Ik ben op zoek naar een stukje advies over warmtepompen. Idealiter zou ik op termijn naar all-electric gaan om de gasaansluiting af te sluiten en zo een stukje extra besparing mee te kunnen pakken. In eerste instantie zou ik dan een (all-electric ready) hybride warmtepomp willen plaatsen om zeker te weten dat de capaciteit genoeg is voor dit huis.
Aangezien mijn toekomst wens full-electric is, neig ik naar een pomp met een hoger vermogen dan de hybride gefocuste oplossingen zoals Quatt, WeHeat Sparrow, Adlar Castra, Itho Amber. Dan zou ik bij een budget oplossing uitkomen bij bijvoorbeeld een Hisense Hi-Therma (rond de 6000e voor split-unit met installatie, zonder subsidie meegerekend).
Historisch gasverbruik: 1300-1500 m³/jaar (ingeschat op basis van buren met zelfde isolatie (dak Rc2.5, ramen dubbel, vloer Rc4, spouw Rc1.5) die 1000m³ per jaar doen in tussenwoning t.o.v. onze hoekwoning)
Berekening voor vermogen warmtepomp
:fill(white):strip_exif()/f/image/SRCM4VP4aPXcmE49gjfKq80c.png?f=user_large)
- (toekomst, keuken) 10 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 2 groepen, 2 daarvan staan altijd open
- Radiatoren, zie sheet (ik heb de sleutels nog niet, dus heb ook nog geen wintertesten gedaan om de afgifte goed te bepalen)
/f/image/pXg02yePBuOQkfn7OqCSPmwt.png?f=fotoalbum_large)
Mogelijke toekomstige verbeteringen
- (mogelijk, 1e + 2e verdieping) 50 + 30 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 5? groepen, 0 daarvan staan altijd open
- (mogelijk, 1e + 2e verdieping) airco voor verwarming, radiatoren zouden dan weg gaan
- plek voor boiler: ja
- 200 liter nodig (2 man met kans op meer, geen bad)
- DWTW aanwezig: nee
Zet op volgorde: zuinig, stil, goedkoop, milieuvriendelijk, domotica-integratie, verkrijgbaarheid, design, DIY/tweakersvriendelijk
Rode pijl wijst naar platte uitbouwdak waarbovenop eventueel een warmtepomp zou kunnen. In de tuin zou ook kunnen, maar dat is qua afstand naar de berging (zie volgende foto, plattegrond 2e verdieping) wel een lange toevoer.
foto's verwijderd
Aangezien mijn toekomst wens full-electric is, neig ik naar een pomp met een hoger vermogen dan de hybride gefocuste oplossingen zoals Quatt, WeHeat Sparrow, Adlar Castra, Itho Amber. Dan zou ik bij een budget oplossing uitkomen bij bijvoorbeeld een Hisense Hi-Therma (rond de 6000e voor split-unit met installatie, zonder subsidie meegerekend).
Historisch gasverbruik: 1300-1500 m³/jaar (ingeschat op basis van buren met zelfde isolatie (dak Rc2.5, ramen dubbel, vloer Rc4, spouw Rc1.5) die 1000m³ per jaar doen in tussenwoning t.o.v. onze hoekwoning)
Berekening voor vermogen warmtepomp
:fill(white):strip_exif()/f/image/SRCM4VP4aPXcmE49gjfKq80c.png?f=user_large)
Afgiftesysteem:
- 30 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 5 groepen, 5 daarvan staan altijd open- (toekomst, keuken) 10 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 2 groepen, 2 daarvan staan altijd open
- Radiatoren, zie sheet (ik heb de sleutels nog niet, dus heb ook nog geen wintertesten gedaan om de afgifte goed te bepalen)
/f/image/pXg02yePBuOQkfn7OqCSPmwt.png?f=fotoalbum_large)
Mogelijke toekomstige verbeteringen
- (mogelijk, 1e + 2e verdieping) 50 + 30 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 5? groepen, 0 daarvan staan altijd open
- (mogelijk, 1e + 2e verdieping) airco voor verwarming, radiatoren zouden dan weg gaan
SWW:
Niet direct gewenst, we kunnen eerst nog terugvallen op een SWW gasgeiser.- plek voor boiler: ja
- 200 liter nodig (2 man met kans op meer, geen bad)
- DWTW aanwezig: nee
Warmtepompvoorkeur:
L/WZet op volgorde: zuinig, stil, goedkoop, milieuvriendelijk, domotica-integratie, verkrijgbaarheid, design, DIY/tweakersvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf / het wordt uitbesteedFoto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur
Google Maps 3D aanzicht, met rode lijnen scheiding van het huis aangegeven.Rode pijl wijst naar platte uitbouwdak waarbovenop eventueel een warmtepomp zou kunnen. In de tuin zou ook kunnen, maar dat is qua afstand naar de berging (zie volgende foto, plattegrond 2e verdieping) wel een lange toevoer.
foto's verwijderd
[ Voor 65% gewijzigd door abelicious op 02-01-2025 21:55 . Reden: Radiator informatie toevoegen ]