Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-04 12:40
Ik wil een airco (laten) plaatsen. Ik heb me er een beetje in verdiept maar ik lees allemaal tegenstrijdige verhalen hierover waardoor ik er niet achter kan komen wat ik nou exact nodig heb. Ik denk wel dat ik het door een installateur laat plaatsen maar vooraf wil ik wel weten waar ik voor kies. Misschien dat iemand mij kan helpen hier om antwoorden te geven op een paar vragen.

1. Ik wil 1 buiten unit en 2 binnen units ( 12 x 6 meter en 2,5m hoog en slaapkamer 3 x 3 meter ) ( woonkamer en slaapkamer, zitten onder elkaar, buiten unit kan aan de buitenmuur ) Klopt het dan de binnen uinits worden gevoed door de buiten unit zodat alleen die hoeft voorzien van stroom ?

Extra info: Ik wil de deuren in de zomer open kunnen laten staan zodat de koelte een beetje door het hele huis gaat, maar vooral de woonkamer en slaapkamer is het belangrijkste.

2. Kan het geïnstalleerd worden op een bestaande stroomgroep ? Dit zou dan in mijn geval de woonkamer zijn waar alleen tv, audio en verlichting op zit, dus geen keukenapparatuur of een wasmachine.

3. De stroom kan vanuit de woonkamer gebruikt worden, maar dit is niet geaard. Kan dat ? Of is het noodzakelijk om een aarde draad te (laten) trekken.

Met antwoord op bovenstaande 3 vragen zou ik erg geholpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Kan op bestaande groep maar moet geaard zijn, beter een groep apart naar buiten bij de unit trekken, za je kunt deuren openlaten binnen.
Zelf installeren mag niet meer dus je moet iemand regelen en die kan je ook advies geven over de grote.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:23

Agent47

I always close my contracts.

Welke provincie woon je? Ik ken een club uit Gelderland en die zitten ook in Brabant.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Het mooiste zou zijn om toch een aparte groep te nemen. Omdat je aangeeft 2 binnenunits te willen gebruiken kan het zomaar zijn dat je een bestaande groep redelijk belast.

Daar komt bij dat als er iets gebeurt niet meteen de helft van je woning zonder spanning zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-04 20:28

DIY

ewal schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:44:
Ik wil een airco (laten) plaatsen. Ik heb me er een beetje in verdiept maar ik lees allemaal tegenstrijdige verhalen hierover waardoor ik er niet achter kan komen wat ik nou exact nodig heb. Ik denk wel dat ik het door een installateur laat plaatsen maar vooraf wil ik wel weten waar ik voor kies. Misschien dat iemand mij kan helpen hier om antwoorden te geven op een paar vragen.

1. Ik wil 1 buiten unit en 2 binnen units ( 12 x 6 meter en 2,5m hoog en slaapkamer 3 x 3 meter ) ( woonkamer en slaapkamer, zitten onder elkaar, buiten unit kan aan de buitenmuur ) Klopt het dan de binnen uinits worden gevoed door de buiten unit zodat alleen die hoeft voorzien van stroom ?

Extra info: Ik wil de deuren in de zomer open kunnen laten staan zodat de koelte een beetje door het hele huis gaat, maar vooral de woonkamer en slaapkamer is het belangrijkste.

2. Kan het geïnstalleerd worden op een bestaande stroomgroep ? Dit zou dan in mijn geval de woonkamer zijn waar alleen tv, audio en verlichting op zit, dus geen keukenapparatuur of een wasmachine.

3. De stroom kan vanuit de woonkamer gebruikt worden, maar dit is niet geaard. Kan dat ? Of is het noodzakelijk om een aarde draad te (laten) trekken.

Met antwoord op bovenstaande 3 vragen zou ik erg geholpen zijn.
1. Ja, alleen de buitenunit
2. Ja, zolang je totaal maar onder de 3600w blijft (16A groep). Dus dat hangt grotendeels af van de airco unit die je kiest. Waarschijnlijk kom je uit op een 5kW multisplit. Daar kan nog prima een normale tv en wat lampjes bij.
3. Nee, buitenunit moet geaard worden aangesloten. De buitenunit en leidingwerk zijn van metaal/koper en geen monteur wil geëlektrocuteerd worden als hij eraan werkt. Wil je ook niet dat jezelf overkomt, maar dat is je eigen keuze ;)

Mijn klanten plaatsen zelf (DIY) waarna ik de inbedrijfstelling koeltechnisch verzorg. Gezien je vragen is m’n inschatting dat je de installatie beter kunt laten doen, maar je mag natuurlijk een PB sturen als je het wilt proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door DIY op 11-06-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
Dank voor de antwoorden. Ik heb helaas aan die kant van de woning geen geaard stopcontact. Dus dan moet er vanaf het dichtstbijzijnde stopcontact een aardedraad getrokken worden door de buis naar de meterkast. Lijkt mij een verschrikkelijk lastige klus, maar een installateur kan dit makkelijk ? Maar als je dan toch een aardedraad moet trekken, kun je net zo goed 3 draden in 1 keer trekken door diezelfde buis om zo de airco op een aparte groep aan te sluiten, of werkt dat zo niet ? Ik zit er nl ook niet op te wachten om het halve huis op de kop te zetten voor een stroomkabel. Er is natuurlijk ook nog een mogelijkheid om de aarde van een verwarmingsbuis op te pakken, maar is dat een goede oplossing ?

[ Voor 9% gewijzigd door ewal op 12-06-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04 12:27
ewal schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:09:
Dank voor de antwoorden. Ik heb helaas aan die kant van de woning geen geaard stopcontact. Dus dan moet er vanaf het dichtstbijzijnde stopcontact een aardedraad getrokken worden door de buis naar de meterkast. Lijkt mij een verschrikkelijk lastige klus, maar een installateur kan dit makkelijk ? Maar als je dan toch een aardedraad moet trekken, kun je net zo goed 3 draden in 1 keer trekken door diezelfde buis om zo de airco op een aparte groep aan te sluiten, of werkt dat zo niet ? Ik zit er nl ook niet op te wachten om het halve huis op de kop te zetten voor een stroomkabel. Er is natuurlijk ook nog een mogelijkheid om de aarde van een verwarmingsbuis op te pakken, maar is dat een goede oplossing ?
Heb je geen kruipruime waar je bijvoorbeeld makkelijk een nieuwe kabel vanaf de meterkast naar de aansluitng van de airco kan maken?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-04 19:52

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik zou mij niet zo druk maken en gewoon de installateur naar een oplossing laten zoeken. Namelijk een aardedraad bijtrekken of een nieuwe groep door de kruipruimte. Je mag niet meerdere groepen in een buis/ dozen proppen, dus dat gaat (en past) niet.

Aarden op een radiator mag niet meer, dus niet doen.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
Ik las ook nog de mogelijkheid van het plaatsen van monoblock airco's. Dit is eenvoudig zelf te realiseren met een paar gaten in de muur naar buiten voor afvoer. Ze zijn er ook met bakjes die je moet legen, dat wil ik dan niet, maar ook met condens naar buiten afvoeren. Nadeel is dat ze meer lawaai geven, maar minder dan een mobiele airco. Maar ook stillere zijn verkrijgbaar, die zijn dan weer wat duurder. Lijkt in mijn geval een mooie oplossing. Eén onder, en één boven, dus verdeeld over 2 groepen, en kan gewoon in een (ongeaard) stopcontact. Zijn er tweakers die hier ervaring mee hebben ? Dan ben ik benieuwd naar jullie bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Aarde pen slaan buiten. Ik heb op al mijn units helemaal geen aarde vanaf de bestaande stopcontacten waar de buitenunits hun stroom vandaan trekken. Gaat al 4 jaar goed met de aarde pen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06:38
ewal schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 18:57:
Ik las ook nog de mogelijkheid van het plaatsen van monoblock airco's. Dit is eenvoudig zelf te realiseren met een paar gaten in de muur naar buiten voor afvoer. Ze zijn er ook met bakjes die je moet legen, dat wil ik dan niet, maar ook met condens naar buiten afvoeren. Nadeel is dat ze meer lawaai geven, maar minder dan een mobiele airco. Maar ook stillere zijn verkrijgbaar, die zijn dan weer wat duurder. Lijkt in mijn geval een mooie oplossing. Eén onder, en één boven, dus verdeeld over 2 groepen, en kan gewoon in een (ongeaard) stopcontact. Zijn er tweakers die hier ervaring mee hebben ? Dan ben ik benieuwd naar jullie bevindingen.
Elke oplossing buiten een deugdelijke split unit is, mijn inziens, weggegooid geld. Koelt nooit zo goed. Voor een monoblock moet je volgens mij behoorlijke gaten in je muur boren, moet je ook maar willen. Nog los van het formaat wat je binnen moet zetten.

Mijn mening is dat als je het doet, je het goed moet doen. Er is ongetwijfeld een mogelijkheid om stroom naar de buitenunit te krijgen. Wij gaan dat niet kunnen vertellen, wij kennen je huis en de situatie niet tot in detail. Elke installateur die je laat komen zal je hierin kunnen adviseren, ze doen dit elke dag.

Je moet het niet zo ingewikkeld maken voor jezelf en je druk gaan maken over zaken waar je eigenlijk de kennis niet van hebt. Laat dat lekker over aan een pro die dit voor zijn werk doet.

De enige belangrijke vraag is over de deuren open laten staan. Natuurlijk kan dat, maar je vergroot de ruimte wel aanzienlijk. En daar zal de airco wel moeite mee kunnen krijgen. Houd er ook rekening mee dat warme lucht stijgt en koude lucht daalt en dat het niet om een hoekje gaat. Weet niet wat je verder wil koelen dan je slaapkamer en woonkamer, maar als je dit serieus wil doen dan zou je misschien beter naar 2 buitenunits en 3 binnenunits kunnen kijken (kan ook 1 buiten en 3 binnen, maar wat ik weet is dat de efficiëntie dan heel slecht is als je te weinig binnenunits aan hebt staan).

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:13
Over de monoblocks is hier een heel topic over:
Innova 2.0 monoblock airco

Ik heb er eentje, vnl voor verwarmen, maar dat is geen succes.

Soms ben ik bijna gelukkig

Pagina: 1