Beste tweakers, ik zoek wat advies want zie door de bomen het bos niet meer.
Situatie:
Wij willen graag zonnepanelen om ons verbruik op te vangen. We hebben een warmtepomp, WTW en koken op inductie. Het totaalverbruik ligt nu rond de 5500kwh per jaar. Momenteel ligt er 1 zonnepaneel op het dak, die zal er af gaan. Wellicht kan ik die ooit nog eens op de schuur leggen.
In de nabije toekomst willen we ook elektrisch gaan rijden (+/- 20k km pj). Door de onregelmatige tijden van mijn werk, kan ik de ene keer overdag thuis laden en de andere keer weer niet. Een thuisbatterij willen we nu nog niet om budgettaire redenen, maar wellicht ooit in de toekomst.
Wat we belangrijk vinden is dat we optimaal gebruik kunnen maken van de panelen en zo voordelig mogelijk uit zijn. We willen geen terug leverkosten. Wellicht willen we in de toekomst nog uitbreiden met zonnepanelen, maar voor nu is dat niet aan de orde.
Waarom Tibber:
Wij zitten momenteel bij Tibber met een dynamisch contract en dit bevalt ons prima. Zonnepanelen via hun aanbevolen partij scheelt 1000 euro met Zonneplan. Wel minder opbrengst dan zonneplan 430wp vs 440wp (scheelt 630kwh pj). Daarnaast is slim laden compatibel met verschillende soorten laadpalen. Over het algemeen spreekt dit bedrijf me wat meer aan.
Waarom Zonneplan:
Zij hebben een goed marketingverhaal. Alles lijkt goed in elkaar te zitten middels hun Powerplay, waarbij ze de omvormer uit kunnen zetten wanneer de stroomprijs negatief is en je hierdoor geen terugleverkosten krijgt. Powerplay werkt automatisch en dit spreekt ons aan omdat ik er simpelweg niet de hele dag mee bezig wil zijn. Zij bieden ook slim laden aan.
Waarom twijfel over Zonneplan:
a: 1000 euro verschil met Tibber. (wel ook een wp verschil)
b: Ze zijn mij iets te gelikt. Doen mega veel aan marketing en alles lijkt perfect en dat wekt argwaan. Ik overzie dit hele verhaal amper en wil niet vastzitten aan iets waar ik later moeilijk vanaf kom.
c. Powerplay kan alleen in combinatie met hun zonnepanelen.
d. Slim laden werkt alleen met hun eigen laadpaal en die is duurder en lelijk.
Waarom twijfel over Tibber:
a. Moeilijk bereikbaar (alleen chat en mail), geen duidelijke persoonlijke informatie (geldt niet voor de zonnepanelen want dan doe je rechtstreeks zaken met Solar Concepts)
b: Geen systeem zoals Powerplay.
Dan nog wel of geen micro omvormers:
Is het nodig? Qua prijs is het niet aantrekkelijk om micro omvormers te nemen en wat ik van Zonneplan begrijp is dat het voor ons dak ook niet nodig is. Maar wat als wij ooit willen uitbreiden naar het andere dak helft? Kan dat zomaar met een serieel systeem? Is dat veel duurder dan wanneer je nu al voor micro omvormer had gekozen?:fill(white):strip_exif()/f/image/3lMehubf6ZHydDy7uap4FAqi.png?f=user_large)
Onbekend type paneel en omvormer. 25 jaar product, 30 jaar vermogen garantie.
10 jaar productgarantie op de omvormer
10 jaar installatiegarantie
Concept Solar: 14x Monokristallijn full black 430wp longi Solar. 1x Goodwe 3 fase omvormer +/- 5270kwh opbrengst. +/- 4900 euro
25 jaar product, 25 jaar vermogen garantie op panelen
Zoals gezegd vind ik het erg moeilijk dit allemaal te overzien omdat ik er niet in thuis ben. Ik ben heel benieuwd naar wat jullie te binnen schiet als jullie bovenstaand lezen en wat eventueel jullie ervaringen zijn met Tibber dan wel Zonneplan.
Situatie:
Wij willen graag zonnepanelen om ons verbruik op te vangen. We hebben een warmtepomp, WTW en koken op inductie. Het totaalverbruik ligt nu rond de 5500kwh per jaar. Momenteel ligt er 1 zonnepaneel op het dak, die zal er af gaan. Wellicht kan ik die ooit nog eens op de schuur leggen.
In de nabije toekomst willen we ook elektrisch gaan rijden (+/- 20k km pj). Door de onregelmatige tijden van mijn werk, kan ik de ene keer overdag thuis laden en de andere keer weer niet. Een thuisbatterij willen we nu nog niet om budgettaire redenen, maar wellicht ooit in de toekomst.
Wat we belangrijk vinden is dat we optimaal gebruik kunnen maken van de panelen en zo voordelig mogelijk uit zijn. We willen geen terug leverkosten. Wellicht willen we in de toekomst nog uitbreiden met zonnepanelen, maar voor nu is dat niet aan de orde.
Waarom Tibber:
Wij zitten momenteel bij Tibber met een dynamisch contract en dit bevalt ons prima. Zonnepanelen via hun aanbevolen partij scheelt 1000 euro met Zonneplan. Wel minder opbrengst dan zonneplan 430wp vs 440wp (scheelt 630kwh pj). Daarnaast is slim laden compatibel met verschillende soorten laadpalen. Over het algemeen spreekt dit bedrijf me wat meer aan.
Waarom Zonneplan:
Zij hebben een goed marketingverhaal. Alles lijkt goed in elkaar te zitten middels hun Powerplay, waarbij ze de omvormer uit kunnen zetten wanneer de stroomprijs negatief is en je hierdoor geen terugleverkosten krijgt. Powerplay werkt automatisch en dit spreekt ons aan omdat ik er simpelweg niet de hele dag mee bezig wil zijn. Zij bieden ook slim laden aan.
Waarom twijfel over Zonneplan:
a: 1000 euro verschil met Tibber. (wel ook een wp verschil)
b: Ze zijn mij iets te gelikt. Doen mega veel aan marketing en alles lijkt perfect en dat wekt argwaan. Ik overzie dit hele verhaal amper en wil niet vastzitten aan iets waar ik later moeilijk vanaf kom.
c. Powerplay kan alleen in combinatie met hun zonnepanelen.
d. Slim laden werkt alleen met hun eigen laadpaal en die is duurder en lelijk.
Waarom twijfel over Tibber:
a. Moeilijk bereikbaar (alleen chat en mail), geen duidelijke persoonlijke informatie (geldt niet voor de zonnepanelen want dan doe je rechtstreeks zaken met Solar Concepts)
b: Geen systeem zoals Powerplay.
Dan nog wel of geen micro omvormers:
Is het nodig? Qua prijs is het niet aantrekkelijk om micro omvormers te nemen en wat ik van Zonneplan begrijp is dat het voor ons dak ook niet nodig is. Maar wat als wij ooit willen uitbreiden naar het andere dak helft? Kan dat zomaar met een serieel systeem? Is dat veel duurder dan wanneer je nu al voor micro omvormer had gekozen?
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/3lMehubf6ZHydDy7uap4FAqi.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Dak zit op de ZW kant. Er zijn geen satelliet foto's van ons huis via googlemaps, 14 panelen is zo'n beetje de max om het nog mooi te houden.Schaduw
GeenJaarverbruik
5500 kwhHuidige elektriciteitsaansluiting
3 faseBudget en doel
Max 6000 euro, maar liever 5000.Wie gaat het project uitvoeren
Zonneplan of Solar ConceptsBijhouden van data
Zelf via appReeds verkregen offertes
Zonneplan: 14x 440wp panelen met 1 omvormer. +/- 5900kwh opbrengst. +/- 6100 euroOnbekend type paneel en omvormer. 25 jaar product, 30 jaar vermogen garantie.
Concept Solar: 14x Monokristallijn full black 430wp longi Solar. 1x Goodwe 3 fase omvormer +/- 5270kwh opbrengst. +/- 4900 euro
25 jaar product, 25 jaar vermogen garantie op panelen
Zoals gezegd vind ik het erg moeilijk dit allemaal te overzien omdat ik er niet in thuis ben. Ik ben heel benieuwd naar wat jullie te binnen schiet als jullie bovenstaand lezen en wat eventueel jullie ervaringen zijn met Tibber dan wel Zonneplan.
[ Voor 3% gewijzigd door Devinet op 11-06-2024 15:57 ]