Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noorduh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06-2024
Ik heb een Wallbox Pulsar, 22 kW. Aangesloten op 3 fasen. Hij doet het in principe goed. Alleen ik zou graag de Eco-Smart functie willen gebruiken en ik snap niet goed wat dat nou precies doet, het lijkt niet te werken zoals ik verwacht..

Ik verwacht/zou graag willen dat hij meet hoeveel stroom ik "over" produceer met mijn zonnepanelen en alleen die overproductie gebruikt om mijn auto mee op te laden.

Dus, ik heb de functie Eco-Smart geprobeerd, Eco-modus stand.

Echter, wat er toen gebeurde is dat hij vol op maximaal vermogen gaat blazen. Hij schoot naar 18 kWh. Ik produceerde op dat moment slechts 2,5 kWh. Samen met een oven en vaatwasser die aanstonden, schoot de groep schakelaar zelfs uit. Ik heb in de Wallbox app de Powerlimiet op 10A gemaximeerd, dat leek hij volledig te negeren in deze stand.

Vraag 1: Is het te verklaren waarom hij zo uitschoot in het stroomgebruik? Dat zou toch niet mogen? Of snap ik de settings niet?

Vraag 2: Produceer ik genoeg stroom voor de Eco-Smart / Full green modus? Hoe bereken ik dat nou precies voor een drie fase aansluiting? Ik produceer max, in deze maanden 6,5 kWh met mijn zonnepanelen, dat is de max van mijn omvormers. Eco-Smart / Full green modus zegt dat hij het opladen start zodra er 6A (ongeveer 1,4 kW per fase) overschot is.

Versie van mijn Wallbox is 6.4.14.

Dank alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Heb je wel een slimme meter die gekoppeld is aan de wallbox? Hij moet immers wel kunnen weten wat je momentele import van energie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
En waar je kWh schrijft bedoel je kW en stop de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:20
Werkt je load-balancing wel? Zelf heb ik een module in de meterkast die het verbruik van het huis bijhoud. Die wordt ook gebruikt bij Eco-Smart.

Met deze module kan ik 100% op zonnestroom laden.

[ Voor 4% gewijzigd door c0sje op 12-06-2024 06:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 13:41
Zoals anderen al aangaven, een EM340 Kwh meter plaatsen en koppelen met de Wallbox, maar.....

Mijn Wallbox hangt 30 meter van mijn hoofdmeterkast in mijn loods. Daar is een 2e meterkast en daar is de Wallbox samen met de EM340 aangesloten. Vermogen meet hij goed, maar de Solar Charging functie werkt niet. Het probleem is dat als ik de Kwh meter in mijn hoofdmeterkast plaats (waar ook de PV op aangesloten zit en zoals de voorschriften zijn) heeft hij geen connectie met de Wallbox. Ik zou dan een kabeltje van 30m naar mijn hoofdmeterkast moet leggen. Erg lastig.

Hierin heb ik 2 vragen:

1- Zijn er Kwh meters die Wifi hebben en compatibel zijn met de Wallbox? Ik gebruik ook al producten van HomeWizzard, maar ik denk niet dat die compatibel zijn met de Wallbox (of wel?)
2- Kan de verbinding tussen de Wabbox en de EM340 niet gewoon via het bestaande internet-netwerk? Er ligt WEL een UTP van de hoofdmeterkast naar de meterkast in mijn loods.

Ik heb geprobeerd de vragen bij de servicedesk van Wallbox neer te leggen, maar dat is een drama vwb bereikbaarheid en beantwoording.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Er zijn dit soort kastjes, maar dan moet er dus een Modbus/RS485 aansluiting aan beide kanten zitten. Dit is een voorbeeld, er zijn vast ook wel goedkopere varianten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-05 23:39

tijmeng

Panasonic 7J

Ik heb hier 30 meter utp kabel ( waarvan ik 4 aders gebruik) liggen tussen de em340 en mijn pulsar. Over netwerk (Lan) werkt niet, is appart signaal. Pulsar kan geen fase afschakelen. Minimale laadstroom is 3*6A = 4,1KW. Als je panelen dat opwekken dat doet eco smart het goed. Anders gaat hij gewoon laden. Oplossing kan zijn 1 fase aan te sluiten ipv 3.... Maar ja das ook weer wat jammer

[ Voor 11% gewijzigd door tijmeng op 30-06-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janjaapio
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01-08-2024
Ik heb de wallbox pulsar plus aangesloten, die lijkt te werken. Vervolgens ook de EM340 aangesloten zoals aangegeven op de gebruiksaanwijzing, maar de EM340 doet niets, op het display verschijnt niets. In de app van de wallbox staat bij loadbalancing, solar charging en MID-stroommeting 'geen energiemeter gevonden'. De software is wel bijgewerkt, de lader heb ik in en uitgeschakeld. Ik wacht nog op de driefase-aansluiting, is wel besteld bij Enexis, maar nog niet geplaaatst ligt daar wellicht de oorzaak? Of: wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:52
Janjaapio schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:36:
Ik heb de wallbox pulsar plus aangesloten, die lijkt te werken. Vervolgens ook de EM340 aangesloten zoals aangegeven op de gebruiksaanwijzing, maar de EM340 doet niets, op het display verschijnt niets. In de app van de wallbox staat bij loadbalancing, solar charging en MID-stroommeting 'geen energiemeter gevonden'. De software is wel bijgewerkt, de lader heb ik in en uitgeschakeld. Ik wacht nog op de driefase-aansluiting, is wel besteld bij Enexis, maar nog niet geplaaatst ligt daar wellicht de oorzaak? Of: wat doe ik fout?
Een foto van de installatie zou helpen.

Wat ik denk, 3 fase en de nul niet aangesloten op de em340. Als je dan nog op 1 fase zit doet ie niks.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-05 23:39

tijmeng

Panasonic 7J

Idd em340 werkt alleen met 3 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janjaapio
Ik heb de wallbox pulsar plus en nu ook een nieuwe elektrische auto (Hyundai Kona). De eerste keer ging het laden uitstekend: stekker er in en het laden begon. De tweede en derde keer ben ik wel drie kwartier bezig geweest, me steeds afvragend wat ik verkeerd deed, want hij weigerde te laden: ik krijg steeds na een paar minuten de melding 'uw auto heeft geen energie nodig'. Na ongeveer drie kwartier proberen begon die ineens wel (beide keren) Nu (vierde keer laden) hetzelfde probleem, maar hij doet het (nog steeds) niet.

wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 13:41
Jan Jaap. Ik neem aan dat je de App van de Wallbox gebruikt. Heb je soms het onderdeel Solar Charching aan staan? Dat zou een mogelijkheid zijn omdat hij soms wel laadt en soms niet. Heb je zonnepanelen en zo ja deed hij wel met zon en niet als er minder zon is? Kom je er niet uit dan zou je via de website een ticket kunnen aanmaken, maar bellen gaat soms sneller. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janjaapio
Nee, dat kan het probleem niet zijn. Ik heb nog een éénfase aansluiting (in afwachting van een driefase aansluiting die door enexis gedaan moet worden) en heb begrepen dat die opties het pas doen bij een drie fase aansluiting. Alle pogingen zijn bovendien gedaan in de avonduren, ik heb wel zonnepanelen maar die werkten niet of nauwelijks meer.
Het lijkt op willekeur: ook bij de vierde keer opladen doet de oplader het na een heel aantal keren proberen (nu gelukkig) weer ineens wel . Ik doe -volgens mij- steeds het zetzelfde: sluit de auto af, ontsluit het om het laadklepje te kunnen openen. doe de stekker er in (de wallbox sofware is ingesteld op ontgrendeld). De auto maakt een aantal keren hetzelfde korte zoemende geluid, het opladen lijkt begonnen, maar na een paar minuten verschijnt de melding 'uw auto heeft geen energie nodig' en de wallbox gaat in de stand-by modus. Toen die het (ineens) wel deed, kwam het zoemende geluid maar één keer uit de auto.

Even voor de zekerheid: Je schrijft: dat ik via de website een ticket kan aanmaken. je bedoelt de website van wallbox?(service@wallbox.com?) en het telefoonnumer van wallbox pulsar plus voor telefonisch contact? (nummer +31202410845?)
Overigens erg bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-05 03:40
De oplaadsnelheid van mijn Wallbox pulsar plus is gisteren spontaan gedaald naar 3,5 kWh, normaal is dit met 3 fasen en 25 ampere loadbalancing 11 kWh.
Auto net aan een openbare laadpaal gehangen en daar was het ‘gewoon’ 11 kWh, dus het ligt niet aan de auto.

Powerlimiet staat op 16 ampere (per fase), verder niks geks.
Ik heb support al gemaild. Heeft iemand zoiets eerder meegemaakt.
Kan wel terug naar fabrieksinstellingen, maar dan ben ik als zzp’er ook mijn laadinfo van de afgelopen maanden kwijt (denk ik).

Ik heb geen idee, behalve dat de 3,5 kWh exact overeenkomt met de laadcapaciteit van 1 fase, normaal is 3 fase en dus 10,5 kWh.

Maar mijn energy meter geeft keurig 3 fasen aan tijdens het laden, maar dan 1,1 kWh per fase, ipv 3,5.

Kan er geen kroketten van bakken. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:25
dolfg schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:37:
De oplaadsnelheid van mijn Wallbox pulsar plus is gisteren spontaan gedaald naar 3,5 kWh, normaal is dit met 3 fasen en 25 ampere loadbalancing 11 kWh.
Auto net aan een openbare laadpaal gehangen en daar was het ‘gewoon’ 11 kWh, dus het ligt niet aan de auto.

Powerlimiet staat op 16 ampere (per fase), verder niks geks.
Ik heb support al gemaild. Heeft iemand zoiets eerder meegemaakt.
Kan wel terug naar fabrieksinstellingen, maar dan ben ik als zzp’er ook mijn laadinfo van de afgelopen maanden kwijt (denk ik).

Ik heb geen idee, behalve dat de 3,5 kWh exact overeenkomt met de laadcapaciteit van 1 fase, normaal is 3 fase en dus 10,5 kWh.

Maar mijn energy meter geeft keurig 3 fasen aan tijdens het laden, maar dan 1,1 kWh per fase, ipv 3,5.

Kan er geen kroketten van bakken. Iemand een idee?
Mijn Pulsar Pro doet dit ook af en toe sinds een maand of twee. Heb al van alles geprobeerd maar er is geen pijl op te trekken. Ook precies de 3,5 kW waar jij het over hebt, netjes verdeeld over de fases. Als je hem er gewoon aan laat hangen gaat ie meestal na verloop van tijd (half uur tot twee uur) weer terug naar de volle snelheid. Ik denk een software probleem eigenlijk, het lijkt te zijn ontstaan na een upgrade naar 6.6.6 maar nog steeds aanwezig op 6.6.12.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
Oh gelukkig… dat ik niet de enige ben.
Wist ook niet meer of je die powerlimiet ook kan uitschakelen (omdat 16 ampere de max is).
Maar nu ben ik al meer gerustgesteld dat niet de 3 fase aansluiting verrot is… of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunnik53
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-04 13:53
Mijn EM340 geeft keurig een laadvermogen van 10,4 kW aan. De auto krijgt ook werkelijk 10,4 kW. mijn app geeft 3,4 aan. Ik ben mijn het bezit van Wallbox Pulsar Plus me softwareversie 6.4.14. Hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-rijder
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05-02 20:19
Hier ook hetzelfde probleem met de combinatie Wallbox Pulsar Max en EM340 powerbooster unit.
Deze bleef vandaag ook steken op maximaal 3,5kW welke powerlimiet ik ook instelde. De eco-modus werkte wel, maak gezamelijk net + groen kwam niet boven de 3,5kW.

Ter aanvulling solar charging. Daar zitten drempelwaardes in, voor hij start.

Eco-modus. Deze functie schakel je in als de hoeveelheid zonnestroom gewoonlijk minder is dan 6A (ca, 1,4kW) of bij 18A (4,1 kW).

Full green. Laad enkel op zonnestroom mits bij 6A overschot groter is dan (1,4kW) of bij 18A (4,1 kW).

Dit alles buiten de load balancing. Je huis krijgt voorhang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-rijder
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05-02 20:19
Na hem opnieuw te hebben opgestart laad hij wel weer normaal tot ca. 11kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunnik53
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-04 13:53
Dank je wel EV-rijder. Ik ga dat proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
Sinds enkele dagen blijft het opladen weer steken, nu op 5,5 kWh.
Herstarten maakt niet uit. Ik heb nu even geen idee meer wat te doen.
Frustrerend is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:25
Bij mij lijkt het probleem juist magischerwijs weg. Sinds oktober geen last meer van gehad terwijl er niets veranderd is, geen restart, geen firmware update, niets.

Je zou load balancing eens uit kunnen zetten om te kijken wat dat voor invloed heeft...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
En na 2 dagen 5,5 kWh nu spontaan weer 11, apart
Pagina: 1