Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devinet
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 10:14
Beste tweakers, ik zoek wat advies want zie door de bomen het bos niet meer.

Situatie:
Wij willen graag zonnepanelen om ons verbruik op te vangen. We hebben een warmtepomp, WTW en koken op inductie. Het totaalverbruik ligt nu rond de 5500kwh per jaar. Momenteel ligt er 1 zonnepaneel op het dak, die zal er af gaan. Wellicht kan ik die ooit nog eens op de schuur leggen.

In de nabije toekomst willen we ook elektrisch gaan rijden (+/- 20k km pj). Door de onregelmatige tijden van mijn werk, kan ik de ene keer overdag thuis laden en de andere keer weer niet. Een thuisbatterij willen we nu nog niet om budgettaire redenen, maar wellicht ooit in de toekomst.

Wat we belangrijk vinden is dat we optimaal gebruik kunnen maken van de panelen en zo voordelig mogelijk uit zijn. We willen geen terug leverkosten. Wellicht willen we in de toekomst nog uitbreiden met zonnepanelen, maar voor nu is dat niet aan de orde.

Waarom Tibber:
Wij zitten momenteel bij Tibber met een dynamisch contract en dit bevalt ons prima. Zonnepanelen via hun aanbevolen partij scheelt 1000 euro met Zonneplan. Wel minder opbrengst dan zonneplan 430wp vs 440wp (scheelt 630kwh pj). Daarnaast is slim laden compatibel met verschillende soorten laadpalen. Over het algemeen spreekt dit bedrijf me wat meer aan.

Waarom Zonneplan:
Zij hebben een goed marketingverhaal. Alles lijkt goed in elkaar te zitten middels hun Powerplay, waarbij ze de omvormer uit kunnen zetten wanneer de stroomprijs negatief is en je hierdoor geen terugleverkosten krijgt. Powerplay werkt automatisch en dit spreekt ons aan omdat ik er simpelweg niet de hele dag mee bezig wil zijn. Zij bieden ook slim laden aan.

Waarom twijfel over Zonneplan:
a: 1000 euro verschil met Tibber. (wel ook een wp verschil)
b: Ze zijn mij iets te gelikt. Doen mega veel aan marketing en alles lijkt perfect en dat wekt argwaan. Ik overzie dit hele verhaal amper en wil niet vastzitten aan iets waar ik later moeilijk vanaf kom.
c. Powerplay kan alleen in combinatie met hun zonnepanelen.
d. Slim laden werkt alleen met hun eigen laadpaal en die is duurder en lelijk.

Waarom twijfel over Tibber:
a. Moeilijk bereikbaar (alleen chat en mail), geen duidelijke persoonlijke informatie (geldt niet voor de zonnepanelen want dan doe je rechtstreeks zaken met Solar Concepts)
b: Geen systeem zoals Powerplay.

Dan nog wel of geen micro omvormers:
Is het nodig? Qua prijs is het niet aantrekkelijk om micro omvormers te nemen en wat ik van Zonneplan begrijp is dat het voor ons dak ook niet nodig is. Maar wat als wij ooit willen uitbreiden naar het andere dak helft? Kan dat zomaar met een serieel systeem? Is dat veel duurder dan wanneer je nu al voor micro omvormer had gekozen?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXJnUwLBg3SGHjUbDT0FpnpY9rk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3lMehubf6ZHydDy7uap4FAqi.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Dak zit op de ZW kant. Er zijn geen satelliet foto's van ons huis via googlemaps, 14 panelen is zo'n beetje de max om het nog mooi te houden.
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
5500 kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase
Budget en doel
Max 6000 euro, maar liever 5000.
Wie gaat het project uitvoeren
Zonneplan of Solar Concepts
Bijhouden van data
Zelf via app
Reeds verkregen offertes
Zonneplan: 14x 440wp panelen met 1 omvormer. +/- 5900kwh opbrengst. +/- 6100 euro
Onbekend type paneel en omvormer. 25 jaar product, 30 jaar vermogen garantie.
10 jaar productgarantie op de omvormer
10 jaar installatiegarantie

Concept Solar: 14x Monokristallijn full black 430wp longi Solar. 1x Goodwe 3 fase omvormer +/- 5270kwh opbrengst. +/- 4900 euro
25 jaar product, 25 jaar vermogen garantie op panelen
10 jaar productgarantie op de omvormer
10 jaar installatiegarantie

Zoals gezegd vind ik het erg moeilijk dit allemaal te overzien omdat ik er niet in thuis ben. Ik ben heel benieuwd naar wat jullie te binnen schiet als jullie bovenstaand lezen en wat eventueel jullie ervaringen zijn met Tibber dan wel Zonneplan.

[ Voor 3% gewijzigd door Devinet op 11-06-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:47
Heb je Frank energie ook bekeken? Die heeft ook een soort powerplay.

Als je gaat uitbreiden zijn micro omvormers net zo goed duur. Misschien wel duurder dan een extra normale omvormer er naast.

[ Voor 48% gewijzigd door alwind op 11-06-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:34
Welke panelen,
Welke omvormer
Hoeveel jaar garantie op installatie, omvormer en panelen?

Zonneplan is veel te duur.
Tibber is oke prijs, maar het kan goedkoper, je hebt erg simpel dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devinet
alwind schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:38:
Heb je Frank energie ook bekeken? Die heeft ook een soort powerplay.

Als je gaat uitbreiden zijn micro omvormers net zo goed duur. Misschien wel duurder dan een extra normale omvormer er naast.
Hier last ik nogal wat negatieve reviews in vergelijking met Tibber en Zonneplan. Vandaar niet veel meer in verdiept.
99ruud99 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:40:
Welke panelen,
Welke omvormer
Hoeveel jaar garantie op installatie, omvormer en panelen?

Zonneplan is veel te duur.
Tibber is oke prijs, maar het kan goedkoper, je hebt erg simpel dak.
Zojuist originele post aangepast met deze info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:17
Ik kom met 14 Aiko of REC (Noorwegen) panelen op 4400 euro, in combinatie met een Growatt.

Met de aller goedkoopste Chinese panelen van zonneplan en Tibber zijn die prijzen dus absurd hoog. Dat zou eerder in de richting van 3700 euro moeten zijn, meer mag de installatie niet kosten. Uiteraard berekenen zij heel veel extra's omdat ze een service bieden op het gebied van dynamische contracten, maar dat hoeft echt niet zo veel te kosten.

Bovendien zijn ze zelf leverancier van de dynamische contracten, dus ze eten van twee walletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:14
Ik zou verder kijken, ik vind ze allebei duur. Optimizers zijn zeker niet nodig.

([PV] Aanbieding zonnepanelen staat geen 14 tussen, maar je zou eens een offerte op kunnen vragen. Deze zijn dan (zoals ik begrijp) wel echt goedkoop in vergelijking met de meeste andere Nederlandse installateurs, dus wellicht puur ter referentie? (15x425Wp €3800))

Oh en Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Heb je ook geen terugleverkosten en daarna kan je altijd nog dynamisch gaan (evt icm accu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devinet
Bedankt voor jullie reacties! Wij hebben besloten nog even te wachten. We hebben nu net de sleutel en gaan na de verbouwing even goed opzoek naar aanbieders. Het is ons, dankzij jullie, in ieder geval goed duidelijk dat zowel Tibber als Zonneplan erg duur zijn. Straks even op ons gemak zoeken naar andere aanbieders.

[ Voor 8% gewijzigd door Devinet op 17-06-2024 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramonfincken
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-06 16:49
Met SolarEdge kun je ook dynamisch je panelen uitzetten. Dus onafhankelijk van je stroomleverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boolean
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-05 12:27
ramonfincken schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:03:
Met SolarEdge kun je ook dynamisch je panelen uitzetten. Dus onafhankelijk van je stroomleverancier
Dat klopt, maar dan wordt je niet gecompenseerd voor de stroom die je niet hebt geleverd. Zonneplan heeft Powerplay en zodra deze ingrijpt krijg je alsnog een vergoeding voor de stroom die je NIET hebt teruggeleverd. Overigens schakelt Zonneplan de omvormer niet geheel uit, maar stemt de opbrengst af met je huidige/actuele verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-05 15:33
Van het powerplay moet je ook niet al veel verwachten, ik ben vanaf mei klant bij Zonneplan en het heeft € 23,57 opgeleverd.
Dus daar zou ik het niet vanaf laten hangen

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andredewaard
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:11
Heb je hier nog verder naar gekeken toevallig?
Ik heb zojuist ook er. Nieuwbouw woning gekocht die pas ergens zomer 2026 word opgeleverd.
Nu ziet ik mij te verdiepen of een accu, ivm salderings regeling, interessant kan zijn.
En welke dan de beste optie is. De accu van zonneplan heeft een hogere capaciteit (20 om 13,3kWh) en ongeveer zelfde prijs.
Nu krijg ik standaard al zonnepanelen ivm BENG regeling voor je warmtepomp.
Kan ik die gewoon tijdens de bouw al uitbreiden of moet ik later zelf panelen laten leggen zodat die beter samenwerken met Zonneplan/Tibber?
Zoveel vragen, zoveel keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimBony
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-06 22:33
andredewaard schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:43:
Heb je hier nog verder naar gekeken toevallig?
Ik heb zojuist ook er. Nieuwbouw woning gekocht die pas ergens zomer 2026 word opgeleverd.
Nu ziet ik mij te verdiepen of een accu, ivm salderings regeling, interessant kan zijn.
En welke dan de beste optie is. De accu van zonneplan heeft een hogere capaciteit (20 om 13,3kWh) en ongeveer zelfde prijs.
Nu krijg ik standaard al zonnepanelen ivm BENG regeling voor je warmtepomp.
Kan ik die gewoon tijdens de bouw al uitbreiden of moet ik later zelf panelen laten leggen zodat die beter samenwerken met Zonneplan/Tibber?
Zoveel vragen, zoveel keuzes.
Persoonlijk zou ik voor hardware wegblijven bij Zonneplan. Ikzelf vind de verdor lock in die je daarmee bewerkstelligt erg onprettig. Dan maar geen Powerplay. Rijk wordt je er zeker niet van zoals @JunkieXP heeft laten zien.
Daarnaast staat de onbalansmarkt (Powerplay en Gridrewards) onder druk. Liander heeft weliswaar een positieve pilot afgerond met Zonneplan, TenneT knijpt voorlopig de benodigde informatievoorziening af.
https://www.liander.nl/ov...-ronden-congestiepilot-af
https://www.tennet.eu/nl/nieuws-voor-marktpartijen

Mijn advies:
Zorg voor voldoende panelen om je jaarverbruik af te dekken. Ga vooral geen energieleveranciertje spelen door teveel overschot. Het liefst prik je de panelen in een leverancier onafhankelijke omvormer die los van hun input kan schakelen op dynamische energietarieven. Dit kun je vinden bij o.a. Enphase en SolarEdge.

Voor het type contract dat je afsluit moet je kijken naar de mogelijkheden waarin je in staat bent het verbruik te sturen. De warmtepomp is een constante verbruiker, dus die valt af. Maar kijk bijvoorbeeld naar opladen EV's, zonneboilers, (vaat)wasmachines en de droger.
Kun je makkelijk schuiven met verbruik? Ga dynamisch. Ben je gebonden aan veel ochtend, avond en nachtverbruik? Ga vast.

Als laatste kun je ook nog kijken naar een batterij die past bij je tijdelijke overschot aan zonne-energie. Daarmee kun je met een kleine investering (bijvoorbeeld met de HomeWizard batterij) je nachtverbruik en dynamische energieprijs pieken afdekken. Vanuit daar kun je jouw stategie langzaam uitbreiden.

Maar goed; bovenstaande is mijn visie. Redelijk bescheiden en behouden als het gaat om handelsbatterijen en energieoverschot. Misschien ben je nog op tijd om rendement te maken met wel maximaal opwekken van energie en te handelen op onbalansmarkten met grotere batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:01
JimBony schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:33:
[...]

Persoonlijk zou ik voor hardware wegblijven bij Zonneplan. Ikzelf vind de verdor lock in die je daarmee bewerkstelligt erg onprettig. Dan maar geen Powerplay. Rijk wordt je er zeker niet van zoals @JunkieXP heeft laten zien.

<knip>
Als je geen schaduw hebt, krijg je een SAJ R5 omvormer, die alleen een Zonneplan labeltje heeft.

Die omvormer kun je ook heel prima zelf direct aansturen via Modbus, en dan heb je de volledige controle over die omvormer, onafhankelijk van ZP zelf. Bijkomend voordeel is dat het niet met China praat, maar alleen met Zonneplan (of je eigen apparatuur).

Als je schaduw hebt, krijg je volgens mij een Huawei SUN2000 omvormer, en hoe het daarmee zit, durf ik niet te zeggen (ik heb de SAJ R5, en dus geen ervaring met de Huawei SUN2000).

Maar het valt dus best mee met de "vendor lock-in" ;)

Bovendien is het totaalbedrag van Powerplay niet heel relevant (naar mijn mening). Als je het terugslaat naar een tarief per kWh, is dat heel prima (hoger dan wat je regulier zou hebben ontvangen voor die export die je mist).

Ik ben er zelf in ieder geval tevreden mee, en zoek nog niet naar alternatieven.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonfincken
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-06 16:49
Exact. Ik wil ook iets dat zo veel mogelijk los staat van de aanbieder van stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KezeBees
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-04 11:37
Er staan hier enkele merkwaardige opmerkingen. Ik heb Zonneplan en ook hun thuisbatterij, maar had al zonnepanelen van een andere leverancier. Werkt prima samen.
En over hun Powerplay: ik weet niet wat er mis is gegaan bij die melding van 23 euro over meerdere maanden, ik zit nu na 10 maanden, incl. winter, op een gemiddelde van 127 per maand wat powerplay voor me terugverdient,
Pagina: 1