Eco boost 1.0 en 1.5 problemen: FORD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-06 21:37
Het hele internet staar er vol van de ECOBOOST van ford zowel de 1.0 en 1.5 die problemen blijken te hebben doordat de distributie riem in de olie draait en hierdoor motoren in soep lopen
In andere landen staat er een renall op het het programma zo niet bij FORD

Ford importeur gemaild:

Geachte heer Frenkied ;-)

Hartelijk dank voor je email aan Ford Klantenservice.
Je aanvraag zal worden behandeld onder het nummer

Een terugroepactie kan noodzakelijk zijn, indien er sprake is van een veiligheidsrisico. Als er sprake is van een producteigenschap die in een relatief groot aantal gevallen leidt tot een minder goed functioneren van de auto en/of in veel gevallen op termijn leidt tot een defect, kan een terugroepactie wenselijk zijn.
De door jou genoemde klacht valt onder geen van deze categorieën. Wij hebben het derhalve niet nodig geacht hiervoor een terugroepactie af te kondigen.
Natuurlijk kan er in de automobielindustrie ook tot een opeenstapeling van klachten voorkomen. We beroepen ons niet op vermeldingen in internetfora. Deze vermeldingen vertegenwoordigen voor ons geen representatieve informatiebronnen, omdat deze ongeacht een professionele competentie op het gebied van autoreparatie kunnen worden geschreven.

Ik heb een dergelijke auto en ik probeer op deze manier in contact te komen met andere ecoboost rijders die wel al problemen hebben gehad

De dealer zegt: als ik op tijd mijn onderhoud doe geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mso
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-06 09:50

mso

Volgens mij is dit inderdaad een bekent probleem net als de 1.2 puretech motoren van o.a. Citroen waar ook de riem door de olie draait…Het programma Kassa heeft daar een hele uitzending over gemaakt: https://www.bnnvara.nl/ka...-opel-en-peugeotbezitters

Maar van de ecoboost blokken die jij noemt staat inderdaad ook het hele internet vol...

[ Voor 43% gewijzigd door mso op 16-06-2024 12:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Heb je ook het grote Ford topic al doorgezocht?

Wat ik er van heb begrepen is dat de riem nogal gevoelig is voor de soort olie.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:47

Daniel36

vernieuwde formule

Belangrijk zijn bouwjaar, na een bepaald jaartal zijn die problemen opgelost c.q. minder.
Verder idd regulier onderhoud met de juiste olie.
Ik heb het vorig jaar uitgezocht omdat ik een Ford 1.0 Ecoboost overwoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
JukeboxBill schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:31:
Heb je ook het grote Ford topic al doorgezocht?

Wat ik er van heb begrepen is dat de riem nogal gevoelig is voor de soort olie.
Ja gedaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Ik zou er niet aan beginnen lol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Gaat het om de 3 of 4 cilinder variant? Volgens mij speelt dit bij de 4 cilinder variant en niet bij de 3 cilinders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:01
@frenkied, wat zouden die problemen dan precies zijn? Het is mij niet bekend dat de riemen oplossen zoals ze dat bij de 1.2 puretech doen. Ik zie op het internet recalls voor een onderdeel van de oliepomp wat stuk kan gaan, en ik wist dat op oudere modellen de leidingen van de turbo soms stevig roesten, maar zijn dat de zaken waar je op doelt?

Een bekende van mij heeft een 1.0 Ecoboost uit 2014 waar we dit jaar de riem van vervangen hebben. De olie is niet altijd netjes gewisseld en hij zat qua km stand 15k over het interval heen, maar het bedrijf dat de riem verving gaf aan dat hij er nog prima uitzag. Het is vooral balen dat het vervangen van die riem behoorlijk prijzig is omdat het halve blok uit elkaar moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De 1.5 heeft een droge riem, de 1.0 heeft een wetbelt.

Afbrokkelen bij Ford komt eigenlijk alleen voor bij uitgesteld onderhoud of gebruik van foute olie.
Bij de Puretechs van PSA waren er zelfs exemplaren die netjes hun servicebeurten en de juiste olie kregen en alsnog oplosten, PSA heeft daar later andere riemen toegepast.

Enig dingetje bij die wetbelts is dat het vervangen een paar ribben uit je lijf kost. Er zijn garages die het voor een schappelijke prijs doen, bij de dealer ben je er met 1000 euro bij lange na niet.
Voordeel van de Ecoboost 1.0 is dan wel weer dat de riem 240K of 10 jaar mee kan. Houd daar rekening mee bij het zoeken, genoeg mensen die hun auto dumpen bij de magische 2 ton, sta jij een jaar later die dure riem te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
Pyramiden schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:37:
@frenkied, wat zouden die problemen dan precies zijn? Het is mij niet bekend dat de riemen oplossen zoals ze dat bij de 1.2 puretech doen. Ik zie op het internet recalls voor een onderdeel van de oliepomp wat stuk kan gaan, en ik wist dat op oudere modellen de leidingen van de turbo soms stevig roesten, maar zijn dat de zaken waar je op doelt?

Een bekende van mij heeft een 1.0 Ecoboost uit 2014 waar we dit jaar de riem van vervangen hebben. De olie is niet altijd netjes gewisseld en hij zat qua km stand 15k over het interval heen, maar het bedrijf dat de riem verving gaf aan dat hij er nog prima uitzag. Het is vooral balen dat het vervangen van die riem behoorlijk prijzig is omdat het halve blok uit elkaar moet.
Het zou er om gaan dat de distributie riem in de olie draait en dat dat een heikel punt is. Zoek je op Youtube en dan in Engeland dan vliegen de casussen je om de oren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:57

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

frenkied schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:17:
[...]

Het zou er om gaan dat de distributie riem in de olie draait en dat dat een heikel punt is. Zoek je op Youtube en dan in Engeland dan vliegen de casussen je om de oren
Ben wel benieuwd waar je deze informatie vandaan hebt. Vooralsnog zie ik bijzonder weinig bronnen of andere informatie behalve zoek zelf maar. Nu heb ik even gezocht en kan bijzonder weinig over je statements vinden op de zoekmachines. De eerste 15 resultaten geven niet aan over de problemen waar jij het ook over hebt.

Enige zaken die ik vind is een terugroepactie vanuit Ford voor het koelsysteem die voor problemen kan zorgen en die je uitgevoerd moet hebben. Dat is niet een bijzonder vreemde. Verder vooral zaken die niets hebben te maken met NL. Wel de USA en mogelijk zoals jij aangeeft de UK. Kan er echter weinig voor terugvinden.

Mogelijk dat het een combinatie van factoren is die hier niet voorkomt of een heel stuk minder waardoor het bij de bekende consumentenorganisaties geen tractie krijgt?

Verder mis ik ook een beetje het doel? Is het mogelijk dat je, zeker met wat onderbouwde bronnen, het wat kan aanvullen en extra aan kan geven?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
YouTube: FORD TO FIX ECOBOOST ENGINE FAILURES

En als je dit in je google zoekbalk zet:

ford ecoboost 1.0 engine problems

Doel:
andere ford bezitters zoeken in NL die mogelijk ook problemen hebben. Als je de reacties lees in Engeland dan hou ik mijn hart vast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Ben je op deze manier jezelf niet gek aan het maken?

Koop dan gewoon een andere auto als je er geen vertrouwen meer in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-06 22:03
De ecoboost 1.0 heeft een natte dis riem, die gaat eraan door verkeerde olie
Dit probleem is hoofdzakelijk als de auto's in de tweedehands markt komen, waar niet zo nauw gekeken wordt.
Maar veel handelaar kennen dit probleem, en zullen je auto inkopen voor een normale prijs als je sluitend onderhoud kan aantonen.
probleem:
de riem lost een beetje op= deeltjes voor de oliepomp zeef= lagerschade
de riem verliest tanden= verspringen timing nokkenas en evt schade
de oliepomp wordt ook aangedreven door een natte riem,
zelfde problemen als bi jde dis riem.

alles valt en staat bij het onderhoud en de gebruikte olie.

YouTube: Abrieb!! 😡 Öl-Zahnriemen im Ford-EcoBoost | 7er BMW klappert - Feder...

YouTube: Ford Ecoboost Zahnriemen Desaster

YouTube: Öl-Zahnriemen in Downsize-Fiesta schon kaputt! Falsches Öl eingefüll...

[ Voor 18% gewijzigd door fazertje op 18-06-2024 20:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:48
Ik snap niet zo goed waar je naar op zoek bent. Je zegt zelf "op zoek te zijn naar mensen die problemen hebben gehad met de Ecoboost motoren", maar, wat dan? Wil je een facebook groep beginnen om een petitie naar Ford NL te kunnen sturen?

Als je nu zo'n auto hebt:
Leg €1500 apart (dat zou echt voldoende moeten zijn, ik heb het in februari nog laten uitvoeren), zorg dat je de riem bij een vertrouwde dealer/partij laat vervangen en rij de komende 10 jaar gewoon met je auto. Waarom zou je op zoek gaan naar problemen als ze je compleet bespaard kunnen blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:37

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

@frenkied is je auto stuk? Of alweer gerepareerd en je probeert nu kosten te verhalen? Of heb je zo’n auto maar nog geen problemen? Of heb je helemaal niet zo’n auto?

:? 8)7

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:49
_JGC_ schreef op maandag 17 juni 2024 @ 23:10:
De 1.5 heeft een droge riem, de 1.0 heeft een wetbelt.
De 1.5 3-cylinder benzine heeft vanaf 2018 een distributieketting die een leven mee gaat. De oliepomp in deze blokken wordt nog wel aangedreven met riem, maar daar zijn aan deze kant van de Grote Plas geen problemen bekend mee.

De 1.0 blokken (ook de 3-cylinders vanaf 2018) hebben een natte distributieriem, of 'distributieriem in oliebad'. Omdat olie een reinigende werking heeft kan dit de riem aanvreten. Het is van belang daarom dat de olie op tijd, liever eerder vervangen wordt en dat er exact de door de fabrikant voorgeschreven olie in gaat en niet zomaar "oh, dit is ook 5w40 dus kan wel".

[ Voor 32% gewijzigd door FastFred op 20-06-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:27
Ik zie hier wat onjuistheden.

Alle ecoboost hybrid motoren hebben een ketting ipv een riem, ook de 1.0. Enkel de oliepomp worden bij die motoren nog met een riem aangedreven. Dit is te zien aan dat de motor "omgekeerd' is gemonteerd. Uit m'n hoofd zit de uitlaat nu aan de achterkant, maar dit weet ik niet zeker. Geloof dat deze motoren al vanaf 2020 worden gemonteerd. Deze zijn gewoon probleemloos (enkel wat rumoeriger bij koude start).

Ja ze hebben problemen gehad, vooral in het begin. Maar naar mijn idee is veel te wijden aan slecht onderhoud en het feit dat problemen op internet worden opgeblazen. Kijk hoeveel van die auto's je ziet rondrijden en je snapt waarom er nooit een recall is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Misschien is het handig dat @frenkied even meld in welke auto die motor zit en van welk bouwjaar deze is. Want de "1 liter ecoboost" is er al sinds 2012 en daar zijn tig varianten van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:53
Het is een veelgebruikte naam, voor een verscheidenheid aan motoren. Net als hoe de ene TSI motor van VAG de andere niet is. Zo problematisch als de PureTech motoren lijken ze ook niet te zijn, dan was het aantal klachten echt een stuk hoger geweest.

Maar dan nog, de EcoBoost motoren hebben niet voor niets de bijnaam 'EcoBoom'.

[ Voor 55% gewijzigd door ZXRY op 20-06-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
FastFred schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:56:
Misschien is het handig dat @frenkied even meld in welke auto die motor zit en van welk bouwjaar deze is. Want de "1 liter ecoboost" is er al sinds 2012 en daar zijn tig varianten van.
2021 fiesta "active" 125 pk, de reden was dat ik me afvroeg of de "hype" in de UK ook in NL speelt
Met andere worden moet ik het ding wegdoen en wat anders kopen :)
Ik zag inderdaad dat de distributie riem vervangen behoorlijk wat geld kost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Het geld dat je er bij inschiet als je de auto inruilt voor iets anders is mogelijk meer dat de kosten van de reparatie die ws. niet eens komt als je de auto volgens de fabrieksspecificaties blijft onderhouden.

[ Voor 4% gewijzigd door JukeboxBill op 21-06-2024 11:02 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
frenkied schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:50:
[...]

2021 fiesta "active" 125 pk, de reden was dat ik me afvroeg of de "hype" in de UK ook in NL speelt
Als ik een Fiesta Ecoboost 1.0 Active invul als autotype op Winparts.nl wordt die vanaf 2017 gevoerd, is het oude blok met natte riem ipv de Hybrid versie met ketting.

Als jij dat ding gewoon op tijd z'n servicebeurten geeft en de juiste olie gebruikt verwacht ik daar 0,0 problemen mee. Zolang jij niet aan je kilometers of leeftijd zit hoef je die riem niet te vervangen.

Vervangen van de riem zeker offertes voor opvragen. Kijk dan behalve de dealer ook naar Bosch Car Service. Die in Groningen doet het voor 1145 en pakt dan ook de waterpomp en de riem van de oliepomp mee.
Het is een bak geld, maar als je in je achterhoofd houdt dat de Kwikfit voor een 206 1.4HDI al 1075 euro vraagt voor een distributieriem die ik op een zaterdagmiddag in de schuur zelf vervang met een krik, wat doppen en sleutels en een setje staalboren van de action...

Afschrijving is je grootste kostenpost, je auto is nu 3 jaar, daar heb je al een forse afschrijving op gemaakt. Ga je nu weer een nieuwe auto kopen begint die afschrijving ook gewoon weer te lopen. Dat terwijl er helemaal niks mis is met je auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
frenkied schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:50:
[...]

Als het onderhoud gewoon goed en op tijd (liever wat eerder) uitgevoerd wordt en er de juiste motorolie gebruikt wordt is er echt niks aan de hand met die motor. Dan hoeft die riem alleen vervangen te worden wanneer het daar volgens het onderhoudsschema tijd voor is.

Ik heb sinds 2 weken een Focus uit 2019 met de 1.5 3-cylinder benzine. APK tot 2026 en dan is ook de volgende onderhoudsbeurt. Onderhoud voor deze auto volgens Ford is iedere 30.000km of 2 jaar, 2 jaar lang geen garage zien is echt te lang voor een auto. Volgend jaar als ik er 12-15.000 mee gereden heb krijgt ie gewoon een beurt met verse vloeistoffen en filters en wordt ie helemaal nagekeken.

[ Voor 23% gewijzigd door FastFred op 21-06-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
bedankt allen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldblood
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-02 12:16
Wij hebben afgelopen week volgens mij bovenstaand probleem kennelijk meegemaakt met een Ford Ecoboost 1.0 125 PK van 2017; olielampje begon plotseling te branden op de snelweg, waarna vrij snel erna het vermogen wegviel, en na de eerste afslag te hebben genomen (toevallig bij een Ford dealer), ook de rem niet meer werkte, en ik dus met de handrem tot stilstand moest komen. De dealer gaf gelijk aan dat het zeer waarschijnlijk bovenstaand probleem is, ondanks dat hij altijd door de dealer/officiële Ford garage onderhouden is (dus de juiste olie is gebruikt). Ik wacht nog op schriftelijke bevestiging van de garage, maar zover ik heb begrepen zijn ze er vrij zeker van dat de motor moet worden vervangen, want de lagers ratelen. Als het bij Ford gelijk bekend is als probleem, en ik het zo vaak tegenkom op internet (en ook filmpjes waarin wordt uitgelegd waarom de wet belt problematisch is), dan lijkt mij dit wel een structureel probleem. Als iemand ervaring heeft met of er al acties lopen, of hoe je het beste/of het mogelijk is om coulance aan te vragen bij Ford o.i.d., dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
Coulance en ford helaas zijn daar slechte ervaringen mee
Hoeveel km heeft je auto? Als alle beurten door ford zijn gedaan heb je nog misschien iets van coulance

JE kan hier eens vragen?

https://revisiemotorbenel...-ecoboost-m1da-m2da-sfjc/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deselator
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-03 11:02
Nog een verlate, misschien overbodige toevoeging hieraan. Ik heb 5 jaar lang met plezier een lease Ford Focus gehad met 1.0 125pk handgeschakeld uit 2019. Deze heb ik moeten inleveren, omdat het contract erop zat, en had inmiddels 215.000 km erop staan. Altijd dealer onderhouden en heeft mij nooit in de steek gelaten.

Ook heb ik niet als een oud opa-tje gereden o.i.d. Ik denk dus inderdaad dat motor olie en onderhoud zeer kritisch zijn voor deze motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:53
Coldblood schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:56:
Wij hebben afgelopen week volgens mij bovenstaand probleem kennelijk meegemaakt met een Ford Ecoboost 1.0 125 PK van 2017; olielampje begon plotseling te branden op de snelweg, waarna vrij snel erna het vermogen wegviel, en na de eerste afslag te hebben genomen (toevallig bij een Ford dealer), ook de rem niet meer werkte, en ik dus met de handrem tot stilstand moest komen. De dealer gaf gelijk aan dat het zeer waarschijnlijk bovenstaand probleem is, ondanks dat hij altijd door de dealer/officiële Ford garage onderhouden is (dus de juiste olie is gebruikt). Ik wacht nog op schriftelijke bevestiging van de garage, maar zover ik heb begrepen zijn ze er vrij zeker van dat de motor moet worden vervangen, want de lagers ratelen. Als het bij Ford gelijk bekend is als probleem, en ik het zo vaak tegenkom op internet (en ook filmpjes waarin wordt uitgelegd waarom de wet belt problematisch is), dan lijkt mij dit wel een structureel probleem. Als iemand ervaring heeft met of er al acties lopen, of hoe je het beste/of het mogelijk is om coulance aan te vragen bij Ford o.i.d., dan hoor ik het graag.
Hoe is dit afgelopen @Coldblood ? Onze Focus is na een vergelijkbaar verhaal bij een sloopbedrijf geëindigd.
Pagina: 1