Vraag

• RHPJS
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-11 09:35
Wij zijn de gelukkige eigenaar van een woning geworden. We gaan meteen van het gas af en willen ons dak vol laten leggen met zonnepanelen. Meerdere offertes inmiddels ontvangen en er springt er één uit in positieve zin qua prijs, maar het gaat mij er vooral om of met dit systeem het meeste rendement uit de zonnepanelen gehaald kan worden.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UlL3lqerCellN9x0UVnHtpCfxQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uy1lpgAb0JEaZYVtUQX6S0vU.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Beide dakvlakken zijn ongeveer 5,5 meter breed en ongeveer 4,80 hoog
Schaduw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQ8TCzcwK6pXV-2-sp-gieUOaeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQ3Ns8d6FEGlkJ0niI0y4tt9.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDtKjhSh5LJbI6z75OvYAV0Z74w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkLr1BXbWmgpTATcCaPxZasz.jpg?f=fotoalbum_large
Aan de voorkant enkele grote bomen, of het veel of weinig invloed heeft durf ik niet te zeggen.
Jaarverbruik
Nieuwe woning, moeilijk te zeggen. Inclusief warmtepomp rond de 4500 a 5000kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase aansluiting
Budget en doel
Minder dan €10.000, voorbereid op smart grid (warmtepomp, buffer vat en andere apparaten laten aanslaan bij overproductie) en later een thuisaccu en een EV.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Ja, van elk paneel
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAPTJ4BQNEgfjbK_Of3c8fVDyVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/REKjTOojMhNnYQoI15OdN3E7.png?f=fotoalbum_large

Nog een tweede offerte met Aiko Neostar 460WP full Black panelen, een 9K omvormer van SolarEdge en S500 optimizers. Verder is alles hetzelfde en ligt de prijs op €9595.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldhKdlxvb6dz4kZQYLBsRJ0O-Sk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pdUErztwtNcYSmAGVYIE78AB.png?f=fotoalbum_large

String offertes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSSfCVvMXMtLxHpUESCAhu6bTzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AJJT7vKJet81Wyp3PHtVBm7U.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpX8245qwNS5k4sOPiUO15jQ_PI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XqUPtaTKwk35UlJISCSVbaUE.png?f=fotoalbum_large
Regio
Twente

[ Voor 37% gewijzigd door RHPJS op 12-06-2024 15:40 ]

Alle reacties

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-11 06:05
Heb je ergens last van schaduw? Mocht dit niet zo zijn is wellicht een seriele omvormer voldoende zolang hij maar 2 DC ingangen heeft.
Daarnaast hoef je de BTW volgens mij niet mee te tellen in de berekening, of ik moet iets gemist hebben dat de 0% BTW regeling weer weg is.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:38

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Zie de startpost van het solaredge topic en dan specifiek het tuinhuisje probleem: Het grote SolarEdge topic

Met een oost/west opstellling, normale 3-fase omvormer en ~12 panelen per kant zul je op z'n minst S500B optimizers moeten gebruiken.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
oke oost-west:

zie mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large
dit was met 2x10x190Wp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
dit was met 1x7x190Wp oost 15 graden dakhoek + 1x7x190Wp oost 45graden dakhoek + 10x300Wp west 45 graden dakhoek.

jep, oost en west produceren op andere momenten hun piek.
zo heb ik 6430Wp op een 4000W omvormer gehad en geen enkel probleem meer als genoeg omvormer vermogen.

offertes vergelijken: pas op vergelijk geen appels met peren.
makkelijke manier:
je hebt nu 2x12x435Wp dus 10440Wp
dan neem je de ex BTW prijs (je betaald geen BTW in nederland) en die deel je door het aantal Wp.
dus 8710€ / 10440Wp = 0,84€/Wp en dit kun je beter vergelijken tussen offertes.
(dit is waarschijnlijk nog best duur, dit komt door gekozen systeem.)

zo heb ik nog veel meer info voor je.
maar nu even geen tijd.
laat dit even bezinken, en reageer, dan kijken we wel even later verder. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• RHPJS
Bedankt alvast voor de reacties. Heb zojuist even snel een tweede offerte toegevoegd aan de startpost. Ben op het werk en zal later uitgebreid de reacties bekijken. De BTW hoeft inderdaad niet meegerekend te worden. Het bedrag wat moet worden betaald is exclusief btw, maar zo kreeg ik de offerte.

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
sjtienuh schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:51:
Heb je ergens last van schaduw? Mocht dit niet zo zijn is wellicht een seriele omvormer voldoende zolang hij maar 2 DC ingangen heeft.
Daarnaast hoef je de BTW volgens mij niet mee te tellen in de berekening, of ik moet iets gemist hebben dat de 0% BTW regeling weer weg is.
In de TS staat dat er wel wat schaduw is. Waarschijnlijk niet genoeg om de meerprijs van de optimizers te betalen.
@RHPJS kan daar misschien meer over vertellen, een foto van het dak met de schaduw misschien handig?

Verder eens met bovenstaande, vraag eens offertes op met een 2x string aansluiting, dat scheelt meestal een bak geld.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• RHPJS
Nu zien de bomen er natuurlijk kaal uit als ik even snel een afbeelding van Maps gehaald heb. Van echte donkere schaduw is geen sprake lijkt mij, de bomen zijn natuurlijk wel vol in de bloei op dit moment ben er alleen geen foto van. Waar het mij om gaat is of de onderdelen op de offerte passend zijn voor een maximaal rendement. Blijkbaar zijn de s440 optimizer dus al niet voldoende.

Op de tweede offerte staan s500 optimizers, weet echter niet of dat s500b is. Daar zit dus verschil tussen?

We wden heel graag micro omvormers of optimizer omdat er dan meer opbrengst denken te kunnen halen. We hebben van de eerste leverancier ook een string offerte gekregen, deze heb ik bijgevoegd.

Vanmiddag zal ik even wat foto's maken voor de schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3cq6hLBC2DhiTVegR-KQjgHmrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jfDUydirHjTLri7YBU6srwzG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door RHPJS op 12-06-2024 14:29 ]

• RHPJS
Startpost bijgewerkt, enkele string offertes die ik deze week ontvangen heb, heb ik toegevoegd. De foto's van de schaduw aan de voorkant heb ik ook in de startpost gezet. Voor mijn gevoel valt het mee.

Na aanleiding van de reacties toch serieus gaan kijken naar een stringsysteem. Zouden deze offertes, in tegenstelling tot de solaredge offertes, wel geschikt zijn of het maximale er uit te halen?

Ik zie bij de solax omvormer dat er een adapter box beschikbaar is waar de warmtepomp op aangesloten kan worden, zodat deze geschakeld kan worden bij overproductie. Dit is een van de vele dingen die ik wil automatiseren. Heeft elk merk zo'n oplossing of is alles met Home Assistant te regelen, ongeacht merk of type?

[ Voor 28% gewijzigd door RHPJS op 12-06-2024 16:03 ]

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het maximale? Dat ligt eraan wat je bedoelt.

Zoals je ziet in de offertes zijn de string opties ongeveer €2000 goedkoper.

De opbrengst zal weinig verschillen, je moet flink wat terugleveren om dat verschil eruit te krijgen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
RHPJS schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:39:
Startpost bijgewerkt, enkele string offertes die ik deze week ontvangen heb, heb ik toegevoegd. De foto's van de schaduw aan de voorkant heb ik ook in de startpost gezet. Voor mijn gevoel valt het mee.

Na aanleiding van de reacties toch serieus gaan kijken naar een stringsysteem. Zouden deze offertes, in tegenstelling tot de solaredge offertes, wel geschikt zijn of het maximale er uit te halen?

Ik zie bij de solax omvormer dat er een adapter box beschikbaar is waar de warmtepomp op aangesloten kan worden, zodat deze geschakeld kan worden bij overproductie. Dit is een van de vele dingen die ik wil automatiseren. Heeft elk merk zo'n oplossing of is alles met Home Assistant te regelen, ongeacht merk of type?
Het heeft echt geen zin om WP in te schakelen als je begint terug te leveren. WP moet zo ingesteld worden dat het huis op de juiste temperatuur blijft, op het moment dat je de eigenschappen van het huis (warmteverlies, traagheid afgifte systeem, etc) volledig in beeld hebt kun je met bijv HomeAssistant de WP proberen efficienter te laten opereren. Er is geen kant-en-klare oplossing.

Gewoon gaan voor de meest gunstige WP/€ verhouding en zo snel mogelijk een WP aanschaffen.

• RHPJS
DaWizza schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:12:
Het maximale? Dat ligt eraan wat je bedoelt.

Zoals je ziet in de offertes zijn de string opties ongeveer €2000 goedkoper.

De opbrengst zal weinig verschillen, je moet flink wat terugleveren om dat verschil eruit te krijgen.
Het gaat me er vooral om dat ik een systeem krijg dat 100% van de panelen kan benutten en niet zoals met de optimizers dat ze niet alles er uit kunnen halen bij de offerte met s440 optimizers. Elke omvormer met 2 mpp trackers zou moeten voldoen?

Ondertussen heb in inderdaad al besloten dat het dan maar een string systeem moet worden. Dat advies lijkt iedereen me hier wel te geven. Eventuele automation zal ik zelf wel naderhand kunnen regelen.

[ Voor 13% gewijzigd door RHPJS op 12-06-2024 19:04 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
10kW PV in oost west opstelling en dan een 8 of zelfs 9 kW omvormer?

Deze installateurs mogen op cursus bij @migjes

Ik verwacht dat een 6 of 7 kW echt wel voldoet… dat moet gewoon naar voren komen in knappe simulaties. De meest basale Thomas Berger pvcalc.

Solaredge absoluut s500b, deze is niet hetzelfde als s500.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RHPJS
Ronald schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:17:
10kW PV in oost west opstelling en dan een 8 of zelfs 9 kW omvormer?

Deze installateurs mogen op cursus bij @migjes

Ik verwacht dat een 6 of 7 kW echt wel voldoet… dat moet gewoon naar voren komen in knappe simulaties. De meest basale Thomas Berger pvcalc.

Solaredge absoluut s500b, deze is niet hetzelfde als s500.
Is dit wat je bedoelt? Een offerte is overigens van een gewaardeerd lid hier op het forum.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ok0IA7xHMfEcdDXEl6_JEccbPIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxhcRMrweC7SUGVDv3S8gOx6.jpg?f=fotoalbum_large

De insteek is nu gewoon een serieel systeem. Moet ik dan nog letten op opstartvoltages of iets of voldoen de huidige offertes aan deze eisen?

[ Voor 3% gewijzigd door RHPJS op 12-06-2024 20:09 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Meer dan 8kW is dus echt overbodig. Start spanning zou bij de meeste merken geen probleem moeten zijn. Alleen SMA even opletten... die heeft ouderwetse verwachtingen van paneelspanning.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• migjes
RHPJS schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:08:
[...]

Is dit wat je bedoelt? Een offerte is overigens van een gewaardeerd lid hier op het forum.

[Afbeelding]

De insteek is nu gewoon een serieel systeem. Moet ik dan nog letten op opstartvoltages of iets of voldoen de huidige offertes aan deze eisen?
zo als je nu de berekening maakt is al een heel stuk beter, 10kW omvormer is niet nodig een 8kW is al een stuk beter.

maar natuur is nog iets grilliger, er zijn maar een paar dagen per jaar dat je ook echt de top haalt uit de panelen. en van die dagen is dat ook echt maar een uur of 2 dat je dan ook echt boven de 6kW uit komt.
normaal mag je 30% van de top lager zitten als de piek en dan is je verlies minimaal.

dus ja je kunt zelfs werken met een 6kW omvormer, en dat is een stuk goedkoper als een 10kW.

als je wil werken met een accu, en je wilt dit serieus doen.
dan kun je zelf nog beter verder gaan, neem je een 5kW omvormer en dan gewoon 1 fase ipv 3 fase.
dan heb je met 2x12x4XXWp net genoeg panelen om een deftige accu te kunnen vullen.
simpel gesteld: panelen zijn super goedkoop als je het vergelijkt met een prijs van een accu.
paneel kost maar +/-80€ en levert per jaar 400+kWh op, een accu kost per kWh al snel 450€.

( 1fase leveren op 3 fase aansluiting is geen probleem, alle 3 de fase worden intern in de meter opgeteld, dus je kunt kosteloos leveren op fase 1 en gebruiken op fase 2.
je grens is dan wel +/- 5kW omvormer als max, en dat is eerder de grens.)

dus ik wil niet zeggen doe dit of doe dat, maar het is helaas niet zo dat je van 2 walletjes te gelijk kunt eten.
het is of een set met salderen (evt ondersteund met accu) of eens set waar de accu de hoofd rol speelt.
dit is gewoon een persoonlijke keuze. ;)

ben je echt serieus over de accu.
ik zou dat zelf nog niet doen, als beginner. word eerst gevorderde met meer kennis, dan pas een hybride omvormer kopen.
(de omvormer verwisselen is heel simpel, je hoeft namelijk niet het dak op te gaan.)
voor nu gewoon beginnen met een heel goedkope 1 fase omvormer, en je geld besparen voor nu.
dan de winst elk jaar opzij te zetten, en daar later een nieuwe omvormer en accu voor te kopen.
dit vind ik op dit moment voor een beginner nog een verstandigere keuze. ;)

(ja ik heb al een hybride omvormer, en ja ik heb al een kleine accu.
wil nu wel een grote accu, maar ik verdien er eigenlijk nog veel te weinig voor omdat te kunnen verantwoorden. dit kan ik allemaal doen omdat ik de afgelopen 3 jaar 3k€ per jaar heb bespaart, maar dan nog eigenlijk alleen voor de hobby te doen, niet voor de winst.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
ik vertel dit niet helemaal voor niks, gewoon omdat het een economische activiteit is.
en lage inkoop is sneller terug verdienen. ;)

in jou offertes staan omvormers rond de 1500€.
ik heb het over dit soort omvormers:
https://www.winkelman-zon...ase-omvormer-hybride.html
dat is mooi 1000€ verdiend.

(het is helemaal niet gek om een stevige 3 fase kabel vast naar de omvormer te leggen hoor.
die is altijd nog te gebruiken als je later toch naar 3fase gaat. ;)
stop eerder geld in een te dikke kabel, dan in een te dikke omvormer. ;)
dit helpt tegen uitvallen als er veel word geleverd in je buurt.)

bezuinig op de omvormer, maar niet op het aantal Wp.
paneel met 440Wp is toffer als 435Wp.
13 panelen per kant is toffer als 12.
etc etc...
beter onder dimensioneren van de omvormer als bezuinigen op de Wp. ;)

• migjes
opbrengst van oost-west:
zie de mijne:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxyUF3i9qhWZjz8OGrnifT9mM0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ccgic5X1pcJLROlMtZG48VTo.jpg?f=user_large
deze is in kWh/kWp dus ik haal per 1000Wp een 750-850kWh per jaar.
de grafiek maak je door elke dag de kWh/kWp voor 365dagen(jaar) op te tellen, en dan heb je een langlopend opbrengst grafiek. ;)

dit is wat het zonder langlopend doet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
winter opbrengst is bagger, jep. ;)

een 10.000Wp op 5kW omvormer zou op jouw dak een 7000kWh per jaar doen.
op een 8kW omvormer heb je dan 7500kWh. (ik reken het schaduw verlies er al in.)
(met een accu zak je dan naar de +/- 6500kWh, maar dan heb je veel te veel stroom in de zomer en te weinig in de winter.)

ik vind verder je plannen wel goed, er mag alleen nog een klein beetje realisme in.
dus zet door je bent goed bezig. ;)

edit:
mmm, mijn langlopende kWh/kWp is niet klikbaar voor een vergroting?
er is dus iets veranderd op het forum, sorrie even geen tijd voor een aanpassing.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 13-06-2024 11:02 ]

Pagina: 1