modbus / rs-485 - moet dat via wifi? (SAJ H2, hybrid)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• valentyn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-11 08:47
Hoi, beetje stomme vraag vind ik het zelf: er wordt binnenkort een SAJ hybride inverter aangesloten hier - hij is er nog niet. Dat ding heeft een RS485-aansluiting. De verschillende aansluitmogelijkheden suggereren allemaal een RS-485-naar-wifi-dongle en dan modbus-TCP. Maar is dat niet overkill? Kan het niet gewoon met RS-485-naar-USB? Of bestaat dat niet / is dat ongewenst, of "doen we dat nu eenmaal zo"? Ik kan prima overweg met in netwerken en wifi maar de gedachte dat de communicatie van RS232 naar wifi gaat, dan over tcp/ip weer naar de computer die er direct naast hangt, vind ik nogal ongelukkig.

Doel is integratie met home assistant, de standaard-integratie geeft inderdaad aan dat je een IP-adres moet instellen. Mijn HA zelf draait nu nog op een VM ergens ver weg, maar ik denk dat ik 'm "on premises" op een RPi ga draaien. (Heel modern, dat migreren van cloud naar eigen apparatuur 8) )

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je een esp zou gebruiken kan je die taken door esphome laten doen.

Als je home assistant door een update of iets dergelijks fout gaat heb je nog steeds uitlezing
v&a aangeboden: M5stack Atom lite met modbus base (brink flair/itho wtw/etc)

Of 230 gevoed:
https://docs.m5stack.com/en/atom/atomhub_switch_d

Heb ook wel eens code geschreven voor de esp om naar pvoutput te gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2024 10:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• valentyn
AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:13:
Als je een esp zou gebruiken kan je die taken door esphome laten doen.
Dank, maar eh, ESP suggereert toch sowieso weer wifi? Het gaat me nu juist om een kabelverbinding tussen de systemen. (Waarmee je nogal wat transportlagen uit het protocol zou kunnen slopen - 802.11, ethernet, TCP/IP, maar dat terzijde).

• AUijtdehaag
  • Niet online
@valentyn
Ik suggereer er alleen maar mee: Als die pi weer eens crashed heb je geen logging meer.

Uiteraard kan je gewoon een usb adapter nemen.
Nodered of direct in HA en je kan uitlezen/sturen

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2024 12:11 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die van @Dapdodo is prima. Als de PC er strak naast hangt is via ethernet niet nodig.

• valentyn
Dank, @Dapdodo . Heb je toevallig ook zelf ervaring met dit ding, gekoppeld aan HA? D.i. ik snap dat ik hiermee rs-485 naar usb kan doen, maar ik weet nog niet of de HA-integratie hiermee ook werkt. Of zou @wimbo daar iets over kunnen vertellen?

• Vaevictis_
  • Laatst online: 14:33
Ik zou je de zlan modbus tcp gateway aanraden die installeer je dan en kun je via modbus tcp gebruiken.
Modbus rtu is vreselijk onhandig.

De zlan modbus gateway heeft een webinterface en die kun je makkelijk configureren. Daarna kun je eenvoudig de omvormer uitlezen of aansturen ook in HA.

Ik zou geen esp gebruiken heb dat ook gedaan maar de implementatie van esphome met modbus werkt niet goed of heel veel uitzosk werk. Ik heb dat zelf eerst gedaan maar niet alles werkt of is goed geïmplementeerd.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:41
valentyn schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:36:
Dank, @Dapdodo . Heb je toevallig ook zelf ervaring met dit ding, gekoppeld aan HA? D.i. ik snap dat ik hiermee rs-485 naar usb kan doen, maar ik weet nog niet of de HA-integratie hiermee ook werkt. Of zou @wimbo daar iets over kunnen vertellen?
Gebruik zelf geen HA, heb alles zelf aan elkaar geknoopt en geprogrammeerd.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@valentyn
Heb je al een modbus lijst gevonden voor je omvormer?

• valentyn
AUijtdehaag schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 16:56:
Heb je al een modbus lijst gevonden voor je omvormer?
Wat bedoel je met een "modbus lijst"? Een lijst met registers en betekenis? Het protocol van de omvormer is door de fabrikant vzviw gewoon vrijgegeven, bedoel je dat?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@valentyn
Ja die bedoel ik.

Vind het wel leuk om dingen uit te zoeken en te verzamelen
https://github.com/fonske/Modbus-configurations-esphome
Deye hybrid doet het ook prima op een atom rs485 base bordje.

[ Voor 104% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-06-2024 17:46 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:01
Het valt mee als je de juiste settings en registers kent :9

WaveShare RS485-ETH en Fairland Warmtepomp

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
ik heb zelf een fronius gen24 met ohmpilot met meter in de meter kast.
dit alles is verbonden via RS485.
(hier komt nog een batterij bij ook via RS485)

ten eerste: RS485, het is retestabiel, erg belangrijk als je hybride wil werken, vast lopers en zo kunnen gewoon rampzalig zijn met de toch wel krachtige apparatuur.
(4,6kW omvormer + 1-2kW ohmpilot, en de meter kast is 8kW(1fase 35A)).
omzetten naar wifi of USB, tja het kan en is soms handig, maar doe dit niet voor taken die belangrijk zijn, geeft vaak problemen en vastlopers en veel koppijn.

RS485, doet ook mijn geduld en vastberadenheid zwaar op de proef stellen.
pff, dunne kabel goed in een oranje blokje krijgen met witte teksten voor de aansluitingen(en dan ook de schielding nog goed krijgen), het is wel de grens aan wat mijn ogen nog aan kunnen en heeft mij flink wat pogingen gekost goed te krijgen, maar als het werkt is het stabiel!

tipje: hybride omvormer, zorg ook voor een extra meter in je meterkast, en naar de omvormer een data kabel (vaak ook RS485 gewoon omdat het stabiel is) zodat je omvormer weet hoeveel hij moet leveren om je huis neutraal te hebben en wanneer hij de accu moet laden (of andere regeling die je wil).
dan hoef je in HA allen maar je omvormer uit te lezen en heb je alle info van je huis. (ik lees de omvormer uit via RS485 via modbus via lan, dat ondersteund mijn omvormer ook en werkt goed voor de minderbelangrijke dingen zoals HA.)
ik kan de slimme meter in mijn huis ook via HA uitlezen, maar dat is niet zo stabiel als mijn eigen meter en de omvormer, dus die negeer ik grote deels.

edit:
ik heb nog wel ergens 2 converters liggen van RS485 naar USB (via com poort protocol), die ik niet meer gebruik (oude omvormer).
grootste probleem met die dingen is, welke chip word er intern gebruik en welk systeem gebruikt de omvormer, niet alles is compatibel met elkaar, lastige puzzel soms.
die kun je wel proberen als je wil.

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 17-06-2024 12:18 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1