en hou er rekening mee dat de gemeente voor een verbouwing als deze maar zo een courtage kan rekenen van 3-7k euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Bartje91 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:38:
[Afbeelding]

Bovenstaand grafiek is misschien goed om in gedachten te houden met een dergelijke verbouwing.
Er is wel een verschil in stenen buitengevel oppervlakte tussen een rijwoning en vrijstaand huis.
Ik heb bijv. een hoekwoning en de kopgevel bevat dezelfde oppervlakte aan steen als voor- en achtergevel samen. Voor- en achtergevel bevat relatief veel glas.

Maar goed, dak (en verdiepingsvloeren!) komen eerst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
Mijn excuses voor de lange hiatus, life got in the way.

Er werd gevraagd om wat plaatjes. Hierrbij.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het metselwerk, of in ieder geval het voegwerk is absoluut aan verbetering toe. Aan de achterkant is het balkon zichtbaar. Dat willen we kwijt omdat het een enorme koudebrug is en het geeft heel weinig vlees aan de muur rond het kozijn er onder. De foto met de rolmaat is één van de open spouw doorgangen. Deze zit boven de doorgang tussen de keuken en woonkamer. Ik denk dat dat een redelijk gemiddelde is voor de spouw van de rest van het huis.

Dat het dak vervangen wordt staat als een paal boven water. En de kozijnen/vensters ook.
Maar als ik aan de muren begin door bijvoorbeeld het balkon weg te halen, krijg ik dat nooit mooi gelijk met het oude metselwerk.

We willen het huis graag weer 70 jaar laten voortbestaan. Daarvoor moet het geïsoleerd worden. Dat we dit niet 100% terugverdienen is bekend. Maar over 30 jaar willen we hier comfortabel kunnen zitten met onze pantoffeltjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 18:46
Hier een soortgelijk project gedaan. Wel hebben wij van binnen alles opgebouwd met PIR; voordeel is dan dat je niet je hele buitenblad moet slopen. Hele verbouwing hier van energielabel G naar A++ heeft hier ~190K gekost in de randstad (Maar dan is nu ook alles nieuw: electra, water, warmtepomp, WTW, plafonds, muren).

Wel belangrijk bij een dergelijke verbouwing; je moet officieel naar de volgende waarden toe (geen hond die dit volgens mij controleert):
"Bij een ingrijpende renovatie gelden, voor de delen van de bouwschil die ingrijpend worden gerenoveerd, de nieuwbouwvoorschriften uit artikel 5.3 lid 1 t/m 7. Dit betekent een Rc-waarde van 6,0 m²K/W voor een dak, een Rc van 4,5 m²K/W voor gevels en een Rc van 3,5 m²K/W voor een vloer."

Even kijkend naar de offerte:
  • Bouw en sloopafval - hier hebben wij zelf de containers geregeld, dat scheelde enorm. Op de offerte zijn het nu alleen 'posten' dat betekent dat het in de praktijk waarschijnlijk hoger uit gaat vallen (anders is het spotgoedkoop voor de hoeveelheid afval die je gaat krijgen).
  • Grondwerk is best goedkoop
  • Kozijnen kunnen nog goedkoper. Die zou ik zelf regelen als de aannemer daarmee akkoord gaat. Ter referentie was het vervangen van alle kozijnen met triple glas (als je toch bezig gaat zou ik zeker dat doen) hier ~11.000 voor 11 houten kozijnen (triple glas en gespoten) en 6.000 voor de installatie.
  • Funderen is zoals al eerder gezegd echt goedkoop.
  • Goedkopere buitengevel i.p.v. stuccen of metselen is steenstrips plaatsen.
  • Onze grootste fout: te weinig geld reserveren voor afwerking, schilderen/stuccen en dat soort werk kost echt enorm veel dus als je niet in een bouwval wil wonen voor een aantal jaar zou ik daar zeker budget voor reserveren. :)
Al met al vind ik de offerte dus niet gek maar je kunt nog wel op wat zaken enkele duizenden besparen. De beoogde 30K denk ik niet dat je red...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
Dank voor je uiteenzetting.
Mauritio schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:01:
Hier een soortgelijk project gedaan. Wel hebben wij van binnen alles opgebouwd met PIR; voordeel is dan dat je niet je hele buitenblad moet slopen. Hele verbouwing hier van energielabel G naar A++ heeft hier ~190K gekost in de randstad (Maar dan is nu ook alles nieuw: electra, water, warmtepomp, WTW, plafonds, muren).
Welke dikte PIR heb je toegepast? Beneden zou ik het nog wel aandurven om aan de binnenzijde te isoleren. Dat is nu ook, maar geen idee van de gebruikte materialen. Dan zou ik de huidige voorzetwand slopen en met PIR opnieuw beginnen. Alleen op de bovenverdieping worden de meeste ruimtes dan echt wel bijna onbruikbaar klein.
Mauritio schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:01:Al met al vind ik de offerte dus niet gek maar je kunt nog wel op wat zaken enkele duizenden besparen. De beoogde 30K denk ik niet dat je red...
Ik denk dat het toch eerst het dak en de ramen wordt. Zoals eerder al aangehaald, die doen het meeste voor het comfort. Dan zien we daarna wel weer verder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 18:46
DavidZH schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:52:

Welke dikte PIR heb je toegepast? Beneden zou ik het nog wel aandurven om aan de binnenzijde te isoleren. Dat is nu ook, maar geen idee van de gebruikte materialen. Dan zou ik de huidige voorzetwand slopen en met PIR opnieuw beginnen. Alleen op de bovenverdieping worden de meeste ruimtes dan echt wel bijna onbruikbaar klein.
Hier 10CM PIR + 9mm OSB + gips/stuc tegen de binnenwanden, verdiepingsvloeren met 10cm RockSono base in het plafond. Zolder binnenuit met 14cm PIR gedaan en afgewerkt met gips+stuc.

Aan de kant van de buren hebben we in het trappenhuis Silentwall gebruikt (direct verlijmd op de muur en daarna gips erop verlijmd) en waar het kon metalstud wandjes + Rocksono.

[ Voor 4% gewijzigd door Mauritio op 16-08-2024 17:23 ]

Pagina: 1