Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:54

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Wij hebben een nieuwbouwwoning uit 2019 aangesloten op stadsdwarmte, sinds wij 4 jaar geleden zijn begonnen met het verwarmen via de airco is de stadswarmte voor verwarming niet meer gebruikt, de stadsverwarming wordt enkel nog gebruikt voor warmwater.

Inmiddels kost dat 600 euro per jaar en hebben wij ook meermaals per jaar storing. De stadsverwarming gaat er dus uit.

Ik heb bij de bouw al een warmwater leiding naar zolder laten trekken, deze is momenteel al aangesloten hier is ook een koud waterleiding. Het idee is om daar de boiler te plaatsen, en aan te sluiten op het leidingwerk.

Volgens mij is het zo simpel als de hoofdstadsverwarming af te sluiten de boiler aan te sluiten en dan moet alles werken toch? Of zou er nog een probleem kunnen onstaan met de stroom richting van de warmwater leiding, deze is namelijk omgekeerd.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 15:55
Hangt van de situatie af. Als er geen terugslagkleppen inzitten zou het kunnen. Je gaat dan dus vanaf boven, eerst helemaal naar beneden, waarna de distrubutie over je huis plaatsvind. Denk hierbij dat de warmteverliezen (en tijd dat het kost voordat warm water uit de kraan komt flink langer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Scheurbuik schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:53:
Hangt van de situatie af. Als er geen terugslagkleppen inzitten zou het kunnen. Je gaat dan dus vanaf boven, eerst helemaal naar beneden, waarna de distrubutie over je huis plaatsvind. Denk hierbij dat de warmteverliezen (en tijd dat het kost voordat warm water uit de kraan komt flink langer is.
Het klopt inderdaad van de warmteverliezen, het alternatief, de boiler in de garage plaatsen is nog minder gunstig.

Ik denk niet dat de toepassing van een terugslagklep gebruikelijk is?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:00
Heb je te weinig ruimte in de garage waar de stadsverwarming binnenkomt?
Het is energetisch en qua gebruiksgemak namelijk veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

revolution-nl schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:22:
. De stadsverwarming gaat er dus uit.
lovenswaardig maar heb je al gecheckt of je daar geen enorme afsluitboete voor krijgt?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
99ruud99 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:01:
Heb je te weinig ruimte in de garage waar de stadsverwarming binnenkomt?
Het is energetisch en qua gebruiksgemak namelijk veel beter.
Aan ruimte geen gebrek maar de garage is niet verwarmd, het leek mij efficiënter om de WP boiler op zolder te plaatsen. Voordeel van de boiler in de garage is wel dat ik zeker weet dat er geen issues zijn met geluid, en inderdaad een korte opwarmtijd heb van de de leidingen.

Voordeel van plaatsen op zolder is dat ik een hogere COP haal en in de zomer het huis nog iets koel wat mogelijk ook weer airco gebruik scheelt.

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 15-06-2024 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
bombadil schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:08:
[...]

lovenswaardig maar heb je al gecheckt of je daar geen enorme afsluitboete voor krijgt?
Het standaard afsluittarief is 432 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:00
Wil je de verwarming ook gebruiken voor koeling van huis? - anders maakt het in zomer niet uit.

Mbt isolatie: alternatief is extra isolatie aanbrengen om het boilervat. (Bijvoorbeeld kubus maken met wanten van 10 cm PIR, beetje zoals hier Na-isoleren Buffer/Boiler).
Die kubus kost wereld niet, en zorgt meteen voor nette afwerking met hogere isolatiewaarde dan je zolder zou hebben.

Ik denk dat je achteraf veel blijer wordt van garage dan zolder, mits je lokaal kan isoleren (of natuurlijk hele garage isoleren, dat is ook een optie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:53
Als je na afsluiten een lange doodlopende leiding overhoudt, dan is legionella misschien ook een dingetje om rekening mee te houden?
Pagina: 1