L/W warmtepomp gezocht woning 1948

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abelicious
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-05 18:46
Ik ben op zoek naar een stukje advies over warmtepompen. Idealiter zou ik op termijn naar all-electric gaan om de gasaansluiting af te sluiten en zo een stukje extra besparing mee te kunnen pakken. In eerste instantie zou ik dan een (all-electric ready) hybride warmtepomp willen plaatsen om zeker te weten dat de capaciteit genoeg is voor dit huis.

Aangezien mijn toekomst wens full-electric is, neig ik naar een pomp met een hoger vermogen dan de hybride gefocuste oplossingen zoals Quatt, WeHeat Sparrow, Adlar Castra, Itho Amber. Dan zou ik bij een budget oplossing uitkomen bij bijvoorbeeld een Hisense Hi-Therma (rond de 6000e voor split-unit met installatie, zonder subsidie meegerekend).

Historisch gasverbruik: 1300-1500 m³/jaar (ingeschat op basis van buren met zelfde isolatie (dak Rc2.5, ramen dubbel, vloer Rc4, spouw Rc1.5) die 1000m³ per jaar doen in tussenwoning t.o.v. onze hoekwoning)

Berekening voor vermogen warmtepomp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoBfnG5gFodCBivpb4VK7ixaktE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SRCM4VP4aPXcmE49gjfKq80c.png?f=user_large
Afgiftesysteem:
- 30 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 5 groepen, 5 daarvan staan altijd open
- (toekomst, keuken) 10 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 2 groepen, 2 daarvan staan altijd open
- Radiatoren, zie sheet (ik heb de sleutels nog niet, dus heb ook nog geen wintertesten gedaan om de afgifte goed te bepalen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MFywTpCMuPTTXw1SlCub14fEv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pXg02yePBuOQkfn7OqCSPmwt.png?f=fotoalbum_large

Mogelijke toekomstige verbeteringen
- (mogelijk, 1e + 2e verdieping) 50 + 30 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 5? groepen, 0 daarvan staan altijd open
- (mogelijk, 1e + 2e verdieping) airco voor verwarming, radiatoren zouden dan weg gaan
SWW:
Niet direct gewenst, we kunnen eerst nog terugvallen op een SWW gasgeiser.
- plek voor boiler: ja
- 200 liter nodig (2 man met kans op meer, geen bad)
- DWTW aanwezig: nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W
Zet op volgorde: zuinig, stil, goedkoop, milieuvriendelijk, domotica-integratie, verkrijgbaarheid, design, DIY/tweakersvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf / het wordt uitbesteed
Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur
Google Maps 3D aanzicht, met rode lijnen scheiding van het huis aangegeven.
Rode pijl wijst naar platte uitbouwdak waarbovenop eventueel een warmtepomp zou kunnen. In de tuin zou ook kunnen, maar dat is qua afstand naar de berging (zie volgende foto, plattegrond 2e verdieping) wel een lange toevoer.

foto's verwijderd

[ Voor 65% gewijzigd door abelicious op 02-01-2025 21:55 . Reden: Radiator informatie toevoegen ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Historisch gasverbruik: 1300-1500 m³/jaar (ingeschat op basis van buren met zelfde isolatie (dak Rc2.5, ramen dubbel, vloer Rc4, spouw Rc1.5) die 1000m³ per jaar doen in tussenwoning t.o.v. onze hoekwoning)
Ik kom op ongeveer 7,3 kW met de aangeleverde gegevens.
Mogelijke toekomstige verbeteringen
- (mogelijk, 1e + 2e verdieping) 50 + 30 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 5? groepen, 0 daarvan staan altijd open
- (mogelijk, 1e + 2e verdieping) airco voor verwarming, radiatoren zouden dan weg gaan
Dan zou ik niet voor een 8kW warmtepomp gaan als je eventueel van plan ben de radiatoren te verwijderen…
Dan heb je met 40m2 ongeveer 70Watt/m2 aan afgifte capaciteit. Dat is omgerekend 2,8 kW…

Radiatoren boven zou ik dus zeker niet verwijderen. Airco kun je dan voor koeling gebruiken.
Niet direct gewenst, we kunnen eerst nog terugvallen op een SWW gasgeiser.
- plek voor boiler: ja
- 200 liter nodig (2 man met kans op meer, geen bad)
- DWTW aanwezig: nee
CV ketel kun je voor warmwater gebruiken, eventueel laat je hem aangesloten op het cv circuit indien dit een fijn gevoel geeft.

Warmtepomp kan dan gewoon de gehele woning verwarmen.

Bijvoorbeeld de Arotherm 55/6 is erg stil en heeft indien je twijfel ook nog een elektrisch element die de gehele woning van warmte kan voorzien.
Dit element kun je begrenzen in capaciteit en vanaf welke buitentemperatuur deze bivalent moet bijsturen.

Toeval
Google Maps 3D aanzicht, met rode lijnen scheiding van het huis aangegeven.
Rode pijl wijst naar platte uitbouwdak waarbovenop eventueel een warmtepomp zou kunnen. In de tuin zou ook kunnen, maar dat is qua afstand naar de berging (zie volgende foto, plattegrond 2e verdieping) wel een lange toevoer.
Beneden in de tuin is:
1. goedkoper (geen kraan nodig)
2. Makkelijker voor service n onderhoud.
3. Je zou eventueel direct binnen op de vloerverwarming kunnen aanhelen. Zodoende kortste weg.
4. Boven kun je altijd nog een Warmtepompboiler plaatsen.

Vandaag nog zo’n opstelling (all electric ready) afgerond (op de inbedrijfstelling en wat elektra werkzaamheden na)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:03
Goede stap voorwaarts en goed moment, plaatsen voordat je erin gaat.

Sorry maar hybride is, als je toch gaat renoveren voor je verhuizing, niet tactvol. 2x werk, 2x kosten, 2x risico's en gezeik.

Ook nu je allerlei verbeteringen gaat doorvoeren, blijft het sowieso rekenwerk wat daarna je warmtebehoefte zal zijn. Stookregime van buren en van huidige bewoners zeggen niets als jij anders stookt. Die 1.500m3 is uit de lucht gegrepen lees ik, wie weet heb jij het aangenaam met 1.150m3.

Ik zou je warmteverlies eens berekenen in Ubakus op basis van de info die je nu hebt.
Glas 'dubbel', welke U waarde heeft het glas want maakt nogal uit welk smaakje je hebt. Even nakijken.

Met 40m2 VV op de begane grond en ook VV 1e verdieping lijkt dit zeer haalbaar. Monoblock in de tuin. Zeker niet op het platte dak 2e verdieping op de aanbouw. Ongunstig met plaatsen maar vooral lastig met onderhoud. En je geluid zit dan aan de erfgrens, beter is de andere kant van je perceel op te zoeken (hoekhuis toch?). En is dat dak hout of beton? Houten dakconstructie heb je kans op resonantie en ik zie dat je het dak deelt.

Voor SSW doe je dan een WP boiler op zolder, daar komt al 1 kanaal vrij van de ketel! Als je de afstand niet wilt overbruggen vanaf de monoblock.

Airco voor verwarming is een prima oplossing maar heeft ook nadelen: extra buitenunit(s) +standbyverbruik+geluid binnen+geluid buiten+meerdere binnenunits nodig+. Voordeel is het koelen en dat je lokaal kunt verwarmen. Sommigen vinden ook de turbo warmte wervelwind prettig maar je plantjes in huis wat minder. Dus die airco zou ik lekker bijplaatsen voor de 1e/2e verdieping als je achteraf toch wilt koelen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-05 10:40
Ik denk dat @DutchWing het helemaal goed heeft met zijn advies. Zou de wp ook in de tuin zetten zodat je geen gedonder met geluid/trillingen hebt. En idd, als je vvw beneden is dan kan je daar direct op aantakken. Kan dat via een kruipruimte? En heb je nog een bijkeuken ofzoiets waar je een stuurmodule met back-up element kwijt kan? Zo’n stuurmodule is helemaal niet zo groot.

SWW kan idd prima stand alone met een warmtepompboiler. Die kan dan mooi op de oude plek van de CV. De aanschaf van wpb is overigens prima te rechtvaardigen met het vervallen van vastrecht (300 euro). Een Atlantic Explorer heb je er dan sowiso in 7 jaar uit. En als je het verplichte gasketelonderhoud (120+ euro) ook meerekend nog sneller :)

De Arotherm 55/6 of 55/5 is een prima suggestie. Hier draait de 55/6 in een tussenwoning uit 1880. Het is een hele stille machine.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abelicious
Jullie zetten mij weer aan het denken over de plaatsing.

Zeker als je mee neemt dat je de binnen-unit niet in de berging op de 2e verdieping hoeft te plaatsen, maar ook bijvoorbeeld in de kelder (onder de trap, 7m2), dan ontstaan er opeens weer meer opties. In de kelder is ook de vvw verdeler, dus dan hoef je het water ook niet onnodig omhoog door het huis te pompen. In de kelder is ook de meterkast, die zal denk ik nog ingebouwd moeten worden.

Er is helaas geen kruipruimte, maar we gaan wel de woonkamervloer uitgraven, isoleren en vloerverwarming aanleggen. Op dat moment kunnen daar natuurlijk nieuwe leidingen doorheen getrokken worden (liever te veel als te weinig natuurlijk).

Platte dak

Het platte dak heeft inderdaad een houtconstructie, maar die willen we waarschijnlijk nog aan gaan pakken met nieuwe isolatie + dakbedekking in de renovatie. We zouden dan ook het dak steviger kunnen maken zodat de warmtepomp niet alles bij elkaar trilt. Hoe zou dat dan gaan? Metalen frame in plaats van houten balken? Ik heb daar geen verstand van.

We zouden de pomp ook kunnen monteren bij het platte dak door hem daar aan de gevel vast te maken. De bevestigde gevel is wel een toekomstige slaapkamer/werkkamer.

Qua service is plaatsing op het dak niet ideaal qua valbeveiliging. Je kan er echter wel makkelijk binnendoor komen en je kan makkelijk bij de warmtepomp. Als deze onder het raam staat kan je er bij vanaf de voorkant, één zijkant en de achterkant tegen de gevel aan.

Tuin voorzijde

- Tegen de gevel aan: Zie ik niet zitten, want dat is ook de beoogde zit/tv hoek. Qua geluid heb je er dan het meeste last van.
- Verder van de gevel: Zou kunnen, maar dan moet de bekabeling door de grond heen komen. Dat voelt voor mij direct als veel warmteverlies en hogere aanlegkosten.

Tuin achterzijde (zie foto onder, opties v.l.n.r.)

- Links van keukendeur (gezien vanaf tuin): geen ruimte en te dicht bij erfgrens
- Rechts van keukendeur: naar mijn inziens beste optie. Leidingen uit de muur laten komen en (bovenvloers) door de keuken heen trekken vereist geen grote aanpassingen en warmteverlies van de leidingen in de keuken is geen verlies. Omlijsting naar voorbeeld @hnq https://gathering.tweaker...s_zeggen_meer_dan_woorden.
- Links van schuifpui: erg in het zicht vanaf de pui, lijkt mij niet ideaal.
- Rechts van de schuifpui: zelfde als links van schuifpui

- Achterin tuin: lijkt mij qua verlies ondergrondse warmteleidingen + kosten ingraven + onzekerheid uitbouwen toekomst en kabels opnieuw moeten verplaatsen niet ideaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGpNE1kzpmXPZ-7HtS2abP7DICM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXIzyggJ9HA09EpvVswMMWv0.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVEAK1vTt7Vy2e4Zz1wnhFxrcUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIuTz2hbw9c3ewMAf8VqwcIE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Het lijkt alsof er een steeg naast je woning zit, zodat je daar misschien niet gelijk op de erfgrens zit?
Op de grond links naast het raam aan de voorkant, is dat geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abelicious
Dat zou inderdaad wel kunnen, maar ik twijfel of ik m'n partner kan overhalen de heg/struik weg te halen die daar nu staat. Het betonnen plantenbakje mag ook niet weg van de welstandscommissie.

In de steeg zelf zal het qua afstand tot de erfgrens wel te kort worden. (en ik wil niet alle buren nu al tegen de schenen trappen met een sta-in-de-weg)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WkUslhPpv8etWc6qnkycnnxTUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOaHr4Awvg4rAIKhj5Yx1Kxn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abelicious
Net bericht van de vorige eigenaar: vorige bewoner deed 1175m3 voor april 2023 t/m april 2024. Dat deed meneer volgens mij door voornamelijk de woonkamer naar 21 graden te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:06
EDLA04E3V3 is een mooie optie. >5Kw bij -7C
Max 8KW met BUH voor de extremen.
Is een monobloc zonder enkele dingen binnen, alleen de CV aansluiten op de bestaande installatie bij voorkeur op de BGG. Unit buiten op de BGG zetten.
Binnen alleen een HMI en thermostaat.
WPB moet plek voor zijn (boven?)

Losse WPB nemen.

De EDLA04 is zacht geprijsd. -3K subsidie bijna niks.

De SWW met een 200L V4 explorer waar weer €725 extra afgaat.
Betere COP in zomer en WP uit in zomer.
Totaal investering 8K
Na subsidie 4K en iets.

[ Voor 26% gewijzigd door Technician- op 17-06-2024 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abelicious
Die Daikin die je aanraadt is inderdaad scherp geprijst. Kan volgens mij ook het verst terugschakelen van de pompen in mijn vergelijking, tot wel 840W!

Ik ben wel wat huiverig voor het geluid van de Daikins specifiek. Heb jij daar een mening over @Technician-?

En bij welke verkoper kom je met installatie op deze prijs uit, of ga je nu uit van zelf installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:06
abelicious schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:34:
Die Daikin die je aanraadt is inderdaad scherp geprijst. Kan volgens mij ook het verst terugschakelen van de pompen in mijn vergelijking, tot wel 840W!

Ik ben wel wat huiverig voor het geluid van de Daikins specifiek. Heb jij daar een mening over @Technician-?

En bij welke verkoper kom je met installatie op deze prijs uit, of ga je nu uit van zelf installeren?
In de praktijk serieus stil.
Dat moet je eerst gehoord hebben om te geloven.
Maar vraag eens aan gebruikers van het Daikin Altjerma topic ( al hebben niet veel mensen de monobloc, die is minder bekend).

En dit kan regio afhankelijk best €1000 meer zijn, maar als je dit zo aanvraagt met genoemde types en open begroting KAN er gewoon niet veel inzitten.

Een Panasonic 7J zou ook kunnen, alleen zijn die een stukje lawaaiiger

[ Voor 14% gewijzigd door Technician- op 17-06-2024 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-05 18:50
[quote]
code:
1

Je kun het historisch gasverbruik, zodra je de woning in bezit hebt en het energiecontract op jouw naam staat, opvragen bij de netbeheerder:

Bv via
https://www.gaslicht.com/...%20eenmalig%20te%20delen.
https://www.gaslicht.com/energievergelijken/resultaten

De net beheerder gebruikt hiervoor het recente gasverbruikgegevens, met daarop een correctie voor het type weer dat het in dat jaar was. Dit verbuik wordt 'standaard jaarverbruik' genoemd en is dus representatief voor het gebruik in een gemiddeld weerjaar.

Succes!
Pagina: 1