Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-06 21:16
Dinsdag 18 juni 2024 gaan de eerste Snapdragon X-laptops officieel in de verkoop, en start daarmee een nieuw hoofdstuk voor Windows on Arm. Vele fabrikanten lanceren Snapdragon X Plus en Elite-laptops, en van MediaTek wordt ook verwacht dat ze met Arm SoCs gaan komen voor laptops.

In dit topic kan gediscussieerd worden over nieuwe aankondigingen en ervaringen gedeeld worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRYBs8qXQuX_6G2Hj3l-8nD9QNY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5eMucLmYdCopyu1kiXjLymOk.jpg?f=user_large

Officiële resourcesChips
ModelCoresCacheMax FreqBoostTFLOPSNPU TOPS
X1E-00-1DE1242 MB3.8 GHz4.3 GHz (Dual)4.645
X1E-84-1004.2 GHz (Dual)
X1E-80-1003.4 GHz4.0 GHz (Dual)3.8
X1E-78-100None
X1P-66-100104.0 GHz (Single-core)
X1P-64-100None
X1P-46-100830 MB4.0 GHz (Single)2.1
X1P-42-1003.2 GHz3.4 GHz (Single)1.7
X1-26-1003.0 GHzNone

ApparatenReviewsSnapdragon X Elite reviews (18 juni 2024)NieuwsSoftware compatibiliteitAchtergrond

[ Voor 50% gewijzigd door Balance op 25-01-2025 12:10 . Reden: Tabel toegevoegd, PW-linkjes, Snapdragon X ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtxxx
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-12-2024
Er is weinig te doen, behalve een paar bedenkelijke reviews op yt.

Ik had verwacht dat het vandaag los zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerkolannoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-06 11:09
Uit de paar reviews die zijn gepubliceerd, is de batterijduur beter dan x86. Maar het verschil is niet zo groot als ik had gedacht (ca. 1u meer dan x86). De x86 emulatie lijkt wel goed te zijn. Maar er zijn nog niet voldoende reviews om conclusies te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Ik heb een viertal reviews van de ASUS VivoBook S 15 (met Snapdragon X Elite) toegevoegd aan de topicstart.

Valt me inderdaad tegen, had een grotere release verwacht. Vreemd dat de grote publicaties ook geen reviews of benchmarks hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerkolannoo
@Balance Ik denk dat ze zullen wachten tot er meer laptops zijn of ze hebben meer tijd nodig om nog te benchmarken, aangezien sommige reviewers de laptops pas vorige week kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtxxx
YouTube: The BIG Game Changer or Not? Snapdragon X Elite Review - ASUS Vivobo...

Lijkt erop dat er toch nog problemen zijn om linux werkend te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
Het Duitstalige Notebookcheck heeft wel een review van de Asus Vivobook S 15 OLED (hier vertaald naar Engels), met wel wat interessante benchmarks.
  • SD-kaartlezer is bijzonder langzaam, hangt intern waarschijnlijk aan USB 2.0-bus.
  • Wi-Fi performance is uitstekend.
  • OLED-paneel gebruikt 3 subpixels per pixel en is erg goed, met snelle response times en brightness distribution en accurate kleuren. Spiegeld wel flink.
Er zijn standaard vier performance modes:
Energy profileTDP (manufacturer information)Cinebench 2024 Multi3DMark WildLife Extreme Unlimitedmax. fan noise
Whisper mode20 watts786 points6,157 points32.5 dB(A)
Standard mode35 watts956 points6,323 points39.8 dB(A)
Performance mode45 watts1,033 points6,356 points51.7 dB(A)
Full power mode50 watts1,132 points6,186 points57.2 dB(A)

Single-core performance valt tegen. Flink langzamer dan Apple M3 en M4.

Idle power verbruik is erg goed, lager dan alle concurrentie (bijna de helft van Intel). Komt de smartphone-ervaring van Qualcomm kijken.

Batterijduur is goed, maar niet Apple-niveau.

Conclusie
The Vivobook S 15 OLED is a good multimedia notebook and as a normal user you won't even notice that a Snapdragon ARM processor is installed. Windows and the multitude of native apps run excellently overall, but when it comes to gaming there are still significant limitations compared to laptops with AMD or Intel processors.
Staan heel veel interessante details in de review, de moeite waard om door te lezen/scrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Na Charlie's vorige artikel, Qualcomm Is Cheating On Their Snapdragon X Elite/Pro Benchmarks, heeft hij een follow-up geschreven nu de chips officieel zijn gelanceerd: Qualcomm AI/Copilot PCs don’t live up to the hype.

Hij is een beetje biased, maar er staan een hoop interessante details in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:59
hoi, ik heb sinds vandaag mijn Galaxy book4 Edge binnen met snapdragon elite x80.
Mochten jullie vragen hebben, dan beantwoord ik ze graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerkolannoo
@WouterL Hoe zwaar moet de load zijn om de fans aan te laten slaan, en zijn ze luid? Alvast bedankt voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
jerkolannoo schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:07:
@WouterL Hoe zwaar moet de load zijn om de fans aan te laten slaan, en zijn ze luid? Alvast bedankt voor je antwoord.
Nee, de laptop is echt zeer stil. Zelfs tijdens een benchmark van geek bench, is de laptop bijna niet te horen. Ik heb nog niet hele intensieve dingen gedaan behalve benchmarks. Maar bij browsen, benchen en YouTuben is de laptop vrijwel niet te horen zelfs als de fan aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Nee, de laptop is echt zeer stil. Zelfs tijdens een benchmark van geek bench, is de laptop bijna niet te horen. Ik heb nog niet hele intensieve dingen gedaan behalve benchmarks. Maar bij browsen, benchen en YouTuben is de laptop vrijwel niet te horen zelfs als de fan aanstaat. Het enige storende geluid wat ik soms hoor is een lichte coil whine. Dat had ik al eerder gezien bij een YouTuber en dat heeft mijn model ook.

Wat mij opvalt is dat er echt nog heel weinig kwalitatieve reviews zijn waar vragen echt worden beantwoord.
Dat is wel serieus opvallend, met de hype waarmee de chip naar voren is gebracht.

[ Voor 26% gewijzigd door WouterL op 19-06-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@WouterL Nice, waar ga je hem vooral voor gebruiken?

Als ik een paar vragen mag stellen:
  • Hoe snel is de SD-kaartlezer? (kan je testen door bijvoorbeeld CrystalDiskMark te runnen op de SD-kaart)
  • Hoe bevalt de Wi-Fi in de praktijk? Wat is het bereik, bijvoorbeeld vergeleken met andere apparaten?
  • Werken printers en andere accessoires?
  • Ben je andere opvallende dingen (functies, software, apparaten) tegen gekomen die niet of opvallend goed werken?
En natuurlijk gewoon benieuwd naar je algemene ervaringen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
Balance schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:41:
@WouterL Nice, waar ga je hem vooral voor gebruiken?

Als ik een paar vragen mag stellen:
  • Hoe snel is de SD-kaartlezer? (kan je testen door bijvoorbeeld CrystalDiskMark te runnen op de SD-kaart)
  • Hoe bevalt de Wi-Fi in de praktijk? Wat is het bereik, bijvoorbeeld vergeleken met andere apparaten?
  • Werken printers en andere accessoires?
  • Ben je andere opvallende dingen (functies, software, apparaten) tegen gekomen die niet of opvallend goed werken?
En natuurlijk gewoon benieuwd naar je algemene ervaringen! :)
Printer ga ik voor je testen. Ik heb een oeroude brother printer staan. SD kaart lezer gaat m niet worden. DIe zit er niet op namelijk.

Wat wifi betreft; dat ga ik de komende dagen merken. Een snelle wifi vergelijkingtest met mijn iphone 15PM laat zien dat die iig minder presteert qua snelheid dan mijn iphone, maar goed dat is een momentopname en kan aan erg veel factoren liggen.

Iets wat iig tegenviel: LoL draait er simpelweg niet op. Start niet eens op. Niet compatible dus. Die emulatie is dus zeker niet zaligmakend.

Positieve punten:

- heerlijk scherm, effectieve anti reflectieve coating. Ja, reflecteert zeker nog (want glossy), maar zeker minder dan bijv mijn macbook.
- Zeer goede bouwkwaliteit, vergelijkbaar met mijn mac.
- Fijn trackpad en prima toetsenbord

Ik gebruik het apparaat eigenlijk voor heel niet spannende zaken. Een beetje thuiswerken, youtuben, browsen.. Een mailtje tikken :+

[ Voor 13% gewijzigd door WouterL op 19-06-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@WouterL Dank voor je ervaringen tot zover!

Er begint ook wat duidelijkheid te komen over waar alle reviews blijven:
if you’re wondering where all the Copilot+ PC reviews are, Microsoft hasn’t seeded Surface devices for reviews because of the last minute Recall changes. My Surface Laptop just arrived, and Microsoft has made the packaging minimalist this time around 👍
Er is ondertussen een nieuwe, wat meer in-depth videoreview van de Vivobook S: Impressive! But Also Not?! Snapdragon X Elite review

Tom's Hardware heeft een nieuw format bedacht, in plaats van gewoon een review te plaatsen hebben ze een
"live launch blog" waarin ze al hun bevindingen delen Copilot+ PC launch live blog: Testing the new Snapdragon Laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
De Duitstalige NotebookCheck-tak heeft zojuist ook nog een artikel gepubliceerd:Vertaald in het Nederlands en Engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Een beetje ondergesneeuwd in de hele hype is het feit dat nog steeds heul veel apps nog steeds niet native arm draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taco zip
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-02 17:58
Gisteren de nieuwe Surface laptop ontvangen.

Bij het installeren van Adobe creative suite kwam ik erachter dat slechts een paar apps uit de suite op Arm werken. Photoshop, lightroom en acrobat. Illustrator zal vanaf volgende maand werken. Dat zijn in elk geval de belangrijkste, maar ik baal wel een beetje dat de overige apps (nog) niet werken.

Ook NordVPN biedt geen ARM ondersteuning. Tap drivers not supported. Ze kunnen niet zeggen wanneer er een ARM compatible versie uitkomt.

Verder lijkt alles goed te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taco zip
Do Adobe apps work on Microsoft Copilot+ PCs?

https://helpx.adobe.com/d...html#sa_src=web-messaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerkolannoo
@taco zip Werken ze wel met emulatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtxxx
We hebben tegenwoordig een aantal technieken om "fake frames" te genereren.

Kan dat niet gebruikt worden om 60 frames te bereiken in x86 games op arm?

Dat lost natuurlijk niet het probleem op van niet startende games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taco zip
Helaas niet. Je kunt ze niet eens installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
de standbye accu is wel écht goed zeg :) Macbook levels. Net als de open en close ready to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-03 20:09
Op basis van wat kiezen jullie welke snapdragon laptop jullie kopen? Ik vind de surface laptop erg slick maar het gebrek aan een hdmi poort houdt me tegen. De vivobook s15 lijkt me dan een betere optie maar er zijn nog meer opties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taco zip
Ik twijfel sterk of ik mijn nieuwe surface terug zal sturen. Er zijn meerdere programma's die ik niet kan draaien, en ik vraag me af of softwareontwikkelaars in de toekomst meer rekening gaan houden met ARM. Dat zal inderdaad afhangen van het marktaandeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
mngm schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:21:
Op basis van wat kiezen jullie welke snapdragon laptop jullie kopen? Ik vind de surface laptop erg slick maar het gebrek aan een hdmi poort houdt me tegen. De vivobook s15 lijkt me dan een betere optie maar er zijn nog meer opties...
ik zelf op bouwkwaliteit en scherm.

Voor mij werd het daarom de samsung galaxy edge 14. Met inruil van een waardeloos oud samsung horloge, kwam ik uit op 1369 voor de edge 14. Maar hier zat dan ook een tab s9 FE bij! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-03 22:19

M.E.Amrani

...heeft honger

Bijzonder dat Tweakers hier weinig tot geen aandacht aan besteedt.

Ik vraag me wel af of de laptops met deze soc vergelijkbaar zijn met Macbook Air's of met de Pro's. Heeft verder iemand reviews kunnen vinden waar Adobe toepassingen (Photoshop en Lightroom) worden getest? In het verleden hebben veel reviewers afgeraden de MB Air voor deze toepassingen te gebruiken omdat ze al snel throttlen. Als de huidige ARM laptops hier ook problemen mee hebben, moet ik toch misschien toch kijken naar de MB Pro.

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:06
Hier is het ook nog opvallend stil. Ik denk dat veel mensen, wellicht terecht, de kat nog even uit de boom kijken.
Ik ga denk ik voor de Surface Laptop 13 elite.
Ik heb een laptop van m’n werk en een Nuc privé. De laptop gebruik ik dan alleen onderweg / vakanties.
(Ik hou werk en privé gescheiden)
De zwarte is echter nog nergens te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:05
Zelf gaat mij voorkeur uit naar de Lenovo Slim7...heerlijk keyboard.

Hier wat reviews van Dave2D
Asus - YouTube: The Moment We've Been Waiting For
Lenovo - YouTube: MacBooks FINALLY Have Competition
Surface - YouTube: The NEW Surface Pro + Laptop - First Impressions

Werk zelf momenteel op een MacBook Air M2, maar ARM trekt mij wellicht weer naar Windows, zeker met de Co-pilot integratie lijkt me dit een interessante combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik heb net de Surface 7 laptop binnen.
Wat me opvalt is de stilte, geen fan, niks. Blijft heerlijk koel.

Meeste processen zijn Arm, alleen officeclicktorun is eenn x64 programma.

Wat bij mij, nog, niet werkt is WireGuard.
Ik weet niet precies waar het fout gaat, maar ik kan geen verbinding maken met mijn router (VPN).
L2TP gaat wel goed.

Visual Studio 2022 is Arm, maar veel andere programma's nog niet, zoals Freecad en PrusaSlicer.

CoPilot boeit me eigenlijk niet zo, heb het uitgezet.

[ Voor 32% gewijzigd door rinkel op 24-06-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
rinkel schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:23:
Ik heb net de Surface 7 laptop binnen.
Wat me opvalt is de stilte, geen fan, niks. Blijft heerlijk koel.

Meeste processen zijn Arm, alleen officeclicktorun is eenn x64 programma.

Wat bij mij, nog, niet werkt is WireGuard.
Ik weet niet precies waar het fout gaat, maar ik kan geen verbinding maken met mijn router (VPN).
L2TP gaat wel goed.

Visual Studio 2022 is Arm, maar veel andere programma's nog niet, zoals Freecad en PrusaSlicer.

CoPilot boeit me eigenlijk niet zo, heb het uitgezet.
hoe is performance van VS 2022? nog issues met .net core projecten? toevallig wat c++/cli geprobeerd?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
xoror schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:11:
[...]

hoe is performance van VS 2022? nog issues met .net core projecten? toevallig wat c++/cli geprobeerd?
Nog niet getest eigenlijk. Ik gebruik het voornamelijk op mn werklaptop. Dit is meer voor hobby.
Ik ga er binnenkort wel eens naar kijken.
Ik mis alleen dan SQL server, die is er nog niet voor arm, althans de management console nog niet, al zou ik de DB nog wel remote kunnen beheren.

Edit
Alex Ziskind heeft een goeie video gemaakt over development op deze laptop, alleen geen VS

[ Voor 42% gewijzigd door rinkel op 27-06-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerkolannoo
Heeft er al iemand getest of het mogelijk is om een x86 virtuele machine er op te laten draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerkolannoo
Qualcomm heeft een nieuwe GPU driver update uitgebracht dat prestatieverbeteringen zou brengen in o.a. Davinci Resolve. Link: https://x.com/tomwarren/status/1807081483456122990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:34
De titel van het topic zegt Windows on ARM, maar heeft iemand hier al een live USB van een linux distro geprobeerd te booten? Ik vind echt bar weinig informatie hierover behalve dat Tuxedo een laptop in ontwikkeling heeft.

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerkolannoo
@Beerkeeper Just Josh heeft geprobeerd Linux te booten, maar het lukte niet.
Link: YouTube: Snapdragon CoPilot+ Laptops: You’ve Been Misled... Again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Even geklooid met een snapdragon elite laptopje (Samsung book4 edge), maar nu die door mag zie ik dat er echt geen enkele interesse is voor deze laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtxxx
Beerkeeper schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:33:
De titel van het topic zegt Windows on ARM, maar heeft iemand hier al een live USB van een linux distro geprobeerd te booten? Ik vind echt bar weinig informatie hierover behalve dat Tuxedo een laptop in ontwikkeling heeft.
De door Qualcomm vrijgegeven drivers komen in de volgende kernel update, verwacht rond september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Heb maar voor de fun ook even mijn oude SPX van onder het stof weer opgestart, en even gechecked in hoeverre de de oude SQ1 chips het nog doen vergeleken met de nieuwe chipsets in filmpjes van de SP11. Wat een vooruitgang in alle opzichten.

Het meest jaloerse ben ik op de batterij, die was/is bij de SPX altijd echt heel erg matig geweest. Wellicht dat ik op een gegeven moment ook maar zo'n nieuwe koop, daar is mijn oude toetsenbord gelukkig ook nog compatible mee. (scheelt weer in aanschafkosten)

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
  • Laatst online: 21:17
Ik heb een Dell XPS 13 met Snapdragon X Elite besteld. Nog 2 weken wachten. Ben erg benieuwd.
Voornamelijk om gewoon eens te kijken hoe t draait, en wat met Linux testen ook. Daarna door richting mijn moeder, die wel een nieuwe laptop kan gebruiken. Maar eerst even zelf een maandje of 2 testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klokslag
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-05 22:18
- peter - schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 23:59:
Ik heb een Dell XPS 13 met Snapdragon X Elite besteld. Nog 2 weken wachten. Ben erg benieuwd.
Voornamelijk om gewoon eens te kijken hoe t draait, en wat met Linux testen ook. Daarna door richting mijn moeder, die wel een nieuwe laptop kan gebruiken. Maar eerst even zelf een maandje of 2 testen.
Laat zeker iets weten hoe hij je bevalt. Moest mijn huidige xps het begeven (ondertussen al meer dan 5 jaar oud) staat de xps 13 arm met qHD+ scherm hoog op mijn lijstje. Idealiter wacht ik echter op de volgende generatie of een versie met 97Wh batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
Zal ik zeker doen. Ik heb enige bedenkingen bij de XPS, maar vond alle andere laptops met Snapdragon X minder aansprekend. Als developer vind ik die key row zonder keys maar niets, en ik snap ook niet dat er niet gewoon 4 USB-C poorten zijn ipv 2. Maar goed, we gaan t zien. Ik heb de 3K OLED versie besteld. Had liever de qHD versie, maar die was dan weer niet met 32GB ram te bestellen in NL. Overkill, maar goed, t zit vastgesoldeerd en wil wel opties hebben om m eventueel door te verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 09:08
Ook ik heb via het werk mijn trouwe 6 jaar oude Dell XPS 13 9370 (i7-8550u, 16GB, FHD) mogen vervangen en heb gekozen om een Dell XPS 13 (Snapdragon X Elite, 32GB, FHD+) te bestellen.

De reden dat ik hiervoor gekozen heb:
- We zijn als bedrijf ook een pilotprogramma aan het opzetten voor het gebruik van AI, en daar is deze laptop natuurlijk een ideale use case voor (incl. Copilot for Office365/Copilot Studio).
- We gebruiken enkel Dell binnen ons bedrijf (IT Partner voor IT beheer)
- Ik doe veel besprekingen/vergaderingen en dan is een portable laptop met veel batterijduur een must.
- Ik ben veel bezig in Outlook, Jira, Teams, Wordt, Excel, ERP en webbrowsers. geheugen is dan key met al die open vensters. En upgraden zit er met deze laptop niet in.

Ik ben ICT-verantwoordelijke die ook het ERP-pakket beheert (met beperkt programmeren) en ben vooral benieuwd hoe al de applicaties gaan presteren die ik gebruik (in de toekomst). Een collega heeft de Intel-versie (13e gen) en is absoluut niet tevreden over de batterijduur van zijn XPS13 (3u).

Ik ga zeker mijn ervaring hier delen eens ik er enkele weken op heb kunnen werken. Want ik besef wel dat ik een Early adopter ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• - peter -
Eerste indruk van mijn Dell XPS 13 Snapdragon X na een week: Fijne compacte laptop, die helaas toch warmer en luider word dan ik zou willen.

Het eerste wat opvalt tijdens gebruik is dat het keyboard nogal een design ding is, en dat het design belangrijker is dan de bruikbaarheid. De toetsen zijn allemaal prima, maar de bovenste rij toetsen (Functie toetsen en Esc) zijn capacitief en onderdeel van de body. Vreselijk irritant, vooral als je Esc veel gebruikt tijdens dev werk. Of CTRL+ALT+DELETE. Je voelt niet of je de juiste toets hebt, en of je hem ingedrukt hebt. Wie dit nu bedacht heeft?!

Goed, de werking verder. Ik moest wat moeite doen om een verse Win 11 installatie erop te krijgen. Geen zin in vooringestalleerde Dell versie. Uiteindelijk gelukt om een Win 11 ARM64 ISO te bouwen met de benodigde drivers en een nieuwe NVME 2TB SSD erin gezet en Windows 11 geinstalleerd. (Zie https://gist.github.com/c...27685#gistcomment-5127685 voor mijn 'tutorial')
Geen issues tegengekomen met compatibiliteit. Uiteraard wel de moeite genomen om ARM64 versies van software te installeren. Soms moet je wat moeite doen of een beta downloaden, maar bijna alle belangrijke software die ik gebruik is al wel native beschikbaar. (Behalve Steam). IntelliJ, Office 365, Spotify, Docker, 1Password, Rust, Git hebben allemaal een Win ARM64 versie beschikbaar. Gradle deed nog wel wat moeilijk, maar dat is uiteindelijk ook goed gekomen.
Daarnaast geen problemen ervaren met de x64 emulatie. Steam draait prima, Riven Remake geinstalleerd, en dat draaide ook. Al is de GPU in deze laptop niet echt opgewassen ertegen. Verder niet echt gegamed ofzo.

Heb de 3k OLED touchscreen versie, en t ziet er allemaal mooi en prima uit. Erg benieuwd naar de burnin in de toekomst, maar begreep dat er 4 jaar garantie daarop zit. (Moet ik nog wel even dubbelchecken ;) ). Touchscreen ben ik wel blij mee, ook voor apps testen is t handig dat ik gelijk t scherm kan gebruiken met een emulator. Helaas maar 2 USB-C poorten en dat is t. Hadden er wel 4 mogen zijn. Maar Dell wil vast dat je hun dock koopt ofzo. Ach, t is wel genoeg, maar ja, t zijn kleine poorten dus waarom niet wat meer?
USB C connected 4k Dell monitor werkt prima, ook PD. Alleen als ik mn laptop dichtgeklapt boot met de USBC wel verbonden met de monitor, blijft het signaal afwezig totdat ik de laptop open. Enigzins irritant.

Tot zover de voornamelijk positieve punten. Ik ben toch vrij zwaar gevallen over de warmte en het fangeluid van de Snapdragon XPS 13. In het begin kwam het regelmatig voor dat de laptop hard ging blazen en te warm werd om op schoot te houden. Dat is niet wat ik verwacht had. Na wat uitzoek werk heb ik de laptop op beste energie efficiëntie gezet en in de bios op 'cool' mode. Dat heeft wel wat geholpen. Maar de standaard instellingen zijn niet zo. Voor mij wel de conclusie dat de Snapdragon X niet op kan boksen nog tegen Apple's M series. Mijn M2 Macbook Pro 14 inch en mijn werk M3 macbook Pro 16 inch hoor ik nooit, en blijven altijd bijna koud qua body temperatuur. Qua performance komt de XPS 13 op zo'n 2% lager uit dan mijn M2 Pro. Dat is wel echt heel erg goed. Maar ja, zonder dan even koel te blijven heb ik er niet zoveel aan. Ik wil met de laptop op de bank zitten, en geen stofzuiger naast me als ik m gedocked heb via USB-C.

Het is niet mijn daily driver, en dat word t ook niet. Dat was ook niet de bedoeling. Ik wilde m vooral gewoon eens testen, en Windows ARM ervaren. Ben ook erg benieuwd naar Ubuntu, schijnt dat die met 24.10 een speciale editie gaan releasen voor de Snapdragon-X. Zelf nog niet gelukt om Ubuntu aan de praat te krijgen. Dus daar wacht ik dan maar op.

Hoewel niet mijn daily driver, ben ik toch zodanig positief dat ik mijn Win11 installatie op mijn desktop ga vervangen door deze laptop. Het is heerlijk om een klein apparaat te hebben die ik makkelijk kan inpluggen en meenemen, en waar ik mijn Windows gerelateerde zaken op kan doen. Gebruik meestal mijn Macbook, maar die heeft geen Windows dualboot. En hoewel je met Parallels wel iets kan, vind ik t ook fijn om gewoon een echt Windows device te hebben.

De warmte valt dus tegen. Voor een daily driver zou dat niet acceptabel voor mij zijn. Voor erbij is t prima. Hoop dat een opvolger daar beter in word. T zal niet meehelpen dat de XPS een kleine laptop is, met weinig massa tov een Macbook Pro. Maar goed, dat is een keus van de fabrikant en daar mogen ze op afgerekend worden.

Tot slot de batterij duur. Geen idee. Ik gebruik m niet op de batterij. Nouja, uurtje op de bank, maar niet de hele dag. Ook mn macbook heb ik altijd aan de stekker. Dus ja, daar kan ik verder niet veel over zeggen.

Conclusie: Leuk voor erbij, maar qua warmte ontwikkeling en fan geluid niet aan te raden voor intensief gebruik. Windows 11 ARM64 is vrij volwassen en met wat zoeken naar de ARM64 versies van je software is het zonder problemen te gebruiken.

Ik zal over een week ofzo nog even een update plaatsen over de energie efficient mode, en of dat nog impact heeft gehad op de temperatuur en de fans.

[ Voor 3% gewijzigd door - peter - op 24-07-2024 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:15
- peter - schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:43:
Eerste indruk van mijn Dell XPS 13 Snapdragon X na een week: Fijne compacte laptop, die helaas toch warmer en luider word dan ik zou willen.

Het eerste wat opvalt tijdens gebruik is dat het keyboard nogal een design ding is, en dat het design belangrijker is dan de bruikbaarheid. De toetsen zijn allemaal prima, maar de bovenste rij toetsen (Functie toetsen en Esc) zijn capacitief en onderdeel van de body. Vreselijk irritant, vooral als je Esc veel gebruikt tijdens dev werk. Of CTRL+ALT+DELETE. Je voelt niet of je de juiste toets hebt, en of je hem ingedrukt hebt. Wie dit nu bedacht heeft?!

Goed, de werking verder. Ik moest wat moeite doen om een verse Win 11 installatie erop te krijgen. Geen zin in vooringestalleerde Dell versie. Uiteindelijk gelukt om een Win 11 ARM64 ISO te bouwen met de benodigde drivers en een nieuwe NVME 2TB SSD erin gezet en Windows 11 geinstalleerd. (Zie https://gist.github.com/c...27685#gistcomment-5127685 voor mijn 'tutorial')
Geen issues tegengekomen met compatibiliteit. Uiteraard wel de moeite genomen om ARM64 versies van software te installeren. Soms moet je wat moeite doen of een beta downloaden, maar bijna alle belangrijke software die ik gebruik is al wel native beschikbaar. (Behalve Steam). IntelliJ, Office 365, Spotify, Docker, 1Password, Rust, Git hebben allemaal een Win ARM64 versie beschikbaar. Gradle deed nog wel wat moeilijk, maar dat is uiteindelijk ook goed gekomen.
Daarnaast geen problemen ervaren met de x64 emulatie. Steam draait prima, Riven Remake geinstalleerd, en dat draaide ook. Al is de GPU in deze laptop niet echt opgewassen ertegen. Verder niet echt gegamed ofzo.

Heb de 3k OLED touchscreen versie, en t ziet er allemaal mooi en prima uit. Erg benieuwd naar de burnin in de toekomst, maar begreep dat er 4 jaar garantie daarop zit. (Moet ik nog wel even dubbelchecken ;) ). Touchscreen ben ik wel blij mee, ook voor apps testen is t handig dat ik gelijk t scherm kan gebruiken met een emulator. Helaas maar 2 USB-C poorten en dat is t. Hadden er wel 4 mogen zijn. Maar Dell wil vast dat je hun dock koopt ofzo. Ach, t is wel genoeg, maar ja, t zijn kleine poorten dus waarom niet wat meer?
USB C connected 4k Dell monitor werkt prima, ook PD. Alleen als ik mn laptop dichtgeklapt boot met de USBC wel verbonden met de monitor, blijft het signaal afwezig totdat ik de laptop open. Enigzins irritant.

Tot zover de voornamelijk positieve punten. Ik ben toch vrij zwaar gevallen over de warmte en het fangeluid van de Snapdragon XPS 13. In het begin kwam het regelmatig voor dat de laptop hard ging blazen en te warm werd om op schoot te houden. Dat is niet wat ik verwacht had. Na wat uitzoek werk heb ik de laptop op beste energie efficiëntie gezet en in de bios op 'cool' mode. Dat heeft wel wat geholpen. Maar de standaard instellingen zijn niet zo. Voor mij wel de conclusie dat de Snapdragon X niet op kan boksen nog tegen Apple's M series. Mijn M2 Macbook Pro 14 inch en mijn werk M3 macbook Pro 16 inch hoor ik nooit, en blijven altijd bijna koud qua body temperatuur. Qua performance komt de XPS 13 op zo'n 2% lager uit dan mijn M2 Pro. Dat is wel echt heel erg goed. Maar ja, zonder dan even koel te blijven heb ik er niet zoveel aan. Ik wil met de laptop op de bank zitten, en geen stofzuiger naast me als ik m gedocked heb via USB-C.

Het is niet mijn daily driver, en dat word t ook niet. Dat was ook niet de bedoeling. Ik wilde m vooral gewoon eens testen, en Windows ARM ervaren. Ben ook erg benieuwd naar Ubuntu, schijnt dat die met 24.10 een speciale editie gaan releasen voor de Snapdragon-X. Zelf nog niet gelukt om Ubuntu aan de praat te krijgen. Dus daar wacht ik dan maar op.

Hoewel niet mijn daily driver, ben ik toch zodanig positief dat ik mijn Win11 installatie op mijn desktop ga vervangen door deze laptop. Het is heerlijk om een klein apparaat te hebben die ik makkelijk kan inpluggen en meenemen, en waar ik mijn Windows gerelateerde zaken op kan doen. Gebruik meestal mijn Macbook, maar die heeft geen Windows dualboot. En hoewel je met Parallels wel iets kan, vind ik t ook fijn om gewoon een echt Windows device te hebben.

De warmte valt dus tegen. Voor een daily driver zou dat niet acceptabel voor mij zijn. Voor erbij is t prima. Hoop dat een opvolger daar beter in word. T zal niet meehelpen dat de XPS een kleine laptop is, met weinig massa tov een Macbook Pro. Maar goed, dat is een keus van de fabrikant en daar mogen ze op afgerekend worden.

Tot slot de batterij duur. Geen idee. Ik gebruik m niet op de batterij. Nouja, uurtje op de bank, maar niet de hele dag. Ook mn macbook heb ik altijd aan de stekker. Dus ja, daar kan ik verder niet veel over zeggen.

Conclusie: Leuk voor erbij, maar qua warmte ontwikkeling en fan geluid niet aan te raden voor intensief gebruik. Windows 11 ARM64 is vrij volwassen en met wat zoeken naar de ARM64 versies van je software is het zonder problemen te gebruiken.

Ik zal over een week ofzo nog even een update plaatsen over de energie efficient mode, en of dat nog impact heeft gehad op de temperatuur en de fans.
Dell XPS is wel zo ongeveer de slechtste laptop die je kan kopen als je een beetje om je heen kijkt bij reddit enzo. Die capacitieve functietoetsenrij is inderdaad een drama en daarom alleen al zou hij afvallen voor mij.

Verder niet om vervelend te doen maar ik weet niet hoeveel waarde we kunnen hechten aan je verhaal over warmteontwikkeling gezien dat je een kale Windows hebt geinstalleerd. Als het met de meegeleverde Windows was dan had je wellicht een punt.

Overigens blaast de fan van mijn Macbook Pro 14 M1 ook regelmatig, dus misschien heb je wat onrealistische verwachtingen?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - peter -
Ramon schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:09:
[...]

Dell XPS is wel zo ongeveer de slechtste laptop die je kan kopen als je een beetje om je heen kijkt bij reddit enzo. Die capacitieve functietoetsenrij is inderdaad een drama en daarom alleen al zou hij afvallen voor mij.

Verder niet om vervelend te doen maar ik weet niet hoeveel waarde we kunnen hechten aan je verhaal over warmteontwikkeling gezien dat je een kale Windows hebt geinstalleerd. Als het met de meegeleverde Windows was dan had je wellicht een punt.

Overigens blaast de fan van mijn Macbook Pro 14 M1 ook regelmatig, dus misschien heb je wat onrealistische verwachtingen?
Ik heb eerst een tijdje met de voorgeinstalleerde versie gewerkt, daar was t probleem t zelfde. Ik vergelijk dit met mijn ervaring met werken op mijn beide macbooks. Ik had hiervoor een Intel Macbook, die opsteeg terwijl ik aan t compilen was. Dat doen mijn M macbooks niet meer, en deze Dell deed dat wel. Natuurlijk is enig fangeluid ok, maar een straaljager naast je is dat niet. Ook in reviews op Youtube van Dell XPS 13 Snapdragon gebruikers kom ik dezelfde klachten tegen, dus ik denk niet dat dit nu zo'n uitzonderlijke situatie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-06 16:28
Hier een Samsung Book 4 edge 14 inch en sterk tevreden van. Stevige behuizing, stil en dijk van een scherm. Toestel is vliegensvlug uit standby en applicaties werken vlot. Wordt enkel gebruikt voor wat browsen en office maar, voor dat is dit toestel al zeker top.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:18
ShaneV schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:58:
Hier een Samsung Book 4 edge 14 inch en sterk tevreden van. Stevige behuizing, stil en dijk van een scherm. Toestel is vliegensvlug uit standby en applicaties werken vlot. Wordt enkel gebruikt voor wat browsen en office maar, voor dat is dit toestel al zeker top.
Ik ben ook op zoek naar een vervanger/aanvulling van mijn Macbook Air M2. Ik heb de Surface Laptop 7 geprobeerd (matig scherm voor eur 1200,-, en het vel van mijn vinger is klem komen te zitten in het scharnier toen ik de laptop in mijn ene hand vasthield en met de andere opende - erg pijnlijk), daarna de Surface Pro 11 (gevoel om thuis te komen na ooit de Surface Pro 7 te hebben gehad, maar eur 1730,- voor een PC met de meest basic Snapdragon X processor is wel heul veel).
Nu heb ik ook een Galaxy Book4 Edge 14 inch besteld als vervanger/aanvulling van mijn Macbook Air M2, in de aanbieding bij Mediamarkt voor 1350 euro plus een gratis Galaxy Tab S9 5g.
Nog maar een dag in gebruik, de eerste indruk is goed voor deze prijs (ik zou er nooit de adviesprijs van eur 1800,- voor willen betalen). Inderdaad is de Snapdragon X Elite processor minder efficient als ik had gehoopt (de onderkant wordt flink warm en de ventilator slaat flink aan tijdens Windows updates en apps installeren, en tegelijk opladen), maar bij normaal office-gebruik blijft ie stil en koel. Ik moet nog kijken hoe de laptop zich houdt tijdens een echt zware applicatie op Windows, Teams videocalls.
Het enige echte minpunt tot nu toe is de trackpad, die werkt op zich prima, maar voelt echt als een trackpad van een laptop van 500 euro, en doet afbreuk aan het geheel. Dan merk je pas hoe fijn haptische trackpads zijn zoals in Macbooks en Surface-laptops.
Ik moet even aanzien hoe de afwikkeling van de gratis tablet gaat (de registratie gaat een beetje moeilijk, want Samsung), maar misschien is dit wel een blijvertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_buren
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-06 10:22
Ik ga deze topic blijven volgen, maar tussen het wachten door heb ik al/nog een vraagje: heeft iemand Spotnet 1.9.09 (of een iets andere versie) al geprobeerd. ? Ben nieuwsgierig hoe dat werkt via een emulator.
Kan er tenminste niet een ARM versie van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik heb een Surface Laptop, de 14".
Ik gebruik deze voor prive dingen, dus niet voor mn werk (andere laptop), daarbij moet je vooral denken aan dingen als Freecad (3d ontwerpen), PrusaSlicer (3d print slicen), youtube, office, dat soort dingen.
Draait allemaal helemaal prima en wordt eigenlijk nooit echt heet, fan slaat soms aan bij Freecad of slicen, verder eigenlijk nooit.
Enige wat ik nog niet werkend heb is WireGuard, VPN naar thuis.
Ben er erg tevreden mee eigenlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 16-08-2024 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokslag
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-05 22:18
rinkel schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:10:

Enige wat ik nog niet werkend heb is WireGuard, VPN naar thuis.
Laat je weten wanneer je WireGuard werkend hebt gekregen? Ik gebruik het namelijk ook en zou vanop de ARM laptop inloggen op mijn x64 server met Remote Desktop Protocol.

Op die manier hoeft niet alles lokaal op de ARM-laptop te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_buren
r_buren schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:56:
Ik ga deze topic blijven volgen, maar tussen het wachten door heb ik al/nog een vraagje: heeft iemand Spotnet 1.9.09 (of een iets andere versie) al geprobeerd. ? Ben nieuwsgierig hoe dat werkt via een emulator.
Kan er tenminste niet een ARM versie van vinden.
Ik heb het antwoord zelf al want heb vanmiddag de Samsung Galaxy Book4 Edge gekocht. Kon deze niet niet laten liggen. 300 euro korting bij Mediamarkt (voor MyMediaMarkt members) en een Galaxy Tab S9 5G gratis.
En Spotnet werkt als een trein. Eigenlijk werkt alles prima. Moet alleen nog ff kijken wat ik met Office doe. Heb een Office2016 licentie maar die is er niet als Arm versie. :) Zo vaak gebruik ik office niet :)

[ Voor 30% gewijzigd door r_buren op 19-08-2024 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
r_buren schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:46:
[...]

Ik heb het antwoord zelf al want heb vanmiddag de Samsung Galaxy Book4 Edge gekocht. Kon deze niet niet laten liggen. 300 euro korting bij Mediamarkt (voor MyMediaMarkt members) en een Galaxy Tab S9 5G gratis.
En Spotnet werkt als een trein. Eigenlijk werkt alles prima. Moet alleen nog ff kijken wat ik met Office doe. Heb een Office2016 licentie maar die is er niet als Arm versie. :) Zo vaak gebruik ik office niet :)
50-60 euro per jaar voor Microsoft 365 (1TB Onedrive en alle Office-apps) is misschien te veel als je Office weinig gebruikt. Maar voor 20 euro per jaar krijg je bij Microsoft 100GB Onedrive-opslag en de webversies van Office. Die werken prima voor incidenteel gebruik van Office-toepassingen.

Ik heb dezelfde deal van de Mediamarkt. Ik heb de Microsoft Laptop 7 en de Surface Pro 11 geprobeerd, maar voor 300-950 euro minder dan een Surface (plus als bonus een gratis premium Android tablet waar ik toch al naar op zoek was), kon ik de Samsung niet laten liggen en zijn de Surfaces terug naar Microsoft.

[ Voor 15% gewijzigd door Of-Aaargh op 19-08-2024 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
Iemand hier al iets geprobeerd te printen? Heb hier een HP 6970 maar, iets afdrukken lukt totaal niet. Ook niet met de universele arm64 hp driver. Daar print hij een enkele lijn met een PCl xl error op.

De windows universele driver werkt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Printen op mijn Canon G3430 WiFi-printer gaat prima via mijn Samsung Galaxy Book4 Edge. In Windows
instellingen printer toevoegen-zoeken, en dan worden on the fly de drivers geinstalleerd.
Nou is de 6970 al een wat ouder model, dat vrij kort na het verschijnen van Windows 10 op de markt kwam, en volgens mij met de overgang naar Windows 11 al wat problemen opleverde met brakke drivers. Werkte het wel op je vorige X86 Windows 11-PC? De laatste firmware ook geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
Of-Aaargh schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:14:
Printen op mijn Canon G3430 WiFi-printer gaat prima via mijn Samsung Galaxy Book4 Edge. In Windows
instellingen printer toevoegen-zoeken, en dan worden on the fly de drivers geinstalleerd.
Nou is de 6970 al een wat ouder model, dat vrij kort na het verschijnen van Windows 10 op de markt kwam, en volgens mij met de overgang naar Windows 11 al wat problemen opleverde met brakke drivers. Werkte het wel op je vorige X86 Windows 11-PC? De laatste firmware ook geinstalleerd?
Jup werkte perfect. Op mac ook. De driver herkend de printer netjes maar, vermoed toch ergens incomplete ondersteuning. Laatste firmware staat er op.

Goed om te horen dat de canon wel goed werkt.

Heb nog inkt liggen. Erna gaat de printer eruit dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:11

80000

mrox

Zouden jullie de opstarttijd kunnen meten met jullie software geinstalleerd?
  1. boot
  2. hibernate
  3. Sleep/standby
Ik meet in de winkel, voor boot ong 30seconden na indrukken knop en sleep/standby 2 seconden. mijn eigen intel laptop met alles geinstalleerd, is eerder 2 minuten of langer van boot en 1 minuut uit hibernate. Sleep gebruik ik niet want dan heb je regelmatig een loeiende ventialtor van de laptop en geen batterij meer.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
80000 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:37:
Zouden jullie de opstarttijd kunnen meten met jullie software geinstalleerd?
  1. boot
  2. hibernate
  3. Sleep/standby
Ik meet in de winkel, voor boot ong 30seconden na indrukken knop en sleep/standby 2 seconden. mijn eigen intel laptop met alles geinstalleerd, is eerder 2 minuten of langer van boot en 1 minuut uit hibernate. Sleep gebruik ik niet want dan heb je regelmatig een loeiende ventialtor van de laptop en geen batterij meer.

Bij voorbaat dank.
Het grote voordeel van de Snapdragon X is juist dat slaapstand ook echt slaapstand is, en niet langer de standby-problemen van X86 Windows-PC's vertoont. Mijn ARM laptop verbruikt consistent ca. 1% batterij per uur in sleep standby als ik het deksel sluit zonder dat ik eerst openstaande applicaties afsluit. Ik heb nog geen enkele keer een hete laptop of snel leeglopende batterij gehad terwijl de laptop in sleep standby stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 09:08
sn33ky schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:09:
Ook ik heb via het werk mijn trouwe 6 jaar oude Dell XPS 13 9370 (i7-8550u, 16GB, FHD) mogen vervangen en heb gekozen om een Dell XPS 13 (Snapdragon X Elite, 32GB, FHD+) te bestellen.

De reden dat ik hiervoor gekozen heb:
- We zijn als bedrijf ook een pilotprogramma aan het opzetten voor het gebruik van AI, en daar is deze laptop natuurlijk een ideale use case voor (incl. Copilot for Office365/Copilot Studio).
- We gebruiken enkel Dell binnen ons bedrijf (IT Partner voor IT beheer)
- Ik doe veel besprekingen/vergaderingen en dan is een portable laptop met veel batterijduur een must.
- Ik ben veel bezig in Outlook, Jira, Teams, Wordt, Excel, ERP en webbrowsers. geheugen is dan key met al die open vensters. En upgraden zit er met deze laptop niet in.

Ik ben ICT-verantwoordelijke die ook het ERP-pakket beheert (met beperkt programmeren) en ben vooral benieuwd hoe al de applicaties gaan presteren die ik gebruik (in de toekomst). Een collega heeft de Intel-versie (13e gen) en is absoluut niet tevreden over de batterijduur van zijn XPS13 (3u).

Ik ga zeker mijn ervaring hier delen eens ik er enkele weken op heb kunnen werken. Want ik besef wel dat ik een Early adopter ben.
Update: De IT leverancier gaat de Dell XPS 13 snapdragon laptop niet leveren en in orde maken, omdat hun eigen monitoring tool niet werkt op de snapdragon processor. Dus ik ga alsnog verder moeten op de intel versie en ga dus geen ervaringen kunnend elen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
Mijn print probleem heb ik kunnen oplossen door CUPS & HPCUPS drivers te installeren op een raspberry pi en dan de printer toe te voegen als IPP device. Dan werkt het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_buren
Vraagje voor de Samsung Galaxy Book4 Edge eigenaren: Iemand enig idee hoe het zo te krijgen dat ik PG DN kan drukken ipv FN toets + PG DN? Ik heb geen idee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
r_buren schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:35:
Vraagje voor de Samsung Galaxy Book4 Edge eigenaren: Iemand enig idee hoe het zo te krijgen dat ik PG DN kan drukken ipv FN toets + PG DN? Ik heb geen idee
Ik neem aan dat je het dan hebt over de 16 inch Book4 Edge? Want de 14 inch heeft geen numpad, dus ook geen dedicated PgUp/PgDn/Home/End-toetsen of NumLock toets om die navigatietoetsen vast te zetten. Je moet dus altijd een toetscombinatie gebruiken om de pijltoetsen te gebruiken als PgUp etc.
De 16 inch heeft een numpad, en kun je de functie tussen nummers en Home/End/PgUp/PgDn wisselen en vastzetten door op de NumLock toets te drukken. Misschien dat je (net zoals je de functietoetsen vastzet met Fn-F12) Fn-NumLock moet gebruiken om de numpad-functie om te zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Of-Aaargh op 15-09-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domipost
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-05 16:55
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop als vervanging voor mijn 5 jaar oude XPS 15. Ik ga het liefst voor een Windows on ARM laptop vanwege de zuinigheid, en ook omdat ik het een goede ontwikkeling vind dat Microsoft dit eindelijk voor elkaar lijkt te hebben en dat graag wil steunen.

Heeft iemand toevallig al wat meer ervaring met Davinci Resolve & Lightroom op een ARM systeem? Ze zouden beide native moeten werken, gaat dat ook een beetje snel en soepel? Integrated GPU is natuurlijk niet optimaal voor zwaarder werk, maar mijn inschatting is dat als je niet al te gekke dingen doet dat het wel okay gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taco zip
NordVPN is inmiddels geschikt voor ARM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:34
Ik was weer eens aan het googlen om te zien hoever Linux met ARM is. Er loopt een discourse thread bij Ubuntu om ubuntu 24.10 aan de praat te krijgen voor een bak laptops:
https://discourse.ubuntu....apdragon-x-elite/48800/53

Devices we have seen successful installations on:
ASUS Vivobook S 15
Dell XPS 13 9345 (32GB and 64GB)
HP Omnibook X 14
Lenovo ThinkPad T14s Gen 6 (32Gb and 64GB)
Lenovo Yoga Slim 7x

Currently not (yet) supported:
Dell Latitude 7455
Microsoft Surface Laptop 7
Microsoft Surface Pro 11
Samsung Galaxy Book 4 Edge

Het lijkt me heel cool om uit te proberen, maar ik vind het een beetje te prijzig om zo'n aanschaf te verantwoorden :)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerkolannoo
Ja idd, Linux voor arm bestaat al lang en heeft veel ondersteunde software. Misschien zien we dan betere prestaties of betere batterijduur.

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-06 12:59
Ik heb op mn werk een Dell 7455 van Dell gekregen als demo/test. Tot nu toe alleen wat Steam games geprobeerd :+ Wat ik tot nu toe start, start lastig en crashed halverwege, zoals NFS titels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
XelaRetak schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:08:
Ik heb op mn werk een Dell 7455 van Dell gekregen als demo/test. Tot nu toe alleen wat Steam games geprobeerd :+ Wat ik tot nu toe start, start lastig en crashed halverwege, zoals NFS titels
Dat is bekend, als je een gamecomputer wil moet je geen ARM-PC kopen, niet alleen vanwege problemen met comptabiliteit, maar ook omdat er (nog) geen Windows-PC's on ARM zijn met een dedicated GPU. Wat voor werk doe je dat je Steam games test op je werk-PC? Ik zou eerder verwachten dat je Microsoft Office-applicaties en browsers op ARM zou gaan testen. En dan zul je zien dat die uitstekend werken, zelfs stiller en sneller dan op een vergelijkbare Intel-7 Inspiron 7450.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-06 12:59
Of-Aaargh schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:01:
[...]

Dat is bekend, als je een gamecomputer wil moet je geen ARM-PC kopen, niet alleen vanwege problemen met comptabiliteit, maar ook omdat er (nog) geen Windows-PC's on ARM zijn met een dedicated GPU. Wat voor werk doe je dat je Steam games test op je werk-PC? Ik zou eerder verwachten dat je Microsoft Office-applicaties en browsers op ARM zou gaan testen. En dan zul je zien dat die uitstekend werken, zelfs stiller en sneller dan op een vergelijkbare Intel-7 Inspiron 7450.
De steam games zijn uiteraard niet werkgerelateerd. Entra ID enrollment werkt nog niet voor Windows on ARM binnen onze omgeving dus daar moet ik nog even op wachten, tot die tijd is het gewoon een "standaard" windows laptop en daar kan ik als Information Security Compliance Manager helemaal nada mee op professioneel gebied.

Hij werkt in zoverre gewoon als een moderne laptop, er is eigenlijk geen verschil. De batterijduur indicatie klopt voor geen meter, dat is jammer. 98%, 2h58min, even later kan 'ie nog maar een uurtje en dan weer 4, terwijl ik gewoon wat aan het browsen ben. Bios is up to date, zo ook alle drivers. De werkelijke accuduur is overigens wel gewoon goed, het is enkel de indicatie die all over the place is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:55
Ik heb sinds een paar maanden een Lenovo YOGA slim als vervanger voor een Surface book 3. Wat ik erg fijn vind is de lange batterijduur, gaat zeker een paar dagen mee met wat browsen, en outlook.
Maakt weinig geluid en apps starten snel op. Co-pilot button is aardig.

Maar ik ben wel blij dat ik de surface book nog heb. Wat bijvoorbeeld niet werkt is een usb naar serial kabel. En ook mijn alarm systeem (jablotron) kan ik niet configureren. Hopelijk wordt dit beter want anders voorzie ik dat over een paar jaar dit soort laptops niet meer verkopen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Balance
Ik heb de topicstart wat geüpdatet, met o.a. een tabel met specs van de beschikbare chips, specifieke PW-linkjes (Alle | Snapdragon X Elite | Snapdragon X Plus | Snapdragon X) en de aankondiging van Snapdragon X.

Er staan op dit moment 134 laptops in de Pricewatch met een Snapdragon X series SoC, waarvan 99 momenteel verkrijgbaar. De goedkoopste X Elite laptop start tegenwoordig onder de €1000:X Plus laptops zijn nu al verkrijgbaar vanaf €879.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Volgens Windows Central is Microsoft ook aan het werken aan een wat kleinere Surface Pro - Ik verwacht dat die ook aardig aan de prijs zal zijn, en geen vervanging zal zijn voor de Surface Go.

Microsoft is working on a smaller Surface Pro and Surface Laptop with Snapdragon X
A smaller Snapdragon-powered Surface Pro and Surface Laptop could debut this spring.
https://www.windowscentra...-laptop-with-snapdragon-x
Microsoft is gearing up to ship two new versions of the Surface Laptop and Surface Pro that have smaller displays, designed to be lighter and more portable for people looking for a more travel-friendly PC. Both devices will be premium products, and feature display sizes roughly around 11- or 12-inches, my sources say.
Persoonlijk zou ik zelf een wat kleinere vormfactor helemaal niet erg vinden, zeker bij het reizen. Nu complemteer ik mijn MacBook Air / Surface Pro X vaak met een Xiaomi Android tablet, die wat handbaarder is.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Lenovo Yoga Slim 7 14Q8X9 (83ED001RMH) nu van €1549 voor €1280 bij MediaMarkt.

De Acer Swift 14 AI SF14-11-X963 ook.

Edit: Hier alle aanbiedingen.

[ Voor 53% gewijzigd door Balance op 27-01-2025 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
ASUS Vivobook S 15 S5507QA-MA006W is nu in de aanbieding voor €899, wat een uitstekende deal is voor een Snapdragon X Elite-laptop met 2.8K OLED-scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-06 16:22
Balance schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:13:
ASUS Vivobook S 15 S5507QA-MA006W is nu in de aanbieding voor €899, wat een uitstekende deal is voor een Snapdragon X Elite-laptop met 2.8K OLED-scherm.
En bij Bol nog 30,- extra korting (dus 799,-) als je een select lidmaatschap hebt of er bij neemt (14,99 per jaar)

Wat vinden jullie trouwens van de deal van de Samsung met 400,- korting: uitvoering: Samsung Galaxy Book4 Edge NP750XQA-KB1NL Hij heeft de tragere Snapdragon X plus en was sinds de introductie ook echt 899,- en nu 499,- maar als je moet kiezen tussen een budget Intel of AMD laptop of deze, dan zou ik zelf eerder voor de Samsung gaan. Of hebben die nog altijd last van spontane schermbreuk?
NB. ik zie nu dat deze elders ook goedkoper is geworden, zoals bij Samsung zelf 549,-. Dat was gisteren volgens mij nog niet het geval.

Of is dit een teken dat men de traagste processors (de Snapdragon X Plus X1P-64-100 met 10 cores voor de Samsung en de traagste Snapdragon X Elite X1E-78-100 met 12 cores zoals in de Asus Vivobook niet/slecht verkoopt of zelfs uit wil faseren?) Deze 2 laptops hebben beide een Chipset die geen dualcore boost ondersteund en zitten beiden aan de onderkant van de Snapdragon X lijn.

Zie ook de tabel in het eerdere Tweakers artikel. review: Windows op Arm-laptops - Eindelijk een einde aan de x86-hegemonie?

[ Voor 45% gewijzigd door ucsdcom op 28-02-2025 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Laatst online: 03-06 16:22
Even een update na een paar dagen: de Samsung laptop gekocht intussen. uitvoering: Samsung Galaxy Book4 Edge NP750XQA-KB1NL Voor 499,- dus en een coupon die nog net geldig was maakte er zelfs 479,- van.

Wat een super fijn ding! Vorig jaar had ik bina een Lenovo in een aanbieding gekocht: plastic behuizing, budget touchpad, geen los cijferblok, niet zo’n lekkere travel in het toetsenbord. En dus niet zo’n goed gevoel. Dus uiteindelijk geretourneerd.

Nu ik deze Samsung heb kunnen kopen voor notabene 75,- minder dan de Lenovo heb ik daar geen seconde spijt van: licht metalen behuizing, prima toetsen, mooi Oled scherm, toetsenblok apart, fijn reagerend touchpad, wifi 7 en prima verbinding ook samen met mijn Samsung telefoon. Ik was bang dat Citrix nog niet goed zou werken, maar dit werkt buitengewoon goed zelfs. Lichte compacte oplader met een los USB-C snoer. Je leest dat men dit vaak wat kort vint. Dat valt allesinds mee. En doordat het een losse kabel is kan je deze zelf door een langere vervangen als jij dat wel nodig hebt (let dan wel op het wattage wat de nieuwe kabel aan kan).

[ Voor 10% gewijzigd door ucsdcom op 03-03-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Leuke aanbieding: De HP Omnibook X 14-fe0170nd met Snapdragon X Elite X1E-78-100 nu voor €849 bij Megekko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 15:36
Lenovo Yoga Slim 7x (16GB/512GB) in de aanbieding bij Lenovo zelf voor 1185,29 (even met je telefoon naar lenovo.nl en je krijg nog eens een 5% kortingscode die werkt).

Voor 80 extra heb je 32GB RAM ipv 16GB en voor 40 extra 1TB ipv 512GB.

uitvoering: Lenovo Yoga slim 7x Gen 9 83EDCTO1WWNL1

Kan via werk voor 850 euro het 32GB/1TB model bestellen maar twijfel omdat 1) ik weinig nieuws heb gelezen over hoe de ontwikkeling van Windows op ARM is geweest sinds launch en 2) de huidige modellen bijna een jaar oud zijn met mogelijke launch van nieuwe CPU en modellen binnenkort?

Ik twijfel ook omdat ik eigenlijk de Yoga Pro 7i op de shortlist had staan en daarmee heb ik ook geen potentiele ARM limitatie. Is alleen wel een 1000+ euro duurder en ik werk vooral met alles wat zeker werkt op ARM.

[ Voor 37% gewijzigd door Uberprutser op 01-05-2025 14:24 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
Hier nog steeds super tevreden over de samsung. Doet alles wat het moet doen voor ons. Games werken beperkt ook een de meeste software draait wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaneV
  • Laatst online: 03-06 14:12
Ben nog aan het twijfelen..
Mijn zus wil een nieuwe laptop. Vanwege haar eerdere goede ervaringen met asus, gaat het een zenbook worden.

De keuze is momenteel tussen een 3406 met een Ryzen 7 cpu en een 3407 met dus een Snapdragon X1.

Voor mezelf zou ik de Snapdragon wel willen proberen, maar voor haar durf ik het nog niet te adviseren.

De notebook gaat niet voor spannende dingen gebruikt worden (standaard kantoorwerk en wat 4k films kijken ed) maar alles moet 100% werken. Ook, oude software van de bank (ze zit in Canada waar ze nog wat achter lopen) enz enz.
En aangezien ik de troubleshooter on de familie ben, wil ik niet dat ze tegen meer problemen aanloopt dan met een x86 laptop 😅

Is een van jullie al tegen compatibiliteitsproblemen aangelopen of zou alles wat op x86 in Windows 11 werkt (muv drivers), zonder meer moeten werken (al dan niet met een nauwelijks merkbare performance hit)
Pagina: 1