Eerste indruk van mijn Dell XPS 13 Snapdragon X na een week: Fijne compacte laptop, die helaas toch warmer en luider word dan ik zou willen.
Het eerste wat opvalt tijdens gebruik is dat het keyboard nogal een design ding is, en dat het design belangrijker is dan de bruikbaarheid. De toetsen zijn allemaal prima, maar de bovenste rij toetsen (Functie toetsen en Esc) zijn capacitief en onderdeel van de body. Vreselijk irritant, vooral als je Esc veel gebruikt tijdens dev werk. Of CTRL+ALT+DELETE. Je voelt niet of je de juiste toets hebt, en of je hem ingedrukt hebt. Wie dit nu bedacht heeft?!
Goed, de werking verder. Ik moest wat moeite doen om een verse Win 11 installatie erop te krijgen. Geen zin in vooringestalleerde Dell versie. Uiteindelijk gelukt om een Win 11 ARM64 ISO te bouwen met de benodigde drivers en een nieuwe NVME 2TB SSD erin gezet en Windows 11 geinstalleerd. (Zie
https://gist.github.com/c...27685#gistcomment-5127685 voor mijn 'tutorial')
Geen issues tegengekomen met compatibiliteit. Uiteraard wel de moeite genomen om ARM64 versies van software te installeren. Soms moet je wat moeite doen of een beta downloaden, maar bijna alle belangrijke software die ik gebruik is al wel native beschikbaar. (Behalve Steam). IntelliJ, Office 365, Spotify, Docker, 1Password, Rust, Git hebben allemaal een Win ARM64 versie beschikbaar. Gradle deed nog wel wat moeilijk, maar dat is uiteindelijk ook goed gekomen.
Daarnaast geen problemen ervaren met de x64 emulatie. Steam draait prima, Riven Remake geinstalleerd, en dat draaide ook. Al is de GPU in deze laptop niet echt opgewassen ertegen. Verder niet echt gegamed ofzo.
Heb de 3k OLED touchscreen versie, en t ziet er allemaal mooi en prima uit. Erg benieuwd naar de burnin in de toekomst, maar begreep dat er 4 jaar garantie daarop zit. (Moet ik nog wel even dubbelchecken

). Touchscreen ben ik wel blij mee, ook voor apps testen is t handig dat ik gelijk t scherm kan gebruiken met een emulator. Helaas maar 2 USB-C poorten en dat is t. Hadden er wel 4 mogen zijn. Maar Dell wil vast dat je hun dock koopt ofzo. Ach, t is wel genoeg, maar ja, t zijn kleine poorten dus waarom niet wat meer?
USB C connected 4k Dell monitor werkt prima, ook PD. Alleen als ik mn laptop dichtgeklapt boot met de USBC wel verbonden met de monitor, blijft het signaal afwezig totdat ik de laptop open. Enigzins irritant.
Tot zover de voornamelijk positieve punten. Ik ben toch vrij zwaar gevallen over de warmte en het fangeluid van de Snapdragon XPS 13. In het begin kwam het regelmatig voor dat de laptop hard ging blazen en te warm werd om op schoot te houden. Dat is niet wat ik verwacht had. Na wat uitzoek werk heb ik de laptop op beste energie efficiëntie gezet en in de bios op 'cool' mode. Dat heeft wel wat geholpen. Maar de standaard instellingen zijn niet zo. Voor mij wel de conclusie dat de Snapdragon X niet op kan boksen nog tegen Apple's M series. Mijn M2 Macbook Pro 14 inch en mijn werk M3 macbook Pro 16 inch hoor ik nooit, en blijven altijd bijna koud qua body temperatuur. Qua performance komt de XPS 13 op zo'n 2% lager uit dan mijn M2 Pro. Dat is wel echt heel erg goed. Maar ja, zonder dan even koel te blijven heb ik er niet zoveel aan. Ik wil met de laptop op de bank zitten, en geen stofzuiger naast me als ik m gedocked heb via USB-C.
Het is niet mijn daily driver, en dat word t ook niet. Dat was ook niet de bedoeling. Ik wilde m vooral gewoon eens testen, en Windows ARM ervaren. Ben ook erg benieuwd naar Ubuntu, schijnt dat die met 24.10 een speciale editie gaan releasen voor de Snapdragon-X. Zelf nog niet gelukt om Ubuntu aan de praat te krijgen. Dus daar wacht ik dan maar op.
Hoewel niet mijn daily driver, ben ik toch zodanig positief dat ik mijn Win11 installatie op mijn desktop ga vervangen door deze laptop. Het is heerlijk om een klein apparaat te hebben die ik makkelijk kan inpluggen en meenemen, en waar ik mijn Windows gerelateerde zaken op kan doen. Gebruik meestal mijn Macbook, maar die heeft geen Windows dualboot. En hoewel je met Parallels wel iets kan, vind ik t ook fijn om gewoon een echt Windows device te hebben.
De warmte valt dus tegen. Voor een daily driver zou dat niet acceptabel voor mij zijn. Voor erbij is t prima. Hoop dat een opvolger daar beter in word. T zal niet meehelpen dat de XPS een kleine laptop is, met weinig massa tov een Macbook Pro. Maar goed, dat is een keus van de fabrikant en daar mogen ze op afgerekend worden.
Tot slot de batterij duur. Geen idee. Ik gebruik m niet op de batterij. Nouja, uurtje op de bank, maar niet de hele dag. Ook mn macbook heb ik altijd aan de stekker. Dus ja, daar kan ik verder niet veel over zeggen.
Conclusie: Leuk voor erbij, maar qua warmte ontwikkeling en fan geluid niet aan te raden voor intensief gebruik. Windows 11 ARM64 is vrij volwassen en met wat zoeken naar de ARM64 versies van je software is het zonder problemen te gebruiken.
Ik zal over een week ofzo nog even een update plaatsen over de energie efficient mode, en of dat nog impact heeft gehad op de temperatuur en de fans.
[
Voor 3% gewijzigd door
- peter - op 24-07-2024 17:50
]