Hoi, beetje stomme vraag vind ik het zelf: er wordt binnenkort een SAJ hybride inverter aangesloten hier - hij is er nog niet. Dat ding heeft een RS485-aansluiting. De verschillende aansluitmogelijkheden suggereren allemaal een RS-485-naar-wifi-dongle en dan modbus-TCP. Maar is dat niet overkill? Kan het niet gewoon met RS-485-naar-USB? Of bestaat dat niet / is dat ongewenst, of "doen we dat nu eenmaal zo"? Ik kan prima overweg met in netwerken en wifi maar de gedachte dat de communicatie van RS232 naar wifi gaat, dan over tcp/ip weer naar de computer die er direct naast hangt, vind ik nogal ongelukkig.
Doel is integratie met home assistant, de standaard-integratie geeft inderdaad aan dat je een IP-adres moet instellen. Mijn HA zelf draait nu nog op een VM ergens ver weg, maar ik denk dat ik 'm "on premises" op een RPi ga draaien. (Heel modern, dat migreren van cloud naar eigen apparatuur
)
Doel is integratie met home assistant, de standaard-integratie geeft inderdaad aan dat je een IP-adres moet instellen. Mijn HA zelf draait nu nog op een VM ergens ver weg, maar ik denk dat ik 'm "on premises" op een RPi ga draaien. (Heel modern, dat migreren van cloud naar eigen apparatuur