Welke oude computer/digi winkels waren er vroeger in Leiden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Username3457829
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-04 22:22
Hallo allen,

Even een vraag omwille van nostalgische redenen. Ik vroeg me af welke computerhardware winkels (en overige) er in Leiden gevestigd waren zo'n 20 jaar geleden? Zeg maar rond de eerste helft van de jaren 2000. Ik ben bijna al die namen kwijt. Het gaat me voornamelijk om de kleine zaakjes. Wat ik me nog allemaal herinner:

- Op de Breestraat was er een Paradigit en de Mycom tegenover het stadhuis, maar volgens mij nog één?
- Ook nog een Mycom op de Pelikaanstraat. Of die destijds ook zo heetten weet ik niet meer.
- En dan was er ook nog Grafi-Call in de Kooi.

- De Dixons was gevestigd tegenover de Van Haren op de Haarlemmerstraat;
- maar zat er niet ook nog een andere winkel daar vlak naast ofzo ongeveer naast de HEMA, welke was dat ook alweer?
- Er was een winkeltje eigens aan het einde van de Haarlemmerstraat hier
- Er was een zaakje op de Steenstraat ergens naast de bioscoop daar aan de Beestenmarkt.
- En ik herinner me een zaakje hier ergens onder de grond, ik denk dat het de Pander Passage was.

Misschien dat ik er nog wat vergeten ben?

Dank alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Misschien een idee om hier eens rond te kijken: Historische foto's van computerwinkels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Username3457829
Oja grappig, daar zit wel iets tussen. Thanks!

De Dynabyte hoe ben ik die naam alweer vergeten. Maar kan me dus niet meer herinneren waar die zat.
Nu de rest nog, daar is niet van terug te vinden in dat topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wow7
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-05 17:33
Dynabyte Leiden op de Breestraat 109.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

Computerland einde Breestraat. Dat werd volgens mij later opgedeeld in computer land en paradigit voordat paradigit verhuisde naar het midden. Of andersom, van midden naar naast de computerland, dat weet ik niet meer.

Computer-planet op de Steenstraat.

Panderpassage was volgens mij informatique?

Restart computers

Escom computers zat in laatste gedeelte Haarlemmerstraat.

Mycom pelikaanstraat was een megapool en de block

[ Voor 18% gewijzigd door OMD op 13-06-2024 23:00 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Username3457829
OMD schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:53:
Computerland einde Breestraat. Dat werd volgens mij later opgedeeld in computer land en paradigit voordat paradigit verhuisde naar het midden. Of andersom, van midden naar naast de computerland, dat weet ik niet meer.

Computer-planet op de Steenstraat.

Restart computers

Mycom pelikaanstraat was een megapool en de block
Nice! Das een behoorlijk geheugen wel.
Weet je ook nog waar restart computers zat? Megapool en Block zeggen me helemaal niets meer.

Wat ik inmiddels nog heb gevonden zijn Demi Digital en Fascom, maar waar ze zaten …?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

Username3457829 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:54:
[...]

Nice! Das een behoorlijk geheugen wel.
Weet je ook nog waar restart computers zat? Megapool en Block zeggen me helemaal niets meer.

Wat ik inmiddels nog heb gevonden zijn Demi Digital en Fascom, maar waar ze zaten …?
Demi telecom/digital zat in de winkel van Escom op het laatste stukje van de Haarlemmerstraat.
Het was fascom volgens mij in de passage, niet informatique!

Restart computers weet ik niet meer helaas. Was een onderdeel van infotheek.

Megapool was een winkel zoals bcc;
https://sleutelstad.nl/20...uitstel-van-betaling-aan/

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-05 19:05

-d-

Paradigit toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonDaaf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:29
De Fascom zat in de Breestraat (143?). In de passage zat volgens mij eerst de Funtronics, daarna heeft daar nog een andere computerwinkel in gezeten. De Restart zat aan de Zijlsingel, ongeveer schuin tegenover de Zijlpoort. De Graficall zat in de Bielsenstraat. En natuurlijk de Vobis aan de Haarlemmerstraat.

Heel wat onderdelen bij elkaar verzameld in die tijd :)

[ Voor 7% gewijzigd door DonDaaf op 14-06-2024 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30

Escom zat op de Breestraat. Ik weet het nog, omdat ik daar mijn HP 48G gekocht heb (met een destijds hele goede aanbieding). Zie hun advertentie https://leiden.courant.nu.../edition/0/page/13?query= voor het exacte adres.

Restart ging ik inderdaad ook regelmatig kijken. Hele winkel stond vol stapels oude zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Username3457829
DonDaaf schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:28:
De Fascom zat in de Breestraat (143?). In de passage zat volgens mij eerst de Funtronics, daarna heeft daar nog een andere computerwinkel in gezeten. De Restart zat aan de Zijlsingel, ongeveer schuin tegenover de Zijlpoort. De Graficall zat in de Bielsenstraat. En natuurlijk de Vobis aan de Haarlemmerstraat.

Heel wat onderdelen bij elkaar verzameld in die tijd :)
Kun je de Restart linken op streetview? Ik fietste vroeger wel altijd over de Zijlpoort, maar die winkel zegt me totaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AapBart
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
De Funtronics in de passage? Of wacht, dat is nog van voor 2000? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Username3457829 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:29:
[...]

Kun je de Restart linken op streetview? Ik fietste vroeger wel altijd over de Zijlpoort, maar die winkel zegt me totaal niks.
Langs de rode auto en dan rechts: https://www.google.com/ma...2688?coh=205410&entry=ttu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonDaaf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:29
Of hier door de slagbomen: https://www.google.com/ma...8192?coh=205410&entry=ttu. Vroeger stonden die er nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gac
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:53

gac

AapBart schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:32:
Ja, jaren 80 en 90 denk ik. Ik kocht daar vroeger mijn MSX spelletjes op cassette. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Apex computers op het kleine stukje Haarlemmerstraat, zat naast Gé Hofenk platen en cd zaak, waar daarvoor de Intertoys Van Brussel zat.

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Funtronics / Calimero, zat op de Botermarkt maar kon ook via een passage bereikt worden. Daar heb ik in 1993 mijn 386 DX40 gekocht met de eerste stereo Soundblaster voor F 2997,-, ze leverden mij echter (per ongeluk?) een 486 DX40.... :P

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Username3457829 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:29:
[...]

Als je de Zijlpoort in je rug hield, ging je rechtsaf de singel op bij het stoplicht, in de bocht ging je dan links en kwam je op een soort van binnenplaats terecht en daar zat Restart... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:51
Daar kocht ik in 1988 mijn eerste Amiga 2000 met 8088 bridgeboard. Dus zeker voor 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfijma
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:14
latka schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:24:
[...]

Daar kocht ik in 1988 mijn eerste Amiga 2000 met 8088 bridgeboard. Dus zeker voor 2000.
Ik kan 'm nog iets scherper stellen. Ik ben opgegroeid in Leiden en vóór mijn vertrek naar Enschede in 1985 om informatica te gaan studeren aan de UT (toen nog: THT) kwam ik al in die winkel in de Panderpassage / hoek Botermarkt. Dus, in ieder geval eerste helft jaren '80.

Nog wat oude herinneringen aan die tijd:

Op de Morsweg (het lage deel tussen Morspoort en de spoorwegovergang) zat Vlasveld, die handelde oorspronkelijk in badkamers (en/of keukens? Daar wil ik vanaf zijn). Vanuit zijn eigen interesse ging hij steeds meer computers en steeds minder badkamer (of keukens?) verkopen. Ik heb daar nog 's zo'n gekke Amstrad CPC 464 gekocht. Weet ik nog heel precies, van het geld dat ik van mijn opa en oma had gekregen voor mijn 18e verjaardag in 1985.

En dan had je nog dat kleine winkeltje bijna aan het einde van de Hogewoerd aan de even kant, vlak voordat de Hogewoerd overgaat in de Plantage. Die verkocht vooral BBC- en Sinclair home-computers, maar had ook voor mij toen onbetaalbare Apple's staan (de Apple II en de Oer-Mac). Geen idee meer van de naam, de ZX-Spectrum die ik er ooit kocht (1982/1983) doet het nog (een beetje).

En laten we good-old V&D niet vergeten. Die had in die tijd, op de begane grond, een afdelinkje waar je ook rekenmachines en dergelijke kon kopen. Die verkochten de TI 99/4a home-computer. Op de demo-opstelling ervan op de balie heb ik mijn eerste BASIC-programma'tje ever ingetikt. Daarvóór moest ik het doen met 6502-assembler op mijn zelfgebouwde Junior-computer, met onderdelen van (vooral) De Groot op (wederom) de Hogewoerd en in mindere mate van Kok Onderdelen op de Nieuwe Beestenmarkt.

En nu woon ik weer in Leiden en is van dit alles helemaal niks meer over :-( . Tot mijn verbazing levert een search op "Vlasveld Computers" nog hits op, maar die schijnen in Erica, of all places, te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
MeesKees21 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:06:
[...]

Als je de Zijlpoort in je rug hield, ging je rechtsaf de singel op bij het stoplicht, in de bocht ging je dan links en kwam je op een soort van binnenplaats terecht en daar zat Restart... ;)
Dit kan ik bevestigen (ik heb een stukje verder gewoond in de Waardstraat). Ik ging altijd naar het kleine zaakje aan het einde van de Haarlemmerstraat. Een Turkse (denk ik) man die altijd leuke budget spulletjes had. Ik heb daar rond 1999 samen met een buurman mijn eerste modem gekocht, omdat we het modem van kpn te duur vonden (170 gulden). Maar omdat er nog een huis tussen hem en mij zat, trokken we de cat-kabel stiekem onder de dakpannen van de tussenwoning door, zodat we de internetverbinding konden delen. Goede oude tijd.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Quibus Computers enzo op het einde van de Haarlemmerstraat, voorbij de Pelikaanstraat. Die zijn midden jaren '90 gestart dacht ik.
Pagina: 1