Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhulija97
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20-06-2024
EDIT dank voor alle reacties, zeer waardevol. Ik blijf lekker in m'n comfortzone en ga geen videos maken/sturen etc. Kort berichtje met relevante info over functie/abv en link naar ervaring van kandidaat it is.

Ik werk zelf als (corporate) recruiter en benader geregeld it'ers voor vacatures binnen mijn organisatie. Disclaimer: voor mij is het vanzelfsprekend dat ik de kandidaat serieus neem door direct de arbeidsvoorwaarden en vacature mee te sturen in de bijlage, en door geen "massaberichten" te versturen.

Meestal krijg ik positieve reacties wanneer ik mensen benader, maar van de it doelgroep hoor ik ook dat ze ontzettend veel benaderd worden en hierdoor ook gewoon berichtjes over het hoofd zien en daarom niet of laat reageren. Heel begrijpelijk en hier wil ik eigenlijk niet aan toevoegen als dit niets bijdraagt.

Mijn vraag aan jullie: wanneer je benaderd wordt op Linkedin, wat zou je er dan van vinden wanneer je een videoboodschap ontvangt van de recruiter ipv een inmail? Uiteraard met alle belangrijke gegevens zoals hierboven beschreven, en gepersonaliseerd. En er van uitgaande dat het geen oninteressant aanbod is, zoals een traineefunctie terwijl je 10 jaar ervaring hebt, etc.

Ik overweeg hiermee te experimenteren maar zou ook graag jullie mening horen. Alvast bedankt. :)

[ Voor 8% gewijzigd door juhulija97 op 18-06-2024 11:22 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Rixxon
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-09 13:14
Mijn ongenuanceerde mening: video voegt hier niks toe. Geef mij maar een duidelijk, gestructureerd bericht, zodat ik makkelijk de voor mij belangrijke zaken kan terugvinden.

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:19
Videoberichtjes gaan hier meteen de prullenbak in. Video is niet doorzoekbaar en je kunt er heel moeilijk informatie uit halen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Persoonlijk zou ik al helemaal niet de moeite nemen om een video te kijken. Een berichtje scannen is meer dan genoeg.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zal niet de eerste keer zijn dat ik een video van een recruiter ontvang. Ik kijk ze niet eens.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-09 19:06
Bij mij zou je met een videoboodschap meteen in de prullenbak verdwijnen. Ik wil een kort bericht op LinkedIn welke ik binnen 30 seconden kan lezen. Daarin moet alle belangrijke informatie staan zoals werk/opdrachtgever, functie, salaris/tarief en andere relevantie informatie zoals de tech stack in bulletpoints beschreven.

Als jij mij als recruiter specifiek aanschrijft omdat je echt denkt dat ik geschikt ben, en niet een net uitgooit via de zoekresultaten en op de goede hoop tientallen mensen aanschrijft, dan kan je gerust na een paar dagen nogmaals contact opnemen.

Het niet reageren op berichten is in mijn geval niet omdat ik het vergeet, maar omdat ik geen interesse heb of omdat ik vermoed dat ik te maken heb met een CV schuiver die tientallen kandidaten blindelings aanschrijft. Een 2e persoonlijk bericht als reminder na een paar dagen verhoogt bij mij de kans dat ik reageer aanzienlijk. Al is het maar een "bedankt, geen interesse".

Zorg er dus voor dat in je 1e bericht alle informatie staat welke de kandidaat nodig heeft voor een voorselectie, en het lezen hiervan niet meer dan 30 seconden tijd kost (hoe minder hoe beter).

Edit: als extra toevoeging, ga alsjeblieft niet ongevraagd bellen. Ik weet niet hoe, maar recruiters weten altijd het meest irritante moment uit te kiezen om te bellen. Stuur me gewoon een whatsapp bericht/sms mocht je mijn nummer hebben kunnen vinden ergens. En bel pas wanneer daar akkoord voor is.

[ Voor 11% gewijzigd door Hatsjoe op 13-06-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhulija97
Hatsjoe schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:06:
Bij mij zou je met een videoboodschap meteen in de prullenbak verdwijnen. Ik wil een kort bericht op LinkedIn welke ik binnen 30 seconden kan lezen. Daarin moet alle belangrijke informatie staan zoals werk/opdrachtgever, functie, salaris/tarief en andere relevantie informatie zoals de tech stack in bulletpoints beschreven.

Als jij mij als recruiter specifiek aanschrijft omdat je echt denkt dat ik geschikt ben, en niet een net uitgooit via de zoekresultaten en op de goede hoop tientallen mensen aanschrijft, dan kan je gerust na een paar dagen nogmaals contact opnemen.

Het niet reageren op berichten is in mijn geval niet omdat ik het vergeet, maar omdat ik geen interesse heb of omdat ik vermoed dat ik te maken heb met een CV schuiver die tientallen kandidaten blindelings aanschrijft. Een 2e persoonlijk bericht als reminder na een paar dagen verhoogt bij mij de kans dat ik reageer aanzienlijk. Al is het maar een "bedankt, geen interesse".

Zorg er dus voor dat in je 1e bericht alle informatie staat welke de kandidaat nodig heeft voor een voorselectie, en het lezen hiervan niet meer dan 30 seconden tijd kost (hoe minder hoe beter).

Edit: als extra toevoeging, ga alsjeblieft niet ongevraagd bellen. Ik weet niet hoe, maar recruiters weten altijd het meest irritante moment uit te kiezen om te bellen. Stuur me gewoon een whatsapp bericht/sms mocht je mijn nummer hebben kunnen vinden ergens. En bel pas wanneer daar akkoord voor is.
Thanks, super waardevolle info! Wat mij betreft zijn de dingen die je opnoemt ook de "ground rules" voor een fatsoenlijke recruiter, jammer dat mijn vakcollega's zich hier niet altijd aan houden. Ik stuur nu pas na 14 dagen een reminder maar dat mag dus eerder wat jou betreft? De berichtjes die ik stuur zijn altijd kort maar je tip wbt de bulletpoints neem ik mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat @Hatsjoe zegt.
Hou het kort en bondig *O*

Het ligt er ook erg aan hoe je het bericht afsluit.

Sommigen hebben er een handje van om dit te doen:
"mocht je interesse hebben, laat het weten.
2 weken later:
"Heb je interesse?"

Dan had ik het laten weten. :+

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zeker geen video. Kan ik niet snel doorscannen op steekwoorden. Kan niet zonder koptelefoon in de kantoortuin. Kost tijd. Is later niet terug te vinden bij zoeken op steekwoorden.

Ik wil vooral wel Inmail (behalve bij mensen die ik echt ken, natuurlijk), als de recruiter geen voldoende match ziet om de kosten van die inmail te riskeren dan zal ik geen voldoende match verwachten om interesse te tonen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Zeker geen video. Ik heb al een hekel dat men tegenwoordig zoveel in filmpjes propt. Daar haal ik amper informatie uit, het is niet te scannen of te samenvatten, je moet het hele ellendige ding afkijken en dan ook nog onthouden wat er 5min geleden gezegd is.. niet mijn manier van kennisoverdracht.

En al helemaal niet voor een onderwerp wat mij niet interesseert zoals andermans vacatures. Als je mijn aandacht daarvoor wil, kom met iets wat mij wel interesseert. Zoals de arbeidsvoorwaarden, concrete tekst van de vacature en alles. Die vage recruitermailtjes zijn ook compleet nutteloos, er staat nooit wat in en daardoor willen ze altijd dat je contact gaat opnemen. Dat doen we dus niet, tenzij er iets interessants in staat.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Hier is een heel topic over recruitment, wat men liever wel of niet heeft en waarom ze niet populair zijn: Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen.

Daar heb ik ooit dit op gepost: nst6ldr in "Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen."

Een ex-Tweaker heeft een vacaturesite gebouwd op basis van een hoop van deze punten. De laatste keer dat ik keek liep dit bijzonder goed, dat terwijl zijn markt heel specifiek is.

Dus nee, geen video. Ga eens bij jezelf na: waarom zou iemand dat überhaubt willen?

[ Voor 8% gewijzigd door nst6ldr op 13-06-2024 15:09 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01-10 20:55

Jorissie87

No diggity

Ik krijg (net als vele Tweakers waarschijnlijk met mij) meerdere berichten van recruiters per week. Ik merk dat zij zelf ook op zoek zijn om zich onderling te onderscheiden, bijvoorbeeld door een videoboodschap om er extra uit te springen. Persoonlijk wil ik vooral gewoon duidelijkheid in een bericht. Belangrijkste is weten wat men zoekt en wat daar tegenover staat (inclusief concrete salarisindicatie). Niet dat wollige taalgebruik "Voor een snel groeiende onderneming met maatschappelijk raakvlak in het midden van het land ben ik op zoek naar..".
Wat daarnaast erg belangrijk is, maar wat je als recruiter zelf niet in de hand hebt, is de timing van je bericht. Als de ontvanger net een rotweek achter de rug heeft bij zijn huidige opdracht/werkgever zal deze eerder geneigd zijn op je bericht te reageren dan wanneer alles gewoon zn gangetje gaat.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:13

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik kijk geen videoboodschappen - moeilijk om informatie terug te zoeken (i.t.t. tekst) en ik kan het niet in mijn eigen tempo tot mij nemen (ik ben een snelle lezer).

Overigens wel kudo's dat je vanuit jouw organisatie meteen informatie zoals arbeidsvoorwaarden meestuurt.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Los van de eerder genoemde bezwaren (anderhalve minuut video kost meer tijd dan tien seconden tekst scannen, het is niet te doorzoeken, geluid afspelen is niet altijd mogelijk): ik heb ook al "gepersonaliseerde" videoboodschappen mogen ontvangen van pensioenuitvoerders en energieleveranciers.

Wat er "persoonlijk" aan is, is dat op een bepaald tijdstip mijn voornaam aan of over de video wordt geplakt, en aan het eind van de anderhalve minuut durende onzin komt dan in beeld "... conclusie: jouw tarief gaat ... OMHOOG. Klik op de link onder deze video voor de details".

Ze hadden zichzelf en mij een hoop tijd en moeite kunnen besparen door die hele video gewoon te skippen en me meteen die link te mailen.

[ Voor 17% gewijzigd door CodeCaster op 13-06-2024 15:44 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:23
Iets wat heel veel recruiters niet doen is het profiel lezen. Duidelijk aangeven op welke punten er een match is en meteen to the point communiceren. Wat is de opdracht, wat is het loon dan wel tarief. Maar vooral geen hagel berichten want dan haak ik sowieso af. Als ik het gevoel heb dat iemand echt mijn profiel gelezen heeft en snapt dat een opdracht of baan echt matched dan ga ik het gesprek aan.

Als ik duidelijk aangeef dat ik freelancer ben, dan kan je verwachten dat een salaris van een derde van mijn tarief niet gaat werken. Als er een midlance constructie wordt voorgesteld idem dito.

Video is echt teveel moeite. Ik wil lezen, zelfde met whatsapp voice berichten die ik vaak niet eens luister. Maar ik ben geen gen z, dus wellicht ben ik met 42 jaar een ouwe pik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:56
Zoals al eerder is gezegd, lijkt me dit meer iets voor het topic Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen.

Mijn ervaring is dat ik geen video boodschappen meer bekijk (na de eerste drie was ik er klaar mee). De massa bericht sturende recruiters maken er zo nu en dan ook misbruik van. Dan krijg ik video's met alleen een aanhef, gevolgd door een standaard riedel (exact wat CodeCaster hierboven zegt). Vaak ook nog eens met een zichtbare cut zodat je weet dat alleen de aanhef "persoonlijk" is en de rest absoluut niet. Daarnaast wordt er op die manier ook gebruik/misbruik gemaakt van tracking. Men kan precies zien wanneer de videoboodschap bekeken is. De combinatie van dit alles maakt dat ik ze skip en er ook niets mee te maken wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10 16:53
Nee dank je, ik wil van niemand video of audio boodschappen. Ik heb zelf ook geen voicemail.
Persoonlijke touch hoeft voor mij ook niet.
Wel graag een salarisindicatie, regio en dan ook nog dat het bij mij past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhulija97
nst6ldr schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:08:
Hier is een heel topic over recruitment, wat men liever wel of niet heeft en waarom ze niet populair zijn: Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen.

Daar heb ik ooit dit op gepost: nst6ldr in "Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen."

Een ex-Tweaker heeft een vacaturesite gebouwd op basis van een hoop van deze punten. De laatste keer dat ik keek liep dit bijzonder goed, dat terwijl zijn markt heel specifiek is.

Dus nee, geen video. Ga eens bij jezelf na: waarom zou iemand dat überhaubt willen?
Bedoel je toevallig "werken met .dotnet"? En een antwoord op je vraag waarom ik denk dat iemand dit zou willen: een IT collega van me gaf aan op deze manier te zijn benaderd en was er erg enthousiast over. Vandaar ook mijn topic, om te peilen of dit bij de meerderheid zo is. :)

Ik wilde eigenlijk reageren op de reactie die je linkt maar dat wordt een veel te lang verhaal. Over het volgende zijn we het in ieder geval eens: "en ook niet waarom dit de oplossing kan zijn voor een organisatie als ze zelf ook niet transparant of aantrekkelijk zijn." Een goed werkgeversmerk is m.i. onmisbaar. De toegevoegde waarde van een recruiter in het proces is er naar mijn mening uiteraard ook, al zal dit per organisatie verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhulija97
Chromoris schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:38:
Zoals al eerder is gezegd, lijkt me dit meer iets voor het topic Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen.

Mijn ervaring is dat ik geen video boodschappen meer bekijk (na de eerste drie was ik er klaar mee). De massa bericht sturende recruiters maken er zo nu en dan ook misbruik van. Dan krijg ik video's met alleen een aanhef, gevolgd door een standaard riedel (exact wat CodeCaster hierboven zegt). Vaak ook nog eens met een zichtbare cut zodat je weet dat alleen de aanhef "persoonlijk" is en de rest absoluut niet. Daarnaast wordt er op die manier ook gebruik/misbruik gemaakt van tracking. Men kan precies zien wanneer de videoboodschap bekeken is. De combinatie van dit alles maakt dat ik ze skip en er ook niets mee te maken wil hebben.
Thanks, ik was me niet bewust van dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Denk dat als je HR collega's zoekt of sales mensen dat die helemaal happy worden van een vlog.

Gruwel een filmpje. Trek dat je tekst maar door ChatGPT met instructie: mand!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nog een tip: zorg dat je als recruiter ook de functie daadwerkelijk begrijpt. Ik krijg zo vaak berichten van recruiters die door de manier van schrijven/termen benoemen duidelijk niet weten waar ze het over hebben.

Voor mij is dat echt een afknapper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:04
Als ik op LinkedIn benaderd wordt, wil ik in 1 oogopslag kunnen zien of het relevant voor mij is of dat je de zoveelste hagelschieter bent. Filmpjes, vaagheden zoals "marktconforme arbeidsvoorwaarden" of salarisranges die gaan van junior tot senior of een maximumsalaris met daarbij een op basis van "kennis en ervaring", of iets nietszeggend als "je hebt een interessant profiel" krijgen van mij geen reactie.

Wil je bij mij kans krijgen op een reactie, wees dan duidelijk waarom je een match ziet, wat het bedrijf doet en wat mijn rol zou worden binnen het team waarvoor je me benaderd en een paar belangrijke arbeidsvoorwaarden (salarisindicatie die past bij mijn werkervaring, aantal vakantiedagen, verdeling remote/kantoor), dan heb je veel meer kans op een reactie dan een hagelschieter. En dat hoeft echt allemaal geen heel epistel te zijn want je mag prima doorlinken naar de bedrijfswebsite en vacature, maar 2-3 zinnen waar je de match ziet, 2-3 zinnen wat het bedrijf doet en 2-3 zinnen over het team+vacature, blokje arbeidsvoorwaarden erbij en dan kan ik zelf wel de vacature lezen als ik geïnteresseerd ben.

Natuurlijk is dat geen garantie op een reactie, nog steeds kans dat je me gewoon op een heel ongelukkig moment benaderd en ik compleet vergeet te reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:06
Voor mij hoeven video's ook niet. Het lijkt me heel vermoeiend en irritant als recruiters met video's mijn aandacht proberen te trekken.

Tot nu toe één keer een video ontvangen. In het bericht stond dat ze een "persoonlijke" video voor me hadden gemaakt. De eerste paar seconden van de video bestonden uit een hele korte video (waarschijnlijk opgenomen met een telefoon) waarin mijn linkedin-profiel te zien was en een stem die iets zei van "Hoi [Koos Werkloos]" of zoiets, meteen daarna startte een andere algemene video waar niets persoonlijks aan was. Dus wat nou "persoonlijke" video.

Nee, ik hoef dit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Als ik een bericht krijg scan ik 'm snel en als er geen loon in staat ben ik al meteen niet meer geïnteresseerd. Een video duurt imo veel te lang met allemaal mooie woorden die elke recruiter zal zeggen.

Ik ben meer van de feiten.

Functie
Loon, en dan geen ''marktcomfort'' maar gewoon duidelijke cijfers.
Uren per week
Locatie, en dat zal toch echt niet meer dan 30 minuten van mijn huis moeten zijn.
Hybride werken mogelijk

Daarna zie ik wel verder of ik interesse heb om mijn huidige functie/opdracht op te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Zo'n video zou ook weleens op een onbeveiligde pagina kunnen staan. Ook een reden om het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Koos Werkloos schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:21:
Zo'n video zou ook weleens op een onbeveiligde pagina kunnen staan. Ook een reden om het niet te doen.
Welk probleem zie je daarbij? Want er kan geen informatie over jou op gezet zijn die niet ook op je publieke LinkedIn staat. En zoveel geheime informatie over de potentiele functie zal er ook niet gedeeld worden bij een eerste video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Dat is inderdaad zo, maar toch… ik vind het gewoon niet prettig. Zeker niet als die recruiter iets frivools maakt met mijn naam of gezicht erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
sOid schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:44:
Nog een tip: zorg dat je als recruiter ook de functie daadwerkelijk begrijpt. Ik krijg zo vaak berichten van recruiters die door de manier van schrijven/termen benoemen duidelijk niet weten waar ze het over hebben.

Voor mij is dat echt een afknapper.
Soms is de match dusdanig slecht dat het juist daarom interesse wekt, nieuwsgierig ben hoe ze denken dat ik de geschikte kandidaat ben.

Uiteindelijk is het simpel: ervaren mensen zitten meestal op hun plek, de recruiter heeft een paar zinnen om aandacht te krijgen. Alleen mails een link naar de huidige werkgever, opleiding en daadwerkelijk recente projecten/tools krijgen meer dan 30 seconden aandacht. Het salaris en secundaire voorwaarden in de mail concreet en dusdanig dat je gek bent het niet uit te zoeken.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Het is allemaal zo dubbel met recruiters. Vooropgesteld vind ik je houding goed hoor, prima dat je er goed over nadenkt hoe je op een leuke manier potentiële kandidaten te benaderen. Maar zoals anderen ook al aangeven; je wordt doodgegooid met de meest fantastische beloften en aan tafel blijkt dat het allemaal iets te rooskleurig was.

Voor mij was het 10+ jaar geleden al de reden om afscheid te nemen van LinkedIn, weg met die '500+' connecties waar je buiten de statistiek geen reet aan hebt.
Pagina: 1